Mats Bilar

   
GN Motorsport

   
Malexander Rallyvideo.

   
Mastertrailer.

   
Carless Racing Fuels.

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WebTV & Video
  E-Cupen
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  BLOGG; FREDRIK
       ÅHLIN

  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Stor VOC-nyhet presenteras i samband med finalen i Örebro, en helt ny CERT-burbåge!
PRESSRELEASE

I största hemlighet har KBT Safety utvecklat en helt ny CERT-burbåge för klassens framtida 740 och 940 bilar. Projektet har drivits i samråd med förbundets tekniskt ansvariga och den nya bågen uppfyller även alla krav som FIA ställer. Helt enkelt en väldigt komplett burbåge. Kom och se buren på plats utanför HQ i Örebro och ta chansen att prata med KBT´s Poppo själv. Han är i sanning en säkerhetsexpert när det gäller tävlingsbilar i stort och han finns på plats hela dagen för att visa, förklara och höra era synpunkter.

Beskedet om en nu båge kommer säkert som en stor överraskning för många.
– Den båge vi har idag är en väldigt, väldigt bra båge det finns ingen som helt anledning att ens börja ifrågasätta det. Eftersom att klassen är enormt stor och dessutom funnits under så otroligt lång tid så finns det faktiskt ingen annan burbåge i hela världen som är så provad i praktiken som vår båge är. Helt enkelt ingen bur som samlat varit utsatts för så många krascher som vår nuvarande. Och den har bestått alla test! Vi har haft ett par incidenter genom åren men i dessa fall så har det också funnits konkreta förklaringar till varför de skett, säger klassansvarig Roger Fransson.

Har själva agerat ”Crash Dummies”.
– Ödets nycker har genom mina och Lottas år i VOC gjort att vi själva utsatt den nuvarande bågen för minst sagt kraftigt våld. Självklart har vi inte gjort det med vilja, utan det har varit rena olyckor. Men vi har faktiskt Volvo, Poppo, KBT och den den nuvarande bågen i 940 att tacka för att vi fortsatt har liv och hälsa och att vi kan fortsätta att vara ansvariga för klassen.

Klarar krav från båda förbund och FIA och är ändå ännu enklare att montera

Den nya bågen är utvecklad för att klara alla krav från såväl vårt svenska Bilsportförbund som de som ställs av FIA. Självklart är den CERT och lika självklart bygger den på samma ”skruva in princip” som den nuvarande bågen, men nu i än mer utvecklad form. Genom detta så kommer den med sin smarta konstruktion också vara ännu enklare och snabbare att montera.

Bågen är rakt igenom tillverkad av extra höghållfasta rör. Konstruktionslösningarna gör dessutom att den inte går att montera fel. Huvudbåge med bakdel plockas in genom en bakdörr. Frambågen är delad för att också den vara enkelt att få på plats i bilen. Och alla hål är på den nya bågen dessutom redan upptagna för att allt ska bli helt rätt och inte kräva någon borrning.
– Den känns fantastiskt att KBT lyckats möta våra höga krav på enkelhet samtidigt som det här är en mer avancerad och komplett bur.

Vad händer med den nuvarande bågen?
Självklart är bilar med den nuvarande båge bara att ”tuta och köra”. Den är precis lika trygg och säker som den alltid har varit. Det finns ingen bortre gräns för användning av den nuvarande bågen. Det kommer också utan bortre tidsgräns att gå att bygga en ny VOC Rallybil med en oskadad befintlig båge.
– Metodiken och regelverket är precis som det alltid varit med en CERT-båge att om bilen blivit skadad så att det finns anledning att tro att bågen också påverkats så måste den tillbaka till den som innehar certifikatet. Gällande vår båge är detta alltså tillbaka till KBT för att sättas upp i jigg och kontrolleras. Den får ALDRIG riktas eller lagas av annan en certifierad eller dennes utsedda och utbildade underleverantörer.

