NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

EVO Challenge efter East Sweden Rally.
PRESSRELEASE

Patrik Johansson tog sin andra raka seger för säsongen i Evo Challenge och drygar ut mästerskapsledningen

• Tillbaka i god form grejade Jocke Nyman an andraplats
• Tekniska problem sinkade Jimmy Joge som slutade trea
• East Sweden Rally blev en ny, tät uppgörelse mellan de bästa i Mitsubishi

Helgens East Sweden Rally bjöd på ännu en tät kamp mellan de främsta i Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden. Segrade i denna femte omgång gjorde Patrik Johansson, med co-driver Jesper Johansson, hans andra vinst för året. Det innebar att han befäste sin ledning i serien för Grupp N Lancer Evolutions. Jocke Nyman/Bo Holmstrand var tillbaka i gammalt gott slag och tog välförtjänt hand om andraplatsen, medan en kämpande Jimmy Joge/John Stigh slutade trea efter en för dem besvärlig helg.

Tävlingen utgick från Cloetta Center i Linköping där start, mål och service var förlagt. De tio specialsträckorna mätte totalt 102 kilometer, och först ut på fredagskvällen var en 1,3 km kort publiksträcka på asfalt. Den kördes på cykelbanor alldeles utanför idrottshallarna på området.
Några tyckte att det var en svår start, men de kommande toppåkarna hade inga problem alls. Efter att ha renoverat sin bil grundligt sedan kraschen i deltävling 4, tog Jimmy Joge ledningen med 0.1 sekund.

Ytterligare tre sträckor kördes under fredagen och de var traditionella skogssträckor på militär mark en bit väster och norr om Linköping. Där tätade det till ordentligt, för efter SS2 låg tvåan, trean och fyran på samma tid med endast en tiondels sekund som differens!

Vartefter teamen gav sig på sträcka tre och fyra började skymningen falla. När det sedan var dags för service var det många som pratade om svårigheten i att köra fort då det varken är ljust eller mörkt ute. Många påverkades, även Joge/Stigh och Christian Larsson/Magnus Johansson som försökte pusha hårt för att bli varma i kläderna då de inte tävlat ihop förut.

En annan faktor som också gav utslag tidsmässigt, var att kvällens sista två sträckor hade mer lösgrus än vad en del förare förväntat sig. Dock inte Hans-Erik Weng/Stefan Ohlsson, som gick upp i ledning efter SS3. De fortsatte sedan att hålla farten uppe på SS4 och kunde återvända till Linköping med ett övertag på 5.1 sekunder före Jocke Nyman/Bo Holmstrand som var tvåa inför nattvilan.

Kristian Johansson/Fredrik Livh var 1.1 sekunder bakom som trea, med Johansson/Johansson nu fyra – men endast 0.6 sekunder efter. De var inte bekymrade över det, utan visste att de skulle få starta längre bak nästa dag och då slippa lösgruset. Det återstod då sex sträckor.

Förarna vaknade till perfekta förhållanden med blå himmel och vindstilla. Men för Anders Jonasson/Jörgen Lindahl tog tävlingen slut bara efter några meter på lördagen då deras transmission gick sönder.
Nu när det var dagsljus var Joge/Stigh snabbaste Mitsubishi och vann sträckan med 4.8 sekunder. Den tiden flyttade upp dem till andra plats.

Efter sträcka fem var det dags för serviceuppehåll. Då hade Weng/Ohlsons försprång till Joge/Stigh krympt till 3.1 sekunder, med Johansson/Livh trea, Nyman/Holmstrand fyra och Johansson/Johansson femma. Mellan dessa fem var det bara 15.5 sekunder! Som sexa, 2.5 sekunder bakom, låg Ramona Karlsson/Miriam Walfridsson. De var något frustrerade för de ville vara med längre fram. Nu skrev de egna noter för första gången – de ska snart göra debut internationellt – och kände att de ännu inte riktigt litade på dessa. Vilket avspeglades på farten.

Även längre bak i Mitsubishifältet ökade tempot. Johan Rudengren/Christer Johansson var den här gången nöjda, för de var mycket närmare toppförarna tidsmässigt. Daniel Johansson/Stefan Ahl hade också riktigt bra attack, innan de dessvärre for av på sträcka sex. Sträckan stoppades och de två togs till sjukhus för kontroll. Dessbättre var det ingen fara med besättningen - värre var det med bilen.

