NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

© APSM.
© APSM.
Pontus Tidemand var snabbast i International Rally of Whangarei.

© Geoff Ridder.
© Geoff Ridder.
Pontus och Emil inledde tävlingen med seger på publiksträckan, släppte aldrig tätplaceringen.
Pontus Tidemand dominerade i International Rally of Whangarei.
PRESSRELEASE

Pontus Tidemand kunde inte ha fått en bättre start på sitt nya äventyr i Asia-Pacific Rally Championship med ŠKODA Motorsport. I helgens International Rally of Whangarei på Nya Zeeland tog han kommandot från start och dominerade tävlingen igenom. Med 15 sträckvinster vann han storslaget i sin första deltävling i mästerskapet - segermarginalen slutade på nästan sex minuter.

Pontus och hans co-driver Emil Axelsson kom till Nya Zeeland och Asia-Pacific Rally Championships första deltävling med målet att få maximalt med erfarenhet och att kunna säkra sina första mästerskapspoäng. Men att hålla tillbaka är inte Pontus grej - han visade vad han går för redan på fredagens shakedown där han satte den snabbaste tiden och gjorde sedan detsamma på kvällens två inledande superspecialer. Det gav dem ett litet övertag inför lördagens fullängdssträckor.

Lördagen bjöd på omväxlande väderförhållanden med både torra såväl som regnvåta vägar, vilket ställde till med problem för många ekipage. Pontus däremot var nöjd med inställningarna på sin Team MRF-drivna ŠKODA Fabia Super 2000, tacklade uppgiften med bravur och lyckades hålla sig borta från trubbel. Under dagen utökade han sin ledning från 1.3 sekunder till hela fyra minuter när rallyts tio första sträckor var avklarade.

Den sista tävlingsdagen innehöll inte bara tävlingens längsta sträcka på tre mil, utan också de snabbaste sträckorna med inslag av asfalt. Med en så pass god ledning låg söndagens största utmaning i att hålla huvudet kallt och inte slå av för mycket på tempot för att inte riskera att tappa fokus. Pontus gick även ut som första bil på vägen och fick hantera den extra prövningen i form av löst grus, en svårighet som Pontus såg som nyttig träning. När den slutliga sträckan var körd hade han radat upp 15 sträckvinster av 16 möjliga och drygat ut tidsdifferensen till konkurrenterna ytterligare. Segermarginalen landade på fem minuter och 51.8 sekunder.

- Det känns fruktansvärt bra att inleda APRC-säsongen såhär och att kunna leverera ett bra resultat för ŠKODA, säger Pontus. Även om vi har haft ledningen från start så har vi jobbat hårt på varje sträcka. De nyzeeländska vägarna är riktigt häftiga, men de är också trixiga, kräver full koncentration och det finns inte utrymme för att slappna av ens en sekund. Teamet har skött det suveränt med bil och däck och Emil har, som alltid, gjort ett perfekt jobb i kartläsarstolen. Vi har fått många nya erfarenheter och bra träning inför kommande tävlingar och jag är otroligt nöjd och glad för det vi har åstadkommit den här helgen.

Nästa tävling i FIA Asia-Pacific Rally Championship är Rally New Caledonia den 15-17 maj.


APRC International Rally of Whangarei topp 5
1. Pontus Tidemand 2:55:29.4
2. Gaurav Gill +5:51.8
3. Michael Young +5:53.8
4. Subhan Aksa +9:14.2
5. Jean-Louis Leyraud +15:43.5


» Pressrelease från Pontus Tidemand.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease


Följ helgens rallyn:
Eckerölinjen Sprinten:[Resultat]
Rally Magic:[Resultat][Karta]
Louna Eesti Ralli:[Resultat][Tidsplan][GPS-Karta][Anslagstavla][Karta]
Rally di Roma Capitale:[Resultat][Shakedown][Tidsplan][WebTV][Info][Anslagstavla]

Publicerad: 2015-04-19 13:08






Crugnola leder Rally di Roma Capitale - Calle i JEM topp, Grahn femma i ERC3.
© @World / Red Bull Content Pool.Rally di Roma Capitale avslutar första etappen, tre sträckor dubbelt under dagen där Italienarna håller till i topp. Leder rallyt gör Andrea Crugnola med Citroën C3 Rally2, han leder 3,3 sekunder före Giandomenico Basso. Trean, Polacken Mikolaj Marczyk spräcker Italienska dominansen med fem sekunder...

Publicerad: 2025-07-05 18:06


Tänak tar hem Louna-Eesti Ralli, ny andraplats för Arvid och David.
© Arvid Carlsson Motorsport.Louna Eesti Ralli fortsatte med sex typiska rallysträckor vilket innebär högt tempo - en av dagens sträckor kröp snittet ned under 120km/h. Ott Tänak i en klass för sig, ende med Rally1 bil då han testade inför sitt WRC rally på hemmaplan om ett par veckor.

Tänak 4:28 minut före Kaspar Kasari i F...

Publicerad: 2025-07-05 16:40


Inför service i Rally di Roma Capitale - Carlberg toppar Junior ERC, Grahn sexa och Mille 22:a.
© @World / Red Bull Content Pool.Första halvan av lördagens etapp i Rally di Roma Capitale avverkad, tre sträckor på 6, 35 respektive 13km körda, tre sträcksegrar i Junior ERC klassen för Calle Carlberg och Jörgen Eriksen.

Svensk ledning i JERC.
Svenska besättningen hos Opel Motorsport hittade snabbt formen på asfalt och...

Publicerad: 2025-07-05 13:42


Så gick det i Eckerö Linjen Sprint.
© emotorsport.seTre åk i snabb följd på den 3,7km långa sträckan för Eckerö Linjen Sprint hos Ålands MK under lördagen för de 27 tävlande. Enskilt bästa åk utav de tre utgjorde resultatlistan.

