Mats Bilar   

   
Mastertrailer.   

   
GNM Sweden AB   

   
Carless Racing Fuels.   

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WebTV & Video
  E-Cupen
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  BLOGG; FREDRIK
       ÅHLIN

  KÖP & SÄLJ
  KALENDER




© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Final i VOC SverigeSerie toppad med både MästarMöte och Revanschen.
PRESSRELEASE

I helgen ska 2019-års jubileumssäsong i 30-åriga VOC Mekonomen Rallys extremt tajta SverigeSerie avgöras, faktum är att inte någon av klasserna är avgjorda förrän målflaggan faller på lördag eftermiddag. Platsen för bataljen är som tradition givit Örebro och Rikspokalen. Det är en supervital 30-åring som firar med flaggan i topp. Hela 82 VOC- ekipage luftar sig den här lördagen, det största VOC-startfältet i modern tid. Och hela 32 bilar till start enbart i högsta elitklassen är faktiskt det största A-startfältet någonsin. Kan man fira 30 år som rallyklass på bättre sätt än så. Otroligt häftigt och vilket styrkebesked att få fira så mogen ålder med att slå rekord i antal startande bilar. Och blotta storleken på startfältet ger också en föraning om hur oerhört tuff tävlingen kommer att bli.

Årets upplaga av VOC´s nationella kungaserie är oerhört tuff, inget är avgjort. Inklusive tävlingens avslutande PowerStage så står hela 35 fortfarande poäng på spel.
ha bli
– Vi fyller 30 år som klass utan att har blivit en klassikerklass - jag tror att många inte inser hur unikt det är i rallyvärlden. Det gör vi dessutom med över 700 aktiva bilar något som med stor säkerhet gör oss till världens största märkesklass. Och vi fyller år vitala, vi växer och producerar mästarämnen på löpande band. Faktum är att samtidigt med finalen så kör två ”VOC-killar” Tom Kristensson och Dennis Rådström om Junior VM guld i Wales, någon av dessa två kommer sannolikt att ta över äran och pokalen från förra årets vinnare Emil Bergkvist som alla vet också är en ”VOC-produkt”. Det är stort, oerhört stort, säger klassansvarig Roger Fransson.

Hedras den som hedras bör.

– Roger fortsätter, det är inte jag som ska ha äran för detta. Det är hela det fantastiska gäng som som jobbar, och har jobbat, med klassen ideellt och med en otrolig och till synes outtröttlig glöd. Allra mest ska dock Carleríc Johansson hyllas, mannen som tog initiativ till och som startade den här fantastiska och unika klassen för 30 år sedan. Carleric som självklart och traditionsenligt kommer att förära årets prisutdelning och fest med sin närvaro.

MästarMöte och Revanschen utanpå den vanliga finalen

Årets final är inte lik något annat år, inte bara på grund av klassens jubileum utan än mer för de speciella tävlingar-i-tävlingen som kryddar årets anrättning.

– Jag kommer därför inte heller på vanligt manér spekulera lika mycket om klassegrare den här gången. Istället konstaterar jag att hela åtta av SverigeSeriens vinnare av VOC´s högsta elitklass genom åren kommer till start nu när en ”Mästarnas Mästare” ska koras. Med bara lite mer flyt så hade herrarna kunnat vara elva. Mathias Gustavsson vinnare 2004 satsade så hårt i sina förberedelser att det slutade med en vådlig rullning. Bosse Hemmingson, vinnare 2007 åkte på kabeldragningsjobb uppe i fjällen och hann därför inte få den speciellt inköpta bilen i tävlingsskick. Och nära var det också att Emil Bergkvist, som tyvärr har avbrutit sin WRC 2 säsong lite i förtid av ekonomiska skäl, skulle komma till start i min fina 940, men han är inte riktigt återställd efter den krasch han var med om när han åkte CoDriver häromsistens. Att sedan Tom Kristensson och Arne Rådström inte kan komma till start har jag berört redan, att tävla om VM måste anses som ett högst legitimt skäl att avstå även ett MästarMöte.

Namnen som kommer till start i MästarMötet imponerar.

