Mats Bilar   

   
Mastertrailer.   

   
   
.......................... MISSA INTE RALLY GOTLAND 2020 ...........................

   
Carless Racing Fuels.   

   
GNM Sweden AB   

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WebTV & Video
  E-Cupen
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  BLOGG; FREDRIK
       ÅHLIN

  KÖP & SÄLJ
  KALENDER

  RALLY SWEDEN       2020



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

VOCs Sverige & SommarSerie förgyllde EMK-kannan.
PRESSRELEASE

Hösten börjar så sakteliga göra sitt intåg i Sverige och Eskilstuna MK bjuder traditionsenligt in till sin populära tävling EMK-kannan. Kristoffer Karlsson, Elit A, var den som skulle bemästra de 44 km SS på snabbast möjliga sätt. I Elit B var det Dennis Persson som visade högform. Cup-klassen togs hem av Patrik Lundberg medan Isak Vikman var snabbaste ungdom.

Den stora snackisen efter målgång i Eskilstuna var kvaliteten på de 44 km SS som Eskilstuna MK hade uppbringat. Inte bara var sträckorna av en fantastisk rallykaraktär av varierande art, kvaliteten på vägarna var utomordentligt. Debutanterna fick, som borde vara regel, gå ut först men övriga fältet i klassen startade med nr 126 och upp till 177. Vägarna efter sista bil var fortfarande i absolut toppklass. Därtill stod klubben med ett stort och rymligt serviceområde, tält för mat och prisutdelning, servering av både kall och varm mat samt goda faciliteter för behov av den mer personliga karaktären. Lägg därtill en väl hanterad logistik med anmälan och besiktning vilket gjorde rallyupplevelsen utomordentlig för de tävlande.

– Jag är mäkta imponerad av de vägar vi fått åka på den här tävlingen. Jag kan personligen inte minnas att jag kunnat åka på vägar av så här hög kvalitet så här långt bak i startfältet tidigare. Jag bugar ödmjukast och tackar Eskilstuna MK för det jobb de har lagt ned på detta, synnerligen imponerande. Jag vill också tacka för det trevliga arrangemang i stort tävlingen var, säger klassansvarige Roger Fransson.

Hårda duster i alla klasser.
– Jag kan också konstatera att vi nu börjar nå upplösningen i våra nationella serier. Vi märker ett allmänt uppskruvat tempo och hårda bataljer. Spännande och roligt.

Men tyvärr några riktiga tillbud också. På det negativa kontot innebar det också flera avåkningar och några bilar som tyckte att de knappa fyraochenhalv milen var mer än vad tekniken även i Volvo kunde klara.

– Speciellt två rullningar, Oscar Janssons och Mathias Gustafssons, såg otäcka ut. I vanlig ordning var jag personligen i kontakt med de inblandade redan dagen efter. Vi kan lyckligtvis återigen konstatera vilken säker klass VOC ändå är trots det höga tempot i klassen. Ingen av besättningarna lider av något värre än blåmärken trots minst sagt spektakulära rullningar. Grunden till tryggheten läggs med en stark standardbil, 240 och i synnerhet 940 är en väldigt stark grundkonstruktion med god säkerhet och gott om utrymme för förare och CoDriver. Att vi sedan inte, som många andra klasser gör, tillåter att man plockar bort en massa säkerhets detaljer som Volvo har utvecklat och som bilen har original (stötfångarbalkar, balkar i dörrarna, buntning och stoppning och mycket annat) är också viktiga ingredienser i att hålla våra bilar säkra.

Kristoffer Karlsson segrade i Elit A
Men hur gick det då i tävlingen? Kristoffer Karlsson knep nu sin femte seger i årets serier. Han tog hem segern med relativt stor marginal idag före Tobias Isaksson som i sin tur höll tredjeplacerade Gustav Johansson efter sig med ungefär lika stor marginal. Emil Andersson körde en bra tävling även han och hade varit med i topptrion men tyvärr visade efterkontrollen på en felaktig bränslepump varför Emil inte kunde prisbedömas i denna tävling. Topptrion fördelade de högsta PowerStage-poängen i samma ordning som slutresultatet. Det återstående poängen kammades hem av Frederick Eckhardt och Joakim Ellner Landberg som slutade fyra respektive femma.

