Mastertrailer.   

   
Carless Racing Fuels.   

   
GNM Sweden AB   

   
Mats Bilar   

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WebTV & Video
  E-Cupen
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  BLOGG; FREDRIK
       ÅHLIN

  KÖP & SÄLJ
  KALENDER




© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

© Evo-Challenge.se
© Evo-Challenge.se
Jimmy Joge leder från start till mål.
Joge tog hem första segern i Evolution Challenge.
PRESSRELEASE

Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden – Deltävling 1, LBC Ruschen Rally – 8 mars 2008

* Jimmy Joge leder från start till mål
* Ericsson tar en säker andra plats
* Weng gör en sen uppkörning och når tredje platsen
* De tävlande njuter av utmärkta förhållanden för en snötävling


Jimmy Joge och hans kartläsare Mikael Johansson vann den allra första deltävlingen i Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge som hölls i Sverige denna helg. LBC Ruschen Rally som arrangerades i Lima nära skidorten Sälen. Efter att ha lett ända från start så slutade de 54,1 sek före Jonas Ericsson/John Stigh som kom tvåa, som i sin tur var 27,8 sek före Hans-Erik Weng/Anders Fredriksson som kom trea.

LBC Ruschen är en av de mest populära rallytävlingarna i Sverige och detta år deltog över 240 bilar, varav 8 st var deltagare i Evolution Challenge, den enda serien för Grupp N Lancer Evolutions. Det är ett av de sista vinterrallyn i Sverige och det erbjöd 100 km istäckta vägar, uppdelade på fem specialsträckor.

Joge var snabbast av Evo Challenge-deltagarna på den första sträckan, 26 sek före Ericsson, som var lite förvånad över att han var så långt efter ledaren. Tvärtemot var Andreas Magnusson/Henrik Hulterskog nöjda över att bara vara 11 sek efter Ericsson eftersom detta var deras första snörally någonsin och första gången i deras Mitsubitshi.

Den första servicen för dagen följde efter SS1, där alla EVO Challenge-tävlande rapporterade att vägförhållandena var utmärkta och därför, roliga att köra.

Specialsträcka två, den kortaste sträckan av rallyt på 11,5 km följdes av den längsta, 39,5 km genom Mosätra. Fastän topplaceringarna var de samma när bilarna anlände till den andra servicen hade flera förare massor att berätta.

Joge hade hittat, vad han trodde var ett transmissions problem som gjorde att hans bil reagerade olika i högersvängar och därför orsakade ett besök i diket på SS3. Ericsson/ Magnusson körde fortfarande bra men fjärdeplacerade Joakim Borg/Lill-Erik Gustavsson medgav att de hade kört lite för fort, i kampen för att hänga med ledarna, och var frustrerade efter att ha gjort några misstag.

På femte plats låg det norska teamet Kenneth Jonsrød/Anders Wangen. Trots att de var nöjda med sin insats, tappade de tid på SS2 när deras intercom slutade fungera och sen, på SS3 råkade de ut för en sprucken bromsskiva. Inte långt efter på sjätte plats, ökade Weng farten och förberedde sig för att köra ännu snabbare på de två avslutande sträckorna. Joachim Carlström/Jörgen Norman förstörde vad som såg ut att bli en bra sträcka med en sladd på SS2 och de tappade över en minut innan de kom igång igen. Mikael Gustavsson tappade tvåan och fyrans växel, i bilen som han endast kört några hundra meter med innan tävlingen.

Till de två sista specialsträckorna slog vädret om och temperaturen steg några grader, snön började sakta smälta men som tur var, inte tillräckligt för att påverka Evo Challenge-deltagarna.
För att ta sig igenom de resterande sträckorna utan några incidenter körde Joge mer försiktigt vilket tillät Weng att uppnå den snabbaste tiden för Evo Challenge på SS4 och Jonsrød fick den snabbaste tiden på SS5. Hur som helst, den svenska mästaren 2006 hade gjort tillräckligt och korsade mållinjen för att bli den allra första vinnaren av Swedish Evolution Challenge, där han slutade tvåa i Grupp N och hamnade på en total sjätteplats.