– Mats Karlsson, SverigeSeriens första vinnare 1993 och som också vann 1994, Billy Johansson som vann 1995 och sedan igen 1997. Joakim Hallkvist som vann både 2001 och 2002. Henrik Andersson som vann 2003. Anders Banger som vann 2009. Nicklas Carlson som vann såväl 2010 som 2011. Toppat med sentida vinnarna André Nygren 2017 och Lukas Kindgren i fjol, 2018. Blir inte det här ett superintressant MästarMöte så säg?

Många också hugade på Revanschen.

– Vi har toppat med ytterligare en tävling-i-tävlingen den så kallade Revanschen. Här får alla tidigare tävlande möjligheten att ytterligare en gång utmana sina övermän då de fajtades om högsta pallplatsen i SverigeSerien. Det här kommer också att bli en otroligt prestigefylld kamp, och frågan är om någon av alla dessa kombattanter ska lyckas slå denna kader av gamla mästare eller om någon av mästarna ska gå hem med både den stora MästarMötespokalen och den lika stora och mäktiga Revanschpokalen. Pokaler i alla ära, men störst av allt är förstås ändå prestigen, att vinna Mästarnas Mästare är minst sagt fint. På lördag eftermiddag vet vi hur det slutar.

Men, tävlingen som helhet då?

Det stora startfältet i Elit A bäddar för något alldeles speciellt.

– Att tippa detta är omöjligt. Men jag har ändå en känsla av att det tempo som 2019-års upplaga går i så kommer alla återfallsförare att få kämpa hårt. Jag tror att Kristoffer Karlsson i synnerhet men också Emil Andersson och Patrik Fredriksson blir riktigt svåra nötter att knäcka. Möjligen väljer Kristoffer att inte satsa fullt, bara han tar sig i mål så räcker de kassaskåpssäkra 10 poäng som det ger för honom att säkra det guld som han så många gånger tappat precis på mållinjen. Här har du mina troliga topp tre, trots deltagandet av alla gamla giganter.

Öppet också i Elit B.

– Oscar Jansson är tillbaka efter rullningen i Eskilstuna och tar upp kampen med årets dominant i lägre elitklassen, Dennis Persson. Men så säker som Dennis har varit det här året så krävs det nästan något problem för honom för att Oscar ska kunna plocka alla de 21 poäng han ligger efter och ytterligare en poäng som han behöver för att vinna. Men det är värt att lyfta på hatten för Oscar och samtidigt logga in hans namn i hjärnan för framtida följande. Han är en grym talang han också. Och vad kan bättre beskriva motivation än att ha rullat två bilar så tufft under säsongen att det krävt nybygge och att ändå vara med och slåss om slutsegern. Lite öppnare om bronsplatsen, Magnus Lindqvist kan te sig säker men såväl Simon Erlandsson och Andreas Liljeberg som Magnus Westman är redo att riskera en hel del för att ge Lindqvist en rejäl match. I det här klustret kunde undertecknad också ha haft ett finger med i spelet, jag och Lotta var otroligt nära Lindqvist och pallplats i Nora senast, men som klassansvarig är det tyvärr omöjligt att hinna köra finaltävlingen även om det svider en massa extra just i år med det här otroliga räjset.

Och i Cupklassen (C)?

Här har vi också en dominant i år, Robin Bäckström. Han leder med 15 poäng och jag tror det räcker för att Robin ska kunna säkra guldet om inget går riktigt fel. Men såväl Patrik Lundberg som Joel Norqvist har chansen, så osvuret är definitivt bäst. I själva tävlingen vill jag dock höja ett varningens finger för Daniel Jonsson som går ut med med högt startnummer efter att bara ha gjort en start i serien tidigare i år, men som jag brukar säga ibland: kom ihåg att jag sa det.

Efter tävling flyttar vi oss till Örebro Konserthus för stor prisutdelning och fest

Att klassen har prisutdelning och fest på något av stadens mer högklassiga etablissemang har också det blivit en fin tradition.

– I år är det Konserthuset och deras fashionabla restaurang UMAMI som bjuder på omgivningen. Där kommer vi att äta gott och samtidigt ska landets utan konkurrens största prisbord i en enskild klass att delas ut. Totalt är det priser för hela 200 000 kr som ska få sina slutliga ägare, ytterligare ett rekord. Och självklart slår vi också rekord i antal anmälda på festen, i år är vi tvåhundra, ett projekt i sig för klassansvarig bara att få det att fungera.

