Carless Racing Fuels.

   
Mastertrailer.

   
Mats Bilar

   
GN Motorsport

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WebTV & Video
  E-Cupen
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  BLOGG; FREDRIK
       ÅHLIN

  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Stor VOC-nyhet presenteras i samband med finalen i Örebro, en helt ny CERT-burbåge!
PRESSRELEASE

I största hemlighet har KBT Safety utvecklat en helt ny CERT-burbåge för klassens framtida 740 och 940 bilar. Projektet har drivits i samråd med förbundets tekniskt ansvariga och den nya bågen uppfyller även alla krav som FIA ställer. Helt enkelt en väldigt komplett burbåge. Kom och se buren på plats utanför HQ i Örebro och ta chansen att prata med KBT´s Poppo själv. Han är i sanning en säkerhetsexpert när det gäller tävlingsbilar i stort och han finns på plats hela dagen för att visa, förklara och höra era synpunkter.

Beskedet om en nu båge kommer säkert som en stor överraskning för många.
– Den båge vi har idag är en väldigt, väldigt bra båge det finns ingen som helt anledning att ens börja ifrågasätta det. Eftersom att klassen är enormt stor och dessutom funnits under så otroligt lång tid så finns det faktiskt ingen annan burbåge i hela världen som är så provad i praktiken som vår båge är. Helt enkelt ingen bur som samlat varit utsatts för så många krascher som vår nuvarande. Och den har bestått alla test! Vi har haft ett par incidenter genom åren men i dessa fall så har det också funnits konkreta förklaringar till varför de skett, säger klassansvarig Roger Fransson.

Har själva agerat ”Crash Dummies”.
– Ödets nycker har genom mina och Lottas år i VOC gjort att vi själva utsatt den nuvarande bågen för minst sagt kraftigt våld. Självklart har vi inte gjort det med vilja, utan det har varit rena olyckor. Men vi har faktiskt Volvo, Poppo, KBT och den den nuvarande bågen i 940 att tacka för att vi fortsatt har liv och hälsa och att vi kan fortsätta att vara ansvariga för klassen.

Klarar krav från båda förbund och FIA och är ändå ännu enklare att montera

Den nya bågen är utvecklad för att klara alla krav från såväl vårt svenska Bilsportförbund som de som ställs av FIA. Självklart är den CERT och lika självklart bygger den på samma ”skruva in princip” som den nuvarande bågen, men nu i än mer utvecklad form. Genom detta så kommer den med sin smarta konstruktion också vara ännu enklare och snabbare att montera.

Bågen är rakt igenom tillverkad av extra höghållfasta rör. Konstruktionslösningarna gör dessutom att den inte går att montera fel. Huvudbåge med bakdel plockas in genom en bakdörr. Frambågen är delad för att också den vara enkelt att få på plats i bilen. Och alla hål är på den nya bågen dessutom redan upptagna för att allt ska bli helt rätt och inte kräva någon borrning.
– Den känns fantastiskt att KBT lyckats möta våra höga krav på enkelhet samtidigt som det här är en mer avancerad och komplett bur.

Vad händer med den nuvarande bågen?
Självklart är bilar med den nuvarande båge bara att ”tuta och köra”. Den är precis lika trygg och säker som den alltid har varit. Det finns ingen bortre gräns för användning av den nuvarande bågen. Det kommer också utan bortre tidsgräns att gå att bygga en ny VOC Rallybil med en oskadad befintlig båge.
– Metodiken och regelverket är precis som det alltid varit med en CERT-båge att om bilen blivit skadad så att det finns anledning att tro att bågen också påverkats så måste den tillbaka till den som innehar certifikatet. Gällande vår båge är detta alltså tillbaka till KBT för att sättas upp i jigg och kontrolleras. Den får ALDRIG riktas eller lagas av annan en certifierad eller dennes utsedda och utbildade underleverantörer.

