NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Tuffa utmaningar då VOC körde Pirelli Rally i Tammerfors.
PRESSRELEASE

Finland är något av rallyts hemland. Ett otroligt intresse hos allmänheten. Ett oerhört engagemang. Och lösningar för rally som är helt omöjliga i Sverige tas här som självklarheter. Pirelli Rally i Tammerfors, finaltävling i finska mästerskapen och deltävling i såväl SverigeSerie som Nordic West Euro Cup i VOC Mekonomen Rally var definitvt inget undantag. Finlands rallytävlingar bjuder också på utmaningar utöver det vanliga. Klassen antog detta med bravur. Pär Nordahl och Anton Brorsson hanterade det allra bäst, åkte hem med var sin seger i Elit A, och bäddar med det för en riktig nagelbitare i den kommande finaltävlingen.

Tänk er situationen att vi skulle köra rally i någon av Sveriges största städer, låt oss säga Göteborg i det här tankeexperimentet. Att vi skulle förlägga HQ till Ullevi. Stänga av området intill för att ge förtur i trafiken för rally-, service, och reccebilar. Och! Förlägga serviceplatsen till gräsmattan (fotbollsplanen!) med in och utfart på löparbanorna. Köra de kraftiga ljus- och ljudanläggningningarna på max även när timmen är sen. Bara genom att föreslå detta skulle antagligen våra politiker, fotbolls-, och friidrottsfolk kräva att rally istälet borde förbjudas och att rallyförespråkare skulle spärras in med tvångströja på obestämd tid.

Precis så var det i Tammerfors! Lägg därtill att de allra bästa rallyvägarna i omgivningen har gjorts tillgängliga. Att man med detta stänger av flera mindre byar där sträckorna går rakt igenom förefaller ingen uppleva som något problem, snarare som en möjlighet för samma byar att hamna i centrum för en dag men alla de möjligheter som det i sig öppnar för försäljning etc. Sett i det ljuset förstår man rallys status som sport i vårt östra grannland. Man förstår också att förlängningen på detta är att den vita flaggan med blå kors som stoltserar på så många bilar i världseliten medan det är så långt mellan de blå och gula. Allra högst upp i rallyns pyramid, i WRC, förekommer ju numera tyvärr bara blå och gula flaggor som enskilda gästspel. Det här är faktum som de styrande i vårt förbund borde ägna mer tid och kraft även om det skulle innebära att man då skulle vara tvungna att prioritera ner arbete med regelfrågor på detaljnivå, säger klassansvarig Roger Fransson.

Pär Nordahl hanterade extremsvåra fredagskvällen bäst
I Elit A så var det Pär Nordahl för dagen med Joakim Sjöberg som CoDriver (i normala fall åkande med Emil Bergkvist) som hanterade den svåra situationen allra bäst.

Fredagskvällens sprintrally var bara en sträcka, men inte vilken sträcka som helst. Här var det en av Finlands ritliga ”mytsträckor” som stod på schemat: Pengonpohja! Tekniskt svår torr och i fullt dagsljus. Men, vi fick dessutom utmaningen att köra den i beckmörker, i fullt regn och dessutom plaskvåt och därför bitvis såphal. Ett riktigt mandomsprov!

Nordahl/Sjöberg hanterade detta klart bäst. Egentligen var det bara Brorsson/Arhusiander som på riktigt utmanande.

Nordahl klarade sträckan i dessa förhållanden under 10 minuter, en bragd och inget annat! Brorsson bara tre sekunder efter. Nordahl sammanfattade efteråt ”Förbannat, om det inte är det svåraste jag gjort i hela mitt liv”. Bara att gratulera. Rutinerade Brage Lundmark på tredjeplats.

Askling i Elit B och Westerberg i Cup på fredagskvällen
Det var inte bara i Elit A som det gick fort.
Dennis Askilng med Jonas Arvidsson i högersätet körde in på dagens tredje tid totalt i VOC Mekonomen och vann med det Elit B. Tvåa var stabile Erik Karlström för dagen vägledd av Magnus Lundgren efter dödsfall i familjen för Eriks ordinarie CoDriver Oscar Almqvist - allas våra tankar är med dig Oscar i en svår stund. Trea Fredrik Jansson med Daniel Andersson i CoDriver sätet.

Westerberg helt ohotad i C.
I C så visade doun Patrik Westerberg/Kent-Ola Björklund direkt var skåpet skulle stå den här helgen. De vann klassen med hela 42 sekunder. Tvåa Thomas Carlsson med Christoffer Karlsson till höger om sig, trea Samuel Miettinen, båda dessa ekipage alltför sällan sedda i SverigeSerien.