– Efter andraplatsen i Kil tog nu Kristoffer sin femte seger och möjligheterna till en perfekt serie med maxpoäng lever fortfarande. Frågan är dock om Kristoffer kommer att ta den risken i finaltävlingen i Örebro. En målgång och 10 poäng kommer nämligen räcka för Kristoffer för att ta hem sin sedan länge efterlängtade seger i SverigeSerien. För att kassaskåpssäkra segern även i SommarSerien så behöver Kristoffer 16 poäng i finalen i Nora om två veckor. Tobias har kämpat efter pallplats i serien sedan Torsby i vintras men nu fick gode Tobias till det med en finfin andraplats. Den resulterar dessutom i en raffinerande ställning inför finalen där Tobias nu jagar tredjeplacerade (i SverigeSerien) Patrik Fredriksson med en enstaka poäng. Gustav Johansson gör också han en riktigt fin insats och precis som Tobias tog han sin andra pallplats efter insatsen i Torsby. Stort grattis också till Frederick Eckhardt och Joakim Ellner Landberg till att ta hem de sista poängen på Powerstage.”

Dennis Persson tog full pott i Elit B
Dennis Persson strider under dagen med största rivalen Oscar Jansson. Efter en tidig ledning tar sig Oscar förbi inför sista sträckan men gör tyvärr en hård avåkning på sista sträckan och tvingas bryta. Tim Palmqvist har besökt serien tidigare och även då med en andraplats i bagaget och visar tydligt att det inte var en tillfällighet. Efter Tim kommer Niklas Berglund som normalt kör i Svenska Rallycupen med vilka serien i Eskilstuna delade startfält.
Dennis tar också hem högsta poäng på PowerStage följd av Niklas och därefter Tim. Magnus Lindqvist tvingades stanna för att kolla att Oscar Jansson var ok efter dennes avåkning och fick en konstruerad tid vilken också gav 2 poäng, i allra högsta grad rättvist. Sista poängen på sista sträckan kneps av Andreas Liljeberg.

– Så tråkigt att Oscar åker av efter en riktigt bra tävling. Bilen är illa däran men besättningen har klarat sig bra och det är trots allt ändå viktigast. Men, Oscar är av tuffa sorten och låter meddela att två skrotade bilar är tillräckligt för att kasta in handuken, just nu gör han oc teamet allt för att ha en ny bil klar till finalen i Örebro om en månad. Det gör att SverigeSerien ännu inte är avgjord även om Dennis Persson har allt i egna händer sitter i guldsits efter en magisk säsong och bara behöver inkassera tretton poäng i Örebro för att sitta helt säker.

Starka prestationer också av flera andra.
– Ett stort grattis vill jag rikta till Tim Palmqvist och Niklas Berglund som visade god fart under hela dagen inte minst på dagens sista extra poänggivande sträcka. Bra gjort. Magnus fick sina poäng på PowerStage efter en konstruerad tid vilket såklart kan verka konstigt men självklart kan det inte bli på annat sätt. Vi som tävlande ska aldrig behöva känna att vi förlorar på att stanna efter att en medtävlande kraschat på sträckan. Vi är den första och viktigaste länken i säkerhetskedjan och den får inte fallera. Grattis också till Andreas som tar en välbehövlig extrapoäng på sista sträckan trots att han blev kraftigt nedvinkad efter Oscars avåkning. Jag kommer som för många är bekant inte köra Örebro själv då jag inte hinner ordna med allt runtomkring inför prisutdelning med mera. Även Andreas vet detta och jag vet att hans mål var att ta sig förbi mig i serien innan Örebro men med exakt lika poäng men en bättre serie för egen del gick det bara nästan hela vägen. Ledsen Andreas … och så fick jag det sagt, säger Roger med en lätt nöjd blick.

Patrik Lundberg fick till det i Cupklassen
Efter många försök hela säsongen fick Patrik Lundberg så äntligen sin efterlängtade seger i Cupklassen. Patrik körde hem segern med tämligen god marginal framför Charlie de Jong. Duon följdes av Henri Cedergren som därmed presenterar sig i klassens serier som en fortåkare att räkna med framöver. Patrik tar även maxpoäng på PowerStage följd av Charlie och Henri. Fjärde och femte plats på sista sträckan togs av Fanny Jacobsson och Tobias Pettersson Nordwall.