Vad det däremot kommer att finnas en bortre tidsgräns för är reparation och åtgärdande av klassens befintliga KBT-bur, den gränsen är satt till halvårsskiftet nästa år, dvs 30 juni 2019. Efter det kommer skadade bågar att måsta ersättas av en ny bur av den nya modellen.
– Vi kommer också samtidigt som den nya burbågen rullar ut att sjösätta en systematik för att säkerställa att inte en skadad båge kan ”hemmafixas” mot regelverket för att sedan hamna i en nybyggd bil. Det system som förbundet har idag ger tyvärr möjligheter till detta och det är förstås inte alls bra för säkerheten. Jag vet att detta har hänt men har oerhört svårt att förstå hur man tänker när man utsätter sig själv eller andra för den galna fara som det agerandet utgör.

Vi hoppas att ni ska gilla det ni ser lika mycket som vi gör och att ni känner att i VOC sätter vi verkligen säkerheten främst. VOC är en väldigt trygg klass. Det ska vi fortsätta vara även i framtiden. Nästa år fyller klassen 30 år, och det är bara början av nästa kapitel i den här fantastiska klassens väldigt långa historia och förmodligen (nästan) lika långa framtid.


» Pressrelease från VOC Mekonomen Rally.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2018-10-03 19:16






Dackefejden nästa i SSRC och SSM.
Drygt 100 rallyekipage och tusentals åskådare kommer på lördag att vallfärda till Kosta och den anrika rallytävlingen Dackefejden. Genom åren har tävlingen alltid haft någon form av mästerskapsstatus och så även i år när Sydsvenska Rallycupen och Sydsvenska Mästerskapet utgör stommen i tävlingen.
...

Publicerad: 2019-06-26 17:04


Tidemand laddar för SM-sprint i Malmö.
© Pontus Tidemand. Pontus Tidemand är tillbaka i rallybil lagom till SM-veckans rallysprint. Han har två mästartitlar i just sprint med sig i bagaget och är ordentligt sugen på att ta hem en tredje.
- Det här ser jag fram emot, det är bara att ladda på rejält, säger Pontus.

Under våren har det blivit några...

Publicerad: 2019-06-26 16:13


Tänak klar, sjätte WRC åkaren till Rally Estonia.
© Rally Estonia. Ott Tänak är nu också klar för start i Rally Estonia, Estländaren kör en Toyota Yaris WRC på hemmaplan och gör det för att försvara fjolårets seger. Det är inte bara Tänak som har hemmaplan, allt mer av Toyota Gazoo Racings verksamhet sköts just från företagets nybyggda lokaler i Estland.

Arrangö...

Publicerad: 2019-06-26 12:50


Tredje deltävlingen i Rally-EM för landslagsföraren Mattias Adielsson.
Rally Poland, som startar på fredag, blir den tredje starten i Rally-EM/ERC för Mattias Adielsson i år. Efter en bra insats i den förra deltävlingen är förhoppningarna stora tillsammans med kartläsaren Andreas Johansson och teamet SainteLoc Racing med deras Citroen C3 R5.
- Ett mycket snabbt och sv...

Publicerad: 2019-06-26 09:27


Låsta Sprinten, helgens deltävling i Trendab Rally Cup.
© emotorsport.seLåsta Sprinten hos Strängnäs AMS är deltävling för Trendab Rally Cup, det är en sträcka på 6km som går dubbelt under dagen. Ett 60-tal ekipage anmälda, sex bilar i 4wd där Michael Holmgren och Lasse Mothander är A-förarna, med B-licens bland annat Mats Attlebrant och som C-förare Martin Alarik.

K...

Publicerad: 2019-06-25 20:45


Fullt hus, 58 ekipage ut i SM Veckans sprint!
© emotorsport.seFredagsrally i Malmö, SM veckan avgörs och då blir det rallysprint där Arlövs MC och Lunds AC gör gemensamt arrangemang. Lockarps Gokartbana är basen för tävlingen, en sträcka på grus och asfalt om 2,3km ska avverkas i kval och finaler. Två kvalåk och avslutningsvis två finaler, till final går 8 bil...

