|
  Vem kör vad i rallyskogen 2011, del2!
En av rallysportens gladare åkare är Markus Hällbo som alltid möter upp med ett glatt leende även om bilen krånglar och konkurrenterna kör fortare. Hur är läget inför nya året?
- Här i Stora Skedvi ska vi börja med att gratulera en silvermedaljör i EM-historiska Klass II - Mats Myrsell, Porsche Carrera. Kan inte vara helt tokigt med två rallygalningar från lilla Skäve som visar framfötterna i rally. Han tvåa i EM och vi femma i SM! Det finns kanske tusen hushåll här, skapligt!
Men hur går det för dig och din bil i verkstaden?
- Min gamla bil, 2007, har "muttrats" ned av min personal, jag hinner inte längre. Det är tur att jag har servicegubbarna och Gugge. Allt ska gås igenom, dock väntar vi med renovering av motor till sista stund innan SM premiären så vi kommer med friska grejor, innan blir det massor av test i Januari. Nu ska Öhlins göra sitt, sen får vi tillbaka dämparna och så lite småplock som stänkskydd och kolfiber som ska "renoveras" och nya stolar ska i.
Jag tror att vi får borsta upp oss inför 2011, det dyker upp nya snabba bilar, men med allt djävulskap vi haft under året, har även kunskap växt så det blir nog en bra fight.
Som jag sa så inleder vi med "Svenska", värst sladd vinner, det är en utmaning som jag tror både ni och era läsare trivs med. Jag vill också passa på att skänka en tanke åt vår chefsmek Leif som vurpade på jobbet under renovering av en maskin och tillbringat mycket tid på "plåsterhuset".
Jonas Johansson och co-driver Martin Holmdahl tävlandes för MK Ran Askersund i en Toyota Corolla åkte fränt i Rally Sweden 2010 - blir det samma attack i år?
- Vi kan ju alltid försöka, jobbar för fullt för att kunna sy ihop en full SM Säsong till 2011. Det skulle vara kul att kunna få jämföra sig på allvar mot Leif P, Johan H, Jimmy Olsson och alla de andra tokarna!
Vi är optimister, så jag tror på att de kommer bli ett kanon år, med den uppbackningen av servicefolket i teamet så kan ingenting gå fel!
SM, vad mer kan vi väntas oss?
Först och främst så kommer vi åka vintertävlingarna i SM, alltså Svenska Rallyt och tävlingen i Åre. Men det ser även bra ut för att kunna åka resten av tävlingarna! Utanför SM får vi se vad som bjuds.
- Det blir samma vita Toyota, i nuläget håller den på att få sig ett litet "facelift" med ny dekor på bilen! Ett litet vintertest ligger i planen innan Svenska Rallyt, om det blir på hemmaplan eller ej får vi se!
Johan Rudengren, du gjorde spännande inhopp med en Skoda Fabia super2000 vid SM finalen 2010, vad händer 2011?
- Vi har sålt Mitsubishi Lancer EVO 9:an och tog en grupp N EVO VI i byte. Vi vill gå vidare och jobbar för att sälja även vår WRC bil innan vi börjar ett nytt projekt.
Och vad kan det bli?
- En S2000 bil är målsättningen och då med ett fullsponsoravtal med ett större företag. Men får vi inte sålt WRC bilen ser vi det svårt att starta i januari 2011.
Vilka tävlingar, cuper, mästerskap kommer vi hitta dig i om det blir satsning?
- Kommer vi till start blir det full SM serie med start i Svenska Rallyt, möjligen en komplettering med en utlandsstart.
Super2000 är intressant men vi har hört annat också.
- Skoda s2000 var tanken fram till idag, (läs början av december). Men nyheten om att EVO X:an får lättas 200 kg, får andra kolvar och stakar samt sekventiell växellåda gör att vi kommer att överväga att fortsätta i en Mitsubishi, då i R4 klassen. Men vi får se, mycket hänger på försäljningen av befintliga bilar.
Kjell Fransson - år efter år ser vi dig flitigt tävlande och i toppen av trimmat i södra Sverige - fortsätter du på samma vis?
- För det första måste jag få tacka alla sponsorer, servicepersonal, kompisar, familjen och mina fantastiska kartläsare för en kanonsäsong 2010 - utan dem fungerar det inte. Året slutade med seger i både serie och final för SSRC och vinst i DM. Eftersom det är dem serierna vi satsar på kan det inte bli bättre.
Men 2011?
- Inför 2011 plockas bilen ner för renovering, det mesta mekaniska skall skickas i väg för översyn och lite ny färg skall det bli på karossen. I övrigt inte några större skillnader på bilen.
