Mastertrailer.   

   
Carless Racing Fuels.   

   
GNM Sweden AB   

   
Mats Bilar   

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WebTV & Video
  E-Cupen
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  BLOGG; FREDRIK
       ÅHLIN

  KÖP & SÄLJ
  KALENDER




© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Final i VOC SverigeSerie toppad med både MästarMöte och Revanschen.
PRESSRELEASE

I helgen ska 2019-års jubileumssäsong i 30-åriga VOC Mekonomen Rallys extremt tajta SverigeSerie avgöras, faktum är att inte någon av klasserna är avgjorda förrän målflaggan faller på lördag eftermiddag. Platsen för bataljen är som tradition givit Örebro och Rikspokalen. Det är en supervital 30-åring som firar med flaggan i topp. Hela 82 VOC- ekipage luftar sig den här lördagen, det största VOC-startfältet i modern tid. Och hela 32 bilar till start enbart i högsta elitklassen är faktiskt det största A-startfältet någonsin. Kan man fira 30 år som rallyklass på bättre sätt än så. Otroligt häftigt och vilket styrkebesked att få fira så mogen ålder med att slå rekord i antal startande bilar. Och blotta storleken på startfältet ger också en föraning om hur oerhört tuff tävlingen kommer att bli.

Årets upplaga av VOC´s nationella kungaserie är oerhört tuff, inget är avgjort. Inklusive tävlingens avslutande PowerStage så står hela 35 fortfarande poäng på spel.
ha bli
– Vi fyller 30 år som klass utan att har blivit en klassikerklass - jag tror att många inte inser hur unikt det är i rallyvärlden. Det gör vi dessutom med över 700 aktiva bilar något som med stor säkerhet gör oss till världens största märkesklass. Och vi fyller år vitala, vi växer och producerar mästarämnen på löpande band. Faktum är att samtidigt med finalen så kör två ”VOC-killar” Tom Kristensson och Dennis Rådström om Junior VM guld i Wales, någon av dessa två kommer sannolikt att ta över äran och pokalen från förra årets vinnare Emil Bergkvist som alla vet också är en ”VOC-produkt”. Det är stort, oerhört stort, säger klassansvarig Roger Fransson.

Hedras den som hedras bör.

– Roger fortsätter, det är inte jag som ska ha äran för detta. Det är hela det fantastiska gäng som som jobbar, och har jobbat, med klassen ideellt och med en otrolig och till synes outtröttlig glöd. Allra mest ska dock Carleríc Johansson hyllas, mannen som tog initiativ till och som startade den här fantastiska och unika klassen för 30 år sedan. Carleric som självklart och traditionsenligt kommer att förära årets prisutdelning och fest med sin närvaro.

MästarMöte och Revanschen utanpå den vanliga finalen

Årets final är inte lik något annat år, inte bara på grund av klassens jubileum utan än mer för de speciella tävlingar-i-tävlingen som kryddar årets anrättning.

– Jag kommer därför inte heller på vanligt manér spekulera lika mycket om klassegrare den här gången. Istället konstaterar jag att hela åtta av SverigeSeriens vinnare av VOC´s högsta elitklass genom åren kommer till start nu när en ”Mästarnas Mästare” ska koras. Med bara lite mer flyt så hade herrarna kunnat vara elva. Mathias Gustavsson vinnare 2004 satsade så hårt i sina förberedelser att det slutade med en vådlig rullning. Bosse Hemmingson, vinnare 2007 åkte på kabeldragningsjobb uppe i fjällen och hann därför inte få den speciellt inköpta bilen i tävlingsskick. Och nära var det också att Emil Bergkvist, som tyvärr har avbrutit sin WRC 2 säsong lite i förtid av ekonomiska skäl, skulle komma till start i min fina 940, men han är inte riktigt återställd efter den krasch han var med om när han åkte CoDriver häromsistens. Att sedan Tom Kristensson och Arne Rådström inte kan komma till start har jag berört redan, att tävla om VM måste anses som ett högst legitimt skäl att avstå även ett MästarMöte.

Namnen som kommer till start i MästarMötet imponerar.

