NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER

  RALLY SWEDEN       2025


© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

EVO Challenge efter East Sweden Rally.
PRESSRELEASE

Patrik Johansson tog sin andra raka seger för säsongen i Evo Challenge och drygar ut mästerskapsledningen

• Tillbaka i god form grejade Jocke Nyman an andraplats
• Tekniska problem sinkade Jimmy Joge som slutade trea
• East Sweden Rally blev en ny, tät uppgörelse mellan de bästa i Mitsubishi

Helgens East Sweden Rally bjöd på ännu en tät kamp mellan de främsta i Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden. Segrade i denna femte omgång gjorde Patrik Johansson, med co-driver Jesper Johansson, hans andra vinst för året. Det innebar att han befäste sin ledning i serien för Grupp N Lancer Evolutions. Jocke Nyman/Bo Holmstrand var tillbaka i gammalt gott slag och tog välförtjänt hand om andraplatsen, medan en kämpande Jimmy Joge/John Stigh slutade trea efter en för dem besvärlig helg.

Tävlingen utgick från Cloetta Center i Linköping där start, mål och service var förlagt. De tio specialsträckorna mätte totalt 102 kilometer, och först ut på fredagskvällen var en 1,3 km kort publiksträcka på asfalt. Den kördes på cykelbanor alldeles utanför idrottshallarna på området.
Några tyckte att det var en svår start, men de kommande toppåkarna hade inga problem alls. Efter att ha renoverat sin bil grundligt sedan kraschen i deltävling 4, tog Jimmy Joge ledningen med 0.1 sekund.

Ytterligare tre sträckor kördes under fredagen och de var traditionella skogssträckor på militär mark en bit väster och norr om Linköping. Där tätade det till ordentligt, för efter SS2 låg tvåan, trean och fyran på samma tid med endast en tiondels sekund som differens!

Vartefter teamen gav sig på sträcka tre och fyra började skymningen falla. När det sedan var dags för service var det många som pratade om svårigheten i att köra fort då det varken är ljust eller mörkt ute. Många påverkades, även Joge/Stigh och Christian Larsson/Magnus Johansson som försökte pusha hårt för att bli varma i kläderna då de inte tävlat ihop förut.

En annan faktor som också gav utslag tidsmässigt, var att kvällens sista två sträckor hade mer lösgrus än vad en del förare förväntat sig. Dock inte Hans-Erik Weng/Stefan Ohlsson, som gick upp i ledning efter SS3. De fortsatte sedan att hålla farten uppe på SS4 och kunde återvända till Linköping med ett övertag på 5.1 sekunder före Jocke Nyman/Bo Holmstrand som var tvåa inför nattvilan.

Kristian Johansson/Fredrik Livh var 1.1 sekunder bakom som trea, med Johansson/Johansson nu fyra – men endast 0.6 sekunder efter. De var inte bekymrade över det, utan visste att de skulle få starta längre bak nästa dag och då slippa lösgruset. Det återstod då sex sträckor.

Förarna vaknade till perfekta förhållanden med blå himmel och vindstilla. Men för Anders Jonasson/Jörgen Lindahl tog tävlingen slut bara efter några meter på lördagen då deras transmission gick sönder.
Nu när det var dagsljus var Joge/Stigh snabbaste Mitsubishi och vann sträckan med 4.8 sekunder. Den tiden flyttade upp dem till andra plats.

Efter sträcka fem var det dags för serviceuppehåll. Då hade Weng/Ohlsons försprång till Joge/Stigh krympt till 3.1 sekunder, med Johansson/Livh trea, Nyman/Holmstrand fyra och Johansson/Johansson femma. Mellan dessa fem var det bara 15.5 sekunder! Som sexa, 2.5 sekunder bakom, låg Ramona Karlsson/Miriam Walfridsson. De var något frustrerade för de ville vara med längre fram. Nu skrev de egna noter för första gången – de ska snart göra debut internationellt – och kände att de ännu inte riktigt litade på dessa. Vilket avspeglades på farten.

Även längre bak i Mitsubishifältet ökade tempot. Johan Rudengren/Christer Johansson var den här gången nöjda, för de var mycket närmare toppförarna tidsmässigt. Daniel Johansson/Stefan Ahl hade också riktigt bra attack, innan de dessvärre for av på sträcka sex. Sträckan stoppades och de två togs till sjukhus för kontroll. Dessbättre var det ingen fara med besättningen - värre var det med bilen.

