Carless Racing Fuels.

   
Tappi Sladi!

   
GN Motorsport

   
Malexander Rallyvideo.

   
Mats Bilar

   
Mastertrailer.

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WebTV & Video
  E-Cupen
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  BLOGG; FREDRIK
       ÅHLIN

  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Dags för Dackefejden och VOC serierna.
PRESSRELEASE

Att VOC Mekonomen Rallys nationella SverigeSerie och SommarSerie helgen före Midsommar besöker Växjö och Dackefejden är en kär tradition. Wäxjö MS bjuder med sin stora tillgång på toppklassiga rallyvägar alltid på tävlingar i toppklass. Ett stort VOC Mekonomen startfält på drygt 50 bilar garanterar tuff och underhållande rallyåka för den stora publik som alltid gästar Växjös skogar då det nalkas biltävling i nationell toppklass.

VOC Mekonomen Rally och Wäxjö MS lika med sant, skulle någon på klassiskt vis kunna rista i barken på lämpligt träd längs de fantastiska rallyvägar som omger den småländska metropolen Växjö.
– Ja, det liknar nästan en kärlekshistoria. Växjö har sedan många år en stabil plats i tävlingskalendrarna för klassens nationella serier sommartid. I år har försnacket till tävlingen tyvärr grumlats av oro inför ett besynnerligt seedningssystem som SSRC och därmed också Dackefejden använder sig av i år. Klassens aktiva har uttryckt oro inför att det blir osportsligt när förare som tävlar mot varandra i samma klass i SverigeSerien startar med långt mellanrum, vad händer om det till exempel börjar regna? Oron har också varit stor för att publiken inte ska kunna följa och förstå tävlingen då bilar från olika klasser startar huller-om-buller, rally är redan då man kör strukturerat klassvis en svår sport att förstå för den medelintresserade. Det har lyfts flera andra aspekter också på seedningen men de väljer jag att utelämna här, säger klassansvarig Roger Fransson.

När startlistorna kom så visade det sig också att klassens oro faktiskt var befogad.
– Det måste jag tyvärr säga. Hur ska man bara för att ta ett konkret exempel med hedern i behåll förklara för en som ligger trea i högsta elitklass att han ska starta näst sist, inte bara i klassen utan näst sist av alla A-förare? Jag fick tidigt signaler från aktiva i klassen och såg också själv redan från början stora problemen med seedningen. Hela idén med den märkliga startordningen är ett försök att lösa problem som aldrig funnits hos oss - och man ska inte laga något som inte är trasig.

Men vad har då hänt och vad har gjorts?
– Jag var ute tidigt och har verkligen gjort allt som står i min makt för att förmå tävlingsledningen att ge oss dispens att köra vår klass utanför den udda seedningen på samma sätt som vi gjort problemfritt under alla år, men jag fick tyvärr inte gehör för detta. Nåväl, vi tar årets Dackefejd som ett test och hoppas att det besynnerliga systemet skrotas till kommande år. Tävlingen som helhet kommer som vanligt att hålla den toppklass som den alltid gör i Växjö. Precis som kärleksrelationer ofta innehåller jobbiga stunder så får vi väl se detta som ett test på klassens ”relation” med Dackefejden.

Vem slår Lukas Kindgren i VOC´s högsta elitklass?
Årets allra största namn i VOC Mekonomen Rally är Lukas Kindgren.
– Mitt förstahandstips är definitivt Lukas Kindgren. Ynglingen från Åtvidaberg har visat upp en fantastisk utveckling och går från klarhet till klarhet. Tuffast utmanad tror jag att han blir av betydligt äldre Henrik Levin som brukar stortrivas på vägarna nere i söder. Henrik har inte visat sig i SverigeSerien hittills i år men vi hoppas få se mer av Henrik framöver. Jag väljer också att gardera med ständigt stabile och fortåkande Kristoffer Karlsson och också med Emil Andersson även om han haft det lite motigt på sistone. Blir också intressant vad Patrik Fredriksson tänker hitta på efter en kortare paus från serien och förstås också Frederic Eckhart som ligger trea i serien även om han får slå från en mycket mer riskfylld position långt ner i fältet.

