Mastertrailer.

   
Mats Bilar

   
GN Motorsport

   
Carless Racing Fuels.

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WebTV & Video
  E-Cupen
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  BLOGG; FREDRIK
       ÅHLIN

  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Final i VOC SverigeSerie toppad med både MästarMöte och Revanschen.
PRESSRELEASE

I helgen ska 2019-års jubileumssäsong i 30-åriga VOC Mekonomen Rallys extremt tajta SverigeSerie avgöras, faktum är att inte någon av klasserna är avgjorda förrän målflaggan faller på lördag eftermiddag. Platsen för bataljen är som tradition givit Örebro och Rikspokalen. Det är en supervital 30-åring som firar med flaggan i topp. Hela 82 VOC- ekipage luftar sig den här lördagen, det största VOC-startfältet i modern tid. Och hela 32 bilar till start enbart i högsta elitklassen är faktiskt det största A-startfältet någonsin. Kan man fira 30 år som rallyklass på bättre sätt än så. Otroligt häftigt och vilket styrkebesked att få fira så mogen ålder med att slå rekord i antal startande bilar. Och blotta storleken på startfältet ger också en föraning om hur oerhört tuff tävlingen kommer att bli.

Årets upplaga av VOC´s nationella kungaserie är oerhört tuff, inget är avgjort. Inklusive tävlingens avslutande PowerStage så står hela 35 fortfarande poäng på spel.
ha bli
– Vi fyller 30 år som klass utan att har blivit en klassikerklass - jag tror att många inte inser hur unikt det är i rallyvärlden. Det gör vi dessutom med över 700 aktiva bilar något som med stor säkerhet gör oss till världens största märkesklass. Och vi fyller år vitala, vi växer och producerar mästarämnen på löpande band. Faktum är att samtidigt med finalen så kör två ”VOC-killar” Tom Kristensson och Dennis Rådström om Junior VM guld i Wales, någon av dessa två kommer sannolikt att ta över äran och pokalen från förra årets vinnare Emil Bergkvist som alla vet också är en ”VOC-produkt”. Det är stort, oerhört stort, säger klassansvarig Roger Fransson.

Hedras den som hedras bör.

– Roger fortsätter, det är inte jag som ska ha äran för detta. Det är hela det fantastiska gäng som som jobbar, och har jobbat, med klassen ideellt och med en otrolig och till synes outtröttlig glöd. Allra mest ska dock Carleríc Johansson hyllas, mannen som tog initiativ till och som startade den här fantastiska och unika klassen för 30 år sedan. Carleric som självklart och traditionsenligt kommer att förära årets prisutdelning och fest med sin närvaro.

MästarMöte och Revanschen utanpå den vanliga finalen

Årets final är inte lik något annat år, inte bara på grund av klassens jubileum utan än mer för de speciella tävlingar-i-tävlingen som kryddar årets anrättning.

– Jag kommer därför inte heller på vanligt manér spekulera lika mycket om klassegrare den här gången. Istället konstaterar jag att hela åtta av SverigeSeriens vinnare av VOC´s högsta elitklass genom åren kommer till start nu när en ”Mästarnas Mästare” ska koras. Med bara lite mer flyt så hade herrarna kunnat vara elva. Mathias Gustavsson vinnare 2004 satsade så hårt i sina förberedelser att det slutade med en vådlig rullning. Bosse Hemmingson, vinnare 2007 åkte på kabeldragningsjobb uppe i fjällen och hann därför inte få den speciellt inköpta bilen i tävlingsskick. Och nära var det också att Emil Bergkvist, som tyvärr har avbrutit sin WRC 2 säsong lite i förtid av ekonomiska skäl, skulle komma till start i min fina 940, men han är inte riktigt återställd efter den krasch han var med om när han åkte CoDriver häromsistens. Att sedan Tom Kristensson och Arne Rådström inte kan komma till start har jag berört redan, att tävla om VM måste anses som ett högst legitimt skäl att avstå även ett MästarMöte.

Namnen som kommer till start i MästarMötet imponerar.

