GN Motorsport

   
Carless Racing Fuels.

   
Mastertrailer.

   
Mats Bilar

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WebTV & Video
  E-Cupen
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  BLOGG; FREDRIK
       ÅHLIN

  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

EVO Challenge efter East Sweden Rally.
PRESSRELEASE

Patrik Johansson tog sin andra raka seger för säsongen i Evo Challenge och drygar ut mästerskapsledningen

• Tillbaka i god form grejade Jocke Nyman an andraplats
• Tekniska problem sinkade Jimmy Joge som slutade trea
• East Sweden Rally blev en ny, tät uppgörelse mellan de bästa i Mitsubishi

Helgens East Sweden Rally bjöd på ännu en tät kamp mellan de främsta i Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden. Segrade i denna femte omgång gjorde Patrik Johansson, med co-driver Jesper Johansson, hans andra vinst för året. Det innebar att han befäste sin ledning i serien för Grupp N Lancer Evolutions. Jocke Nyman/Bo Holmstrand var tillbaka i gammalt gott slag och tog välförtjänt hand om andraplatsen, medan en kämpande Jimmy Joge/John Stigh slutade trea efter en för dem besvärlig helg.

Tävlingen utgick från Cloetta Center i Linköping där start, mål och service var förlagt. De tio specialsträckorna mätte totalt 102 kilometer, och först ut på fredagskvällen var en 1,3 km kort publiksträcka på asfalt. Den kördes på cykelbanor alldeles utanför idrottshallarna på området.
Några tyckte att det var en svår start, men de kommande toppåkarna hade inga problem alls. Efter att ha renoverat sin bil grundligt sedan kraschen i deltävling 4, tog Jimmy Joge ledningen med 0.1 sekund.

Ytterligare tre sträckor kördes under fredagen och de var traditionella skogssträckor på militär mark en bit väster och norr om Linköping. Där tätade det till ordentligt, för efter SS2 låg tvåan, trean och fyran på samma tid med endast en tiondels sekund som differens!

Vartefter teamen gav sig på sträcka tre och fyra började skymningen falla. När det sedan var dags för service var det många som pratade om svårigheten i att köra fort då det varken är ljust eller mörkt ute. Många påverkades, även Joge/Stigh och Christian Larsson/Magnus Johansson som försökte pusha hårt för att bli varma i kläderna då de inte tävlat ihop förut.

En annan faktor som också gav utslag tidsmässigt, var att kvällens sista två sträckor hade mer lösgrus än vad en del förare förväntat sig. Dock inte Hans-Erik Weng/Stefan Ohlsson, som gick upp i ledning efter SS3. De fortsatte sedan att hålla farten uppe på SS4 och kunde återvända till Linköping med ett övertag på 5.1 sekunder före Jocke Nyman/Bo Holmstrand som var tvåa inför nattvilan.

Kristian Johansson/Fredrik Livh var 1.1 sekunder bakom som trea, med Johansson/Johansson nu fyra – men endast 0.6 sekunder efter. De var inte bekymrade över det, utan visste att de skulle få starta längre bak nästa dag och då slippa lösgruset. Det återstod då sex sträckor.

Förarna vaknade till perfekta förhållanden med blå himmel och vindstilla. Men för Anders Jonasson/Jörgen Lindahl tog tävlingen slut bara efter några meter på lördagen då deras transmission gick sönder.
Nu när det var dagsljus var Joge/Stigh snabbaste Mitsubishi och vann sträckan med 4.8 sekunder. Den tiden flyttade upp dem till andra plats.

Efter sträcka fem var det dags för serviceuppehåll. Då hade Weng/Ohlsons försprång till Joge/Stigh krympt till 3.1 sekunder, med Johansson/Livh trea, Nyman/Holmstrand fyra och Johansson/Johansson femma. Mellan dessa fem var det bara 15.5 sekunder! Som sexa, 2.5 sekunder bakom, låg Ramona Karlsson/Miriam Walfridsson. De var något frustrerade för de ville vara med längre fram. Nu skrev de egna noter för första gången – de ska snart göra debut internationellt – och kände att de ännu inte riktigt litade på dessa. Vilket avspeglades på farten.