Välkomna till en garanterat mycket händelserik jubileumsrallyhelg signerad VOC Mekonomen Rally.


» Pressrelease från VOC Mekonomen Rally.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2019-10-03 21:32






M-Sport till Rally Legends med Fiesta WRC.
© M-Sport.M-Sport ställer upp i årets Rally Legends, den från San Marino stor rallyfesten får besök av det brittiska företaget. Som tidigare är det i oktober hela eventet ska äga rum. M-Sport gör starten ihop med mångåriga partnern Michelin, företaget som nu lämnar tillverkningen av WRC däck efter årets säson...

Publicerad: 2020-07-13 13:07


Dennis Rådström och Johan Johansson tog dominant seger i EM-genrep.
© Vandraq Studio.Värmländske rallyföraren Dennis Rådström och hans kartläsare Johan Johansson har i helgen kört den Tjeckiska mästerskapstävlingen Rally Bohemia som uppladdning inför premiären av Rally-SM i Rom i Italien den 24-26 juli. Dennis och Johan, som tävlar för det tjeckiska teamet ORSAK Rally Sport med en F...

Publicerad: 2020-07-13 12:58


Foto från Slottssprinten Rally-Light, från start till prisutdelning.
© emotorsport.seSlottssprinten Rally-Light var sommarens hittills största rally, det största sedan Corona pandemins utbrott slog till under senvintern och stoppade allt tävlande.
Det var Jari Saarinen som behärskade sträckan bäst, det var tre åk varav de två bästa räknades samman för sluttiden. Sedan tidigare fin...

Publicerad: 2020-07-12 21:06


Rådström utklassade Tjeckerna i Rally Bohemia.
© Rådström Motorsport.Vaclav Pech jun. blev den som körde hem Rally Bohemia totalt efter att söndagens sju sträckor avverkats, i en Ford Focus WRC togs segern efter en lång och tuff kamp ute på vägarna.

Slagen med 6,4 sekunder var Jan Kopecky, Skoda Motorsports fabriksförare som dock fick klassegern för R5 bilarna i m...

Publicerad: 2020-07-12 16:50


Race Consulting informerar, orsaken till tidsstrulet vid Slottssprinten Rally-Light.
© emotorsport.seVi har med förståelse fått en del frågor gällande det strul som skedde med tider under lördagens Slottssprinten Rally-Light och nu vill vi på Race Consulting tillsammans med arrangören Katrineholms MK ge en förklaring till det inträffade.

Det var tider från omgång 1 och 2 som justerades i samband...

Publicerad: 2020-07-12 15:17


Foto från Slottssprinten Rally-Light, del 1.
© emotorsport.seUnder lördagen avgjordes Slottssprinten Rally-Light. Till start kom ett 70-tal ekipage som fick chansen att åka den 2,5km långa sträckan tre gånger. Snabbast där två åk utav tre räknades var Jari Saarinen, med en Skoda Fabia R5 var han snabbast följd av Sebastian Eriksson och Jari Liiten. En först o...

Publicerad: 2020-07-12 15:12


Stugemo vinnare i Gotländsk Sommarspecial.
Publikfria Sommarspecialen på Gotland med Gotlands MFBK, två sträckor gick dubbelt under lördagen där tävlingens båda 4wd ekipage toppade totalt. Totalsegern tog Lars Stugemo och Kalle Lexe i en Skoda Fabia R5, segern runt 15 sekunder före Bo Gustavsson som hyrt in en VW Polo GTI R5 från finska Prin...

Publicerad: 2020-07-12 11:44


Rådström leder stort i Rally Bohemia.
© Vandraq Studio.Jari Huttunen håller ledningen i Rally Bohemia efter dagens 11 specialsträckor i Tjeckien, finländaren i en Hyundai i20 R5 imponerar där han håller hemmahoppet Jan Kopecky tävlandes för Skoda Motorsport bakom.

Jari och Jan håller en god kamp i täten, 0,6 sekunder mellan dem inför söndagens sju sp...

Publicerad: 2020-07-11 22:37


Saarinen ny mästare när Slottssprinten Rally-Light avgjordes.
© emotorsport.seSlottssprinten Rally-Light, en miniversion av den svenska sommarklassikern vid Ericsbergs Slott för Katrineholm MK. Med stora restriktioner kunde tävlingen genomföras och det blev ett lyckat arrangemang även om det var tomt både på serviceplatsen och runt Ericsbergs Slott där det annars brukar vara ...

