|
 Linda Sjölin satsar högt! PRESSRELEASE
-"Jag vill nå SM-nivå inom en snar framtid." Så sa Linda i en interljuv med Eskilstuna Kuriren den 4 februari 2011.
Hennes förarkariärr startade den 27 januari 2011 körde hon sin första tävling i Fredriksberg som bestod utav 2 sträckor som gick 2 gånger. Hon lyckades köra in sig på en 7e plats av 9st i klassen - Hon lyckades dessutom köra ifrån 2st A-förare. Hon lyckades även att förbättra sig med ca 17 sekunder på varje sträcka. - Detta var dessutom andra gången hon satt i sin tävlingsbil.
Nästa tävling som gick av stapeln var Hällefors den 6 februari, det var också 2 sträckor som gick 2 gånger. - "Jag bestämde mig redan när jag släppte upp kopplingen vid starten att jag skulle sätta ett rätt högt tempo" Säger Linda. Men tyvärr så vart högerfoten lite för tung och det blev en vallvisit som kostade henne runt 10 sekunder, och så kommer den där tanken "hade det inte hänt... Så hade vi varit 3a i klassen efter första åket." - "Där efter så fick jag inte tillbaka tempot, visst förbättrade jag mig. Men dom andra förbättrade sig betydligt mer." Säger en besviken Linda. Men tyvärr så kunde hon inte undvika jumpoplatsen.
Den 27 februari var det dags för Ludvikas tävling, Skogsrundan. Tävlingen bestod utav 1 sträcka som skulle köras 2 gånger, denna sträcka var på 14.4km. - "Den här gången hade jag bestämt mig för att jag skulle sätta ett tempo som jag känner mig bekväm i och som jag känner att jag klarar av att hantera." Säger Linda dagen innan tävlingen. Men några kilometer in på SS1 så hamnade bakdelen på rallybilen ur spår och fronten sög tag i vallen. - "Jag var helt säker på att vi skulle gå runt och lägga oss på tak." Säger både Linda och kartläsaren Mikael. Men här var inte oflytet slut. -"Nej, tyvärr inte. Några kilometer senare så var det dags igen.. Det var säkert en Höger 2 som nöp och där klev bakvagnen igen ur spår och vi slutade med nosen mot snövallen." Säger Linda.
Men efter lite backning och krångel så var dom på rätt spår igen, - "Vi konstaterade att vi behövde ett par andra bakdäck då det inte fanns så mycket till fäste i dom vi hade." Säger Linda och Mikael.
Nu var det inte långt kvar till mål, men då var det dags igen. - "Jag gick lite för fort in i en höger som smalnade av lite och jag går ut lite för att skära innern, eftersom jag insåg att farten var förhög. Men det var väldigt konstigt plogat där och bakvagnen slog i snövallen på yttern och vips så stod vi ovan på en snövall" Säger en mycket besviken Linda.
Men tur hade dom, i svängen efter så stod ett gäng grabbar som kunde hjälpa dom loss och dom kunde åka i mål. Dock ungefär 12 minuter efter täten. - "Vi bestämde oss att för att inte riskera något på SS2 utan åka igenom för att få SS:mil" Säger Linda. Men i mål så var dom fortfarande ungefär 15 minuter efter täten. - "Det känns enormt surt, eftersom jag var sugen på en bra placering." Säger Linda och suckar.
Men roligheterna slutar inte här. Utan helgen efter var det dags igen, denna gången i Hällefors som bestod utav 1 sträcka som dom skulle köra 3 gånger. Redan på SS1 bevisade Linda att hon kan hänga med täten, hon lyckades köra in på en 4e plats av 6st i klassen. - "Jag var grymt imponerad av min körning och satte ett tempo som jag behärskade och trivdes med." Men sedan började det tråkiga, efter SS1 och ca. 60 bilar som åkt så blev det spårigt. - "Jag kände direkt i starten att det var vingligt och väldigt svårkört, eftersom Golf 1:an inte passar i spåren. Och tyvärr så blev det en liten vallvisit och jag lyckades slå i tummen rätt rejält." Tyvärr så lyckades hon inte förbättra sig tillräckligt mycket, utan den närmsta bakomvarande bil gick om och hon var nu 5:a. - "Inför sista åket bestämde jag mig för att sätta ett lagom tempo eftersom det förmodligen skulle vara ännu mer spårigt. Och eftersom tummen fortfarande gjorde ont så ville jag inte riskera att göra illa den ännu mer." Men hon åkte igenom och försämrade sig dock - precis som alla andra. Men hon lyckades behålla sin 5:e plats och blev alltså 5a av 6st i klassen.