– Mats Karlsson, SverigeSeriens första vinnare 1993 och som också vann 1994, Billy Johansson som vann 1995 och sedan igen 1997. Joakim Hallkvist som vann både 2001 och 2002. Henrik Andersson som vann 2003. Anders Banger som vann 2009. Nicklas Carlson som vann såväl 2010 som 2011. Toppat med sentida vinnarna André Nygren 2017 och Lukas Kindgren i fjol, 2018. Blir inte det här ett superintressant MästarMöte så säg?

Många också hugade på Revanschen.

– Vi har toppat med ytterligare en tävling-i-tävlingen den så kallade Revanschen. Här får alla tidigare tävlande möjligheten att ytterligare en gång utmana sina övermän då de fajtades om högsta pallplatsen i SverigeSerien. Det här kommer också att bli en otroligt prestigefylld kamp, och frågan är om någon av alla dessa kombattanter ska lyckas slå denna kader av gamla mästare eller om någon av mästarna ska gå hem med både den stora MästarMötespokalen och den lika stora och mäktiga Revanschpokalen. Pokaler i alla ära, men störst av allt är förstås ändå prestigen, att vinna Mästarnas Mästare är minst sagt fint. På lördag eftermiddag vet vi hur det slutar.

Men, tävlingen som helhet då?

Det stora startfältet i Elit A bäddar för något alldeles speciellt.

– Att tippa detta är omöjligt. Men jag har ändå en känsla av att det tempo som 2019-års upplaga går i så kommer alla återfallsförare att få kämpa hårt. Jag tror att Kristoffer Karlsson i synnerhet men också Emil Andersson och Patrik Fredriksson blir riktigt svåra nötter att knäcka. Möjligen väljer Kristoffer att inte satsa fullt, bara han tar sig i mål så räcker de kassaskåpssäkra 10 poäng som det ger för honom att säkra det guld som han så många gånger tappat precis på mållinjen. Här har du mina troliga topp tre, trots deltagandet av alla gamla giganter.

Öppet också i Elit B.

– Oscar Jansson är tillbaka efter rullningen i Eskilstuna och tar upp kampen med årets dominant i lägre elitklassen, Dennis Persson. Men så säker som Dennis har varit det här året så krävs det nästan något problem för honom för att Oscar ska kunna plocka alla de 21 poäng han ligger efter och ytterligare en poäng som han behöver för att vinna. Men det är värt att lyfta på hatten för Oscar och samtidigt logga in hans namn i hjärnan för framtida följande. Han är en grym talang han också. Och vad kan bättre beskriva motivation än att ha rullat två bilar så tufft under säsongen att det krävt nybygge och att ändå vara med och slåss om slutsegern. Lite öppnare om bronsplatsen, Magnus Lindqvist kan te sig säker men såväl Simon Erlandsson och Andreas Liljeberg som Magnus Westman är redo att riskera en hel del för att ge Lindqvist en rejäl match. I det här klustret kunde undertecknad också ha haft ett finger med i spelet, jag och Lotta var otroligt nära Lindqvist och pallplats i Nora senast, men som klassansvarig är det tyvärr omöjligt att hinna köra finaltävlingen även om det svider en massa extra just i år med det här otroliga räjset.

Och i Cupklassen (C)?

Här har vi också en dominant i år, Robin Bäckström. Han leder med 15 poäng och jag tror det räcker för att Robin ska kunna säkra guldet om inget går riktigt fel. Men såväl Patrik Lundberg som Joel Norqvist har chansen, så osvuret är definitivt bäst. I själva tävlingen vill jag dock höja ett varningens finger för Daniel Jonsson som går ut med med högt startnummer efter att bara ha gjort en start i serien tidigare i år, men som jag brukar säga ibland: kom ihåg att jag sa det.

Efter tävling flyttar vi oss till Örebro Konserthus för stor prisutdelning och fest

Att klassen har prisutdelning och fest på något av stadens mer högklassiga etablissemang har också det blivit en fin tradition.

– I år är det Konserthuset och deras fashionabla restaurang UMAMI som bjuder på omgivningen. Där kommer vi att äta gott och samtidigt ska landets utan konkurrens största prisbord i en enskild klass att delas ut. Totalt är det priser för hela 200 000 kr som ska få sina slutliga ägare, ytterligare ett rekord. Och självklart slår vi också rekord i antal anmälda på festen, i år är vi tvåhundra, ett projekt i sig för klassansvarig bara att få det att fungera.

