GNM Sweden AB

   
Mastertrailer.

   
Carless Racing Fuels.

   
Mats Bilar

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WebTV & Video
  E-Cupen
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  BLOGG; FREDRIK
       ÅHLIN

  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

EVO Challenge summerar South Swedish Rally.
PRESSRELEASE

• Jimmy Joge tog sin tredje seger för säsongen i Evolution Challenge och det med att vinna South Swedish Rally totalt!
• Patrik Johansson näst bästa Mitsubishi och trea totalt
• Andreas Magnusson imponerade i sin comeback i serien med en tredje plats
• Mitsubishi-teamen dominerade hela tävlingen, med sju förare bland de tio främsta.

Mitsubishi Ralliart Swedens ledare Jimmy Joge med co-driver John Stigh gjorde makalöst bra ifrån sig i helgens South Swedish Rally. De vann även årets tredje deltävling – och de vann SM-deltävlingen totalt! Det efter en rysligt spännande duell med Pontus Tidemand/Jörgen Nordhagen i en S2000 Fiesta. Joge/Stigh vann med ynka 1,8 sekunder, och 27,3 sekunder före Patrik Johansson/Jesper Johansson som var näst snabbast i Evolution Challenge i Ljungby.

I South Swedish Rally (SSR) ingick både Mitsubishi-serien och den tredje deltävlingen i Rally-SM. Därmed startade också en rad motorstarka WRC-bilar och Super 2000, liksom produktionsklassen Grupp N där Mitsubishi Evolution-bilarna ingår. Bland alla dessa bilar tog sig sju Mitsubishi-förare in bland de tio främsta totalt! Mitsubishi-mästerskapets bästa resultat någonsin under sina tio år.

Efter två tävlingar på snö, var SSR gruspremiär i mästerskapen. Vädret under de tre dagarna gick att jämföra med det kring Medelhavet – verkligen en perfekt start på sommarsäsongen. Tävlingen startade traditionsenligt från centrala Ljungby på fredagskväll med två korta sträckor innan nattuppehållet. Ytterligare nio sträckor under lördagen, för att finaldagen köra en etapp med fyra sträckor på morgonen innan målgången i centrum.

Joge/Stigh visade direkt att de var i Ljungby för att åka fort. Efter fredagens korta sträckor ledde de totalt och med den vetskapen gick de ut ännu hårdare på lördagen för att om möjligt ta sin tredje raka seger i Evo Challenge. En totalseger skulle också sitta fint!

Riktigt bra start hade också Johansson/Johansson som var näst snabbaste Mitsubishi. Trea Jocke Nyman/Bo Holmstrand med Andreas Magnusson, som åter är med i serien, strax efter sig. Magnusson hade återförenats med sin co-driver Henrik Hulterskog och fått ordentlig snurr på bilen sedan Mitsubishis motorexpert Tomas Weng gjort vissa justeringar under natten.

Lördagen började med en runda över fyra sträckor innan första service. Återigen var Joge/Stigh värst och utökade sin ledning både i Evo Challenge och totalt. Magnusson/Hulterskog gjorde sitt bästa för att hålla samma tempo vilket förde de upp som näst snabbaste Mitsubishi, fast bara 0,4 sekund före Johansson/Johansson.

Ramona Karlsson/Miriam Walfridsson debuterade med sin nya Evolution X och lagom som de började vänja sig fick de ett förargligt kast och fastnade bredvid vägen i 20 frustrerande minuter. Jocke Nyman hade också problem, och vid service tvingades han bryta för han mådde inte bra.

Nästa etapp innehöll tre sträckor och den första bjöd på en rejäl överraskning för Magnusson/Hulterskog. De kom ut från en långsam vänsterböj och plötsligt stod de öga mot öga med en flock kor på vägen! Så fort djuren hade flyttat sig från vägen kunde de fortsätta och slå larm till arrangören. Tursamt nog var det ingen tävlande som kolliderade med någon ko, och sträckan stoppades medan kossorna föstes ut på ängen igen där de hör hemma.

