SA Tech AB   

   
Mats Bilar   

   
MaxSport   

   
Trendab AB   

   
Carless Racing Fuels.   

   
Mastertrailer.   

   
Gulf Race Fuel, SA Tech AB   

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  Rally EM - ERC
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Tuffa utmaningar då VOC körde Pirelli Rally i Tammerfors.
PRESSRELEASE

Finland är något av rallyts hemland. Ett otroligt intresse hos allmänheten. Ett oerhört engagemang. Och lösningar för rally som är helt omöjliga i Sverige tas här som självklarheter. Pirelli Rally i Tammerfors, finaltävling i finska mästerskapen och deltävling i såväl SverigeSerie som Nordic West Euro Cup i VOC Mekonomen Rally var definitvt inget undantag. Finlands rallytävlingar bjuder också på utmaningar utöver det vanliga. Klassen antog detta med bravur. Pär Nordahl och Anton Brorsson hanterade det allra bäst, åkte hem med var sin seger i Elit A, och bäddar med det för en riktig nagelbitare i den kommande finaltävlingen.

Tänk er situationen att vi skulle köra rally i någon av Sveriges största städer, låt oss säga Göteborg i det här tankeexperimentet. Att vi skulle förlägga HQ till Ullevi. Stänga av området intill för att ge förtur i trafiken för rally-, service, och reccebilar. Och! Förlägga serviceplatsen till gräsmattan (fotbollsplanen!) med in och utfart på löparbanorna. Köra de kraftiga ljus- och ljudanläggningningarna på max även när timmen är sen. Bara genom att föreslå detta skulle antagligen våra politiker, fotbolls-, och friidrottsfolk kräva att rally istälet borde förbjudas och att rallyförespråkare skulle spärras in med tvångströja på obestämd tid.

Precis så var det i Tammerfors! Lägg därtill att de allra bästa rallyvägarna i omgivningen har gjorts tillgängliga. Att man med detta stänger av flera mindre byar där sträckorna går rakt igenom förefaller ingen uppleva som något problem, snarare som en möjlighet för samma byar att hamna i centrum för en dag men alla de möjligheter som det i sig öppnar för försäljning etc. Sett i det ljuset förstår man rallys status som sport i vårt östra grannland. Man förstår också att förlängningen på detta är att den vita flaggan med blå kors som stoltserar på så många bilar i världseliten medan det är så långt mellan de blå och gula. Allra högst upp i rallyns pyramid, i WRC, förekommer ju numera tyvärr bara blå och gula flaggor som enskilda gästspel. Det här är faktum som de styrande i vårt förbund borde ägna mer tid och kraft även om det skulle innebära att man då skulle vara tvungna att prioritera ner arbete med regelfrågor på detaljnivå, säger klassansvarig Roger Fransson.

Pär Nordahl hanterade extremsvåra fredagskvällen bäst
I Elit A så var det Pär Nordahl för dagen med Joakim Sjöberg som CoDriver (i normala fall åkande med Emil Bergkvist) som hanterade den svåra situationen allra bäst.

Fredagskvällens sprintrally var bara en sträcka, men inte vilken sträcka som helst. Här var det en av Finlands ritliga ”mytsträckor” som stod på schemat: Pengonpohja! Tekniskt svår torr och i fullt dagsljus. Men, vi fick dessutom utmaningen att köra den i beckmörker, i fullt regn och dessutom plaskvåt och därför bitvis såphal. Ett riktigt mandomsprov!

Nordahl/Sjöberg hanterade detta klart bäst. Egentligen var det bara Brorsson/Arhusiander som på riktigt utmanande.

Nordahl klarade sträckan i dessa förhållanden under 10 minuter, en bragd och inget annat! Brorsson bara tre sekunder efter. Nordahl sammanfattade efteråt ”Förbannat, om det inte är det svåraste jag gjort i hela mitt liv”. Bara att gratulera. Rutinerade Brage Lundmark på tredjeplats.

