NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

© @World
© @World
Pontus och Jonas kör Tyska VM Rallyt utan press på mästerskapet.
Tidemand ser fram emot tuff VM-utmaning på tysk asfalt.
PRESSRELEASE

Pontus Tidemand lämnar grusvägarna bakom sig när det i helgen är dags för hans första VM-rally på asfalt för säsongen. Rally Tyskland är en tävling med svåra, ibland även fruktade, utmaningar som kan fälla den mest erfarne. Det krävs precision, mod och förmåga att snabbt anpassa sig till nya förhållanden. Pontus har bemästrat det förut och är redo att återigen tackla de tyska vägarna, nu för första gången med en SKODA Fabia R5.

I de senaste två VM-deltävlingarna i Polen och Finland har det handlat om höga hastigheter på grusvägar som bjuder in till att trycka gasen i bott. Nu ändras både förutsättningar och utmaningar när VM-cirkusen når Tyskland för höstens mest krävande asfaltrally i så omväxlande miljöer och varierande underlag att det framstår som tre olika tävlingar på en och samma helg.

Rally Tyskland bjuder på specialsträckor genom Moseldalens labyrintiska vingårdar som kräver teknisk skicklighet och inte lämnar någon form av utrymme för misstag. De innehåller många korsningar som lätt förvirrar förarna och det är inte ovanligt att vägarna kantas av bergvägg på ena sidan och ett stup på andra sidan. Det finns även klassiska sträckor på böljande landsvägar och snabba sträckor på högplatån Eifel nära gränsen till Luxemburg. I kontrast till de här vägtyperna besöker man även militärområdet Panzerplatte för tre sprintsträckor och två varv på tävlingens längsta sträcka (40 km). Där väntar några av helgens mest fruktade utmaningar, bland annat i form av hala betongsektioner som lätt förstör däcken och stora stenblock, så kallade "hinkelstein", vilka är designade för att stoppa stridsvagnar.
- Det tyska rallyt är väldigt speciellt när det kommer till underlag just eftersom det är så omväxlande och man hela tiden måste anpassa körstilen efter det. Det är stor skillnad mellan smala, ojämna vägar med många hårnålar, öppna vägar som nästan känns som motorvägar och militärområdet med betongplattor och enorma kantstenar som man definitivt inte vill komma för nära. Vädret kan också snabbt ändra förutsättningarna så det gäller att vara uppmärksam och att vänta det oväntade, berättar Pontus, som svårigheterna till trots har goda minnen från Rally Tyskland - 2013, samma år som han korades till juniorvärldsmästare, vann han JWRC-klassen och 2014 tog han sin första WRC 2-seger här.

Pontus och hans kartläsare Jonas Andersson inledde VM-säsongen med en andraplats i Sverige och en seger i Portugal. I Polen hade de ledningen när ett tekniskt problem satte käppar i hjulen, men de lyckades ändå kämpa sig upp till poängplats. Även i Finland var de med i toppstriden och påväg mot andraplatsen efter en hisnande uppvisning när de fick bryta tävlingen på allra sista sträckan där de blev liggande uppochner efter närkontakt med ett träd. De ligger på femte plats i det totala WRC 2-mästerskapet och än finns det goda chanser att avancera i de resterande tävlingarna. Nu i Tyskland kör de dock inte för VM-poäng, men Pontus ser det som en värdefull chans att fortsätta den fina utvecklingen han visat under året.
- Just den här tävlingen ingår inte i mitt WRC 2-program för året, men jag är väldigt tacksam att SKODA Motorsport och EVEN Management ger mig möjligheten att köra här ändå, säger Pontus. Jag vet hur viktigt det är att skaffa erfarenhet för att lyckas i längden, särskilt i en tekniskt krävande tävling som den här, och nu håller vi dessutom igång VM-tempot inför fortsättningen.

Att ställa om sig från grus till asfalt blir en utmaning för alla deltagare, men många av de startande i WRC 2 klassas som asfaltspecialister och kommer att stå för tufft motstånd. Trots att det här blir Pontus och Jonas första VM-tävling på asfalt för året, så har de redan hunnit med två event i det tjeckiska mästerskapet på just asfalt och där har de båda gångerna kört till sig pallplatser. De fick även en testdag i Österrike under förra veckan och är så förberedda som de kan bli inför helgen.
- Vi kommer till Tyskland utan någon direkt press på oss, men oavsett om vi jagar poäng eller inte så ser vi på den här tävlingen på samma sätt som de övriga. Vi vill självklart få till ett så bra resultat som möjligt och siktar in oss på att utmana våra konkurrenter, det hymlar vi inte om. Men stentufft, det kommer det absolut att bli, säger Pontus.