– Mats Karlsson, SverigeSeriens första vinnare 1993 och som också vann 1994, Billy Johansson som vann 1995 och sedan igen 1997. Joakim Hallkvist som vann både 2001 och 2002. Henrik Andersson som vann 2003. Anders Banger som vann 2009. Nicklas Carlson som vann såväl 2010 som 2011. Toppat med sentida vinnarna André Nygren 2017 och Lukas Kindgren i fjol, 2018. Blir inte det här ett superintressant MästarMöte så säg?

Många också hugade på Revanschen.

– Vi har toppat med ytterligare en tävling-i-tävlingen den så kallade Revanschen. Här får alla tidigare tävlande möjligheten att ytterligare en gång utmana sina övermän då de fajtades om högsta pallplatsen i SverigeSerien. Det här kommer också att bli en otroligt prestigefylld kamp, och frågan är om någon av alla dessa kombattanter ska lyckas slå denna kader av gamla mästare eller om någon av mästarna ska gå hem med både den stora MästarMötespokalen och den lika stora och mäktiga Revanschpokalen. Pokaler i alla ära, men störst av allt är förstås ändå prestigen, att vinna Mästarnas Mästare är minst sagt fint. På lördag eftermiddag vet vi hur det slutar.

Men, tävlingen som helhet då?

Det stora startfältet i Elit A bäddar för något alldeles speciellt.

– Att tippa detta är omöjligt. Men jag har ändå en känsla av att det tempo som 2019-års upplaga går i så kommer alla återfallsförare att få kämpa hårt. Jag tror att Kristoffer Karlsson i synnerhet men också Emil Andersson och Patrik Fredriksson blir riktigt svåra nötter att knäcka. Möjligen väljer Kristoffer att inte satsa fullt, bara han tar sig i mål så räcker de kassaskåpssäkra 10 poäng som det ger för honom att säkra det guld som han så många gånger tappat precis på mållinjen. Här har du mina troliga topp tre, trots deltagandet av alla gamla giganter.

Öppet också i Elit B.

– Oscar Jansson är tillbaka efter rullningen i Eskilstuna och tar upp kampen med årets dominant i lägre elitklassen, Dennis Persson. Men så säker som Dennis har varit det här året så krävs det nästan något problem för honom för att Oscar ska kunna plocka alla de 21 poäng han ligger efter och ytterligare en poäng som han behöver för att vinna. Men det är värt att lyfta på hatten för Oscar och samtidigt logga in hans namn i hjärnan för framtida följande. Han är en grym talang han också. Och vad kan bättre beskriva motivation än att ha rullat två bilar så tufft under säsongen att det krävt nybygge och att ändå vara med och slåss om slutsegern. Lite öppnare om bronsplatsen, Magnus Lindqvist kan te sig säker men såväl Simon Erlandsson och Andreas Liljeberg som Magnus Westman är redo att riskera en hel del för att ge Lindqvist en rejäl match. I det här klustret kunde undertecknad också ha haft ett finger med i spelet, jag och Lotta var otroligt nära Lindqvist och pallplats i Nora senast, men som klassansvarig är det tyvärr omöjligt att hinna köra finaltävlingen även om det svider en massa extra just i år med det här otroliga räjset.

Och i Cupklassen (C)?

Här har vi också en dominant i år, Robin Bäckström. Han leder med 15 poäng och jag tror det räcker för att Robin ska kunna säkra guldet om inget går riktigt fel. Men såväl Patrik Lundberg som Joel Norqvist har chansen, så osvuret är definitivt bäst. I själva tävlingen vill jag dock höja ett varningens finger för Daniel Jonsson som går ut med med högt startnummer efter att bara ha gjort en start i serien tidigare i år, men som jag brukar säga ibland: kom ihåg att jag sa det.

Efter tävling flyttar vi oss till Örebro Konserthus för stor prisutdelning och fest

Att klassen har prisutdelning och fest på något av stadens mer högklassiga etablissemang har också det blivit en fin tradition.

– I år är det Konserthuset och deras fashionabla restaurang UMAMI som bjuder på omgivningen. Där kommer vi att äta gott och samtidigt ska landets utan konkurrens största prisbord i en enskild klass att delas ut. Totalt är det priser för hela 200 000 kr som ska få sina slutliga ägare, ytterligare ett rekord. Och självklart slår vi också rekord i antal anmälda på festen, i år är vi tvåhundra, ett projekt i sig för klassansvarig bara att få det att fungera.