Askling i Elit B och Westerberg i Cup på fredagskvällen
Det var inte bara i Elit A som det gick fort.
Dennis Askilng med Jonas Arvidsson i högersätet körde in på dagens tredje tid totalt i VOC Mekonomen och vann med det Elit B. Tvåa var stabile Erik Karlström för dagen vägledd av Magnus Lundgren efter dödsfall i familjen för Eriks ordinarie CoDriver Oscar Almqvist - allas våra tankar är med dig Oscar i en svår stund. Trea Fredrik Jansson med Daniel Andersson i CoDriver sätet.

Westerberg helt ohotad i C.
I C så visade doun Patrik Westerberg/Kent-Ola Björklund direkt var skåpet skulle stå den här helgen. De vann klassen med hela 42 sekunder. Tvåa Thomas Carlsson med Christoffer Karlsson till höger om sig, trea Samuel Miettinen, båda dessa ekipage alltför sällan sedda i SverigeSerien.

Alla klarade utmaningen!
Något som vi också måste understryka var att ALLA ekipage i VOC Mekokonomen Rally klarade den oerhört tuffa utmaningen den här kvällen. Det låg finska bilar både till höger och vänster, men ingen av våra körde av, alla i mål! Fantastiskt! Jag menar att detta säger en hel del både om våra team och då främst om våra förare, men också om Gunnar Barth´s fantastiskt fina noter. Gunnar åkte över till Finland speciellt för att nota för oss, systemet med arrangörsnoter finns ju inte utanför Sverige. Heder åt dig Gunnar för ditt engagemang och din oerhörda kunskap och erfarenhet.

Brorsson i Elit A på lördag
VOC Mekonomen Rally delade alltså rallyts två dagar till två tävlingar. Fredagkvällens knappa 1,5 mil var för klassen ett sprintrally. Lördagens dryga 13,5 mil ett annat. Med detta upplägg så var klassen fri att serva hela natten om det skulle behövas och även att starta om utan superrally-tidstillägg om det skulle bli aktuellt.

Lördagen började med att två namn som inte alla tänker på som de toppförare de är presenterade sig på riktigt. Tom Kristensson för dagen med CoDriver Jörgen Jönsson och Niklas ”Nibbe” Nilsson assisterad av Dan Hoff. Både dessa skulle finnas med i resonemanget hela dagen skulle det visa sig och de båda växlade i ledning ända fram till SS7.

Händelserikt redan från början.
Nordahl körde punktering på lördagens första sträcka, rallyts SS2, och fick till följd av detta en dikesvisit. Tack var engagerad finsk publik blev det ändå bara 40 förlorade sekunder. Efter det bestämde sig Nordahl: Nu skulle det åkas på riktigt. Bära eller brista! Och han arbeta steg-för-steg bort den förlorade tiden.

Allt hände på SS 7, Sahalahti 2.
På SS7 var det slut för Nordahl, men det var ingen avåkning trota ett ursinnigt tempo. Istället var det bränsleproblem som gjorde att bilen inte gick. Samtidigt vinner Brorsson sträckan ganska stort och går upp i ledning, något han sedan inte släppte. I mål Brorsson före Kristensson och Nibbe.

Detta gör situation minst sagt laddad i SverigeSerien inför finaltävlingen. Brorsson leder med fem poäng med det finns ändå en mängd möjliga resultat som kan leda till särskiljning. Laddat!

Mattias Andersson tog till sist Elit B
Det var lika laddat i den lägre Elit klassen.
Dagen började med att Erik Karlström tog ett grepp som han steg för steg stärkte, samtidigt körde Fredrik Jansson av och tvingades bryta. Per Allo med Magnus Nilsson som ledsagare skuggade. Bakom dessa trivdes Mattias Andersson och CoDriver Fredrik Adolfsson också som fisken i vattnet på de snabba sträckorna.

Stopp på SS 7 även för Karlström
Bara någon kilometer efter Nordahl så fick även Karlström haveri. Lite ”ödets ironi” kan man tycka. Det här två bilarna torde vara två av de allra mest välskotta och ”välskruvade” i hela serien, och ändå är de två av dem som får haveri. Ren otur skulle jag vilja påstå och lider med er.

