Mastertrailer.

   
Mats Bilar

   
GN Motorsport

   
Carless Racing Fuels.

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WebTV & Video
  E-Cupen
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  BLOGG; FREDRIK
       ÅHLIN

  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Nora är slagfältet för finalbataljen i SommarSerien 2019.
PRESSRELEASE

VOC Mekonomen Rallys SommarSerien stänger sin del av säsongen med final i skogarna kring Nora. Obligatoriskt räknad finaltävling och dessutom PowerStage-poäng på spel gör att inget är slutligt avgjort i någon av förarklasserna innan målgång i finaltävlingen. På lördag ska det avgöras. Raffinerat är ordet.

Årets final i SommarSerien får extra intensiv karaktär. Problem med några vägägare gör att tävlingen får sprintkaraktär och avgörs på bara 22 kilometer specialsträcka. Tävlingen var på planeringsstadiet avsedd att bli betydligt längre men det är klassledningens uppfattning så här innan start att Nora MK har gjort ett mycket bra jobb med att ändå få till stånd en riktigt bra och utslagsgivande tävling, en fin och värdig final om än i ett lite kortare format. Fyra sträckor står på agendan. Dagens längsta, den avslutande SS4 utgör också PowerStage för oss i VOC Mekonomen Rally.

Vägdebaclet tillsammans med en olycklig krock med Svenska Rallycupen gör tyvärr att startfältet är ovanligt litet i Nora, så även i VOC. Förvisso är 35 av de startande en VOC, hela 44% av startfältet, men 35 till start i en SommarSerie final är mindre än vi är vana vid. Kort tävling som gör det relativt dyrt per SS-mil att starta har desarmerat fältet till förare med chans på fina placeringar kryddat med lokala tävlande som inte får så höga resekostnader samtidigt som förare med motsvarande chans i SRC helt förståeligt valt Bresontrofén. Lika förståeligt är dock att Nora MK måste göra som dom gjort för att ha en chans att få budgeten på tävlingen att gå ihop så ingen skugga över dem, de har gjort det bästa som går av en knepig situation.

– Problem med tillgång till vägar är ett problem som växer i hela landet med några få undantag. Det här är också en av de tre frågor som jag menar den samlade rallysporten och våra företrädare borde lägga väldigt stort fokus på tillsammans med utmaningen med tillgång på funktionärer och inte minst hur vi kan jobba med en smidig föryngring av funktionärskaran. Missförstå mig inte nu, alla de äldre i funktionärsleden, ofta med tidigare egen karriär i sporten, är oerhört viktiga och jag kan inte understryka nog hur mycket jag uppskattar alla dessas insatser - kollektivt stort, stort tack till er alla. Ni är och kommer att förbli en ryggrad ute i våra organisationer men på sidan av er måste vi också lyckas locka yngre krafter för att få kontinuitet, kunskapsöverföring och långsiktigt hållbarhet för vår sport, säger klassansvarig Roger Fransson.

Men du sa tre frågor, vad är det tredje fokusområdet som du ser det?
– Den tredje är den generella bilden av rallysporten hos allmänhet och media. Det här är en gigantisk fråga och en än mer gigantisk utmaning. Men vi kan inte skylla på andra när folk i allmänhet och media inte förstår eller uppskattar våra prestationer. Det är vi i sporten som måste underlätta, kommunicera och förklara. Och kommunicera, kommunicera och kommunicera igen. Här borde vi lägga stor kraft. I sporten förfaller vi gärna till att istället diskutera skruvar och muttrar, kanske för att det är enklare och mer lättbegripligt än att ta itu med de stora, jobbiga och avgörande frågorna. Men om vi inte löser dessa grundläggande frågor så överlever inte vår sport och då spelar en detalj i ett reglemente inte längre någon roll överhuvudtaget.

Faktiskt egentligen också en fjärde fråga!
– Ja det finns också ytterligare en fråga som ligger i en annan dimension och på ett större plan men som jag menar också skulle ha direkt inverkan på alla de tre övriga. Det är en svensk med en fabrikssits i stora WRC, helst med stor framgång. Det här är en fråga som skulle påverka vår sport i grunden och som skulle flytta fram våra positioner på samma sätt som vi sett internationella framgångar i andra sporter göra. Och vi har grundtalangerna i Sverige, ingen som helst tvekan om det! Vi i VOC är världsunikt bra på att spola fram talanger, vårt trackrecord talar sitt tydliga språk! Det vill vi fortsätta göra i många år till. Men ”efter VOC” om uttrycket tillåts, är det andra krafter som måste ta vid och bistå till att de supertalanger vi mejslat fram får stöttning, väljer rätt klasser och tar kloka karriärsteg ut i rallyvärlden.