”Jag är väldigt nöjd med att ha vunnit den första deltävlingen av Evolution Challenge i Sverige”, sa Joge. ”Det här var första gången jag deltog i detta rally och det var roligt. Jag ser nu fram emot att få göra några små justeringar på bilen som gör att den ska gå ännu snabbare, och få göra om detta på den andra deltävlingen.”

Trots flera försök, kunde inte Ericsson ta ifatt tidsskillnaden fram till Joge och han slutade tvåa, medan Wengs körning de två sista sträckorna räckte fram till en tredje plats, bara 6,6 sek före Magnusson, som fick erfara att hans däck förlorade fästet mot slutet av tävlingen och han var förstås besviken över att ha tappat pallplaceringen.

Borg hade tur som slutade femma efter det att en bil träffade hans Evo på vägsträckan tillbaka till målet. Jonsrød var nöjd med sin insats, första säsongen i en Mitsubishi, och slutade sexa. Carlström var också nöjd med sin insats på de två sista specialsträckorna men var också orolig för att hans motor tappade kraft på slutet, medan Gustavsson var glad att över huvud taget ha tagit sig i mål efter att han varit tvungen att reparera sin trasiga växellåda.

Den andra deltävlingen av Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge i Sverige hålls den 19 april på Kong Christian Race i Kristanstad där arrangörerna förväntar sig att deltagarantalet ökar till tvåsiffrigt.

2008 års Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden är sponsrad av: Mitsubishi Motors Sweden, Pirelli tyres, Sunoco fuel, Performance Friction Brakes, Speedline Corse wheels (www.ppe.com), PIAA lights, Sparco racewear, Scandinavian Tools & Tent, Mpart and RPM Promotions.

Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge – Resultat deltävling 1
1 Jimmy Joge (Tjällmo)/Mikael Johansson 1:00:09.8
2 Jonas Ericsson (/ John Stigh 1:01:03.9
3 Hans-Erik Weng (Säffle)/Anders Fredriksson (Årjäng) 1:01:31.7
4 Andreas Magnusson (Skeppshult)/Henrik Hulterskog (Stensjön) 1:01:38.3
5 Joachim Borg(Järfälla)/Lill-Erik Gustavsson (Örebro) 1:01:42.7
6 Kenneth Jonsrød (Sperrebotn)/Anders Wangen 1:01:47.3
7 Joachim Carlström (Rockneby)/Jörgen Norma (Torsäs) 1:04:03.3
8 Mikael Gustafsson (Ludvika)/Ola Persson (Uppsala) 1:08:23.3

Ställningen i mästerskapet
Förare Poäng
1 Jimmy Joge 12
2 Jonas Ericsson 10
3 Hans-Erik Weng 8
4 Andreas Magnusson 7
5 Joachim Borg 6
6 Kenneth Jonsrød 5
7 Joachim Carlström 4
8 Mikael Gustafsson 3

Kartläsare
1 Mikael Johansson 12
2 John Stigh 10
3 Anders Fredriksson 8
4 Henrik Hulterskog 7
5 Lill-Erik Gustavsson 6
6 Jorgen Norman 5
7 Ola Persson 4


» Pressrelease från Swedish Evo Challenge.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2008-03-10 16:59






Ny häftig designidé på Ford Puma WRC 2022!
© Walter #3Vi har sett det förr, rallyentusiaster som gör snygga designstudier på vad som kan komma att bli häftiga rallybilar - se den nederst i den här artikeln.

För snart ett år sedan presenterade vi en Ford Puma WRC som britten Olly Higgins plockat ihop. Under lördagen dök en ny mer verklighetstrogen m...

