Mastertrailer.

   
Carless Racing Fuels.

   
GN Motorsport

   
Mats Bilar

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WebTV & Video
  E-Cupen
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  BLOGG; FREDRIK
       ÅHLIN

  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

VOC SverigeSerien avgjordes med Rikspokalen.
PRESSRELEASE

Det kan nu i det närmaste beskrivas som traditionsenligt att Rikspokalen arrangerad av SMK Örebro utgör finaltävling för VOC Mekonomen Rallys SverigeSerie. Årets tävling kom att mönstra ett rekordstartfält med över 80 bilar från klassen och bland dessa det största Elit A fält som någon startat i en och samma tävling under klassens långa historia. Stor orsak till det är det MästarMöte som arrangerades i samband med klassens 30-årsjubileum i år. Vi ska inte ägna mer kraft åt detta här, det kommer i eget reportage, utan istället fokusera på de fantastiska prestationerna i tävlingen i stort och slutställningen i SverigeSerien. Snabbast runt SMK Örebros 31 kilometer SS var en av klassens giganter – Elias Lundberg. Elit B segrades av Jacob Johannesson och i Cup-klassen var det Robin Bäckström som visade högst tempo. Bland klassen fantastiska juniorer var Isak Vikman snabbast.

Som det så ofta är kring Rikspokalen inleddes dagen med en krispig sval morgon för att bjuda på strålande fint väder med solen skinande på de över 80 VOC-ekipagen. Tre SS som totalt mätte 31 kilometer var slagfältet för denna finaltävling. En tävling där poängen är obligatoriska i serien varför ingen förare kunde vara helt säker på utgången. Därtill delas som vanligt mot slutet av serien, poäng ut på PowerStage vilket var tävlingens och årets sista sträcka.

– Jag hittar bara ett ord för att sammanfatta den här klassen och det är imponerade. Imponerade att vi funnits så länge och ändå är växande och så vitala. Imponerade att vi slår rekord i antal startande samtidigt som vi firar 30-års jubileum. Imponerade att så otroligt många superkompetenta rallyförare startat och i många fall driver sin karriär i klassen. Imponerade av Kristoffer Karlsson att ta hem högsta elitklassen på det sätt han gör i år. Men allra mest imponerande ändå den fantastiska stämning och sammanhållning som det finns i den här klassen, från våra alldeles på egen hand imponerade juniorer till väletablerade Elit A förare, säger klassansvarige Roger Fransson.

Jubileumsfinaltävlingen i Örebro blev också helt fantastisk.

– Klassen har ett långt samarbete med SMK Örebro och i år kunde vi verkligen bjuda tillbaka till alla bra tävlingar med ett extra stort startfält och dessutom med namnkunniga besättningar som gjorde inramningen till årets finaltävling extra festligt. Och det är ju faktiskt vårt trettioårsjubileum varför jag skulle kunna fylla spaltmeter med historier från våra år av tävlande. MEN, de tänker jag inte göra, istället ska jag fokusera på en mycket välorganiserad tävling med härlig inramning. Trots att lokalerna krockade med ett gäng som tydligen skulle tävla i löpning, ve och fasa, så hade klubbarna snyggt delat på lokalerna och allt fungerade fint. Resultanten blev lite annorlunda än vi är vana vid dessutom med så många startande. Möjligen var det dessutom vissa som såg chansen att här plocka på sig ordentligt med poäng i den obligatoriska tävlingen för att vandra upp några platser i serielistan samtidigt som somliga andra var tvungna att hålla igen lite och köra för serien inte för den enskilda tävlingen.

Elias Lundberg segrar i Elit A men Kristoffer Karlsson segrar i SverigeSerien

Elias Lundberg har skaffat sig en VOC igen för att få mer körtid utöver sin internationella satsning. Första tävlingarna fick unge Elias kämpa lite med att få till farten men i Örebro visade han varför han hör hemma i världseliten. En lugn start för att benchmarka konkurrenterna innan han fäller ned på SS2 och tar en betryggande ledning. Närmast jagade André Nygren som därmed var snabbast i MästarMötet följd av Patrik Fredriksson som återkommit till serien och kört andra tävlingar som krockat iskallt beräknande att dessa tävlingar ändå kunde komma att räknas bort från hans serie.

