GNM Sweden AB   

   
Mastertrailer.   

   
Mats Bilar   

   
Carless Racing Fuels.   

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WebTV & Video
  E-Cupen
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  BLOGG; FREDRIK
       ÅHLIN

  KÖP & SÄLJ
  KALENDER




© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

EVO Challenge efter East Sweden Rally.
PRESSRELEASE

Patrik Johansson tog sin andra raka seger för säsongen i Evo Challenge och drygar ut mästerskapsledningen

• Tillbaka i god form grejade Jocke Nyman an andraplats
• Tekniska problem sinkade Jimmy Joge som slutade trea
• East Sweden Rally blev en ny, tät uppgörelse mellan de bästa i Mitsubishi

Helgens East Sweden Rally bjöd på ännu en tät kamp mellan de främsta i Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden. Segrade i denna femte omgång gjorde Patrik Johansson, med co-driver Jesper Johansson, hans andra vinst för året. Det innebar att han befäste sin ledning i serien för Grupp N Lancer Evolutions. Jocke Nyman/Bo Holmstrand var tillbaka i gammalt gott slag och tog välförtjänt hand om andraplatsen, medan en kämpande Jimmy Joge/John Stigh slutade trea efter en för dem besvärlig helg.

Tävlingen utgick från Cloetta Center i Linköping där start, mål och service var förlagt. De tio specialsträckorna mätte totalt 102 kilometer, och först ut på fredagskvällen var en 1,3 km kort publiksträcka på asfalt. Den kördes på cykelbanor alldeles utanför idrottshallarna på området.
Några tyckte att det var en svår start, men de kommande toppåkarna hade inga problem alls. Efter att ha renoverat sin bil grundligt sedan kraschen i deltävling 4, tog Jimmy Joge ledningen med 0.1 sekund.

Ytterligare tre sträckor kördes under fredagen och de var traditionella skogssträckor på militär mark en bit väster och norr om Linköping. Där tätade det till ordentligt, för efter SS2 låg tvåan, trean och fyran på samma tid med endast en tiondels sekund som differens!

Vartefter teamen gav sig på sträcka tre och fyra började skymningen falla. När det sedan var dags för service var det många som pratade om svårigheten i att köra fort då det varken är ljust eller mörkt ute. Många påverkades, även Joge/Stigh och Christian Larsson/Magnus Johansson som försökte pusha hårt för att bli varma i kläderna då de inte tävlat ihop förut.

En annan faktor som också gav utslag tidsmässigt, var att kvällens sista två sträckor hade mer lösgrus än vad en del förare förväntat sig. Dock inte Hans-Erik Weng/Stefan Ohlsson, som gick upp i ledning efter SS3. De fortsatte sedan att hålla farten uppe på SS4 och kunde återvända till Linköping med ett övertag på 5.1 sekunder före Jocke Nyman/Bo Holmstrand som var tvåa inför nattvilan.

Kristian Johansson/Fredrik Livh var 1.1 sekunder bakom som trea, med Johansson/Johansson nu fyra – men endast 0.6 sekunder efter. De var inte bekymrade över det, utan visste att de skulle få starta längre bak nästa dag och då slippa lösgruset. Det återstod då sex sträckor.

Förarna vaknade till perfekta förhållanden med blå himmel och vindstilla. Men för Anders Jonasson/Jörgen Lindahl tog tävlingen slut bara efter några meter på lördagen då deras transmission gick sönder.
Nu när det var dagsljus var Joge/Stigh snabbaste Mitsubishi och vann sträckan med 4.8 sekunder. Den tiden flyttade upp dem till andra plats.

Efter sträcka fem var det dags för serviceuppehåll. Då hade Weng/Ohlsons försprång till Joge/Stigh krympt till 3.1 sekunder, med Johansson/Livh trea, Nyman/Holmstrand fyra och Johansson/Johansson femma. Mellan dessa fem var det bara 15.5 sekunder! Som sexa, 2.5 sekunder bakom, låg Ramona Karlsson/Miriam Walfridsson. De var något frustrerade för de ville vara med längre fram. Nu skrev de egna noter för första gången – de ska snart göra debut internationellt – och kände att de ännu inte riktigt litade på dessa. Vilket avspeglades på farten.

