Carless Racing Fuels.

   
Mastertrailer.

   
GN Motorsport

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WebTV & Video
  E-Cupen
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  BLOGG; FREDRIK
       ÅHLIN

  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

© Daniel Röjsel Motorsport.
© Daniel Röjsel Motorsport.
Daniel Röjsel och Nicklas Edvardsson nöjda med Östersund Winter Rally.
Röjsel över förväntan i Östersund Winter Rally.
PRESSRELEASE

Landslagsföraren, Daniel Röjsel, tillsammans med co-drivern, Nicklas Edvardsson, kom till start för första gången i Rally-SM:s högsta klass, trimmat 4WD, i helgens Östersund Winter Rally, och gjorde det med bravur.

De visste att motståndet skulle bli tufft, till och med det tuffaste på många år. Medan Daniel hade cirka 20 mil i ryggen totalt i en fyrhjulsdriven bil kom några av de tävlande i klassen med ett helt Rally Sweden bakom sig med en längd av över 30 mil. Även om ekipaget Röjsel/Edvardsson gjort succé i bilen tidigare med totalseger i debuttävlingen var målsättning och fokus på att ha roligt och skaffa mer erfarenhet.

Den nästan 11 mil långa tävlingen, uppdelad i sju sträckor, startade ordentligt på fredagskvällen med en cirka 2,5 mil lång sträcka i bäcksvart mörker. Daniel och Nicklas kände på underlaget i den Ford Fiesta R5 de satt i för att få en bra känsla inför lördagen. I mål var de ändå fyra i klassen. Kvällens avslutades med en kort sträcka bland publiken på travbanan i Östersund.

Lördag morgon startade, likt fredagen, ordentligt med en 3,3 mil lång sträcka. Daniel och Nicklas fick problem med den eluppvärmda framrutan i bilen mitt på sträckan och sikten försämrades kraftigt. Trots det kunde de hålla en sjätteplats i klassen.

SS4 och 5 var av betydligt mer tekniskt och krokigt karaktär med snövallar på en och en halv meter. Här kände sig Daniel mer komfortabel med att prova bilens väghållning och kapacitet. Det gav resultat då de direkt tog en sträckseger på SS4, följt av en andratid på SS5.

Daniel innan på servicen innan SS6:
- Börjar bli varm i kläderna nu. Vågade inte riktigt utnyttja bilen igår och på den första sträckan i morse. Karaktären på vägen under SS4 och 5 bjud in till mer vågad körning. Jag trodde däremot inte att första sträcksegern skulle komma så här tidigt med tanke på motståndet. Jäklar vad kul det är!

SS6, den klassiska Husås-Andviken, på cirka tre mil är en favorit bland de flesta tävlande. Bred, kuperad och krokig väg byts av med smala stickvägar och kräver fokus och koncentration. Sträckningen var densamma som SS1 plus ytterligare en stickväg. Daniels förarutveckling visades tydligt när de var endast tre tiondelar per kilometer efter snabbaste jämfört med cirka en sekund per kilometer efter snabbaste första varvet. Det räckte till en fjärdetid i klassen och förutom 2 bonuspoäng då sträckan kördes som en så kallad Power Stage, säkrade de en stadigt fjärdeplats inför avslutningen på travet, där de tog en andratid på sträckan.
- Helt enligt planen och till och med över förväntan. Att kunna komma så nära Adielsson och Åhlin, som nosade på toppen i WRC2 under Rally Sweden är riktigt bra med tanke på den lilla erfarenhet jag har av en bil av denna typ. Trots att tempot har ökat stadigt hela helgen har körningen varit disciplinerad utan några onämnbara misstag. Jag är väldigt tacksam för att vi har kunnat göra denna tävling och mycket tacksam för allt stöd, sa en nöjd Daniel vid målgång.

