GNM Sweden AB   

   
Mats Bilar   

   
   
.......................... MISSA INTE RALLY GOTLAND 2020 ...........................

   
Mastertrailer.   

   
Carless Racing Fuels.   

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WebTV & Video
  E-Cupen
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  BLOGG; FREDRIK
       ÅHLIN

  KÖP & SÄLJ
  KALENDER

  RALLY SWEDEN       2020



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Så gick det i EVO Challenge premiären.
PRESSRELEASE

* Fjärde säsongen för Swedish Mitsubishi startade spektakulärt.
* 2010 års champion Jimmy Joge fortsätter på sin vinnande väg.
* 2009 års champion Jocke Nyman tvåa tätt efter.
* Största startfältet någonsin i Evolution Challenge i Sverige.

‎2010 års mästare i Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden, Jimmy Joge och co-driver John Stigh, vann första deltävlingen i serien under Rally Sweden. De passerade 2009 års mästare Jocke Nyman/Bo Holmstrand under andra dagen, och kunde vinna med sju sekunders marginal. Patrik och Jesper Johansson körde andra dagen in en stor del av den tid de förlorade med bromsproblem dag ett. De slutade på tredje plats.

Helgens Rally Sweden var både premiär i VM, Evolution Challenge och SM där de två nationella serierna körde åtta av de 16 VM-sträckorna. För Mitsubishi och SM började fredagen med att Nyman/Holmstrand klarade de hala vägarna bäst och gick upp i ledning i Evo-fältet. Faktum är att deras tid var så bra att den skulle ha gett en sjunde plats totalt i VM!

Joge/Stigh var tvåa bland Mitsubishi-förarna, bara 2,5 sekunder efter, med Ramona Karlsson och Miriam Walfridsson på tredje plats, bara 7,6 sekunder bakom. För seriens nykomlingar Mikael Gustafsson/Joakim Gevert blev inte första sträckan lika framgångsrik när de hamnade i en snövall där de blev kvar.

Det var Joge/Stigh som var snabbast på andra sträckan, medan Nyman/Holmstrand hindrades av en långsam medtävlare. När de tappade tid passade Karlsson/Wlafridsson på att ta in på täten. Johansson/Johansson var frustrerade, för halvvägs in på sträckan fick problem med bromsarna fram. Enda sättet för de att sakta ner under resten av sträckan var att använda handbromsen!

Perfekt gick det för Nyman/Holmstrand på första dagens sista sträcka, och de kunde återvända till servicen i Hagfors med en ledning på 9,1 sekunder. Tvåa Joge/Stigh som tappat lite kraft. Felet visade sig vara en saknad ledning.

Karlsson/Walfridsson drog på sig en punktering och stannade för att släppa om en annan bil på SS3. Det gjorde att Johansson/Johansson gick upp på tredje plats, med Mats Thorszelius/Tomas Thorszelius på fjärde.

För Cemoni Ohlson/Göran Lönnmark tog dagen abrupt slut i deras helt nya Evolution X. När de landade hårt efter lyft skadade de sumpen och kunde inte fortsätta. Ett annat nytt par i mästerskapet var Johan Rudengren/Christer Johanson, men också de fick ge upp med trasig turbo.

Dagens sista sträcka fällde också Markus Hällbo/Lars Gustafsson som åkte på en punktering och förlorade så mycket tid att de gav upp. Ett annat välbekant Mitsubishiteam, Joachim Carlström/Jörgen Norman, hade också problem. De förlorade mycket tid innan de kom loss ur en snövall.

Andra dagen innehöll fyra sträckor i skogarna runt Hagfors, med en avslutande publiksträcka inne på travbanan i Karlstad. Täten höll sina positioner över första sträckan, men för Kristian Johansson/Fredrik Livh som debuterade i Evo Challenge, tog rallyt slut. Kopplingen gav helt enkelt upp efter sviter från ett besök i en snövall redan på SS2.