Kristoffer Karlsson behövde egentligen inget superresultat för att ta hem SverigeSerien men då närmast jagande Emil Andersson oturligt nog fick bryta med trasig vattenpump, bara fem poäng och rasande till en fjärde plats i serien fanns det egentligen ingen som kunde hota och segern var klar. Äntligen, får vi tillägga å Kristoffers vägnar. Patrik Fredrikssons iskalla kalkylerande gick hem och med en tredjeplats kunde han säkra andraplatsen i SverigeSerien före Tobias Isaksson.

– Jag måste börja med att få säga jubla ÄNTLIGEN för Kristoffers skull. Som han har kämpat med att ta hem SverigeSerien och fallit på målsnöret men i år var det verkligen Kristoffers år. Som han har kört. Jag kan inte låta bli att tro att det finns en koppling till att han flyttat till Värmland, det är något i vattnet, eller luften. Och lika mycket måste jag säga att jag lider med Emil Andersson som varit en nagel i ögat och verkligen aldrig hoppat över chansen att ge Kristoffer en rejäl fight. Men ditt år kommer Emil. Patrik Fredrikssons taktik för året har varit minst sagt speciell. Han hoppar helt sonika över två tävlingar för att tävla i Sydsvenska Rallycupen för att komma tillbaka till finaltävlingen, ta en bronspeng och andraplats i serien. Det är någon form av övermänsklig självsäkerhet kryddad med lite charmig nonchalans som gör att man bara kan le och nicka imponerat. Sedan vill jag faktiskt lyfta Tobias Isaksson här lite extra. Tobias har faktiskt gått igenom säsongen med bra resultat, inte alltid pallen och inte alltid med mest uppmärksamhet men han har kämpat, han har presterat mycket väl och han HAR tagit en tredjeplats i Sveriges tuffaste rallyserie. Det ska han ha en riktig eloge för. Riktigt bra jobbat Tobias!

Vi måste också lyft själva Finaltävlingen.

– Sedan får jag ju inte glömma själva tävlingen där Elias Lundberg faktiskt återigen imponerar på mig. Det är inte lätt att vara borta från VOC och tävla på ett så helt annorlunda sätt som Elias gjort och sedan komma tillbaka och vinna i en sådan här tävling. Elias visar verkligen mästartakter genom att köra sitt tempo på SS1, kolla av tiden och konstatera ungefär vad som kommer krävas och sedan köra två sträckor till och ta hem segern. Jag vågar tro att unge Elias har mer att hämta innanför overallen. Jag är snart klar, men vi måste ju rikta strålkastaren mot André. Jag ska rosa dig mer i ett separat tillfälle men andra efter Elias i detta gäng, såklart vill du alltid vinna som vi alla men det måste du känna dig nöjd med och du visar verkligen att din seger i SverigeSerien 2017 inte var någon tillfällighet!

Dennis Persson vinner SverigeSerien i Elit B men Jacob Johannesson vinner tävlingen

Jacob Johannesson gav sig aldrig någon chans till en placering i årets serier. Han inledde starkt i Cup-klassen men klassade upp sig till B-förare efter vintern och körde då inte heller full serie ens under sommaren. Men här i Örebro visade han att farten fanns där för att visa B-förarna vad som gäller. Segern tog han före Fredrik Alin och friskusen Kim Mastad som med Rikspokalen endast gör en inteckning i SverigeSerietabellen i år. (Kan vi våga hoppas på fler nästa år?)

