|
 EVO Challenge efter Snapphanerallyt - Patriks första seger. PRESSRELEASE
Patrik Johanssons första seger för säsongen och nu leder han Mitsubishi-serien med två deltävlingar kvar
• Kristian Johansson tvåa efter att ha varit i ledning fram till sista sträckan
• Jimmy Joge gjorde något så ovanligt som att rulla på SS3
• En ny tät strid mellan Evo Challenge-teamen, med nio av de 14 främsta totalt representerande serien
Patrik Johansson, med co-driver Jesper Johansson, tog sin första seger för säsongen i Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden när de vann AM Tryck Snapphanerallyt, den fjärde deltävlingen. Kristian Johansson/Fredrik Livh levererade på topp och ledde från start på fredagen, ända till den avslutande sträckan på lördagen. Då pressades de hårt, och Johansson/Johansson tog sig förbi med en marginal på 4,4 sekunder.
Den fjärde deltävlingen i Evolution Challenge i Hässleholm ingick också i Rally-SM. Snapphanerallyt var säsongens andra grusrally för båda mästerskapen. Efter starten i centrala Hässleholm kördes tio specialsträckor, först två på fredagskvällen alldeles utanför Hässleholm.
Trots mixen av asphalt, betong och gatsten inne på den inledande publiksträckan på industriområdet Garnisonen, måste ekipagen använda grusdäck. Det gjorde att fästet inte var det bästa, speciellt inte då det regnade precis innan start. Snabbast av Evo-ekipagen var Andreas Magnusson/Henrik Hulterskog, som tog i från tårna för att ta ledningen före Jimmy Joge/John Stigh med en sekund. Det gav också en tredjeplats totalt efter första sträckan.
Varefter sträckan torkade upp blev tiderna bättre, och Johansson/Livh var snabbast när sträckan kördes för andra gången. Men när bilarna kom tillbaka till Hässleholm för nattvila, kom beskedet att på grund av tidtagningsproblem ströks sträcka ett. Därmed startade Johansson/Livh med en ledning på 0,7 sekund i Evolution Challenge.
Joge/Stigh var först ut i spåret på lördagen, eftersom de vann deltävling tre totalt (South Swedish Rally). Efter tre delsegrar i årets Mitsubishi-serie var det lite av en chock när de ungefär halvvägs in åkte av med sin Evo X. De klippte en sten som låg gömd i gräset och bilen snurrade i hög fart över den smala vägen.
Där blev de kvar och blockerande vägen för de som kom efter. Arrangören fick senare ge dessa en snittid. Joge å sin sida var trots allt glad över att bilen inte var värre tilltygad än den var bak och fram.
Med Joge/Stigh borta var det uppenbart att det skulle bli en ny segrare i den fjärde deltävlingen I Evolution Challenge. Helt plötsligt var det ett öppet race mellan övriga i serien. Johansson/Livh fortsatte sin framfart från fredagen och satte bästa tid på de två inledande sträckorna. När det var dags för första service ledde de Evo-fältet efter fem sträckor med 8,1 sekunder före Hans-Erik Weng/Stefan Olsson.
Johansson/Johansson var trea, ytterligare 2,8 sekunder bakom med Magnusson/Hulterskog fyra bara 0,8 bakom – fast de var besvikna över att första sträckan ströks för sen hittade de inte rätta flytet.
Jocke Nyman/Bo Holmstrand var ett annat ekipage som kände att de kunde gå fortare.
Nästa etapp med tre sträckor inleddes återigen med dagens första, och nu var fästet bättre och farten ännu högre. Mitsubitshi-ekipagen Johansson/Livh och Johansson/Johansson hade exakt samma tid, med Weng/Ohlson 0,3 efter och Magnusson/Hulterskog ytterligare fjuttiga 0,2 efter.
Samma scenario följde på SS7, med de två I ledning i mål på exakt samma tid. Men Magnusson/Hulterskog var 0,2 snabbare, innan de fick bryta på sträckan efter då de slog i en sten.
Nyman/Holmstrand hade nu kommit igång och noterade snabbaste tid på SS8. Men det var fortfarande så tätt att det bara skiljde fem sekunder mellan de sju främsta i Evolution Challenge!
När det var dags för andra serviceuppehållet var Johansson/Livh i ledning, 5,9 sekunder fore Johansson/Johansson. Trea Nyman/Holmstrand, ytterligare 6,7 sekunder efter. Därmed hade de passerat Weng/Ohlson som hade förlorat tio sekunder sedan de snurrat på SS7. Alltså var det bara 16,7 sekunder mellan de fyra främsta Mitsubishi.
Den korta SS9 gjorde inga store förändringar, även om Johansson/Johansson var snabbast. Därför skulle tävlingens längste, och avslutande SS10, bli avgörande. Och det var här som Johansson/Johansson gjorde sitt drag. De gav 100 procent och blåste genom sträckan och tog in tio sekunder på ledarna. Det gav dem första Evo Challenge-segern för säsongen med 4,4 sekunder tillgodo på tvåan.
