Mats Bilar   

   
Gulf / GN Motorsport Sweden   

   
Mastertrailer.   

   
GNM Sweden AB   

   
Carless Racing Fuels.   

   
MaxSport   

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WebTV & Video
  E-Cupen
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER




© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Snabbt, tufft och händelserikt när SverigeSerien körde i Kil tillsammans med SM.
PRESSRELEASE

Årets upplaga av Rally Killingen var en riktig utmaning. Tuffa och snabba vägar som innehöll det mesta. I VOC Mekonomen Rallys högsta elitklass kunde Emil Andersson stoltsera med en andra raka seger. I Elit B var det Tim Lagerstams tid för viktoria. Och i Cupklassen fick Jonas Karlsson kliva högst upp på prispallen.

Kil med sina snabba vägar passar bra för bilarna i VOC. Det underströks med eftertryck av klassens förare som placerade sig högt i totallistan. Inför rallyt spekulerade klassansvarig en del om hur VOC´s elit skulle stå sig gentemot GrF´s dito nu när man för ovanlighetens skull möts på samma vägar. Hur gick det?

– Om vi börjar i den änden så måste jag återigen understryka att jämförelsen haltar. Vi i VOC rekognoserar inte sträckorna utan kör rakt av på arrangörsnoter, det är förstås en gigantisk fördel att få reka sträckorna och göra egna noteringar. Utanpå det så är det homologerade GrF bilar som tävlar i SM och dessa bilar har ett friare reglemente och därför en rad fördelar gentemot våra hårt reglerade tävlingsbilar i VOC. Detta sagt så gick det ändå precis som jag förutspådde. Det var bara en GrF åkare som klarade att åka i ”VOC tempo”, vinnaren i GrF Isak Arvidsson hade blivit trea om även vi i VOC hade räknats in i SM. Resten av GrF fältet ligger rejält efter eller har brutit och detta trots alltså de handikapp som vi i VOC har lämnat till dem.

Men varför är det så här? Det är i ju ändå i GrF som det tävlas om SM i Rally Standardklass?
– Varför kan jag förstås bara spekulera om. Men det enkla svaret tror jag är att konkurrens fungerar i rally precis som överallt annars. Vi i VOC är en jättestor klass fullspäckad av jätteduktiga förare, det driver utveckling. Hos oss har vi också fokus på prestationen från förare, CoDriver och team. Inte på bilen. Utanpå det så har vi i VOC en otrolig gemenskap. Vi hjälps åt och delar med oss av goda tips. Summa summarum så är det bara att konstatera fakta. Det är VOC som utvecklat förartalangerna som ”vill något” med sitt rallyåkande under flera årtionden. Och det tänker vi fortsätta att göra under långt tid till. SverigeSerien är cupen att köra även om vi inte har formell svenskt mästerskaps status.

Men hur gick det då i tävlingen?
Emil Andersson i Elit A … igen!
Emil Andersson har bytt tillbaka till sin gamla tävlingsbil, bilen han haft så många framgångar i. Kanske är det en del av förklaringen till att det går så fantastiskt bra för honom igen.

– Med en andra raka seger så har Emil och CoDriver Kim Raséus tagit ett rejält grepp om SverigeSerien totalt. Men den här gången var segern inte självklar. Hela dagen gick duon en rejäl holmgång mot Dennis Persson med Fredrik Rudmalm i högerstolen. Växlade i ledning när dammet lagt sig så var det Emil som knep segern med måttliga 2,3 sekunder. Vilken fajt! Grattis Emil och Dennis, din seger är inte långt borta.

Men tipset att det skulle vara en revanschsugen Kristoffer Karlsson i högsätet, det sprack?

– Njae, jag lyfte ju Emil också tydligt och Kristoffer slutade på en fin tredje plats och detta trots att han hade bromsproblem hela dagen och fick dubbelpumpa i varje inbromsning, ett mandomsprov bara att ta bilen i mål med det felet, ännu grymmare att åka in på tredjeplats i en av svenskt rallys allra tuffaste klasser. Patrik Fredriksson som jag också lyfte ledde ända fram till SS7 men åkte av på dagens nästa sista sträcka så jag var inte borta i tipset där heller. Det är bara Dennis som jag måste be om ursäkt till för att jag inte hade med i försnacket. Men, så här är det i en så tuff och bred klass som vi är. Det är många som kan lägga sig i slutstriden.

