____ WWW.MOTORSPORTSALONGEN.SE ____

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

EVO Challenge efter Snapphanerallyt - Patriks första seger.
PRESSRELEASE

Patrik Johanssons första seger för säsongen och nu leder han Mitsubishi-serien med två deltävlingar kvar

• Kristian Johansson tvåa efter att ha varit i ledning fram till sista sträckan
• Jimmy Joge gjorde något så ovanligt som att rulla på SS3
• En ny tät strid mellan Evo Challenge-teamen, med nio av de 14 främsta totalt representerande serien


Patrik Johansson, med co-driver Jesper Johansson, tog sin första seger för säsongen i Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden när de vann AM Tryck Snapphanerallyt, den fjärde deltävlingen. Kristian Johansson/Fredrik Livh levererade på topp och ledde från start på fredagen, ända till den avslutande sträckan på lördagen. Då pressades de hårt, och Johansson/Johansson tog sig förbi med en marginal på 4,4 sekunder.

Den fjärde deltävlingen i Evolution Challenge i Hässleholm ingick också i Rally-SM. Snapphanerallyt var säsongens andra grusrally för båda mästerskapen. Efter starten i centrala Hässleholm kördes tio specialsträckor, först två på fredagskvällen alldeles utanför Hässleholm.

Trots mixen av asphalt, betong och gatsten inne på den inledande publiksträckan på industriområdet Garnisonen, måste ekipagen använda grusdäck. Det gjorde att fästet inte var det bästa, speciellt inte då det regnade precis innan start. Snabbast av Evo-ekipagen var Andreas Magnusson/Henrik Hulterskog, som tog i från tårna för att ta ledningen före Jimmy Joge/John Stigh med en sekund. Det gav också en tredjeplats totalt efter första sträckan.

Varefter sträckan torkade upp blev tiderna bättre, och Johansson/Livh var snabbast när sträckan kördes för andra gången. Men när bilarna kom tillbaka till Hässleholm för nattvila, kom beskedet att på grund av tidtagningsproblem ströks sträcka ett. Därmed startade Johansson/Livh med en ledning på 0,7 sekund i Evolution Challenge.

Joge/Stigh var först ut i spåret på lördagen, eftersom de vann deltävling tre totalt (South Swedish Rally). Efter tre delsegrar i årets Mitsubishi-serie var det lite av en chock när de ungefär halvvägs in åkte av med sin Evo X. De klippte en sten som låg gömd i gräset och bilen snurrade i hög fart över den smala vägen.

Där blev de kvar och blockerande vägen för de som kom efter. Arrangören fick senare ge dessa en snittid. Joge å sin sida var trots allt glad över att bilen inte var värre tilltygad än den var bak och fram.

Med Joge/Stigh borta var det uppenbart att det skulle bli en ny segrare i den fjärde deltävlingen I Evolution Challenge. Helt plötsligt var det ett öppet race mellan övriga i serien. Johansson/Livh fortsatte sin framfart från fredagen och satte bästa tid på de två inledande sträckorna. När det var dags för första service ledde de Evo-fältet efter fem sträckor med 8,1 sekunder före Hans-Erik Weng/Stefan Olsson.

Johansson/Johansson var trea, ytterligare 2,8 sekunder bakom med Magnusson/Hulterskog fyra bara 0,8 bakom – fast de var besvikna över att första sträckan ströks för sen hittade de inte rätta flytet.
Jocke Nyman/Bo Holmstrand var ett annat ekipage som kände att de kunde gå fortare.

Nästa etapp med tre sträckor inleddes återigen med dagens första, och nu var fästet bättre och farten ännu högre. Mitsubitshi-ekipagen Johansson/Livh och Johansson/Johansson hade exakt samma tid, med Weng/Ohlson 0,3 efter och Magnusson/Hulterskog ytterligare fjuttiga 0,2 efter.

Samma scenario följde på SS7, med de två I ledning i mål på exakt samma tid. Men Magnusson/Hulterskog var 0,2 snabbare, innan de fick bryta på sträckan efter då de slog i en sten.

Nyman/Holmstrand hade nu kommit igång och noterade snabbaste tid på SS8. Men det var fortfarande så tätt att det bara skiljde fem sekunder mellan de sju främsta i Evolution Challenge!

När det var dags för andra serviceuppehållet var Johansson/Livh i ledning, 5,9 sekunder fore Johansson/Johansson. Trea Nyman/Holmstrand, ytterligare 6,7 sekunder efter. Därmed hade de passerat Weng/Ohlson som hade förlorat tio sekunder sedan de snurrat på SS7. Alltså var det bara 16,7 sekunder mellan de fyra främsta Mitsubishi.