Alla klarade utmaningen!
Något som vi också måste understryka var att ALLA ekipage i VOC Mekokonomen Rally klarade den oerhört tuffa utmaningen den här kvällen. Det låg finska bilar både till höger och vänster, men ingen av våra körde av, alla i mål! Fantastiskt! Jag menar att detta säger en hel del både om våra team och då främst om våra förare, men också om Gunnar Barth´s fantastiskt fina noter. Gunnar åkte över till Finland speciellt för att nota för oss, systemet med arrangörsnoter finns ju inte utanför Sverige. Heder åt dig Gunnar för ditt engagemang och din oerhörda kunskap och erfarenhet.

Brorsson i Elit A på lördag
VOC Mekonomen Rally delade alltså rallyts två dagar till två tävlingar. Fredagkvällens knappa 1,5 mil var för klassen ett sprintrally. Lördagens dryga 13,5 mil ett annat. Med detta upplägg så var klassen fri att serva hela natten om det skulle behövas och även att starta om utan superrally-tidstillägg om det skulle bli aktuellt.

Lördagen började med att två namn som inte alla tänker på som de toppförare de är presenterade sig på riktigt. Tom Kristensson för dagen med CoDriver Jörgen Jönsson och Niklas ”Nibbe” Nilsson assisterad av Dan Hoff. Både dessa skulle finnas med i resonemanget hela dagen skulle det visa sig och de båda växlade i ledning ända fram till SS7.

Händelserikt redan från början.
Nordahl körde punktering på lördagens första sträcka, rallyts SS2, och fick till följd av detta en dikesvisit. Tack var engagerad finsk publik blev det ändå bara 40 förlorade sekunder. Efter det bestämde sig Nordahl: Nu skulle det åkas på riktigt. Bära eller brista! Och han arbeta steg-för-steg bort den förlorade tiden.

Allt hände på SS 7, Sahalahti 2.
På SS7 var det slut för Nordahl, men det var ingen avåkning trota ett ursinnigt tempo. Istället var det bränsleproblem som gjorde att bilen inte gick. Samtidigt vinner Brorsson sträckan ganska stort och går upp i ledning, något han sedan inte släppte. I mål Brorsson före Kristensson och Nibbe.

Detta gör situation minst sagt laddad i SverigeSerien inför finaltävlingen. Brorsson leder med fem poäng med det finns ändå en mängd möjliga resultat som kan leda till särskiljning. Laddat!

Mattias Andersson tog till sist Elit B
Det var lika laddat i den lägre Elit klassen.
Dagen började med att Erik Karlström tog ett grepp som han steg för steg stärkte, samtidigt körde Fredrik Jansson av och tvingades bryta. Per Allo med Magnus Nilsson som ledsagare skuggade. Bakom dessa trivdes Mattias Andersson och CoDriver Fredrik Adolfsson också som fisken i vattnet på de snabba sträckorna.

Stopp på SS 7 även för Karlström
Bara någon kilometer efter Nordahl så fick även Karlström haveri. Lite ”ödets ironi” kan man tycka. Det här två bilarna torde vara två av de allra mest välskotta och ”välskruvade” i hela serien, och ändå är de två av dem som får haveri. Ren otur skulle jag vilja påstå och lider med er.

Situationen öppnade för Andersson och Allo.
När dammet lagt sig så var det Mattias Andersson som stod som segrare före Per Allo, detta trots en spurt av Allo med sträckseger på dagens sista långa sträcka. Andreas Jonasson och CoDriver Pär Sundkvist som hela dagen lurat i vassen och succesivt avancerat upp genom fältet på den sista pallplatsen.

Patrik Westerberg överlägsen i Cup.
I cupklassen var det flera av toppförarna som inte kom till start.
Det förringar på intet sätt Patrik Westerbergs och CoDriver Kent-Ola Björklunds prestation. De var överlägsna i klassen från början till slut. Det enda hotet mot Patriks seger var en stormkokande bil, även detta på minst sagt händelserika SS7. Men, den gamla välanvända 740:n gick till mål även om den drack 7 liter vatten på vägen.

Thomas Carlsson på andra plats och tyske Andreas Leue på tredje.
Med framgången i Finland kan vi också gratulera Patrik och Kent-Ola till totalsegern i årets SverigeSerie. Såvitt vi kan förstå är också uppklassningen kalr sedan länge och med det tempo som Patrik har så är frågan om han inte borde anhålla till förbundet om dispens för att få klassa upp till Elit A på en gång. Oavsett hur han väljer att göra så har han en imponerande säspong bakom sig.

