Carless Racing Fuels.

   
GN Motorsport

   
Mastertrailer.

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WebTV & Video
  E-Cupen
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  BLOGG; FREDRIK
       ÅHLIN

  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Stor VOC-nyhet presenteras i samband med finalen i Örebro, en helt ny CERT-burbåge!
PRESSRELEASE

I största hemlighet har KBT Safety utvecklat en helt ny CERT-burbåge för klassens framtida 740 och 940 bilar. Projektet har drivits i samråd med förbundets tekniskt ansvariga och den nya bågen uppfyller även alla krav som FIA ställer. Helt enkelt en väldigt komplett burbåge. Kom och se buren på plats utanför HQ i Örebro och ta chansen att prata med KBT´s Poppo själv. Han är i sanning en säkerhetsexpert när det gäller tävlingsbilar i stort och han finns på plats hela dagen för att visa, förklara och höra era synpunkter.

Beskedet om en nu båge kommer säkert som en stor överraskning för många.
– Den båge vi har idag är en väldigt, väldigt bra båge det finns ingen som helt anledning att ens börja ifrågasätta det. Eftersom att klassen är enormt stor och dessutom funnits under så otroligt lång tid så finns det faktiskt ingen annan burbåge i hela världen som är så provad i praktiken som vår båge är. Helt enkelt ingen bur som samlat varit utsatts för så många krascher som vår nuvarande. Och den har bestått alla test! Vi har haft ett par incidenter genom åren men i dessa fall så har det också funnits konkreta förklaringar till varför de skett, säger klassansvarig Roger Fransson.

Har själva agerat ”Crash Dummies”.
– Ödets nycker har genom mina och Lottas år i VOC gjort att vi själva utsatt den nuvarande bågen för minst sagt kraftigt våld. Självklart har vi inte gjort det med vilja, utan det har varit rena olyckor. Men vi har faktiskt Volvo, Poppo, KBT och den den nuvarande bågen i 940 att tacka för att vi fortsatt har liv och hälsa och att vi kan fortsätta att vara ansvariga för klassen.

Klarar krav från båda förbund och FIA och är ändå ännu enklare att montera

Den nya bågen är utvecklad för att klara alla krav från såväl vårt svenska Bilsportförbund som de som ställs av FIA. Självklart är den CERT och lika självklart bygger den på samma ”skruva in princip” som den nuvarande bågen, men nu i än mer utvecklad form. Genom detta så kommer den med sin smarta konstruktion också vara ännu enklare och snabbare att montera.

Bågen är rakt igenom tillverkad av extra höghållfasta rör. Konstruktionslösningarna gör dessutom att den inte går att montera fel. Huvudbåge med bakdel plockas in genom en bakdörr. Frambågen är delad för att också den vara enkelt att få på plats i bilen. Och alla hål är på den nya bågen dessutom redan upptagna för att allt ska bli helt rätt och inte kräva någon borrning.
– Den känns fantastiskt att KBT lyckats möta våra höga krav på enkelhet samtidigt som det här är en mer avancerad och komplett bur.

Vad händer med den nuvarande bågen?
Självklart är bilar med den nuvarande båge bara att ”tuta och köra”. Den är precis lika trygg och säker som den alltid har varit. Det finns ingen bortre gräns för användning av den nuvarande bågen. Det kommer också utan bortre tidsgräns att gå att bygga en ny VOC Rallybil med en oskadad befintlig båge.
– Metodiken och regelverket är precis som det alltid varit med en CERT-båge att om bilen blivit skadad så att det finns anledning att tro att bågen också påverkats så måste den tillbaka till den som innehar certifikatet. Gällande vår båge är detta alltså tillbaka till KBT för att sättas upp i jigg och kontrolleras. Den får ALDRIG riktas eller lagas av annan en certifierad eller dennes utsedda och utbildade underleverantörer.

