Västras BF.

   
GN Motorsport

   
Onebet

   
Onebet

   
Mastertrailer.

   
Mats Bilar

   
Carless Racing Fuels.

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WebTV & Video
  E-Cupen
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  BLOGG; FREDRIK
       ÅHLIN

  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Inför SSRC finalen – läget i R1a Grupp E.
PRESSRELEASE

Det som skiljer Sydsvenska Rallycupen från andra serier och mästerskap är att både de som vinner grundserien och de som vinner slutspelet belönas rikligt. Utöver pengarna från grundseriens Prispottslista skulle nu ytterligare 100.000:- fördelas.

Slutspelet, finalen, körs lördagen den 28 oktober i trakterna runt Hovmantorp utanför Växjö. Arrangörsklubben Wäxjö MS har letat fram två klassiska småländska specialsträckor som körs två gånger. Mer än trettio utslagsgivande kilometer skall skilja förarna åt och värdiga vinnare utses i de fem klasserna. I alla klasser slåss man om 25.000 kr, tio till ettan och sedan neråt till femte plats.

Grupp E, också med den mer internationella beteckningen R1a, är standardklassen med lägst prestanda men också en klass som tack vare sin jämnhet kräver mycket av chauffören men också ger mycket tillbaka då bilarnas enkelhet gör att det inte är så mycket som krånglar utan fokus kan läggas på att köra mycket och komma i mål varje gång. Det syns också tydligt i topp fem i A/B-klassen och i C-klassen då de flesta i respektive klass inte brutit något av tio tävlingstillfällen i SSRC.

I A/B-klassen segrade Erik Ohlsson, Gullabo, en delseger, före Jesper Larsson, Kristianstad, tre delsegrar och Robin Håkansson, Gullabo. Flest delsegrar har nyblivne RM-mästaren Stefan Ottosson, Vetlanda med fyra stycken. De två sista har Magnus Sigvardsson, Hörby tagit. Ingen våghalsig gissning att det är bland dessa fem som vi hittar segraren i finalen.

I C-klassen är det två förare som delat på delsegrarna. Erik Sundqvist, Ljungby har åtta stycken och Kjell Svensson, Ryd har två. Kan då någon av dessa blanda sig i toppstriden? Det har hänt förr genom åren, 2014 i Vetlanda var Ola Schön trea som C-förare. Ser vi på C-förarnas placering i Grupp E klassen i år så är trenden starkt positiv, de började året med att vara sjunde till nionde plats i bilklassen men slutet av året toppas av Erik Sundqvists delade tredje plats i Hörby. Erik har vi berättat mer om i tidigare rapporter från SSRC men vinnaren i C-klassen Kjell Svensson och hans ständiga kartläsare Anne Wiesemann är kanske mer obekanta för allmänheten. Men det ändra vi på nu!

Kjell bor med sin sambo på Kyrkön utanför Ryd, är numera deltidspensionär och jobbar deltid som utvecklare på Ryds Båtar. Anne bor med sin familj på en gård strax utanför Växjö och jobbar på IT-bolaget HRM Software AB som projektledare.
Kjell har, som många pojkar och unga män, alltid haft ett stort intresse av att köra bil, gärna i lite högre hastigheter än vad som normalt är tillåtet på allmän väg. Han gick därför med i Ryds MK i början av 1970-talet med syfte att få sitt intresse för fart och bilar tillgodosett. Den första rallybilen som han byggde var en Folkvagn 1500S. Kombinationen Kjell och Folkvagn blev kort och hans nästa bygge blev en BMW och under åren som gått har det blivit några stycken sådana.

- Första rallybilen var en VW 1500S med den kombinationen funkade inte så bra så därefter har det bara varit BMW. Tack vare mitt intresse för att konstruera saker så har jag alltid byggt mina rallybilar själv, berättar Kjell.
Annes intresse för rally började redan i unga år som åskådare. Att få åka en rallytävling hamnade tidigt på hennes ”måste-göra-lista”.

- När jag fyllde 40 år fick jag en tävling i present av min man då han ville uppfylla min högsta önskan och han trodde/hoppades att det skulle bli både min första och min sista tävling. När debuten väl var avklarad så trodde nog alla i min omgivning att det var färdigåkt för min del då denna första tävling slutade med en våldsam krasch. I motsats till vad alla förväntade sig så skaffade jag mig istället en co-driver licens. Om man bortser från kraschen så var det ju en jäkla frän upplevelse som var svår att motstå.