Andra som bröt under rallyts andra dag var Thorszelius/Thorszelius med trasig drivaxel, och Karlsson/Walfridsson som utnyttjat superrallyreglerna för att kunna starta om fick ge upp med trasig avgasrör.

På lördagens andra sträcka stod det klart att Joge/Stigh nu fått 100 procents ordning på motorn, för gapet till Nyman/Holmstrand var nu bara 0,7 sekund. Sedan, på dagens sista skogssträcka, tog de över ledningen och kunde rulla in till line up i Karlstad inför superspecialsträckan med en ledning på 9,3 sekunder. Nyman var å sin sida upprörd över att han tappat så mycket tid under den andra dagen, jämfört med hur han körde dagen innan.

Johansson/Johansson var nu bara 10,9 sekunder bakom, vilket gjorde att superspecialen skulle bli avgörande för prispallen i Evo Challenge. Nu rullade allt på den bara två kilometer korta sträckan, och Joge/Stigh gick i mål som årets första delsegrare i Evolution Challenge.

“Eftersom det här är första tävlingen med min nya Evo X var jag inte säker på hur det skulle gå, så jag är väldigt nöjd över att vara snabbaste Mitsubishi den här helgen”, sa Joge. ”När vi fick problem i slutet av fredagen trodde jag vi skulle tvingas bryta, och istället fick hela teamet bästa tänkbara start på säsongen. Härligt, då alla jobbat så hårt.”

Nyman/Holmstrand slutade på andra plats, sju sekunder efter, med Johansson/Johansson ytterligare 13 sekunder bakom. Fjärdeplatsen tog Anders Jonasson/Jörgen Lindahl som var nöjda med sin insats denna helg, vilket också Jan-Erik Folkesson/Marie Andersson var med sin femteplats i deras första start i Evo Challenge.

Sexa och sjua blev också seriedebutanter: Daniel Johansson/Stefan Ahl och Jennie-Lee Hermansson/Ola Persson.

Åttondeplacerade Carlström/Norman var inte nöjda med dagen då de fick starta så sent i fältet andra dagen, att förhållandena på sträckorna var riktigt tuffa med grus framme på sina ställen.

Hans-Erik Weng/Henrik Hulterskog hade kämpat hårt för att få sin Evo X klar till start, och under tävlingen radade diverse små utmaningar upp sig, så att de trots allt var nöjda med att ta sig i mål. Även om det ”bara” blev en nionde plats den här gången.

2011 års Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden sponsras av: Mitsubishi Motors Sweden, Pirelli däck, Sunoco bränslen, Öhlins stötdämpare, Speedline Corse PPE fälgar, Endless bromsbelägg, Drenth växellådor, PIAA extraljus, Sparco racekläder, MPart, RPM Promotions och Raceconsulting rally resultatservice.

Evolution Challenge Sweden – Resultat deltävling 1
1 Jimmy Joge (Tjällmo)/John Stigh (Skänninge) 1:22:35.3
2 Jocke Nyman (Östersund)/Bo Holmstrand (Herrljunga) 1:22:42.3
3 Patrik Johansson (Växjö)/Jesper Johansson (Ryd) 1:22:55.3
4 Anders Jonasson (Växjö)/JörgenLindahl (Ryd) 1:24:50.9
5 Jan-Erik Folkesson (Örebro)/Marie Andersson (Garphyttan) 1:25:12.4
6 Daniel Johansson (Stockholm)/Stefan Ahl 1:27:20.1
7 Jennie-Lee Hermansson (Dalarna)/Ola Persson (Uppsala) 1:28:58.1
8 Joachim Carlström (Rockneby)/Jörgen Norman (Torsås) 1:29:37.6
9 Hans-Erik Weng (Säffle)/Henrik Hulterskog (Stensjön) 1:32:18.1

