SA Tech AB   

   
Mats Bilar   

   
Carless Racing Fuels.   

   
Gulf Race Fuel, SA Tech AB   

   
MaxSport   

   
Trendab AB   

   
Mastertrailer.   

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  Rally EM - ERC
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Weng finalvinnare i årets EVO Challenge.
PRESSRELEASE

* Hans-Erik Weng tog sin första seger i säsongsfinalen av Evolution Challenge.
* Cupvinnaren Jimmy Joge tvåa i mål och därmed också svensk mästare I Grupp N.
* Markus Hällbo tog tredjeplatsen, både i tävlingen och i Mitsubishi-serien.
* John Stigh plockade hem titeln mästare co-driver.
* Motorproblem tvingade Patrik Johansson att ge upp efter halva dagen.

Hans-Erik Weng med co-driver Henrik Hulterskog tog säsongens första seger i den sjätte och sista deltävlingen i 2010 års Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden, KMK Trofén i Katrineholm. Hela tävlingen igenom fightades de med årets mästare, Jimmy Joge/John Stigh, och lyckades vinna med 5,5 sekunders marginal. Joge/Stigh var å sin sida 10,4 sekunder före trean Markus Hällbo/Lars Gustafsson.

KMK Trofén var final för både Mitsubishi-serien och Rally-SM, och innehöll fyra sträckor på grus. Dessa kördes en gång på förmiddagen, och sedan ytterligare en gång efter uppehåll för lunch och service. Den totala tävlingslängden var 68 km.

Redan i den femte deltävlingen i Trollhättan, kunde Jimmy Joge säkra 2010 års förartitel och i Katrineholm tog de tillräckligt med poäng för att John Stigh skulle bli Evo Challenge mästare som co-driver. Av bara farten blev de också svenska mästare i Grupp N. Deras dag började bra, då de var snabbaste Evolution Challenge-ekipage på första sträckan. Visserligen bara en sekund före Weng/Hulterskog och Patrik Johansson/Jesper Johansson som körde sträckan på exakt samma tid.

Hällbo/Gustafsson startade också bra, endast 1,2 sekunder bakom på fjärde plats. De tätade också till på sträckan efter, för efter den var det bara 1,6 sekunder mellan de fyra främsta Mitsubishi-ekipagen. Johansson/Johansson hade ledningen med 0,4 sekund, vilket de ökade till 4,8 sekunder på sträcka 3. Men på SS4 hörde konstiga ljud från motorn och de tvingades ge upp – trots att de kört sträckan bara 0,1 sekund långsammare än Joge!

Vid lunchuppehållet var ställningen den att Weng/Hulterskog ledde med 6,2 sekunder före Joge/Stigh. Hällbo/Gustafsson 4,3 sekunder bakom på tredje plats, frustrerade över en punktering de drog på sig på sista sträckan och som de förlorade tio sekunder på. Annars hade de varit i ledning.

Efter att ha reparerat sin bil sedan rullningen i femte deltävlingen började Anders Jonasson/Jörgen Lindahl få tillbaka självförtroendet. En snurrning på SS4 gjorde att de låg fyra. Ramona Karlsson/Miriam Walfridsson hade gjort lite småändringar på sin bil sedan Västrallyt i Trollhättan, och var nu nöjda med hur den gick. Men de erkände att de bitvis tagit i för hårt och istället tappat i tempo.

En som klämt ut absolut max ur sin Evo VII var Joachim Carlström/Jörgen Norman på sjätte plats, bara tre sekunder bakom Karlsson/Walfridsson. De rapporterade att fortare än så gick det inte att köra med deras bil. För Cindy Brüggemann och Christian Larsson, hennes stand in som co-driver, hade det blivit en snurrning på sträcka 1 och dåligt fäste på de följande. Vid service skulle de göra några smärre förändringar och sedan hoppas på bättre tider under eftermiddagen.

Weng/Hulterskog var mycket nöjda med hur rallyt utvecklats för deras del, och planen för eftermiddagen var att vinna samtliga sträckor. Ändå var det fortfarande tätt mellan de tre i topp, bara bråkdelar av sekunder skilde dem åt.

Joge/Stigh rapporterade att de tyckte det var svårt att hålla tillbaka och köra säkert, allt för att inte äventyra SM-guldet i Grupp N. Därför var de oerhört lättade när de körde över målrampen i Katrineholm som svenska mästare.

Eftermiddagen blev felfri för Hällbo/Gustafsson och därmed säkrade de tredjeplatsen, inte bara i tävlingen utan i hela Evo Challenge. Fyra blev Jonasson/Lindahl som var nöjda med att den nyrenoverade bilen fungerat perfekt. Femma Carlström/Norman som passerade Karlsson/Walfridsson på sista sträckan då de fått problem med bromsarna bak.

