NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Carl-Eric Johansson växlar stafettpinnen i VOC.
PRESSRELEASE

Roger och Lotta tar över ledning av Sveriges största rallyklass.
VOC-klassen skapades av Carleric Johansson i Söderhamn för drygt 20 år sedan. Klassen har sedan dess vuxit stabilt och är idag rallysveriges största. VOC står för ungefär en tredjedel av alla rallystarter i landet under ett år, och är dessutom landets utan konkurrens största instegsklass. Klassen har också en banracingdel och har utvecklat internationella förgreningar. Nu är det dags för ledarskifte. Nya ledare blir skellefteåparet Roger Fransson och Charlott Holmqvist - själva framgångsrikt tävlande i VOC-rally sedan några år tillbaka.

Rally är Sveriges största motorsport och VOC - Volvo Cup - är rallys största enskilda klass. VOC samlar cirka 600 av landets knappt 2000 registrerade rallybilar, nästan en tredjedel av Sveriges alla rallybilar är en VOC bil. Ser man till antalet starter så dominerar klassen än mer eftersom att VOC teamen i snitt tävlar flitigare än man gör i andra rallyklasser.

VOC är också landets helt dominerande instegsklass i rally. Här har dagens svenska stjärnor som Jimmy Joge och Patrik Flodin liksom VM-aktuella norrmännen Petter Solberg och Mads Østberg inlett sina karriärer - bara för att nämna några av det mer namnkunniga slaget. Det är den fantastiska klassen som Carleric skapat och som Roger och Lotta nu tar över ansvaret för.
– Från att sitta bakom ratten i en rallybil för första gången så sent som 2007, då 42 år gammal och en minst sagt överåldrig rookie. Till att nu ta över ansvar och ledning av en klass som är något av rallysveriges ryggrad - det känns overkligt, utmanande och inte så lite pirrigt, säger Roger, och tillägger: Carlerics skor är för stora för att kunna fyllas så jag och Lotta måste istället försöka att göra det här på vårt sätt.

Vad innebär det konkret att leda VOC?
– Det blir alltså vi som ansvarar för att serielägga klassens kronjuvel SverigeSerien i alla förarklasser, självklart i samarbete med alla duktiga klubbar som arrangerar själva tävlingarna. Hålla ordning i och räkna ställning i SverigeSerien med alla sina underserier - det vill säga: junior-, old boys- och damserierna. Och förstås ansvara för klassens utveckling, marknadsföring och PR. Samverka med sponsorer, Bilsportsförbund och med våra systerorganisationer i landet, Norden och övriga Europa (klassen har genom åren även spridits och växt utanför Sveriges gränser). Kort sagt, som att sköta vilket företag som helst.

I en biltävlingsklass är det väl mycket som styrs och sköts av FIA och Bilsportsförbundet?
– Både ja och nej när det gäller VOC! Vi är en väldigt speciell klass på så sätt att vi ansvarar för oss själva, våra egna regler och våra tekniska reglementen och deras förändringar och att allt efterföljs. Allt detta blir förstås också ytterst vårt ansvar! Däremot jobbar vi förstås nära Bilsportsförbundet speciellt då det gäller övergripande frågor som säkerhet och miljö. Baksidan på detta är att vi också är helt ansvariga för vår egen finansiering och ekonomin är som liksom alltid är tuff. Dessutom är VOC inte bara en rallyklass, klassen är allt sedan starten också etablerad inom banracing.

Allt detta, det låter som ett heltidsjobb, och mer ändå?
– Det är väldigt mycket arbete, det är vi medvetna om. Eftersom att det är vi som blir ansvariga för klassen 2011 så har vi i praktiken redan nu tagit över stafettpinnen och fört alla förhandlingar med klubbarna om nästa års SverigeSerie tävlingar. Men vi har ett väldigt kunnigt förarråd till stöd för att inte tala om vår stab av tekniker och frivilliga - utan alla dessas brinnade intresse och initiativ skulle inte det här vara möjligt att driva. Vi vill redan nu rikta vårt stora tack till alla dem för deras ovärderliga insatser. Grundaren Carleric finns också kvar i en mentorroll, och det känns tryggt!