Johansson/Livh var besvikna över att ha förlorat, men nöjda över det motstånd de levererat. Inte minst med tanke på den förkylning som Johansson drogs med. En stark avslutning av Nyman/Holmstrand gav dem tredjeplatsen, 10,6 sekunder bakom. Weng/Ohlson gjorde en stark uppkörning och tog sig i mål som fjärde ekipage, 14 sekunder bakom.
Imponerande körde Joachim Carlström/Jörgen Norman med sin Evo VII. De pressade bilen till det yttersta och förtjänade sin femte plats. Bakom dem Anders Jonasson/Jörgen Lindahl som var besvikna över att de inte riktigt fått maximal fart i sin Evo IX. Nu ska de hem och se om de kan få ut mer speed i sin Mitsubishi.
På sjunde plats, efter att ha ökat farten vartefter, kom Ramona Karlsson/Miriam Walfridsson. Karlsson kände sig lite rostig eftersom hon inte kört sin nya Evo X under de tolv veckorna sedan South Swedish Rally. Snabbare och snabbare körde också Daniel Johansson/Stefan Ahl, och hade de inte fått punktering på SS5 och SS9, hade de kommit betydligt högre upp i resultatlistan än den åttonde plats det nu blev.
Christian Larsson/Jonas Sandberg rapporterade att de var lite försiktiga inledningsvis, men de ökade farten vartefter. Efter en i övrigt felfri runda tog de sig tillbaka till Hässleholm som nia. Därmed var nio av de 14 främsta totalt tävlande från Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge.
Efter en lovande körning var Johan Rudengren/Christer Johansson nära att nå slutmålet. Men ett trasigt avgasrör gjorde att de tappade turbotrycket när bara en sträcka återstod.
”Jag är väldigt glad över min första seger för säsongen. Vi har varit nära förut, och därför är det stort att ha nått ända fram till slut”, säger Patrik Johansson. ”Jag körde verkligen för fullt och hade ingenting mer att ge på sista sträckan. Jag tror inte att jag har kunnat köra fortare, så jag är supernöjd! Att vi sedan nu leder Evolution Challenge betyder att det blir en spännande fortsättning i kampen om att ta titeln i de två tävlingar som återstår.”
Den femte deltävlingen av de sex i årets serie körs den 16-17 september. Tävlingen är ett nytt event i mästerskapskalendern: East Swedish Rally i Linköping.
2011 års Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden sponsras av: Mitsubishi Motors Sweden, Pirelli däck, Sunoco bränslen, Öhlins stötdämpare, Speedline Corse PPE fälgar, Endless bromsbelägg, Drenth växellådor, PIAA extraljus, Sparco racekläder, MPart, RPM Promotions, Hörby Bil, och Raceconsulting resultatgivning.
Evolution Challenge Sweden – Resultat deltävling 4
1 Patrik Johansson (Växjö)/Jesper Johansson (Ryd) 42:50.7
2 Kristian Johansson (Viskafors)/Fredrik Livh (Forserum) 42:55.1
3 Jocke Nyman (Östersund)/Bo Holmstrand (Herrljunga) 43:05.7
4 Hans-Erik Weng (Säffle)/Stefan Ohlson (Motala) 43:19.9
5 Joachim Carlström (Rockneby)/Jörgen Norman (Torsås) 43:35.1
6 Anders Jonasson (Växjö)/Jörgen Lindahl (Ryd) 43:54.5
7 Ramona Karlsson (Falköping)/Miriam Walfridsson (Torsby) 43:57.2
8 Daniel Johansson (Ingarö)/Stefan Ahl (Uråsa) 44:27.8
9 Christian Larsson (Gamleby)/Jonas Sandberg 46:05.6
Brutna
SS3 Jimmy Joge (Tjällmo)/John Stigh (Skänninge) Avåkning
SS8 Andreas Magnusson (Skeppshult)/Henrik Hulterskog (Stensjön) Avåkning
SS9 Johan Rudengren (Eskilstuna)/Christer Johansson Trasig grenrör
Ställning efter fyra deltävlingar
Förare
1 Patrik Johansson 40
2 Jimmy Joge 36
3 Jocke Nyman 26
4 Kristian Johansson 22
5= Anders Jonasson 19
5= Hans-Erik Weng 19
7 Joachim Carlström 14
8 Daniel Johansson 12
9 Ramona Karlsson 11
10 Andreas Magnusson 8
11 Niclas Hägg 7
12 Jan-Erik Folkesson 6
13 Christian Larsson 5
14 Jennie-Lee Hermansson 4
15 Johan Rudengren 2
Co-drivers
1 Jesper Johansson 40
2John Stigh 36
3 Bo Holmstrand 26
4 Fredrik Livh 22
5 Jörgen Lindahl 19
6 Jörgen Norman 14
7Henrik Hulterskog 13
8 Stefan Ahl 12
9 Miriam Walfridsson 10
10=Matthias Andersson 7
10=Stefan Ohlson 7
12 Marie Andersson 6
13 Emil Eklund 5
14Ola Persson 4
15 Jonas Sandberg 3
16=Morgan Ohlsson 2
16=Stefan Ottosson 2
16=Christer Johansson 2
» Pressrelease från Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge.
