Mats Bilar   

   
Mastertrailer.   

   
MaxSport   

   
GNM Sweden AB   

   
   
............ LÄS MER OM BILARNA OCH LÄGG ETT BUD .............

   
Carless Racing Fuels.   

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WebTV & Video
  E-Cupen
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER




© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Evo Challenge summerar, så slutade 2009.
PRESSRELEASE

* Jocke Nyman avslutade med en tredje delseger och han tog också SM-guld i Grupp N fyrhjulsdrivet.
* Tack vare Nymans seger blev Bo Holmstrand bästa co-driver i Evo Challenge-mästerskapet.
* Markus Hällbo körde in som fyra, och fick därmed exakt samma slutpoäng som Jimmy Joge. Hällbo grejade silverplatsen totalt med tie-break.
* Jimmy Joge tvåa i Katrineholm, men han fick tappert acceptera att bli trea totalt.



Inspirerad av sina resultat tidigare i år tog Jocke Nyman, tillsammans med sin co-driver Bo Holmstrand, sin tredje seger för säsongen i Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden. Tävlingen KMK Trofén i Katrineholm var den sjunde och sista för säsongen. Nyman var redan klar Evo Challenge-mästare som förare, så för hans del gällde det att bli svensk mästare i Grupp N fyrhjulsdrivet – och säkra segern för Bo Holmstrand som seriens främsta co-driver.

En konkurrent som inte hade gett upp var Jimmy Joge/Mikael Johansson. Ända till slutet kämpade de med att pressa Nyman/Holmstrand. Nu blev Joge/Johansson tvåa, på exakt samma poäng totalt som Markus Hällbo/Lars Gustafsson - som slutade på fjärde plats i Katrineholm. Reglerna fick plockas fram, och där stod att den besättning som samlat mest poäng tidigt under säsongen skulle sättas främst. Det innebar att andraplatsen gick till Hällbo/Gustafsson!

Med utgångspunkt från Katrineholm skulle de tävlande köra en bana på 50 kilometer. Sträckorna var tre till antalet, som alla höll toppkvalité. Först skulle de köras en gång på förmiddagen, och efter uppehåll för lunch och service ytterligare en gång.

Morgonen grydde och lovade sol. Ändå var de första sträckorna mer hala än vad förarna hade förväntat sig efter nattens frost. Vägbanan var täckt av ett tunt lager med lera. Nu stoppade det inte Nyman/Holmstrand som satte den snabbaste Evolution Challenge-tiden, dock bara 0,7 sekund före Joge/Johansson.

Andreas Sjölander/Håkan Jacobsson var ytterligare sex sekunder bakom som trea, men de kom bara en kilometer till innan oturen slog till mot dem igen. En icke synlig sten punkterade deras högra framhjul, och de tvingades stanna och byta däck vid sidan av vägen. Sedan fortsatte de, men hade förlorat åtta minuter och allt hopp om att kunna vinna sin första delseger i Evolution Challenge.

På andra sträckan var Joge/Johansson snabbaste och de tog ledningen med 0,2 sekunder. Efter ytterligare en sträcka var Nyman/Holmstrand tillbaka i ledningen. Marginalen till Joge/Johansson var fyra sekunder när det var dags för serviceuppehåll i Katrineholm.

Strax bakom stod slaget om tredjeplatsen. Mellan Hans-Erik Weng/Roger Gunnarsson och Hällbo/Gustafsson skilde bara 3,5 sekunder, och båda var nöjda med sin framfart på det hala underlaget. Ingen ville riskera någonting.
När sedan solen fick temperaturen att öka, och fler tävlande hade kört sträckorna, blev väggreppet bättre och farten högre.

Under eftermiddagen vann Nyman/Holmstrand alla tre sträckorna, med Joge/Johansson som tvåa på SS4 och 5. Men det var Weng/Gunnarsson som avslutade med andra bästa Evo-tid på sista sträckan, ett bevis på att Evo X:an nu är redo att bryta den segerdominans som Evolution IX svarat för under flera år.

