.......................... MISSA INTE RALLY GOTLAND 2020 ...........................

   
GNM Sweden AB   

   
Mastertrailer.   

   
Mats Bilar   

   
Carless Racing Fuels.   

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WebTV & Video
  E-Cupen
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  BLOGG; FREDRIK
       ÅHLIN

  KÖP & SÄLJ
  KALENDER

  RALLY SWEDEN       2020



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

EVO Challenge efter Snapphanerallyt - Patriks första seger.
PRESSRELEASE

Patrik Johanssons första seger för säsongen och nu leder han Mitsubishi-serien med två deltävlingar kvar

• Kristian Johansson tvåa efter att ha varit i ledning fram till sista sträckan
• Jimmy Joge gjorde något så ovanligt som att rulla på SS3
• En ny tät strid mellan Evo Challenge-teamen, med nio av de 14 främsta totalt representerande serien


Patrik Johansson, med co-driver Jesper Johansson, tog sin första seger för säsongen i Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden när de vann AM Tryck Snapphanerallyt, den fjärde deltävlingen. Kristian Johansson/Fredrik Livh levererade på topp och ledde från start på fredagen, ända till den avslutande sträckan på lördagen. Då pressades de hårt, och Johansson/Johansson tog sig förbi med en marginal på 4,4 sekunder.

Den fjärde deltävlingen i Evolution Challenge i Hässleholm ingick också i Rally-SM. Snapphanerallyt var säsongens andra grusrally för båda mästerskapen. Efter starten i centrala Hässleholm kördes tio specialsträckor, först två på fredagskvällen alldeles utanför Hässleholm.

Trots mixen av asphalt, betong och gatsten inne på den inledande publiksträckan på industriområdet Garnisonen, måste ekipagen använda grusdäck. Det gjorde att fästet inte var det bästa, speciellt inte då det regnade precis innan start. Snabbast av Evo-ekipagen var Andreas Magnusson/Henrik Hulterskog, som tog i från tårna för att ta ledningen före Jimmy Joge/John Stigh med en sekund. Det gav också en tredjeplats totalt efter första sträckan.

Varefter sträckan torkade upp blev tiderna bättre, och Johansson/Livh var snabbast när sträckan kördes för andra gången. Men när bilarna kom tillbaka till Hässleholm för nattvila, kom beskedet att på grund av tidtagningsproblem ströks sträcka ett. Därmed startade Johansson/Livh med en ledning på 0,7 sekund i Evolution Challenge.

Joge/Stigh var först ut i spåret på lördagen, eftersom de vann deltävling tre totalt (South Swedish Rally). Efter tre delsegrar i årets Mitsubishi-serie var det lite av en chock när de ungefär halvvägs in åkte av med sin Evo X. De klippte en sten som låg gömd i gräset och bilen snurrade i hög fart över den smala vägen.

Där blev de kvar och blockerande vägen för de som kom efter. Arrangören fick senare ge dessa en snittid. Joge å sin sida var trots allt glad över att bilen inte var värre tilltygad än den var bak och fram.

Med Joge/Stigh borta var det uppenbart att det skulle bli en ny segrare i den fjärde deltävlingen I Evolution Challenge. Helt plötsligt var det ett öppet race mellan övriga i serien. Johansson/Livh fortsatte sin framfart från fredagen och satte bästa tid på de två inledande sträckorna. När det var dags för första service ledde de Evo-fältet efter fem sträckor med 8,1 sekunder före Hans-Erik Weng/Stefan Olsson.

Johansson/Johansson var trea, ytterligare 2,8 sekunder bakom med Magnusson/Hulterskog fyra bara 0,8 bakom – fast de var besvikna över att första sträckan ströks för sen hittade de inte rätta flytet.
Jocke Nyman/Bo Holmstrand var ett annat ekipage som kände att de kunde gå fortare.

Nästa etapp med tre sträckor inleddes återigen med dagens första, och nu var fästet bättre och farten ännu högre. Mitsubitshi-ekipagen Johansson/Livh och Johansson/Johansson hade exakt samma tid, med Weng/Ohlson 0,3 efter och Magnusson/Hulterskog ytterligare fjuttiga 0,2 efter.

Samma scenario följde på SS7, med de två I ledning i mål på exakt samma tid. Men Magnusson/Hulterskog var 0,2 snabbare, innan de fick bryta på sträckan efter då de slog i en sten.