Topptrion i serien hade uppenbarligen gått på hårt med den mentala träningen för att köra taktiskt. Dennis Persson segrar i serien trots en blygsam 12-poängare. Oscar Jansson hade behövt seger och andraplats på PowerStage för att ta hem serien och det går att misstänka att Dennis hade god koll på sin konkurrent. Det går också att misstänka att han hade kunnat plocka några till poäng om han verkligen velat. Magnus Lindqvist var i teorin hotad av vilka som kommit att kallats ”the rest” i Elit B och gläntade på dörren lite med en växellåda som tappade treans växel tidigt på dagens första sträcka, bra kämpat Magnus. Men Simon Erlandsson och Magnus Westman uppbringade helt enkelt inte tempot som krävdes den här dagen. Om Andreas Liljeberg gjorde det är oklart men många kunde se resterna av hans Volvo vid slutmålet och den var ingen rolig historia, over and out efter bara några kilometer. (NOT: Andreas klarades sig undan med två sprickor i vänsterfoten och co-driver Rickard är helt oskadd.)

– Jacob Johannesson, välkommen till toppen i Elit B och trots att jag kommer få tävla mot dig så hoppas jag få möta dig nästa år. Det är en god prestation att köra ifrån snabbe Fredrik Alin med nästan tio sekunder över 3 mil SS. Fredrik, alltid snabb gör ingen besviken med sin andraplats, jo såklart möjligen sig själv men bjöds på en god utmaningen av den alltid leende och glade Kim Mastad. I Elit B har serietoppen, sanningen att säga, hela säsongen handlat om tre namn. Dennis Persson, Oscar Jansson och Magnus Lindqvist. I precis den ordningen hamnar dessa tre herrar också och, vill jag påstå, det känns otroligt rättvist. Oscar har i och för sig haft en tuff säsong med några avåkningar och två skrotade bilar men Dennis har varit den snabbaste av de tre. Magnus har tappert jagat och distanserat sig från hotet underifrån i tabellen. Den här pallen känns faktiskt helt rätt. Grattis till er alla tre för en utmärkt insats hela året.

Robin Bäckström och Robin Bäckström; i tävlingen och i SverigeSerien

Trots en helt fantastisk säsong av Robin Bäckström så var ingenting klart inför finalen. Robin jagades närmast av Patrik Lundberg som behövde ta in 16 poäng på Robin i finalen för att överta ledningen och därmed segern i SverigeSerien. Många poäng men en avåkning som kostar tid i ett sällskap med ytterligare 20 hungriga VOC-åkare kostar poäng snabbt. Som rubriken anger så stod Robin upp för trycket och gjorde det han gör bäst; han såg helt enkelt till att göra matematiken enkel. Leder man innan tävlingen, vinner tävlingen och PowerStage, ja då torde man ju vinna SverigeSerien också. Sagt och gjort, stort grattis Robin. Närmast bakom Robin jagade Joel Norqvist följd av Emil Huss. Emil som för övrigt gör premiär i serien i år med tävlingen och detta med en pallplats. I SverigeSerien så lyckas Patrik Lundberg hålla jagande Joel efter sig med näst intill minsta möjliga marginal, två poäng. Joel gjorde verkligen allt han kunde men med 24 sekunder upp till Robin i tävlingen så nådde han tyvärr inte hela vägen men ingen ska någonsin skämmas över en tredjeplats i Sverigeserien.

– Som en repig grammofonskiva, ja det är något som vi i min generation lyssnade på när vi lyssnade på musik förr i tiden, får jag återigen tjata om Robin. MEN, jag gör det så gärna och det är så välförtjänt. Robin har verkligen varit mannen på allas läppar i Cup-klassen i år. Han klev in Torsby och satte ned foten med en seger i förmiddagstävlingen trots ett längre uppehåll från rally. När Jacob Johannesson sedan beslutar sig för att klassa upp sig till B-förare är det ingen som riktigt rår på Robin resten av säsongen. Men, återigen ett men, två herrar kämpar med full heder hela året för att inte låta serieledaren slappna av. Det är såklart Patrik och Joel jag syftar på och vid minsta misstag är de där och hugger. Alla tre har verkligen gjort en otroligt förtjänstfull säsong och förtjänar allt beröm. Jag kan ju heller inte låta bli att lyfta på kepsen till Emil Huss som kliver in och tar en pallplats i det här sällskapet. Det är mycket bra gjort, stort grattis!