När teamen återkom till Katrineholm för målgång, stod det klart att Nyman/Holmstrand tagit sin tredje Evolution Challenge-seger för året. Bo Holmstrand blev därmed bästa co-driver, och de två vann också SM för Grupp N fyrhjulsdrivet. Marginalen till hårt spurtande Joge/Johansson blev 13,9 sekunder, som i sin tur var 19,8 sekunder före Weng/Gunnarsson.

Tack vare en solid körning på eftermiddagen blev Hällbo/Gustafsson fjärde ekipage i mål. Deras glädje var påtaglig då de insåg att de hade tagit exakt lika många poäng i serien som Joge/Johansson, och eftersom de vann premiären i Lima gick andraplatsen i Evolution Challenge till Hällbo/Gustafsson.

För Sjölander/Jacobsson fortsatte det osannolika. En ny punktering på sträcka fyra och nya sekunder till spillo. Sedan visade de vinnartempo på sträcka fem och sex, innan växellådan började krångla i slutet på sista sträckan och de tvingades bryta - igen.

”Det har varit en perfekt helg för mig”, sa Nyman. ”Jag visste att jag redan var klar Evolution Challenge-mästare, så mitt mål idag var att säkra Grupp N-guldet i SM och se till att Bo blev mästare som co-driver i Evolution Challenge. Jag är jätteglad att det gick vägen och vill tacka mina sponsorer, supporters, teamet och alla runt mig som har gjort den här säsongen möjlig för mig.”

Dagen avslutades med middag och stor prisutdelning, där de tre främsta ekipagen i Evolution Challenge fick motta priser enligt följande:

Jocke Nyman: Start i 2010 års VM-deltävling Rally Sweden, inklusive bränsle, omkostnader, en uppsättning Öhlins stötdämpare, en uppsättning Endless bromsbelägg, samt reservdelar från Mitsubishi Motors Sweden till ett värde av 8 000 kronor. Service support från MPart, PR-support från RPM Promotions och Sparco raceoveraller till både förare och co-driver.
Markus Hällbo: Reservdelar från Mitsubishi Motors Sweden och MPart till ett värde av 10 000 kronor, åtta Pirellidäck och en uppsättning bromsbelägg från Endless.
Jimmy Joge: Reservdelar från Mitsubishi Motors Sweden och MPart till ett värde av 5 000 kronor. Fyra Pirelli-däck, en uppsättning Endless bromsbelägg, fyra av Speedlines snabbaste fälgar och 50 liter bränsle från Sunoco.

Vid prisutdelningen tillkännagavs att Evolution Challenge fortsätter med en tredje säsong i Sverige 2010. Seriens organisatörer återkommer inom några veckor med mer detaljer.

2009 års Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden sponsras av: Pirelli däck, Sunoco bränslen, Speedline Corse PPE fälgar, Endless bromsbelägg, Öhlins stötdämpare, PIAA extraljus, Sparco racekläder, MPart och Mitsubishi Motors Sweden.

Resultat deltävling 7
1 Jocke Nyman (Östersund)/Bo Holmstrand (Herrljunga) 30:51.9
2 Jimmy Joge (Tjällmo)/Mikael Johansson (Vansbro) 31:07.3
3 Hans-Erik Weng (Säffle)/Roger Gunnarsson (Markaryd) 31:27.1
4 Markus Hällbo (Stora Skedvi)/Lars Gustafsson (Hofors) 31:43.4
Brutna
SS6 Andreas Sjölander (Gävle)/Håkan Jacobsson (Norberg)

Resultat 2009
Förare
1 Jocke Nyman 57
2 Markus Hällbo 44
3 Jimmy Joge 44
4 Hans-Erik Weng 43
5 Joachim Carlström 37
6 Joachim Grahn 14
7 Andreas Magnusson 10
8 Peter Eriksson 7
9 Andreas Sjölander 7

Co-drivers
1 Bo Holmstrand 56
2 Lars Gustafsson 44
3 Mikael Johansson 44
4 Jörgen Norman 37
5 Roger Gunnarsson 33
6 Rikard Nilsson 14
7 Anders Fredriksson 10
8 Henrik Hulterskog 10
9 Pär Almkvist 8
10 Per-Erik Svensson 7
11 Håkan Jacobsson 7


» Pressrelease från Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2009-10-13 15:53






Så ser WRC kontrakten ut efter 2021.
© Toyota Gazoo Racing.Hyundai Motorsport var först ut att säkra två förare för den nästkommande säsongen, satsningen är stenhård från teamet inför fortsättningen. För att säkra upp nästa års förare och inleda testerna av nya bilen så förlängdes kontrakten med Thierry Neuville och Ott Tänak. Varken Dani Sordo eller Craig ...

