Mats Bilar

   
Onebet

   
Mastertrailer.

   
Västras BF.

   
Carless Racing Fuels.

   
Onebet

   
GN Motorsport

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WebTV & Video
  E-Cupen
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  BLOGG; FREDRIK
       ÅHLIN

  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Favoritseger i 1300 Rallycup.
PRESSRELEASE

Så var då sista drabbningen för året avklarat i 1300 RallyCup. 17 ekipage hade samlats vid Kvinnersta Lantbruksskola där hundraårsfirande SMK Örebro hade förlagt start, mål och serviceplats för sin Rikspokal. Generöst fick vi som vanligt starta bland de första. Bara några ungdomsåkare före. Sådant som vi i cupen uppskattar väldigt mycket. Den här gången hade vi ett trevligt tillskott i tävlingen i form av Rickard ”Svinto” Andersson, 2014 års vinnare som nu övertagit broder Roberts Mk1:a, byggt ny motor till den och renoverat växellådan. Men kört bilen hade han knappt hunnit med. För att undvika att ställa till det för de inblandade om den totala cupsegern valde han generöst att avstå från att tävla om poäng. Tror vi har talat om sportmanship i det här gänget tidigare…

Nu var det ju final och faktiskt elfte deltävlingen som skulle köras. Men den totala segern i cupen var långt ifrån avgjord. Hela fyra ekipage hade faktiskt möjligheten att bärga ”Bröderna Båges” vandringspris. Dessa var Ola Strömberg/Brittmarie Ålund som efter höstens tre raka segrar återigen hade tagit sig tillbaka till en knapp poängledning. Alldeles efter följde Joakim Rydin/Magnus Simensen. Men de hade dessvärre ett sämre läge då de bara kunde byta bort en 31 poängare mot bättre. Trea låg årets suveräne Robert Andersson/Carl-Gustaf ”Kapten” Karlsson som definitivt räknades som favoriter. De hade ju en 9 poängare att byta bort och kunde alltså utöka poängskörden rejält och nu med en tävling under bältet med nyinförskaffade Zoltan. En MK2a i mintcondition byggd av Stefan Sollenfelt och med motor från Kennet Jönsson. Fyra i tabellen och redan juniorcupsegrare låg Marcus Morén/Robin Hallman med absolut chans på pallplats i ”stora cupen”.

Avslappnad och trevlig stämning rådde ändå i gänget inför denna viktiga finaltävling men självklart kunde man skönja en viss fokusering inför starten.

SS1 var klassiska Seltorp med sina riktigt svåra kombinationer. Självklart ville alla göra sitt bästa och köra på max. Vilket innebar att både Strömberg och Andersson var väldigt illa ute efter ett krön med skarp sväng där hela cupresultatet hade kunnat få ett annat utseende. Turligt för dem båda så saknades den där stenen i diket som ofta sätter stopp för vidare framfart. Robert och Kapten var klart snabbast före sin brorsa Rickard med Daniel ”Finess” Johansson vid sin sida. Trea följde Ola o Brittmarie och fyra Mattias ”Laggen” Lagström/Rickard Forsell. Rydin var den som tappade mest av toppkvartetten. Men ingen visste varför.

Topp 6 efter SS1:
Robert A. 3,41,6
Rickard A. 3,43,4
Ola S 3,44,1
Laggen 3,44,8
Marcus M 3,45,1
Adam carlsson 3,45,4

Efter en mycket kort transport där inte mycket hann att kallna var det dax att starta anrika Dyltastigen vid Dylta herrgård. En stenhård grymt lömsk allmän väg. Nu körd åt ”fel håll”.