Medan Joge/Stigh fortsatte att utöka sin ledning var kampen hård bakom mellan Magnusson/Hulterskog och Johansson/Johansson. Hans-Erik Weng/Matthias Andersson hade fått upp farten ordentligt och avancerat upp till fjärde plats. Bakom dem var det tre ekipage som kämpade om tredjeplatsen: Kristian Johansson/Fredrik Livh, Joachim Carlström/Jörgen Norman och Anders Jonasson/Jörgen Lingdahl. När dessa tre kom till service var det bara åtta sekunder som skiljde dem åt.

Oturligt nog tog rallyt slut för Mikael Gustafsson/Joakim Gevert på sträcka åtta med transmissionsproblem. På lördagens sista etapp gled Cemoni Ohlson/Göran Lönnmark av SS10 och rullade. Dessvärre med så stora skador att det var slutåkt för deras del.

På samma sträcka tappade Joge/Stigh den totala ledningen till Tidemand/Nordhagen. Evolution Challenge ledde de däremot med 13,4 sekunder när de återvände till Ljungby. Johansson/Johansson hade då tagit sig förbi Magnusson/Hulterskog med 7,5 sekunder, med Weng/Andersson 41 sekunder bakom på en solid fjärde plats.

Söndagen bjöd på fyra stäckor, klarblå himmel och närmare 30 grader varmt. Farten ökade och Joge/Stigh attackerade för att återta ledningen, vilket lyckades med bara två sträckor kvar. Då var målsättningen klar: vinna eller försvinna och med en perfekt avslutning kunde de krossa mållinjen som vinnare med en marginal på 1,8 sekunder. Ett fantastiskt resultat av en Grupp N Evolution X mot alla motorstarkare konkurrenter runt omkring.

Johansson/Johansson tog andraplatsen, 21 sekunder före Magnusson/Hulterskog som trea. Kommande fyra behöll sina positioner från lördagen: Weng/Andersson, Johansson/Livh, Carlström/Norman och Johansson/Lingdahl. Åtta blev Daniel Johansson/Stefan Ahl, men Johan Rudengren/Christer Johansson som nia medan Christian Larsson/Jonas Sandberg avrundade topp tio i Evo Challenge. Karlsson/Walfridsson hade oturen att tvingas bryta med trasig koppling då endast en sträcka återstod av SSR.

Efter tävlingen sa en extremt lycklig Jimmy Joge: ”Ett fantastiskt resultat för oss! Jag hade en god känsla i bilen redan från start, men jag trodde inte vi skulle vara i ledning efter två sträckor. När jag insåg att vi var det bestämde vi oss för att gå för totalseger. Förutom att vi slog ett hjul ur sitt läge på SS10 så har vi inte haft några problem alls utan bilen har gått perfekt. Det var svårt att gå på max på slutet, men i och med att vi lyckades vinna var det värt allt!”

Fjärde deltävlingen i Evolution Challenge körs om tio veckor, den 12-13 augusti, i Hässleholm – Snapphanerallyt.

2011 års Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden sponsras av: Mitsubishi Motors Sweden, Pirelli däck, Sunoco bränslen, Öhlins stötdämpare, Speedline Corse PPE fälgar, Endless bromsbelägg, Drenth Gearboxes, PIAA extraljus, Sparco racekläder, MPart, RPM Promotions och Raceconsulting rally results service.