Publicerad: 2021-05-11 21:33


Toyota satsar hårt på Safari Rallyt.
© Safari Rally Kenya.Efter fjolårets inställda deltävling har arrangörsstaben bakom Safari Rallyt haft än längre tid för att förbereda årets arrangemang. Allt rullar enligt plan hälsar arrangören som nu också säkrat nya pengar med en ny stor sponsor.

På måndagens pressträff presenterades Toyota som partner till årets...

Publicerad: 2021-05-10 22:33


Foto från Uddevalla City Race, från start till mål.
© emotorsport.seBMK Uddevalla arrangerade Uddevalla City Race, istället för central bansträckning inne i staden vid strandpromenaden blev det egna motorområdet, Glimminge Motorstadion som blev basen för tävlingen. Allt samlat på ett ställe och tävlingen kördes utan publik.

Robin Svensson tog hand om segern i R5 ...

Publicerad: 2021-05-10 20:40


Tredjeplats för Carlberg i Asfalt-SM debuten.
© emotorsport.seBara en sekund skiljde oss från den seger vi jagade! Exakt samma tid som 2:a placeringen. Jämnare kan det inte bli. Vi slutar även med 4:e tid i hela 2wd! Detta visar vilket jäkla tempo vi i internationella 2wd faktiskt hade!
- Jag gav verkligen allt jag hade i finalåket och mer kan jag inte gö...

Publicerad: 2021-05-09 21:32


Robin och Henrik totalvann premiären av nya Asfalts-SM.
Under gårdagen var det premiärdags i Uddevalla där tre kvalomgångar skulle göras och därefter tog de bästa ekipagen en finalplats på Glimminge motorstadion. I finalen nollades tidigare resultat och ensamt utgjorde således finalkörningen ett slutresultat.
Robin Svensson och Henrik Appelskog, SMK Hör...

Publicerad: 2021-05-09 18:58


Foto från Uddevalla City Race, del 1.
© emotorsport.seBMK Uddevalla arrangerade Uddevalla City Race, istället för central bansträckning inne i staden vid strandpromenaden blev det egna motorområdet, Glimminge Motorstadion som blev basen för tävlingen. Allt samlat på ett ställe och tävlingen kördes utan publik.

Ett 60-tal åkare tog sig an Asfalt SM p...

Publicerad: 2021-05-09 17:13


Hansen tvåa efter hård R2-kamp i Rallye Sumava Klatovy.
© emotorsport.seDe 11 sträckorna i Tjeckiska Rallye Sumava Klatovy avverkade, andra deltävling i Tjeckiska Mästerskapen. Dominik Stritesky tog kommandot genom ss1, Jan Kopecky tog över taktpinnen på ss2 och började rada upp sträcksegrar.

Mot slutet kom andra förare åt sträcksegrarna, bland annat började fighten ...

Publicerad: 2021-05-09 14:38


Veiby & Andersson snabba i i20 WRC, hängde på Neuville i Targa Florio.
© Ole-Christian Veiby.Italienska Targa Florio på Sicilien är avgjort, nio av rallyts sträckor genomfördes och totalsegern tog Giandomenico Basso 2,4 sekunder före Hyundai Motorsports Craig Breen.

Det var dem båda som höll till i täten stora delar av rallyt, marginalen bakåt var dock inte stor. Stefano Albertini var åt...

Publicerad: 2021-05-09 10:40


Johnsens EM trea i Historic Vltava Rallye, klasseger i EM!
© Josef Petru.Historic Vltava Rallye körde sju sträckor under lördagen, efter fredagens fem sträckor låg Anders och Ingrid Johnsen trea totalt och ledde klassen med bra marginal efter att ha bemästrat de leriga asfaltsträckorna bra.

Lördagen startade med växelproblem.
Lördagen fortsatte i samma tempo, ...