Och vem utmanar klassdominanten Gustav Johansson i Elit B?
I år har vi också en tämligen klar dominant i VOC´s lägre elitklass.
– Gustav Johansson heter den unge mannen som haft en fantastisk utveckling och som också han går från klarhet till klarhet. Jag tror att Gustavs huvudutmanare i Växjö blir en mer lokal förmåga, duktige Andreas Persson som egentligen fokuserar SSRC. Garderar väljer jag att göra med Magnus Westman som kör fortare och fortare för varje tävling som går.

Utvecklingen av förarna går fort i B-klassen därför är det tämligen svårtippat men klassansvarig brukar faktiskt vara en god tippare i såväl Elit A som Elit B.

I Cupklassen har Marcus Persson lägst segerodds
Även i Cupklassen har vi för ovanlighets skull en dominant i år.
– Marcus Persson går även han från klarhet till klarhet och har dessutom en väldigt brant utvecklingskurva. Här har vi definitivt en framtida aspirant på totalsegrar i klassen. Flera topplacerade namn i VOC Mekonomen Rallys SverigeSeries Cupklass väljer tyvärr bort Växjö i år därför tror jag att den huvudsakliga utmaningen till Marcus kommer från mer lokalt håll, då blir Tim Hammarström min val som förste utmanare.

Om utvecklingen av förarna går fort i Elit B så forsar den närmast fram i Cupklassen, därför är detta också det tips som är allra svårast och det är många namn som gärna visar att klassansvarig hade fel i sina tips.

Tyvärr omöjligt att förhandstippa juniorklassen
Rent praktiska problem gör det tyvärr omöjligt att utfärda några tips i Svenskt Rallys största plantskola.
– Det är helt enkelt så att det i skrivande stund är oklart vilka av tävlingens juniorer som kör VOC och vilka som köra andra klasser, detta gör det tyvärr omöjligt att hantera. Men vi lovar förstås att återkomma även med juniorerna efter tävlingen då vi summerar årets Dackefejd.

På lördag klockan 10.00 rullar bilarna fram till start påa Kvarnhagskällan i Växjö. Välkomna till ytterligare en riktigt trevlig rallydag signerad VOC Mekonomen Rally i huvudrollen.


» Pressrelease från VOC Mekonomen Rally.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2018-06-14 12:31






Eriksson och Saaben redo för rallyåret 2019!
© Johan Eriksson.- Nu presenterar vi hur bilen kommer se ut 2019, hälsar Ludvika MS åkaren Johan Eriksson.

Engh Mek AB går in som huvud samarbetspartners till nästa år. Vi har hittat en lösning som blir bra för oss båda som vi är nöjda med.

Förutom Engh Mek så finns även R-Sport Sweden, AD Bildelar Ludv...

Publicerad: 2018-12-15 17:57


WRC seriens silly season snart slut, läget inför Monte Carlo.
© emotorsport.seI veckan stänger anmälan till WRC seriens premiär i Rallye Monte Carlo, i mitten av januari körs den första deltävlingen och i samband med anmälan stänger dit gör anmälan för fabriksteamen till WRC serien det samma.

Toyota Gazoo Racing, Hyundai Motorsport och Citroen Racing är klara med sina team...

Publicerad: 2018-12-15 10:12


Power stage före lunch i Bergslagsrallyt.
Mekonomen Bergslagsrallyt i Ludvika bjuder SM-eliten och åskådarna på power stage strax innan lunch, specialsträcka fyra. En publiksträcka alldeles intill stan.

På power stage har de tävlande möjlighet att köra till sig extra SM-poäng. Snabbaste förare i respektive klass får fem poäng, näst snabb...

Publicerad: 2018-12-14 17:30


VW lämnar Rallycrossen - starten på Svensk WRC2 satsning?
© Volkswagen Motorsport.VW lämnade WRC cirkusen hastigt för ett par år sedan, inte lika hastigt och oväntat men idag bekräftade teamet att de också lämnar Rallycross VM.

Tyska teamledningen har beslutat att dra sig ur när tre andra team med mer eller mindre fabriksstöd valt att lämna säger Sven Smeets i ett utskick. Täv...

Publicerad: 2018-12-14 15:58


Madelene Buskas lotsar junior i Rally SM.
© Joons Motorsport.Från SM-guld och VM-start till en storsatsning på Junior-SM i rally. Nästa säsong läser gotländskan Madelene Buskas noterna till Johannes Joons från Skutskär.

I sin femtonde säsong som kartläsare, eller co-driver som det heter då den som åker med i rallybilen ska leverera noter som beskriver väge...

