GN Motorsport

   
Mats Bilar

   
Carless Racing Fuels.

   
Mastertrailer.

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WebTV & Video
  E-Cupen
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  BLOGG; FREDRIK
       ÅHLIN

  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

© Evo-Challenge.se
© Evo-Challenge.se
Jimmy Joge leder från start till mål.
Joge tog hem första segern i Evolution Challenge.
PRESSRELEASE

Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden – Deltävling 1, LBC Ruschen Rally – 8 mars 2008

* Jimmy Joge leder från start till mål
* Ericsson tar en säker andra plats
* Weng gör en sen uppkörning och når tredje platsen
* De tävlande njuter av utmärkta förhållanden för en snötävling


Jimmy Joge och hans kartläsare Mikael Johansson vann den allra första deltävlingen i Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge som hölls i Sverige denna helg. LBC Ruschen Rally som arrangerades i Lima nära skidorten Sälen. Efter att ha lett ända från start så slutade de 54,1 sek före Jonas Ericsson/John Stigh som kom tvåa, som i sin tur var 27,8 sek före Hans-Erik Weng/Anders Fredriksson som kom trea.

LBC Ruschen är en av de mest populära rallytävlingarna i Sverige och detta år deltog över 240 bilar, varav 8 st var deltagare i Evolution Challenge, den enda serien för Grupp N Lancer Evolutions. Det är ett av de sista vinterrallyn i Sverige och det erbjöd 100 km istäckta vägar, uppdelade på fem specialsträckor.

Joge var snabbast av Evo Challenge-deltagarna på den första sträckan, 26 sek före Ericsson, som var lite förvånad över att han var så långt efter ledaren. Tvärtemot var Andreas Magnusson/Henrik Hulterskog nöjda över att bara vara 11 sek efter Ericsson eftersom detta var deras första snörally någonsin och första gången i deras Mitsubitshi.

Den första servicen för dagen följde efter SS1, där alla EVO Challenge-tävlande rapporterade att vägförhållandena var utmärkta och därför, roliga att köra.

Specialsträcka två, den kortaste sträckan av rallyt på 11,5 km följdes av den längsta, 39,5 km genom Mosätra. Fastän topplaceringarna var de samma när bilarna anlände till den andra servicen hade flera förare massor att berätta.

Joge hade hittat, vad han trodde var ett transmissions problem som gjorde att hans bil reagerade olika i högersvängar och därför orsakade ett besök i diket på SS3. Ericsson/ Magnusson körde fortfarande bra men fjärdeplacerade Joakim Borg/Lill-Erik Gustavsson medgav att de hade kört lite för fort, i kampen för att hänga med ledarna, och var frustrerade efter att ha gjort några misstag.

På femte plats låg det norska teamet Kenneth Jonsrød/Anders Wangen. Trots att de var nöjda med sin insats, tappade de tid på SS2 när deras intercom slutade fungera och sen, på SS3 råkade de ut för en sprucken bromsskiva. Inte långt efter på sjätte plats, ökade Weng farten och förberedde sig för att köra ännu snabbare på de två avslutande sträckorna. Joachim Carlström/Jörgen Norman förstörde vad som såg ut att bli en bra sträcka med en sladd på SS2 och de tappade över en minut innan de kom igång igen. Mikael Gustavsson tappade tvåan och fyrans växel, i bilen som han endast kört några hundra meter med innan tävlingen.

Till de två sista specialsträckorna slog vädret om och temperaturen steg några grader, snön började sakta smälta men som tur var, inte tillräckligt för att påverka Evo Challenge-deltagarna.
För att ta sig igenom de resterande sträckorna utan några incidenter körde Joge mer försiktigt vilket tillät Weng att uppnå den snabbaste tiden för Evo Challenge på SS4 och Jonsrød fick den snabbaste tiden på SS5. Hur som helst, den svenska mästaren 2006 hade gjort tillräckligt och korsade mållinjen för att bli den allra första vinnaren av Swedish Evolution Challenge, där han slutade tvåa i Grupp N och hamnade på en total sjätteplats.