Tävlingen inleds med shakedown och ceremoniell start i värdstaden Trier på torsdag, sedan väntar tre intensiva tävlingsdagar där drygt 300 km, uppdelat på 18 specialsträckor, ska avverkas.


» Pressrelease från Pontus Tidemand.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2016-08-15 14:31:11






Drive VXO-Sprintens inbjudan släpps med stort intresse och fria startavgifter.
© Drive VXO Sprinten.Intresset för Drive VXO-Sprinten är redan stort, med frågor från både svenska och utländska förare. Tävlingsledaren Anna Brantlid ser fram emot ett startfält på 50–55 bilar.
-Det är ett nytt koncept, så det ska bli spännande att se hur det tas emot. Vi har jobbat hårt för att få alla detaljer på...

Publicerad: 2025-08-24 15:20:33


Foto från Ekrundan.
© emotorsport.se120 ekipage samlades i Mariannelund när Ekrundan avgjordes hos SMK Eksjö, från flera år med mindre tävlingar tog klubben steget upp till DM-tävlande för Smålands och Östergötlands distrikt ihop med E-Cupen. Tre sträckor på 33km blev ordentligt utslagsgivande och uppskattat av både tävlande och en st...

Publicerad: 2025-08-24 13:13:48


Sverigepremiär för Lancia Ypsilon HF Rally4 i SM finalen.
© Codriver Jeannette KvickTill Rally SM finalen South Swedish Rally börjar anmälningarna trilla in, just nu 26 ekipage och det blir Sverigepremiär för Lancia Ypsilon HF Rally4, en bilmodell som släpptes ut på rallyvägarna under våren och fått stort fäste hemma i Italien.

I veckan anmälde sig tysken Paul Schmidt och danska...

Publicerad: 2025-08-24 10:19:29


Brynildsen snabbast totalt i Rally Grimstad - Mårtensson snabbast av VEC-svenskarna.
© emotorsport.seNorska Rally Grimstad blev en duell mellan Eyvind Brynildsen och Frank Tore Larsen, den förstnämnde inledde med två sträcksegrar och ledde rallyt vid första service med 4,3 sekunder.

Larsen ökade tempot under de följande fyra sträckorna, vann sträckor men kom ändå in till service med större gap, ...

Publicerad: 2025-08-24 09:14:40


Stark prestation av 15-årige Arvid i Humus Paide Ralli - seger och andraplatser.
© Arvid Carlsson Motorsport.Estniska Humus Paide Ralli tog avslut under eftermiddagen efter att lördagens tre sträckor gått dubbelt på tio mil med Svenskt på startlinjen - flera mästerskap i rallyt samlade gav flera olika klasser för dem tävlande.

Slutlig 18:e plats totalt av 57 ekipage till mål i rallyt för Arvid Carlsson ...

Publicerad: 2025-08-24 07:58:23


Axelsson snabbast av alla, körde hem populära Ekrundan.
© emotorsport.seSmålands och Östergötlands DM-åkare ihop med mer lokala E-Cupen gjorde gemensam start i Ekrundan hos SMK Eksjö, tre olika sträckor på 33km med start & mål i Mariannelund. Onotat med närmare 120 startande och mycket publik i skogen, så mycket att t.o.m. programmen sålde slut, publiken hade god chans ...

Publicerad: 2025-08-23 21:24:29


Jansson snabbast i Åmålsracet.
Åmålsracet hos Åmåls MK ingående i Fyrklöverns Rallycup, tre åk genom en och samma sträcka för de 50-talet tävlande. MK Team Westoms Jim Jansson laddade hårdast, vann samtliga tre åk och totalsegern med 3,9 sekunders marginal.

Arrangörsklubbens Gunnar Bäck i Toyota Starlet var närmast som klasstv...

Publicerad: 2025-08-23 19:58:07


Stolpe ut för Helin i Danska mästerskapet.
© Lucas Helin.Ingen lycka för Lucas Helin och Jesper Samuelsson i Danmark, Rally Juelsminde som andra deltävling i mästerskapet dit Svensken kom som ledare. Brusten infästning till spindeln när ekipaget låg tvåa i klassen.

Efter två av rallyts 12 sträckor var svenska ekipaget med Opel Corsa OPC 12 sekunder bak...

Publicerad: 2025-08-23 19:36:54


Nydén snabbast totalt i Kopparberg, många vinnare i startfältet.
© emotorsport.se29 ekipage i åtta klasser genom MKK Rundan hos MK Kopparberg där en sträcka gick dubbelt, segern totalt tog Kim Nydén som var ensam för 4wd.