Vad det däremot kommer att finnas en bortre tidsgräns för är reparation och åtgärdande av klassens befintliga KBT-bur, den gränsen är satt till halvårsskiftet nästa år, dvs 30 juni 2019. Efter det kommer skadade bågar att måsta ersättas av en ny bur av den nya modellen.
– Vi kommer också samtidigt som den nya burbågen rullar ut att sjösätta en systematik för att säkerställa att inte en skadad båge kan ”hemmafixas” mot regelverket för att sedan hamna i en nybyggd bil. Det system som förbundet har idag ger tyvärr möjligheter till detta och det är förstås inte alls bra för säkerheten. Jag vet att detta har hänt men har oerhört svårt att förstå hur man tänker när man utsätter sig själv eller andra för den galna fara som det agerandet utgör.

Vi hoppas att ni ska gilla det ni ser lika mycket som vi gör och att ni känner att i VOC sätter vi verkligen säkerheten främst. VOC är en väldigt trygg klass. Det ska vi fortsätta vara även i framtiden. Nästa år fyller klassen 30 år, och det är bara början av nästa kapitel i den här fantastiska klassens väldigt långa historia och förmodligen (nästan) lika långa framtid.


» Pressrelease från VOC Mekonomen Rally.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2018-10-03 19:16






R-GT med 300 hästar och bakhjulsdrift när Abarth Rally Cup gör EM satsning.
© FIA ERC.FIA European Rally Championship får med en ny enhetsklass i EM serien, bilarna som går in i ERC2 klassen från och med årets säsong. Det handlar om Abarth Rally Cup som tar klivet in i EM serien för att öka intresset för både sina bilar och EM serien. Det handlar inte om någon av de mindre R-bilarna ...

Publicerad: 2018-12-11 20:00


Laukkanen flög fram, nära fånga in vinnande Chager.
© Anwar Sidi Photography.Tapio Laukkanen gjorde allt som stod i hans makt för att hämta hem segern i Safari Mini Classic Rally. Finländaren drog hem tre raka sträcksegrar under avslutningen, var åtta minuter före näste man på sista sträckan, den 65km "Spa" sträckan.

Den finske Porscheåkaren kom dock aldrig ifatt teamkamr...

Publicerad: 2018-12-11 19:45


Kristofferssons satsar på rallyskogen, Johan kör Polo GTI R5.
Lagom till jul har Kristoffersson Motorsport pyntat verkstaden utanför Arvika med en Volkswagen Polo GTI R5, den första av de nya rallybilarna som har levererats till Sverige.
- Ett fint bygge, men det är ju inte förvånande. Jag vet vad de kan, säger världsmästaren Johan Kristoffersson efter en...

Publicerad: 2018-12-11 12:53


Bottas med Ford Fiesta WRC i Arctic Rally.
Finska Arctic Rally med basen i Rovaniemi bjuder inte bara på strålande vinterväder år efter år, det brukar också bjuda på en och annan överraskning i startfältet.

Så även 2019, då Formel 1 föraren Valtteri Bottas som slutade femma i årets F1-serie, nu är Mercedes föraren anmäld till Arctic Rally...

Publicerad: 2018-12-11 06:49


Adam summerar säsongen som vinnare i Hyundai Racing Trophy.
© Anders Westlund.Strax efter nyår 2018 presenterades Hyundai Racing Trophy för den Svenska publiken, det handlar om en enhetsklass med Hyundai i20 cupbilar, ett mellanting av R1 och R2. Sex deltävlingar, alla på asfalt och avverkats i Rumänien, Bulgarien, Kroatien och Slovenien under året.

Bakom serien står Motor...

Publicerad: 2018-12-10 21:51


14 mil på 8 sträckor när Bergslagsrallyt inleder SM säsongen.
© emotorsport.seI helgen öppnade anmälan till Mekonomen Bergslagsrallyt, premiären av Rally SM med Ludvika MS som arrangör 2019. Närmare 14 mil special på programmet med åtta sträckor under lördagen den 26:e januari.