”Jag är väldigt nöjd med att ha vunnit den första deltävlingen av Evolution Challenge i Sverige”, sa Joge. ”Det här var första gången jag deltog i detta rally och det var roligt. Jag ser nu fram emot att få göra några små justeringar på bilen som gör att den ska gå ännu snabbare, och få göra om detta på den andra deltävlingen.”

Trots flera försök, kunde inte Ericsson ta ifatt tidsskillnaden fram till Joge och han slutade tvåa, medan Wengs körning de två sista sträckorna räckte fram till en tredje plats, bara 6,6 sek före Magnusson, som fick erfara att hans däck förlorade fästet mot slutet av tävlingen och han var förstås besviken över att ha tappat pallplaceringen.

Borg hade tur som slutade femma efter det att en bil träffade hans Evo på vägsträckan tillbaka till målet. Jonsrød var nöjd med sin insats, första säsongen i en Mitsubishi, och slutade sexa. Carlström var också nöjd med sin insats på de två sista specialsträckorna men var också orolig för att hans motor tappade kraft på slutet, medan Gustavsson var glad att över huvud taget ha tagit sig i mål efter att han varit tvungen att reparera sin trasiga växellåda.

Den andra deltävlingen av Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge i Sverige hålls den 19 april på Kong Christian Race i Kristanstad där arrangörerna förväntar sig att deltagarantalet ökar till tvåsiffrigt.

2008 års Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden är sponsrad av: Mitsubishi Motors Sweden, Pirelli tyres, Sunoco fuel, Performance Friction Brakes, Speedline Corse wheels (www.ppe.com), PIAA lights, Sparco racewear, Scandinavian Tools & Tent, Mpart and RPM Promotions.

Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge – Resultat deltävling 1
1 Jimmy Joge (Tjällmo)/Mikael Johansson 1:00:09.8
2 Jonas Ericsson (/ John Stigh 1:01:03.9
3 Hans-Erik Weng (Säffle)/Anders Fredriksson (Årjäng) 1:01:31.7
4 Andreas Magnusson (Skeppshult)/Henrik Hulterskog (Stensjön) 1:01:38.3
5 Joachim Borg(Järfälla)/Lill-Erik Gustavsson (Örebro) 1:01:42.7
6 Kenneth Jonsrød (Sperrebotn)/Anders Wangen 1:01:47.3
7 Joachim Carlström (Rockneby)/Jörgen Norma (Torsäs) 1:04:03.3
8 Mikael Gustafsson (Ludvika)/Ola Persson (Uppsala) 1:08:23.3

Ställningen i mästerskapet
Förare Poäng
1 Jimmy Joge 12
2 Jonas Ericsson 10
3 Hans-Erik Weng 8
4 Andreas Magnusson 7
5 Joachim Borg 6
6 Kenneth Jonsrød 5
7 Joachim Carlström 4
8 Mikael Gustafsson 3

Kartläsare
1 Mikael Johansson 12
2 John Stigh 10
3 Anders Fredriksson 8
4 Henrik Hulterskog 7
5 Lill-Erik Gustavsson 6
6 Jorgen Norman 5
7 Ola Persson 4


» Pressrelease från Swedish Evo Challenge.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2008-03-10 16:59






Fyrhjulsdrivna Rally3 får nytt reglemente 2021.
© Suzuki Ibérica.Den 1:a januari 2021 vill FIA presentera ett nytt reglemente för kategorin Rally 3, det handlar då om en ny modell som ska gå ihop och på sikt fasa ut R4 bilarna. Ett första utkast har presenterats för FIA World Motor Sport Council och planen är att allt ska vara klart för start 2021.

Anledningen...