Inte fullt så dramatisk, men ändå problemfylld, blev sträcka sex för Joge/Stigh när deras intercooler lossnade, de tappade ett rör och kraften i motorn sjönk.
Efter sträckmålet stannade de vid sidan av vägen för att fixa problemet och innan det var klart kom de för sent till tidskontrollen vid SS7. Det kostade 30 sekunder i tidstillägg, och de rasade till femte plats. Nu hade de tid att ta ifatt igen, och med bara två skogssträckor kvar – plus den korta publiksträckan på asfalt – insåg de att det skulle bli en svår uppgift.

Sträcka sju följdes av ett serviceuppehåll och nu var det ändringar igen i toppen av Mitsubishi-fältet. Johansson/Johansson hade gått upp i ledning, när Weng/Ohlson inte riktigt nådde upp till samma tempo som dagen innan. Anledningen var förstås att de nu startade tidigare i fältet och fick åka i lösgruset och därmed föll ner till fjärde plats. Tvåa Johansson/Livh och Nyman/Holmstrand trea.

Sträcka åtta och nio var samma som nyss körts som sex och sju, men nu med en hårdare yta, vilket gjorde att täten åkte ännu fortare. Olyckligtvis gick Johansson/Livhs möjligheter att vinna upp i rök när de gasade på väl hårt in i en kurva, klippte en sten och fick punktering. Eftersom de bara hade kommit 300 meter in på den 14.5 kilometer långa sträckan tvingades de stanna och skifta hjul. Därmed rasade de ner till en blygsam placering.

Därmed var Nyman/Holmstrand tvåa och Joge/Stigh som kämpade på tog sig förbi Weng/Ohlson upp till tredje plats. Men i täten höll sig Johansson/Johansson iskalla och kunde ta sig tillbaka till Linköping och ta emot publikens jubel för sin andra Evo Challenge-seger i rad. De har därmed skaffat sig ett utmärkt läge för att kunna ta titeln.

”Härligt att vi kunde ta vår andra Evo Challenge-vinst. Därmed ligger vi bra till inför finalen i mästerskapet” sa Patrik Johansson vid målgång. ”Jag har kört riktigt hårt idag, det hade inte gått att pressa bilen mycket mer än så här. Och med en tävling om bara tre veckor kan du inte göra misstag. Därför är jag väldigt glad över dagens resultat.”

Efter East Sweden Rally har Johansson/Johansson åtta poäng mer totalt än Joge/Stigh, som behöver bli trea eller bättre i den sjätte och sista deltävlingen för att försvara sin titel i Evolution Championship. Finalen körs i Katrineholm, KMK-Trofén, den 7-8 oktober.

2011 års Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden sponsras av: Mitsubishi Motors Sweden, Pirelli däck, Sunoco bränslen, Öhlins stötdämpare, Speedline Corse PPE fälgar, Endless bromsbelägg, Drenth Gearboxes, PIAA extraljus, Sparco racekläder, MPart, RPM Promotions och Raceconsulting rally results service.

Evolution Challenge Sweden – Resultat deltävling 5
1 Patrik Johansson (Växjö)/Jesper Johansson (Ryd) 1:00:19.1
2 Jocke Nyman (Östersund)/Bo Holmstrand (Herrljunga) 1:00:25.6
3 Jimmy Joge (Tjällmo)/John Stigh (Skänninge) 1:00:32.6
4 Hans-Erik Weng (Säffle)/Stefan Ohlson (Borensberg) 1:00:43.7
5 Joachim Carlström (Rockneby)/Jörgen Norman (Torsås) 1:01:48.2
6 Ramona Karlsson (Falköping)/Miriam Walfridsson (Torsby) 1:02:14.7
7 Johan Rudengren (Eskilstuna)/Christer Johansson 1:02:15.2
8 Christian Larsson (Gamleby)/Magnus Johansson (Katerineholm) 1:04:24.5
9 Kristian Johansson (Viskafors)/Fredrik Livh (Forserum) 1:05:01.6