Även längre bak i Mitsubishifältet ökade tempot. Johan Rudengren/Christer Johansson var den här gången nöjda, för de var mycket närmare toppförarna tidsmässigt. Daniel Johansson/Stefan Ahl hade också riktigt bra attack, innan de dessvärre for av på sträcka sex. Sträckan stoppades och de två togs till sjukhus för kontroll. Dessbättre var det ingen fara med besättningen - värre var det med bilen.

Inte fullt så dramatisk, men ändå problemfylld, blev sträcka sex för Joge/Stigh när deras intercooler lossnade, de tappade ett rör och kraften i motorn sjönk.
Efter sträckmålet stannade de vid sidan av vägen för att fixa problemet och innan det var klart kom de för sent till tidskontrollen vid SS7. Det kostade 30 sekunder i tidstillägg, och de rasade till femte plats. Nu hade de tid att ta ifatt igen, och med bara två skogssträckor kvar – plus den korta publiksträckan på asfalt – insåg de att det skulle bli en svår uppgift.

Sträcka sju följdes av ett serviceuppehåll och nu var det ändringar igen i toppen av Mitsubishi-fältet. Johansson/Johansson hade gått upp i ledning, när Weng/Ohlson inte riktigt nådde upp till samma tempo som dagen innan. Anledningen var förstås att de nu startade tidigare i fältet och fick åka i lösgruset och därmed föll ner till fjärde plats. Tvåa Johansson/Livh och Nyman/Holmstrand trea.

Sträcka åtta och nio var samma som nyss körts som sex och sju, men nu med en hårdare yta, vilket gjorde att täten åkte ännu fortare. Olyckligtvis gick Johansson/Livhs möjligheter att vinna upp i rök när de gasade på väl hårt in i en kurva, klippte en sten och fick punktering. Eftersom de bara hade kommit 300 meter in på den 14.5 kilometer långa sträckan tvingades de stanna och skifta hjul. Därmed rasade de ner till en blygsam placering.

Därmed var Nyman/Holmstrand tvåa och Joge/Stigh som kämpade på tog sig förbi Weng/Ohlson upp till tredje plats. Men i täten höll sig Johansson/Johansson iskalla och kunde ta sig tillbaka till Linköping och ta emot publikens jubel för sin andra Evo Challenge-seger i rad. De har därmed skaffat sig ett utmärkt läge för att kunna ta titeln.

”Härligt att vi kunde ta vår andra Evo Challenge-vinst. Därmed ligger vi bra till inför finalen i mästerskapet” sa Patrik Johansson vid målgång. ”Jag har kört riktigt hårt idag, det hade inte gått att pressa bilen mycket mer än så här. Och med en tävling om bara tre veckor kan du inte göra misstag. Därför är jag väldigt glad över dagens resultat.”

Efter East Sweden Rally har Johansson/Johansson åtta poäng mer totalt än Joge/Stigh, som behöver bli trea eller bättre i den sjätte och sista deltävlingen för att försvara sin titel i Evolution Championship. Finalen körs i Katrineholm, KMK-Trofén, den 7-8 oktober.

2011 års Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden sponsras av: Mitsubishi Motors Sweden, Pirelli däck, Sunoco bränslen, Öhlins stötdämpare, Speedline Corse PPE fälgar, Endless bromsbelägg, Drenth Gearboxes, PIAA extraljus, Sparco racekläder, MPart, RPM Promotions och Raceconsulting rally results service.

Evolution Challenge Sweden – Resultat deltävling 5
1 Patrik Johansson (Växjö)/Jesper Johansson (Ryd) 1:00:19.1
2 Jocke Nyman (Östersund)/Bo Holmstrand (Herrljunga) 1:00:25.6
3 Jimmy Joge (Tjällmo)/John Stigh (Skänninge) 1:00:32.6
4 Hans-Erik Weng (Säffle)/Stefan Ohlson (Borensberg) 1:00:43.7
5 Joachim Carlström (Rockneby)/Jörgen Norman (Torsås) 1:01:48.2
6 Ramona Karlsson (Falköping)/Miriam Walfridsson (Torsby) 1:02:14.7
7 Johan Rudengren (Eskilstuna)/Christer Johansson 1:02:15.2
8 Christian Larsson (Gamleby)/Magnus Johansson (Katerineholm) 1:04:24.5
9 Kristian Johansson (Viskafors)/Fredrik Livh (Forserum) 1:05:01.6