Även längre bak i Mitsubishifältet ökade tempot. Johan Rudengren/Christer Johansson var den här gången nöjda, för de var mycket närmare toppförarna tidsmässigt. Daniel Johansson/Stefan Ahl hade också riktigt bra attack, innan de dessvärre for av på sträcka sex. Sträckan stoppades och de två togs till sjukhus för kontroll. Dessbättre var det ingen fara med besättningen - värre var det med bilen.

Inte fullt så dramatisk, men ändå problemfylld, blev sträcka sex för Joge/Stigh när deras intercooler lossnade, de tappade ett rör och kraften i motorn sjönk.
Efter sträckmålet stannade de vid sidan av vägen för att fixa problemet och innan det var klart kom de för sent till tidskontrollen vid SS7. Det kostade 30 sekunder i tidstillägg, och de rasade till femte plats. Nu hade de tid att ta ifatt igen, och med bara två skogssträckor kvar – plus den korta publiksträckan på asfalt – insåg de att det skulle bli en svår uppgift.

Sträcka sju följdes av ett serviceuppehåll och nu var det ändringar igen i toppen av Mitsubishi-fältet. Johansson/Johansson hade gått upp i ledning, när Weng/Ohlson inte riktigt nådde upp till samma tempo som dagen innan. Anledningen var förstås att de nu startade tidigare i fältet och fick åka i lösgruset och därmed föll ner till fjärde plats. Tvåa Johansson/Livh och Nyman/Holmstrand trea.

Sträcka åtta och nio var samma som nyss körts som sex och sju, men nu med en hårdare yta, vilket gjorde att täten åkte ännu fortare. Olyckligtvis gick Johansson/Livhs möjligheter att vinna upp i rök när de gasade på väl hårt in i en kurva, klippte en sten och fick punktering. Eftersom de bara hade kommit 300 meter in på den 14.5 kilometer långa sträckan tvingades de stanna och skifta hjul. Därmed rasade de ner till en blygsam placering.

Därmed var Nyman/Holmstrand tvåa och Joge/Stigh som kämpade på tog sig förbi Weng/Ohlson upp till tredje plats. Men i täten höll sig Johansson/Johansson iskalla och kunde ta sig tillbaka till Linköping och ta emot publikens jubel för sin andra Evo Challenge-seger i rad. De har därmed skaffat sig ett utmärkt läge för att kunna ta titeln.

”Härligt att vi kunde ta vår andra Evo Challenge-vinst. Därmed ligger vi bra till inför finalen i mästerskapet” sa Patrik Johansson vid målgång. ”Jag har kört riktigt hårt idag, det hade inte gått att pressa bilen mycket mer än så här. Och med en tävling om bara tre veckor kan du inte göra misstag. Därför är jag väldigt glad över dagens resultat.”

Efter East Sweden Rally har Johansson/Johansson åtta poäng mer totalt än Joge/Stigh, som behöver bli trea eller bättre i den sjätte och sista deltävlingen för att försvara sin titel i Evolution Championship. Finalen körs i Katrineholm, KMK-Trofén, den 7-8 oktober.

2011 års Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden sponsras av: Mitsubishi Motors Sweden, Pirelli däck, Sunoco bränslen, Öhlins stötdämpare, Speedline Corse PPE fälgar, Endless bromsbelägg, Drenth Gearboxes, PIAA extraljus, Sparco racekläder, MPart, RPM Promotions och Raceconsulting rally results service.

Evolution Challenge Sweden – Resultat deltävling 5
1 Patrik Johansson (Växjö)/Jesper Johansson (Ryd) 1:00:19.1
2 Jocke Nyman (Östersund)/Bo Holmstrand (Herrljunga) 1:00:25.6
3 Jimmy Joge (Tjällmo)/John Stigh (Skänninge) 1:00:32.6
4 Hans-Erik Weng (Säffle)/Stefan Ohlson (Borensberg) 1:00:43.7
5 Joachim Carlström (Rockneby)/Jörgen Norman (Torsås) 1:01:48.2
6 Ramona Karlsson (Falköping)/Miriam Walfridsson (Torsby) 1:02:14.7
7 Johan Rudengren (Eskilstuna)/Christer Johansson 1:02:15.2
8 Christian Larsson (Gamleby)/Magnus Johansson (Katerineholm) 1:04:24.5
9 Kristian Johansson (Viskafors)/Fredrik Livh (Forserum) 1:05:01.6