Återigen var det paret Robert/Kapten som var snabbast på den svårkörda vägen. De flesta av ”Sukkaförarna” klagade på att den upplevdes som väldigt hal, ja faktiskt även SS1. Kanske beroende på att vägbanan var väldigt hård samt med lite lösgrus här och där som dem som åker först alltid måste lära sig hantera. Laggen och Rickard var de som hanterade detta bäst av resterande och var bara imponerande nio tiondelar efter Robban. Ola och Brittmarie sladdade in hela två sekunder senare än sträckvinnarna. Tack vare cupens sinnrika sträckpoängsystem så kunde det konstateras att Robert och Kapten redan nu hade cupsegern i sin hand. Rydin åkte av vägen på ett lurigt ställe och nu kom förklaringen. En sviktande axeltapp gav med sig allt mer i den gamla men i övrigt mycket välbyggda MK1:an så vänster bakhjul ville gå sin egen väg. Bara för teamet att byta om till åskådarkläder och dra ut på SS 3 för att inse hur tokiga vi är att köra i vår cup.

Vi drar ställningen i topp tio efter SS2 också. För nu var det ju allvar:
Robert A. 9:38,6
Laggen. - 4,1
Ola S - 4,5
Marcus M - 6,4
(Svinto) - 8,3 (generatorproblem)
Robin Granfors - 16,2
Adam Carlsson (C) - 19
Andreas Abrahamsson - 20,7
Krister Morén - 23,7
Mikael Gille - 25,3

Nu var det “bara” för Robert och kapten att hålla ihop detta till mål. Men… sista sträckan var på hela 2,7 mil runt Järle. Vi tror hela byn var instängd pga rallyt. C:a 120 hushåll var berörda men arrangörerna var alltså otroligt väl bemötta och vi tävlande skall vara väldigt tacksamma för det. Heder åt er Järlebor!! För Ola och Brittmarie gällde att vinna sträckan med över 4,5 sekunder över Robert/Carl-Gustaf och vinna cuptävlingen för att ta hand om totalsegern. Alltså ingen omöjlig uppgift. Veteranen satte upp ett maxtempo men det var inte hundraprocentigt. Efter (tack o lov) sista vägbytet någon kilometer före mål trampade Ola bromspedalen i botten beroende på en brusten packning. Så det paret var glada de tog sig i mål helskinnade. Inte långt efter dök så Robert och Kapten upp i Ola´s backspegel vid tidskontrollen. Det visade sig att Robban och Kapten hade utklassat samtliga med en total 24:e plats med alltså över hundratalet startande efter sig. I princip alla med motorstarkare bilar. Med en sådan körning så förtjänar man att vinna. Och det gjorde de med besked. Ola erkände omgående att hans bromsproblem på slutet inte hade haft någon som helst inverkan på slutresultatet. Han var glad och tacksam att de ändå lyckades bärga andraplatsen.

Så 1300 Rallycups mästare blev tveklöst de mest välförtjänta, nämligen Robert Andersson/Carl-Gustaf Karlsson. Den sistnämnde dessutom nu med TVÅ inteckningar i Co-driverpokalen. Han vann nämligen 2014 med ”Svinto”. Glada tvåor Strömberg/Ålund. Lite bittert för Junioprcupsegrarna Marcus Morén/Robin Hallman som hade läge för pallplats när Rydin bröt men en futtig poäng saknades. En placering högre på sista ss hade nog räckt. Men så är det med Cupens rättvisa poängsystem. Det är nog paret Rydin/Simensen väldigt tacksamma för idag. För duktigt körande C-förare Adam Carlsson/Dennis Norén gick det tyvärr överstyr på sista sträckan. Så ”Jane” behöver plåstras om ordentligt innan hon är redo för vinterns drabbningar i 2018 års cup. Vi räknar dock med att se dem på startlinjen igen. Slutresultat i tabellform hittar ni på www.1300rallycup.se

Rikspokalen slutade så här för topp 10:
Robert Andersson 26:54,1
Ola Strömberg -23,7
Mattias Lagström -28,5
Marcus Morén -37,1
Robin Norling -1:06,7
Krister Morén -1,06,8
Robin Granfors -1:07,8
Rickard Andersson -1:13,6 (inkl 40 sek trpt)
Mikael Gille -1:25,6
William Binbach -1:46,9

Efter prisutdelningen i Kvinnersta med sedvanligt mycket extrapriser så höll cupens förening sitt årsmöte där Ola Strömberg omvaldes till ordförande. Efter middag och ytterligare prisutdelning där självaste Suzuki Sverige med anledning av 30-årsjubiléet delade ut prischeckar med hyllning av i första hand totalsegrarna och juniorsegrarna så bar det av på ett intressant och uppskattat besök på ”Mitsubishifabriken” M-part och bröderna Weng. För oss Sukkaåkare ungefär som att få kolla på månraketer. IMPONERANDE är nog den kortaste sammanfattningen.