– Jag stack ju ut hakan inför tävlingen och lade alla ägg i en korg avseende trolig segrare. Tyvärr mötte mitt favorittips, Robin Bäckström, sitt Waterloo redan på andra halvan av SS1 (SS1 var uppdelad i två delar 1a och 1b. Red. Anm.) och öppnade därmed dörren för Patrik att ta hem sin första, och mycket välförtjänta seger för i år. Mitt tips till andraplatsen, Joel Norqvist, föll även han bort med ett olyckligt motorras EFTER målskyltarna på dagens sista sträcka, och jag får så möjlighet att gratulera Charlie till en finfin andraplats följd av Henri Cedergren som jag därmed också välkomnar till klassens serier. Bra gjort alla tre och bra gjort Fanny och Tobias till att knipa de sista bonuspoängen på vår PowerStage.”

Isak Vikman var snabbaste ungdom
Klassen hade tre ungdomar som skulle göra upp om vem som var snabbast runt fem svårkörda sörmländska sträckorna. Snabbast runt var Isak Vikman följd av Oscar Östlund och Marcus Persson. Isak Vikman och Marcus Persson går därmed in i finaltävlingen av Sverigeserien med 6 poängs åtskillnad och vad som helst kan således hända.

– Jag börjar känna mig som en gammal grammofonskiva som hakat upp mig men så så imponerande dessa ungdomar är. Blotta tanken att själv köra dessa vägar i det tempo de här ungdomarna gör utan noter på osopade vägar är både hisnande och lite skrämmande. Isak visar återigen stor skicklighet och körförmåga med sin tävling och en i mina ögon lika imponerande insats står Oscar och Marcus för. Jag är mycket imponerad.

Stor teknisk kontroll efter målgång
I samband med tävlingen i Eskilstuna genomförde klassen en stor teknisk efterkontroll. Alla bilar kollades, dock inte samma sak på alla bilar.
– Jag måste lyfta på kepsen och tacka våra tekniker i klassen som efter målgång gjorde ett enormt jobb att göra tämligen djupgående tekniska kontroller på samtliga VOC-bilar, och till och med öppnade motorer på två bilar. För några ekipage blev det tyvärr negativa konsekvenser men det visar ju samtidigt hur otroligt viktigt det är att vi kontrollerar. Vi har en plikt att bevara och försvara styrkan som finns i vår klass, att stävja fördyringar och felaktiga delar som kan ge prestandafördelar och därmed orättvisa. Därigenom bromsar vi ökade kostnader och vi kan fokusera på att köra rally för våra pengar istället för att bygga snabbare och snabbare bilar.

Togs ut på grundval av vår reglemente.
– Bilarna togs ut på det mandat som finns i vårt reglemente som ger våra tekniker möjlighet att plocka bilar fritt och att kontrollera olika saker på olika bilar, alltså inte 100% enligt Bilsportförbundets regler för formaliserad efterkontroll. Det vill säga: vi gjorde som vi alltid har gjort och som fungerat så bra och hållit klassen frisk och sund under så många år. Viktigt att understyrka är att vi självklart inte gör kontroller för att ”sätta dit någon” utan för att hålla klassen rättvis, schysst och bromsa kostnader. Det är extra viktigt i en klass som vår som närmast är att betrakta som en enhetsklass.

Hur gick kontrollerna då?
– Våra tekniker hittade tyvärr delar som inte var enligt reglemente och dessa förare bestraffas med uteslutning ur tävlingen, för ett par som slogs i toppen av sina respektive klasser blir detta väldigt kostsamma bestraffningar. Vi hittade också felaktiga kamaxlar på inte mindre än tre bilar, det kan tyckas konstigt att man efter det debacle som det blev efter finalen 2017 fortfarande finns bilar med felaktiga kamaxlar där ute. Dessutom är reglerna så klara och enkla: Det finns bara två tillåtna kamaxlar i klassen, antingen Volvos egna H-kammar eller den nytillverkade H-kammen med samma grund som köps på Din Rallyboutique, alla andar är otillåtna. Och gällande detta ska också sägas att det torde vara ytterst få av Volvos egentillverkade H-kammar som fortfarande inte är utslitna och förbrukade. Till dessa förares försvar ska sägas att de är förare som nyss börjat och som köpt sina bilar byggda av någon annan och ännu inte hunnit kontrollera allt på dem. Måhända en förklaring men faktiskt inget försvar, det är otvetydigt vårt ansvar som förare se till att den bil vi startar med är korrekt enligt gällande regler.