Brutna
SS5 Anders Jonasson (Växjö)/JörgenLindahl (Ryd) Transmission
SS6 Daniel Johansson (Ingarö)/Stefan Ahl (Uråsa) Avåkning

Mästerskapsställning efter 5 deltävlingar
Förare
1 Patrik Johansson 52
2 Jimmy Joge 44
3 Jocke Nyman 36
4 Hans-Erik Weng 26
5 Kristian Johansson 24
6 Joachim Carlström 20
7 Anders Jonasson 19
8 Ramona Karlsson 16
9 Daniel Johansson 12
10=Andreas Magnusson 8
10=Christian Larsson 8
12 NiclasHägg 7
13=Jan-Erik Folkesson 6
13=Johan Rudengren 6
15 Jennie-Lee Hermansson 4

Co-drivers
1 Jesper Johansson 52
2JohnStigh 44
3 BoHolmstrand 36
4 FredrikLivh 24
5 Jörgen Norman 20
6 JörgenLindahl 19
7 MiriamWalfridsson 15
8 StefanOhlson 14
9HenrikHulterskog 13
10Stefan Ahl 12
11 Matthias Andersson 7
12=Marie Andersson 6
12=Christer Johansson 6
14 Emil Eklund 5
15Ola Persson 4
16=Jonas Sandberg 3
16=Magnus Johansson 3
18=Morgan Ohlsson 2
18=Stefan Ottosson 2


» Pressrelease från Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease


Följ helgens rallyn:
Targa Florio:[Resultat][Shakedown][Anslagstavla][Karta]

Publicerad: 2011-09-20 16:12






Hallberg snabbast på shakedown inför Targa Florio - följ nu fredagens tävlande.
© Patrik Hallberg Motorsport.Italienska Targa Florio inleds fredag förmiddag, 09:34 går första sträckan igång av de totalt åtta för dagen på 73km. Kvällens avslutning går igång vid 19:05, en kort publiksträcka på ett par kilometer.

Rallyt från Palermo går helt på asfalt, under torsdagen gick shakedown där Svenska ekipaget me...

Publicerad: 2025-05-08 20:15


Följ Träning, kval och shakedown inför Rally Hungary imorgon.
© Torbjörn Carlberg.Sträckan Hajmáskér på 6km används som både träning, kval och shakedown inför ERC Rally Hungary. Vid klockan 11 startar fria träningen för Rally2 klassen där de tävlande får känna på underlaget.

Efter träningen öppnar sträckan för kvalet klockan 14:01 där de främsta EM-anmälda Rally2 ekipagen gör ...

Publicerad: 2025-05-08 18:56


Södras RS-serie kör vidare, nu Sturup Runt.
© Henrik Åkeson, Henrikrallyfoto.Södras RS-DM kör vidare med Sturup Runt där Svedala MK arrangerar, det är rallyspecial om totalt 37km varav 36 km är special. Uppdelat på 3 SP, á 4 varv som körs 3 gånger enligt banskisser är infon i inbjudan.

36 tävlande anmälda och fördelade över åtta av de tolv inbjudna klasserna, 13 deltagare...

Publicerad: 2025-05-07 22:17


Rally Uppland på gång, missa inte anmälan och bokning - ingen efteranmälan!
© emotorsport.seRally Uppland närmar sig med stormsteg, den 24/5 kör vi och det fylls på med anmälningar. Vägarna är fördelat med 46km allmän väg och 11km enskild väg med en fantastisk karaktär.

Det tävlas om poäng för Svenska RallyCupen, SuperCupen, Volvo Euro Cup, Klassiska Rallycupen, Historiska Rallycupen, U...

Publicerad: 2025-05-07 22:14


Sainz väntas kandidera om presidentposten inom FIA.
© emotorsport.seDen 12:e december är det val inom internationella bilsportförbundet - då ska förbundets högsta post sättas. Den som håller presidentposten idag är hårt kritiserade Mohammed Ben Sulayem som väntas ställa upp för omval - men han kan få konkurrens.

Ben Sulayem som tillträdde 2021 har varit drivande ...

Publicerad: 2025-05-07 22:11


Spänning utlovas i Götenerundan.
© emotorsport.seÅrets upplaga av Götenerundan ser ut att bjuda på en rafflande rallytävling. I 4WD-klassen har vi sex förare till start, där favoriten David Nattsson från Falköpings MK i sin nya Hyundai i20 får hårt motstånd – främst från rutinerade Stig Andervang, MK Rimo.

