Carless Racing Fuels.

   
Mats Bilar

   
Mastertrailer.

   
GN Motorsport

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WebTV & Video
  E-Cupen
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  BLOGG; FREDRIK
       ÅHLIN

  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

© @World
© @World
Pontus och Jonas kör Tyska VM Rallyt utan press på mästerskapet.
Tidemand ser fram emot tuff VM-utmaning på tysk asfalt.
PRESSRELEASE

Pontus Tidemand lämnar grusvägarna bakom sig när det i helgen är dags för hans första VM-rally på asfalt för säsongen. Rally Tyskland är en tävling med svåra, ibland även fruktade, utmaningar som kan fälla den mest erfarne. Det krävs precision, mod och förmåga att snabbt anpassa sig till nya förhållanden. Pontus har bemästrat det förut och är redo att återigen tackla de tyska vägarna, nu för första gången med en SKODA Fabia R5.

I de senaste två VM-deltävlingarna i Polen och Finland har det handlat om höga hastigheter på grusvägar som bjuder in till att trycka gasen i bott. Nu ändras både förutsättningar och utmaningar när VM-cirkusen når Tyskland för höstens mest krävande asfaltrally i så omväxlande miljöer och varierande underlag att det framstår som tre olika tävlingar på en och samma helg.

Rally Tyskland bjuder på specialsträckor genom Moseldalens labyrintiska vingårdar som kräver teknisk skicklighet och inte lämnar någon form av utrymme för misstag. De innehåller många korsningar som lätt förvirrar förarna och det är inte ovanligt att vägarna kantas av bergvägg på ena sidan och ett stup på andra sidan. Det finns även klassiska sträckor på böljande landsvägar och snabba sträckor på högplatån Eifel nära gränsen till Luxemburg. I kontrast till de här vägtyperna besöker man även militärområdet Panzerplatte för tre sprintsträckor och två varv på tävlingens längsta sträcka (40 km). Där väntar några av helgens mest fruktade utmaningar, bland annat i form av hala betongsektioner som lätt förstör däcken och stora stenblock, så kallade "hinkelstein", vilka är designade för att stoppa stridsvagnar.
- Det tyska rallyt är väldigt speciellt när det kommer till underlag just eftersom det är så omväxlande och man hela tiden måste anpassa körstilen efter det. Det är stor skillnad mellan smala, ojämna vägar med många hårnålar, öppna vägar som nästan känns som motorvägar och militärområdet med betongplattor och enorma kantstenar som man definitivt inte vill komma för nära. Vädret kan också snabbt ändra förutsättningarna så det gäller att vara uppmärksam och att vänta det oväntade, berättar Pontus, som svårigheterna till trots har goda minnen från Rally Tyskland - 2013, samma år som han korades till juniorvärldsmästare, vann han JWRC-klassen och 2014 tog han sin första WRC 2-seger här.

Pontus och hans kartläsare Jonas Andersson inledde VM-säsongen med en andraplats i Sverige och en seger i Portugal. I Polen hade de ledningen när ett tekniskt problem satte käppar i hjulen, men de lyckades ändå kämpa sig upp till poängplats. Även i Finland var de med i toppstriden och påväg mot andraplatsen efter en hisnande uppvisning när de fick bryta tävlingen på allra sista sträckan där de blev liggande uppochner efter närkontakt med ett träd. De ligger på femte plats i det totala WRC 2-mästerskapet och än finns det goda chanser att avancera i de resterande tävlingarna. Nu i Tyskland kör de dock inte för VM-poäng, men Pontus ser det som en värdefull chans att fortsätta den fina utvecklingen han visat under året.
- Just den här tävlingen ingår inte i mitt WRC 2-program för året, men jag är väldigt tacksam att SKODA Motorsport och EVEN Management ger mig möjligheten att köra här ändå, säger Pontus. Jag vet hur viktigt det är att skaffa erfarenhet för att lyckas i längden, särskilt i en tekniskt krävande tävling som den här, och nu håller vi dessutom igång VM-tempot inför fortsättningen.

