|
 Patrik Johansson är 2011 års EVO Champion! PRESSRELEASE
• Jocke Nyman tog sin första seger och säkrade andraplatsen i mästerskapet
• Jimmy Joge stoppades av motorproblem och slutade trea
• Sista sträckan avgjorde till Hans-Erik Wengs fördel som blev tvåa i tävlingen.
• Bland de tio främsta totalt fanns sex Evolution Challenge-team
I en spännande sjätte runda, och final, i årets Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden, kunde Patrik Johansson och Jesper Johansson lämna Katrineholm och KMK-Trofén som 2011 års förare- och co-drivermästare! De tog titeln sedan försäsongens ledare Jimmy Joge/John Stigh tvingats bryta efter fyra sträckor med motorproblem.
Jocke Nyman/Bo Holmstrand var snabbaste team för dagen och bärgade sin första Evolution-seger för säsongen. Det gjorde att de gick om Joge/Stigh och slutade på silverplats.
Före starten av årets final var scenen den att Johansson/Johansson och Joge/Stigh var de två som kunde slåss om titeln, och både hade 44 poäng. Den av de två som var först i mål skulle vinna. Joge/Stigh tog initiativet under fredagens kvällssträcka på 4,46 km, Ramsjöhult precis utanför Katrineholm. Tvåa så långt var Kristian Johansson/Fredrik Livh, 2,5 sekunder bakom, och Hans-Erik Weng/Stefan Ohlson trea, ytterligare 0,6 sekunder efter.
När teamen gick in för service och nattvila var Nyman/Holmstrand fyra och femma Johansson/Johansson med bara några få sekunder till i tidkortet. De var nöjda med en lugn och fin start, utan några som helst problem att rapportera. Med dagsljus och åtta sträckor framför sig under lördagen skulle de gå till attack.
Det föll inget regn under natten, utan vägarna hade torkat upp och var perfekta för det stora slaget. Nu skulle det avgöras, och tyvärr visade sig ordet ”perfekt” passa illa för motorn i Joge/Stighs bil. Redan på SS3 började den gå på tre cylindrar. Med förhoppningen om att felet skulle rätta till sig av sig självt, fortsatte de genom SS4. Men då var oljestickan torr och de förstod att rallyt och målet att ta sin andra, raka seger i Evolution Challenge var över för deras del.
För 2010 års mästare var det en besvikelse att behöva ge upp en säsong som startat med succé och segrar i de tre inledande deltävlingarna. Men deras fart visar att de i allra högsta grad är ett av de snabbaste teamen i både Mitsubishi Evolution och Rally-SM. I samma stund som de tvingades bryta var det klart att Johansson/Johansson skulle bli 2011 Evolution Challenge champions.
När titeldramat försvann, tog Johansson/Livh ledningen efter SS3, men på följande sträcka snurrade de och genast tappade de 20 sekunder innan de kom iväg igen. Det gav Nyman/Holmstrand ett övertag, och de fokuserade direkt på att ta deras första seger för året. Efter sex körda sträckor och nytt serviceuppehåll hade de en ledning med 6,2 sekunder.
Johansson/Johansson var nu tvåa, med Weng/Ohlson trea och Johansson/Livh fyra – och bara 15 sekunders skillnad mellan dessa fyra! På femte plats Anders Jonasson/Jörgen Lindahl som trivdes med att äntligen ha löst sina transmissionsproblem, något som annars sinkat dem i de senaste tävlingarna. Sexa Joachim Carlström/Jörgen Norman som återigen presterade på topp i sin ”gamla” Evolution VIII.
Johan Rudengren/Christer Johansson var sjua. Även om han var nöjd med farten, erkände Rudengren att han åkte lite för brett, lite för ofta. Därefter kom Daniel Johansson/Stefan Ahl, glada över att kunna tävla igen efter kraschen i Linköping och att deras nyinköpta Evo IX fungerade helt problemfritt.
Efter lördagens enda serviceuppehåll väntade säsongens tre avslutande sträckor - samma trio sträckor som inlett morgonens tävlande. Medan Nyman/Holmstrand stärkte sin ledning blev det allt tätare i fighten om andraplatsen. När bilarna köade upp för att starta på den tionde och avslutande sträckan var det bara 2,2 sekunder mellan Johansson/Johansson, Weng/Ohlsson och Johansson/Livh. Alla tre gick på full attack genom den 9,8 km långa Vergesberg och när klockorna stannat var det Weng/Ohlsson som svarat för sitt bästa resultat för säsongen – tvåa! Johansson/Johansson trea, extremt nöjda med att ha tagit en pallplats och blivit 2011 års mästare i Evolution Challenge.
