Carless Racing Fuels.

   
GN Motorsport

   
Mastertrailer.

   
Mats Bilar

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WebTV & Video
  E-Cupen
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  BLOGG; FREDRIK
       ÅHLIN

  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

EVO Challenge efter Snapphanerallyt - Patriks första seger.
PRESSRELEASE

Patrik Johanssons första seger för säsongen och nu leder han Mitsubishi-serien med två deltävlingar kvar

• Kristian Johansson tvåa efter att ha varit i ledning fram till sista sträckan
• Jimmy Joge gjorde något så ovanligt som att rulla på SS3
• En ny tät strid mellan Evo Challenge-teamen, med nio av de 14 främsta totalt representerande serien


Patrik Johansson, med co-driver Jesper Johansson, tog sin första seger för säsongen i Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden när de vann AM Tryck Snapphanerallyt, den fjärde deltävlingen. Kristian Johansson/Fredrik Livh levererade på topp och ledde från start på fredagen, ända till den avslutande sträckan på lördagen. Då pressades de hårt, och Johansson/Johansson tog sig förbi med en marginal på 4,4 sekunder.

Den fjärde deltävlingen i Evolution Challenge i Hässleholm ingick också i Rally-SM. Snapphanerallyt var säsongens andra grusrally för båda mästerskapen. Efter starten i centrala Hässleholm kördes tio specialsträckor, först två på fredagskvällen alldeles utanför Hässleholm.

Trots mixen av asphalt, betong och gatsten inne på den inledande publiksträckan på industriområdet Garnisonen, måste ekipagen använda grusdäck. Det gjorde att fästet inte var det bästa, speciellt inte då det regnade precis innan start. Snabbast av Evo-ekipagen var Andreas Magnusson/Henrik Hulterskog, som tog i från tårna för att ta ledningen före Jimmy Joge/John Stigh med en sekund. Det gav också en tredjeplats totalt efter första sträckan.

Varefter sträckan torkade upp blev tiderna bättre, och Johansson/Livh var snabbast när sträckan kördes för andra gången. Men när bilarna kom tillbaka till Hässleholm för nattvila, kom beskedet att på grund av tidtagningsproblem ströks sträcka ett. Därmed startade Johansson/Livh med en ledning på 0,7 sekund i Evolution Challenge.

Joge/Stigh var först ut i spåret på lördagen, eftersom de vann deltävling tre totalt (South Swedish Rally). Efter tre delsegrar i årets Mitsubishi-serie var det lite av en chock när de ungefär halvvägs in åkte av med sin Evo X. De klippte en sten som låg gömd i gräset och bilen snurrade i hög fart över den smala vägen.

Där blev de kvar och blockerande vägen för de som kom efter. Arrangören fick senare ge dessa en snittid. Joge å sin sida var trots allt glad över att bilen inte var värre tilltygad än den var bak och fram.

Med Joge/Stigh borta var det uppenbart att det skulle bli en ny segrare i den fjärde deltävlingen I Evolution Challenge. Helt plötsligt var det ett öppet race mellan övriga i serien. Johansson/Livh fortsatte sin framfart från fredagen och satte bästa tid på de två inledande sträckorna. När det var dags för första service ledde de Evo-fältet efter fem sträckor med 8,1 sekunder före Hans-Erik Weng/Stefan Olsson.

Johansson/Johansson var trea, ytterligare 2,8 sekunder bakom med Magnusson/Hulterskog fyra bara 0,8 bakom – fast de var besvikna över att första sträckan ströks för sen hittade de inte rätta flytet.
Jocke Nyman/Bo Holmstrand var ett annat ekipage som kände att de kunde gå fortare.

Nästa etapp med tre sträckor inleddes återigen med dagens första, och nu var fästet bättre och farten ännu högre. Mitsubitshi-ekipagen Johansson/Livh och Johansson/Johansson hade exakt samma tid, med Weng/Ohlson 0,3 efter och Magnusson/Hulterskog ytterligare fjuttiga 0,2 efter.

Samma scenario följde på SS7, med de två I ledning i mål på exakt samma tid. Men Magnusson/Hulterskog var 0,2 snabbare, innan de fick bryta på sträckan efter då de slog i en sten.

Nyman/Holmstrand hade nu kommit igång och noterade snabbaste tid på SS8. Men det var fortfarande så tätt att det bara skiljde fem sekunder mellan de sju främsta i Evolution Challenge!