Dagens mest otursförföljda var Brüggemann/Larsson. På sista sträckan kom de lite för fort in i en hårnål, gled in i en bank och rullade. De samlade på sig några bucklor, men fast beslutna att fortsätta körde de in som sjua. Fredrik Alsdal/Per Schlegel levererade en ny problemfri runda och återvände till Katrineholm som åtta.

Förtjusta över dagen och sin egen prestation kunde Weng och Hulterskog skära mållinjen som segrare. Det var deras första vinst i Evolution Challenge för säsongen, och glädjen blev inte mindre av att de var trea totalt i KMK Trofén.

”Jag är jätteglad! Allt har fungerat perfekt idag”, sa Weng. ”Bilen har aldrig känts bättre och det är underbart att för första gången få vinna med Evo X:an. Och fortsätter det så här blir det inte den sista. Jag ser redan fram emot nästa säsong!”

2010 års Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden sponsras av: Pirelli däck, PPG Växellådor, Sunoco bränslen, Speedline Corse PPE fälgar, Endless bromsbelägg, JR Motorsports, PIAA extraljus, Sparco racekläder, MPart, FxPro Cyprus Rally och Mitsubishi Motors Sweden.

Evolution Challenge Sweden – Resultat deltävling 6
1 Hans-Erik Weng (Säffle)/Henrik Hulterskog (Stensjön) 41:33.3
2 Jimmy Joge (Tjällmo)/John Stigh (Skänninge) 41:42.8
3 Markus Hällbo (Stora Skedvi)/Lars Gustafsson (Hofors) 41:52.4
4 Anders Jonasson (Växjö)/Jörgen Lindahl (Ryd) 42:17.8
5 Joachim Carlström (Rockneby)/Jörgen Norman (Torsås) 42:24.7
6 Ramona Karlsson (Falköping)/Miriam Walfridsson (Torsby) 42:48.0
7 Cindy Brüggemann (Gamleby)/Christian Larsson 46:01.1
8 Fredrik Alsdal (Arboga)/Per Schlegel (Arboga) 46:08.6


» Pressrelease från Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease


Publicerad: 2010-10-11 16:23






Kristensson gör Fabia RS start i Rally Nyköping.
© emotorsport.seNu är det klart att SMK Hörbys Tom Kristensson tillsammans med Andreas Johansson, tävlande för Eskilstuna MK, kommer till start i den tredje deltävlingen i Rally-SM, Rally Nyköping den 10-11 maj.

Paret kommer att tävla med en Skoda Fabia RS Rally2 från det tjeckiska teamet Keane Motorsport, som m...

Publicerad: 2024-04-26 15:07


Söndagsrally när Hässleholms GP avgörs.
© emotorsport.se Söndagsrally när Hässleholms GP körs hos Hässleholms MK, tradition med asfaltrace på Garnisonen i månadsskiftet runt april/maj där Södras RS-DM kör om poäng. Det är 23,4km special vilket är runt 8km längre än tidigare år, som vanligt varvlopp på asfalt/betong men i år med motsatt körriktning för 80...

Publicerad: 2024-04-25 20:47


Närmare 160 åkare för Vilda Ryd Racets fyra sträckor.
© emotorsport.seVilda Ryd Racet hos Ryds MK blir helgens största rally, det tävlas för Bilsport Rally Cup, Klassiska & Historiska Rallycuperna samt RM för Historiska bilar. Fyra olika sträckor på 39km ska avverkas under dagen i den onotade terrängen.
159 åkare i listan och de tävlar då genom 21 av de 30 inbjudna k...

Publicerad: 2024-04-25 20:35


WRC träning i helgen Rali Terras d´Aboboreira.
© Citroen Racing.Helgens Portugisiska Rali Terras d´Aboboreira blir rena VM testet med 10 mil special på sju sträckor. Hyundai Motorsport satte Andreas Mikkelsen till testtävling för Kroatien, denna gång är det tredjeförare Dani Sordo som får samma chans att värma upp innan han kastas in i WRC tävlandet.

Dani kör...

Publicerad: 2024-04-25 19:00


Lördagens Hejdesprinten inleder på Gotland.
Gotlänningarna startar rallyåret med Hejdesprinten hos Gotlands MF BK där Gotland DM och Gotland Rally Cup kör om poäng. 9km special när en sträcka går tre gånger.
26 åkare ses i listan fördelade genom tre klasser, varken Ungdomsrally eller 4wd är bemannade. Istället blir det tvåhjulsdriven seger t...

