GN Motorsport

   
Mats Bilar

   
Carless Racing Fuels.

   
Tappi Sladi!

   
Malexander Rallyvideo.

   
Mastertrailer.

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WebTV & Video
  E-Cupen
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  BLOGG; FREDRIK
       ÅHLIN

  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

© @World.
© @World.
Pontus och Jonas flög fram på de tuffa sträckorna i Mexico, kör in som sjua totalt och WRC2 vinnare.
Briljant Tidemand segrade storslaget i Rally Mexico.
PRESSRELEASE

Rally Mexico tillhörde Pontus Tidemand från första till sista metern. Med 17 sträcksegrar av 22 gick han i mål som segrare i WRC 2 - med närmare 7 minuter tillgodo. - Bilen har varit en dröm att köra och nu är vi med och fightar i toppen av mästerskapet, säger Pontus.

Rally Mexico är krävande för både man och maskin och utmaningarna är många och unika i sitt slag i VM-serien. En stor del av tävlingen avgörs på hög höjd, vilket gör att motorerna tappar kraft och får jobba hårdare i den syrefattiga luften, precis som det medför en extra fysisk ansträngning för förarna. I kombination med att flertalet sträckor är långa, blir den mexikanska deltävlingen något i särklass.

Skoda Motorsport och EVEN Managements Pontus Tidemand och co-drivern Jonas Andersson kopplade ett järngrepp om ledningen på rallyts inledande sträcka på torsdagen - en unik stadsstäcka mitt i den pittoreska staden Guanajuato - och började redan där dra ifrån konkurrenterna.

Med inget annat än överlägsna sträcksegrar på de första tio sträckorna blev sekunderna snabbt till minuter och på fredagskvällen hade Pontus ett glapp på över tre minuter till britten Gus Greensmith på andraplatsen. Tidsdifferensen växte drygt ett par minuter under lördagen när Pontus rutinerat fortsatte i ett högt tempo på de snabba och tekniska vägarna såväl som på de kortare publiksträckorna. Innan dagen var över satte han den bästa tiden på ytterligare fem sträckor och landade på en enorm ledning på mer än fem och en halv minut inför den slutliga satsningen.
- Det går undan när bilen är en dröm att köra och allt fungerar perfekt, säger Pontus. Vi fick snabbt en stor ledning och gick miste om närkampen jag hoppades på, men den här sitsen är bekant från förr och jag vet att vi klarar den mentala pressen i att inte tappa koncentrationen. Jag måste ändå säga att jag har haft riktigt kul och verkligen kunnat njuta av att köra de här fräna sträckorna. Varje erfarenhet är viktig för framtiden och jag är så tacksam för det enastående jobb som teamet och Jonas gör, det är det som gör det möjligt att prestera på topp.

Att ta sin SKODA Fabia R5 ända till mål som vinnare var den enda uppgiften på söndagen. Tre sträckor stod på programmet och Pontus satte två topptider att lägga till samlingen. Efter sammanlagt 345 fullfartskilometer i 30-gradig värme kunde han till sist säkra sin andra seger i det mexikanska VM-rallyt med en gigantiskt marginal till andraplatsen. I och med detta tar han även täten i den sammanlagda mästerskapsställningen i WRC 2 och klämmer också till med en sjundeplats i rallyt som helhet - den hittills bästa totala placeringen han kört till sig i VM.
- Med tanke på att vårt största mål i år är att kunna försvara titeln i WRC 2 så är det väldigt positivt att ha slutat på pallen i båda tävlingarna vi kört så här långt den här säsongen. Den här segern flyttar upp oss i mästerskapsledning och trots att det är tidigt på året känns det bra att veta att vi är där i toppen och fightar. Nu är vi rejält taggade på fortsättningen, summerar en nöjd Pontus.

Resultat Rally Mexico 2018 WRC 2
1. Pontus Tidemand (SWE) 4:04:32.7
2. Gus Greensmith (GBR) +6:44.6
3. Pedro Heller (CHL) +13:55.4
4. Marco Bulacia Wilkinson (BOL) +22:45.9
5. Kalle Rovanperä (FIN) +1:02:54.1


» Pressrelease från Pontus Tidemand.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2018-03-11 21:31






Eriksson och Saaben redo för rallyåret 2019!
© Johan Eriksson.- Nu presenterar vi hur bilen kommer se ut 2019, hälsar Ludvika MS åkaren Johan Eriksson.

Engh Mek AB går in som huvud samarbetspartners till nästa år. Vi har hittat en lösning som blir bra för oss båda som vi är nöjda med.

Förutom Engh Mek så finns även R-Sport Sweden, AD Bildelar Ludv...

Publicerad: 2018-12-15 17:57


WRC seriens silly season snart slut, läget inför Monte Carlo.
© emotorsport.seI veckan stänger anmälan till WRC seriens premiär i Rallye Monte Carlo, i mitten av januari körs den första deltävlingen och i samband med anmälan stänger dit gör anmälan för fabriksteamen till WRC serien det samma.

Toyota Gazoo Racing, Hyundai Motorsport och Citroen Racing är klara med sina team...

Publicerad: 2018-12-15 10:12


Power stage före lunch i Bergslagsrallyt.
Mekonomen Bergslagsrallyt i Ludvika bjuder SM-eliten och åskådarna på power stage strax innan lunch, specialsträcka fyra. En publiksträcka alldeles intill stan.