Vad det däremot kommer att finnas en bortre tidsgräns för är reparation och åtgärdande av klassens befintliga KBT-bur, den gränsen är satt till halvårsskiftet nästa år, dvs 30 juni 2019. Efter det kommer skadade bågar att måsta ersättas av en ny bur av den nya modellen.
– Vi kommer också samtidigt som den nya burbågen rullar ut att sjösätta en systematik för att säkerställa att inte en skadad båge kan ”hemmafixas” mot regelverket för att sedan hamna i en nybyggd bil. Det system som förbundet har idag ger tyvärr möjligheter till detta och det är förstås inte alls bra för säkerheten. Jag vet att detta har hänt men har oerhört svårt att förstå hur man tänker när man utsätter sig själv eller andra för den galna fara som det agerandet utgör.

Vi hoppas att ni ska gilla det ni ser lika mycket som vi gör och att ni känner att i VOC sätter vi verkligen säkerheten främst. VOC är en väldigt trygg klass. Det ska vi fortsätta vara även i framtiden. Nästa år fyller klassen 30 år, och det är bara början av nästa kapitel i den här fantastiska klassens väldigt långa historia och förmodligen (nästan) lika långa framtid.


» Pressrelease från VOC Mekonomen Rally.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2018-10-03 19:16






Lundberg & Arhusiander kör finalen i ADAC Opel Rallye Cup som klara mästare.
© Sascha Dörrenbächer.Tyskland, Tjeckien och Österrike är länderna som 20-åriga juniorlandslagsföraren Elias Lundberg med co-driver David Arhusiander kommer att avsluta sin säsong i. 3-Städte-Rallye, som tävlingen heter, körs nämligen precis på gränsen mellan de tre länderna.

Tävlingen körs på över 12mil specialsträck...

Publicerad: 2018-10-17 13:16


Tänak, Latvala och Meeke kör för Toyota Gazoo Racing 2019.
© emotorsport.seEfter veckor av spekulationer kunde idag Toyota Gazoo Racing presentera sin besättning för 2019 års WRC säsong. De gjorde det i samordnad aktion med Citroen Racing.

Det Finska teamet med fabrik i Estland och drivs av Tommi Mäkinen blir allt mindre finskt. Klart är att Esapekka Lappi lämnar teamet...

Publicerad: 2018-10-16 20:47


Ogier och Lappi kör för Citroen Total Abu Dhabi WRT 2019!
© Toyota Gazoo Racing.Finske talangen Esapekka Lappi som går under Even Management lämnar Toyota Gazoo Racing, finländaren som spås en lysande framtid har ökat takten och presterat starkt för Toyota sedan debuten. Men kemini i teamet har inte stämt, och under året har spekulationerna kring en flytt blivit allt mer höglju...

Publicerad: 2018-10-16 20:08


Svenskar till 3-Städte Rallye, Elias kör final i Opel Adam Cup.
© Opel Motorsport.Till helgen avgörs finalen i ADAC Opel Rallye Cup, som klar mästare åker Elias Lundberg och David Arhusiander som kan avsluta säsongen i eget tempo. Det handlar om klassiska höst tävlingen ADAC 3-Städte Rallye som genom åren bjudit på flera Svenska framgångar, har basen i Straubing och allt avgörs p...

Publicerad: 2018-10-16 20:07


Meeke byter bilar, från Citroen, till Ford, Skoda och slutligen Toyota Yaris WRC.
© Citroen Racing.Efter en anonym tillvaro för Kris Meeke är han nu åter hetare än på länge, när Citroen petade Britten försvann han helt. För en tid sedan blev det klart att han kör för Toyota Gazoo Racing 2019 - något som under onsdagen ska presenteras officiellt. I helgen körde han Rallylegend i en Ford Fiesta WRC...

Publicerad: 2018-10-16 20:03


På lördag körs rallytävlingen Bresontrofén.
Nu på lördag den 20 oktober arrangerar Rasbo Motorklubb sin rallytävling Bresontrofén vid Tierp Arena. Tävlingen innehåller två specialsträckor, som körs två gånger av de cirka 40 deltagarna med första start kl 11.00. Den första sträckan körs inne på arenaområdet, med fina publikplatser, och den and...