» Denna samt tidigare pressreleaser, se Pressrelease
Följ helgens rallyn:
Publicerad: 2011-08-15 18:26
|
|
Sainz fokuserar på Dakar, lägger ned planerna för ordförandeposten inom FIA.
Carlo Sainz har tidigare meddelat att han kan tänka sig att kandidera och ta över ordförandeposten inom FIA, det Internationella Bilsportförbundet när val för kommande mandatperiod står på spel.
Flera aktade namn inom bilsporten har gett sitt stöd till Sainz i sitt tänkta kandiderande att ta över...Publicerad: 2025-07-03 22:02
WebTV direkt från kvalet inför Rally di Roma Capitale.
Med start klockan 10:31 sänds kvalet inför Rally di Roma Capitale live i vår WebTV & Video avdelning - sträckan Fumone på 6,45km körs där Mille Johansson och övriga toppekipage i Rally2 klassen gör ett åk vars resultat sätter startpositionen.
Men redan innan, från klockan 8:00 går resultaten från...Publicerad: 2025-07-03 18:52
Närmare 30 bilar för lördagens Eckerölinjen Sprinten på Åland.
Lördagsrally på Åland när Eckerölinjen Sprinten hos Ålands MK avverkas, grussträckan på 3,7km körs två eller tre omgångar beroende på antalet startande.
Knappt 30 ekipage genom listan i en mängd klasser, Svenska och Finska. Ur fyrhjulsdrivna finskt genom Aarni Mertanen, Harry Nieminen och Samuli ...Publicerad: 2025-07-03 18:48
Träning, Kval och shakedown inför Rally di Roma Capitale fredag förmiddag.
Sträckan Fumone på 6,45km används som shakedown inför Rally di Roma Capitale, vid klockan 8:00 släpps Rally2 åkarna ut för att testa sträckan och inställningarna, vid 10:31 är de tillbaka för att köra kval som utgör startordning. Med asfalt som underlag är det snabbaste tid som går ut först när rall...Publicerad: 2025-07-03 17:44
Hallberg från SM-silver till asfaltäventyr i Italien.
Efter en stark prestation under SM-veckan, där Patrik och John tog hem silvermedaljen i rallysprint, är det nu dags att snabbt växla fokus – nästa stopp: Rally di Roma Capitale i Italien!
Till helgen återvänder de till det italienska asfaltsmästerskapet, där de ställer upp i en av årets mest pre...Publicerad: 2025-07-02 22:33
Oliver Solberg får köra i värstingklassen under Rally Estonia.
Efter att ha vunnit de tre senaste tävlingarna och tagit över ledningen i den näst högsta klassen i World Rally Championship, kommer Oliver Solberg (23) att flyttas upp till värsting klassen i Rally Estland om två veckor.
Solberg kommer att köra en Toyota GR Yaris Rally1 med Toyota Gazoo Racing i...Publicerad: 2025-07-02 22:30
Rally1 debut för Oliver Solberg i kommande Rally Estonia.
Oliver Solberg gör Rally1 debut för Toyota Gazoo Racing i Rally Estonia, rallyt som avgörs den 17-20:e juli. Svensken var anmäld för WRC2 tävlande med Printsport till tävlingen men byter nu klass. Efter ett möte hos Toyota Gazoo Racing i Finland kan Svensken idag presentera att han får chansen att t...Publicerad: 2025-07-02 21:55
Tänak och Carlsson i helgens Estniska Louna Eesti Ralli.
Till helgen körs Louna Eesti Ralli från Vöru - totalt i stora rallyt tio sträckor om 95km special. Men ihop körs också ett sprintrally med delar av totala tävlingsbanan. Huvudtävlingen startar vid 17-tiden på fredag och tar målgång tidig lördag eftermiddag.
Ott Tänak har hektiska tider, flög dir...Publicerad: 2025-07-02 18:42
30-talet åkare gör upp i fredagskvällens Rally Magic i Höljes.
Höljeshelgen inleds med Rally Magic, Finnskoga MK har tagit greppet att arrangera rallysprint som uppvärmning för publiken inför Rallycross VM helgen, för andra året går Rally Magic som körs över banan, på vägar runt banområdet och genom campingen.
En sträcka på närmare 2,5km ska köras under kvä...Publicerad: 2025-07-02 18:29
Carlbergs överst på pallen - första 2WD segern i Rallye Baie-des-Chaleurs sedan 1986.
Den 47:e upplagan av Rallye Baie-des-Chaleurs hölls i New Richmond, Quebec och bjöd på en helg full av överraskningar med härligt tempo i skogen och en historisk totalseger som kommer bli ihågkommen i åratal. Senast en 2WD-bil tog sig till pallen totalt var 2004 då Jon Nichols och Carl Schenk gjorde...Publicerad: 2025-07-02 18:13
|
| |