Isak Vikman, även han med dubbla segrar

Svenskt rallys påläggskalvar var fem till antalet i Örebro och snabbast av dem alla var Isak Vikman som därmed tog sin fjärde seger för säsongen och också kan skryta med att vinna ungdomsklassen i SverigeSerien för VOC Mekonomen Rally. Oscar Östlund var två i tävlingen följd av Valentin Mårtensson som alla gjorde en fantastisk insats. En insats som tyvärr inte blev långlivad var Andreas Jacobsson som tyvärr körde av en bit in på SS1. Både Andreas och co-driver Andreas Persson tog sig till sjukhus för undersökning med onda ryggar men har båda friskförklarats. Två i SverigeSerien blev Marcus Persson som för övrigt slutade fyra i tävlingen. Valentin Mårtensson. Fyra i SverigeSerien är Oskar Östlund.

– Nu tänker jag inte återigen tjata om dessa bedrifter och hur snabbt de här ungdomarna kör utan noter och körkort trots att det förtjänar all uppmärksamhet och allas beundran. Jag har gjort det så många gånger redan. (Red. Anm. Och ändå får Roger in det en gång till…) Jag vill ogärna förminska någon av deltagarnas prestationer i den här klassen men trots allt vill jag lyfta Isak lite extra som verkligen visat stor klass och talang i sin körning hela säsongen. Vad månde bliva av dessa ungdomar. Marcus, Valentin och Oscar har alla varit med och slagits om seriepoängen under säsongen och de förtjänar verkligen allt beröm som kan uppbringas. Jag hoppas verkligen att vi får se er vidare i klassen i flera år till och jag vill ge er ett gott råd. Ingenting utvecklar rallyförare så mycket som att få köra många mil SS i hög konkurrens och i Sverige, möjligen hela Europa, finns ingen bättre grund för detta än VOC Mekonomen Rally. Det här säger jag inte bara som klassansvarig utan som person med stor kärlek till vår sport och ni är de absolut viktigaste personerna vår sport har. Det är ni som ska föra sporten vidare och vem vet, någon av er kanske tar vid efter eller bredvid andra stora namn som fostrats i vår klass. Ingen nämnd ingen glömd.

Årets serier har nu gått till ända och samtliga tabeller är fullständiga för VOC Mekonomen Rallys nationella serier. Klass- och Cupledningen tackar ödmjukast möjligt för detta år och det är ett tack som riktas till alla förare, co-drivers, mekar, mammor, pappor, stödjande släktingar och alla som gör det här möjligt. Men det är också, självklart, ett stort tack till alla klubbar med funktionärer och eldsjälar som jobbar så hårt för att hitta vägar, sätta samman högkvalitativa tävlingar och möta oss tävlande med glädjen och professionalism ute på tävlingarna. Stort stort tack! Nästa års säsong tar fart, som vanligt, med Finnskogsvalsen 11:e januari arrangerat av MK Ratten, samma Finnskogsvalsen som för övrigt belönades med årets tävling av de aktiva själva under prisutdelningen och festen. Stort grattis till MK Ratten.

Vi återkommer inom kort med en specialblick på MästarMötet. Väl mött till dess!


» Pressrelease från VOC Mekonomen Rally.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2019-10-18 18:12






På torsdag startar Roger Albert Clark Rally, 48 mil special väntar Svenskarna.
© Roger Albert Clark Rally.Roger Albert Clark Rally, historiskt RAC rallyt i slutet av november väntas bjuda klassiska förhållanden för den tidigare VM finalen. Start på torsdag kväll och målgång på måndag kväll, 48 mil special fördelat över 32 sträckor som ska avverkas.

Rallyt startar från Leominster och inleds en sträcka...

