Mats Bilar   

   
Trendab AB   

   
Carless Racing Fuels.   

   
Gulf Race Fuel, SA Tech AB   

   
SA Tech AB   

   
MaxSport   

   
Mastertrailer.   

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  Rally EM - ERC
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Carl-Eric Johansson växlar stafettpinnen i VOC.
PRESSRELEASE

Roger och Lotta tar över ledning av Sveriges största rallyklass.
VOC-klassen skapades av Carleric Johansson i Söderhamn för drygt 20 år sedan. Klassen har sedan dess vuxit stabilt och är idag rallysveriges största. VOC står för ungefär en tredjedel av alla rallystarter i landet under ett år, och är dessutom landets utan konkurrens största instegsklass. Klassen har också en banracingdel och har utvecklat internationella förgreningar. Nu är det dags för ledarskifte. Nya ledare blir skellefteåparet Roger Fransson och Charlott Holmqvist - själva framgångsrikt tävlande i VOC-rally sedan några år tillbaka.

Rally är Sveriges största motorsport och VOC - Volvo Cup - är rallys största enskilda klass. VOC samlar cirka 600 av landets knappt 2000 registrerade rallybilar, nästan en tredjedel av Sveriges alla rallybilar är en VOC bil. Ser man till antalet starter så dominerar klassen än mer eftersom att VOC teamen i snitt tävlar flitigare än man gör i andra rallyklasser.

VOC är också landets helt dominerande instegsklass i rally. Här har dagens svenska stjärnor som Jimmy Joge och Patrik Flodin liksom VM-aktuella norrmännen Petter Solberg och Mads Østberg inlett sina karriärer - bara för att nämna några av det mer namnkunniga slaget. Det är den fantastiska klassen som Carleric skapat och som Roger och Lotta nu tar över ansvaret för.
– Från att sitta bakom ratten i en rallybil för första gången så sent som 2007, då 42 år gammal och en minst sagt överåldrig rookie. Till att nu ta över ansvar och ledning av en klass som är något av rallysveriges ryggrad - det känns overkligt, utmanande och inte så lite pirrigt, säger Roger, och tillägger: Carlerics skor är för stora för att kunna fyllas så jag och Lotta måste istället försöka att göra det här på vårt sätt.

Vad innebär det konkret att leda VOC?
– Det blir alltså vi som ansvarar för att serielägga klassens kronjuvel SverigeSerien i alla förarklasser, självklart i samarbete med alla duktiga klubbar som arrangerar själva tävlingarna. Hålla ordning i och räkna ställning i SverigeSerien med alla sina underserier - det vill säga: junior-, old boys- och damserierna. Och förstås ansvara för klassens utveckling, marknadsföring och PR. Samverka med sponsorer, Bilsportsförbund och med våra systerorganisationer i landet, Norden och övriga Europa (klassen har genom åren även spridits och växt utanför Sveriges gränser). Kort sagt, som att sköta vilket företag som helst.

I en biltävlingsklass är det väl mycket som styrs och sköts av FIA och Bilsportsförbundet?
– Både ja och nej när det gäller VOC! Vi är en väldigt speciell klass på så sätt att vi ansvarar för oss själva, våra egna regler och våra tekniska reglementen och deras förändringar och att allt efterföljs. Allt detta blir förstås också ytterst vårt ansvar! Däremot jobbar vi förstås nära Bilsportsförbundet speciellt då det gäller övergripande frågor som säkerhet och miljö. Baksidan på detta är att vi också är helt ansvariga för vår egen finansiering och ekonomin är som liksom alltid är tuff. Dessutom är VOC inte bara en rallyklass, klassen är allt sedan starten också etablerad inom banracing.

Allt detta, det låter som ett heltidsjobb, och mer ändå?
– Det är väldigt mycket arbete, det är vi medvetna om. Eftersom att det är vi som blir ansvariga för klassen 2011 så har vi i praktiken redan nu tagit över stafettpinnen och fört alla förhandlingar med klubbarna om nästa års SverigeSerie tävlingar. Men vi har ett väldigt kunnigt förarråd till stöd för att inte tala om vår stab av tekniker och frivilliga - utan alla dessas brinnade intresse och initiativ skulle inte det här vara möjligt att driva. Vi vill redan nu rikta vårt stora tack till alla dem för deras ovärderliga insatser. Grundaren Carleric finns också kvar i en mentorroll, och det känns tryggt!

VOC är en mogen klass, hur ser utvecklingen ut?
– Det som är så fantastiskt är att klassen fortfarande växer ordentligt. Inte minst gäller det SverigeSerien. Att köra rally kostar pengar men i vår klass svider det inte riktigt lika svårt i plånboken som det gör i många andra klasser. Trots det kan vi i kraft av vår storlek, vår bredd, och vårt strikta reglemente som gör bilarna så oerhört jämna, erbjuda en mördande konkurrens. Dessutom i en klass med reell rikstäckning och med en huvudserie som motsvarar SM. Ett i grunden suveränt koncept som vi tror stenhårt på. Och som bevisar sin kraft år efter år genom att locka såväl unga supertalanger som rutinerade rävar som vill fortsatta sin rallysatsning.