Nicklas vid målgång:
-Slutar inte imponeras av Daniels sätt att ta sig an de utmaningar han ställs inför. Han följde planen att från början försöka hitta rytmen och känslan för bilen för att allt eftersom försöka öka tempot. Redan på SS4 slog han till med att bli sträcksnabbast och på efterföljande sträckor var resultatet 2:a, 4:a och 2:a.
Att sätta sådana tider efter så lite tid i en R5:a, 20 mil i fjol och tre mil test inför denna tävling, är riktigt bra och bådar gott för framtiden.

Om ekipaget kommer till start i klassen resten av SM-säsongen återstår att se. Vad som är helt klart är att de ställer upp med samma bil i Svt-sända SM-veckan i Skellefteå om en månad där de ska vara med när medaljerna ska fördelas i Sprint-SM.


» Pressrelease från Daniel Röjsel Motorsport.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2018-02-25 12:24






Hård gallring inför Marknadsnatta, 217 ekipage får startnummer!
© emotorsport.seMånga har undrat när intresset för Marknadsnatta slog alla rekord, hur många kommer få starta? Maximalt, beroende på tillstånd, var enligt inbjudan 180 bilar. Totalt sågs 258 ekipage i listan när anmälan stängde under onsdagens kväll.
Totalt hälsar arrangören att 270 anmälningar har trillat in unde...

Publicerad: 2018-10-18 18:48


Sugen på BDS-loppet, missa inte anmälan.
- Ni som inte anmält er ännu och är sugna att köra gör det nu. Kanske blir ni bortgallrade till andra tävlingar samma dag som har överfulla startfält men ändå planerat in en tävlingshelg och vill köra?

Ni är välkomna att anmäla er och köra Fjärås MK:s tävling BDS-loppet lördag den 27:e okt...

Publicerad: 2018-10-18 18:23


Östergötlands RS åkare gör upp i Längbergsprinten.
© emotorsport.seLinköpings MS arrangerar Längbergsprinten med tävlande för Östergötlands RS-DM och Östergötlands DM serie, en sträcka på 2,8km körs tre gånger.
Ett 60-tal rallyåkare ger sig ut i tävlingen fördelade över tio klasser, ensamma i sina klasser är Jonathan Knutsson i Ungdomsrally och Joakim Längberg i 4...

Publicerad: 2018-10-17 21:50


30-talet rallyåkare till Laxå MKs Lundhsprinten.
Lundhsprinten hos Laxå MK, där kör rally och rallycrossbilar på en 1,8km lång sträcka med asfalt och grus, allt avgörs i tre åk. Ett 30-tal rallyåkare ger sig i kast med banan.

Inleder listan gör grupp E där c-förarna Lars-Erik Rydqvist, Christer Brunnegård, Magnus Ericsson och Lennart Söderqvist...

Publicerad: 2018-10-17 21:26


Färre testdagar, kortare tävlingar och egna startnummer i WRC serien 2019.
© emotorsport.seEfter fredagens möte i FIA World Motor Sport Council var det inte bara WRC kalendern, införandet av WRC2 Pro klassen och nedläggningen av WRC3 som klubbades, två mindre ändringar som också klubbades igenom var följande.

För att spara kostnader för WRC teamen valde man att minska antalet testdagar...

Publicerad: 2018-10-17 21:20


Fyra tävlingar klara för Bilsport Rallycup 2019.
© emotorsport.seMånga serier och cuper arbetar för 2019 års kalendrar, en av dem är onotade sydliga Bilsport Rallycup. Igår säkrade de sin fjärde deltävling för den kommande säsongen.
- Nu rullar det på, en favorit bland många tävlande, Nybro AC och Zabra-Rallyt välkomnar vi som arrangör, hälsar Roger Rooth...

Publicerad: 2018-10-17 21:15


8 av 11 WRC platser klara, så är läget inför 2019.
© emotorsport.seEn liten uppdatering på läget i WRC serien är på tapeten efter gårdagens presentationer, i och med Citroen och Toyotas presentationer har dem båda stängt marknaden för nästa säsong.