Situationen öppnade för Andersson och Allo.
När dammet lagt sig så var det Mattias Andersson som stod som segrare före Per Allo, detta trots en spurt av Allo med sträckseger på dagens sista långa sträcka. Andreas Jonasson och CoDriver Pär Sundkvist som hela dagen lurat i vassen och succesivt avancerat upp genom fältet på den sista pallplatsen.

Patrik Westerberg överlägsen i Cup.
I cupklassen var det flera av toppförarna som inte kom till start.
Det förringar på intet sätt Patrik Westerbergs och CoDriver Kent-Ola Björklunds prestation. De var överlägsna i klassen från början till slut. Det enda hotet mot Patriks seger var en stormkokande bil, även detta på minst sagt händelserika SS7. Men, den gamla välanvända 740:n gick till mål även om den drack 7 liter vatten på vägen.

Thomas Carlsson på andra plats och tyske Andreas Leue på tredje.
Med framgången i Finland kan vi också gratulera Patrik och Kent-Ola till totalsegern i årets SverigeSerie. Såvitt vi kan förstå är också uppklassningen kalr sedan länge och med det tempo som Patrik har så är frågan om han inte borde anhålla till förbundet om dispens för att få klassa upp till Elit A på en gång. Oavsett hur han väljer att göra så har han en imponerande säspong bakom sig.

Laddat inför finalen
Nu samlar VOC Mekonomen Rally sig för sin kommande final i Örebro den 25 oktober. Som vanligt är det väldigt lite i alla klasser som är avgjort innan finalen. Ett relativt kort rally på fina vägar där nu allt ska avgöras. Och efteråt samlas vi till fest där årets exceptionellt stora prisbord ska fördelas. Plats för festen är i skrivande stund ännu inte klart, flytten av tävlingen ställde till planeringen en del. Håll därför utkik i Gästbok och på nyhetsplats efter mer information.

Jag vill samtidigt passa på att göra ett klargörande. Tidigt i år skrev jag på nyhetsplats ambitionen att alla skulle räkna med finaltävlingen i sina serier. Som alla som känner mig kallar jag saker vid sitt rätta namn och gillar inte undanflykter. Vad gäller detta har jag helt enkelt gjort ett misstag! Regelverket blev aldrig uppdaterat med detta och det kan därför inte gälla. Regler måste framgå på regelsidan, i våra reglementen eller som på ”Tekniska bullentiner och Regelförändringar” för att vara gällande - och det gör helt enkelt inte detta.

Vad innebär då detta konkret?
Konkret innebär det att det är bästa serien som räknas för alla: Sex tävlingar i A och B, fem tävlingar i C. Kort sagt: Precis som vanligt! Och nu när även sista tävlingen i-och-med Västerås konstiga och sena avhopp blir en ”vanlig” rallytävling så är ju detta faktiskt också det enda rätta. Finalen blir en vanlig tävling i serien. Så man kan väl säga att i det avseendet så hade jag en hel del tur.


» Pressrelease från VOC Mekonomen Rally.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease


Publicerad: 2014-10-06 20:38






Närmare 30 åkare i söndagens Svedala Runt.
Svedala Runt med Svedala MK som arrangör gäller när Södras RS-DM kör vidare, 12,4km special med 4 SP som körs dubbelt.

Ynka 29 ekipage ger sig i kast med Svedala Runt hos Svedala MK under söndagen, de är fördelade i sju av de 12 inbjudna klasserna.

Tio ekipage genom Trimmat 2wd klasserna med J...

Publicerad: 2024-05-17 19:59


Följ lördagens rally, Violenrallyt, Zabra Rallyt, Engh Mek Rallyt, Tractice Racet & Ikaalinen Spa Ralli.
© emotorsport.se Violen Rallyt hos Flens MS, med start på Heden i Malmköping bjuder på tävlande för Svenska RallyCupen, Östergötlands DM, Stockholms DM, Södermanland / Västmanlands DM där fyra mil special på sex sträckor ska avverkas. Resultaten går live och troligen kan även de tävlandes följas via GPS trac...