Välkomna till en garanterat mycket händelserik jubileumsrallyhelg signerad VOC Mekonomen Rally.


» Pressrelease från VOC Mekonomen Rally.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2019-10-03 21:32






Stort intresse för Ford Fiesta Trophy i Tyskland, på gång i fler länder.
© M-Sport.Tyske rallyåkaren Armin Schwarz lade rallyhjälmen på hyllan efter WRC säsongen med Skoda Motorsport 2005. Har efter det bara gjort sporadiska framträdande om än i häftiga bilar som Lancia Delta, Citroen Xsara WRC och Hyundai i20 WRC i tävlingar som uppvisning.

Nu hade Armin dragit ihop ett par te...

Publicerad: 2019-11-20 17:54


Citroen Racing lämnar WRC serien direkt!
© emotorsport.seFör en kort stund sedan förklarar Citroen Racing att de med omedelbar verkan drar sig ur WRC serien, detta redan nu. När Sebastien Ogier tagit beslutet att lämna teamet väljer man dra sig ur, anledningen är bristen på "första klassens förare" enligt teamets uttalande.

Sebastien har valt att bryta...

Publicerad: 2019-11-19 21:13


På torsdag startar Roger Albert Clark Rally, 48 mil special väntar Svenskarna.
© Roger Albert Clark Rally.Roger Albert Clark Rally, historiskt RAC rallyt i slutet av november väntas bjuda klassiska förhållanden för den tidigare VM finalen. Start på torsdag kväll och målgång på måndag kväll, 48 mil special fördelat över 32 sträckor som ska avverkas.

Rallyt startar från Leominster och inleds en sträcka...

Publicerad: 2019-11-19 21:10


Suzuki Swift R4ally lanserad, R4-klassen tar fäste i Spanien.
© Suzuki Ibérica.Suzuki Swift R4ally S blir sjätte bilmodellen klar för nya R4 reglementet, med pågående byggen kommer kategorin utökas än mer i Spanien / Portugal regionen.

Bakom nya Suzukin står Suzuki Motor Sport Iberica som också ansvarar för märkescupen och den tidigare utvecklingen av Suzuki Swift N5 som är...

Publicerad: 2019-11-19 21:03


Extrauppdrag för Mikkelsen hos Hyundai, kör Monza Motor Show.
© Hyundai Motorsport.Den 6-8 december körs Monza Motor Show på Monza Circuit, "the show must go hard" beskriver arrangören som årligen bjuder på spännande inslag och flera världsstjärnor från både rally och andra discipliner.

Idag presenteras att Dani Sordo och Andreas Mikkelsen är två dragplåster, de kommer starta u...

Publicerad: 2019-11-19 17:19


WRC silly season, lämnar Citroen och hamnar Ogier i Toyota?
© Citroen Racing.Efter Ott Tänaks flytt från Toyota Gazoo Racing till Hyundai Motorsport har det varit stiltje på förarmarknaden, men närmsta veckan väntas saker hända. De stora frågetecknen ligger nu hos Sebastien Ogier och Citroen Racing.

Fortsätter Citroen?
Kommer Citroen Racing fullfölja sitt avtal oc...

Publicerad: 2019-11-18 20:23


Nyberg summerar första året i Ungdomsrally, allt över förväntan.
© emotorsport.seGotlänningen Jonathan Nyberg summerar sin första säsong i Ungdomsrally, en lång säsong med Honda Civic med Hanna Nyberg i högerstolen.
- Det har inte gått annat än bra, allt har gått över alla mina förväntningar, summerar Jonathan.

Säsongen inleddes med Hejdesprinten den 13:e april.
-

Publicerad: 2019-11-18 19:44


Foto, nya Peugeot 208 R2t startklar, en ny vinstmaskin i tuffa R2 klassen?
© Peugeot Sport.I mitten på april gjorde den officiellt sina första meter på testvägarna, till helgen gör den debut i två olika tävlingar. Redan i helgen kunde vi berätta att Efren Llarena kör Rally Comunidad de Madrid RACE kommande helg med helt nya Peugeot 208 R2t. Bilen kommer också ses i franska the Rallye du V...

Publicerad: 2019-11-18 18:54


Första Citroen C3 R5:an till Norge.
© emotorsport.seR5 bilar från Citroen har haft svårt att nå framgång i norden, ett par Ds3 R5 sågs i Norge för några år sedan och i Sverige tävlas sporadiskt med fyra olika Ds3 R5 bilar.