Tim Lagerstam i lägre elitklass.

Klassansvarigs tips i Elit B gick ändå sämre. Segrande Tim Lagerstam fanns inte alls med i Rogers förhandstips.

– Jag stack ut hakan och sa att jag brukar ha bra utfall, man brukar ju säga att högmod går före fall. Tim Lagerstam borde jag absolut haft med i förhandtipset speciellt när vägarna är så snabba som dom är i Kil.

Tim inledde med en sträckseger redan på SS1. På SS2 kontrade favorittippade Robin Bäckström. Men hans rally slutade med en brutal rullning, han rullade fyra varv redan på SS3. Lyckligtvis var rullningen mjuk och ut på en åker så besättningen klarade blåslagna och med onda kroppar men tämligen oskadda. Därifrån tog Tim över taktpinnen definitivt.

– Under rallyts andra halva så hade Magnus Lindkvist med Codriver Sara Ridde ätit taggtråd och kämpade sig närmare och närmare Tim. Men när målflaggan föll på sista sträckan så hade Tim Lagerstam och CoDriver Andreas Broberg ändå 4,3 sekunder tillgodo och kunde fira segern. Stort grattis Tim och Andreas.

Bakom Tim och Magnus så tog Magnus Westman en på förhand tippad tredje pallplats.

Jonas Karlsson tog sin första seger i Cupklassen.

I den stora Cupklassen, VOC C så stämde förhandstipset desto bättre.

– Rent teoretiskt så borde den här stora klassen där förarna dessutom hela tiden tar älgakliv i sin utveckling vara allra svårast att tippa. Inte desto mindre så satt tipset i VOC C som en fläskläpp. Jonas Karlsson för dagen med CoDriver Fredrik Bergström tog planenligt segern, såvitt jag vet hans första. Och det i hård fajt med lika förhandstippade Daniel Jonsson med Codriver Peter Söderlund. Bakom dem, precis också som jag förutspådde, en förare jag inte riktigt hade full koll på: Linus Flodin från hemmaklubben Kils MK med Tobias Fredriksson i hans VOC 940:s högerstol. Jättegrattis till hela gänget för fantastiska prestationer. Lika bra att ni förbereder er för ni kommer att fajtas mycket och hårt under lång tid framöver.

Stor teknisk kontroll av hela VOC Mekonomen Rally fältet.

På plats i Kil fanns både VOC´s tekniska chef Björn Kallin och hans support/koordinator Rickard Gustafsson. Och dom gjorde ett jättejobb. Kollade både kamaxlar och diffar på alla VOC bilar.

– Ett grymt jobb av Björn och Rickard. Det är superviktigt att hålla koll på tekniken i en hårt begränsad enhetsklass som vår. Vi vet att det finns andra likande klasser där de tekniska kontrollera är näst intill obefintliga. I VOC har vi i alla tider kollat mer än andra klasser, det kommer vi fortsätta att göra. Det är en överlevnadsfråga för klassen att se till att reglementet efterlevs. Bilarna ska vara korrekta och det ska avgöras ute på sträckorna, inte hemma i garagen.

Vi behöver knappast kommentera att trots den omfattande kontrollen så upptäcktes inga fel. Alla diffar och alla kamaxlar var korrekta. Några förare fick kommentarer om andra saker som upptäcktes på deras bilar men det var enklare fel som inte har någon inverkan på bilarnas prestanda. Dessa förare fick som sig brukar en notering och medföljande tillsägelse att åtgärda detta till nästa tävling.

Med detta och ett stort tack till tävlingsledningen i Kil lägger vi årets upplaga av Rally Killingen till handlingarna. Det krävs nog ingen Einstein för att inse att vi med all sannolikhet ses om ett år igen.


» Pressrelease från VOC Mekonomen Rally.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2021-08-16 19:04






Kända namn som kollar noterna åt Rally1 ekipagen i Rallye Monte Carlo.
© emotorsport.seVid sidan om förare och co-drivers i Rallye Monte Carlo finns det en uppsättning till bakom, eller snarare framför de tävlande. "Gravel crew" eller som i Monte Carlos fall mer i jakt på snö och is, ett ekipage som innan sträckan stängs åker igenom och noterar förändringar i noterna med snö, is eller...