Vid slutmålet i Katrineholm sa en mycket glad Patrik Johansson: ”Att nå pallen på den här tävlingen och bli mästare är en härlig känsla! Det har varit ett helt osannolikt jämt mästerskap, och det gör att resultatet är ännu mer tillfredsställande. Vi har verkligen haft några riktigt tuffa fighter! Sammanhållningen är väldigt god och det gör att vi har väldigt roligt i depån. Så nu ska vi fira tillsammans!”
Genom att spara sitt bästa resultat till sist, sa Jocke Nyman: “Vi har verkligen försökt köra på max idag och det fungerade! Jag är så lycklig över att äntligen vinna en tävling igen i Evolution Challenge, även om det dröjde ända till slutet på året. Att vi därmed kom tvåa i mästerskapet gör det hela ännu bättre! Vi ser redan fram emot nästa år.”
Simon Slade, en av organisatörerna bakom Evolution Challenge säger: ”Vi vill tacka alla sponsorer, team och vänner till serien för allt stöd och engagemang. Det är med glädje vi redan nu kan säga att planerna för nästa år är långt gångna, och att detaljer för 2012 kommer att presenteras i november.”
2011-års Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden sponsras av: Mitsubishi Motors Sweden, Pirelli däck, Sunoco bränslen, Öhlins stötdämpare, Speedline Corse PPE fälgar, Endless bromsbelägg, Drenth Gearboxes, PIAA extraljus, Sparco racekläderr, MPart, RPM Promotions och Raceconsulting rally results service.
Evolution Challenge Sweden – Resultat deltävling 6
1 Jocke Nyman (Östersund)/Bo Holmstrand (Herrljunga) 58:22.5
2 Hans-Erik Weng (Säffle)/Stefan Ohlson (Borensberg) 58:35.9
3 Patrik Johansson (Växjö)/Jesper Johansson (Ryd) 58:37.4
4 Kristian Johansson (Viskafors)/Fredrik Livh (Forserum) 58:40.3
5 Anders Jonasson (Växjö)/JörgenLindahl (Ryd) 59:33.7
6 Joachim Carlström (Rockneby)/Jörgen Norman (Torsås) 59:38.2
7 Johan Rudengren (Eskilstuna)/Christer Johansson 1:00:18.2
8 Daniel Johansson (Ingarö)/Stefan Ahl (Uråsa) 1:02:17.4
Brutna
- Ramona Karlsson (Falköping)/Miriam Walfridsson (Torsby ) DNS
SS5 Jimmy Joge (Tjällmo)/John Stigh (Skänninge) Motor
Slutlig mästerskapsställning
Förare
1 Patrik Johansson 52
2 Jocke Nyman 48
3 Jimmy Joge 44
4 Hans-Erik Weng 36
5 Kristian Johansson 31
6 Joachim Carlström 25
7 Anders Jonasson 25
8 Ramona Karlsson 16
9 Daniel Johansson 15
10 Johan Rudengren 10
11 Andreas Magnusson 8
12 Christian Larsson 8
13 Niclas Hägg 7
14 Jan-Erik Folkesson 6
15 Jennie-Lee Hermansson 4
Co-drivers
1 Jesper Johansson 52
2 Bo Holmstrand 48
3 John Stigh 44
4 Fredrik Livh 31
5 Jörgen Norman 25
6 JörgenLindahl 25
7 Stefan Ohlson 24
8 Stefan Ahl 15
9 Miriam Walfridsson 15
10 HenrikHulterskog 13
11 Christer Johansson 10
12 Matthias Andersson 7
13 Marie Andersson 6
14 Emil Eklund 5
15 Ola Persson 4
16 Jonas Sandberg 3
17 Magnus Johansson 3
18 Morgan Ohlsson 2
19 Stefan Ottosson 2
» Pressrelease från Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge.
» Denna samt tidigare pressreleaser, se Pressrelease
Följ helgens rallyn:
Publicerad: 2011-10-11 17:01
|
|
North Rally Boden bjöd på fantastisk inramning när Rally-SM inleddes på fredagskvällen.
Rally SM startade säsongen med en fantastisk fredag i Boden när North Rally Boden inleddes under fredagen. Tävlingen inleddes på Medborgarplatsen i Boden med hundratals rallyfans på plats innan tre utmanande sträckor kring Boden.