Att bilarna var uttagna enligt klassens metod och inte SBF´s gör att det är tveksamt om det blir någon ytterligare bestraffning från förbundet, men att ta ställning till detta är inte en fråga för klassen utan för tävlingsledningen och förbundet, och det var som sagt inte heller vår avsikt med den här efterkontrollen. VOC kommer att fortsätta att varva kontroller helt enligt förbundets formalia, dvs som även ger förbundsbestraffning om något felaktigt upptäcks, med kontroller enligt klassens eget system - precis som klassen alltid har gjort och som fungerat så bra.

Vi närmar oss finalen i SverigeSerien som återigen går av stapeln i Örebro med Rikspokalen den 5 oktober. Dessförinnan ska vi dock knyta ihop säcken i SommarSerien. Det gör vi i Nora 14 september med finaltävlingen som är obligatoriskt räknad i allas personliga sommarserier. Den kortare serien gör att inget är klart ännu så räkna med en spännande upplösning. Med det tackar vi återigen Eskilstuna MK för en fantastisk tävling. Väl mött till dess.


» Pressrelease från VOC Mekonomen Rally.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2019-09-05 16:21






Johan bäste svensk och på pallen.
Med en tuff satsning på sista sträckan tog Johan Kristoffersson hem titeln som bäste svensk i Rally Sweden och ordnade en pallplats i WRC 3-klassen.
- Känns väldigt bra att få avsluta med en sträckseger och ta en pallplats för andra året på raken.

Den sista dagen i det svenska VM-rallyt b...

Publicerad: 2020-02-17 20:03


Jonasson tog hem Ängersjörundan.
© Anders Blomqvist.I norr råder det fin vinter och perfekta rallyvägar, men där är startfälten små, Ängersjörundan hos Umeå AK avgjordes under söndagen med 20-talet startande för fyra sträckor.

33 sekunders marginal i 4wd klassen hade vinnande Jörgen Jonasson till tvåan Marcus Nilsson. 21 sekunder skiljde Magnus Åb...

Publicerad: 2020-02-17 19:37


Problem i Lettland, även andra försöket med Rally Aluksne ställs in.
Lettiska Rally Aluksne skulle först avgjorts i januari, fick då flytta när vägarna var mjuka och kylan saknades, nytt datum blev 21-22 februari.

Istället skulle Rally Sarma hinna bli års premiär, en tävling som skulle avgjorts förra helgen, men även då saknades kyla och hårda vägar och tävlingen ...

Publicerad: 2020-02-17 17:27


Uppgift inför 2021, snösäkra Rally Sweden.
© Hyundai Motorsport.Rally Sweden fick åter positiv feedback från alla håll gällande genomförandet av årets tävling trots hårt motstånd från rådande väderläge. Säkerhet och arrangemang var på topp trots en kraftig omorganisation i upplägget.

Sverige och Karlstad är inte heller bara enda områdena i regionen med rådan...

Publicerad: 2020-02-17 05:46


72 SM åkare när anmälan till Rally Vännäs stängde.
© emotorsport.se89 ekipage stannade listan på till Rally Vännäs, årets SM premiär sedan försöket i Sandviken töade bort. Av dessa går 72 ekipage för de fyra SM klasserna, resterande föråkare och från inbjudningsklassen R1. Med nuvarande antal SM deltävlingar finns heller inget att räkna bort, så ska man köra om mäs...

Publicerad: 2020-02-16 22:44


Huttunen och Hyundai Motorsport bötfällda för felaktig spoiler.
Det dröjde fram till klockan 21:00 innan WRC3 vinnaren Jari Huttunen kunde andas ut, då kom de slutliga beskeden från domarnas möte med anledning av upptäckta fel vid efterkontroll.

Det handlade om felaktigheter på hans Hyundai i20 R5, delar av spoilern bak stämde inte med homologeringshandlingar...

Publicerad: 2020-02-16 22:24


Tom Kristensson vinner Rally Sweden för andra året i rad.
© M-Sport / JWRC.På söndagseftermiddagen gick Tom Kristensson, med sin nye co-driver Joakim Sjöberg, i mål som segrare i Junior VM-klassen i Rally Sweden, för andra året i rad.

Nu tog man kommandon direkt genom att vara snabbast på de två första specialsträckorna och släppte sen aldrig ledningen.
Jag är oer...

Publicerad: 2020-02-16 20:46


Punktering förstörde Oliver Solbergs chanser på pallplats.
© Oliver Solberg Media Office.18-åriga Oliver Solberg levererade en stark Skoda Fabia Rally2 evo-debut i Rally Sweden, som avslutades i Torsby på söndagseftermiddagen.