Tio deltagare ses hittills i anmälningslistan, Charles Andersson som tidigare setts i Ford Escor...

Publicerad: 2018-12-10 20:40


Chager till topp i Safari Mini Classic Rally.
© Anwar Sidi Photography.Tapio Laukkanen tappade all tätkänning i Safari Mini Classic Rally på dagens första sträcka, 22:31 tappad minut efter trasig drivaxel mot nye ledaren Baldev Chager. Tapio laddade dock om och vann ss5, dagens andra. Nära sträckvinst också på dagens 87km långa avslutning där ynka sex sekunder skiljde ...

Publicerad: 2018-12-10 18:18


Lindholm klar för Polo R5 i Finland och Rally Sweden.
© Emil Lindholm.Finska Printsport var bland de första att beställa VW Polo GTI R5, till helgen kom teamet tillbaka till den finska anläggningen med nya bilar. Totalt har VW Motorsport i planen att hinna leverera 15 bilar till kunder världen över innan nyår.

Lars Stugemo har sedan tidigare varit känd som förare a...

Publicerad: 2018-12-10 09:53


Wilson inte säker på WRC start 2019 för M-Sport!
© emotorsport.seI en intervju med Martin Holmes berättar M-Sport chefen Malcolm Wilson öppet om synen på framtiden efter två raka VM titlar hos M-Sport med Sebastien Ogier - år som kostade stora summor för företaget.

Först berättar Wilson stolt över den nyligen lanserade Ford Fiesta R2:an som M-Sports Polska fil...

Publicerad: 2018-12-09 22:42


Rasmus siktar på Svenska RallyCupen i totalrenoverat snyggbygge.
© Persson Rally Team.- För exakt ett år sen lossade vi på de första skruvarna och muttrarna till våran totalrenovering av bilen, en Volvo 240 och idag ett år senare rullar vi ut bilen ifrån garaget för första gången, hälsar Rasmus Persson.

Det är många timmar slit som ligger bakom renoveringen, samtidigt har P...

Publicerad: 2018-12-09 22:10


Tidigare nyheter:
Rasmus siktar på Svenska RallyCupen i totalrenoverat snyggbygge.
Kalendern klar, så körs Klassiska & Historiska Rallycuperna 2019.
Rossi utklassade Suninen på Monza Rally Show.
Sandberg snabbast totalt i Silversprinten.
Bröderna Jakobsson siktar på gemensamt guld 2019!
Olle Erixon, stipendiat i Thomas Carlssons Minnesfond, extra specialutmärkelse.
Laukkanen leder Safari Mini Classic Rally.
Ogier om WRC och egna framtiden - eldrift och Le Mans.
Herczig gör EM satsning och Pierrat kör Monte Carlo i Polo R5.
Rådström om nya Fiesta R2 och siktet på ny JWRC säsong.
GN Motorsport kör Hankook cup i sydsverige 2019.
Årets grusfinal i Älmhults Silversprint.
Sex deltävlingen i tuffa R-GT klassen 2019.
Team Ramudden satsar hårt på rally, Berglund och Lönnström förstärker!
Samarbete mellan SSRC och Hankook 2019.
Final för Baltic Trophy i East Sweden Rally - 2019 års FIA kalendrar.
En stor final när FIA Asia Pacific Rally Championship splittras i två cuper.
Nya namn på Junior klasserna - R4 och R-GT går in i Rally EM 2019.
Nyheter om WRC2 Pro efter FIA World Motor Sport Council mötet.
Polopremiär i rallyskogen för Kristoffersson i Romjulsrallyt.



Nyhetsarkiv:
[
2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]





Bloggar:



Nästa deltävling:
E-cupen:
- - - - - - 00/00


Rally SM:
South Swedish Rally 31-01/06


Rally VM:
Rallye Monte Carlo 24-27/01


Svenska RallyCupen:
Götenerundan 11/05




Foto från:
Novemberskölden.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Elektrikerna Marknadsnatta.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

FRRC-specialen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Rikspokalen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2018.