Sex finska åkare överst i totallistan med Samuli Vuorisalo i Skoda Fabia överst, 4,6 sekund före Marko Paasonen i Toyota...

Publicerad: 2025-07-05 13:27


Nästa småbil, i veckan presenterades Alpine A290 Rallye.
© Alpine.Presentationen av nya bilar för de minsta internationella rallyklasserna duggar tätt, först Lancia Ypsilon HF Racing Rally6 och nu Alpine A290 Rallye - men ingen av dem väntas ses på de Svenska grusvägarna men istället populära i Sydeuropa.

Den nya lilla Alpinen är helelektrisk i likhet med Opels...

Publicerad: 2025-07-05 09:46


Nya Lancia Ypsilon HF Racing Rally6 redo för rallystart i höst.
© Lancia.Först Lancia Ypsilon HF Rally4 och nu Lancia Ypsilon HF Racing Rally6 - i veckan presenterade Lancia sitt nya tillskott till rallyvägarna, det handlar om den allra enklaste bilen utefter internationella förbundets reglemente. Rally6 handlar om den allra billigaste instegsklassen, anpassade för att j...

Publicerad: 2025-07-05 09:15


Följ lördagen i Eckerölinjen Sprinten, Rally di Roma Capitale och Louna-Eesti Rally.
© emotorsport.seFölj lördagens rallyn med Svenska intressen, på Åland går Eckerölinjen Sprinten där Ålands MK arrangerar, en sträcka som körs tre gånger under dagen för de knappt 30 startande.

Rally di Roma Capitale med Mille Johansson / Johan Grönvall i Rally2 klassen - för Junior ERC Calle Carlberg / Jörgen Er...

Publicerad: 2025-07-04 21:22


Avbelj toppar Rally di Roma Capitale, Grahn snabb i Rally3 och Carlberg genom i JEM-klassen.
© @World / Red Bull Content Pool.Ynka 1,3km var ss1, sträckan SS1 Colosseo ACI Roma i centrala Rom som öppnade årets femte ERC-deltävling Rally di Roma Capitale - starten på andra halvan av EM-säsongen.

Italienare i topp.
Dubbelt Italienskt i topp efter sträckan med Bostjan Avbelj 0,4 sekund före Andrea Mabellini under m...

Publicerad: 2025-07-04 21:20


Tänak toppar Louna-Eesti Rally - Arvid klasstvåa efter fredagen.
© Hyundai Motorsport.Ott Tänak leder stort i Louna-Eesti Rally, rallyts fyra sträckor avverkade där Tänak leder stort, men så kör han också Hyundai i20 N Rally1 som träning och test inför sitt hemmarallyt om ett par veckor, 1:22 minut leder han med totalt efter 15 minuters körning över tre mil.

Ralfs Sirmacis är tvåa...

Publicerad: 2025-07-04 21:19


Kristoffersson, O`Donovan, Levin och Rådström vinnare i Rally Magic.
© Finnskoga MK.Rally Magic hos Finnskoga MK avverkat, två sträckor runt sträckan som går på rallycrossbanan, på vägar runt banan och genom campingområdena. Totalt blev det närmare 40 ekipage som gav sig iväg runt banslingan.

Totalt var det Johan Kristoffersson i VW Polo GTI R5 från GK Door Team Sweden som öppna...

Publicerad: 2025-07-04 19:28


Tidigare nyheter:
Carlberg tvåa genom shakedown - Rally di Roma Capitale går mot start.
66 bilar för Secto Rally Finland - Latvala utmanar Solberg i WRC2.
Sainz fokuserar på Dakar, lägger ned planerna för ordförandeposten inom FIA.
WebTV direkt från kvalet inför Rally di Roma Capitale.
Närmare 30 bilar för lördagens Eckerölinjen Sprinten på Åland.
Träning, Kval och shakedown inför Rally di Roma Capitale fredag förmiddag.
Hallberg från SM-silver till asfaltäventyr i Italien.
Oliver Solberg får köra i värstingklassen under Rally Estonia.
Rally1 debut för Oliver Solberg i kommande Rally Estonia.
Tänak och Carlsson i helgens Estniska Louna Eesti Ralli.
30-talet åkare gör upp i fredagskvällens Rally Magic i Höljes.
Carlbergs överst på pallen - första 2WD segern i Rallye Baie-des-Chaleurs sedan 1986.
Mästarmötet laddar för sprint och afterrally i Millebyden.
Tre Svenska ekipage till nästa helgs Finska Mästerskap.
Inför Rally di Roma Capitale, fyra Svenskar i helgens rally - startfält, tidsplan & länkar.
Mille Johansson VM-tvåa efter tufft rally i Grekland – nu väntar EM i Italien.
Fantastiska insatser då VOC SverigeSerien tävlade i Skillingaryd.
Pontus & Henning - två utmanare i Hästkraftshelgens rallysprint.
TV-tablå för helgens ERC-tävling i Rally di Roma Capitale.
Arvid med dubbla andraplatser i helgens Lettiska rallyn.



Nyhetsarkiv:
[
2025 ][ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]






Nästa deltävling:
E-cupen:
Polkatrofén 16/08


Rally EM - ERC:
Rally di Roma Capitale 04-06/07


Rally SM:
KR Snapphanerallyt 08-09/08


Rally VM - WRC:
Delfi Rally Estonia 17-20/07


Svenska RallyCupen:
Kullingstrofén 02/08




Foto:
Skilling 500.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

SM-Veckan Sommar, Rallysprint.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Borås Bil Rallysprint.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Bauhaus Royal Rally of Scandinavia, lördag.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.