Trots att han aldrig tävlat i Skodan tidigare noterade Oliver karriärens första snabbaste sträcktid i kategorin WRC 3. Han var på tredje plats totalt innan d...

Publicerad: 2020-02-16 20:12


JWRC tabellen efter Rally Sweden.
© M-Sport / JWRC.Junior WRC serien inledde sin fem deltävlingar långa säsong i Rally Sweden, en tävling som kunde räddas tack varje en stark organisation och ett stort arbete av klubbar och funktionärer som preparerade vägarna.

För Juniorerna delas poäng ut för sträcksegrar, flest tog Tom Kristensson med tre snab...

Publicerad: 2020-02-16 18:35


Så gick det för Svenskarna i Rally Sweden!
© M-Sport / JWRC.Ekipagen med Svenska besättningar gjorde det bra, tog sig runt och flera pallplatser i VM klasserna. Bäst var co-driver Jonas Andersson bredvid Ole Christian Veiby, platsen bakom totalt till Johan Kristoffersson som blev bästa Svenska förare i tävlingen.

15:e totalt för Pontus Tidemand och Patri...

Publicerad: 2020-02-16 18:16


Tidigare nyheter:
Huttunen och Hyundai Motorsport bötfällda för felaktig spoiler.
Tom Kristensson vinner Rally Sweden för andra året i rad.
Punktering förstörde Oliver Solbergs chanser på pallplats.
JWRC tabellen efter Rally Sweden.
Så gick det för Svenskarna i Rally Sweden!
Pontus Tidemand trea i Rally Sweden.
Stark insats av Pontus Lönnström i Rally Sweden.
Dennis Rådström och Johan Johansson vinner Rally Sweden.
Evans toppar WRC serien, här är WRC tabellen efter Rally Sweden!
Stark JWRC premiär, Tom vinner och Pontus åtta.
Evans tar andra WRC segern, vinner Rally Sweden 2020!
Avanmälde Scandola behöver inte räkna Rally Sweden i WRC3 serien.
Wikström tog segern i North Rally Boden.
VM tabellerna just nu, inför powerstage i Rally Sweden.
Kristoffersson jagar för att bli bäste svensk.
Så körs avslutningen, Likenäs 2 avgör Rally Sweden 2020.
Veiby först ut på Likenäs 2, startlistan för söndagen.
Se incar från Likenäs, sträckans skick inför powerstage!
Söndagsrally med Ängersjö Rundan.
Tre bötfällda ekipage vid målet på ss6 i Rally Sweden.



Nyhetsarkiv:
[
2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]





Nyheter; Norsk-Rally:
»
Östberg og Eriksen vant WRC2 i Rally Sweden
»
Knapp seier til Roger Rustand i Flesberg rallysprint
»
Kalle Rovanperä raskest på shakedown
»
Kjöring på hjemmebane for Veiby
»
Rally Sweden blir forkortet, norske etapper både fredag og lördag.
- www.norsk-rally.com -


Månadens mest lästa:
» 11 sträckor väntar i Rally Sweden, så körs dem.
» Toyotas misstag kostade Latvalas tävling, teamet bjuder på WRC start i Italien.
» 25% krävs för att genomföra en WRC deltävling.
» Mäkinen tror på Latvala i Rally Sweden, missnöjd med Hyundais fulspel.
» Följ shakedown resultaten live från Rally Sweden här!


Mest lästa nyheter:
»
Så körs Rally Sweden 2017 - Karta och Tidsplan!
»
Så körs Rally Sweden 2018 - sträckor, kartor och tider!
»
Så körs Svenska Rallyt 2010, sträckor och tider.
»
Så körs Rally Sweden 2019, tidsplan & kartor!
»
Dags för Landskamp - nu med egen hemsida!
»
Så körs Midnattssolsrallyt, 18 sträckor att följa!
»
Så körs Rally Sweden 2015 - sträcka för sträcka!
»
Så körs Rally Sweden 2016!
»
Så körs Rally Sweden 2014 - de här sträckorna används.
»
Resultat, Tider & Info för Midnattssolsrallyt 2014!
»
Vem kör vad - nytt Alpinebygge för 2016!
»
Svenska Rallycupen - fortsatt utveckling, kalender 2017 redan klar.
»
Häftigaste rallybilen i Sverige, Porsche 997 GT3 redo för rallyskogen!
»
Vem kör vad 2017 del 5, bl.a. Wall mot Midnattssolsrallyt.
»
Svenska RallyCupen redo för 2018 - här är kalendern!


 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2020.