När det var dags för andra serviceuppehållet var Johansson/Livh i ledning, 5,9 sekunder fore Johansson/Johansson. Trea Nyman/Holmstrand, ytterligare 6,7 sekunder efter. Därmed hade de passerat Weng/Ohlson som hade förlorat tio sekunder sedan de snurrat på SS7. Alltså var det bara 16,7 sekunder mellan de fyra främsta Mitsubishi.

Den korta SS9 gjorde inga store förändringar, även om Johansson/Johansson var snabbast. Därför skulle tävlingens längste, och avslutande SS10, bli avgörande. Och det var här som Johansson/Johansson gjorde sitt drag. De gav 100 procent och blåste genom sträckan och tog in tio sekunder på ledarna. Det gav dem första Evo Challenge-segern för säsongen med 4,4 sekunder tillgodo på tvåan.

Johansson/Livh var besvikna över att ha förlorat, men nöjda över det motstånd de levererat. Inte minst med tanke på den förkylning som Johansson drogs med. En stark avslutning av Nyman/Holmstrand gav dem tredjeplatsen, 10,6 sekunder bakom. Weng/Ohlson gjorde en stark uppkörning och tog sig i mål som fjärde ekipage, 14 sekunder bakom.

Imponerande körde Joachim Carlström/Jörgen Norman med sin Evo VII. De pressade bilen till det yttersta och förtjänade sin femte plats. Bakom dem Anders Jonasson/Jörgen Lindahl som var besvikna över att de inte riktigt fått maximal fart i sin Evo IX. Nu ska de hem och se om de kan få ut mer speed i sin Mitsubishi.

På sjunde plats, efter att ha ökat farten vartefter, kom Ramona Karlsson/Miriam Walfridsson. Karlsson kände sig lite rostig eftersom hon inte kört sin nya Evo X under de tolv veckorna sedan South Swedish Rally. Snabbare och snabbare körde också Daniel Johansson/Stefan Ahl, och hade de inte fått punktering på SS5 och SS9, hade de kommit betydligt högre upp i resultatlistan än den åttonde plats det nu blev.

Christian Larsson/Jonas Sandberg rapporterade att de var lite försiktiga inledningsvis, men de ökade farten vartefter. Efter en i övrigt felfri runda tog de sig tillbaka till Hässleholm som nia. Därmed var nio av de 14 främsta totalt tävlande från Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge.

Efter en lovande körning var Johan Rudengren/Christer Johansson nära att nå slutmålet. Men ett trasigt avgasrör gjorde att de tappade turbotrycket när bara en sträcka återstod.

”Jag är väldigt glad över min första seger för säsongen. Vi har varit nära förut, och därför är det stort att ha nått ända fram till slut”, säger Patrik Johansson. ”Jag körde verkligen för fullt och hade ingenting mer att ge på sista sträckan. Jag tror inte att jag har kunnat köra fortare, så jag är supernöjd! Att vi sedan nu leder Evolution Challenge betyder att det blir en spännande fortsättning i kampen om att ta titeln i de två tävlingar som återstår.”

Den femte deltävlingen av de sex i årets serie körs den 16-17 september. Tävlingen är ett nytt event i mästerskapskalendern: East Swedish Rally i Linköping.

2011 års Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden sponsras av: Mitsubishi Motors Sweden, Pirelli däck, Sunoco bränslen, Öhlins stötdämpare, Speedline Corse PPE fälgar, Endless bromsbelägg, Drenth växellådor, PIAA extraljus, Sparco racekläder, MPart, RPM Promotions, Hörby Bil, och Raceconsulting resultatgivning.

Evolution Challenge Sweden – Resultat deltävling 4
1 Patrik Johansson (Växjö)/Jesper Johansson (Ryd) 42:50.7
2 Kristian Johansson (Viskafors)/Fredrik Livh (Forserum) 42:55.1
3 Jocke Nyman (Östersund)/Bo Holmstrand (Herrljunga) 43:05.7
4 Hans-Erik Weng (Säffle)/Stefan Ohlson (Motala) 43:19.9
5 Joachim Carlström (Rockneby)/Jörgen Norman (Torsås) 43:35.1
6 Anders Jonasson (Växjö)/Jörgen Lindahl (Ryd) 43:54.5
7 Ramona Karlsson (Falköping)/Miriam Walfridsson (Torsby) 43:57.2
8 Daniel Johansson (Ingarö)/Stefan Ahl (Uråsa) 44:27.8
9 Christian Larsson (Gamleby)/Jonas Sandberg 46:05.6