Inte fullt så dramatisk, men ändå problemfylld, blev sträcka sex för Joge/Stigh när deras intercooler lossnade, de tappade ett rör och kraften i motorn sjönk.
Efter sträckmålet stannade de vid sidan av vägen för att fixa problemet och innan det var klart kom de för sent till tidskontrollen vid SS7. Det kostade 30 sekunder i tidstillägg, och de rasade till femte plats. Nu hade de tid att ta ifatt igen, och med bara två skogssträckor kvar – plus den korta publiksträckan på asfalt – insåg de att det skulle bli en svår uppgift.

Sträcka sju följdes av ett serviceuppehåll och nu var det ändringar igen i toppen av Mitsubishi-fältet. Johansson/Johansson hade gått upp i ledning, när Weng/Ohlson inte riktigt nådde upp till samma tempo som dagen innan. Anledningen var förstås att de nu startade tidigare i fältet och fick åka i lösgruset och därmed föll ner till fjärde plats. Tvåa Johansson/Livh och Nyman/Holmstrand trea.

Sträcka åtta och nio var samma som nyss körts som sex och sju, men nu med en hårdare yta, vilket gjorde att täten åkte ännu fortare. Olyckligtvis gick Johansson/Livhs möjligheter att vinna upp i rök när de gasade på väl hårt in i en kurva, klippte en sten och fick punktering. Eftersom de bara hade kommit 300 meter in på den 14.5 kilometer långa sträckan tvingades de stanna och skifta hjul. Därmed rasade de ner till en blygsam placering.

Därmed var Nyman/Holmstrand tvåa och Joge/Stigh som kämpade på tog sig förbi Weng/Ohlson upp till tredje plats. Men i täten höll sig Johansson/Johansson iskalla och kunde ta sig tillbaka till Linköping och ta emot publikens jubel för sin andra Evo Challenge-seger i rad. De har därmed skaffat sig ett utmärkt läge för att kunna ta titeln.

”Härligt att vi kunde ta vår andra Evo Challenge-vinst. Därmed ligger vi bra till inför finalen i mästerskapet” sa Patrik Johansson vid målgång. ”Jag har kört riktigt hårt idag, det hade inte gått att pressa bilen mycket mer än så här. Och med en tävling om bara tre veckor kan du inte göra misstag. Därför är jag väldigt glad över dagens resultat.”

Efter East Sweden Rally har Johansson/Johansson åtta poäng mer totalt än Joge/Stigh, som behöver bli trea eller bättre i den sjätte och sista deltävlingen för att försvara sin titel i Evolution Championship. Finalen körs i Katrineholm, KMK-Trofén, den 7-8 oktober.

2011 års Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden sponsras av: Mitsubishi Motors Sweden, Pirelli däck, Sunoco bränslen, Öhlins stötdämpare, Speedline Corse PPE fälgar, Endless bromsbelägg, Drenth Gearboxes, PIAA extraljus, Sparco racekläder, MPart, RPM Promotions och Raceconsulting rally results service.

Evolution Challenge Sweden – Resultat deltävling 5
1 Patrik Johansson (Växjö)/Jesper Johansson (Ryd) 1:00:19.1
2 Jocke Nyman (Östersund)/Bo Holmstrand (Herrljunga) 1:00:25.6
3 Jimmy Joge (Tjällmo)/John Stigh (Skänninge) 1:00:32.6
4 Hans-Erik Weng (Säffle)/Stefan Ohlson (Borensberg) 1:00:43.7
5 Joachim Carlström (Rockneby)/Jörgen Norman (Torsås) 1:01:48.2
6 Ramona Karlsson (Falköping)/Miriam Walfridsson (Torsby) 1:02:14.7
7 Johan Rudengren (Eskilstuna)/Christer Johansson 1:02:15.2
8 Christian Larsson (Gamleby)/Magnus Johansson (Katerineholm) 1:04:24.5
9 Kristian Johansson (Viskafors)/Fredrik Livh (Forserum) 1:05:01.6