Nyman/Holmstrand hade nu kommit igång och noterade snabbaste tid på SS8. Men det var fortfarande så tätt att det bara skiljde fem sekunder mellan de sju främsta i Evolution Challenge!

När det var dags för andra serviceuppehållet var Johansson/Livh i ledning, 5,9 sekunder fore Johansson/Johansson. Trea Nyman/Holmstrand, ytterligare 6,7 sekunder efter. Därmed hade de passerat Weng/Ohlson som hade förlorat tio sekunder sedan de snurrat på SS7. Alltså var det bara 16,7 sekunder mellan de fyra främsta Mitsubishi.

Den korta SS9 gjorde inga store förändringar, även om Johansson/Johansson var snabbast. Därför skulle tävlingens längste, och avslutande SS10, bli avgörande. Och det var här som Johansson/Johansson gjorde sitt drag. De gav 100 procent och blåste genom sträckan och tog in tio sekunder på ledarna. Det gav dem första Evo Challenge-segern för säsongen med 4,4 sekunder tillgodo på tvåan.

Johansson/Livh var besvikna över att ha förlorat, men nöjda över det motstånd de levererat. Inte minst med tanke på den förkylning som Johansson drogs med. En stark avslutning av Nyman/Holmstrand gav dem tredjeplatsen, 10,6 sekunder bakom. Weng/Ohlson gjorde en stark uppkörning och tog sig i mål som fjärde ekipage, 14 sekunder bakom.

Imponerande körde Joachim Carlström/Jörgen Norman med sin Evo VII. De pressade bilen till det yttersta och förtjänade sin femte plats. Bakom dem Anders Jonasson/Jörgen Lindahl som var besvikna över att de inte riktigt fått maximal fart i sin Evo IX. Nu ska de hem och se om de kan få ut mer speed i sin Mitsubishi.

På sjunde plats, efter att ha ökat farten vartefter, kom Ramona Karlsson/Miriam Walfridsson. Karlsson kände sig lite rostig eftersom hon inte kört sin nya Evo X under de tolv veckorna sedan South Swedish Rally. Snabbare och snabbare körde också Daniel Johansson/Stefan Ahl, och hade de inte fått punktering på SS5 och SS9, hade de kommit betydligt högre upp i resultatlistan än den åttonde plats det nu blev.

Christian Larsson/Jonas Sandberg rapporterade att de var lite försiktiga inledningsvis, men de ökade farten vartefter. Efter en i övrigt felfri runda tog de sig tillbaka till Hässleholm som nia. Därmed var nio av de 14 främsta totalt tävlande från Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge.

Efter en lovande körning var Johan Rudengren/Christer Johansson nära att nå slutmålet. Men ett trasigt avgasrör gjorde att de tappade turbotrycket när bara en sträcka återstod.

”Jag är väldigt glad över min första seger för säsongen. Vi har varit nära förut, och därför är det stort att ha nått ända fram till slut”, säger Patrik Johansson. ”Jag körde verkligen för fullt och hade ingenting mer att ge på sista sträckan. Jag tror inte att jag har kunnat köra fortare, så jag är supernöjd! Att vi sedan nu leder Evolution Challenge betyder att det blir en spännande fortsättning i kampen om att ta titeln i de två tävlingar som återstår.”

Den femte deltävlingen av de sex i årets serie körs den 16-17 september. Tävlingen är ett nytt event i mästerskapskalendern: East Swedish Rally i Linköping.

2011 års Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden sponsras av: Mitsubishi Motors Sweden, Pirelli däck, Sunoco bränslen, Öhlins stötdämpare, Speedline Corse PPE fälgar, Endless bromsbelägg, Drenth växellådor, PIAA extraljus, Sparco racekläder, MPart, RPM Promotions, Hörby Bil, och Raceconsulting resultatgivning.