Brutna
SS3 Jimmy Joge (Tjällmo)/John Stigh (Skänninge) Avåkning
SS8 Andreas Magnusson (Skeppshult)/Henrik Hulterskog (Stensjön) Avåkning
SS9 Johan Rudengren (Eskilstuna)/Christer Johansson Trasig grenrör

Ställning efter fyra deltävlingar
Förare
1 Patrik Johansson 40
2 Jimmy Joge 36
3 Jocke Nyman 26
4 Kristian Johansson 22
5= Anders Jonasson 19
5= Hans-Erik Weng 19
7 Joachim Carlström 14
8 Daniel Johansson 12
9 Ramona Karlsson 11
10 Andreas Magnusson 8
11 Niclas Hägg 7
12 Jan-Erik Folkesson 6
13 Christian Larsson 5
14 Jennie-Lee Hermansson 4
15 Johan Rudengren 2

Co-drivers
1 Jesper Johansson 40
2John Stigh 36
3 Bo Holmstrand 26
4 Fredrik Livh 22
5 Jörgen Lindahl 19
6 Jörgen Norman 14
7Henrik Hulterskog 13
8 Stefan Ahl 12
9 Miriam Walfridsson 10
10=Matthias Andersson 7
10=Stefan Ohlson 7
12 Marie Andersson 6
13 Emil Eklund 5
14Ola Persson 4
15 Jonas Sandberg 3
16=Morgan Ohlsson 2
16=Stefan Ottosson 2
16=Christer Johansson 2


» Pressrelease från Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2011-08-15 18:26






Rally Blekinge satsar på den ovana rallypubliken.
På fredag den 27 september startar årets SM-final i rally, Sparbanken i Karlshamn Rally Blekinge, med utgångspunkt från First Hotel Carlshamn. Förutom de 82 ekipage som startar tävlingen, väntas även storpublik vallfärda ut i Blekingeskogarna för att följa uppgörelsen av det spännande mästerskapet.
...

Publicerad: 2019-09-20 06:56


100-talet bilar för Gruvrundan, deltävling i Bilsport Rally Cup.
© emotorsport.seGruvrundan hos Åtvidabergs MK är näst sista deltävling i Bilsport Rally Cup och deltävling för Östergötlands DM, 26km med två olika sträckor, den ena går två gånger och den andra tre.

Drygt 100 bilar på 13 klasser väntar på lördagens start, Emil Friman, Isak Arvidsson, Karljohan Ingesson, Daniel ...

Publicerad: 2019-09-20 05:55


Trendab Rally Cup kör vidare med Runt Mjölkpallen Pokalen.
© emotorsport.seRunt Mjölkpallen Pokalen med Gnesta MK som arrangör för Trendab Rally Cup, 18km special med tre sträckor och närmare 60 startande.
Hälften av 4wd klassen kommer från arrangörsklubben, där bland andra Michael Holmgren och Lars Mothander möter Janne Pettersson och Andreas Abrahamsson.

Ett 20-tal t...

Publicerad: 2019-09-20 05:37


Tre svenskbilar i lördagens Rally Roskilde.
© emotorsport.sePå lördag avgörs Danska Rally Roskilde, totalt nio sträckor på åtta mil avverkas söder om Roskilde, allt på asfalt och ett par av sträckorna är varvlopp. Tävlingen rullar iväg efter klockan 12 och första bilarna beräknas nå slutmålet vid 19-tiden på kvällen.

En av Svenskarna till tävlingen är VOC...

Publicerad: 2019-09-19 23:04


Svenskarna genom första kvällen i Rally Elba Storico.
© Mats Myrsell.De två inledande sträckorna i Rally Elba Storico är avverkade för täten i EM klasserna, av de EM tävlande ses Mats Myrsell som trea totalt bakom Luigi Battistolli i Lancia Delta Integrale och Andrea Zivian i Audi Quattro efter första sträckan.

Preliminärt då alla ännu inte genomfört den andra str...