Nu tar vi paus några månader och vill med det tacka alla våra fantastiska arrangörer som år efter år välkomnar oss. Och vad vore cupen utan våra häftiga och engagerade sponsorer som tycker att vårt sätt bedriva vår älskade rallysport på är något bra.

TACK ALLESAMMANS!!

Vi hörs nästa år igen. 1300 rallycup. Mycket Rally för pengarna.


» Pressrelease från Suzuki 1300 RallyCup.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2017-10-08 22:32






Midnattssolsrallyt på gång, så körs tävlingen - här köps Karta & Program.
© emotorsport.sePå onsdag startar Midnattssolsrallyt, årets rally med 17 specialsträckor och närmare 180-talet startande - först ut 40 bilar i Regularity och 140-talet Historic där på. Vid 8-tiden på förmiddagen inleds besiktningen som håller öppet fram till klockan 14 på serviceplatsen. Det officiella öppnandet av...

Publicerad: 2018-06-24 13:07


Svensk fjärdeplats och klasseger i Ypres Historic Rally.
© Tomas Pettersson.I Ypres Historic Rally som körde 13 specialsträckor var det Paul Lietaer som vid 21-tiden under lördagskvällen korsade mållinjen som totalvinnare, hemmaföraren i en Opel Manta 400 var då 5:44 minut före Tom Van Rompuy i BMW M3. 13 sekunder bakom som trea ses Danny Kerckhof, också han BMW M3.

Fyra...

Publicerad: 2018-06-24 12:22


Neuville vann på hemmaplan, Rökland fyra i BRC´s Juniorklass.
© Hyundai Motorsport.Thierry Neuville körde under midsommardagens kväll till seger i hemmatävlingen Ypres Rally, Belgiens största och populäraste rally. Han inledde lugnt men tog redan på ss2 över ledningen, något han aldrig släppte ifrån sig under de 23 sträckorna.
- Att vinna på hemmaplan och få visa upp hur bra ...

Publicerad: 2018-06-24 10:07


Tät kamp i svårkört Ypres Rally - Johnsen klassleder i Historic.
© Anders Johnsen.Thierry Neuville leder Ypres Rally efter fredagens nio specialsträckor, men marginalen är smal trots sju sträcksegrar. Endast 14 sekunder skiljer bak till Vincent Verschueren och 17 sekunder till Kris Princen. Totalt är det fem Belgiska åkare i topp på de erkänt svåra vägarna, bäste icke Belgare är ...

Publicerad: 2018-06-23 10:30


WRC mot 16 deltävlingar, shakedown på fredag och minskade tester!
© emotorsport.seWRC serien ska utökas till 14 deltävlingar, det är både FIA och WRC promotorns mål inför närmsta säsongerna. För framtiden ser man också en utökning mot 16 deltävlingar som det stora målet. Även teamen är intresserade av en utökning, i alla fall mot 14 deltävlingar, men för att utöka krävs också bes...

Publicerad: 2018-06-23 07:53


Veiby och Rovanperä kör för Skoda Motorsport i Neste Rally Finland.
© emotorsport.seVid lunchtid på Midsommarafton summerade den Finska VM arrangören veckans anmälningar och skickade ut dagens uppdaterade lista, då hade de sista anmälningarna trillat in för fredagen och 51 namn ses nu noterade.

Lite oväntat fyllde Skoda Motorsport på med bara två bilar för sitt förstateam, högst...