Andraplatsen totalt innebar också seger i Appendix K när Antti Johannesson vann 16 sekunder före Tommy Eliasson, strax bakom Eddie Hörbing.

Trea totalt v...

Publicerad: 2025-08-23 19:20:52


”Konst & Rally” 2025 närmar sig, snabba Volvobilar vid Skogshyddan.
© Nils-Brage Pettersson.Visst är Volvointresset stort i rallyskogen. Motorerna ger effekt som bara den och väghållningen kan man inte klaga på. Dessutom älskar publiken det svenskaste av allt. En vass rally-Volvo som kommer på ställ i full fart genom kurvan...

Jättejobb av JB och Custom.
- Vi spika ju sönder ...

Publicerad: 2025-08-23 09:39:29


Tidigare nyheter:
Axelsson snabbast av alla, körde hem populära Ekrundan.
Jansson snabbast i Åmålsracet.
Stolpe ut för Helin i Danska mästerskapet.
Nydén snabbast totalt i Kopparberg, många vinnare i startfältet.
”Konst & Rally” 2025 närmar sig, snabba Volvobilar vid Skogshyddan.
Följ sju av lördagens rallyn, bl.a. Ekrundan, Åmålsracet, Röforsloppet & Rally Grimstad.
Arvid jagar Rally4-ledaren i Humus Paide Ralli.
Neuville klar för WRC-säsong med Hyundai Motorsport 2026.
FIA öppnar för anbud om övertagande av WRC rättigheter.
Falköpings MK kör ”utanför grindarna” i Team-Jumbo Rundan.
Största Ekrundan på flera år, DM och E-Cup ger 120 startande!
50-talet åkare i lördagens Åmålsrace.
14,5 mil special väntar Carlsson i Estniska Humus Paide Ralli.
Sydsvenska Mästerskapet, Hannes Brorson redan klar mästare i Ungdomsklassen.
Vill du tävla med noter i höst - ubildning i Önnestad nästa vecka.
Svalt intresse för Övre Norras DM, 19 åkare till Höstnatta.
35 tävlande för lördagens MKK Runda.
Klassiska Röforsloppet, Back SM och Historiska Sprint & Back Cupen.
75 åkare i helgens Norska Rally Grimstad - flera Svenska ekipage om Volvo Euro Cup.
Helin jagar poäng i Danska Mästerskapet, dags för Rally Juelsminde.



Nyhetsarkiv:
[
2025 ][ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]






Månadens mest lästa:
» Tuff Svenskdag i Secto Rally Finland - Solberg i diket, Mille punkterade.
» Solberg till mål i Secto Rally Finland med sträckseger - Mille sexa i JWRC.
» Ogier kör för nionde VM-titeln - lämnar ingen bil åt Solberg.
» Nio sträckor, följ fredagen av Secto Rally Finland.
» Rovanperä, Lindholm och Johansson WRC ledare i Rally Finland.
» Oljefiltret lossnade på sista sträckan, kostade segern i Snapphanerallyt för Flodin.
» SM-kampen tar vid i KR Snapphanerallyt - 55 bilars startfält väntar.


Mest lästa nyheter:
»
Upplev Rally & Konst i Järnboås - tavlor, keramik, bilar och rallyåkare!
»
Åk Rally Swedens sträckor direkt i datorn, spännande teknik ger dig möjligheten.
»
SM Sprinten inställd, hela SM veckan ställs in p.g.a. Corona smittan.
»
Följ avslutningen på Rally Turkey Marmaris, så körs söndagen.
»
Bouffier tar plats hos Hyundai - bildar team med Hänninen.
»
Följ Elektrikerna Marknadsnatta - här säljs Karta och Program.
»
Emiltrofén ställs in - tufft för Bilsport RallyCup och Rallyklassikerna.
»
Så körs Rally Sweden 2017 - Karta och Tidsplan!
»
Rallyåkaren Ingvar Carlsson har gått bort.
»
TV-tider för veckans Monte Carlo Rally.
»
Efterlysning på stulen rallybil, Volvo 240.
»
De nya rallybilarna - R5 reglementet hett bland tillverkarna.
»
Ove ´Påven´ Andersson omkom i bilolycka.
»
Rally EM kalendern presenterad för 2020.
»
Häftiga Abarth Rally Cup går mot 2020, stora och enkla prispengar att samla.
»
WRC sändningar gratis på nätet, men svårare att se på TV?
»
Så körs Rally Sweden 2018 - sträckor, kartor och tider!
»
Rally på TV ikväll, Topdriver.
»
SVT direktsänder 6 av 10 specialsträckor i Arctic Rally Finland!
»
Tider, Resultat och Info om Monte Carlo Rallyt.


 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.