Publicerad: 2019-12-08 18:05


Bottas vann totalt på Rallycircuit Cote d´Azur.
© Valtteri Bottas.Franska Rallycircuit Cote d´Azur har körts på Paul Ricard banan under helgen, avslutning under söndagens eftermiddag när den nionde sträckan tog målgång. Fem sträcksegrar har finske Valtteri Bottas tagit ihop med co-driver Marko Salminen i en Citroën DS3 WRC.

Finländaren har varit ute 1:22 timmar...

Publicerad: 2019-12-08 14:18


Crugnola åkte ifrån Hyundais fabriksförare på Monza Rally Show.
© M. Bettiol / Monza Eni Circuit.Andrea Crugnola körde hem Monza Rally Show som avgjorts över åtta sträckor på Monza området. Hemmaföraren i en VW Polo GTI R5 körde hem segern 11,5 sekunder före Dani Sordo, spanjoren i en Hyundai i20 R5.

De tävlande var ute i över 1:25 timmar vilket visar att det är mer än en jippotävling, Andre...

Publicerad: 2019-12-08 12:49


FIA öppnar för fler team i WRC klassen.
© emotorsport.seFIA och WRC Promotorn är oroliga efter Citroen Racings avhopp, när det nya tekniska reglementet presenterades inför säsongen 2017 så skulle bilarna inte vara tillåtna att tävla med för privata aktörer, framför allt inte förrän FIA godkänt den tävlande.

Ett gäng starter har gjorts med förare vid s...

Publicerad: 2019-12-08 11:44


Pirelli levererar däcken till Junior EM under tre säsonger.
© FIA ERC.Det blev inget besked om vilken däckleverantör som vunnit upphandlingen för WRC serien när FIA World Motor Sport Council hade möte i veckan, men ett avtal för Junior EM serien kunde presenteras.

Det blir en fortsättning för Pirelli på Junior EM serien ERC3 Junior, serien för R2 bilar. Redan tidig...

Publicerad: 2019-12-07 11:42


Videospecial, Hyundai och Toyota testar inför Rallye Monte Carlo.
© Hyundai Motorsport.Hyundai Motorsport och Toyota Gazoo Racing går för 2020, båda teamen har inlett testerna inför Rallye Monte Carlo med sina båda förare. Samtidigt har deras nya besättningar gjort sig hemmastadda i teamen och fått sina första tester.

VM vinnaren Ott Tänak har kört sina första riktiga tester med Hy...

Publicerad: 2019-12-07 09:16


Stig tvåa, Roger femma och Julia sexa, Safari Rallyt i mål.
© McKlein / EASR.Två sträckor återstod av East African Safari Classic Rally när de tävlande inledde fredagen, vid lunch Svensk tid tog de tävlande målgång efter åtta mil special för dagen.

Kris Rosenberger lotsad av Nicola Bleicher inledde starkt, sträckseger och övertog ledningen av Stig Blomqvist som hade 6,8 s...

Publicerad: 2019-12-06 17:39


Stig Blomqvist tvåa i Safari Rally.
© McKlein / EASR.Stig Blomqvist och Jörgen Fornander inledde sista etappen av East African Safari Classic Rally som ledare, 6.8 sekunders ledning efter 12 timmars körning, då har Stig och Kris Rosenberger kört om sekunder under flera dagar i täten och bytt placering. En tät och häftig kamp på de tuffa sträckorna i g...

Publicerad: 2019-12-05 23:54


Så körs FIA R-GT serien 2020.
© FIA ERC.FIA R-GT serie rullar vidare med ny säsong, fem deltävlingar för de tuffa bilarna där premiär och final går ihop med WRC serien. Man inleder med Rallye Monte Carlo och avslutar med Tyska ADAC Rallye Deutschland i mitten på oktober.

Mellan dessa deltävlingar åker man till Frankrike, Belgien och It...