Publicerad: 2022-01-17 19:54


Rallyäventyret vid Polcirkeln avslutat.
© Marko Kyöstilä.Hans Bååth och Andreas Sigfridsson gick i mål på en niondeplats i Nordic Lapland Rally i Drive VXO Motorsports mest utmanande tävling hittills. Fina sträcktider blandades med avåkning och motortrubbel men långt ifrån alla de drygt 130 startande tog sig hela vägen till målrampen i centrala Rovaniemi....

Publicerad: 2022-01-17 09:19


Solberg redo inför Rallye Monte Carlo, en dröm som går i uppfyllelse.
© Hyundai Motorsport.I veckan startar Rallye Monte Carlo, på torsdag kväll inleds tävlingen med de två första sträckorna i mörker - knappt fyra mil ska då avverkas med de helt nya Rally1 bilarna.

Under lördagskvällen hade WRC Promotorn livesänd visning av bilar och intervju av tävlande, teamledare och FIA representan...

Publicerad: 2022-01-16 20:44


Utökade sändningar, fem sträckor live från Rallye Monte Carlo i SVT.
© Predrag Vuckovic / Red Bull Content Pool.Redan på torsdag inleder Sveriges Television sin satsning på WRC serien, kanalen sänder årets första specialsträcka från Rallye Monte Carlo. Vid klockan 20:00 går sändningarna igång och 18 minuter senare kör Sebastien Ogier ut på ss1.

Kanalen fortsätter sedan med två sträckor under lördagen, samm...

Publicerad: 2022-01-16 20:41


Så gick det i Mullsjöcup 1 & 2.
© Anders BlomqvistMullsjöcup 1 & 2 kördes hos Vännäs MK under helgen, två tävlingar med sex sträckor varje dag. Lördagens rally vanns totalt av Jörgen Jonasson med 47 sekunder tillgodo på Marcus Nilsson. Samma par i toppen även för söndagen och liknande marginal mellan dem. Tillbaka från Arctic Lapland Rally i Finlan...

Publicerad: 2022-01-16 20:03


Fotospecial från WRC presentationen, Ford Puma Rally1, tidernas snyggaste rallybil?
© Joerg Mitter / Red Bull Content Pool.WRC serien blir elektriskt, eller i alla fall baserad på hybridteknik under skalet när Toyota Gazoo Racing, Hyundai Motorsport och M-Sport Ford går in i 2022. Ett nytt reglemente och en ny era, under lördagskvällen träffades team och tävlande hos RedBulls Hangar-7 i Salzburg och via en livesänd pres...

Publicerad: 2022-01-15 22:06


Lägesrapport inför Hälsingerallyt, 90-talet bilar och finfina sträckor.
© Kjell Mattsson.Arbetet inför Hälsingerallyt rullar på för SMK Hälsinge, tävlingen som går från Hassela körs över 75km special på fyra vintersäkra sträckor.

Det är premiär för Supercupen och DM för Nedre Norra BF som tävlar om poäng, ett 90-tal anmälda ekipage genom de sex klasserna.

25 deltagare i Standardk...

Publicerad: 2022-01-15 21:44


Lindholm vann spännande Arctic Lapland Rally, Stugemo och Bååth till mål.
© Taneli Niinimaki.Redan på ss1 i Arctic Lapland Rally tog Emil Lindholm och Reeta Hämäläinen för Skodas finska importörsteam ledningen, en ledning som hölls nästan till mål, det blev spännande mot slutet. Lördagens fem sträckor inleddes med 10,8 sekunders ledning mot Teemu Asunmaa. Trots bara fem sträckor väntade änd...

Publicerad: 2022-01-15 20:49


2wd seger i Finnskogsvalsen, Levin snabbast över 8 mil special.
© emotorsport.se84 deltagare till start, 63 till mål när Finnskogsvalsen hos MK Ratten avgjordes under lördagen, två sträckor i dagsljus och sena eftermiddagen rullade tävlingens tre sista sträckor igång - bland sträckorna i mörker sågs klassiska Likenäs känd från Rally Sweden.
Ulf Pettersson från Katrineholms MK ...