Den korta SS9 gjorde inga store förändringar, även om Johansson/Johansson var snabbast. Därför skulle tävlingens längste, och avslutande SS10, bli avgörande. Och det var här som Johansson/Johansson gjorde sitt drag. De gav 100 procent och blåste genom sträckan och tog in tio sekunder på ledarna. Det gav dem första Evo Challenge-segern för säsongen med 4,4 sekunder tillgodo på tvåan.

Johansson/Livh var besvikna över att ha förlorat, men nöjda över det motstånd de levererat. Inte minst med tanke på den förkylning som Johansson drogs med. En stark avslutning av Nyman/Holmstrand gav dem tredjeplatsen, 10,6 sekunder bakom. Weng/Ohlson gjorde en stark uppkörning och tog sig i mål som fjärde ekipage, 14 sekunder bakom.

Imponerande körde Joachim Carlström/Jörgen Norman med sin Evo VII. De pressade bilen till det yttersta och förtjänade sin femte plats. Bakom dem Anders Jonasson/Jörgen Lindahl som var besvikna över att de inte riktigt fått maximal fart i sin Evo IX. Nu ska de hem och se om de kan få ut mer speed i sin Mitsubishi.

På sjunde plats, efter att ha ökat farten vartefter, kom Ramona Karlsson/Miriam Walfridsson. Karlsson kände sig lite rostig eftersom hon inte kört sin nya Evo X under de tolv veckorna sedan South Swedish Rally. Snabbare och snabbare körde också Daniel Johansson/Stefan Ahl, och hade de inte fått punktering på SS5 och SS9, hade de kommit betydligt högre upp i resultatlistan än den åttonde plats det nu blev.

Christian Larsson/Jonas Sandberg rapporterade att de var lite försiktiga inledningsvis, men de ökade farten vartefter. Efter en i övrigt felfri runda tog de sig tillbaka till Hässleholm som nia. Därmed var nio av de 14 främsta totalt tävlande från Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge.

Efter en lovande körning var Johan Rudengren/Christer Johansson nära att nå slutmålet. Men ett trasigt avgasrör gjorde att de tappade turbotrycket när bara en sträcka återstod.

”Jag är väldigt glad över min första seger för säsongen. Vi har varit nära förut, och därför är det stort att ha nått ända fram till slut”, säger Patrik Johansson. ”Jag körde verkligen för fullt och hade ingenting mer att ge på sista sträckan. Jag tror inte att jag har kunnat köra fortare, så jag är supernöjd! Att vi sedan nu leder Evolution Challenge betyder att det blir en spännande fortsättning i kampen om att ta titeln i de två tävlingar som återstår.”

Den femte deltävlingen av de sex i årets serie körs den 16-17 september. Tävlingen är ett nytt event i mästerskapskalendern: East Swedish Rally i Linköping.

2011 års Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden sponsras av: Mitsubishi Motors Sweden, Pirelli däck, Sunoco bränslen, Öhlins stötdämpare, Speedline Corse PPE fälgar, Endless bromsbelägg, Drenth växellådor, PIAA extraljus, Sparco racekläder, MPart, RPM Promotions, Hörby Bil, och Raceconsulting resultatgivning.

Evolution Challenge Sweden – Resultat deltävling 4
1 Patrik Johansson (Växjö)/Jesper Johansson (Ryd) 42:50.7
2 Kristian Johansson (Viskafors)/Fredrik Livh (Forserum) 42:55.1
3 Jocke Nyman (Östersund)/Bo Holmstrand (Herrljunga) 43:05.7
4 Hans-Erik Weng (Säffle)/Stefan Ohlson (Motala) 43:19.9
5 Joachim Carlström (Rockneby)/Jörgen Norman (Torsås) 43:35.1
6 Anders Jonasson (Växjö)/Jörgen Lindahl (Ryd) 43:54.5
7 Ramona Karlsson (Falköping)/Miriam Walfridsson (Torsby) 43:57.2
8 Daniel Johansson (Ingarö)/Stefan Ahl (Uråsa) 44:27.8
9 Christian Larsson (Gamleby)/Jonas Sandberg 46:05.6

Brutna
SS3 Jimmy Joge (Tjällmo)/John Stigh (Skänninge) Avåkning
SS8 Andreas Magnusson (Skeppshult)/Henrik Hulterskog (Stensjön) Avåkning
SS9 Johan Rudengren (Eskilstuna)/Christer Johansson Trasig grenrör