Brutna
SS5 Anders Jonasson (Växjö)/JörgenLindahl (Ryd) Transmission
SS6 Daniel Johansson (Ingarö)/Stefan Ahl (Uråsa) Avåkning

Mästerskapsställning efter 5 deltävlingar
Förare
1 Patrik Johansson 52
2 Jimmy Joge 44
3 Jocke Nyman 36
4 Hans-Erik Weng 26
5 Kristian Johansson 24
6 Joachim Carlström 20
7 Anders Jonasson 19
8 Ramona Karlsson 16
9 Daniel Johansson 12
10=Andreas Magnusson 8
10=Christian Larsson 8
12 NiclasHägg 7
13=Jan-Erik Folkesson 6
13=Johan Rudengren 6
15 Jennie-Lee Hermansson 4

Co-drivers
1 Jesper Johansson 52
2JohnStigh 44
3 BoHolmstrand 36
4 FredrikLivh 24
5 Jörgen Norman 20
6 JörgenLindahl 19
7 MiriamWalfridsson 15
8 StefanOhlson 14
9HenrikHulterskog 13
10Stefan Ahl 12
11 Matthias Andersson 7
12=Marie Andersson 6
12=Christer Johansson 6
14 Emil Eklund 5
15Ola Persson 4
16=Jonas Sandberg 3
16=Magnus Johansson 3
18=Morgan Ohlsson 2
18=Stefan Ottosson 2


» Pressrelease från Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2011-09-20 16:12






Oscar vinner Sydsvenska Rallycupen.
Sydsvenska Rallycupen körde sin sjunde och sista deltävling då SMK Hörby arrangerade sin klassiska TV-Svängen för 55:e gången på lördagen. Tävlingen ingick också i DM för Småland.

Hörbys tävling skiljer sig från de flesta andra i Småland och Skåne med en vägkaraktär som för de aktiva tillbaka til...

Publicerad: 2019-09-17 06:05


Åhlin utmanar i SM på nytt, anmäld för Rally Blekinge.
© emotorsport.seSom final av Rally SM körs Sparbanken i Karlshamn Rally Blekinge den 27-28:e september. Totalt finns 68 ekipage anmälda och då är fortfarande en förlängd anmälan öppen, av dessa går 63 för de fyra SM klasserna.

I R5 klassen gör Johan Kristoffersson, Mattias Monelius och Martin Berglund upp om si...

Publicerad: 2019-09-17 05:58


Tre tävlingar klara för Norska Rallymästerskapet 2020!
© Preben Berg, norsk-rally.comIdag presenterade Norska Bilsportförbundet de tre inledande deltävlingarna i Norska Rallymästerskapet 2020. Tre vintertävlingar som man river av på runt en månad.

Säsongen startar den 18:e januari med Sigdalsrallyt hos NMK Sigdal. Serien fortsätter den 1:e februari med svensknära Rally Finnskog s...

Publicerad: 2019-09-17 05:42


Dyr WRC2 Pro seger för M-Sport med nya Fiesta R5 MK2.
© M-Sport.Det blev en dyrköpt WRC2 Pro seger för M-Sport i Rallye Turkey Marmaris. För första gången tog den nya R5:an en seger i WRC2 klassen, det var Gus Greensmith som körde hem WRC2 Pro klassen men det blev kostsamt för teamet på flera vis.

En tidig punktering förstörde för britten, men när båda Skoda ...

Publicerad: 2019-09-16 22:04


TV-Svängen, en lyckad tävling för Hansen och Johansson.
TV-Svängen blev en lyckad tävling för Victor Hansen och Victor Johansson. Efter en rakt igenom problemfri tävling blev det vinst i B-Förare trimmat. Dessutom räckte tiden till en 6:e plats totalt och näst snabbaste 2WD-bil.
- Det känns riktigt skönt att lyckas på hemmaplan och att köra utan någr...

Publicerad: 2019-09-16 21:56


Åtvidabergs MK redo för lördagens Gruvrundan.
Nu är det dags igen o köra Gruvrundan. Det är två år sen senaste gången och då ingick den som en deltävling i Svenska Rally Cupen, i år så ingår den i Bilsport Rallycup istället. Denna cup är en onotad cup som funnits i 19 år där vi i år är 4:e deltävlingen av 5.

