NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Emil Bergkvist Motor om bragden i Belfast.
PRESSRELEASE

Vi lämnade Sverige på fredagen 27/3 och flög till Belfast med en skön känsla i kroppen. Målsättningen med deltävling två i Junior ERC var att plocka så många poäng som möjligt. Vi kände att vi inte behövde överladda för att köra ikapp någon, utan ta det i vår fart och säkra så många poäng som möjligt.

Inför tävlingen har mycket tid lagts på att finputsa på vissa moment i rallybilen. Emil och Joakim har gått igenom det som gått bra och dåligt, för att analysera och göra allt lite bättre. För bättre kan det alltid bli, det gäller att vara noggrann och jobba med dom små detaljerna.

50 mil SS i Opel Adam R2 utan något stort fel under Rally Liepaja samt Rally Sweden hade gett oss ett lugn och en trygghet inför deltävling två Circuit of Ireland.

Vi hade med hjälp av vårt team ADAC Opel Motorsport kunnat lägga upp så bra förberedelse som möjligt inför Junior ERC Circuit of Ireland, där vi startade i en tävling som heter Midland Stage motor Rally helgen före Junior ERC. Där vi rekade under Lördagen 28/3, för att sedan starta tävlingen Söndag kl 09,40 lokal tid.

Tävlingen kördes på 3 sträckor som går 3 gånger på totalt 11 mil ss mil, och vi fick till en bra känsla direkt. Efter tre körda sträckor ledde vi klassen och allt flöt på bra. När vi kom in på service så vill vår ingenjör testa andra fjäderben, som borde passa Emils körstil bättre. Sagt och gjort, 28 minuter senare lämnade vi servicen med 4 nya fjäderben. Emil kände direkt att bilen blev stabilare och vi kunde pusha mer med den nya setupen. Tillslut vann vi tävlingen med lite mer än en minut.

Efter det så förflyttade vi oss till ett annat område för att köra dom sista testerna under Måndagen, med vägar som var mer lika de som skulle avverkas i Circuit of Ireland. Där kunde vi finjustera det sista med setupen och noterna. Och få till den där sista sköna känslan när allt stämmer.
När reccen började på Tisdagen så fick vi se hur tuffa och krävande sträckor Irland kan frambringa. Det regnade ganska mycket och var svårt att veta hur mycket information vi skulle ta med i våra noter, frågeställningen var följande. Kommer rallyt köras under våta eller torra förhållanden? Prognosen sa vått men vi fick hör av många att det kan ändra sig på några timmar. Värt att tilläga är att det började regna ca 20 gånger under Tisdagen, och där i mellan solsken och snabbt upptorkande vägar.

Onsdagen flöt på bra, vi kände att noterna satt bra, och vägarna är väldigt speciella mot vad vi har kört tidigare på asfalt. Men den sköna känslan satt kvar.

Torsdag och shakedown plus kval. Vi åkte två kval åk, för att få känna på greppet och så Jocke fick läsa lite noter i full fart. När vi väl stod på startlinjen till kvalet så var vi bestämda med att sätta en så bra tid som möjligt. Sämre tid innebar sämre startposition, vilket innebär mer grus, lera, smuts på vägarna. Vi fick till ett helt okej åk, och kvalade in som tredje bil i Junior ERC. Samtidigt förstod vi att hemma grabbarna kommer åka fort. Vi var ca 0,9 sekunder efter de snabbaste på 3 km sträcka.
Lördag och första tävlingsdag. Regn. Vi började lite försiktigt på SS1, vi hade fyrhjulsläpp i en full farts höger bland annat, men fick till en helt okej tid. Rättare sagt snabbast av alla junior ERC förare, med ca 5 sekunder. Insikten att vi var snabbast fick oss att ta det lite lugnare på de nästkommande sträckorna, vilket innebar att vi låg tvåa efter första dagen.
Söndag, avgörandet. Vi kom till servicen ca 35 minuter innan vi fick plocka ut bilen ur parc ferme. Då fick vi reda på att ledaren från fredagen hade fått 5 minuters tidstillägg för att han hade missat en däckmärkning, så var vi plötsligt i ledningen. Och vår teamkamrat Marijan Griebel var tvåa, ca 15 sekunder bakom oss. Opel etta och tvåa, intressant.