Publicerad: 2019-06-25 20:08


Johnsen försvarar blå/gula färgerna i Belgiska EM rallyt.
© Anders Johnsen.Las Vegas Ypres Historic Rally är Belgiska EM deltävlingen för FIA European Sporting Rally Championship, EM serien för äldre bilar. 17 mil på 14 sträckor, tre sträckor under fredagens kväll och resterande för lördagen.

Slutligen 44 bilar totalt varav 25 kör för EM, resten för Belgiska historiska ...

Publicerad: 2019-06-25 20:03


Red Bull allt närmare en förlängning med WRC serien.
© emotorsport.se2013 tog WRC Promoter GmbH över driften av WRC serien, arbetet sker på uppdrag av FIA, Internationella Bilsportförbundet. Bakom bolaget står Sportsman Media Group ihop med Red Bull Media House som driver serien och som högst ansvarig sitter Oliver Ciesla.

De har gjort det med framgång, med nya id...

Publicerad: 2019-06-25 19:50


Breen ny förare hos Hyundai, kör Rally Finland.
© Hyundai Motorsport.Idag presenterade Hyundai Motorsport uppställningen för Neste Rally Finland, Thierry Neuville och Andreas Mikkelsen tar de fasta platsen i teamets två bilar.

Om tredjebilen har det länge varit oklart, Sebastien Loeb har inte tävlingen på sin agenda, han har då semester och ska göra sin sjätte och...

Publicerad: 2019-06-25 12:54


Adielsson, Lundberg & Westlund om planerna och förväntningarna inför Rally Poland.
© emotorsport.sePå fredag kväll inleds det Polska EM Rallyt, fjärde deltävlingen för året i både EM och Junior EM. Mattias Adielsson är Svensken i Juniorernas R5 klass, där sexa i tabellen med 28 inkörda poäng, leder serien gör Chris Ingram som kört tre tävlingar och skakat fram 94 poäng när tre av seriens sex möjl...

Publicerad: 2019-06-24 21:56


Tidigare nyheter:
Neuville, Camilli, Veiby och Loix - kända namn i helgens moderna Ypres Rally.
Vändsträcka på 95% grus väntar de 58 åkarna i fredagens SM sprint.
Två nya år för M-Sport & Pirelli i JWRC med Fiesta R2t.
Solberg och Higgins snabba men Seehorn vinner Idaho International Rally.
Moffett dämpad vinnare av Donegal International Rally.
Fullt ös i Eskilstunas Värmesprint och Sprint DM.
Så sänder SVT från fredagens rallysprint i SM Veckan.
Hellre semester än Rally Finland för WRC vinnare Sordo .
Solberg bröt, Higgins tvåa när Seehorn leder i Idaho Rally.
Hyundai i20 R5 för Stugemo när han avverkar Italienska asfaltrallyn.
Hyundai med nya delar i i20 WRC till Finland.
51 bilar när Safari Rallyt kandiderar om WRC plats.
Värmesprint & DM Sprint i Midsommarhelgen, avgörs på söndag.
Pietarinen kör nya Skoda Fabia R5 i Rally Estonia & Rally Finland.
Solberg och Giraudet siktar på ny seger i helgens Idaho Rally.
VOC Mekonomen Rally - jobbar för alla tiders MästerMöte i VOC.
Tekniska problem!
Trots FIA´s kalenderhaveri, Sverige och Italien säkra på tre nya WRC år.
Block redo för Cossie World Tour på Irland, testade nya Fiesta R5 hos M-Sport.
10 anmälda till Neste Rally Finland - Svenskt genom Lidebjer.



Nyhetsarkiv:
[
2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]





Bloggar:



Nästa deltävling:
E-cupen:
Badhotelletrallyt 24/08


Rally SM:
Kolsvarundan 16-17/08


Rally VM:
Neste Rally Finland 01-04/08


Svenska RallyCupen:
MECA Kullingstrofén 03/08




Foto från:
Lill-Eken.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Gästabudstrofén.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Gästabudstrofén.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

AP-Däck L-E Torph Memorial Rally.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



www.Autodoc.Se
 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2018.