Brutna
SS6 Ramona Karlsson (Falköping)/Miriam Walfridsson (Torsby) Trasigt grenrör
SS5 Mats Thorszelius (Uppsala)/Tomas/Thorszelius (Uppsala) Drivaxel
SS4 Kristian Johansson (Viskafors)/Fredrik Livh (Forserum) Koppling
SS3 Markus Hällbo (Stora Skedvi)/Lars Gustafsson (Hofors) Punktering
SS3 Johan Rudengren (Eskilstuna)/Christer Johansson Turbo
SS3 CemoniOhlson (Österbymo)/GöranLönnmark (Stjärnhov) Brutal landning
SS1 MikaelGustafsson (Karlstad)/JoakimGevert Snövall

Mästerskapsställning efter första deltävlingen
Förare
1 Jimmy Joge 12
2 Jocke Nyman 10
2 Patrik Johansson 8
4 Anders Jonasson 7
5 Jan-Erik Folkesson 6
6 Daniel Johansson 5
7 Jennie-Lee Hermansson 4
8 Joachim Carlström 3
9 Hans-Erik Weng 2

Co-drivers
1 John Stigh 12
2 Bo Holmstrand 10
3 Jesper Johansson 8
4 Jörgen Lindahl 7
5 Marie Andersson 6
6 Stefan Ahl 5
7 Ola Persson 4
4 Jörgen Norman 3
9 Henrik Hulterskog 2


» Pressrelease från Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2011-02-17 15:53






Karta, så köra Rally Guanajuato Mexico.
© Toyota Gazoo Racing.Under torsdagen utlovas anmälningslistan till Rally Guanajuato Mexico enligt arrangören, 20-30 bilar är att vänta. Tävlingen körs 12-15 mars, inleder med publiksträckan Monster Energy Street Stage GTO två gånger under fredagens tidiga morgon svensk tid.

Strax efter klockan 16 på fredagen startar...

Publicerad: 2020-02-19 20:29


Så körs Numedalsrallyt, karta inför helgens NM rally.
© Preben Berg, norsk-rally.comUt från Rödberg hotell klockar bilarna i Numedalsrallyt klockan 8 på lördag morgon, under dagen väntar totalt åtta sträckor när Norska Mästerskapets andra deltävling avgörs.

Flera Svenskar på startlinjen som vi berättade igår, arrangören har också släppt kartan på webben, nedan finns tävlingen i ...

Publicerad: 2020-02-18 22:36


Filmspecial med Rovanperä, från Starlet som 8-åring till pallen i Rally Sweden.
© Toyota Gazoo Racing.Kalle Rovanperä kom till Rally Sweden med en femteplats i bagaget från svåra Rallye Monte Carlo, där satte han knappt ett hjul fel och tog sig igenom med en bra placering. Han är 19 år och hade börjar köra bil som 8-åring hemma i Finland.

Sedan dess har han kört bil, bil intresset har varit stort...

Publicerad: 2020-02-18 21:58


Hyundai utökar, även Gryazin följer Tänak och Sordo i Rali Serras de Fafe.
Portugisiska Rali Serras de Fafe i rallytokiga Fafe regionen får en perfekt uppvärmning inför det Portugisiska VM Rallyt senare i vår.

Sedan tidigare är det klart att Ott Tänak och Dani Sordo kör Hyundai i20 WRC i tävlingen som avgörs 28-29:e februari. Planen är uppvärmning inför Rally Mexico me...

Publicerad: 2020-02-18 21:33


Mattias Adielsson satsar på Svenska juniorer i Rally-SM, bilder eget team.
© emotorsport.seFör att stötta svensk rallysports ungdom och hjälpa unga förare framåt tar nu den erfarna rallyföraren Mattias Adielsson initiativet till att starta sitt egna juniorteam i Rally SM. Mattias Adielsson Junior Team.
- Jag har hela tiden strävat efter att kunna ge någonting tillbaka till den generat...

Publicerad: 2020-02-18 18:48


Nya möten, WRC eller vässad R5 motor i framtidens WRC bilar?
© M-Sport.I veckan ska nästa möte mellan FIA och bilfabrikanterna äga rum i jakten på 2022 års nya WRC reglemente, FIAs tekniska delegation har fått fram en hybridlösning som ska presenteras, så väl batteri, styrning och motorer som ska implementeras i bilarna - samma för allt team.