Extremt svårtippat i högsta Elitklassen
Detta om rally och sportens utmaningar i stort, men hur kommer det då att gå i SommarSeriens finaltävling?
– VOC A är nästan alltid svårtippat. I år brukar det i oftast i slutänden ändå vara en affär mellan Kristoffer Karlsson och Emil Andersson men i Nora är det tillfört ingredienser i anrättningen som gör att det nästan är omöjligt att tippa. Såväl mästaren från i fjol, Lukas Kindgren och mästaren från 2017, Andre Nygren, är anmälda till Nora som avrostning inför MästarMötet i Örebro om några veckor. Jag säger bara oj-oj-oj. Hur ska en stackars klassansvarig kunna tippa nu? Och vi har dessutom en Rickard Gustavsson på jakt efter pallplats samtidigt som Tobias Isaksson kommer att göra allt för att försvara densamma. Det gör det ännu svårare att tippa. Jag tror faktiskt jag lämnar det så, utan något konkret tips och utan mer än att konstatera att det kommer att bli extremt tufft och underhållande.

Dennis Persson i lägre Elit?
Dennis Persson har länge sett oslagbar ut VOC´s lägre elitklass. I Kil bröts förtrollningen av Oscar Jansson som i Eskilstuna senast såg ut att plocka ytterligare en seger, men det slutade som alla vet tyvärr med en rullning.
– Oscar jobbar febrilt med att få en bil körklar till SverigeSeriefinalen i Örebro i början av nästa månad, så han kommer inte till start. Däremot ska vi inte räkna bort en hungrig klubbkompis i Laxå MK med favorittippade Dennis Persson, nämligen Magnus Lindkvist. Han vill och han kan nå ända fram men då måste allt gå rätt och Dennis måste hamna en bit ner i resultatlistan. Vi ska inte heller räkna bort Tim Palmqvist som vi inte sett så mycket av i årets nationella serier men då han kört så har det varit med dunder och brak. Vi har också en Andreas Liljeberg som är på väg att hitta något alldeles speciellt i sin körning. Får han allt att stämma redan från första till sista metern på lördag så är han också ett namn att räkna med. Så summasummarum är nog det absolut mest troliga att Dennis säkrar sin seger i SommarSerien Elit B på lördag, men det är långt ifrån lika säkert att han vinner själva finaltävlingen. Kanske drar han ner lite på tempot och går för serien istället? Går han för fullt ”ända in i kaklet” så tror jag han tar hem segern i tävlingen också.

I Cupklassen tror jag Robin Bäckström tar hem det!
VOC Mekonomen Rallys Cupklass har hettat till den också mot slutet av säsongen.
– Robin Bäckström har varit namnet på allas läppar i VOC´s Cupklass i år. Men ett enda misstag i Eskilstuna innebar bilbygge istället för firande och samtidigt spetsade det också till tabelläget ordentligt. Patrik Lundberg vann i Eskilstuna och är på krigsstigen. Med en obligatoriskt räknad finaltävling och 35 poäng inklusive PowerStage-poäng att köra om så är det långt ifrån avgjort ännu. Charlie De Jong och Joel Norqvist ligger idag tre respektive fyra på exakt samma poäng. Det krävs strul för Robin och Patrik för att någon av dem ska kunna vinna serien men osvuret är bäst.
För att summera Cupklassen så liknar situationen väldigt mycket den i Elit B. Robin har allt i sin egen hand, kanske väljer han att säkra lite, köra för serien och öppna för annan vinnare i tävlingen som sådan. Gör han inte det så tror jag han vinner tävlingen också. Och känner jag Robin rätt så tror jag inte riktigt att ”säkra” är ett ord som han riktigt har förståelse för vad det betyder.

Isak Vikman säkrar SerieSegern i juniorerna SommarSerie
Det enda som är riktigt säkert redan på förhand är att Isak Vikman mycket välförtjänt kommer att säkra sin serieseger i SommarSeriens juniorklass på lördag.
– Marcus Persson som var den enda som i praktiken kunde utmana Isak tog en ordentlig holmgång med ett träd i Eskilstuna häromveckan. En Volvo 940 är som bekant seg och smällen var inte värre än att Marcus kunde ta bilen i mål, dessutom på god placering. Men bilen är, vad jag förstår, ännu inte i skick för att starta ytterligare en tävling så Marcus tvingas helt enkelt lämna walkover i kampen om SommarSerien. Oscar Östlund, som inte kunde utmana om seriesegern men väl kunde bjudit upp till kamp om segern i tävlingen dubblar med SRC i år och tvingas välja en start i Bresontrofén framför Nora. Men, Isak är också den som dominerat så han är en mycket värdig vinnare och ett väldigt spännande framtidsnamn i svenskt rally även om han kommer att defilera hem seriesegern nu på lördag. Stort Grattis på förhand från klassansvarigt, Isak. Vad månde bliva?