Publicerad: 2022-01-15 20:10


Rally1 bilarna visade, så ser årets WRC bilar ut!
© M-Sport.Ikväll visades de nya Rally1 bilarna i RedBulls Hangar-7 på Salzburg flygplats, på plats fanns de tre fabriksteamen ihop med förare och co-drivers - på plats i årets serie två Rally1 Svenskar - Oliver Solberg som tredjeförare i Hyundai Motorsport och Jonas Andersson som co-driver för Gus Greensmith ...

Publicerad: 2022-01-15 17:45


Tidigare nyheter:
Fotospecial från WRC presentationen, Ford Puma Rally1, tidernas snyggaste rallybil?
Lägesrapport inför Hälsingerallyt, 90-talet bilar och finfina sträckor.
Lindholm vann spännande Arctic Lapland Rally, Stugemo och Bååth till mål.
2wd seger i Finnskogsvalsen, Levin snabbast över 8 mil special.
Rally1 bilarna visade, så ser årets WRC bilar ut!
Brynildsen snabbast i NM premiären efter tiondelsfight med Veiby.
Se WRC presentationen live från Hangar-7, M-Sport, Toyota och Hyundai visar årets bilar.
Följ Finnskogsvalsen, Arctic Lapland Rally och Sigdalsrallyt.
Lappi klar för Rally Sweden, kör Toyota Gazoo Racings tredjebil i Sverige.
Lindholm toppar Arctic Lapland Rally, Stugemo 12:a i R5 - Bååth klass 8:a.
Sigdalsrallyt på gång, Norska eliten startar 2022 års mästerskap.
Premiär för VOC Mekonomen Rallys SverigeSerie 2022.
90-talet åkare till lördagens Finnskogsvals, 85km i både dagsljus och mörker.
Ladies in action gör comeback, nystart för att stötta rallytjejer.
90 bilar när anmälan till Hälsingerallyt stängde, premiär för Supercupen.
Jonasson favorit i helgens båda Vännäsrallyn, Mullsjö Cup 1 & 2.
Första bilden på Toyota GR Yaris Rally1 i 2022 års färger.
Bååth och Sigfridsson till start i Arctic Lapland Rally.
22 mil Arctic Rally i helgen, två Svenska ekipage i listan.
M-Sport redo med 50 bilar för nya Rally3.



Nyhetsarkiv:
[
2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]





Nyheter; Norsk-Rally:
»
Åttendeplass for Fröslid i NM-åpningen
»
Fröslid klar for Sigdalsrally i Fiesta R5
»
Rally-NM åpner med Sigdalsrally på lördag
»
Pallplass for Abrahamsen i Sverige
»
Frank Tore Larsen vant Smådölsprinten
- www.norsk-rally.com -


Månadens mest lästa:
» Häng med i North Rally, tidsplan, resultat, GPS-tracking & mellantider!
» Shakedown inför North Rally, följ resultaten.
» Del 3; Vem kör vad 2022, Stugemo på nya äventyr, Holm jagar SM medalj, Johannessons på gång och Malm mot Europa.
» Tre sträckor live från Rallye Monte Carlo i SVT´s tablå.
» Rally1 bilarna visade, så ser årets WRC bilar ut!


Mest lästa nyheter:
»
Så körs Rally Sweden 2017 - Karta och Tidsplan!
»
Så körs Rally Sweden 2018 - sträckor, kartor och tider!
»
Så körs Rally Sweden 2019, tidsplan & kartor!
»
Så körs Svenska Rallyt 2010, sträckor och tider.
»
Upplev Rally & Konst i Järnboås - tavlor, keramik, bilar och rallyåkare!
»
Åk Rally Swedens sträckor direkt i datorn, spännande teknik ger dig möjligheten.
»
Så körs Midnattssolsrallyt, 18 sträckor att följa!
»
Dags för Landskamp - nu med egen hemsida!
»
De nya rallybilarna - R5 reglementet hett bland tillverkarna.
»
Följ Elektrikerna Marknadsnatta - här säljs Karta och Program.
»
SM Sprinten inställd, hela SM veckan ställs in p.g.a. Corona smittan.
»
TV-tider för veckans Monte Carlo Rally.
»
Efterlysning på stulen rallybil, Volvo 240.
»
Följ avslutningen på Rally Turkey Marmaris, så körs söndagen.
»
Rallyåkaren Ingvar Carlsson har gått bort.


 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2022.