Resultat Evolution Challenge Sweden deltävling 3
1 Jimmy Joge (Tjällmo)/John Stigh (Skänninge)
2 Patrik Johansson (Växjö)/Jesper Johansson (Ryd)
3 Andreas Magnusson (Skeppshult)/Henrik Hulterskog (Stensjön)
4 Hans-Erik Weng (Säffle)/Mattias Andersson (Säffle)
5 Kristian Johansson (Viskafors)/Fredrik Livh (Forserum)
6 Joachim Carlström (Rockneby)/Jörgen Norman (Torsås)
7 Anders Jonasson (Växjö)/Jörgen Lindahl (Ryd)
8 Daniel Johansson (Stockholm)/Stefan Ahl
9 Johan Rudengren (Eskilstuna)/Christer Johansson
10 Christian Larsson (Gamleby)/Jonas Sandberg

Brutna
Service B Jocke Nyman (Östersund)/Bo Holmstrand (Herrljunga)Sjukdom
SS8 Mikael Gustafsson (Karlstad)/Joakim Gevert Transmission
SS10 Cemoni Ohlson (Österbymo)/Göran Lönnmark (Stjärnhov) Avåkning
SS14 Ramona Karlsson (Falköping)/Miriam Walfridsson (Torsby) Koppling


» Pressrelease från Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2011-06-09 21:02






Startfältet har växt, 55 ekipage till Rally Sweden när Belgiska Hyundai satsar på WRC3.
© emotorsport.seDen Svenska VM arrangören fick vänta med att släppa den seedade listan för Rally Sweden tills efter Rallye Monte Carlo, detta på uppmaning av FIA enligt arrangören. Anledningen var högst troligt Hyundai Motorsports val att byta ut Sebastien Loeb mot Craig Breen, ett beslut teamet av naturliga skäl v...

Publicerad: 2020-01-27 20:03


Solberg klar för Skoda Fabia R5 i WRC3 med stöd av fabriken.
© Skoda Motorsport.Idag blev det officiellt att Oliver Solberg och Aaron Johnston byter VW mot Skoda när man inleder tävlandet i WRC3 klassen. Efter en stark insats i Rallye Monte Carlo med teamets egna VW Polo GTI R5 blir det nu bilbyte till kommande Rally Sweden när WRC3 satsningen startar.

Ett byte som redan var...

Publicerad: 2020-01-27 16:54


Team Ramudden anmält till teammästerskapet, Pontus, Victor och Fredrik kör!
© Team Ramudden.Vi är glada att få offentliggöra vårt 3 bils till Teammästerskapet 2020. Vi tycker att idén med ett teammästerskap är toppen och gör nu allt för att vara så förberedda som möjligt.

De 3 ekipage som ingår i teamet är:
Pontus Lönnström och Stefan Gustavsson som parallellt med sitt JWRC äventyr sk...

Publicerad: 2020-01-27 16:42


Ingen Loeb i Sverige, Breen ersätter.
© Hyundai Motorsport.Redan till årets andra deltävling väljer Hyundai Motorsport att kasta om i föraruppställningen. Ut från Rally Sweden går Sebastien Loeb och in kommer Craig Breen i teamets tredje bil. Kvar är Thierry Neuville och Ott Tänak i teamet inför den Svenska deltävlingen i mitten av februari.

Veckans test...

Publicerad: 2020-01-27 16:11


Ingen ersättningstävling för Rally-SM i vinter.
I förra veckan aviserade Rally Bilmetro i Sandviken att de jobbade för ett ersättningsdatum den 13-14 mars för sin SM-deltävling i Rally som skulle körts kommande helg, men som ställdes in på grund av vinterbrist i området.
Nu står det klart att tävlingen inte kommer kunna köras i mars heller, och ...

Publicerad: 2020-01-26 22:22


0,016 sekunder till Neuvilles fördel, gav en extra poäng i Monaco!
© Hyundai Motorsport.Thierry Neuville hade marginalerna på sin sida, när TV bilderna från powerstage i Rallye Monte Carlo kablades ut sågs rallyvinnaren Neuville och tvåan Sebastien Ogier gå i mål på samma tid.

I tabellerna blev så Neuville den som fick de fem bonuspoängen, när tiderna visades i sin helhet och signer...