Vad har ni för framtidsplaner och ambitioner med VOC som klass?
– Oj, det är massor. Även om klassen funnits länge och det tekniska reglementet i grunden hunnit finna sin form så är det också mycket som är ogjort. Det vi kommer att fokusera först är klassens marknadsföring och kommunikation. En ny hemsida står överst på önskelistan tillsammans med en uppfräschad visuell identitet. Vi har också redan förändrat en del i klassens status i de enskilda tävlingarna. Och har återupptagit en aktivare presstjänst.
– Dessutom har jakten på en ny huvudsponsor inletts. Det ska vara någon vill ”göra resan mot framtiden” tillsammans med oss och som ser marknadsvärdet av att exponeras på bilar, runt tävlingar, på hemsida, i klasskommunikation och i media tillsammans med landets i särklass största rallyklass. Samtidigt som man bygger relation med tusentals utövare, tiotusentals personer i teamen, och en publik som summerar till hundratusental eller kanske till och med miljoner under en säsong.


» Pressrelease från Volvo Original.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2010-12-13 16:14






Calle Carlberg tillbaka i Rally-SM!
© FIA ERC.Calle Carlberg tillsammans med Norske co-drivern Jørgen Eriksen kommer till start i Rally Uppland med fabriksteamets Opel Corsa Rally 4.
Detta gör man som uppladdning inför ERC-deltävlingen Royal Rally som går på hemmaplan två veckor senare.

"Det ska bli jättekul att köra i Sverige igen. Jag ...

Publicerad: 2024-05-19 21:49


Hägg och Grahn, båda på pallen i danska Yokohama mästerskapets andra deltävling.
© emotorsport.seYokohama Mesterskabet Øst körde andra deltävlingen för säsongen, nu från Nakskov och även denna gång med Svenskt i startledet. I topp totalt var det Danskt med Kenneth Madsen i Citroen C3 Rally2 som vinnare efter 21 minuters körning där fyra vändor kördes på en asfaltsträcka. Segermarginalen 52 seku...

Publicerad: 2024-05-19 21:45


Foto från Violenrallyt.
© emotorsport.seFlens MS med Violenrallyt öppnade Svenska RallyCupen 2024, från Malmköping utgick rallyt med sex sträckor runt orten. På plats fanns också tävlande för DM serier i Östergötlands, Stockholms och Södermanland / Västmanlands distrikt. Snabbast för tävlingen var Kalle Gustafsson som toppade totalt, trea...

Publicerad: 2024-05-19 20:55


Internationellt meriterat startfält när Rally-SM kommer till Uppland.
© emotorsport.seDen 31 maj till 1 juni körs den fjärde deltävlingen i årets Rally-SM, när mästerskapet för första gången kommer till Tierp genom Rally Uppland. Närmare 80 bilar kommer till start i SM-klasserna, med stora internationella meriter.

Klassen Internationella 4WD leds av Hudiksvallsföraren Patrik Flodi...

Publicerad: 2024-05-19 19:59


Så gick det i Hällefors MK´s Vårsprint.
Hällefors MK körde tredje deltävlingen i egna HMK´s Sprintserie under söndagen, Vårsprinten var rallyt. Snabbast runt banan, en sträcka tre gånger var Mikael Ljungström som med tiden 3:57,8 sekunder vann B-förare 4wd före Sören Svensson. För A-förarna vann Daniel Hultberg före Robert Persson med Åke...

Publicerad: 2024-05-19 19:37


Kroatisk EM åkare och Junior EM ledande Mille kör Rally Uppland.
© emotorsport.seIkväll stänger anmälan till Rally Uppland, just nu ett 90-tal ekipage i listan som väntas slå en bit över 100 innan anmälan stänger hos MK Tierp - rallyt med start och mål på Tierp Arena.

65 av ekipagen går i de fyra Rally SM klasserna, bland dem ses tre internationella ekipage i Nationella 4wd. ...

Publicerad: 2024-05-19 14:32


Fyra svenska vinnare när Volvo Euro Cup körde Finska Ikaalinen Spa Ralli.
© emotorsport.seStort svensk deltagande i helgens Ikaalinen Spa Ralli, på plats fanns 40 ekipage tävlande i Volvo Euro Cup. I år körs cupen med fyra klasser, två för Standard Volvobilar med A/B-förare respektive C-förare. Två klasser Appendix K där "gamla" och "nyare" bilar tävlar - i den nyare är det Volvo 240 som...

Publicerad: 2024-05-19 12:02


Kalle körde hem premiären av Svenska RallyCupen, Violenrallyt.
© emotorsport.seSex utmanande sträckor hos arrangerande Flens MS inledde Svenska RallyCupen 2024 under lördagen, 130-talet ekipage kom till starten av Violenrallyt med start, mål och service mitt i Malmköping.

Kalle Gustafsson, för helgen med John Stigh i högerstolen öppnade bäst, sex sekunder före Kenny Stavbom...