Öppet är det fortsatt om en av stolarna i Hyundai Motorsports tredjebil, tillika två av bilarna för M-Sport bredvi...

Publicerad: 2018-10-17 21:09


Lappi nöjd med 2-årigt Citroen avtal - samma förutsättningar som Ogier.
© Citroen Racing.Idag presenterade Citroen Racing att snart 28 årige Esapekka Lappi tar plats i teamet bredvid femfaldige världsmästaren Sebastien Ogier.
- Äntligen menade Lappi som nu kan prata öppet om kontraktet istället för att vara pressad av att inte råka avslöja något.

Enligt finländaren själv ska...

Publicerad: 2018-10-17 20:04


Lundberg & Arhusiander kör finalen i ADAC Opel Rallye Cup som klara mästare.
© Sascha Dörrenbächer.Tyskland, Tjeckien och Österrike är länderna som 20-åriga juniorlandslagsföraren Elias Lundberg med co-driver David Arhusiander kommer att avsluta sin säsong i. 3-Städte-Rallye, som tävlingen heter, körs nämligen precis på gränsen mellan de tre länderna.

Tävlingen körs på över 12mil specialsträck...

Publicerad: 2018-10-17 13:16


Tänak, Latvala och Meeke kör för Toyota Gazoo Racing 2019.
© emotorsport.seEfter veckor av spekulationer kunde idag Toyota Gazoo Racing presentera sin besättning för 2019 års WRC säsong. De gjorde det i samordnad aktion med Citroen Racing.

Det Finska teamet med fabrik i Estland och drivs av Tommi Mäkinen blir allt mindre finskt. Klart är att Esapekka Lappi lämnar teamet...

Publicerad: 2018-10-16 20:47


Tidigare nyheter:
Lappi nöjd med 2-årigt Citroen avtal - samma förutsättningar som Ogier.
Lundberg & Arhusiander kör finalen i ADAC Opel Rallye Cup som klara mästare.
Tänak, Latvala och Meeke kör för Toyota Gazoo Racing 2019.
Ogier och Lappi kör för Citroen Total Abu Dhabi WRT 2019!
Svenskar till 3-Städte Rallye, Elias kör final i Opel Adam Cup.
Meeke byter bilar, från Citroen, till Ford, Skoda och slutligen Toyota Yaris WRC.
På lördag körs rallytävlingen Bresontrofén.
M-Sport laddar om, uppdaterad Fiesta för Ogier i Spanien - ny Fiesta R5 i juli 2019!
Rally Sweden Historic, 2 dagar, 8 sträckor och 14 mil.
Hansen avslutade rallyåret med totalseger.
Foto från FRRC-specialen!
SSRC-final med ovanliga inslag.
Så körs Rally Sweden 2019, tidsplan & kartor!
Tom & Henrik summerar Lettiska EM-segern.
Westlund trea i Lettiska Mästerskapet - Solberg snabb men bröt.
Rally Liepaja avslutat, Kristensson JEM snabbast - Åhlin totaltrea.
Svensk andraplats i EM avslutningen, Ungerska Mecsek Rallye.
Fransson snabbast i FRRC-specialen, cupsegrar till Axelsson och Kurtsson.
Holmgren körde hem Allan Widéns Minne.
Kumlasprinten på Gotland avslutade AN-trofén 2018.



Nyhetsarkiv:
[
2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]





Bloggar:



Nästa deltävling:
E-cupen:
- - - - - - 00/00


Rally SM:
Bergslagsrallyt 25-26/01


Rally VM:
RallyRACC Catalunya - Costa Daurada 25-28/10


Svenska RallyCupen:
Elektrikerna Marknadsnatta 27/10




Foto från:
FRRC-specialen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Rikspokalen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

JR Motorsport Pokalen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Mälarrallyt.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2018.