Evolution Challenge Sweden – Resultat deltävling 4
1 Patrik Johansson (Växjö)/Jesper Johansson (Ryd) 42:50.7
2 Kristian Johansson (Viskafors)/Fredrik Livh (Forserum) 42:55.1
3 Jocke Nyman (Östersund)/Bo Holmstrand (Herrljunga) 43:05.7
4 Hans-Erik Weng (Säffle)/Stefan Ohlson (Motala) 43:19.9
5 Joachim Carlström (Rockneby)/Jörgen Norman (Torsås) 43:35.1
6 Anders Jonasson (Växjö)/Jörgen Lindahl (Ryd) 43:54.5
7 Ramona Karlsson (Falköping)/Miriam Walfridsson (Torsby) 43:57.2
8 Daniel Johansson (Ingarö)/Stefan Ahl (Uråsa) 44:27.8
9 Christian Larsson (Gamleby)/Jonas Sandberg 46:05.6

Brutna
SS3 Jimmy Joge (Tjällmo)/John Stigh (Skänninge) Avåkning
SS8 Andreas Magnusson (Skeppshult)/Henrik Hulterskog (Stensjön) Avåkning
SS9 Johan Rudengren (Eskilstuna)/Christer Johansson Trasig grenrör

Ställning efter fyra deltävlingar
Förare
1 Patrik Johansson 40
2 Jimmy Joge 36
3 Jocke Nyman 26
4 Kristian Johansson 22
5= Anders Jonasson 19
5= Hans-Erik Weng 19
7 Joachim Carlström 14
8 Daniel Johansson 12
9 Ramona Karlsson 11
10 Andreas Magnusson 8
11 Niclas Hägg 7
12 Jan-Erik Folkesson 6
13 Christian Larsson 5
14 Jennie-Lee Hermansson 4
15 Johan Rudengren 2

Co-drivers
1 Jesper Johansson 40
2John Stigh 36
3 Bo Holmstrand 26
4 Fredrik Livh 22
5 Jörgen Lindahl 19
6 Jörgen Norman 14
7Henrik Hulterskog 13
8 Stefan Ahl 12
9 Miriam Walfridsson 10
10=Matthias Andersson 7
10=Stefan Ohlson 7
12 Marie Andersson 6
13 Emil Eklund 5
14Ola Persson 4
15 Jonas Sandberg 3
16=Morgan Ohlsson 2
16=Stefan Ottosson 2
16=Christer Johansson 2


» Pressrelease från Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2011-08-15 18:26






East African Mini Safari Classic Rally körs i december.
© McKlein / EASR.Förra året avgjordes stora East African Safari Classic Rally, åtta dagars tävlande på utmanade vägar i klassiska rallybilar. Tävlingen körs vart annat år, därför väntar nästa upplaga först i december 2021.

Men för att hålla igång organisationen körs nu åter East African Mini Safari Classic Rally,...

Publicerad: 2020-02-23 18:55


Heller fjärde namn för M-Sport i WRC2/3.
Adrien Fourmaux och Rhys Yates kör WRC2 serien för M-Sport, i WRC3 klassen ses Massimo "Pedro" Pedretti med drift från M-Sport. Nu får man in en fjärde förare under teamets tak, en andra i WRC3 klassen.

Alberto Heller från Chile satsar nu på WRC3 serien med Ford Fiesta R5 MKII, säsongen inleds re...

Publicerad: 2020-02-23 18:43


Videospecial, tillbakablick på Rally Sweden 2020.
© Hyundai Motorsport.För en vecka sedan avslutades Rally Sweden, nio sträckor kördes under dagarna tre, både is, snö och sista dagen lera mötte de tävlande när vädret var en hård motståndare. För den som vill återuppleva den svenska VM festen finns vår "WebTV & Video" avdelning välfylld med videoklipp från tävlingen.

...

Publicerad: 2020-02-23 18:35


Fernandez siktar på WRC2 program med Toksport WRT.
Nu 30-årige Emilio Fernández från Chile körde 2018 Junior WRC serien och slutade sjua, bytte till Skoda Fabia R5 och tävlande på hemmaplan under fjolåret.

Nu satsar Emilio internationellt igen, siktet ligger på WRC2 serien ihop med Toksport WRT, samma team som Pontus Tidemand körde första deltävl...

Publicerad: 2020-02-23 11:40


Drive VXO Motorsport anmäler team i Rally-SM!
© emotorsport.seDrive VXO Motorsport som hittills varit ett enbilsteam med Hans Bååth och Andreas Sigfridsson i en BMW M3, trimmat 2WD, växlar upp till säsongen 2020.

I teamet ingår från och med premiären i Rally Vännäs även Emrik Smedberg/Carl Eriksson i en Honda Civic Type-R, otrimmat 2WD och Robin Adolfsson/N...