Brutna
SS5 Anders Jonasson (Växjö)/JörgenLindahl (Ryd) Transmission
SS6 Daniel Johansson (Ingarö)/Stefan Ahl (Uråsa) Avåkning

Mästerskapsställning efter 5 deltävlingar
Förare
1 Patrik Johansson 52
2 Jimmy Joge 44
3 Jocke Nyman 36
4 Hans-Erik Weng 26
5 Kristian Johansson 24
6 Joachim Carlström 20
7 Anders Jonasson 19
8 Ramona Karlsson 16
9 Daniel Johansson 12
10=Andreas Magnusson 8
10=Christian Larsson 8
12 NiclasHägg 7
13=Jan-Erik Folkesson 6
13=Johan Rudengren 6
15 Jennie-Lee Hermansson 4

Co-drivers
1 Jesper Johansson 52
2JohnStigh 44
3 BoHolmstrand 36
4 FredrikLivh 24
5 Jörgen Norman 20
6 JörgenLindahl 19
7 MiriamWalfridsson 15
8 StefanOhlson 14
9HenrikHulterskog 13
10Stefan Ahl 12
11 Matthias Andersson 7
12=Marie Andersson 6
12=Christer Johansson 6
14 Emil Eklund 5
15Ola Persson 4
16=Jonas Sandberg 3
16=Magnus Johansson 3
18=Morgan Ohlsson 2
18=Stefan Ottosson 2


» Pressrelease från Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2011-09-20 16:12






Svenska RallyCupen förstärker, Gästabudstrofén tillbaka i oktober!
© Svenska RallyCupen.Svenska RallyCupen stärker upp kalendern inför hösten 2020, precis som alla andra har Svenska RallyCupen drabbats av restriktionerna kring Corona pandemin som ställt in tävlingar.

Premiären i Götene i början på maj fick ställas in, lika så Gästabudstrofén som skulle avgjorts nu på lördag. I samba...

Publicerad: 2020-05-27 20:17


Jonsson historisk SM-segrare.
När det första virtuella mästerskapet i rall #sm virtuell bilsport rally by Hankook idag avgjordes blev Robin Jonsson historisk som först SM-vinnare.

Redan från start i det sex deltävlingar långa mästerskapet som körts i Dirt Rally 2.0 var e-sportaren Robin Jonsson en man att slå efter det att ha...

Publicerad: 2020-05-27 16:49


EKS-teamet lämnar Rally SM satsningen.
© emotorsport.seI slutet av förra året fattade EKS-team ett beslut att sätta huvudfokus på rally. Det innebar en satsning med två Skoda Fabia R5-bilar i toppen av 4WD-klassen och en Ford Fiesta R2 i Junior-klassen i Rally SM 2020.

Tyvärr slogs världen ut av den globala pandemin, Covid-19-viruset som sedan början...

Publicerad: 2020-05-27 12:51


Rally di Roma Capitale siktar på EM premiär, tuffa krav för rallypubliken.
© Alexandre Guillaumot.Italienska Rally di Roma Capitale 2020 laddar fortsatt för fullt för sin EM premiär, som arrangör står Motorsport Italia med rallyåkande Max Rendina som bas.

Tillsammans med Italienska förbundet, FIA och EM promotorn Eurosport Event jobbar man mot en säsongsstart i andra halvan av juli. För publi...

Publicerad: 2020-05-26 20:53


Oliver & Petter summerar New England Rally i Solberg World Cup - laddar för Finland!
© Oliver Solberg Media Office.Solberg World Cup fortsätter att växa när slaget om segern närmar sig.
• Solberg World Cup går in i näst sista deltävlingen.
• Svenske Jonssons andra seger stärker positionen i toppen av tabellen.
• Oliver och Petter fortfarande med i den vassa konkurrensen av 16´000 spelare!
• Solberg World Cup...