VOC är en mogen klass, hur ser utvecklingen ut?
– Det som är så fantastiskt är att klassen fortfarande växer ordentligt. Inte minst gäller det SverigeSerien. Att köra rally kostar pengar men i vår klass svider det inte riktigt lika svårt i plånboken som det gör i många andra klasser. Trots det kan vi i kraft av vår storlek, vår bredd, och vårt strikta reglemente som gör bilarna så oerhört jämna, erbjuda en mördande konkurrens. Dessutom i en klass med reell rikstäckning och med en huvudserie som motsvarar SM. Ett i grunden suveränt koncept som vi tror stenhårt på. Och som bevisar sin kraft år efter år genom att locka såväl unga supertalanger som rutinerade rävar som vill fortsatta sin rallysatsning.

Vad har ni för framtidsplaner och ambitioner med VOC som klass?
– Oj, det är massor. Även om klassen funnits länge och det tekniska reglementet i grunden hunnit finna sin form så är det också mycket som är ogjort. Det vi kommer att fokusera först är klassens marknadsföring och kommunikation. En ny hemsida står överst på önskelistan tillsammans med en uppfräschad visuell identitet. Vi har också redan förändrat en del i klassens status i de enskilda tävlingarna. Och har återupptagit en aktivare presstjänst.
– Dessutom har jakten på en ny huvudsponsor inletts. Det ska vara någon vill ”göra resan mot framtiden” tillsammans med oss och som ser marknadsvärdet av att exponeras på bilar, runt tävlingar, på hemsida, i klasskommunikation och i media tillsammans med landets i särklass största rallyklass. Samtidigt som man bygger relation med tusentals utövare, tiotusentals personer i teamen, och en publik som summerar till hundratusental eller kanske till och med miljoner under en säsong.


» Pressrelease från Volvo Original.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2010-12-13 16:14






Hallberg från SM-silver till asfaltäventyr i Italien.
© emotorsport.seEfter en stark prestation under SM-veckan, där Patrik och John tog hem silvermedaljen i rallysprint, är det nu dags att snabbt växla fokus – nästa stopp: Rally di Roma Capitale i Italien!

Till helgen återvänder de till det italienska asfaltsmästerskapet, där de ställer upp i en av årets mest pre...

Publicerad: 2025-07-02 22:33


Oliver Solberg får köra i värstingklassen under Rally Estonia.
© Toyota Gazoo Racing.Efter att ha vunnit de tre senaste tävlingarna och tagit över ledningen i den näst högsta klassen i World Rally Championship, kommer Oliver Solberg (23) att flyttas upp till värsting klassen i Rally Estland om två veckor.

Solberg kommer att köra en Toyota GR Yaris Rally1 med Toyota Gazoo Racing i...

Publicerad: 2025-07-02 22:30


Rally1 debut för Oliver Solberg i kommande Rally Estonia.
© emotorsport.seOliver Solberg gör Rally1 debut för Toyota Gazoo Racing i Rally Estonia, rallyt som avgörs den 17-20:e juli. Svensken var anmäld för WRC2 tävlande med Printsport till tävlingen men byter nu klass. Efter ett möte hos Toyota Gazoo Racing i Finland kan Svensken idag presentera att han får chansen att t...

Publicerad: 2025-07-02 21:55


Tänak och Carlsson i helgens Estniska Louna Eesti Ralli.
© Hyundai Motorsport.Till helgen körs Louna Eesti Ralli från Vöru - totalt i stora rallyt tio sträckor om 95km special. Men ihop körs också ett sprintrally med delar av totala tävlingsbanan. Huvudtävlingen startar vid 17-tiden på fredag och tar målgång tidig lördag eftermiddag.

Ott Tänak har hektiska tider, flög dir...

Publicerad: 2025-07-02 18:42


30-talet åkare gör upp i fredagskvällens Rally Magic i Höljes.
© emotorsport.seHöljeshelgen inleds med Rally Magic, Finnskoga MK har tagit greppet att arrangera rallysprint som uppvärmning för publiken inför Rallycross VM helgen, för andra året går Rally Magic som körs över banan, på vägar runt banområdet och genom campingen.

En sträcka på närmare 2,5km ska köras under kvä...

Publicerad: 2025-07-02 18:29


Carlbergs överst på pallen - första 2WD segern i Rallye Baie-des-Chaleurs sedan 1986.
© Canadian Rally Championship, Jason Rail.Den 47:e upplagan av Rallye Baie-des-Chaleurs hölls i New Richmond, Quebec och bjöd på en helg full av överraskningar med härligt tempo i skogen och en historisk totalseger som kommer bli ihågkommen i åratal. Senast en 2WD-bil tog sig till pallen totalt var 2004 då Jon Nichols och Carl Schenk gjorde...

