Mats Bilar

   
GN Motorsport

   
Västras BF.

   
Carless Racing Fuels.

   
Mastertrailer.

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WebTV & Video
  E-Cupen
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  BLOGG; FREDRIK
       ÅHLIN

  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

@World
@World
Pontus redo för ny utmaning.
Tidemand med fokus på erfarenhet i WRC-premiären.
PRESSRELEASE

Efter fyra år som stammis i WRC 2-serien, inklusive en mästartitel i klassen, kom äntligen chansen som rallystjärnan Pontus Tidemand har väntat på - att få hoppa in i en maxad WRC-bil och tampas med eliten i den högsta klassen i Rally-VM. I en Ford Fiesta WRC för M-Sport gör han och nygamla kartläsaren Ola Fløene säsongspremiär i Rallye Monte-Carlo.

De franska alperna bjuder alltid på spänning när det vankas VM-premiär. Att kunna läsa av vägarna, reagera snabbt och hitta ett mellanting i inställningar och däckval som i så stor utsträckning som möjligt fungerar för både torr asfalt och fullt vinterväglag är något av en nyckel här. Och den nyckeln kommer med erfarenhet.
- Jag har kört Rallye Monte-Carlo en gång tidigare och gjort rekognoseringen två gånger så jag har ett hum om vad som väntar. Det är en väldigt speciell tävling, förmodligen den mest oförutsägbara i VM, och erfarenheten blir otroligt viktigt. Kanske inte på så sätt att man lär sig vägarna, utan snarare vägkaraktären och att hantera växlingen mellan underlagen. En och samma sträcka kan innehålla torr asfalt, snö och is och även om det klassas som ett asfaltrally är det helt unikt i och med väderomslagen uppe i bergen, berättar Pontus, som klämde till med en fjärdeplats i RC2-kategorin i sitt allra första Rallye Monte-Carlo 2017.

Säsongspremiären handlar för Pontus del först och främst att lära känna bilen och teamet helt och fullt, utan någon press eller förhoppningar om en pallskräll. Med sig i högerstolen har han en av världens mest erfarna kartläsare, norrmannen Ola Fløene, som bland annat var med Pontus under succéåret 2013 då han blev juniorvärldsmästare. Rallye Monte-Carlo blir lite av en uppvärmning och generalrepetition inför fortsättningen och Pontus behåller lugnet och tonar ner all form av press.
- Det är fem år sedan jag senast satt i en WRC-bil och det här är en helt ny generations rallybil. Det kändes kanon när vi testade och jag kom snabbt in i det och jag och Ola har hittat tillbaka till vårt samarbete. Men det här är trots allt tävlingsdebuten och jag vet att jag måste ha realistiska förväntningar. Jag har inte tagit mig så här långt för att vara tanklös och försöka bevisa något, nu ska jag ta det steg för steg och verkligen ta hand om chansen på ett klokt sätt med tanke på framtiden, förklarar Pontus.

Efter många år i WRC 2, kände Pontus att det nu var dags för nya utmaningar och när den här möjligheten kom, var han inte sen att nappa.  
-  Det ligger otroligt mycket hårt arbete bakom satsningen och jag känner en enorm tacksamhet gentemot M-Sport, mina partners och alla som hjälper mig för att jag faktiskt står på startlinjen på torsdag, säger Pontus. Motivationen är högre än någonsin och det är äntligen nu det gäller. Nu kör vi!

Efter starten i kärnan av Gap på torsdag kväll väntar en tuff inledning på årets första VM-rally med två nya sträckor, vardera över två mil, i mörkret i södra Alperna. 125 kilometer action uppdelat på sex sträckor står på fredagens schema medan lördagens fyra sträckor på 93 kilometer leder fram till tävlingens sista service i Gap. Sedan har de tävlande en lång sträcka att köra från Gap till Monaco där de tar kvällen några timmar senare. Söndagen är traditionell och innehåller klassiska och omåttligt populära inslag som Col de Turini innan målgången vid lunchtid.


» Pressrelease från Pontus Tidemand.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2019-01-21 09:35






Stugemo förklarar #FkkCancer, så stödjer du kampanjen!
© Jarno Saari.För snart två veckor sedan presenterade Svenska RallyCupen sin nya grafiska profil ihop med sina partner för årets säsong. Då presenterades ett stort samarbete med kampanjen #FkkCancer som drivs av Lars Stugemo på Sunnyside Experience.

Men vi har fått en del frågor, vad är egentligen #FkkCancer s...

Publicerad: 2019-04-22 21:35


Hadarson körde hem Chillens Minne, premiär för E-Cupen 2019.
© emotorsport.seDen 22:a säsongen i följd av E-Cupen drog igång på måndagen, tävlingen var Chillens Minne på Tabergsbanan. Jönköpings MK och banan brukar vara final, nu var det istället starten på säsongen. Varvlopp inne på Tabergsbanan var upplägget för denna varma måndag.

Hundradel avgjorde totalt.
Sna...

Publicerad: 2019-04-22 20:52


Stugemo & Lundberg, svenska EM förarna i Rally Islas Canarias.
© Opel Motorsport.Ett 60-tal anmälde sig till de internationella klasserna i Rally Islas Canarias, närmare det samma för de nationella klasserna och serierna. Tävlingen avgörs 3-4 maj, fredag med 8 sträckor på närmare 10 mil. Åtta sträckor på lite drygt 10 mil avslutar på lördagen - allt på asfalt.