Publicerad: 2018-06-23 07:20


Följ Neuville & Johnsen - modernt & historiskt i Ypres Rally.
© Anders Johnsen.Under eftermiddagen startar Renties Ypres Rally och senare ikväll startar Las Vegas Ypres Historic Rally - två tävlingar i en på det Belgiska slättlandskapet.

I den inledande tävlingen för Belgiska och Brittiska Mästerskapen ses ett namnkunnigt fält, vad sägs om Thierry Neuville, Ole Christian Ve...

Publicerad: 2018-06-22 14:20


Citroen & Toyota utökar WRC2 satsningen till Neste Rally Finland.
© Citroen Racing.Både Citroen Racing och Toyota Gazoo Racing vässar och fyller på i startfältet för WRC2 klassen, Citroen Total plockar vid sidan om Stephane Lefebvre in Italienaren Simone Tempestini i teamet, han kör också Citroen C3 R5. Toyota Gazoo Racings talangprogram som körs under Tommi Mäkinen Racing går med...

Publicerad: 2018-06-22 09:06


Stort Svenskintresse för finska AutoGlym Ralli.
© emotorsport.seEtt 20-tal bilar anmälda för Finska AutoGlym Ralli i mitten av juli, sex av ekipagen med Svenska bilar. För R5 klassen ses sedan Mattias Monelius och co-driver Erik Gustafsson anmälda med Skoda Fabia R5:an, där som test inför Finska VM Rallyt ett par veckor senare.

Vidare väntas också Lars Stuge...

Publicerad: 2018-06-22 05:52


Johnsens kör Svenskbilen i Midsommarhelgens Ypres Historic Rally.
© Anders Johnsen.Den egna tävlingen under Ypres Rally helgen för de Historiska bilarna i bland annat FIA European Sporting Rally Championship går under namnet Las Vegas Ypres Historic Rally. Till skillnad från tävlingen med de moderna bilarna kör Historic 13 sträckor på 16 mil. Tre sträckor under fredagens kväll och...

Publicerad: 2018-06-21 10:58


Tidigare nyheter:
Rally2 startar först 2019, nationella R-bilar ska kunna FIA homologeras.
Spanska R5 kopian, i höst gör Kio Rio N5 debut.
Dakarföraren Annie Seel lyfter internationell tjejsatsning i Midnattssolsrallyt.
KAK Midnattssolsrallyt: En vecka kvar till rallyfesten börjar!
Östberg klar för fem nya WRC deltävlingar för Citroen Racing.
Ypres Rally, 28 mil med VM stjärnor i Brittiska & Belgiska Mästerskapen.
Här ska utvecklingen av nya Skoda Fabia R5 ske.
FIA straffar allt fler, böter och risk för poängavdrag för Lukyanuk.
Sekundfight som vanligt i Sukkacupen, även i Kopparsvängen.
Från studenten till klasseger i Dackefejden för Victor.
VOC Mekonomen Rally besökte Växjö för traditionsenlig Dackefejd.
Listan uppdaterad, två Svenska Fabia R5:or till Neste Rally Finland.
Neuville kör Ypres Rally i udda lackad Hyundai i20 R5.
Lundberg/Arhusiander vann den 3:e deltävlingen i ADAC Opel Rallye Cup.
Rallyåkare Daniel Röjsel på pallplats i racing comebacken.
Cypriotisk seger i EM, tvåan Magahaes upp i EM ledning.
Myrsell totaltvåa i Larviksprinten med Porsche 997:an.
Nytt sträckrekord för Lahti när Marknadsrallyt avgjordes.
Stugemo R5 tia i Pohjanmaa Ralli - seger för Asunmaa.
Jacob och Stefan totalsegrare igen efter tung säsong.



Nyhetsarkiv:
[
2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]





Bloggar:



Nästa deltävling:
E-cupen:
Lill-Eken 01/09


Rally SM:
EC Snapphanerallyt 17-18/08


Rally VM:
Neste Rally Finland 26-29/07


Svenska RallyCupen:
Kullingstrofén 04/08




Foto från:
Gästabudstrofén
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Rally Askersund.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Rally Askersund.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Götenerundan.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2018.