Publicerad: 2024-04-24 22:04


Nyhet kring arrangörsnoter i Rally-SM, Jemba-noter resten av säsongen.
© Ivo Kivistik / Red Bull Content PoolEn av många viktiga frågor i arbetet med Rally-SM rör arrangörsnoter. Under 2024 har Styrgruppen beslutat utvärdera Jemba Inertia Notes System för framställning av arrangörsnoter. De fyra resterande tävlingarna i Rally-SM kommer skrivas med Jemba-systemet.

Användningen av Jemba-systemet i Rally-S...

Publicerad: 2024-04-24 21:36


Populärast i sommar, redan 200 anmälda för Slottssprinten.
© emotorsport.seUnder onsdagen spräckte Slottssprinten 200 anmälda ekipage exklusive tre föråkare, rallyt körs först den 13:e juli - 2,5 månad innan start är startfältet överfullt.

100-års jubilerande Katrineholms MK tar emot 180 åkare för lördagens rally med fem sträckor på 36km - start, mål och service vid Eri...

Publicerad: 2024-04-24 21:32


Sydsvenska Mästerskapet tillbaka i Sydsverige.
Behövs det verkligen en cup till i Småland och Södra 2024? Det är en fullt berättigad fråga! De två distrikten som har en femtedel av klubbarna i Sverige har också nästan en tredjedel av planerade rallytävlingar. Nästan alla cuper och serier i Sverige har också en eller flera deltävlingar i dessa di...

Publicerad: 2024-04-24 12:08


PG Andersson kör Drive VXOs BMW i Rally Nyköping.
© Drive VXO Motorsport.Tvåfaldige Juniorvärldsmästaren och flerfaldige Svenske Mästaren PG Andersson kommer till start i Rally-SM:s gruspremiär den 10-11 maj i Nyköping. PG kommer att tävla tillsammans med sin rutinerade codriver Anders Fredriksson i DRIVE VXOs BMW 1M i den tvåhjulsdrivna klassen.

Bilen, byggd av svens...

Publicerad: 2024-04-23 20:31


48 ERC ekipage till Rally Islas Canarias, tre Svenska ekipage.
© Torbjörn Carlberg.48 av de 80-talet anmälda för Rally Islas Canarias, årets andra EM deltävling kör om poäng i EM klasserna - resterande i nationella klasser och serier.

Jakten kan börja för Östberg och Barth.
29 ekipage går för Rally2 i EM tävlingen som inleds med Hayden Paddon och följer med Efren Llaren...

Publicerad: 2024-04-23 20:23


Tidigare nyheter:
90 bilar totalt, 18 ekipage från Norge, Finland och Danmark nu i listan för Rally Nyköping.
Sträckinfo, publiktips och programförsäljning inför Vilda Ryd Racet.
Caroline Gassner ny co-driver till Jonna Eson Brådhe.
Foto från Ekrundan Light, test och träningsdag hos SMK Eksjö.
Sesks får drömchans av WRC Promotorn, två tävlingar i Puma Rally1.
WRC tabellerna efter Croatia Rally.
Så gick det i rallyklasserna när Svenska Sprintserien inledde.
Foto från Svenska Sprintserien, deltävling 1.
Pettersson åkte hem Skänningeknixen.
Ogier kör hem Croatia Rally, avåkning stoppade Neuvilles segerchanser.
Hässleholms GP, ny riktning och fler varv nästa helg.
Andraplats för Helin i Danska Yding Rally, bra start med nya bilen.
Söndagsrally med Sprintserie, Skänningeknix och Croatia Rally.
Hansen sexa i Rallye Sumava Klatovy, men rallyt avbröts efter tre sträckor.
Täta kampen i Kroatien rullar vidare, Neuville tog flest WRC poäng efter lördagen.
Hemmaförare i Toyota snabbast i Historiska EM, Historic Vltava Rallye.
Andervang snabbast i Aspgren Byggsprinten.
Söndagsrally på asfalt, Skänningeknixen på gång.
Följ Svenskarna i Aspgren Bygg sprinten, Sprintserie, Rally Yding, Kroatien och 2x Tjeckien.
Neuville och Evans delar ledning i Kroatien efter fredagen, dubbelt Citroen i WRC2.



Nyhetsarkiv:
[
2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]


Upplevelser från happy-day.se






Nästa deltävling:
E-cupen:
Hammarslaget 04/05


Rally SM:
Rally Nyköping 10-11/05


Rally VM:
Vodafone Rally de Portugal 09-12/05


Svenska RallyCupen:
Violen-Rallyt 18/05




Foto:
Ekrundan Light.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Svenska Sprintserien 1.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Rally Anderslöv.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Stenbocken Sprinten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.