Publicerad: 2019-12-05 22:47


Två sträckor på sex mil kvar av Safari Rallyt, ska Stig vinna?
© McKlein / EASR.Drygt sex mil inleder sista etappen i East African Safari Classic Rally, arrangören har fått korta den planerade banan efter tidigare regn som spolat bort vägar. Efter Kaloieni sträckan på sex mil blir det en liten paus, den planerade ss23 ströks efter skador från regnet där delar av vägen är bortsp...

Publicerad: 2019-12-05 22:34


Tidigare nyheter:
Stig Blomqvist tvåa i Safari Rally.
Så körs FIA R-GT serien 2020.
Så körs de sex FIA European Rally Trophy serierna 2020.
Två sträckor på sex mil kvar av Safari Rallyt, ska Stig vinna?
Madelene, årets co-driver stipendiat i Thomas Carlssons Minnesfond.
Så körs historiska Rally EM serien 2020.
6,8 sekunders ledning för Blomqvist inför sista 8 milen i Safari Rallyt.
Bilbyte och klassbyte hos FKrallysport.
66 WRC bilar tillverkade, så är fördelningen mellan teamen.
Näst sista etappen, ska Stig försvara Safari ledningen?
Blomqvist ny ledare i Safari Rallyt, två etapper återstår.
Elias Lundberg satsar på Volvo Euro Cup 2020.
Nya Prodrive Legends ska serva och renovera gamla rallybilar.
Safari Rallyt rullar på, Blomqvist jagar segern.
Stig, Roger och Julias kommenterer om sjätte Safari etappen.
2:a, 4:a och 6:a - Svenskarnas placeringar i Safari Rallyt efter dag 6.
Tom Blomqvists egna ord om rallydebuten, kommer köra fler rallytävlingar.
Blomqvist jagar ledningen när regndrabbad sjätte Safarietapp ska avverkas.
Sordo, Mikkelsen och Breen, dags för Monza Rally Show.
Mer hästar och snabbare rally är några av nyheterna i KAK Midnattssolsrallyt 2020.



Nyhetsarkiv:
[
2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]





Nyheter; Norsk-Rally:
»
Andreas Mikkelsen på sjetteplass i Monza Rally Show
»
Greta Molanders Fond til Ola Nore Jr.
»
Andreas Bakkerud- Årets bilsportutöver 2019
»
Ogier, Evans og Rovanperä kjörer Toyota i 2020
»
Loeb vant Rallye du Var, Veiby på femteplass.
- www.norsk-rally.com -


Månadens mest lästa:
» M-Sport med minst 2 bilar i WRC serien 2020.
» 66 WRC bilar tillverkade, så är fördelningen mellan teamen.
» Mer hästar och snabbare rally är några av nyheterna i KAK Midnattssolsrallyt 2020.
» FIA öppnar för fler team i WRC klassen.
» Bilbyte och klassbyte hos FKrallysport.


Mest lästa nyheter:
»
Så körs Rally Sweden 2017 - Karta och Tidsplan!
»
Så körs Rally Sweden 2018 - sträckor, kartor och tider!
»
Så körs Svenska Rallyt 2010, sträckor och tider.
»
Så körs Rally Sweden 2019, tidsplan & kartor!
»
Dags för Landskamp - nu med egen hemsida!
»
Så körs Midnattssolsrallyt, 18 sträckor att följa!
»
Så körs Rally Sweden 2015 - sträcka för sträcka!
»
Så körs Rally Sweden 2016!
»
Så körs Rally Sweden 2014 - de här sträckorna används.
»
Resultat, Tider & Info för Midnattssolsrallyt 2014!
»
Vem kör vad - nytt Alpinebygge för 2016!
»
Svenska Rallycupen - fortsatt utveckling, kalender 2017 redan klar.
»
Häftigaste rallybilen i Sverige, Porsche 997 GT3 redo för rallyskogen!
»
Vem kör vad 2017 del 5, bl.a. Wall mot Midnattssolsrallyt.
»
Svenska RallyCupen redo för 2018 - här är kalendern!


 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2019.