Publicerad: 2020-01-26 22:15


McKenna körde hem Sno*Drift Rally, nu väntar WRC äventyr i Mexico.
© American Rally Association.Barry McKenna i Ford Fiesta R5 vann fem av fredagens sex sträckor i Sno* Drift Rally, premiären för American Rally Association 2020. Ute på ss2 toppade Piotr Fetela i en Ford Fiesta Prototyp från Dytko, men han fick sen nöja sig med att vara tvåa på sträckorna helgen ut.

Irländske New York bon Mc...

Publicerad: 2020-01-26 20:07


Rally VD´n och FIA generalen lugnar oroade, Rally Sweden helt enligt planen.
© emotorsport.seMånga har bevisligen varit oroliga för Rally Sweden, trots att det nu är 2,5 vecka tills det ens är dags för tävling. En oro som också skapar en massa extraarbetet för arrangören som jobbar stenhårt med att åter leverera en VM fest i världsklass.

Väderprognoserna visar kallare och kallare och man...

Publicerad: 2020-01-26 19:54


Historisk målgång för M-Sport, 250 raka tävlingar med poäng!
© M-Sport.Starten på Rallye Monte Carlo blev inte vad M-Sport Ford WRT hade hoppats, när fronten fylldes med löv gick motorerna varma och förarna fick lugna sig. Men problemet löstes till fredagen och under resten av rallyt har bilarna hittat allt mer fart. När Esapekka Lappi och Teemu Suninen tog målgång var...

Publicerad: 2020-01-26 19:30


Solberg genomförde Monte Carlo Rallyt, summerar rallyt.
© Oliver Solberg.En slutlig 25:e plast totalt för Oliver Solberg och Aaron Johnston, genomfört rally och en nöjd pappa Petter i teamets lastbil efter målgång - minst lika nöjd var Oliver själv.
- Mitt första Rallye Monte Carlo är avslutat, mitt första asfaltrally någonsin. Vi körde var enda sträcka, samlade 30 m...

Publicerad: 2020-01-26 14:12


Tidigare nyheter:
0,016 sekunder till Neuvilles fördel, gav en extra poäng i Monaco!
McKenna körde hem Sno*Drift Rally, nu väntar WRC äventyr i Mexico.
Rally VD´n och FIA generalen lugnar oroade, Rally Sweden helt enligt planen.
Historisk målgång för M-Sport, 250 raka tävlingar med poäng!
Solberg genomförde Monte Carlo Rallyt, summerar rallyt.
WRC tabellerna efter Rallye Monte Carlo.
Neuville vinner Rallye Monte Carlo före Ogier och Evans!
Neuville har greppet om segern i Rallye Monte Carlo.
Neuville ny Monte Carlo ledare, Veiby i diket med två sträckor kvar.
Ida co-driver till Catie Munnings i JWRC premiären.
Följ söndagens fyra avgörande sträckor i Rallye Monte Carlo.
Östberg leder, Andersson tvåa i WRC2 & Solberg jagar erfarenheter.
Gröndal vann Lygnasprinten, Skoglund bäst från Svenska sidan.
Evans leder, Ogier och Neuville inom 6,4 sekunder i Rallye Monte Carlo.
Evans ny ledare i Rallye Monte Carlo, dubbelt Toyota.
Häng med i Monte Carlo, Lygnasprinten och Sno* Drift Rally.
Finska Vaakuna-Ralli kan köras, vintern tillbaka!
Inställt i Lettland, vårväder stoppar Rally Sarma.
Följ lördagens fyra sträckor i Rallye Monte Carlo, två live i TV.
Östberg och Veiby i WRC2 topp, Solberg snabbast utanför VM.



Nyhetsarkiv:
[
2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]





Bloggar:



Nästa deltävling:
E-cupen:
Prisutdelning för E-Cupen 2019 22/02


Rally SM:
Rally Bilmetro 31-01/02


Rally VM:
Rally Sweden 13-16/02


Svenska RallyCupen:
Götenerundan 09/05




Foto från:
Novemberskölden.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Elektrikerna Marknadsnatta.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Vedumsmästerskapet i Bilrally.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Rikspokalen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



www.Autodoc.Se
 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2020.