Att ställa om sig från grus till asfalt blir en utmaning för alla deltagare, men många av de startande i WRC 2 klassas som asfaltspecialister och kommer att stå för tufft motstånd. Trots att det här blir Pontus och Jonas första VM-tävling på asfalt för året, så har de redan hunnit med två event i det tjeckiska mästerskapet på just asfalt och där har de båda gångerna kört till sig pallplatser. De fick även en testdag i Österrike under förra veckan och är så förberedda som de kan bli inför helgen.
- Vi kommer till Tyskland utan någon direkt press på oss, men oavsett om vi jagar poäng eller inte så ser vi på den här tävlingen på samma sätt som de övriga. Vi vill självklart få till ett så bra resultat som möjligt och siktar in oss på att utmana våra konkurrenter, det hymlar vi inte om. Men stentufft, det kommer det absolut att bli, säger Pontus.

Tävlingen inleds med shakedown och ceremoniell start i värdstaden Trier på torsdag, sedan väntar tre intensiva tävlingsdagar där drygt 300 km, uppdelat på 18 specialsträckor, ska avverkas.


» Pressrelease från Pontus Tidemand.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2016-08-15 14:31






WRC silly season, lämnar Citroen och hamnar Ogier i Toyota?
© Citroen Racing.Efter Ott Tänaks flytt från Toyota Gazoo Racing till Hyundai Motorsport har det varit stiltje på förarmarknaden, men närmsta veckan väntas saker hända. De stora frågetecknen ligger nu hos Sebastien Ogier och Citroen Racing.

Fortsätter Citroen?
Kommer Citroen Racing fullfölja sitt avtal oc...

Publicerad: 2019-11-18 20:23


Nyberg summerar första året i Ungdomsrally, allt över förväntan.
© emotorsport.seGotlänningen Jonathan Nyberg summerar sin första säsong i Ungdomsrally, en lång säsong med Honda Civic med Hanna Nyberg i högerstolen.
- Det har inte gått annat än bra, allt har gått över alla mina förväntningar, summerar Jonathan.

Säsongen inleddes med Hejdesprinten den 13:e april.
-

Publicerad: 2019-11-18 19:44


Foto, nya Peugeot 208 R2t startklar, en ny vinstmaskin i tuffa R2 klassen?
© Peugeot Sport.I mitten på april gjorde den officiellt sina första meter på testvägarna, till helgen gör den debut i två olika tävlingar. Redan i helgen kunde vi berätta att Efren Llarena kör Rally Comunidad de Madrid RACE kommande helg med helt nya Peugeot 208 R2t. Bilen kommer också ses i franska the Rallye du V...

Publicerad: 2019-11-18 18:54


Första Citroen C3 R5:an till Norge.
© emotorsport.seR5 bilar från Citroen har haft svårt att nå framgång i norden, ett par Ds3 R5 sågs i Norge för några år sedan och i Sverige tävlas sporadiskt med fyra olika Ds3 R5 bilar.

Nu är den första C3 R5 på väg norr över, från Norge rapporterades för ett par veckor sedan att Trond Sveinsvoll blir först med...

Publicerad: 2019-11-17 20:54


Servicebil till servicebilen, Tuthills Safari preparering del 2!
© Tuthill Porsche.I förra delen berättade vi om Tuthill Porsches stora projekt, att driva 10 bilar i East African Safari Classic Rally. Åtta tävlingsdagar och 333 mil för bilarna och de tävlande. Projektet är enormt men också en viktig del i Porsche byggarens verksamhet.

Tre av bilarna går under Svenska Team Tidö ...

Publicerad: 2019-11-17 17:28


Norsk/Svenskt i nästa helgs Rallye du Var, möter Loeb på franska rivieran.
© Rally NM.Från Sainte-Maxime startar på fredag årets Rallye du Var, en känd "säsongsfinal" på Franska solkusten där bland annat det nio deltävlingar långa Franska mästerskapet på asfalt tar målgång. 165 ekipage i startlistan och nivån är hög.