Publicerad: 2019-11-19 21:10


Suzuki Swift R4ally lanserad, R4-klassen tar fäste i Spanien.
© Suzuki Ibérica.Suzuki Swift R4ally S blir sjätte bilmodellen klar för nya R4 reglementet, med pågående byggen kommer kategorin utökas än mer i Spanien / Portugal regionen.

Bakom nya Suzukin står Suzuki Motor Sport Iberica som också ansvarar för märkescupen och den tidigare utvecklingen av Suzuki Swift N5 som är...

Publicerad: 2019-11-19 21:03


Extrauppdrag för Mikkelsen hos Hyundai, kör Monza Motor Show.
© Hyundai Motorsport.Den 6-8 december körs Monza Motor Show på Monza Circuit, "the show must go hard" beskriver arrangören som årligen bjuder på spännande inslag och flera världsstjärnor från både rally och andra discipliner.

Idag presenteras att Dani Sordo och Andreas Mikkelsen är två dragplåster, de kommer starta u...

Publicerad: 2019-11-19 17:19


WRC silly season, lämnar Citroen och hamnar Ogier i Toyota?
© Citroen Racing.Efter Ott Tänaks flytt från Toyota Gazoo Racing till Hyundai Motorsport har det varit stiltje på förarmarknaden, men närmsta veckan väntas saker hända. De stora frågetecknen ligger nu hos Sebastien Ogier och Citroen Racing.

Fortsätter Citroen?
Kommer Citroen Racing fullfölja sitt avtal oc...

Publicerad: 2019-11-18 20:23


Nyberg summerar första året i Ungdomsrally, allt över förväntan.
© emotorsport.seGotlänningen Jonathan Nyberg summerar sin första säsong i Ungdomsrally, en lång säsong med Honda Civic med Hanna Nyberg i högerstolen.
- Det har inte gått annat än bra, allt har gått över alla mina förväntningar, summerar Jonathan.

Säsongen inleddes med Hejdesprinten den 13:e april.
-

Publicerad: 2019-11-18 19:44


Foto, nya Peugeot 208 R2t startklar, en ny vinstmaskin i tuffa R2 klassen?
© Peugeot Sport.I mitten på april gjorde den officiellt sina första meter på testvägarna, till helgen gör den debut i två olika tävlingar. Redan i helgen kunde vi berätta att Efren Llarena kör Rally Comunidad de Madrid RACE kommande helg med helt nya Peugeot 208 R2t. Bilen kommer också ses i franska the Rallye du V...

Publicerad: 2019-11-18 18:54


Första Citroen C3 R5:an till Norge.
© emotorsport.seR5 bilar från Citroen har haft svårt att nå framgång i norden, ett par Ds3 R5 sågs i Norge för några år sedan och i Sverige tävlas sporadiskt med fyra olika Ds3 R5 bilar.

Nu är den första C3 R5 på väg norr över, från Norge rapporterades för ett par veckor sedan att Trond Sveinsvoll blir först med...

Publicerad: 2019-11-17 20:54


Servicebil till servicebilen, Tuthills Safari preparering del 2!
© Tuthill Porsche.I förra delen berättade vi om Tuthill Porsches stora projekt, att driva 10 bilar i East African Safari Classic Rally. Åtta tävlingsdagar och 333 mil för bilarna och de tävlande. Projektet är enormt men också en viktig del i Porsche byggarens verksamhet.

Tre av bilarna går under Svenska Team Tidö ...

Publicerad: 2019-11-17 17:28


Norsk/Svenskt i nästa helgs Rallye du Var, möter Loeb på franska rivieran.
© Rally NM.Från Sainte-Maxime startar på fredag årets Rallye du Var, en känd "säsongsfinal" på Franska solkusten där bland annat det nio deltävlingar långa Franska mästerskapet på asfalt tar målgång. 165 ekipage i startlistan och nivån är hög.

Ut som föråkare går Brice Tirabassi, rutinerad fransman med VM s...