Jörgen Lindahl skall åka med även 2011, kanske med lite hjälp från Jenny Åkesson och Mikaela Lindblad när det kolliderar med Jörgens SM åkande.
Och det blir i Sydsverige vi ser er?
- Ja, vi satsar på DM och SSRC som i mina ögon är det bästa i tävlingsväg man kan åka. Både när det gäller upplägg och kvalitén på tävlingarna. Fantastiskt jobb som alla arrangörer utför.
Jag kan ju också nämna att det finns fler ekipage i "teamet", sönerna Pierre och Peter åker ju också en del. Pierre åker ju Gr.H Golf och Peters kör rallcross. Efter ett första läroår i rallycrossen, med bara trasiga transmissioner, sju växellådor har gått sönder, hoppas vi på att det skall komma lite framgångar även i den grenen för Peter.
Än en gång tack till alla som hjälper oss, utan er skulle det inte gå avslutar Kjell!
Även i Motala hos Christer Carlsson är det många bilar att hålla ordning på.
- Min egen Opel Asconan ska jag försöka få färdig för Appendix-k och prova den några tävlingar.
Sedan är det tänkt att den yngre sonen, Dennis ska börja åka ungdomsrally med sin Suzuki Swift gti och då är jag åter "tvungen" att sätta mig i högerstolen igen. Vi håller på att göra i ordning hans bil för den har inte gått tävling sedan 2002.
Den äldre sonen Rasmus som åkt fort i ungdomsrally kommer nu börja åka som C-förare, han kommer fortsätta med sin Suzuki Swift gti. Han kommer försöka åka de få tävlingar som finns i Östergötland men också Suzuki Cupen beroende på hur mycket pengar han kan få ihop, han pluggar fortfarande.
Precis som i förra delen så kommer beskedet från en förare att det inte blir något tävlat.
- Det blir inte mer kört nu, att det ska vara så svårt att få vård som Svensk medborgare i Sverige säger Nicklas Nilsson.
Det lilla jag åkt i år har jag fått köra med smärtstillande och det är inte någon bra lösning, jag har väntat i 2 år på en operation av axlar och knä. Handledarna svara inte i telefon, skyller på varandra eller är tjänstlediga så någon vård blir det inte. Man tror inte att det är sant vart pengarna går till i detta land, men jag får vänta och se - något rallyåkande blir det i alla fall inte, det går inte.
Hur går det med nybyggda bilen?
- Jag ska sälja den grymt pigga 940´n som jag bara testat alldeles för lite. Kanske man kan komma tillbaka om något år när jag förhoppningsvis mår bättre hälsomässigt. Tycker det är så enormt tråkigt att man ej kan åka när man har så bra stöd som jag haft, att då inte kunna fortsätta.
En av de flitigt tävlande i Smålandstävlingarna är Robert Norss.
- Jag har inget klart för tillfället för 2011. Denna säsong som var blev inte riktigt som vi hade hoppats på, med bland annat ett jättehaveri i Hondans nya motor och drivaxel problem som gjorde att min motivation tog slut. Men det var kul att få låna Mats BMW 325 och gasa med ett par tävlingar, vilket det gick rätt så bra i, slutade 3:a i BBRC för B förare GrH.
Men troligtvis blir det i Gr.H med Golf 3:an och det är smålands DM som gäller 2011. Om vi får ihop det så blir det nog några inhopp i BilsportBörsen RallyCup också.
Det jag vet med hundra procent är att jag kommer att ha en ny kartis, Alexander Evertsson, Vetlanda RRC hoppar in då min förra kartis, Mats Norss ska åka Appendix K med sin BMW 323a som byggs just nu.
Så det blir klassiker i teamet också?
Ja, utöver BMW´n så ska det även byggas en Volvo Amazon till appendix K som jag ska prova lite med.
Räkna med att vi kommer att vara riktigt på bettet till säsongen 2011.
Tidigare delar i serien "Vem kör vad i rallyskogen 2011:"
* "Vem kör vad i rallyskogen 2011, del1!".
Följ helgens rallyn:
Publicerad: 2010-12-30 10:12
|
|
Calle tar tredje raka Junior ERC segern - Grahn fyra i ERC3 - Mille 15:e totalt i Rally di Roma Capitale.
Calle Carlberg och Jörgen Eriksen har inte satt ett hjul fel, tog kommandot från fredagens start med ss2 och haft ledningen. Kämpat med Sergi jnr Perez i inledningen och stressat Spanjoren som försökt hänga med, en dikesvisit redan under fredagen klarade Spanjoren. Idag, på söndagens tremilasträcka ...Publicerad: 2025-07-06 17:24
Carlberg leder stort i Junior ERC - tre sträckor kvar av Rally di Roma Capitale.