Nu har det skett lite förändringar i teamet och Golf 1:orna är sålda, vad som nu står i garaget som Linda inte är beredd på att avslöja vad det är ännu. Vad det är för bil och det blir inte officiellt förrens vi närmar oss den 16 april då det är dags för nästa tävling.
- "Då har jag en ny tillfällig kartläsare som ska lotsa mig, Charlie Ekström, Eskilstuna. Det ska verkligen bli kul, tror att det är en person som passar väldigt bra tillsammans med mig på en tävling. Då vi båda är enormt tävlingsinriktade."
Nästa tävling som är Gröndalsprinten är en Nationell Rallyspecial på asfalt och grus, banans längd är ca 3.0 mil totalt varav ca 5,5 km SS/SP. Det är 2 st Specialsprov på asfalt och 1 st specialsträcka på grus varav ca 5% asfalt. - "Det är för mig första gången att köra rally på asfalt så det ska bli spännande. Men dom som sett mig köra säger att jag har bra förutsättningar för att köra asfalt då jag åker väldigt fina och raka linjer."
» Pressrelease från Linda Sjölin.
» Denna samt tidigare pressreleaser, se Pressrelease
Följ helgens rallyn:
Publicerad: 2011-03-23 19:27
|
|
Startlistan för lördagen klar, sju sträckor med start 9:10 i Vännäs.
Närmare tio mil special under lördagen i Rally Sweden, tre sträckor på runt 1,5 mil i snitt går med timmans mellanrum under lördagens förmiddag. Första sträckan, Vännäs 1 drar igång 9:10. Timman senare Sarjöliden 1 och 11:08 går Kolksele 1 igång - efter de tre sträckorna service i Umeå.
Eftermidd...Publicerad: 2025-02-14 22:10
Summering, så går det för de Svenska ekipagen i Rally Sweden.
Första etappen i Rally Sweden är avverkad, Elfyn Evans leder en jämn kamp med Takamoto Katsuta och Ott Tänak, dem tre inom 2,5 sekund efter sju sträckor, 12 mil och 1:08 timmars körning.
I WRC2 klassen leder Oliver Solberg trots lite tekniska problem och i Junior WRC klassen leder Mille Johansson...Publicerad: 2025-02-14 21:05
Mille leder stort, bra känsla och ska fortsätta ligga på.
Mille Johansson och Johan Grönvall summerar en stabil dag.
- En riktigt bra dag, hade fel inställning på morgonen men ändrade mellan sträckor och sedan hade det fungerat bra. Gjort ett par misstag, missade vägbyte på två sträckor och tappade väl ett 20-tal sekunder totalt, men överlag en bra dag...Publicerad: 2025-02-14 20:30
Solberg snabbast framför hemmapubliken, leder WRC2 med 23,8 sekunder.
- Svårkört och tappat tid, motorn slår till och från och det blir svårkört men fått försöka för att hålla marginalen. Ser fram emot morgondagen med bra sträckor och mindre däckslitage, förklarar Oliver Solberg som haft en frustrerande eftermiddag.
Ändå var Solberg snabbast på avslutningen ...Publicerad: 2025-02-14 19:39
Evans tillbaka i topp, går till nattvila som ledare.
Umeå Sprint 2 passade Elfyn Evans bäst, britten snabbast genom sträckan där Thierry Neuville var tvåa. Överraskningen Takamoto Katsuta tar en tredjetid följd av Kalle Rovanperä som äntligen blixtrade till.
Totalt i rallyt två Toyota i topp, 0,6 sekund mellan Evans och Katsuta i resultatlistan eft...Publicerad: 2025-02-14 19:25
Johansson och Grönvall sträcktvåa, leder stabilt inför Umeå Sprint 2.