Laddat inför finalen
Nu samlar VOC Mekonomen Rally sig för sin kommande final i Örebro den 25 oktober. Som vanligt är det väldigt lite i alla klasser som är avgjort innan finalen. Ett relativt kort rally på fina vägar där nu allt ska avgöras. Och efteråt samlas vi till fest där årets exceptionellt stora prisbord ska fördelas. Plats för festen är i skrivande stund ännu inte klart, flytten av tävlingen ställde till planeringen en del. Håll därför utkik i Gästbok och på nyhetsplats efter mer information.

Jag vill samtidigt passa på att göra ett klargörande. Tidigt i år skrev jag på nyhetsplats ambitionen att alla skulle räkna med finaltävlingen i sina serier. Som alla som känner mig kallar jag saker vid sitt rätta namn och gillar inte undanflykter. Vad gäller detta har jag helt enkelt gjort ett misstag! Regelverket blev aldrig uppdaterat med detta och det kan därför inte gälla. Regler måste framgå på regelsidan, i våra reglementen eller som på ”Tekniska bullentiner och Regelförändringar” för att vara gällande - och det gör helt enkelt inte detta.

Vad innebär då detta konkret?
Konkret innebär det att det är bästa serien som räknas för alla: Sex tävlingar i A och B, fem tävlingar i C. Kort sagt: Precis som vanligt! Och nu när även sista tävlingen i-och-med Västerås konstiga och sena avhopp blir en ”vanlig” rallytävling så är ju detta faktiskt också det enda rätta. Finalen blir en vanlig tävling i serien. Så man kan väl säga att i det avseendet så hade jag en hel del tur.


» Pressrelease från VOC Mekonomen Rally.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease


Följ helgens rallyn:
Kullingstrofén:[Resultat][Rallyradio][Info]
Svenska Sprintserien 7:[Resultat]
Rallye ADAC Mittelrhein:[Resultat][Tidsplan][Anslagstavla]
Secto Rally Finland:[Resultat][Shakedown][Tidsplan][WebTV][Mellantider][Anslagstavla][Karta]
Mittsverigesprinten SMK By Night 2:[Resultat]

Publicerad:






Fyra sträckor kvar av lördagen i Secto Rally Finland.
© Hyundai Motorsport.Efter förmiddagens fyra sträckor i Secto Rally Finland väntar nu service innan ekipagen går ut för en andra vända. Sträckorna Parkkola, Västilä, Päijälä och Leustu på 7,1 mil ska köras.

14:01 går andra varvet igång och vid 19-tiden klockar första in för service i Jyväskylä för att serva bilarna t...

Publicerad: 2025-08-02 12:31:25


Kullingstrofén, Sprincupen, ADAC Mittelrhein och Rally Finland att följa under lördagen.
© emotorsport.seKullingstrofén med fyra specialsträckor på närmare fem mil där närmare 200 åkare går för Svenska RallyCupen, 1300 Rallycup, Mega Rally Cup, Västras DM, Smålands DM, Östergötlands DM, Sydsvenska Mästerskapet och vandringspris Viking Bilbärgning Borås/Alingsås. Rallyradion sänder och resultaten går li...

Publicerad: 2025-08-02 05:43:55


Tuff Svenskdag i Secto Rally Finland - Solberg i diket, Mille punkterade.
© Toyota Gazoo Racing.Till första nattvilan går Kalle Rovanperä som ledare i det Finska VM Rallyt, justeringar på bilen inför helgen har gett resultat. I kombination med bra startposition går Kalle in som första bil med 4,9 sekunder till Thierry Neuville.
- En bra dag men det har inte varit enkelt och jag är inte kom...

Publicerad: 2025-08-01 20:30:22


Rovanperä, Lindholm och Johansson WRC ledare i Rally Finland.
© Oliver Solberg Rally.Sami Pajari och Kalle Rovanperä har vunnit två sträckor var av fredagens första halva i Rally Finland, snabbast totalt är Kalle Rovanperä efter ss5. Finländaren har 4,4 sekunder till Adrien Fourmaux och ännu en tiondel till Pajari som på hemmaplan visar fin form.
Takamoto Katsuta upp som fyra efte...

Publicerad: 2025-08-01 12:37:00


190-talet bilar i lördagens Kullingstrofén, fem mil på fyra sträckor.
© emotorsport.seKlassiska Kullingstrofén lockar alltid stort startfält, så även i år med 190-talet bilar till start hos Kullings MS från Herrljunga Folkets Park. De tävlande för Svenska RallyCupen, 1300 Rallycup, Mega Rally Cup, Västras DM, Smålands DM, Östergötlands DM, Sydsvenska Mästerskapet och vandringspris Vi...