Publicerad: 2020-05-25 20:06


SBF styrelsens protokoll, gratis licenser och revisorns påpekanden.
I det senaste protokollet från Svenska Bilsportförbundets styrelse tar man upp och diskuterar flera av de punkter som revisorn haft synpunkter på som presenterades i samband med verksamhetsberättelsen för 2019 presenterades. Det visar att det är långt mer än bara USA resan man tidigare velat ge sken...

Publicerad: 2020-05-24 20:26


Rallyfoto från slutet av 90-talet i arkivet.
© emotorsport.seI brist på rallytävlingar har vi tittat lite i arkiven, ett album med arkivbilder från 1997 och framåt har startats upp. Just nu med 20-talet bilder från tävlingar som bland andra gamla klassiska tävlingar som Sapa Rallyt, Holavedsrallyt, MT-Specialen, Stenbocksrundan, Emiltrofén och Vätternrallyt b...

Publicerad: 2020-05-23 20:53


Omstart i American Rally Association i juli, sex tävlingar under hösten.
© Subaru Motorsports USA.En deltävling kunde avverkas i American Rally Association innan den Amerikanska Rallyserien tvingades ställa in de fyra följande deltävlingarna.

Men med en ljusning också i USA tar promotorn ett nytt grepp, något man meddelade i ett utskick under fredagen. Nu laddar man för en serie om totalt sj...

Publicerad: 2020-05-23 13:00


Tänak tillbaka bakom ratten, testar Hyundai i20 R5 på hemmaplan.
© Hyundai Motorsport.WRC stjärnorna har fått en lugn vår sedan WRC deltävlingen i Mexico avbröts inför sista etappen. Då var det mitten på mars och Corona pandemin slog till med full kraft vilket gjorde att flera länder stängde sina gränser - något som fick WRC serien att avbryt sin deltävling för att tävlande och team ...

Publicerad: 2020-05-22 21:46


Belgien tror på rallystart i höst, tuff säsong väntar Belgiska Mästerskapet.
Det blir en tuff rallyhöst i det Belgiska Rallymästerskapet, från att i stort sett gett upp hoppet om ett mästerskap lever det nu vidare.

Rally van Haspengouw startade i slutet av februari just innan Corona pandemin tog rejäl fart. Sedan har tävlingar ställts in på löpande band, något som fick pr...

Publicerad: 2020-05-22 09:22


Tidigare nyheter:
Rally Live bjuder på Super Rally Weekend - fyra dagar rallysändningar.
Corona stoppar Opel Corsa-E premiären, när kan cupen starta?
Första gången sedan starten -65 som Mitropa Rally Cup ställs in.
26 stulna rallybilar återfunna i Spanien.
Tyvärr ingen Slottssprinten Rally 2020.
Robin tillbaka i virtuella Rally SM toppen, så gick det i deltävling 4.
Finland öppnar upp för nationella rallyn den 1:e juni!
Publikfria Privatbostäder Rallyspecial först ut på grus 2020?
Safari Rallyt inställt, nytt bakslag för WRC cirkusen.
Klappjakten ställs in, klar för Bilsport Rallycup 2021.
Rådström får vänta på EM premiären, nya ändringar i kalendern.
Finska EM arrangören Lahti Historic Rally ställer in.
Vallentuna MK flyttar YRC-Sprinten till hösten.
Solberg World Cup har avverkat Pirelli Rally Argolis, Oliver berättar.
Hässleholms GP på gång, laddar för tävling i juli, men har reserv i september!
Block längtar efter rally med WRC inspirerad Escort Cosworth igen!
90 rallytävlingar hittills inställda 2020.
Historiska Rally EM-serien om läget för säsongen.
Statusen för resterande WRC säsong, tävling för tävling.
Hankook titelpartner för SM i virtuellt rally.



Nyhetsarkiv:
[
2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]





Bloggar:



Nästa deltävling:
E-cupen:
Lill - Eken 12/09


Rally SM:
Skilling 500 26-27/06


Rally VM:
Rally Italia Sardegna 04-07/06


Svenska RallyCupen:
Gästabudstrofén 30/05




Foto från:
Arkivet 1997-1999.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Novemberskölden.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Elektrikerna Marknadsnatta.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Vedumsmästerskapet i Bilrally.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



www.Autodoc.Se
 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2020.