Publicerad: 2024-05-17 19:56


Söndagsrally, Vårsprinten tar vid i HMK Sprintserie.
© emotorsport.seVårsprinten körs under söndagen hos Hällefors MK när HMK Sprintserie rullar vidare efter de två vinterrallyna. Nu är det mer grepp under hjulen som väntar på klubbens motorområde när drygt 7km special, en sträcka tre gånger ska köras.

65 deltagare för söndagens sprint, de tre första klasserna i a...

Publicerad: 2024-05-17 19:02


Klart med tre nya år för Rally Sweden i Umeå.
© Svensk BilsportI dagarna tecknades avtalet mellan Rally Sweden och Umeå Kommun som gör klart att den svenska VM-deltävlingen i Rally kommer genomföras med Umeå som centralort även åren 2025, 2026 och 2027.
– För oss är det en trygghet att ha Umeå och dess region med oss på den här utvecklingsresan som Rally Swe...

Publicerad: 2024-05-16 22:15


Zabra-Rallyt störst i helgen, fyra sträckor väntar för BRC, Klassiker & 1300-gänget.
© emotorsport.se Zabra-Rallyt med Nybro AC är tredje deltävling för Bilsport RallyCup som nu agerar slutet på första halvan av säsongen innan man tar semester till slutet av augusti. På plats i helgen är också 1300 Rallycup, Klassiska RallyCupen, Historiska Rallycupen och RM för Historiska Rallybilar vilket gett et...

Publicerad: 2024-05-16 20:29


140-talet åkare för lördagens Violenrally.
© emotorsport.seFlens MS med Violen Rallyt som ingår i Svenska RallyCupen, Östergötlands DM, Stockholms DM samt lokala Södermanland / Västmanlands DM under lördagen. Det är fyra mil special fördelat på sex sträckor som gäller.

140-talet bilar väntar på start under lördagens förmiddag, lägg där till fem föråkare ...

Publicerad: 2024-05-16 20:16


Stort svensk intresse i helgens finska Ikaalinen Spa Ralli, Volvo Euro Cup på plats.
© emotorsport.seUnder lördagens körs finska Ikaalinen Spa Ralli, en tävling som ingår i Volvo Euro Cup - något som lockat 40-talet startande för cupen, totalt i rallyt väntas runt 230 bilar till startlinjen. Rallyt bjuder sju sträckor på 87km för cupens deltagare, i övrigt ingår rallyt i flera serier och cuper, vis...

Publicerad: 2024-05-16 20:13


Zabra Rallyt på lördag, klubben beskriver sträckorna.
© emotorsport.seHos Nybro AC är det Zabra Rallyt under lördagen, fyra sträckor på 29km väntar de närmare 150 tävlande. Till start finns tävlande för Bilsport RallyCup, 1300 Rallycup, Klassiska & Historiska Rallycuperna och RM för Historiska Rallybilar.

Arrangören ger en hint om vad som väntar, både för tävlande ...

Publicerad: 2024-05-16 18:04


60-talet åkare kör lördagens Engh Mek-rallyt.
© emotorsport.seBärke MK laddar på med Engh Mek-rallyt under lördagen, två grussträckor körs två gånger vilket ger 45km special. På plats är tävlande för Nedre Norras FM, 7-klubbars och Finess Onotade Rallyserie.

63 deltagare där åtta går i 4wd, Ludvikas Tobias Johansson i Audi Quattro möter ett gäng Mitsubishi ...

Publicerad: 2024-05-15 21:58


Dubbelhelg med Tractive Race i Borlänge.
© emotorsport.se Svenska Sprintserien går för årets andra tävlingshelg, det är dubbla race med ett per dag. Tractive Racet 1 och 2 väntar där varje dag inleds med ett träningsåk innan det blir två tävlingsåk.