I klassen Trimmat 2WD har några intres...

Publicerad: 2025-05-06 20:35


Fyra Svenska ekipage, startfält, tidsplan och info inför Rally Hungary.
© emotorsport.sePå fredag förmiddag inleds träning och efter lunch kvalet för Rally2 toppen inför Rally Hungary, årets andra ERC-deltävling i Ungerska Veszprem. Rallyt inleds med en kort publiksträcka på fredagens kväll.
Efter det 12 sträckor på 19 mil där tre sträckor går dubbelt under lördagen och bildar närmare...

Publicerad: 2025-05-06 20:28


Veckoslutets anrika Targa Florio - Hallberg i spännande Rally4 klass.
© emotorsport.seTill helgen avgörs tredje deltävlingen i Italienska mästerskapet när Targa Florio från Palermo avgörs med 12 specialsträckor. Fredagen inleder med fyra sträckor dubbelt på 75km - lördagen fortsätter och avslutar med två sträckor dubbelt med de resterande 38km - allt på asfalt.

Svenskt i startfält...

Publicerad: 2025-05-06 20:19


Missa inte anmälan till Rally Uppland, stänger på söndag!
© emotorsport.seMK Tierp med Rally Uppland är nästa deltävling för Svenska RallyCupen, rallyt körs den 24:e maj och anmälan stänger vid midnatt på söndag. Just nu 139 anmälda till rallyt men det finns gott om plats för fler på Tiern Arena.

Det väntas 57km special fördelat på sex sträckor, noterna produceras av J...

Publicerad: 2025-05-06 20:16


Carlberg känner sig redo för en stor utmaning i Ungern.
© Calle Carlberg Motorsport.Idag tisdag åker Calle Carlberg och co-driver Jørgen Eriksen till Budapest för att göra sig redo för deltävling två i Junior-EM 2025. Under onsdagen kommer man köra ett test för att prova ut de sista detaljerna på bilen.

Carlberg gjorde förra året EM-debut i Ungern och fick på en andraplats bryta...

Publicerad: 2025-05-06 18:00


Tidigare nyheter:
Missa inte anmälan till Rally Uppland, stänger på söndag!
Carlberg känner sig redo för en stor utmaning i Ungern.
Stark återhämtning för Mille Johansson i Rally Adriatico.
Jonna Eson Brådhe tillbaka i Rally SM, kör Bauhaus Royal Rally of Scandinavia.
TV-tablå för helgens Rally Hungary, 4 svenska ekipage kör om ERC poäng.
Varvloppet närmar sig, sträckbeskrivning och förlängd anmälan.
Karlströms seger i Silverratten gav full pott för Oilcenter Solång Motorsport i mästerskapet.
Patrik Hallberg körs resten av Italienska Asfaltsmästerskapet.
Toppform från alla tre förare – men dramatik kantade Silverratten.
Foto från Silverratten Legends.
Hänninen tvåa på testet inför Saudiarabiens WRC final.
Foto från Silverratten, del 2 - tre av lördagens specialsträckor.
Mille sexa totalt i Rally Adriatico, tvåa i klassen för förare under 25 år.
Tom & Andreas vann Silverratten efter stabil körning.
Så är läget i Rally SM tabellerna efter Silverratten.
Foto från Silverratten, del 1 från fredagens och lördagens första sträckor.
Karlsson snabbast till mål i Silverratten Legends.
Florin körde hem Eskilstunas Värmesprint.
Silverrattens SM vinnare i 2wd, Berg och Olofsson.
Följ Mille i Italienska Rally Adriatico.



Nyhetsarkiv:
[
2025 ][ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]






Nästa deltävling:
E-cupen:
Hammarslaget 24/05


Rally EM - ERC:
Rally Hungary 09-11/05


Rally SM:
Bauhaus Royal Rally of Scandinavia - SM 29-31/05


Rally VM - WRC:
Vodafone Rally de Portugal 15-18/05


Svenska RallyCupen:
Rally Uppland 24/05




Foto:
Silverratten, lördag.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Silverratten Legends.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Silverratten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Vilda Ryd Racet.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.