Ställning efter fyra deltävlingar
Förare
1 Patrik Johansson 40
2 Jimmy Joge 36
3 Jocke Nyman 26
4 Kristian Johansson 22
5= Anders Jonasson 19
5= Hans-Erik Weng 19
7 Joachim Carlström 14
8 Daniel Johansson 12
9 Ramona Karlsson 11
10 Andreas Magnusson 8
11 Niclas Hägg 7
12 Jan-Erik Folkesson 6
13 Christian Larsson 5
14 Jennie-Lee Hermansson 4
15 Johan Rudengren 2

Co-drivers
1 Jesper Johansson 40
2John Stigh 36
3 Bo Holmstrand 26
4 Fredrik Livh 22
5 Jörgen Lindahl 19
6 Jörgen Norman 14
7Henrik Hulterskog 13
8 Stefan Ahl 12
9 Miriam Walfridsson 10
10=Matthias Andersson 7
10=Stefan Ohlson 7
12 Marie Andersson 6
13 Emil Eklund 5
14Ola Persson 4
15 Jonas Sandberg 3
16=Morgan Ohlsson 2
16=Stefan Ottosson 2
16=Christer Johansson 2


» Pressrelease från Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease


Följ helgens rallyn:
Historic Rally of Asturias:[Resultat][Anslagstavla]
Central European Rally:[Resultat][Shakedown][Tidsplan][WebTV][Mellantider][Info][Anslagstavla][Karta]

Publicerad:






Carlberg nöjd med fredagen i nya Opel Mokka GSE Rally - snabbaste 2wd bil i VM tävlingen.
© Calle Carlberg Motorsport.Calle Carlberg kör i helgen Central European Rally i samband med WRC och ADAC Opel e-Rally Cups deltävlingar i Tyskland, Tjeckien och Österrike under helgen.

Calle kör som föråkare inför den eldrivna Opel-serien, han gör det i nya Opel Mokka GSE Rally - också det en elbil som kommer ersätta dagen...

Publicerad: 2025-10-17 21:33:53


Junior WRC tabellen just nu - rekordjämnt med Turkisk guld - Mille tabelltrea.
© Junior WRC / M-Sport.Junior WRC klassen är stenhård - efter de åtta första sträckorna så är VM tabellen just nu spännande - tre förare inom 1 poängs marginal i de preliminära beräkningarna. Fyra av de bästa resultaten räknas och i finalen dubbla poäng för resultatet.

En poäng skiljer om medaljerna.
Om VM meda...

Publicerad: 2025-10-17 20:30:17


Ogier leder Central European Rally - Oliver toppar WRC2 & Mille Junior WRC tvåa.
© Junior WRC / M-Sport.Fredagen avverkad i Central European Rally - Kalle Rovanperä öppnade eftermiddagen med två sträcksegrar, avslutade med tredje tid där Elfyn Evans var vassast. Totalt efter dagen står Sebastien Ogier som ledare 0,6 sekund före Kalle Rovanperä efter drygt en timmas körning.

Evans upp som trea.

Publicerad: 2025-10-17 19:33:50


Publiktips inför morgondagens Lövdans hos SMK Nyköping.
© emotorsport.seImorgon körs Lövdansen, arrangörens Hampus Juteryd bjuder på lite snabba tips till publiken. Totalt körs sex sträckor för de 80-talet bilarna.

SS1 & SS5: ca 2,5 km: Bra publik ställen från starten på sträckan.

SS2 & SS6: ca 4,4 km: En stor publik parkering är gjord vid in & utfarten av sträcka...

Publicerad: 2025-10-17 19:28:39


Ogier i topp - Solberg leder och Mille tvåa i Junior WRC under Central European Rally.
© Oliver Solberg Rally.Förmiddagens tre sträckor i Central European Rally avverkade, dubbelt Toyota genom Sebastien Ogier 3,9 sekunder före Kalle Rovanperä. Vidare 18 sekunder ned till Ott Tänak som trea, uppe som fyra är Elfyn Evans som då samlade på sig fem straffsekunder för påkörde chikan under torsdagskvällen.

...

Publicerad: 2025-10-17 13:44:55


Sydlig sprintfinal med SSRC-finalen.
© emotorsport.seSvenska SprintRallyCupen tar final i SSRC-finalen hos Älmhults MK, en sträcka på 5,5km körs dubbelt under dagen för de 50-talet tävlande.