Publicerad: 2018-10-16 16:51


M-Sport laddar om, uppdaterad Fiesta för Ogier i Spanien - ny Fiesta R5 i juli 2019!
© emotorsport.seHyundai Motorsport presenterade i förra veckan att de väntas nyttja sin joker med uppdateringar på sin Hyundai i20 WRC redan i Spanien. Allt fokus ligger i att få Thierry Neuville och teamet som världsmästare när 2018 års säsong tar målgång efter det Australiensiska VM Rallyt.

Under dagen kom ock...

Publicerad: 2018-10-15 22:06


Rally Sweden Historic, 2 dagar, 8 sträckor och 14 mil.
© emotorsport.seUnder måndagen presenterade Rally Sweden planerna för nästa års VM rally, senare under dagen presenterades också planerna för Rally Sweden Historic 2019 som nu körs för 6:e gången. De tävlande i historiska bilar kör under fredag och lördag, totalt 60 mil varav närmare 14 mil utgörs av specialsträcko...

Publicerad: 2018-10-15 21:54


Hansen avslutade rallyåret med totalseger.
© Victor Hansen Motorsport.Mini Smedsvängen i SMK Örkelljungas regi lockade 95 startande. Tävlingen avgjordes på fina grusvägar i ett strålande oktoberväder. Victor Hansen hade för dagen Gustav Lindfors i högerstolen. Efter två körda sträckor var det ett serviceuppehåll inför den avslutande tredje sträckan. Här ledde Victor o...

Publicerad: 2018-10-15 21:48


Foto från FRRC-specialen!
© emotorsport.seUnder lördagen tog E-Cupen 2018 avslut, den sjätte deltävlingen kördes på Tabergsbanan hos Jönköpings MK. Tre prov på klubbens motorområde avgjorde både tävling och säsong, snabbast i FRRC-specialen var Pierre Fransson före Mikael Ekman, ingen av dem körde dock för cupen.

För cupen var Alexander ...

Publicerad: 2018-10-15 20:49


Tidigare nyheter:
SSRC-final med ovanliga inslag.
Så körs Rally Sweden 2019, tidsplan & kartor!
Tom & Henrik summerar Lettiska EM-segern.
Westlund trea i Lettiska Mästerskapet - Solberg snabb men bröt.
Rally Liepaja avslutat, Kristensson JEM snabbast - Åhlin totaltrea.
Svensk andraplats i EM avslutningen, Ungerska Mecsek Rallye.
Fransson snabbast i FRRC-specialen, cupsegrar till Axelsson och Kurtsson.
Holmgren körde hem Allan Widéns Minne.
Kumlasprinten på Gotland avslutade AN-trofén 2018.
Gross vann Saarema Rally - turboproblem för Andervang.
Åhlin fyra i Liepaja - Kristensson toppar JEM.
Lången totalleder i Mecsek Rally, fyra sträckor kvar.
C-förare Hansen snabbast totalt i Mini Smedsvängen.
Så gick det i Årjängs Sprinten.
WRC2 Pro blir ny klass i WRC serien, samtidigt skrotas WRC3.
Bilder, M-Sport testar nya Fiesta R2t i Sardinien.
Maxad rallydag, följ flera av helgens rallyn.
Åhlin tvåa på kvalet, Nobre först ut i Rally Liepaja!
Så körs WRC serien 2019, 14 deltävlingar med Chile som ny arrangör.
Ändringar i banan till Novemberskölden.



Nyhetsarkiv:
[
2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]





Bloggar:



Nästa deltävling:
E-cupen:
- - - - - - 00/00


Rally SM:
Bergslagsrallyt 25-26/01


Rally VM:
RallyRACC Catalunya - Costa Daurada 25-28/10


Svenska RallyCupen:
Elektrikerna Marknadsnatta 27/10




Foto från:
FRRC-specialen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Rikspokalen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

JR Motorsport Pokalen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Mälarrallyt.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2018.