Kjell körde som nämnt sin första tävling någon gång i början av 1970-talet och höll på till 1979 då annat gjorde att tiden inte räckte till. Som så ofta förde han över sitt intresse på sin son Anders som började köra 2001. Kjell stöttade Anders i hans karriär under flera år och byggde under tiden en BMW 2002 som var klar hösten 2009. Det var nu dags för Kjell att återuppta det vilande intresset igen och Anne blev tillfrågad om hon ville bli hans co-driver.

- Första starten för oss tillsammans blev i Kong Christian Race 2010, berättar Anne. Vi hade inte, och har heller aldrig haft siktet inställt på någon karriär med tanke på vår ålder. Vi fokuserar istället på att ha så roligt som möjligt med mottot är att leva livet medans man lever, för sedan är det för sent. Dessutom så är ju denna sport väldigt beroendeframkallande och det är jäkligt svårt att sluta när man en gång har börjat. Självklart satsar vi som alla andra på att vinna varje tävling, men inte till vilket pris som helst. Efter vår våldsamma krasch i Vilda Ryd Racet 2013 lärde vi oss en läxa. Bilen blev skrot och 2014 blev ett mellanår som jag ägnade mig åt att friskna till efter kraschen . Under tiden byggde Kjell en ny bil åt oss.

2013 blev trots allt en bra säsong som slutade med en första plats i DM. 2015 var det dags att återuppta tävlande i deras nya bil. Strategin var nu att komma i mål i varje tävling, en så god strategi att åren 2015 till 2017 radade de upp topplaceringar i DM och SSRC med seger och en tredje plats i den totala listan 2017.

- Vi ägnar vår tacksamhet åt alla de som ställer upp och hjälper oss med service på tävlingarna. Den största tacksamheten riktar vi dock till våra respektive som år ut och år in står ut med vårt tävlande. Utan deras stöd hade vi nämligen inte fått möjligheten att göra det som vi tycker ger livet lite extra krydda, avslutar Anne och ser fram mot finalen i Hovmantorp tillsammans med Kjell, två mycket värdiga exempel på bredden i svensk rallysport.


» Pressrelease från Sydsvenska Rallycupen.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2017-10-19 17:12






Midnattssolsrallyt på gång, så körs tävlingen - här köps Karta & Program.
© emotorsport.sePå onsdag startar Midnattssolsrallyt, årets rally med 17 specialsträckor och närmare 180-talet startande - först ut 40 bilar i Regularity och 140-talet Historic där på. Vid 8-tiden på förmiddagen inleds besiktningen som håller öppet fram till klockan 14 på serviceplatsen. Det officiella öppnandet av...

Publicerad: 2018-06-24 13:07


Svensk fjärdeplats och klasseger i Ypres Historic Rally.
© Tomas Pettersson.I Ypres Historic Rally som körde 13 specialsträckor var det Paul Lietaer som vid 21-tiden under lördagskvällen korsade mållinjen som totalvinnare, hemmaföraren i en Opel Manta 400 var då 5:44 minut före Tom Van Rompuy i BMW M3. 13 sekunder bakom som trea ses Danny Kerckhof, också han BMW M3.

Fyra...

Publicerad: 2018-06-24 12:22


Neuville vann på hemmaplan, Rökland fyra i BRC´s Juniorklass.
© Hyundai Motorsport.Thierry Neuville körde under midsommardagens kväll till seger i hemmatävlingen Ypres Rally, Belgiens största och populäraste rally. Han inledde lugnt men tog redan på ss2 över ledningen, något han aldrig släppte ifrån sig under de 23 sträckorna.
- Att vinna på hemmaplan och få visa upp hur bra ...

Publicerad: 2018-06-24 10:07


Tät kamp i svårkört Ypres Rally - Johnsen klassleder i Historic.
© Anders Johnsen.Thierry Neuville leder Ypres Rally efter fredagens nio specialsträckor, men marginalen är smal trots sju sträcksegrar. Endast 14 sekunder skiljer bak till Vincent Verschueren och 17 sekunder till Kris Princen. Totalt är det fem Belgiska åkare i topp på de erkänt svåra vägarna, bäste icke Belgare är ...

Publicerad: 2018-06-23 10:30


WRC mot 16 deltävlingar, shakedown på fredag och minskade tester!
© emotorsport.seWRC serien ska utökas till 14 deltävlingar, det är både FIA och WRC promotorns mål inför närmsta säsongerna. För framtiden ser man också en utökning mot 16 deltävlingar som det stora målet. Även teamen är intresserade av en utökning, i alla fall mot 14 deltävlingar, men för att utöka krävs också bes...