Brutna
SS5 Anders Jonasson (Växjö)/JörgenLindahl (Ryd) Transmission
SS6 Daniel Johansson (Ingarö)/Stefan Ahl (Uråsa) Avåkning

Mästerskapsställning efter 5 deltävlingar
Förare
1 Patrik Johansson 52
2 Jimmy Joge 44
3 Jocke Nyman 36
4 Hans-Erik Weng 26
5 Kristian Johansson 24
6 Joachim Carlström 20
7 Anders Jonasson 19
8 Ramona Karlsson 16
9 Daniel Johansson 12
10=Andreas Magnusson 8
10=Christian Larsson 8
12 NiclasHägg 7
13=Jan-Erik Folkesson 6
13=Johan Rudengren 6
15 Jennie-Lee Hermansson 4

Co-drivers
1 Jesper Johansson 52
2JohnStigh 44
3 BoHolmstrand 36
4 FredrikLivh 24
5 Jörgen Norman 20
6 JörgenLindahl 19
7 MiriamWalfridsson 15
8 StefanOhlson 14
9HenrikHulterskog 13
10Stefan Ahl 12
11 Matthias Andersson 7
12=Marie Andersson 6
12=Christer Johansson 6
14 Emil Eklund 5
15Ola Persson 4
16=Jonas Sandberg 3
16=Magnus Johansson 3
18=Morgan Ohlsson 2
18=Stefan Ottosson 2


» Pressrelease från Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2011-09-20 16:12






16-årige Dante Johansson tar historiska sträcksegrar i sin SM-debut i rally.
© Kenneth Öberg.16-årige Dante Johansson gjorde i helgen debut i Rally SM, när Katrineholmsföraren körde North Rally Boden i Norrbotten tillsammans med rutinerade kartläsaren Christer Carlsson. Tillsammans tog dom en historisk sträckseger när dom var snabbast på den sjätte sträckan.

Rally-SM startade i Boden, 1...

Publicerad: 2025-02-09 21:24


Semenuk vann premiären i USA - Sno* Drift Rally.
© Trevor Lyden / Subaru Motorsport USA.39:e upplagan av Sno*Drift Rally 2025 runt Atlanta gav Kanadensaren Brendon Semenuk segern med stor marginal, intresset för vintertävlande är svalt vilket gör att startfältet till kommande deltävlingar är betydligt större.

Brendon i en årsny Subaru hade 4:11 minuter ned till rallycrossåkaren Conn...

Publicerad: 2025-02-09 16:20


Seger för Flodin och Bergsten i 2wd comebacken.
© Anders Blomqvist.Seger och full pott i den tvåhjulsdrivna klassen blev facit för Patrik Flodin och Göran Bergstens del när Rally Boden inledde 2025-års Rally SM under fredagen och lördagen.
Det kunde inte bli en bättre start för vår del - en fantastisk comeback i klassen. Stort tack till mina kompisar som köpt...

Publicerad: 2025-02-09 11:33


Rally SM tabellerna efter North Rally Boden.
© Anders Blomqvist.North Rally Boden inledde Rally SM, första av sex deltävlingar för säsongen där poängen för slutresultat och bonuspoäng från sista specialsträckan är räknade.

Rådström snabb i Toyota-debuten.
I Internationella 4wd toppar Dennis Rådström och Sunniva Rudi för GK Door Team Sweden med Toyota ...

Publicerad: 2025-02-08 21:14


Schwarz redo för WRC2 satsning, sju tävlingar i Toyota GR Yaris Rally2.
© Fabia-Schwarz.atSnart 20-årige tysken Fabio Schwarz, son till VM-föraren Armin Schwarz, utökar sin rallysatsning, han går redan in på sin sjunde rallysäsong som inleddes med Ford Fiesta R2 och Rally4 i de baltiska länderna. 2022 kunde han också börja tävla på hemmaplan i Tyskland och året därpå testade han också Fi...

Publicerad: 2025-02-08 20:24


Östberg tvåa i Qatar International Rally.
© Sports Racing Technologies.När däcken höll var det Mads Östberg och co-driver Sergiu Itu som tog lördagens samtliga sex sträcksegrar, tre sträckor dubbelt gav närmare åtta mil.