Från hemmaklubben kommer det att...

Publicerad: 2019-09-16 19:14


VOC SommarSerie avgjordes med NoraTrofén.
Nora MK bjöd på fyra högintensivt specialsträckor som trots att de totalt bara mätte 22 kilometer ändå blev till en jättefin och utslagsgivande tävling. På dessa blev VOC Mekonomen Rallys SommarSerie avgjord. Obligatorisk tävling i serien tillsammans med upp till fem poäng för snabbaste bil på sista...

Publicerad: 2019-09-16 17:24


Sex nya WRC starter för Loeb i Hyundai 2020.
© Hyundai Motorsport.Redan när Sebastien Loeb skrev på kontraktet med Hyundai Motorsport i december 2018 stod det klart att han skulle stanna hos teamet även den kommande säsongen. Efter att hittills ha gjort fem av sina sex kontrakterade WRC starter under 2019 vid sidan om tävlingar bredvid i syfte att utveckla är näst...

Publicerad: 2019-09-15 21:47


Oliver körde hem segern Susquehannock Trail Performance Rally - Higgins mästerskapet.
© Subaru Motorsport USA.Susquehannock Trail Performance Rally kördes under två dagar, 15 sträckor när American Rally Association körde tävling. Smala och tekniska vägar kantade av skog genom Pennsylvanias skogsmarker fördelade på 15 sträckor.

Redan från start drog Subaru Motorsport USA´s båda åkare upp tempot. Oliver So...

Publicerad: 2019-09-15 21:07


Holmgren vinnare i söndagens Brukssvängen.
© emotorsport.seMSK Hammaren körde Brukssvängen under söndagen, totalt fyra sträckor och en körtid om närmare nio minuter för de snabbaste. Dubbelt Gnesta MK i topp totalt, segern tog Michael Holmgren före Lasse Mothander, bakom i klassen följde c-förare Martin Alarik och b-förare Johan Åkeson.

Trea totalt kör R...

Publicerad: 2019-09-15 20:16


Tidigare nyheter:
Foto från Bresontrofén.
Haglund vinnare i jämna Bresontrofén, Svenska RallyCupen.
Grahn körde hem TV Svängen.
WRC tabellerna efter Rally Turkey Marmaris.
Stabil insats och viktig utveckling för Tidemand i Turkiet.
Ogier tog segern, närmar sig Tänak i VM tabellen - Tidemand nia i Turkiet.
Ogier mot segern i Turkiet - Tidemand följer Tänaks linjer.
Sekundfight på fina uppländska rallyvägarna i Bresontrofén.
Fyra sträckor kvar, följ avslutningen i Rally Turkey Marmaris.
C-förare Olsson körde hem totalsegern i Noratrofén.
Christoffer Haglund segrade i Bresontrofén.
Olsson snabbast och Johansson bäst för E-Cupen i Klappjakten.
Tidemand nia, Ogier leder, problem för Neuville och Tänak.
Utmaningar och utveckling för Tidemand i Turkiet.
Se Tidemand live på RedBull.TV från ss12 i Rally Turkey.
Följ bl.a. Bresontrofén, TV-Svängen, Noratrofen & Rally Turkiet med Radio & Resultat.
Lappi före Ogier i Turkiet, Tidemand tia.
Tidemand bygger erfarenhet i krävande Rally Turkiet.
Rallyradio från Bresontrofén, deltävling 5 i Svenska RallyCupen.
Söndagsrally med Brukssvängen hos MSK Hammaren.



Nyhetsarkiv:
[
2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]





Bloggar:



Nästa deltävling:
E-cupen:
Polkatrofén 28/09


Rally SM:
Sparbanken i Karlshamn Rally Blekinge 27-28/09


Rally VM:
Wales Rally GB 03-06/10


Svenska RallyCupen:
Elektrikerna Marknadsnatta 26/10




Foto från:
Bresontrofén.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

East Sweden Rally, lördag.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

East Sweden Rally.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

EMK-Kannan.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



www.Autodoc.Se
 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2018.