Publicerad: 2024-05-19 10:16


Holmgren snabbast totalt i Engh Mek-rallyt.
© emotorsport.seEngh Mek-rallyt hos Bärke MK med 60-talet bilar för Finess Onotade Rallyserie där två sträckor, båda över milen långa, gick dubbelt. Mikael Holmgren snabbast totalt, in som tvåa i 4wd klassen var Anders Wänn - tredjeplatsen till Mikael Gustafsson.

Andraplatsen totalt tog Antti Johannesson som had...

Publicerad: 2024-05-19 09:42


Violenrallyt bjöd på högt tempo i sommarsol, Kalle snabbast totalt.
© emotorsport.seFlens MS startade Svenska RallyCupen och deltävling för Östergötlands DM, Stockholms DM, Södermanland / Västmanlands DM när sex fina och utslagsgivande sträckor plockats fram för Violenrallyt, start & mål på Heden mitt i Malmköping.

Kalle och John snabbast totalt.
Det var som väntat Kalle...

Publicerad: 2024-05-19 09:28


Tidigare nyheter:
Violenrallyt bjöd på högt tempo i sommarsol, Kalle snabbast totalt.
Tre söndagsrallyn med Svenskt intresse.
'Fluppe' snabbast totalt i Zabra Rallyt, Eriksson bäst av Appendix K.
Närmare 30 åkare i söndagens Svedala Runt.
Följ lördagens rally, Violenrallyt, Zabra Rallyt, Engh Mek Rallyt, Tractice Racet & Ikaalinen Spa Ralli.
Söndagsrally, Vårsprinten tar vid i HMK Sprintserie.
Klart med tre nya år för Rally Sweden i Umeå.
Zabra-Rallyt störst i helgen, fyra sträckor väntar för BRC, Klassiker & 1300-gänget.
140-talet åkare för lördagens Violenrally.
Stort svensk intresse i helgens finska Ikaalinen Spa Ralli, Volvo Euro Cup på plats.
Zabra Rallyt på lördag, klubben beskriver sträckorna.
60-talet åkare kör lördagens Engh Mek-rallyt.
Dubbelhelg med Tractive Race i Borlänge.
Här säljs Karta & Program till Violenrallyt!
Tufft och händelserikt South Swedish Rally för VOC’s SverigeSerie.

Rally Uppland närmar sig, MK Tierp ser fram emot starten.
Årspremiär för Svenska RallyCupen på lördag, Violenrallyt i Malmköping.
Stor rallyhelg väntar, 566 svenska rallyekipage ute och tävlar.
Eklund, Blomqvist och Hallberg bland senaste namnen till Rally Magic i Höljes.



Nyhetsarkiv:
[
2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]


Upplevelser från happy-day.se






Månadens mest lästa:
» Så sänder Tv4 Motor, TV12, Sportkanalen och SVT från Rally de Portugal.
» Eklund, Blomqvist och Hallberg bland senaste namnen till Rally Magic i Höljes.
» Pontus Tidemand siktar högt - teamar upp med nystartade Motorsport Experience.
» Hyundai snabbast inför Rally de Portugal, Svenskarna topp tre i WRC2.
» Karta, så körs Bauhaus Royal Rally of Scandinavia 2024.
» Följ lördagen i Rally Nyköping, South Swedish Rally och Rally de Portugal.
» Följ Rally Nyköping, SSR Rallysprint och Rally de Portugal.


Mest lästa nyheter:
»
Upplev Rally & Konst i Järnboås - tavlor, keramik, bilar och rallyåkare!
»
Åk Rally Swedens sträckor direkt i datorn, spännande teknik ger dig möjligheten.
»
SM Sprinten inställd, hela SM veckan ställs in p.g.a. Corona smittan.
»
Följ avslutningen på Rally Turkey Marmaris, så körs söndagen.
»
Följ Elektrikerna Marknadsnatta - här säljs Karta och Program.
»
Så körs Rally Sweden 2017 - Karta och Tidsplan!
»
Bouffier tar plats hos Hyundai - bildar team med Hänninen.
»
De nya rallybilarna - R5 reglementet hett bland tillverkarna.
»
Rallyåkaren Ingvar Carlsson har gått bort.
»
TV-tider för veckans Monte Carlo Rally.
»
Efterlysning på stulen rallybil, Volvo 240.
»
Emiltrofén ställs in - tufft för Bilsport RallyCup och Rallyklassikerna.
»
Så körs Rally Sweden 2018 - sträckor, kartor och tider!
»
Häftiga Abarth Rally Cup går mot 2020, stora och enkla prispengar att samla.
»
Rally EM kalendern presenterad för 2020.
»
Rally på TV ikväll, Topdriver.
»
Ove ´Påven´ Andersson omkom i bilolycka.
»
WRC sändningar gratis på nätet, men svårare att se på TV?
»
SVT direktsänder 6 av 10 specialsträckor i Arctic Rally Finland!
»
Tider, Resultat och Info om Monte Carlo Rallyt.


 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.