Dennis Rådström och norske Sunniva Rudi leder klassen Internationel...Publicerad: 2025-02-07 21:51
Rådström, Monelius, Flodin och Banger toppar SM premiären i North Rally Boden.
Tre olika sträckvinnare totalt när Rally SM premiären North Rally Boden drog igång, Isak Reiesen kvickast ut från start, på den andra och längre sträckan toppade Dennis Rådström som där drog upp en marginal med tio sekunder till nästa bil genom sträckan. Pontus Tidemand avslutade kvällen bäst på Bod...Publicerad: 2025-02-07 21:23
Strax start i North Rally Boden - Rally SM premiär med Resultat, Tracking, Mellantider & Radio live!
Strax rullar den ceremoniella starten i centrala Boden igång, klockan 18:00 startar första bil, Dennis Rådström, från podiet i centrum. 18 minuter senare står samma bil i starten på 6,43km långa Erikslundsberget 1.
Vid 18:51 är det Kusträsk på 18,17km som ska avverkas innan man går mot rallyts k...Publicerad: 2025-02-07 16:57
Dubbelpunktering för Östberg, trea i halvtid av Qatar International Rally.
En av dagens sex sträcksegrar i Qatar International Rally tog Mads Östberg när första etappen avslutades. Annars är det hemmahoppet Nasser Al-Attiyah som gått bäst genom etappen och leder stort, 1:47 minut före landsmannen Abdulaziz Al-Kuwari.
In som tre efter timmans körning är Östberg som tappa...Publicerad: 2025-02-07 16:01
Hankook exklusiv däckpartner för Rally-SM med start i helgens North Rally Boden.
Hankook utvidgar sin portfölj med ytterligare ett rallymästerskap, från och med säsongen 2025 blir premiumdäcktillverkaren exklusiv däckleverantör för alla deltagande bilar i den högsta svenska rallyserien, Rally SM. Samarbetsavtalet löper till och med år 2027. För premiumdäcktillverkaren är det ytt...Publicerad: 2025-02-07 15:52
Rally SM premiär i North Rally Boden - Startfält, Tidsplan, Resultat, Anslagstavla & Rallyradio.
Rally SM premiär i Boden, hela området sluter upp och skapar en rallyfest runt rallyt, vid Boden Energi finns serviceplats och en publiksträcka som används två gånger under helgen. Rekognoseringen fortsätter nu på morgonen och håller på fram till eftermiddagen.
Tävlingen startar klockan 17:30 med...Publicerad: 2025-02-06 20:56
Pearson och Jurgenson kör för M-Sport i Brittiska rallymästerskapet.
M-Sport satsar på det nationella rallymästerskapet hemma i Storbritannien sedan några år tillbaka, till årets premiär anmäldes två bilar men utan namngiven besättning.
Under torsdagen presenterade de sina två deltagare i Ford Fiesta Rally2, först ut är Garry Pearson ihop med EM-rutinerade co-driv...Publicerad: 2025-02-06 19:42
Östberg prickad på ss1, fyra totalt i Qatar International Rally.
Nio av de 28 startande i Qatar International Rally lyckades samla på sig prickar redan på första sträckan i det 21 mil långa rallyt. Första sträckan, 4,3km publiksträcka gjordes snabbast av Mads Östberg i Skoda Fabia RS Rally2 från SRT-teamet, men norrmannen var en av de som samlade på sig extra sek...Publicerad: 2025-02-06 19:38
E-Cupens vinnare ska prisas 8:e mars.
Team Skogsåkarnas Johan Broman i en Mitsubishi Lancer EVO7 tog hem 2024 års säsong av E-Cupen, det var för tredje året i rad. I den otrimmade klass 1 var det Vincent Johansson tävlandes för Skillingaryds MK som vann.
I veckan blev det klart att prisutdelning och årsträff för E-Cupen kommer att sk...Publicerad: 2025-02-05 21:22
En sträcka tre gånger för 35 åkare i Dyngsvängen.
Fryksdalens MK kör Dyngsvängen, en sträcka går tre gånger vilket ger 2 mil special för de 35 deltagarna, intresset har sjunkit då startfältet var överfullt snabbt efter öppnandet. Arrangören har visat upp fin is på sträckan och hoppas nu på än mer kyla inför starten.
12 deltagare genom Trimmat 2w...Publicerad: 2025-02-05 21:15
|
| |