Närmare 30 bila...

Publicerad: 2019-04-22 19:50


Silverratten inleder Sydsvenska Mästerskapet 2019.
Två av rallysportens starka aktörer kommer att profilera sig tillsammans under 2019. Sydsvenska Mästerskapet, SSM, återuppväcktes 2018 och ska fungera som en länk mellan Sydsvenska Rallycupen och Svenska Mästerskapet. Med tre distriktstävlingar och de två SM-tävlingar som körs i södra Sverige skapas...

Publicerad: 2019-04-22 18:56


SVT´s Rallymagasin inleder Rally Argentina - här är tablån för VM helgen.
© Hyundai Motorsport.Rally Argentina är årets femte WRC deltävling, till start endast 26 ekipage i VM tävlingen. 18 sträckor på närmare maximala 35 mil väntar på klassiska rallyvägar. Man inleder på publiksträckan Villa Carlos Paz och avslutar helgen med El Cóndor på 16,5km som powerstage.

För Svenska ögon inleds täv...

Publicerad: 2019-04-21 15:53


Foto från Energikontrollsprinten.
© emotorsport.sePåskafton på Himmelstalundsfältet i Norrköping är traditionen, då bjuds rally som underhållning, i år med Energikontrollsprinten i härligt försommarväder. Två åk på banan gällde och en final för de snabbaste i varje klass.
Snabbast genom dagen var Christoffer Haglund i Ford Fiesta R5 som slog Jerke...

Publicerad: 2019-04-21 14:51


Måndagsrally med Chillens Minne, inleder E-Cupen 2019.
© emotorsport.seE-Cupen snurrar igång 22:a raka säsongen med Chillens Minne hos Jönköpings MK under måndagen. Klubben brukar annars arrangera final men är nu först ut 2019 och kör på Tabergsbanan - en sträcka går dubbelt för 38 anmälda varav 20-talet tävlandes för poäng i cupen.

För E-Cupen är Klass 1 både grupp...

Publicerad: 2019-04-21 09:23


'Chribbe' körde hem totalsegern i Energikontrollsprinten efter tätt finalåk.
© emotorsport.seEnergikontrollsprinten avgjordes i härligt sommarväder, storpublik lockades till Himmelstalundsfältet och kunde njuta av härliga attack från det 80-talet startande när Norrköpings MK arrangerade.

Fyra åkare om segern totalt.
En skön fight i klasserna, sista klassen ut var 4wd och där hade...

Publicerad: 2019-04-20 20:35


Följ Energikontrollsprinten, liveresultat tävlingen igenom.
© emotorsport.seEnergikontrollsprinten hos Norrköpings MK är Påskaftonens höjdpunkt för rallyåkarna, med tidig påsk brukar det innebära ett kyligt och blåsigt Himmelstalundsområde med mjuk bana, med årets sena helg och strålande vårväder sedan länge väntas ge värme och en fin bana för de 80-talet tävlande.

Följ...

Publicerad: 2019-04-19 20:58


Eklidensprinten på Orust under söndagen.
Söndagsrally hos Orust BSK när Eklidensprinten körs, två asfaltsträckor på runt 2,8km som körs fyra gånger väntar de 23 deltagarna.

Ulf Storm, Mattias Olsson och Anders Larsson är de tre i tävlingens 4wd klass, vad det gäller Trimmat 2wd inkluderat Appendix K ses tio bilar. Där Tommy Nilsson, Bja...

Publicerad: 2019-04-19 20:29


Tidigare nyheter:
Påskafton bjuder på traditionsenlig Energikontrollsprint.
63 ekipage till Rally Chile - 11 WRC åkare och 23 i WRC2.
Marcus Persson redo för vårsäsongen med Volvo & Suzuki!
Nya Skoda Fabia R5 homologerad och klar för start.
Premiär i E-Cupen på måndag, fortsatt chans för anmälan!
Foto på andra Proton Iriz R5:an, nu redo för tävling.
Samantha ny co-driver för Hayden Paddon.
Sordo kör för Hyundai i Portugal - Loeb tar WRC bilen till Frankrike.
Jonathan Nyberg, gotländsk rallyungdom med framtidsplaner!
Hansen summerar Bil Månsson Rallysprint.
Tour de Corse hatat och älskat - teamen kräver flytt till fastlandet.
Så gick det för Svenskarna i Kongensbro.
Kristoffersson och Johansson till norska Rally Sörland.
Ljud & bild från testerna med nya Peugeot 208 R2.
Huttunen tillbaka hos Hyundai - i Brittiska Mästerskapet.
Första bilderna från test av nya läckra Peugeot 208 R2!
Johansson i Mazda Rx7 körde hem Skänningeknixen.
Grahn snabbast runt Bil Månsson Rallysprint.
Stor RS-söndag i Sverige, följ Bilmånsson Hörby Rallysprint och Skänningeknixen.
Gotländsk Hejdesprint, så gick det i lördagens tävling.



Nyhetsarkiv:
[
2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]





Bloggar:



Nästa deltävling:
E-cupen:
Skilling 50 01/05


Rally SM:
South Swedish Rally 31-01/06


Rally VM:
Rally Argentina 25-28/04


Svenska RallyCupen:
Götenerundan 11/05




Foto från:
Energikontrollsprinten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Simrishamnsmixen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Rally Sweden, söndag.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Rally Sweden, lördag.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



www.Autodoc.Se
 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2018.