Publicerad: 2025-07-02 18:13


Mästarmötet laddar för sprint och afterrally i Millebyden.
© emotorsport.sePå bästa småländska sprintvägar i Millebygden avgörs den tredje deltävlingen i årets Svenska Sprintrallycup (SSRC).
Älmhults MK bjuder in till 14,5 kilometer specialsträcka sista lördagen i juli.

Tävlingsledare Anders Martinsson berättar så här;
Första halva är den som gick fredagssprinten...

Publicerad: 2025-07-01 23:01


Tre Svenska ekipage till nästa helgs Finska Mästerskap.
© emotorsport.seSM Kouvola Ralli från Kouvola ingår i Finska Mästerskapet och Nordic Rally Championship, rallyt med åtta sträckor på nio mil körs nästkommande helg, 11-12:e juli.

Anmälningarna trillar in i listan och tre Svenska ekipage väntas till start, i Rally2 klassen Jari Liiten och Per Almkvist i Skodan so...

Publicerad: 2025-07-01 23:00


Inför Rally di Roma Capitale, fyra Svenskar i helgens rally - startfält, tidsplan & länkar.
© emotorsport.seTill helgen gör ERC-serien start i Rom, EM-serien går in i andra halvan av säsongen med Italiensk asfalt. Rally di Roma Capitale avgörs med 13 specialsträckor på 20 mil.
Fredag förmiddag träning, kval och shakedown och på kvällen vid 20-tiden inleds rallyt med korta publiksträckan Colloseo ACI Rom...

Publicerad: 2025-07-01 21:08


Mille Johansson VM-tvåa efter tufft rally i Grekland – nu väntar EM i Italien.
© Marcin RybakTrots ett tufft VM-rally i Grekland den gångna helgen med tekniska problem kunde 20-årige Mille Johansson från Katrineholm och kartläsaren Johan Grönvall från Arvika kliva i mål som sexa i säsongens tredje deltävling i Junior-VM. Med fyra sträcksegrar och fortsatt stark fart håller de sig kvar i top...

Publicerad: 2025-07-01 20:40


Tidigare nyheter:
Fantastiska insatser då VOC SverigeSerien tävlade i Skillingaryd.
Pontus & Henning - två utmanare i Hästkraftshelgens rallysprint.
TV-tablå för helgens ERC-tävling i Rally di Roma Capitale.
Arvid med dubbla andraplatser i helgens Lettiska rallyn.
WRC tabellerna efter EKO Acropolis Rally.
Två deltävlingar till, fem tävlingar nu klara för Bilsport Rally Cup 2026.
30-talet åkare gjorde upp i Trollsprinten.
Succe för Carlbergs i Kanada, totalseger i Rallye Auto International Baie-des-Chaleurs.
Ny seger för Solberg, toppar WRC2 mästerskapet efter Acropolis Rallyt.
Foto från Skilling 500.
Mille sexa i EKO Acropolis Rally, tvåa i mästerskapet bakom Gill.
Så gick det i söndagens Surasprint.
Tänak kör hem EKO Acropolis Rally - Solberg och Andersson på WRC2 pallen!
Foto från SM Veckans Rallysprint, kval, final och prisutdelning.
Karlsson sabbast genom Seffle City Motor Challenge.
Carlberg dominerar i Kanadensiska Rallye Auto International Baie-des-Chaleurs, tvåa totalt.
Helin åtta totalt i Rally Aalborg, stor klasseger i Danska Mästerskapet.
B-förare Arvidsson i 2wd totalvinnare i Skilling 500.
Tänak och Solberg toppar i Acropolis Rallyt, Mille bröt lördagen.
Persson körde hem Hällefors Sommarsprint.



Nyhetsarkiv:
[
2025 ][ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]






Nästa deltävling:
E-cupen:
Polkatrofén 16/08


Rally EM - ERC:
Rally di Roma Capitale 04-06/07


Rally SM:
KR Snapphanerallyt 08-09/08


Rally VM - WRC:
Delfi Rally Estonia 17-20/07


Svenska RallyCupen:
Kullingstrofén 02/08




Foto:
Skilling 500.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

SM-Veckan Sommar, Rallysprint.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Borås Bil Rallysprint.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Bauhaus Royal Rally of Scandinavia, lördag.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.