Publicerad: 2018-12-14 14:54


Latvala krashade på test, kunde fortsätta idag.
© emotorsport.seToyota Gazoo Racing har en testvecka i Frankrike inför stundande WRC säsong, men testerna har försenats efter en krasch under torsdagen. Veckan startade med tester för Ott Tänak, bilen lämnades sedan över till Jari-Matti Latvala.

Men under torsdagen tester kraschade finländaren, ihop med tillfäll...

Publicerad: 2018-12-14 13:07


Paddon utan WRC styrning 2019.
© emotorsport.seHayden Paddon blir utan styrning när WRC serien 2019 drar igång, Nya Zeeländaren har under lång tid arbetat ihop med Hyundai Motorsport om en fortsättning. Precis som i år var planen en delad tredjebil med Dani Sordo som redan tidigt skrev på sitt kontraktet.

Diskussionerna med Paddon drog ut på ...

Publicerad: 2018-12-14 12:52


Monte Carlo, Sverige och Korsika - men var mer kör Loeb?
© Hyundai Motorsport.Igår slog Hyundai Motorsports pressrelease ned med uppgifterna att Sebastien Loeb kör för teamet under 2019. Ryktena spreds redan under tisdagen men det var på onsdagen som teamet bekräftade och presenterade upplägget. Sex deltävlingar för fransmannen, resterande åtta i tredjebilen för Dani Sordo.
...

Publicerad: 2018-12-13 21:10


Nya grepp i Smålands Rally DM 2019, tävlingar för alla smaker.
© emotorsport.seSmålands DM serie i Rally testar 2019 något nytt, man kör en mix av notade och helt onotade tävlingar - d.v.s. en mix för att passa alla. Totalt tio tävlingar är öppna för DM - fem notade och fem utan, varav de sex bästa resultaten räknas.

Serien inleds med Simrishamnsmixen och Midsommardansen, b...

Publicerad: 2018-12-13 20:59


Bergslagsrallyt rivstartar med 13 mil fartsträckor.
Mekonomen Bergslagsrallyt blir en rivstart på SM 2019 med drygt 13 mil fartsträckor, fördelat över åtta sträckor.

Kommande säsong i Rally-SM får en riktig rivstart den 26 januari med vinterns enda event. Bergslagsklubbarna Ludvika MS, Hällefors MK och MK Kopparberg har lagt en bana på drygt 13 mi...

Publicerad: 2018-12-13 17:59


Tidigare nyheter:
Loeb klar för 2 år med Hyundai i WRC - debut i Monte Carlo - kommer till Sverige.
Ingen ny satsning på Nya Zeeländska Mästerskapet för Paddon, andra projekt på gång.
Fler ändringar för FIA Asia Pacific Rally Championship 2019.
Loeb till Hyundai Motorsport?
R-GT med 300 hästar och bakhjulsdrift när Abarth Rally Cup gör EM satsning.
Laukkanen flög fram, nära fånga in vinnande Chager.
Kristofferssons satsar på rallyskogen, Johan kör Polo GTI R5.
Bottas med Ford Fiesta WRC i Arctic Rally.
Adam summerar säsongen som vinnare i Hyundai Racing Trophy.
14 mil på 8 sträckor när Bergslagsrallyt inleder SM säsongen.
Chager till topp i Safari Mini Classic Rally.
Lindholm klar för Polo R5 i Finland och Rally Sweden.
Wilson inte säker på WRC start 2019 för M-Sport!
Rasmus siktar på Svenska RallyCupen i totalrenoverat snyggbygge.
Kalendern klar, så körs Klassiska & Historiska Rallycuperna 2019.
Rossi utklassade Suninen på Monza Rally Show.
Sandberg snabbast totalt i Silversprinten.
Bröderna Jakobsson siktar på gemensamt guld 2019!
Olle Erixon, stipendiat i Thomas Carlssons Minnesfond, extra specialutmärkelse.
Laukkanen leder Safari Mini Classic Rally.



Nyhetsarkiv:
[
2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]





Bloggar:



Nästa deltävling:
E-cupen:
FRRC-Specialen 22/04


Rally SM:
South Swedish Rally 31-01/06


Rally VM:
Rallye Monte Carlo 24-27/01


Svenska RallyCupen:
Götenerundan 11/05




Foto från:
Novemberskölden.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Elektrikerna Marknadsnatta.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

FRRC-specialen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Rikspokalen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2018.