Publicerad: 2020-07-11 21:42


WebTV & Resultat från Slottssprinten Rally-Light!
© emotorsport.seSlottssprinten Rally-Light, ett helt publikfritt rally med en sträcka om 2,5km som körs tre gånger. Extra spänning när bara de två snabbaste åken räknas samman.

För att den uteblivna publiken ändå ska få en skymt av tävlingen så sänds det sista partiet live med tre kameror som går ut i Web TV sä...

Publicerad: 2020-07-10 19:55


Tidigare nyheter:
Rådström visade klass på shakedown, dags för start i Rally Bohemia.
Nystart av säsongen, Victor & Jonas redo för Slottssprinten.
Takamotos WRC-program klart, startar i Rally Estonia, avslutar i Rally Japan.
Solberg gör asfaltdebut i Rom, kör EM premiären.
Datumen klara för Midnattssolsrallyt 2021!
Publikfri men livesänd Slottssprinten Rally-Light på lördag med 70 åkare.
Dennis Rådström och Johan Johansson värmer upp inför Rally-EM i Tjeckien.
Rallysporten på Gotland igång, Sommarspecial på lördag.
SMK Hörby, TV-Svängen ställs in för första gång sedan 1965.
TV-Svängen ställer in, ingen Historisk RM serie 2020.
Kalendern för Supercupen 2021 klar!
Vi ser tillbaka, foto från Midnattssolsrallyts senaste 11 år!
14 tävlingar i kalendern, antalet inbjudningar ökar!
Katsuta gör WRC start i Finland, kör Kokkola 400 Juhlaralli.
Fem tävlingar klara för Bilsport Rally Cup 2021.
M-Sport visar upp bilarna inför comebacken efter Corona pandemin.
Fler foto i arkivet, nu Kvarnrundan & Sapa Rallyt 2000.
Rallyrapport världen runt, så gick det i några av helgens rallyn.
Ny häftig designidé på Ford Puma WRC 2022!
Solklar seger för Tänak, perfekt genrep inför Rally Estonia.



Nyhetsarkiv:
[
2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]





Nyheter; Norsk-Rally:
»
Oliver Solberg kjörer Rally di Roma Capitale
»
Seier for Ott Tänak i Viru Rally
»
Rally Estland inngår i en oppdatert WRC-kalender
»
Tänak kjörer Hyundai i20 WRC på hjemmebane
»
Andreas Mikkelsen blir Pirelli testförer med Citroën C3 WRC
- www.norsk-rally.com -


Månadens mest lästa:
» WebTV & Resultat från Slottssprinten Rally-Light!
» Publikfri men livesänd Slottssprinten Rally-Light på lördag med 70 åkare.
» Ny häftig designidé på Ford Puma WRC 2022!
» Carlsson avslutar årets rallysäsong, siktar på 2021.
» Race Consulting informerar, orsaken till tidsstrulet vid Slottssprinten Rally-Light.


Mest lästa nyheter:
»
Så körs Rally Sweden 2017 - Karta och Tidsplan!
»
Så körs Rally Sweden 2018 - sträckor, kartor och tider!
»
Så körs Rally Sweden 2019, tidsplan & kartor!
»
Så körs Svenska Rallyt 2010, sträckor och tider.
»
Dags för Landskamp - nu med egen hemsida!
»
Så körs Midnattssolsrallyt, 18 sträckor att följa!
»
Så körs Rally Sweden 2015 - sträcka för sträcka!
»
Så körs Rally Sweden 2016!
»
Så körs Rally Sweden 2014 - de här sträckorna används.
»
Resultat, Tider & Info för Midnattssolsrallyt 2014!
»
Vem kör vad - nytt Alpinebygge för 2016!
»
Svenska Rallycupen - fortsatt utveckling, kalender 2017 redan klar.
»
Vem kör vad 2017 del 5, bl.a. Wall mot Midnattssolsrallyt.
»
Häftigaste rallybilen i Sverige, Porsche 997 GT3 redo för rallyskogen!
»
Svenska RallyCupen redo för 2018 - här är kalendern!


 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2020.