Den stora frågan är nu ...

Publicerad: 2020-02-17 22:33


Veiby & Andersson utmanar i NM med i20 R5 - flera Svenskbilar till Numedalsrallyt.
© Hyundai Motorsport.På lördag är det dags för stor vinterfinal i Norge, Numedalsrallyt med NMK Nore og Uvdal som arrangör. Närmare 11 mil på 8 sträckor väntar de 120 startande på fjällvägarna!

11 bilar i R5 klassen där Ole Christian Veiby och Jonas Andersson ska ta sig i kast med NM serien, de kör här en Hyundai i20...

Publicerad: 2020-02-17 21:01


Ciesla lämnar WRC promotorn i sommar.
Under Rally Sweden började ryktens cirkulera att Oliver Ciesla skulle lämna sin post hos WRC Promotorn. Ciesla har under åtta år lyft WRC serien, sedan Sportsman Media och RedBull Media House skapade bolaget WRC Promotor har han basat över verksamheten.

I en intervju med David Evans, den numera D...

Publicerad: 2020-02-17 20:52


Johan bäste svensk och på pallen.
Med en tuff satsning på sista sträckan tog Johan Kristoffersson hem titeln som bäste svensk i Rally Sweden och ordnade en pallplats i WRC 3-klassen.
- Känns väldigt bra att få avsluta med en sträckseger och ta en pallplats för andra året på raken.

Den sista dagen i det svenska VM-rallyt b...

Publicerad: 2020-02-17 20:03


Jonasson tog hem Ängersjörundan.
© Anders Blomqvist.I norr råder det fin vinter och perfekta rallyvägar, men där är startfälten små, Ängersjörundan hos Umeå AK avgjordes under söndagen med 20-talet startande för fyra sträckor.

33 sekunders marginal i 4wd klassen hade vinnande Jörgen Jonasson till tvåan Marcus Nilsson. 21 sekunder skiljde Magnus Åb...

Publicerad: 2020-02-17 19:37


Tidigare nyheter:
Nya möten, WRC eller vässad R5 motor i framtidens WRC bilar?
Veiby & Andersson utmanar i NM med i20 R5 - flera Svenskbilar till Numedalsrallyt.
Ciesla lämnar WRC promotorn i sommar.
Johan bäste svensk och på pallen.
Jonasson tog hem Ängersjörundan.
Problem i Lettland, även andra försöket med Rally Aluksne ställs in.
Uppgift inför 2021, snösäkra Rally Sweden.
72 SM åkare när anmälan till Rally Vännäs stängde.
Huttunen och Hyundai Motorsport bötfällda för felaktig spoiler.
Tom Kristensson vinner Rally Sweden för andra året i rad.
Punktering förstörde Oliver Solbergs chanser på pallplats.
JWRC tabellen efter Rally Sweden.
Så gick det för Svenskarna i Rally Sweden!
Pontus Tidemand trea i Rally Sweden.
Stark insats av Pontus Lönnström i Rally Sweden.
Dennis Rådström och Johan Johansson vinner Rally Sweden.
Evans toppar WRC serien, här är WRC tabellen efter Rally Sweden!
Stark JWRC premiär, Tom vinner och Pontus åtta.
Evans tar andra WRC segern, vinner Rally Sweden 2020!
Avanmälde Scandola behöver inte räkna Rally Sweden i WRC3 serien.



Nyhetsarkiv:
[
2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]





Bloggar:



Nästa deltävling:
E-cupen:
Prisutdelning för E-Cupen 2019 22/02


Rally SM:
Rally Vännäs 28-29/02


Rally VM:
Rally Guanajuato Mexico 12-15/03


Svenska RallyCupen:
Götenerundan 09/05




Foto från:
Novemberskölden.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Elektrikerna Marknadsnatta.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Vedumsmästerskapet i Bilrally.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Rikspokalen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



www.Autodoc.Se
 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2020.