Totalt 70 tävlande varav 40 går för rallyklasser, störst Trimmat 2wd med 21 av dessa. Göran "Lillen" An...

Publicerad: 2024-05-15 21:52


Tidigare nyheter:
Här säljs Karta & Program till Violenrallyt!
Tufft och händelserikt South Swedish Rally för VOC’s SverigeSerie.

Rally Uppland närmar sig, MK Tierp ser fram emot starten.
Årspremiär för Svenska RallyCupen på lördag, Violenrallyt i Malmköping.
Stor rallyhelg väntar, 566 svenska rallyekipage ute och tävlar.
Eklund, Blomqvist och Hallberg bland senaste namnen till Rally Magic i Höljes.
Plats för fler till Skogsåket, anmälan förlängd.
Quandt och Seel klassfyra i Rally Tabuk.
Foto från Rally Nyköping, sex specialsträckor och service.
Volvo Euro Cup slår nytt rekord med 40 bilar till Finland.
Häng med på Vara MK´s 100-årsfinal, anmälan till Varvloppet stänger ikväll.
Rally SM tabeller efter Rally Nyköping, halvtid i SM serien.
Foto från Rally Nyköping, lördag förmiddag.
WRC tabeller efter Rallye de Portugal.
Tom och Andreas tvåa i Rally Nyköping efter en stark insats.
Ogier tar hem Rally de Portugal.
Foto från Rally Nyköping, fredag.
Flodin, Andersson och Pettersson SM vinnare i Rally Nyköping.
Fantastiska resultat för Drive VXO Motorsport i helgen.



Nyhetsarkiv:
[
2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]


Upplevelser från happy-day.se






Månadens mest lästa:
» Så sänder Tv4 Motor, TV12, Sportkanalen och SVT från Rally de Portugal.
» Eklund, Blomqvist och Hallberg bland senaste namnen till Rally Magic i Höljes.
» Pontus Tidemand siktar högt - teamar upp med nystartade Motorsport Experience.
» Hyundai snabbast inför Rally de Portugal, Svenskarna topp tre i WRC2.
» Karta, så körs Bauhaus Royal Rally of Scandinavia 2024.
» Följ lördagen i Rally Nyköping, South Swedish Rally och Rally de Portugal.
» Följ Rally Nyköping, SSR Rallysprint och Rally de Portugal.


Mest lästa nyheter:
»
Upplev Rally & Konst i Järnboås - tavlor, keramik, bilar och rallyåkare!
»
Åk Rally Swedens sträckor direkt i datorn, spännande teknik ger dig möjligheten.
»
SM Sprinten inställd, hela SM veckan ställs in p.g.a. Corona smittan.
»
Följ avslutningen på Rally Turkey Marmaris, så körs söndagen.
»
Följ Elektrikerna Marknadsnatta - här säljs Karta och Program.
»
Så körs Rally Sweden 2017 - Karta och Tidsplan!
»
Bouffier tar plats hos Hyundai - bildar team med Hänninen.
»
De nya rallybilarna - R5 reglementet hett bland tillverkarna.
»
Rallyåkaren Ingvar Carlsson har gått bort.
»
TV-tider för veckans Monte Carlo Rally.
»
Efterlysning på stulen rallybil, Volvo 240.
»
Emiltrofén ställs in - tufft för Bilsport RallyCup och Rallyklassikerna.
»
Så körs Rally Sweden 2018 - sträckor, kartor och tider!
»
Häftiga Abarth Rally Cup går mot 2020, stora och enkla prispengar att samla.
»
Rally EM kalendern presenterad för 2020.
»
Rally på TV ikväll, Topdriver.
»
Ove ´Påven´ Andersson omkom i bilolycka.
»
WRC sändningar gratis på nätet, men svårare att se på TV?
»
SVT direktsänder 6 av 10 specialsträckor i Arctic Rally Finland!
»
Tider, Resultat och Info om Monte Carlo Rallyt.


 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.