På lördag klockan 11:00 är det start i Järnboås, två mil norr om Nora. Jag vågar återigen utlova en dag med massor av maximalt högoktanig rallyunderhållning. Välkomna!


» Pressrelease från VOC Mekonomen Rally.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2019-09-13 14:01






Extrauppdrag för Mikkelsen hos Hyundai, kör Monza Motor Show.
© Hyundai Motorsport.Den 6-8 december körs Monza Motor Show på Monza Circuit, "the show must go hard" beskriver arrangören som årligen bjuder på spännande inslag och flera världsstjärnor från både rally och andra discipliner.

Idag presenteras att Dani Sordo och Andreas Mikkelsen är två dragplåster, de kommer starta u...

Publicerad: 2019-11-19 17:19


WRC silly season, lämnar Citroen och hamnar Ogier i Toyota?
© Citroen Racing.Efter Ott Tänaks flytt från Toyota Gazoo Racing till Hyundai Motorsport har det varit stiltje på förarmarknaden, men närmsta veckan väntas saker hända. De stora frågetecknen ligger nu hos Sebastien Ogier och Citroen Racing.

Fortsätter Citroen?
Kommer Citroen Racing fullfölja sitt avtal oc...

Publicerad: 2019-11-18 20:23


Nyberg summerar första året i Ungdomsrally, allt över förväntan.
© emotorsport.seGotlänningen Jonathan Nyberg summerar sin första säsong i Ungdomsrally, en lång säsong med Honda Civic med Hanna Nyberg i högerstolen.
- Det har inte gått annat än bra, allt har gått över alla mina förväntningar, summerar Jonathan.

Säsongen inleddes med Hejdesprinten den 13:e april.
-

Publicerad: 2019-11-18 19:44


Foto, nya Peugeot 208 R2t startklar, en ny vinstmaskin i tuffa R2 klassen?
© Peugeot Sport.I mitten på april gjorde den officiellt sina första meter på testvägarna, till helgen gör den debut i två olika tävlingar. Redan i helgen kunde vi berätta att Efren Llarena kör Rally Comunidad de Madrid RACE kommande helg med helt nya Peugeot 208 R2t. Bilen kommer också ses i franska the Rallye du V...

Publicerad: 2019-11-18 18:54


Första Citroen C3 R5:an till Norge.
© emotorsport.seR5 bilar från Citroen har haft svårt att nå framgång i norden, ett par Ds3 R5 sågs i Norge för några år sedan och i Sverige tävlas sporadiskt med fyra olika Ds3 R5 bilar.

Nu är den första C3 R5 på väg norr över, från Norge rapporterades för ett par veckor sedan att Trond Sveinsvoll blir först med...

Publicerad: 2019-11-17 20:54


Servicebil till servicebilen, Tuthills Safari preparering del 2!
© Tuthill Porsche.I förra delen berättade vi om Tuthill Porsches stora projekt, att driva 10 bilar i East African Safari Classic Rally. Åtta tävlingsdagar och 333 mil för bilarna och de tävlande. Projektet är enormt men också en viktig del i Porsche byggarens verksamhet.

Tre av bilarna går under Svenska Team Tidö ...

Publicerad: 2019-11-17 17:28


Norsk/Svenskt i nästa helgs Rallye du Var, möter Loeb på franska rivieran.
© Rally NM.Från Sainte-Maxime startar på fredag årets Rallye du Var, en känd "säsongsfinal" på Franska solkusten där bland annat det nio deltävlingar långa Franska mästerskapet på asfalt tar målgång. 165 ekipage i startlistan och nivån är hög.

Ut som föråkare går Brice Tirabassi, rutinerad fransman med VM s...

Publicerad: 2019-11-17 14:54


Spännande år väntar Svenska RallyCupen 2020, här är några av nyheterna.
© emotorsport.seUnder lördagskvällen släppte så Svenska RallyCupen kalendern för 2020, detta i samband med cupens stora årsavslutning. Årets pristagare hyllades och deltagarna var på plats för att summera året med avslutningsfesten och på plats fanns ingen annan än Mattias Ekström!