Publicerad: 2018-06-23 07:53


Veiby och Rovanperä kör för Skoda Motorsport i Neste Rally Finland.
© emotorsport.seVid lunchtid på Midsommarafton summerade den Finska VM arrangören veckans anmälningar och skickade ut dagens uppdaterade lista, då hade de sista anmälningarna trillat in för fredagen och 51 namn ses nu noterade.

Lite oväntat fyllde Skoda Motorsport på med bara två bilar för sitt förstateam, högst...

Publicerad: 2018-06-23 07:20


Följ Neuville & Johnsen - modernt & historiskt i Ypres Rally.
© Anders Johnsen.Under eftermiddagen startar Renties Ypres Rally och senare ikväll startar Las Vegas Ypres Historic Rally - två tävlingar i en på det Belgiska slättlandskapet.

I den inledande tävlingen för Belgiska och Brittiska Mästerskapen ses ett namnkunnigt fält, vad sägs om Thierry Neuville, Ole Christian Ve...

Publicerad: 2018-06-22 14:20


Citroen & Toyota utökar WRC2 satsningen till Neste Rally Finland.
© Citroen Racing.Både Citroen Racing och Toyota Gazoo Racing vässar och fyller på i startfältet för WRC2 klassen, Citroen Total plockar vid sidan om Stephane Lefebvre in Italienaren Simone Tempestini i teamet, han kör också Citroen C3 R5. Toyota Gazoo Racings talangprogram som körs under Tommi Mäkinen Racing går med...

Publicerad: 2018-06-22 09:06


Stort Svenskintresse för finska AutoGlym Ralli.
© emotorsport.seEtt 20-tal bilar anmälda för Finska AutoGlym Ralli i mitten av juli, sex av ekipagen med Svenska bilar. För R5 klassen ses sedan Mattias Monelius och co-driver Erik Gustafsson anmälda med Skoda Fabia R5:an, där som test inför Finska VM Rallyt ett par veckor senare.

Vidare väntas också Lars Stuge...

Publicerad: 2018-06-22 05:52


Johnsens kör Svenskbilen i Midsommarhelgens Ypres Historic Rally.
© Anders Johnsen.Den egna tävlingen under Ypres Rally helgen för de Historiska bilarna i bland annat FIA European Sporting Rally Championship går under namnet Las Vegas Ypres Historic Rally. Till skillnad från tävlingen med de moderna bilarna kör Historic 13 sträckor på 16 mil. Tre sträckor under fredagens kväll och...

Publicerad: 2018-06-21 10:58


Tidigare nyheter:
Rally2 startar först 2019, nationella R-bilar ska kunna FIA homologeras.
Spanska R5 kopian, i höst gör Kio Rio N5 debut.
Dakarföraren Annie Seel lyfter internationell tjejsatsning i Midnattssolsrallyt.
KAK Midnattssolsrallyt: En vecka kvar till rallyfesten börjar!
Östberg klar för fem nya WRC deltävlingar för Citroen Racing.
Ypres Rally, 28 mil med VM stjärnor i Brittiska & Belgiska Mästerskapen.
Här ska utvecklingen av nya Skoda Fabia R5 ske.
FIA straffar allt fler, böter och risk för poängavdrag för Lukyanuk.
Sekundfight som vanligt i Sukkacupen, även i Kopparsvängen.
Från studenten till klasseger i Dackefejden för Victor.
VOC Mekonomen Rally besökte Växjö för traditionsenlig Dackefejd.
Listan uppdaterad, två Svenska Fabia R5:or till Neste Rally Finland.
Neuville kör Ypres Rally i udda lackad Hyundai i20 R5.
Lundberg/Arhusiander vann den 3:e deltävlingen i ADAC Opel Rallye Cup.
Rallyåkare Daniel Röjsel på pallplats i racing comebacken.
Cypriotisk seger i EM, tvåan Magahaes upp i EM ledning.
Myrsell totaltvåa i Larviksprinten med Porsche 997:an.
Nytt sträckrekord för Lahti när Marknadsrallyt avgjordes.
Stugemo R5 tia i Pohjanmaa Ralli - seger för Asunmaa.
Jacob och Stefan totalsegrare igen efter tung säsong.



Nyhetsarkiv:
[
2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]





Bloggar:



Nästa deltävling:
E-cupen:
Lill-Eken 01/09


Rally SM:
EC Snapphanerallyt 17-18/08


Rally VM:
Neste Rally Finland 26-29/07


Svenska RallyCupen:
Kullingstrofén 04/08




Foto från:
Gästabudstrofén
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Rally Askersund.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Rally Askersund.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Götenerundan.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2018.