Publicerad: 2025-08-01 08:53:12


Nio sträckor, följ fredagen av Secto Rally Finland.
© Toyota Gazoo Racing.Efter torsdagens korta inledning tar Secto Rally Finland full fart under fredagens morgon, sträckorna Laukaa, Saarikas, Myhinpää och Ruuhimäki körs under morgonen och förmiddagen innan ekipagen är tillbaka i Jyväskylä för service i 40 minuter.

Under eftermiddagen går man på en andra vända över st...

Publicerad: 2025-08-01 05:56:18


Tänak bäst genom ss1 i Rally Finland - Solberg femma i WRC2.
© Hyundai Motorsport.2,58km Harju avverkat när Secto Rally Finland inleddes, snabbast var Ott Tänak som tog täten i rallyt 1,3 sekund före Thierry Neuville - Hyundais båda åkare jagade av Sebastien Ogier och Kalle Rovanperä, 1,5 respektive 1,7 sekund bakom Tänak.

Ford en bit efter.
Adrien Fourmaux och överras...

Publicerad: 2025-07-31 21:25:04


Hyundai som planerat redo för WRC-serien 2026.
© Hyundai Motorsport.På sociala medier har dreven om att Hyundai Motorsport ska lämna WRC-serien gått hårt under våren och sommaren för att samla klick och läsare. Anledningen har varit att nuvarande kontrakt mellan Hyundais moderbolag och Hyundai Motorsport gällande WRC-satsningen endast gick över 2025.

Ett helt nor...

Publicerad: 2025-07-31 14:35:37


Katsuta snabbast på shakedown - Solberg klart snabbast i WRC2 inför Rally Finland.
© M-Sport.Ruuhimäki avverkad som shakedown och det var slutligen Takamoto Katsuta som stod för snabbaste tiden, det var många som gjorde fler rundor än vanligt. Japanen gjorde fyra och var genom sitt snabbaste åk 0,9 sekund före Sebastien Ogier. Bra flyt på Josh McErlean och Ford Puman som gav tredjetid, 0,3 ...

Publicerad: 2025-07-31 14:00:44


Heller hyr Puma Rally1 till WRC Rally Chile.
© M-Sport.Till Chiles VM-deltävling gör en av arrangörslandets stora rallyåkare åter start i Rally1 klassen. Det är 31-årige Alberto Heller som fått grönt ljus från M-Sport på en Ford Puma Rally1.

I 2023 års upplaga av hemlandets WRC-deltävling gjorde Alberto det samma, hyrde en Puma Rally1 och slutade då...

Publicerad: 2025-07-31 11:06:02


Tidigare nyheter:
Katsuta snabbast på shakedown - Solberg klart snabbast i WRC2 inför Rally Finland.
Heller hyr Puma Rally1 till WRC Rally Chile.
WRC-kalendern 2026 presenterad, 14 deltävlingar.
Sprintserien kör vidare, två deltävlingar hos Strängnäs AMS.
Mille Johansson jagar VM-ledning i Finland.
WebTV direkt från shakedown inför Secto Rally Finland här!
Solberg hoppas att segersviten fortsätter i Finland.
Följ morgondagens shakedown inför Secto Rally Finland.
Närmare 200 ekipage för Svenska RallyCupens Kullingstrofé på lördag.
16 sträckor i helgens Rallye ADAC Mittelrhein, Andervang till start.
Tom Kristensson bland Svenskarna hos Tuthill till East African Safari Classic Rally.
Inför Secto Rally Finland, tidsplan, startfält och länkar.
Onsdag kväll dags för Mittsverigesprinten SMK By Night 2.
Rally SM återvänder till Hässleholm när medaljstriderna hettar till.
En sträcka tre gånger, YRC-Sprinten på gång i Vallentuna.
Publikinfo, sträcktips och programförsäljning inför Kullingstrofén 2025!
TV-tablå för helgens WRC Secto Rally Finland.
Solberg tog Toyotas 100:e seger, nio Svenska segrar för tillverkaren.
Så körs Rallye Monte Carlo 2026 - enda presenterade i WRC kalendern.
Svalt SM-intresse för KR Snapphanerallyt - 56 bilar till Skåne.



Nyhetsarkiv:
[
2025 ][ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]






Nästa deltävling:
E-cupen:
Polkatrofén 16/08


Rally EM - ERC:
Barum Czech Rally Zlin 15-17/08


Rally SM:
KR Snapphanerallyt 08-09/08


Rally VM - WRC:
Secto Rally Finland 31-03/08


Svenska RallyCupen:
Kullingstrofén 02/08




Foto:
Midnattssolsrallyt, lördag.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Slottssprinten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Midnattssolsrallyt, fredag.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Midnattssolsrallyt.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.