På power stage har de tävlande möjlighet att köra till sig extra SM-poäng. Snabbaste förare i respektive klass får fem poäng, näst snabb...

Publicerad: 2018-12-14 17:30


VW lämnar Rallycrossen - starten på Svensk WRC2 satsning?
© Volkswagen Motorsport.VW lämnade WRC cirkusen hastigt för ett par år sedan, inte lika hastigt och oväntat men idag bekräftade teamet att de också lämnar Rallycross VM.

Tyska teamledningen har beslutat att dra sig ur när tre andra team med mer eller mindre fabriksstöd valt att lämna säger Sven Smeets i ett utskick. Täv...

Publicerad: 2018-12-14 15:58


Madelene Buskas lotsar junior i Rally SM.
© Joons Motorsport.Från SM-guld och VM-start till en storsatsning på Junior-SM i rally. Nästa säsong läser gotländskan Madelene Buskas noterna till Johannes Joons från Skutskär.

I sin femtonde säsong som kartläsare, eller co-driver som det heter då den som åker med i rallybilen ska leverera noter som beskriver väge...

Publicerad: 2018-12-14 14:54


Latvala krashade på test, kunde fortsätta idag.
© emotorsport.seToyota Gazoo Racing har en testvecka i Frankrike inför stundande WRC säsong, men testerna har försenats efter en krasch under torsdagen. Veckan startade med tester för Ott Tänak, bilen lämnades sedan över till Jari-Matti Latvala.

Men under torsdagen tester kraschade finländaren, ihop med tillfäll...

Publicerad: 2018-12-14 13:07


Paddon utan WRC styrning 2019.
© emotorsport.seHayden Paddon blir utan styrning när WRC serien 2019 drar igång, Nya Zeeländaren har under lång tid arbetat ihop med Hyundai Motorsport om en fortsättning. Precis som i år var planen en delad tredjebil med Dani Sordo som redan tidigt skrev på sitt kontraktet.

Diskussionerna med Paddon drog ut på ...

Publicerad: 2018-12-14 12:52


Monte Carlo, Sverige och Korsika - men var mer kör Loeb?
© Hyundai Motorsport.Igår slog Hyundai Motorsports pressrelease ned med uppgifterna att Sebastien Loeb kör för teamet under 2019. Ryktena spreds redan under tisdagen men det var på onsdagen som teamet bekräftade och presenterade upplägget. Sex deltävlingar för fransmannen, resterande åtta i tredjebilen för Dani Sordo.
...

Publicerad: 2018-12-13 21:10


Nya grepp i Smålands Rally DM 2019, tävlingar för alla smaker.
© emotorsport.seSmålands DM serie i Rally testar 2019 något nytt, man kör en mix av notade och helt onotade tävlingar - d.v.s. en mix för att passa alla. Totalt tio tävlingar är öppna för DM - fem notade och fem utan, varav de sex bästa resultaten räknas.

Serien inleds med Simrishamnsmixen och Midsommardansen, b...

Publicerad: 2018-12-13 20:59


Bergslagsrallyt rivstartar med 13 mil fartsträckor.
Mekonomen Bergslagsrallyt blir en rivstart på SM 2019 med drygt 13 mil fartsträckor, fördelat över åtta sträckor.

Kommande säsong i Rally-SM får en riktig rivstart den 26 januari med vinterns enda event. Bergslagsklubbarna Ludvika MS, Hällefors MK och MK Kopparberg har lagt en bana på drygt 13 mi...

Publicerad: 2018-12-13 17:59


Tidigare nyheter:
Loeb klar för 2 år med Hyundai i WRC - debut i Monte Carlo - kommer till Sverige.
Ingen ny satsning på Nya Zeeländska Mästerskapet för Paddon, andra projekt på gång.
Fler ändringar för FIA Asia Pacific Rally Championship 2019.
Loeb till Hyundai Motorsport?
R-GT med 300 hästar och bakhjulsdrift när Abarth Rally Cup gör EM satsning.
Laukkanen flög fram, nära fånga in vinnande Chager.
Kristofferssons satsar på rallyskogen, Johan kör Polo GTI R5.
Bottas med Ford Fiesta WRC i Arctic Rally.
Adam summerar säsongen som vinnare i Hyundai Racing Trophy.
14 mil på 8 sträckor när Bergslagsrallyt inleder SM säsongen.
Chager till topp i Safari Mini Classic Rally.
Lindholm klar för Polo R5 i Finland och Rally Sweden.
Wilson inte säker på WRC start 2019 för M-Sport!
Rasmus siktar på Svenska RallyCupen i totalrenoverat snyggbygge.
Kalendern klar, så körs Klassiska & Historiska Rallycuperna 2019.
Rossi utklassade Suninen på Monza Rally Show.
Sandberg snabbast totalt i Silversprinten.
Bröderna Jakobsson siktar på gemensamt guld 2019!
Olle Erixon, stipendiat i Thomas Carlssons Minnesfond, extra specialutmärkelse.
Laukkanen leder Safari Mini Classic Rally.



Nyhetsarkiv:
[
2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]





Bloggar:



Nästa deltävling:
E-cupen:
FRRC-Specialen 22/04


Rally SM:
South Swedish Rally 31-01/06


Rally VM:
Rallye Monte Carlo 24-27/01


Svenska RallyCupen:
Götenerundan 11/05




Foto från:
Novemberskölden.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Elektrikerna Marknadsnatta.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

FRRC-specialen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Rikspokalen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2018.