Publicerad: 2021-05-09 09:40


Svensson premiärvinnare i Asfalt SM, körde hem Uddevalla City Race.
© emotorsport.seUte vid Glimminge Motor stadion kördes årets första rally, VM meriterade BMK Uddevalla stod för Uddevalla City Race som premiär för Asfalt SM 2021. Ett 60-tal ekipage stod på startlinjen redo för asfaltvägarna runt klubbens motorområde, en slinga kördes två varv per omgång. Tre kvalåk och tio ekipag...

Publicerad: 2021-05-08 22:43


Tidigare nyheter:
Svensson premiärvinnare i Asfalt SM, körde hem Uddevalla City Race.
Följ lördagens rallyn, bland andra Uddevalla City Race & Vltava Historic Rally.
Johnsens trea i Tjeckiska EM rallyt efter etapp 1.
Johnsens trea totalt efter tre sträckor i Historic Vltava Rallye.
Midnattssolsrallyt skjuts upp, siktar på 2022.
64 ekipage inleder Asfalt SM med Uddevalla City Race.
Johnsens redo för Historic Vltava Rallye, årets andra EM deltävling!
Drive VXO Motorsport gör årspremiär i Rally-SM Asfalt i helgen.
Neuville och Tänak förlänger med Hyundai efter 2021.
WRC körning för Veiby & Andersson i helgens Italienska Targa Florio.
Hansen i helgens Tjeckiska Rallye Sumava Klatovy.
Carlberg, Äntligen dags för Rally SM premiär!
SM Veckan Sommar i Halmstad ställs in.
Ny WRC-chans för Oliver Solberg i Rally-VM.
McRae kör Australiensiska Rally Mästerskapet 2021.
Brittiska Rally Mästerskapet redo att start upp, anmälan har öppnat.
Veiby & Andersson vinnare i Rali Terras d´Aboboreira.
81 bilar till Rally de Portugal, dubbelt Svenskt i rekordstora WRC2!
Veiby och Andersson leder Rali Terras d´Aboboreira efter dag 1.
Ingen inbjudan till Midnattssolsrallyt 1:a maj, skjuts framåt i väntan på besked.



Nyhetsarkiv:
[
2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]





Nyheter; Norsk-Rally:
»
Neuville ble utfordret av Veiby
»
Optimisme for Aurskog-Höland Rally
»
Oliver Solberg med ny start i WRC-bil
»
Rally Hedemarken går som normalt i september
»
Nytt löp med WRC-bil for Veiby
- www.norsk-rally.com -


Månadens mest lästa:
» Följ lördagens rallyn, bland andra Uddevalla City Race & Vltava Historic Rally.
» 64 ekipage inleder Asfalt SM med Uddevalla City Race.
» Svensson premiärvinnare i Asfalt SM, körde hem Uddevalla City Race.
» Carlberg, Äntligen dags för Rally SM premiär!
» Ny WRC-chans för Oliver Solberg i Rally-VM.


Mest lästa nyheter:
»
Så körs Rally Sweden 2017 - Karta och Tidsplan!
»
Så körs Rally Sweden 2018 - sträckor, kartor och tider!
»
Så körs Rally Sweden 2019, tidsplan & kartor!
»
Så körs Svenska Rallyt 2010, sträckor och tider.
»
Så körs Midnattssolsrallyt, 18 sträckor att följa!
»
Dags för Landskamp - nu med egen hemsida!
»
Så körs Rally Sweden 2015 - sträcka för sträcka!
»
Så körs Rally Sweden 2016!
»
Så körs Rally Sweden 2014 - de här sträckorna används.
»
Svenska Rallycupen - fortsatt utveckling, kalender 2017 redan klar.
»
Vem kör vad - nytt Alpinebygge för 2016!
»
Vem kör vad 2017 del 5, bl.a. Wall mot Midnattssolsrallyt.
»
Resultat, Tider & Info för Midnattssolsrallyt 2014!
»
Häftigaste rallybilen i Sverige, Porsche 997 GT3 redo för rallyskogen!
»
Blomberg och Olearys Racing siktar på Brittiska Mästerskapet i Mirage R5.


 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2020.