Publicerad: 2020-07-04 21:11


Solklar seger för Tänak, perfekt genrep inför Rally Estonia.
© Hyundai Motorsport.Ott Tänak och Martin Järveoja tog segern i comebacken efter Corona pandemin. I veckan kom beskedet att Estland gör debut i WRC serien, långt tidigare hade Hyundai Motorsport och Tänak gjort klart för start i lördagens Grossi Toidukaubad Viru Rally.

Starten blev en perfekt träning inför VM starten...

Publicerad: 2020-07-04 18:40


VOC SverigeSerie 2020 måste tyvärr ställas in!
Det kommer säkert inte som någon stor överraskning att även vi tvingas ta det jobbiga beslutet att, precis som de flesta andra cuper och serier, ställa in även 2020-års SverigeSerie. Alltför stora osäkerheter och risker kopplade till Coronans framtida påverkan gör det jobbiga beslutet till det enda ...

Publicerad: 2020-07-03 13:44


Carlsson avslutar årets rallysäsong, siktar på 2021.
© emotorsport.seÅrets rallysäsong skulle vara då BMW-åkande Bengt Carlsson med Martin Kempe som co-driver, skulle utöka sitt tävlande ytterligare en nivå.

Förutom att köra deltävlingar i Mega Rally Cup och Svenska Rallycupen, så skulle teamet växla upp och åka några SM-tävlingar. Men så blir det inte.

Bengt...

Publicerad: 2020-07-03 13:38


Peugeot 208 Rally4 debuterar i helgen, 100 bilar sålda av R2 ersättaren.
© The Racing Factory.Från den 1:a juli kan nya Peugeot 208 Rally4 ut och tävla, samtidigt som FIA homologeringen gick igenom kunde också Peugeot skicka ut de första bilarna av de närmare 100 beställda.

Den nya bilen som representerar Rally4 kategorin, tidigare R2 har blivit en succé innan den ens synts på rallyvägarn...

Publicerad: 2020-07-02 20:58


WRC kalendern 2020 klar, återstart i Estland!
© Rally Estonia.Idag på morgonen presenterades så äntligen fortsättningen på WRC serien 2020, efter stoppet i mitten på mars med anledning av Corona pandemin. Rally Monte Carlo följdes av ett kortat Rally Sweden, avkortat blev också det Mexikanska VM rallyt, då med anledning av Corona pandemin.

Nu är det klart a...

Publicerad: 2020-07-02 12:43


Fogdeby Rally med 2 startande till Slottssprinten!
Extremt kul att kunna meddela att vi är 2 av de 70 bilarna som kommer få åka slottssprinten! Det var cirka 140 anmälda till tävlingen och det har nu gallras ner till cirka 70.

Alexander och Dennis kommer till start i Fiestan i det oerhört tuffa 2wd klassen som näst intill är ett rent SM startfäl...

Publicerad: 2020-07-02 06:59


M-Sport följer Hyundai, gör WRC comeback i Rally di Roma Capitale.
© M-Sport.Rally di Roma Capitale 24-26:e juli blir första stora rallyt efter Corona pandemin i världen, i Rom ska 14 sträckor på runt 20 mil asfalt avverkas när EM serien äntligen kan starta.

Den centrala publiksträckan som totalt skulle körts fyra gånger är struken sedan tidigare, allt för att hålla de re...

Publicerad: 2020-07-01 21:12


Nya problem för Rally EM, Barum Czech Rally Zlin ställs in.
© FIA ERC.Tävlingsgeneralen Miloslav Regner som basar över tjeckiska stortävlingen Barum Czech Rally Zlin tvingades under onsdagen ta beslutet att ställa in sin EM deltävling. Tävlingen skulle firat 50 år och ett stort program med aktiviteter för att just visa sitt jubileum var planerat.

Men Coronapandemin...