På ss7 Bäck 2 skruvade Mille Johansson ned tempot, femma genom den milen långa sträckan i mörker men hade då varit av vägen in i en trädgård. Totalt sju sekunder bakom Leevi Lassila som är trea totalt för Rally3 kateogrin, mellan dem Ville Vatanen.
För Junior WRC klassen var det Taylot Gill, Aust...Publicerad: 2025-02-14 18:51
Nästa sträckvinst för Mille, 50 sekunders ledning!
Mille Johansson och Johan Grönvall startade med ett stabilt tempo fram till service, kände sig mer manade under eftermiddagen och ökade. Då hänger konkurrenterna inte med, ny sträckseger för Rally3 med 7,3 sekunder - i Junior WRC klassen 10,3 sekunder till Taylor Gill.
Totalt för Rally3 kategorin...Publicerad: 2025-02-14 17:47
Solberg kämpar, en sträcka kvar till service.
Tappad effekt på förra sträckan och en motor som inte går bra menar Solberg om andra vändan på Bäck 2, nu väntar 5km på Umeå Sprint 2 innan det blir efterlängtad service där Printsport-teamet hoppas lösa problemen för Svensken.
Roope Korhonen knaprade in 0,8 sekunder på Solberg från sin andraplat...Publicerad: 2025-02-14 17:37
Ledarskifte igen, Tänak leder Rally Sweden - tre bilar inom 1,4 sekund totalt.
Två platsers avancemang för Ott Tänak genom den milen långa Bäck 2, Estländaren Ott Tänak håller nu täten av rallyt men det är jämt inför avslutningen i kväll, 5km korta Umeå Sprint 2.
Fortsatt tvåa men bara 0,5 sekund till ledning ses Takamoto Katsuta som i sin tur har 0,9 sekund till Elfyn Evan...Publicerad: 2025-02-14 17:14
Sträckseger för Mille, 23 sekunder före nästa Junior WRC ekipage på Bygdsiljum.
Andra vändan på Bygdsiljum var Mille Johansson i klart bästa tempo efter service, Mille och Johan Grönvall 10,8 sekunder före Leevi Lassila på 28km special.
För Junior WRC klassen var det Ali Türkkan som var tvåa på sträckan, han 23,5 sekunder bakom Svensken på sträckan. Sträcktrean Taylor Gill t...Publicerad: 2025-02-14 17:09
|
|
Tidigare nyheter:
Ledarskifte igen, Tänak leder Rally Sweden - tre bilar inom 1,4 sekund totalt.
Sträckseger för Mille, 23 sekunder före nästa Junior WRC ekipage på Bygdsiljum.
Solberg tappar motoreffekt - Tidemand och Reiersen kämpar med inställningar.
Evans kör om Katsuta - dubbelt Toyota i tätt Rally Sweden.
Liiten söker co-driver inför fortsatta säsongen.
Luktade bränt och tog det försiktigt, ändå utökad ledning för Solberg.
Tobias Johansson gav allt, toppar Rally Sweden Historic efter fredagen.
Katsutas attack gav ledning, toppar Rally Sweden efter ss5.
Johansson i tiondelsfight med Östgård i Rally Sweden Historic.
Mille snabbast igen, drar ifrån i Junior WRC.
Solberg sladdade hem stor sträckseger på Bäck 1 - tungt för Reiersen och Tidemand.
Inga onlineresultat från Rally Sweden Historic.
Stor sträckseger för Mille i Junior WRC på Andersvattnet 1.
Fourmaux snabbast igen, sekunden från Evans totalt.
Mille tvåa genom Bygdsiljum, leder Junior WRC.
Solberg drar iväg, punktering för Linnamäe i WRC2.
Fourmaux snabbast på Andersvattnet 1 - Evans i fortsatt ledning.
Rally Sweden och Rans sameby överens för årets rally.
Solberg utökar WRC2 ledning på hala Bygdsiljum - ras för Tidemand och Reiersen.
Evans i topp, drar ifrån på Bygdsiljum 1.
Nyhetsarkiv:
[ 2025 ][ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[ Nyheter 2005 ][
Nyheter 2004 ][
Nyheter 2003 ][
Nyheter 2002 ][
Nyheter 2001 ]
|
| |