Samtidigt som kvällen körde ig...

Publicerad: 2019-11-16 22:32


Svenska Rallysportförbundet siktar på att förenkla och sänka kostnader för aktiva och arrangörer.
I januari i år startade Svenska Rallysportförbundet, under lördagen började förbundets hemsida ses i sociala medier och en del undrade, vad är detta?
"Vi har under höst och vinter på en mängd olika sätt försökt påverka ansvariga på SBF men utan framgång. Då stödet varit starkt för våra idéer så har...

Publicerad: 2019-11-16 22:26


Svenska RallyCupen 2020, sex deltävlingar och ny stor partner!
© Svenska RallyCupen.Under lördagskvällen är det fullt drag på festlokalen Safiren i Katrineholm, årets pristagare hyllas när Svenska RallyCupen summerar året med stor prisutdelning och fest för årets deltagare.

Samtidigt med årets prisutdelning avslöjas också tävlingskalendern för 2020, sex erkänt populära deltävlin...

Publicerad: 2019-11-16 18:24


Tidigare nyheter:
Spännande år väntar Svenska RallyCupen 2020, här är några av nyheterna.
Svenska Rallysportförbundet siktar på att förenkla och sänka kostnader för aktiva och arrangörer.
Svenska RallyCupen 2020, sex deltävlingar och ny stor partner!
Brorson tog totalsegern i årets sista grustävling.
EM vinnaren debutkör nya Peugeot 208 R2t nästa helg.
6 containrar, 10 Porschar & 44 egna mekaniker när Tuthill Porsche packar för Safari Rally.
Team NYBE satsar på unga talanger, Maja först ut.
26-årig utmanare mot Blomqvist och övriga i Safari Rallyt.
Små justeringar i mästerskapsreglerna för SM 2020.
Lördagens Silverratten avslutar grussäsongen.
Fler tävlingar i kalendern för 2020!
Så körs E-Cupen 2020, sex deltävlingar i 23:e säsongen!
Första bilderna och infon om uppdaterade Hyundai i20 R5.
Nio WRC rallyn inställda genom åren.
Här är WRC medaljörerna efter 2019!
Rallykalendern för 2020, 100-talet Svenska rallyn tillagda.
Bränderna ökar, Rally Australia ställs in.
4 unika sträckor, totalt 21 sträckor på 9 mil när Australiensiska WRC arrangören bantar.
Victor och Jonas summerar ett fantastiskt rallyår tillsammans!
Skogsbränder hotar WRC finalen, kortad bana kan avgörs VM striden.



Nyhetsarkiv:
[
2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]





Nyheter; Norsk-Rally:
»
Rally Australia blir avlyst!!
»
Klasseseier i Rallye La Nucia
»
Lyseng/Iversen tok teten i Spania
»
Sterk andreplass for Gröndal i Tyskland
»
Trond Lyseng og Pål Iversen kjörer spansk asfaltrally.
- www.norsk-rally.com -


Månadens mest lästa:
» Följ lördagens rallyn, bl.a. resultat & radio från Novemberskölden.
» Silly season, så ser WRC kontrakten ut just nu!
» WRC silly season, lämnar Citroen och hamnar Ogier i Toyota?
» Midnattssolsrallyt sökt 7-11:e juli i Örebro län 2020.
» BMW seger, Axelsson totalsnabbast i Novemberskölden.


Mest lästa nyheter:
»
Så körs Rally Sweden 2017 - Karta och Tidsplan!
»
Så körs Rally Sweden 2018 - sträckor, kartor och tider!
»
Så körs Svenska Rallyt 2010, sträckor och tider.
»
Så körs Rally Sweden 2019, tidsplan & kartor!
»
Dags för Landskamp - nu med egen hemsida!
»
Så körs Midnattssolsrallyt, 18 sträckor att följa!
»
Så körs Rally Sweden 2015 - sträcka för sträcka!
»
Så körs Rally Sweden 2016!
»
Så körs Rally Sweden 2014 - de här sträckorna används.
»
Resultat, Tider & Info för Midnattssolsrallyt 2014!
»
Vem kör vad - nytt Alpinebygge för 2016!
»
Svenska Rallycupen - fortsatt utveckling, kalender 2017 redan klar.
»
Häftigaste rallybilen i Sverige, Porsche 997 GT3 redo för rallyskogen!
»
Vem kör vad 2017 del 5, bl.a. Wall mot Midnattssolsrallyt.
»
Svenska RallyCupen redo för 2018 - här är kalendern!


 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2019.