Välkomna till en garanterat mycket händelserik jubileumsrallyhelg signerad VOC Mekonomen Rally.


» Pressrelease från VOC Mekonomen Rally.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2019-10-03 21:32






M-Sport visar upp bilarna inför comebacken efter Corona pandemin.
© M-Sport.När EM serien inleder med Rally di Roma Capitale återgår också M-Sport till tävlande, det avslöjade teamet i förra veckan. Ikväll gav de också en utförligare bild av vad som väntar när teamet som haft en tuff ekonomisk tid efter Corona pandemins utbrott nu börjar öppna upp igen.

Adrien Fourmaux t...

Publicerad: 2020-07-06 18:31


Fler foto i arkivet, nu Kvarnrundan & Sapa Rallyt 2000.
© emotorsport.seVi fortsätter vår tillbakablick från rallysäsongen 2000, nu är det Kvarnrundan och Sapa Rallyt som vi tittar närmare på i vårt arkiv med nu totalt närmare 150 bilder från 1997-2000.

Från Saab och Mazda i Östgötaskogarna när Öppna Östgöta Mästerskapet körde deltävling tar vi oss vidare till Vetlan...

Publicerad: 2020-07-05 21:43


Rallyrapport världen runt, så gick det i några av helgens rallyn.
© Neal Bates Motorsport.Vid sidan om Sverige har flertalet länder startat upp rallytävlandet efter Corona pandemin, Ott Tänak körde till exempel hem Grossi Toidukaubad Viru Rally i Estland igår.

Men det har tävlat på så många fler platser under helgen, Rali de Castelo Branco i Portugal ingick i Portugisiska mästerskapet...

Publicerad: 2020-07-05 21:14


Ny häftig designidé på Ford Puma WRC 2022!
© Walter #3Vi har sett det förr, rallyentusiaster som gör snygga designstudier på vad som kan komma att bli häftiga rallybilar - se den nederst i den här artikeln.

För snart ett år sedan presenterade vi en Ford Puma WRC som britten Olly Higgins plockat ihop. Under lördagen dök en ny mer verklighetstrogen m...

Publicerad: 2020-07-04 21:11


Solklar seger för Tänak, perfekt genrep inför Rally Estonia.
© Hyundai Motorsport.Ott Tänak och Martin Järveoja tog segern i comebacken efter Corona pandemin. I veckan kom beskedet att Estland gör debut i WRC serien, långt tidigare hade Hyundai Motorsport och Tänak gjort klart för start i lördagens Grossi Toidukaubad Viru Rally.

Starten blev en perfekt träning inför VM starten...

Publicerad: 2020-07-04 18:40


VOC SverigeSerie 2020 måste tyvärr ställas in!
Det kommer säkert inte som någon stor överraskning att även vi tvingas ta det jobbiga beslutet att, precis som de flesta andra cuper och serier, ställa in även 2020-års SverigeSerie. Alltför stora osäkerheter och risker kopplade till Coronans framtida påverkan gör det jobbiga beslutet till det enda ...

Publicerad: 2020-07-03 13:44


Carlsson avslutar årets rallysäsong, siktar på 2021.
© emotorsport.seÅrets rallysäsong skulle vara då BMW-åkande Bengt Carlsson med Martin Kempe som co-driver, skulle utöka sitt tävlande ytterligare en nivå.

Förutom att köra deltävlingar i Mega Rally Cup och Svenska Rallycupen, så skulle teamet växla upp och åka några SM-tävlingar. Men så blir det inte.

Bengt...

Publicerad: 2020-07-03 13:38


Peugeot 208 Rally4 debuterar i helgen, 100 bilar sålda av R2 ersättaren.
© The Racing Factory.Från den 1:a juli kan nya Peugeot 208 Rally4 ut och tävla, samtidigt som FIA homologeringen gick igenom kunde också Peugeot skicka ut de första bilarna av de närmare 100 beställda.

Den nya bilen som representerar Rally4 kategorin, tidigare R2 har blivit en succé innan den ens synts på rallyvägarn...

Publicerad: 2020-07-02 20:58


WRC kalendern 2020 klar, återstart i Estland!
© Rally Estonia.Idag på morgonen presenterades så äntligen fortsättningen på WRC serien 2020, efter stoppet i mitten på mars med anledning av Corona pandemin. Rally Monte Carlo följdes av ett kortat Rally Sweden, avkortat blev också det Mexikanska VM rallyt, då med anledning av Corona pandemin.