Nasser Al-Attiyah höll till om täten hela dagen och säkrade segern, en tävling han vunnit 17 gånger. Segermarginalen den här gången 1:17,8 minut ti...

Publicerad: 2025-02-08 20:22


Drömförhållanden när North Rally Boden bjöd spektakulär årspremiär i Rally SM.
© Niklas Falk / Svensk Bilsport.I fantastiska förutsättningar, med strålande sol och lagom många minusgrader, avgjordes den andra dagen av North Rally Boden. Det blev jämna kamper i samtliga klasser när den första Rally SM deltävlingen för säsongen avgjordes.

Dennis Rådström och Sunniva Rudi kopplade greppet om ledningen i Inte...

Publicerad: 2025-02-08 18:49


Levin körde hem Dyngsvängen.
© emotorsport.seFryksdalens MK körde Dyngsvängen under lördagen, en sträcka gick tre gånger för de 35 startande fördelade över sex klasser. Snabbast totalt var Lima MS åkaren Andreas Levin som hade tre raka sträcksegrar med Nissan Sunnyn, på samtliga åk var 4wd vinnaren och totaltvåan Jan-Erik Folkesson tvåa genom ...

Publicerad: 2025-02-08 18:33


Flodin vinnare i 2wd - Banger det samma i Standard.
© Hampus Juteryd.Ingen var förvånad när Patrik Flodin och Göran Bergsten stod överst på pallen, teamet bakom satsningen köpte tillbaka den tidigare vinnarvolvon, den byggdes tillbaka och testades ut på nytt och blev snabbt en segermaskin.

Stark start av GK Door Team Sweden.
Ilsbo-föraren tar slutligen sex...

Publicerad: 2025-02-08 16:53


Rådström kör hem SM-premiären North Rally Boden.
© Rådström Motorsport.Fyra sträckor var kvar efter service i North Rally Boden, ut från service ökade Dennis Rådström och Sunniva Rudi på sin ledning innan Isak Reiersen åter satte press med två snabbaste tider. Inför avslutningen hade Rådström ointagliga 10,7 sekunder kvar - avslutningen Boden Energi Arena på knappt fem...

Publicerad: 2025-02-08 16:27


Tidigare nyheter:
Östberg tvåa i Qatar International Rally.
Drömförhållanden när North Rally Boden bjöd spektakulär årspremiär i Rally SM.
Levin körde hem Dyngsvängen.
Flodin vinnare i 2wd - Banger det samma i Standard.
Rådström kör hem SM-premiären North Rally Boden.
Flodin håller 2wd tempot i North Rally Boden, läget efter ss6.
Rådström håller greppet om North Rally Boden.
Herczig gör EM satsning med Llarena Racing i Toyota GR Yaris Rally2.
Följ North Rally Boden, Dyngsvängen och Qatar International Rally.
North Rally Boden bjöd på fantastisk inramning när Rally-SM inleddes på fredagskvällen.
Rådström, Monelius, Flodin och Banger toppar SM premiären i North Rally Boden.
Strax start i North Rally Boden - Rally SM premiär med Resultat, Tracking, Mellantider & Radio live!
Dubbelpunktering för Östberg, trea i halvtid av Qatar International Rally.
Hankook exklusiv däckpartner för Rally-SM med start i helgens North Rally Boden.
Rally SM premiär i North Rally Boden - Startfält, Tidsplan, Resultat, Anslagstavla & Rallyradio.
Pearson och Jurgenson kör för M-Sport i Brittiska rallymästerskapet.
Östberg prickad på ss1, fyra totalt i Qatar International Rally.
E-Cupens vinnare ska prisas 8:e mars.
En sträcka tre gånger för 35 åkare i Dyngsvängen.
Eldsjälarna i NMS Boden är många - tre av dem från Bothnia Fritid.



Nyhetsarkiv:
[
2025 ][ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]






Nästa deltävling:
E-cupen:
Nässjörundan 24/05


Rally EM - ERC:
Rally Sierra Morena 04-06/04


Rally SM:
Rally Lima 07-08/03


Rally VM - WRC:
Rally Sweden 13-16/02


Svenska RallyCupen:
Vilda Ryd Racet 26/04




Foto:
MotorsportSalongen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Novemberskölden.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Skilling 50.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Silverratten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.