Nu är den första C3 R5 på väg norr över, från Norge rapporterades för ett par veckor sedan att Trond Sveinsvoll blir först med...

Publicerad: 2019-11-17 20:54


Servicebil till servicebilen, Tuthills Safari preparering del 2!
© Tuthill Porsche.I förra delen berättade vi om Tuthill Porsches stora projekt, att driva 10 bilar i East African Safari Classic Rally. Åtta tävlingsdagar och 333 mil för bilarna och de tävlande. Projektet är enormt men också en viktig del i Porsche byggarens verksamhet.

Tre av bilarna går under Svenska Team Tidö ...

Publicerad: 2019-11-17 17:28


Tidigare nyheter:
Nyberg summerar första året i Ungdomsrally, allt över förväntan.
Foto, nya Peugeot 208 R2t startklar, en ny vinstmaskin i tuffa R2 klassen?
Första Citroen C3 R5:an till Norge.
Servicebil till servicebilen, Tuthills Safari preparering del 2!
Norsk/Svenskt i nästa helgs Rallye du Var, möter Loeb på franska rivieran.
Spännande år väntar Svenska RallyCupen 2020, här är några av nyheterna.
Svenska Rallysportförbundet siktar på att förenkla och sänka kostnader för aktiva och arrangörer.
Svenska RallyCupen 2020, sex deltävlingar och ny stor partner!
Brorson tog totalsegern i årets sista grustävling.
EM vinnaren debutkör nya Peugeot 208 R2t nästa helg.
6 containrar, 10 Porschar & 44 egna mekaniker när Tuthill Porsche packar för Safari Rally.
Team NYBE satsar på unga talanger, Maja först ut.
26-årig utmanare mot Blomqvist och övriga i Safari Rallyt.
Små justeringar i mästerskapsreglerna för SM 2020.
Lördagens Silverratten avslutar grussäsongen.
Fler tävlingar i kalendern för 2020!
Så körs E-Cupen 2020, sex deltävlingar i 23:e säsongen!
Första bilderna och infon om uppdaterade Hyundai i20 R5.
Nio WRC rallyn inställda genom åren.
Här är WRC medaljörerna efter 2019!



Nyhetsarkiv:
[
2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]





Nyheter; Norsk-Rally:
»
Citroën Racing trekker seg fra 2020-sesongen!
»
Rally Australia blir avlyst!!
»
Klasseseier i Rallye La Nucia
»
Lyseng/Iversen tok teten i Spania
»
Sterk andreplass for Gröndal i Tyskland
- www.norsk-rally.com -


Månadens mest lästa:
» Följ lördagens rallyn, bl.a. resultat & radio från Novemberskölden.
» WRC silly season, lämnar Citroen och hamnar Ogier i Toyota?
» Silly season, så ser WRC kontrakten ut just nu!
» Midnattssolsrallyt sökt 7-11:e juli i Örebro län 2020.
» Citroen Racing lämnar WRC serien direkt!


Mest lästa nyheter:
»
Så körs Rally Sweden 2017 - Karta och Tidsplan!
»
Så körs Rally Sweden 2018 - sträckor, kartor och tider!
»
Så körs Svenska Rallyt 2010, sträckor och tider.
»
Så körs Rally Sweden 2019, tidsplan & kartor!
»
Dags för Landskamp - nu med egen hemsida!
»
Så körs Midnattssolsrallyt, 18 sträckor att följa!
»
Så körs Rally Sweden 2015 - sträcka för sträcka!
»
Så körs Rally Sweden 2016!
»
Så körs Rally Sweden 2014 - de här sträckorna används.
»
Resultat, Tider & Info för Midnattssolsrallyt 2014!
»
Vem kör vad - nytt Alpinebygge för 2016!
»
Svenska Rallycupen - fortsatt utveckling, kalender 2017 redan klar.
»
Häftigaste rallybilen i Sverige, Porsche 997 GT3 redo för rallyskogen!
»
Vem kör vad 2017 del 5, bl.a. Wall mot Midnattssolsrallyt.
»
Svenska RallyCupen redo för 2018 - här är kalendern!


 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2019.