Vi åkte ut på första loopen av sträckor, 4 stycken till antal och försökte pusha lite. Men redan i 3:e svängen på SS9 (första sträckan på lördagen) så hade vi missbedömt ett lyft. Vi hade ”Håll lite vänster över litet lyft”. Det borde ha varit ”Varning håll vänster över stort lyft”. Men med Emils skicklighet att reda ut krissituationer så blev det inte värre än att vi var ca 30-40 cm från ett hus. Vi tog det lite lugnare än planerat på SS9 efter detta, men vi var fortfarande i ledningen. Vi fortsatte i vårt tempo och vid lunch uppehåll så hade ledningen krympt till 8,8 sekunder. SS13 och SS14 var samma korta stadssträcka, här fick vi rätt tid i tidkortet (vilket är det viktiga) men fel tid på internet. Sen gav vi oss ut på samma loop som på morgonen. Vi kände att vi måste sätta in ett ryck någonstans för att ta hem segern, samtidigt som det är superviktigt att ta bilen i mål. SS16 var rätt sträcka, den är lång, bitvis riktigt snabb och har sina trixiga kombinationer. Här tog vi i rejält. När vi kom i mål på sträckan stod våran ingenjör och bara skakade på huvudet åt våran tid.

De två avslutande sträckorna tog vi i vårt normala tempo, och kunde bärga segern med 15,2 sekunder före vår teamkamrat.

Känslan att vinna en tävling där inte så många tror på en är otroligt tillfredställande. Vi har nu visat att vi klarar att behärska snö/is/grus men också asfalt på högsta internationella nivå.


» Pressrelease från Emil Bergkvist Motor.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad:






Armstrong ERC-vinnare i Wales - dubbelt M-Sport i JDS Machinery Rali Ceredigion.
© emotorsport.seUnder seneftermiddagen avslutades helgens ERC-deltävling JDS Machinery Rali Ceredigion, efter 12 sträckor stod Irländaren Jon Armstrong överst. Jon har trivts bra på asfaltvägarna i Wales, han tog över ledningen direkt lördag morgon och fortsatt i topp.

En dubbel för M-Sport då Estländaren, fjolå...

Publicerad: 2025-09-07 19:49:52


Rydholms snabbast i Dalslandssprinten.
© SSRCSnabba sprintvägar bjöd Bengtsfors på när SSRC intog Dalsland och fjärde deltävlingen för året. Två sträckor skulle gå två gånger och det var som tävlingsledaren Simon berättade innan tävling, ”det är en Norgekänsla”. 81 kom till start, 11 fler än förra årets deltävling i SSRC.

Totalsnabbast på s...

Publicerad: 2025-09-07 18:24:05


Foto från HEAT / Rally Bergslagen.
© emotorsport.seUnder lördagen stod HEAT / Rally Bergslagen för helgens största rally, ett stort startfält som skulle avverka över sju mil special på lika många sträckor. Det tävlades om poäng för Svenska RallyCupen, Nedre Norras, Stockholms, Södermanland / Västmanlands DM-serie ihop 1300 Rallycup där Kolsva MS, Fa...

Publicerad: 2025-09-07 15:10:59


Nydén snabbast totalt i Heat Rally Bergslagen, fjärde deltävlingen i Svenska RallyCupen.
© emotorsport.seVid centralt belägna Folkets Hus i Ludvika tog HEAT / Rally Bergslagen start under lördagen, bakom tävlingen stod Kolsva MS, Fagersta MK och Ludvika MS som plockat fram 7 specialsträckor på över sju mil på en resa genom klassiska och nya rallyvägar.
Kim Nydén / Jonas Sandin var i diket och punktera...

Publicerad: 2025-09-07 12:38:36


Dinkel snabbast totalt i Rally Kumrovec - Arvid avslutade med topptider.
© Arvid Carlsson Motorsport.Kroatiska Motul Rally Kumrovec fick dubbelt tyskt i topp efter rallyts åtta sträckor, Dominik Dinkel med Ford Fiesta Rally2 vann rallyt 27 sekunder före Hermann jun Gabner i Renault Clio Rally3. In som trea gick Antal Kovacs med Hyundai i20 N Rally2.

Till start Arvid Carlsson och David Arhusiande...

Publicerad: 2025-09-07 10:56:12


Rydholm snabbast genom Dalslandssprinten.
Dalslandssprinten med två sträckor dubbelt, i topp på sträckorna var Joakim Rydholm före Mattias Olsson på samtliga fyra åk över dagen - totalt 18,4 sekunder mellan dem vid dagens slut. Trea i klassen Tobias Pettersson. Rallyt ingående i Svenska SprintRallyCupen och Fyrklöverns Sprintcup med Bengtsf...