Efter seger på asfalt i Uråsa sitter fortsatt Adam Grahn i Skoda Fabia RS Rally2, med kommer också JC Raceteknik andra bil med Norske Jens Hvaal där Anders Fre...

Publicerad: 2025-10-17 10:55:16


SMK Nyköping avslutar rallyåret med 80-talet bilar i Lövdansen.
© emotorsport.seLövdansen hos SMK Nyköping agerar final för Södermanland / Västmanlands DM, 7-klubbars och Finess Onotade Rallyserie, närmare 80 åkare ses i listan inför rallyt med 25km special på fyra olika, två körs också dubbelt vilket ger sex sträckor.

29 deltagare i Trimmat 2wd med tre licensklasser, Rasmus...

Publicerad: 2025-10-17 08:48:17


Följ Mille och Oliver genom fredagen i Central European Rally.
© M-Sport / JWRC.Efter torsdagens båda sträckor i Central European Rally fortsätter rallyt på allvar under fredagen, en dag om sex sträckorp å tio mil utan service. Däckskifte i halvtid är enda som kan göras om man inte har reservdelar med i bilen.

Sträckorna Granit und Wald, Böhmerwald och Col de Jan körs under ...

Publicerad: 2025-10-17 05:55:24


Mille toppar Junior WRC efter ss2, värste konkurrenten punkterade.
© Junior WRC / M-Sport.Två bonuspoäng har Mille Johansson och Johan Grönvall plockat in på Taylor Gill efter kvällen när Central European Rally inleddes med 12,8km långa Golf und Therme, en sträcka som gick dubbelt. Svenska ekipaget snabbast på båda sträckorna och de leder klassen fyra sekunder före Ali Turkkan. Trean Die...

Publicerad: 2025-10-16 19:29:15


Så körs ERC-serien 2026 - Sverige först ut i Junior EM.
© emotorsport.seIkväll släppte FIA och ERC Promotorn kalendern för 2026 års mästerskap, som tidigare åtta deltävlingar varav Junior ERC ingår i sex av deltävlingarna.

Serien startar i Ungern i slutet av mars på grus, fortsätter till Spanien månaden senare på asfalt. Till den tredje deltävlingen, Bauhaus Royal Ra...

Publicerad: 2025-10-16 18:30:29


Tidigare nyheter:
SMK Nyköping avslutar rallyåret med 80-talet bilar i Lövdansen.
Följ Mille och Oliver genom fredagen i Central European Rally.
Mille toppar Junior WRC efter ss2, värste konkurrenten punkterade.
Så körs ERC-serien 2026 - Sverige först ut i Junior EM.
Nytt treårsavtal med FIA ERC – datumen klara för Bauhaus Royal Rally of Scandinavia 2026.
Neuville snabbast på shakedown - Solberg och Johansson igenom.
Andervang om helgens Havellandrallye - avåkning, nya däck, mörker och totalseger.
Marknadsnatta hyllas av Boxholms Skogar, skogsbolaget ser positivt på tävlande.
Dags för shakedown inför Central European Rally, WebTV & Resultat från 8:00.
Shakedown imorgon bitti inför Central European Rally.
Mer erfarenhet på asfalt för världsmästare Solberg.
Wheatley ny sportchef för WRC satsningen i Hyundai Motorsport.
Reiersen i listan för helgens Rallye Sanremo.
Startfält, sträckor och länkar inför Central European Rally.
Taylor eller Mille - stenhårt om vem som vinner WRC2 plats för M-Sport?
38 ekipage för WRC Forum8 Rally Japan - Solberg och Andersson är Svenskarna.
Carlbergs fantastiska säsong - sex segrar på åtta starter - avslutar som föråkare i WRC tävling.
Al-Attiyah med Puma Rally1 i WRC finalen.
Mårtensson, Hansen, Holm & Suld - 2025 års Volvo Euro Cup vinnare.
Kalendern för Sydsvenska Mästerskapet 2026.



Nyhetsarkiv:
[
2025 ][ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]






Nästa deltävling:
E-cupen:
Skilling 50 25/10


Rally EM - ERC:
Rally Hungary 20-22/03


Rally SM:
- - - - - 06-07/02


Rally VM - WRC:
Central European Rally 16-19/10


Svenska RallyCupen:
Prisutdelning & Fest 08/11




Foto:
Rally Vetlanda.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Marknadsnatta.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

TV-Svängen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

South Swedish Rally, del 2.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.