Publicerad: 2019-09-19 22:15


Dubbelrace för Hälsingeserien i Siljasvängen.
© emotorsport.seHälsingeserien rullar på med dubbla tävlingar hos SMK Hälsinge där Siljasvängen arrangeras. Totalt 6 sträckor på 32km, två deltävlingar när tävlingen delas på mitten, omstart är möjlig på ss4 för dagens andra deltävling - närmare 60 bil till start!

I 4wd ses flitigt tävlande Stig Andervang, snabb...

Publicerad: 2019-09-19 19:45


50-talet åkare till Höstsprinten i Hällefors.
© emotorsport.seVästras Rallysprint Cup kör vidare med Höstsprinten hos Hällefors MK under lördagen, sprint med 5ss över 14km ska avverkas där 50-talet bilar väntas starta - anmälan stängde för bara några minuter sedan.

För fyrhjulsdrift ses Roger Gustafsson, Leif Persson och Andreas Lomarker i Mitsubishi. Två b...

Publicerad: 2019-09-19 18:43


Myrsell och Johnsen redo för Rally Elba Storico, start ikväll!
© Mats Myrsell.Ikväll startar Rallye Elba Storico, åttonde deltävlingen i FIA Historic Sporting Rally Championship. Från Capoliveri går tävlingen igång på torsdag kväll med två sträckor på lika många mil. Fredagen går vidare med fyra sträckor på sex mil, avslutning på lördagen där fyra sträckor på 5,6 mil ska ta t...

Publicerad: 2019-09-19 09:26


Tre WRC år för Safari Rallyt, Spansk WRC status hotad - kalendern väntas i oktober.
© emotorsport.seWRC kalendern får vänta tills oktober, FIA och WRC Promotorn är inte klara med de 14 deltävlingarna och ändringar utefter det första utkastet är att vänta. Ryktena är fler än vad det finns deltävlingar, klart är att det åter blir 14 deltävlingar och att Tour de Corse inte gjort något större motstånd...

Publicerad: 2019-09-19 05:45


60-talet åkare i Uddevalla City Race.
Uddevalla City Race körs med MK Trophy som arrangör, där näst sista deltävling i Mega Rally Cup och final för Asfalt Cupen. 16km är uppdelat på fyra sträckor som går dubbelt.

Ett 60-tal åkare och en mängd klasser, ensam A-förare i 4wd är Rolf Grybb i Citroen Ds3 R5, Urban Andersson som b-förare ...

Publicerad: 2019-09-19 05:33


Tidigare nyheter:
Pontus Lönnström kör JWRC 2020!
50-talet rallyåker till Björshultsbanan och Svenska Sprintserien.
Veiby eller Gröndal, NM avgörande i Rally Hedemarken - svenskt på startlinjen!
Världsmästarna gör upp i Karlshamn - 82 ekipage till start i Rally Blekinge.
Ekström kör Rally Blekinge i Fabia R5.
Runt Mjölkpallenrallyt i Gnesta.
300 Fabia R5 levererade, Skoda presenterar imponerande R5 fakta!
Bilsport Rally Cup på gång med 2020, fyra tävlingar klara för jubileumsåret.
Grahn och Nilsson blir första mästarna i Rally Blekinge.
Västras FM summeras efter Noratrofen.
Oscar vinner Sydsvenska Rallycupen.
Åhlin utmanar i SM på nytt, anmäld för Rally Blekinge.
Tre tävlingar klara för Norska Rallymästerskapet 2020!
Dyr WRC2 Pro seger för M-Sport med nya Fiesta R5 MK2.
TV-Svängen, en lyckad tävling för Hansen och Johansson.
Åtvidabergs MK redo för lördagens Gruvrundan.
VOC SommarSerie avgjordes med NoraTrofén.
Sex nya WRC starter för Loeb i Hyundai 2020.
Oliver körde hem segern Susquehannock Trail Performance Rally - Higgins mästerskapet.
Holmgren vinnare i söndagens Brukssvängen.



Nyhetsarkiv:
[
2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]





Bloggar:



Nästa deltävling:
E-cupen:
Polkatrofén 28/09


Rally SM:
Sparbanken i Karlshamn Rally Blekinge 27-28/09


Rally VM:
Wales Rally GB 03-06/10


Svenska RallyCupen:
Elektrikerna Marknadsnatta 26/10




Foto från:
Bresontrofén.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

East Sweden Rally, lördag.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

East Sweden Rally.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

EMK-Kannan.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



www.Autodoc.Se
 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2018.