Förmiddagens tre sträckor i Rally di Roma Capitale avverkade, i junior ERC kampen tog dagen en vändning på den tre mil långa mittensträckan. Calle Carlberg och Jörgen Eriksen drog ifrån Spanjoren Sergi jnr Perez med 1,3 sekund innan de gick mot den över tre mil långa Canterano - Subiaco.
Tre t...Publicerad: 2025-07-06 11:41
PG, Kristoffersson, Ward, Bermingrud och Levin - stjärnspäckat i Hästkraftshelgens rallysprint.
- Fem dagar kvar till the big battle, säger Anders Fredriksson, entusiastisk tävlingsledare för Hästkraftshelgens rallysprint.
Johan Kristoffersson är tillbaka för att jaga segern, han kommer i en bil som flera kommer att höja på ögonbrynen för, menar Fredriksson. Teamkamraten i KMS-teamet...Publicerad: 2025-07-06 11:15
Crugnola leder Rally di Roma Capitale - Calle i JEM topp, Grahn femma i ERC3.
Rally di Roma Capitale avslutar första etappen, tre sträckor dubbelt under dagen där Italienarna håller till i topp. Leder rallyt gör Andrea Crugnola med Citroën C3 Rally2, han leder 3,3 sekunder före Giandomenico Basso. Trean, Polacken Mikolaj Marczyk spräcker Italienska dominansen med fem sekunder...Publicerad: 2025-07-05 18:06
Tänak tar hem Louna-Eesti Ralli, ny andraplats för Arvid och David.
Louna Eesti Ralli fortsatte med sex typiska rallysträckor vilket innebär högt tempo - en av dagens sträckor kröp snittet ned under 120km/h. Ott Tänak i en klass för sig, ende med Rally1 bil då han testade inför sitt WRC rally på hemmaplan om ett par veckor.
Tänak 4:28 minut före Kaspar Kasari i F...Publicerad: 2025-07-05 16:40
Inför service i Rally di Roma Capitale - Carlberg toppar Junior ERC, Grahn sexa och Mille 22:a.
Första halvan av lördagens etapp i Rally di Roma Capitale avverkad, tre sträckor på 6, 35 respektive 13km körda, tre sträcksegrar i Junior ERC klassen för Calle Carlberg och Jörgen Eriksen.
Svensk ledning i JERC.
Svenska besättningen hos Opel Motorsport hittade snabbt formen på asfalt och...Publicerad: 2025-07-05 13:42
Så gick det i Eckerö Linjen Sprint.
Tre åk i snabb följd på den 3,7km långa sträckan för Eckerö Linjen Sprint hos Ålands MK under lördagen för de 27 tävlande. Enskilt bästa åk utav de tre utgjorde resultatlistan.
Sex finska åkare överst i totallistan med Samuli Vuorisalo i Skoda Fabia överst, 4,6 sekund före Marko Paasonen i Toyota...Publicerad: 2025-07-05 13:27
Nästa småbil, i veckan presenterades Alpine A290 Rallye.
Presentationen av nya bilar för de minsta internationella rallyklasserna duggar tätt, först Lancia Ypsilon HF Racing Rally6 och nu Alpine A290 Rallye - men ingen av dem väntas ses på de Svenska grusvägarna men istället populära i Sydeuropa.
Den nya lilla Alpinen är helelektrisk i likhet med Opels...Publicerad: 2025-07-05 09:46
Nya Lancia Ypsilon HF Racing Rally6 redo för rallystart i höst.
Först Lancia Ypsilon HF Rally4 och nu Lancia Ypsilon HF Racing Rally6 - i veckan presenterade Lancia sitt nya tillskott till rallyvägarna, det handlar om den allra enklaste bilen utefter internationella förbundets reglemente. Rally6 handlar om den allra billigaste instegsklassen, anpassade för att j...Publicerad: 2025-07-05 09:15
Följ lördagen i Eckerölinjen Sprinten, Rally di Roma Capitale och Louna-Eesti Rally.
Följ lördagens rallyn med Svenska intressen, på Åland går Eckerölinjen Sprinten där Ålands MK arrangerar, en sträcka som körs tre gånger under dagen för de knappt 30 startande.
Rally di Roma Capitale med Mille Johansson / Johan Grönvall i Rally2 klassen - för Junior ERC Calle Carlberg / Jörgen Er...Publicerad: 2025-07-04 21:22
|
| |