Ut som föråkare går Brice Tirabassi, rutinerad fransman med VM s...

Publicerad: 2019-11-17 14:54


Spännande år väntar Svenska RallyCupen 2020, här är några av nyheterna.
© emotorsport.seUnder lördagskvällen släppte så Svenska RallyCupen kalendern för 2020, detta i samband med cupens stora årsavslutning. Årets pristagare hyllades och deltagarna var på plats för att summera året med avslutningsfesten och på plats fanns ingen annan än Mattias Ekström!

Samtidigt som kvällen körde ig...

Publicerad: 2019-11-16 22:32


Svenska Rallysportförbundet siktar på att förenkla och sänka kostnader för aktiva och arrangörer.
I januari i år startade Svenska Rallysportförbundet, under lördagen började förbundets hemsida ses i sociala medier och en del undrade, vad är detta?
"Vi har under höst och vinter på en mängd olika sätt försökt påverka ansvariga på SBF men utan framgång. Då stödet varit starkt för våra idéer så har...

Publicerad: 2019-11-16 22:26


Svenska RallyCupen 2020, sex deltävlingar och ny stor partner!
© Svenska RallyCupen.Under lördagskvällen är det fullt drag på festlokalen Safiren i Katrineholm, årets pristagare hyllas när Svenska RallyCupen summerar året med stor prisutdelning och fest för årets deltagare.

Samtidigt med årets prisutdelning avslöjas också tävlingskalendern för 2020, sex erkänt populära deltävlin...

Publicerad: 2019-11-16 18:24


Brorson tog totalsegern i årets sista grustävling.
© emotorsport.seIdag avgjordes sista grusrallyt för säsongen, Silverratten hos Älmhults MK - i inledande klassen Ungdomsrally vann Oliver Gren. Bakom gick Appendix K där Thomas Thelin i Fiat 131 Abarth körde hem segern 20 sekunder före Hannu Saikanmäki, in som trea Christer Gustavsson.

Snabbast totalt var A-föra...

Publicerad: 2019-11-16 15:33


Tidigare nyheter:
Brorson tog totalsegern i årets sista grustävling.
EM vinnaren debutkör nya Peugeot 208 R2t nästa helg.
6 containrar, 10 Porschar & 44 egna mekaniker när Tuthill Porsche packar för Safari Rally.
Team NYBE satsar på unga talanger, Maja först ut.
26-årig utmanare mot Blomqvist och övriga i Safari Rallyt.
Små justeringar i mästerskapsreglerna för SM 2020.
Lördagens Silverratten avslutar grussäsongen.
Fler tävlingar i kalendern för 2020!
Så körs E-Cupen 2020, sex deltävlingar i 23:e säsongen!
Första bilderna och infon om uppdaterade Hyundai i20 R5.
Nio WRC rallyn inställda genom åren.
Här är WRC medaljörerna efter 2019!
Rallykalendern för 2020, 100-talet Svenska rallyn tillagda.
Bränderna ökar, Rally Australia ställs in.
4 unika sträckor, totalt 21 sträckor på 9 mil när Australiensiska WRC arrangören bantar.
Victor och Jonas summerar ett fantastiskt rallyår tillsammans!
Skogsbränder hotar WRC finalen, kortad bana kan avgörs VM striden.
Friman summerar karriärens hittills bästa säsong, lämnar nu Ungdomsrally.
Ingram & Lukayanuk punkterade på sista sträckan, EM guldet till Ingram.
Joakim Sjöberg ny co-driver för Tom Kristensson.



Nyhetsarkiv:
[
2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]





Bloggar:



Nästa deltävling:
E-cupen:
FRRC-Specialen 13/04


Rally SM:
Sandviken 31-01/02


Rally VM:
Rallye Monte Carlo 23-26/01


Svenska RallyCupen:
Götenerundan 09/05




Foto från:
Novemberskölden.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Elektrikerna Marknadsnatta.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Vedumsmästerskapet i Bilrally.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Rikspokalen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



www.Autodoc.Se
 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2018.