Nu är det klart a...

Publicerad: 2020-07-02 12:43


Fogdeby Rally med 2 startande till Slottssprinten!
Extremt kul att kunna meddela att vi är 2 av de 70 bilarna som kommer få åka slottssprinten! Det var cirka 140 anmälda till tävlingen och det har nu gallras ner till cirka 70.

Alexander och Dennis kommer till start i Fiestan i det oerhört tuffa 2wd klassen som näst intill är ett rent SM startfäl...

Publicerad: 2020-07-02 06:59


Tidigare nyheter:
Fogdeby Rally med 2 startande till Slottssprinten!
M-Sport följer Hyundai, gör WRC comeback i Rally di Roma Capitale.
Nya problem för Rally EM, Barum Czech Rally Zlin ställs in.
Väntans tider för Tom Kristensson om fortsättningen av årets JWRC.
Fyra WRC förare klara för 2021, så är läget i teamen.
Jonas Kruse gästförare i Slottssprinten med 15-åriga Maja Bengtsson i kartläsarstolen.
15 deltävlingar i Rally SM kalendern 2021.
Rådström värmer upp inför ERC med Rally Bohemia.
I väntan på rally, Tidemand taggad för Höljes All-Star Magic Weekend.
Hektisk rallyhöst i USA, Southern Ohio Forest Rally först ut med Pastrana & Block.
Fler foto i arkivet, asfalt och grus i Skilling 500 2000.
Så gick det i söndagens Gurkrace.
Lundberg snabbast i lördagens Gurkrace.
WRC final i december med Monza Rally Show?
Tänak kör Viru Rally med i20 WRC, årspremiär i Estniska Mästerskapet.
Örkelljungas Mini Smedsvängen ställs in.
Mikkelsen klar testförare för Pirelli med Citroen C3 WRC.
WRC teamen saknar information, Hyundai Motorsport inte klara för WRC efter 2021.
FKrallysport drar sig ur årets säsong, siktar på nystart 2021.
Hitills 117 inställda rallyn i Sverige - men även allt fler öppnade anmälningar.



Nyhetsarkiv:
[
2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]





Nyheter; Norsk-Rally:
»
Seier for Ott Tänak i Viru Rally
»
Rally Estland inngår i en oppdatert WRC-kalender
»
Tänak kjörer Hyundai i20 WRC på hjemmebane
»
Andreas Mikkelsen blir Pirelli testförer med Citroën C3 WRC
»
Rallyshow i Slemmestad avlyst
- www.norsk-rally.com -


Månadens mest lästa:
» Ny häftig designidé på Ford Puma WRC 2022!
» Carlsson avslutar årets rallysäsong, siktar på 2021.
» Solklar seger för Tänak, perfekt genrep inför Rally Estonia.
» WRC kalendern 2020 klar, återstart i Estland!
» Peugeot 208 Rally4 debuterar i helgen, 100 bilar sålda av R2 ersättaren.


Mest lästa nyheter:
»
Så körs Rally Sweden 2017 - Karta och Tidsplan!
»
Så körs Rally Sweden 2018 - sträckor, kartor och tider!
»
Så körs Rally Sweden 2019, tidsplan & kartor!
»
Så körs Svenska Rallyt 2010, sträckor och tider.
»
Dags för Landskamp - nu med egen hemsida!
»
Så körs Midnattssolsrallyt, 18 sträckor att följa!
»
Så körs Rally Sweden 2015 - sträcka för sträcka!
»
Så körs Rally Sweden 2016!
»
Så körs Rally Sweden 2014 - de här sträckorna används.
»
Resultat, Tider & Info för Midnattssolsrallyt 2014!
»
Vem kör vad - nytt Alpinebygge för 2016!
»
Svenska Rallycupen - fortsatt utveckling, kalender 2017 redan klar.
»
Vem kör vad 2017 del 5, bl.a. Wall mot Midnattssolsrallyt.
»
Häftigaste rallybilen i Sverige, Porsche 997 GT3 redo för rallyskogen!
»
Svenska RallyCupen redo för 2018 - här är kalendern!


 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2020.