Publicerad: 2020-02-22 21:40


Andervang vann totalt i Jämtnatta, många jagade SM tempot.
© Anders Westlund.Jämtlands MK arrangerade Jämtnatta över två fina specialsträckor på lördagen. Klassiska I5 skogen på 13,6km kördes som första och sista sträcka, mellan gick 7,1km långa Västerkälen. Totalt 44 ekipage till start varav några passade på att få lite extra mil inför stundande SM premiär.

Stig Andervan...

Publicerad: 2020-02-22 21:02


Veiby snabbast i Norska fjälläventyret, svenska klassegrar i Numedalsrally.
© Marianne Ihlen. En strulig dag i Numedalsrallyt, åtta sträckor blev sju, när transporten över fjället till Smådøla stängdes. Istället fick ss7, Jønndalen agera powerstage. Ytterligare en sträcka ströks för flera klasser, där blev det idealtider.

Det blev fem sträcksegrar för Ole-Christian Veiby och Jonas Anders...

Publicerad: 2020-02-22 20:06


VOC seger totalt i Lappkastet, Widgren snabbast.
Lycksele Motorklubb var snabba att avverka sin tävling för helgen, Lappkastet, med bara 12 deltagare inklusive en debutant avgjordes tävlingen med totalt fyra sträckor och en körtid om 15 minuter för de snabbaste.

VOC åkare Robert Widgren avverkade tävlingen på 15:15 minut och vann totalt, åtta s...

Publicerad: 2020-02-22 14:48


FIA Rally Star, ny FIA satsning på rallyjuniorer världen runt.
© Vittorio SanguinetiIgår kom så de första officiella nyheterna kring FIA Rally Star, en satsning från internationella bilsportförbundet på rallysporten. Finansierad från FIAs innovations fond inleds jakten på rallystjärnor världen över. Aktiva mellan 17-25 år är välkomna att ansöka.

Nästa generations rallyförare ges...

Publicerad: 2020-02-22 13:45


Adam Westlund redo för Jämtnatta, visar upp årets bil!
© Adam Westlund.Adam gör årets andra tävling, inledde året i NM premiären för att köra igång tempot i januari. Men dålig vinter och inställda tävlingar har gjort det svårt att hitta fler tillfällen att få köra.

Strax startar Jämtnatta, de tävlande har nu haft chansen att köra sträckorna och skriva noter.
- R...

Publicerad: 2020-02-22 12:35


Tidigare nyheter:
Regn, fortkörningar och stopp för snöstorm, allt händer i Numedalsrallyt.
Renproblem för Rally Vännäs, stuvar om i programmet för lördagen.
Radio & Resultat, Numedalsrallyt & Jämtnatta två tävlingar att följa!
Sunnyside Experience med Ford Fiesta WRC?
50-talet ekipage till Jämtnatta.
Flera Svenskbilar i lördagens Numedalsrally.
Sierra, Delta, 911 och 997, fullspäckad rallysäsong väntar Myrsell!
WRC comeback för Villagra, satsar mot Toyota Yaris WRC i Rally Argentina.
5ss på 4 mil, Finspångs MS redo Finspångsrundan 23:e maj!
Märkesdemo Rallyteam kör för vinst i SM seriens teammästerskap.
Tidsplan och Karta för Neste Rally Finland 2020.
Svalt intresse för lördagens Lappnatta.
Många vill göra vårpremiär i Anderslövsrallyt, redan 145 anmälda!
Danska och Norska WRC åkare anmälda till Hässleholms GP.
Tabelläget i WRC2/3 efter Rally Sweden.
Karta, så köra Rally Guanajuato Mexico.
Så körs Numedalsrallyt, karta inför helgens NM rally.
Filmspecial med Rovanperä, från Starlet som 8-åring till pallen i Rally Sweden.
Hyundai utökar, även Gryazin följer Tänak och Sordo i Rali Serras de Fafe.
Mattias Adielsson satsar på Svenska juniorer i Rally-SM, bilder eget team.



Nyhetsarkiv:
[
2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]





Bloggar:



Nästa deltävling:
E-cupen:
FRRC-Specialen 13/04


Rally SM:
Rally Vännäs 28-29/02


Rally VM:
Rally Guanajuato Mexico 12-15/03


Svenska RallyCupen:
Götenerundan 09/05




Foto från:
Novemberskölden.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Elektrikerna Marknadsnatta.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Vedumsmästerskapet i Bilrally.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Rikspokalen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



www.Autodoc.Se
 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2020.