Publicerad: 2020-07-01 18:49


Väntans tider för Tom Kristensson om fortsättningen av årets JWRC.
© Privat.Det rådande Corona pandemiläget runt om i världen gör att årets tävlingskalender för både Rally-VM och Junior-VM har ställts helt på ända.
I stora VM, WRC, har endast 3 av totalt 13 deltävlingar körts, Rally Monte Carlo i januari, Rally Sweden i mitten av februari och Rally Mexico i mitten av mars....

Publicerad: 2020-07-01 17:33


Tidigare nyheter:
Fyra WRC förare klara för 2021, så är läget i teamen.
Jonas Kruse gästförare i Slottssprinten med 15-åriga Maja Bengtsson i kartläsarstolen.
15 deltävlingar i Rally SM kalendern 2021.
Rådström värmer upp inför ERC med Rally Bohemia.
I väntan på rally, Tidemand taggad för Höljes All-Star Magic Weekend.
Hektisk rallyhöst i USA, Southern Ohio Forest Rally först ut med Pastrana & Block.
Fler foto i arkivet, asfalt och grus i Skilling 500 2000.
Så gick det i söndagens Gurkrace.
Lundberg snabbast i lördagens Gurkrace.
WRC final i december med Monza Rally Show?
Tänak kör Viru Rally med i20 WRC, årspremiär i Estniska Mästerskapet.
Örkelljungas Mini Smedsvängen ställs in.
Mikkelsen klar testförare för Pirelli med Citroen C3 WRC.
WRC teamen saknar information, Hyundai Motorsport inte klara för WRC efter 2021.
FKrallysport drar sig ur årets säsong, siktar på nystart 2021.
Hitills 117 inställda rallyn i Sverige - men även allt fler öppnade anmälningar.
Eskilstuna MK kör igång igen, Kvällsrallyt på gång!
Thul ny sportchef hos WRC Promotorn, ska vara länken mellan FIA och teamen.
Fler foto i arkivet, nu Klappjakten och Tjust 2-dagars.
East Sweden Rally skippar publiksträckan, avgör hela tävlingen på lördagen.



Nyhetsarkiv:
[
2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]





Nyheter; Norsk-Rally:
»
Seier for Ott Tänak i Viru Rally
»
Rally Estland inngår i en oppdatert WRC-kalender
»
Tänak kjörer Hyundai i20 WRC på hjemmebane
»
Andreas Mikkelsen blir Pirelli testförer med Citroën C3 WRC
»
Rallyshow i Slemmestad avlyst
- www.norsk-rally.com -


Månadens mest lästa:
» Carlsson avslutar årets rallysäsong, siktar på 2021.
» Ny häftig designidé på Ford Puma WRC 2022!
» WRC kalendern 2020 klar, återstart i Estland!
» Solklar seger för Tänak, perfekt genrep inför Rally Estonia.
» Peugeot 208 Rally4 debuterar i helgen, 100 bilar sålda av R2 ersättaren.


Mest lästa nyheter:
»
Så körs Rally Sweden 2017 - Karta och Tidsplan!
»
Så körs Rally Sweden 2018 - sträckor, kartor och tider!
»
Så körs Rally Sweden 2019, tidsplan & kartor!
»
Så körs Svenska Rallyt 2010, sträckor och tider.
»
Dags för Landskamp - nu med egen hemsida!
»
Så körs Midnattssolsrallyt, 18 sträckor att följa!
»
Så körs Rally Sweden 2015 - sträcka för sträcka!
»
Så körs Rally Sweden 2016!
»
Så körs Rally Sweden 2014 - de här sträckorna används.
»
Resultat, Tider & Info för Midnattssolsrallyt 2014!
»
Vem kör vad - nytt Alpinebygge för 2016!
»
Svenska Rallycupen - fortsatt utveckling, kalender 2017 redan klar.
»
Vem kör vad 2017 del 5, bl.a. Wall mot Midnattssolsrallyt.
»
Häftigaste rallybilen i Sverige, Porsche 997 GT3 redo för rallyskogen!
»
Svenska RallyCupen redo för 2018 - här är kalendern!


 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2020.