Publicerad: 2025-09-07 10:01:33


Många vinnare i onotad Klappjakt.
© emotorsport.seTre sträckor med Bilsport Rally Cup, Rallyklassiker och Östergötlands DM när Ydre MK arrangerade Klappjakten. Johan Axelsson körde hem ännu en seger, totalt och i klass, när han vann östgötatävlingen.

Axelsson var dock tvåa från start, före på de två första sträckorna var SMK Valdemarsviks Johan...

Publicerad: 2025-09-07 09:27:02


Tom Kristensson anmäld till jubilerande TV-Svängen i R5:a.
© Henrik Åkeson, Henrikrallyfoto.Tom kommer att tillsammans med klubbkamraten i SMK Hörby, internationellt meriterade co-drivern Julia Thulin, att köra hemmaklubbens traditionella tävling TV-Svängen, Tävlingen jubilerar i år jubilerar i år då den körs för 60:e gången, den 20 september.
Paret kommer att köra i högsta klassen med ...

Publicerad: 2025-09-07 08:04:45


Larsen vann Rally Larvik - Grahn totaltvåa i Fiesta Rally3.
© Norges Bilsportforbund.Isak Reiersen och Stefan Gustafsson inledde snabbast i Rally Larvik, deltävling i Norska mästerskapet på asfalt. Svensken på den Norska asfalten var en bra kombination, de straffade direkt Frank Tore Larsen med 2,2 sekund och Eyvind Bynildsen med 2,8 sekunder. Fjärde snabbast var Adam Grahn och Chri...

Publicerad: 2025-09-07 07:04:57


Nydén åkte hem Heat Rally Bergslagen - många nöjda vinnare i långt rally.
© emotorsport.seHEAT / Rally Bergslagen med Kolsva MS, Fagersta MK och Ludvika MS som arrangörer, ett lyckat rally om 72km på sju uppskattade sträckor där Godkärra och Bockhammar var två av namnen. Tävlande för Svenska RallyCupen, Nedre Norras DM, Stockholms DM, Södermanland / Västmanlands DM och 1300 Rallycup på p...

Publicerad: 2025-09-07 00:12:04


Tidigare nyheter:
Rydholm snabbast genom Dalslandssprinten.
Många vinnare i onotad Klappjakt.
Tom Kristensson anmäld till jubilerande TV-Svängen i R5:a.
Larsen vann Rally Larvik - Grahn totaltvåa i Fiesta Rally3.
Nydén åkte hem Heat Rally Bergslagen - många nöjda vinnare i långt rally.
Följ lördagens rallyn med Resultat, Radio, från bl.a. Heat Rally Bergslagen.
EVB-sprinten på söndag hos Rasbo MK.
Kvaldags inför ERC JDS Machinery Rali Ceredigion - WebTV live.
170 åkare tar sig an Heat Rally Bergslagen - sju mil special på sju sträckor.
Klassiker, Bilsport Rally Cup och DM i lördagens Klappjakt.
Kval inför JDS Machinery Rali Ceredigion fredag förmiddag.
Ide och Neuville rattar Rally1-bilar i Belgien.
80-talet åkare för lördagens Dalslandssprint.
Försäljningen av rallyprogram i full gång till Heat Rally Bergslagen.
Svenska Sprintserien avslutar i Hällefors, två race i helgen.
Opeldebut för Arvid i helgens Kroatiska Motul Rally Kumrovec - kör fyra rallyn udner hösten.
Andervang i lördagens tyska ADMV Rallye Kurstadt Bad Schmiedeberg.
Svenskar till helgens asfaltkörning i Rally Larvik.
Stort intresse för Heat Rally Bergslagen, helgens deltävling i Svenska RallyCupen.
Lancia Ypsilon Integrale Rally2 i rally test på asfalt, ny utmanar i klassen väntar..



Nyhetsarkiv:
[
2025 ][ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]






Nästa deltävling:
E-cupen:
Skilling 50 25/10


Rally EM - ERC:
Croatia Rally 03-05/10


Rally SM:
South Swedish Rally 12-13/09


Rally VM - WRC:
Rally Chile Bio Bio 11-14/09


Svenska RallyCupen:
Marknadsnatta 27/09




Foto:
HEAT / Rally Bergslagen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Ekrundan.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Polkatrofén.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Kullingstrofén.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.