Publicerad: 2019-11-17 14:54


Spännande år väntar Svenska RallyCupen 2020, här är några av nyheterna.
© emotorsport.seUnder lördagskvällen släppte så Svenska RallyCupen kalendern för 2020, detta i samband med cupens stora årsavslutning. Årets pristagare hyllades och deltagarna var på plats för att summera året med avslutningsfesten och på plats fanns ingen annan än Mattias Ekström!

Samtidigt som kvällen körde ig...

Publicerad: 2019-11-16 22:32


Tidigare nyheter:
Spännande år väntar Svenska RallyCupen 2020, här är några av nyheterna.
Svenska Rallysportförbundet siktar på att förenkla och sänka kostnader för aktiva och arrangörer.
Svenska RallyCupen 2020, sex deltävlingar och ny stor partner!
Brorson tog totalsegern i årets sista grustävling.
EM vinnaren debutkör nya Peugeot 208 R2t nästa helg.
6 containrar, 10 Porschar & 44 egna mekaniker när Tuthill Porsche packar för Safari Rally.
Team NYBE satsar på unga talanger, Maja först ut.
26-årig utmanare mot Blomqvist och övriga i Safari Rallyt.
Små justeringar i mästerskapsreglerna för SM 2020.
Lördagens Silverratten avslutar grussäsongen.
Fler tävlingar i kalendern för 2020!
Så körs E-Cupen 2020, sex deltävlingar i 23:e säsongen!
Första bilderna och infon om uppdaterade Hyundai i20 R5.
Nio WRC rallyn inställda genom åren.
Här är WRC medaljörerna efter 2019!
Rallykalendern för 2020, 100-talet Svenska rallyn tillagda.
Bränderna ökar, Rally Australia ställs in.
4 unika sträckor, totalt 21 sträckor på 9 mil när Australiensiska WRC arrangören bantar.
Victor och Jonas summerar ett fantastiskt rallyår tillsammans!
Skogsbränder hotar WRC finalen, kortad bana kan avgörs VM striden.



Nyhetsarkiv:
[
2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]





Nyheter; Norsk-Rally:
»
Rally Australia blir avlyst!!
»
Klasseseier i Rallye La Nucia
»
Lyseng/Iversen tok teten i Spania
»
Sterk andreplass for Gröndal i Tyskland
»
Trond Lyseng og Pål Iversen kjörer spansk asfaltrally.
- www.norsk-rally.com -


Månadens mest lästa:
» Följ lördagens rallyn, bl.a. resultat & radio från Novemberskölden.
» Silly season, så ser WRC kontrakten ut just nu!
» WRC silly season, lämnar Citroen och hamnar Ogier i Toyota?
» Midnattssolsrallyt sökt 7-11:e juli i Örebro län 2020.
» BMW seger, Axelsson totalsnabbast i Novemberskölden.


Mest lästa nyheter:
»
Så körs Rally Sweden 2017 - Karta och Tidsplan!
»
Så körs Rally Sweden 2018 - sträckor, kartor och tider!
»
Så körs Svenska Rallyt 2010, sträckor och tider.
»
Så körs Rally Sweden 2019, tidsplan & kartor!
»
Dags för Landskamp - nu med egen hemsida!
»
Så körs Midnattssolsrallyt, 18 sträckor att följa!
»
Så körs Rally Sweden 2015 - sträcka för sträcka!
»
Så körs Rally Sweden 2016!
»
Så körs Rally Sweden 2014 - de här sträckorna används.
»
Resultat, Tider & Info för Midnattssolsrallyt 2014!
»
Vem kör vad - nytt Alpinebygge för 2016!
»
Svenska Rallycupen - fortsatt utveckling, kalender 2017 redan klar.
»
Häftigaste rallybilen i Sverige, Porsche 997 GT3 redo för rallyskogen!
»
Vem kör vad 2017 del 5, bl.a. Wall mot Midnattssolsrallyt.
»
Svenska RallyCupen redo för 2018 - här är kalendern!


 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2019.