Mats Bilar

   
Carless Racing Fuels.

   
GN Motorsport

   
Mastertrailer.

   
Västras BF.

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WebTV & Video
  E-Cupen
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  BLOGG; FREDRIK
       ÅHLIN

  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

© M-Sport.
© M-Sport.
Man följde planen, tog poäng för M-Sport i märkes mästerskapet och gjorde allt stabilare tider.

© M-Sport.
© M-Sport.
Pontus Tidemand fokuserade på att lära sig bilen och förbereda sig för Rally Sweden.
Stabilt och erfarenhetsrikt genrep för Pontus Tidemand i Rallye Monte-Carlo.
PRESSRELEASE

Pontus Tidemands uppdrag för säsongspremiären och debuten i nya bilen med det nya teamet i Rallye Monte-Carlo var att ta sig ta sig igenom tävlingen och inkassera värdefull erfarenhet. Rutinerat och sansat gjorde han exakt det och efter de 16 sträckorna i utmanande förhållanden har han en skön känsla och är redo att höja insatserna lagom till Rally Sweden.

Pontus Tidemand kom till Rallye Monte-Carlo fast besluten att få träning i den Ford Fiesta WRC som han rattar för M-Sport i VM-säsongens två första tävlingar med hopp om en fortsättning. Det här var inte hans debut i WRC-klassen, han körde även en M-Sport-Fiesta i Rally Sweden 2013 och 2014, men det var tävlingspremiären i den nya generationens WRC-bil. Det är ett relativt stort kliv från WRC 2 till den högsta klassen och Pontus och kartläsaren Ola Fløene ville se till att förvalta sin chans på klokast sätt.

- Vi sa från början att vi ska göra det här ordentligt. Våga låta oss ta tid att lära känna bilen, bygga upp vanan bit för bit och inte stressa upp oss över att andra åker snabbare. Vi kom hit utan förväntningar, vårt enda mål var att ta oss igenom tävlingen och få den erfarenheten vi behöver för att kunna ladda på i Rally Sweden, säger Pontus, som följde den strategin hela helgen.

Efter en solid start på torsdagskvällens två långa mörkersträckor, fortsatte han att plocka betydelsefulla kilometer under fredagen och blev mer och mer hemmastadd i bilen. Just som han började nagga på topptider, slog han i en sten i en innerkurva och ett styrstag gick sönder. Han och Ola tvingades bryta för dagen och missade två sträckor.

Med nya tag på lördagen fick de till en riktigt fin start i svåra förhållanden men åkte på en punktering på morgonens första sträcka. Med endast ett reservdäck med sig fick de ta det försiktigt resten av förmiddagen, men att ha huvudet med sig även under eftermiddagen var av stor vikt.
- Vi var tvungna att bara ta oss igenom sträckorna. Teamet sa detsamma och vi höll den linjen, att säkert ta bilen i mål på kvällen eftersom viktiga teampoäng också stod på spel. Det fanns ingen mer möjlighet att starta om, så hade vi gjort ett misstag kunde det ha varit slutet på tävlingen, förklarar Pontus, som var den enda av M-Sportförarna som klarade sig igenom rallyt utan att vid något tillfälle köra av vägen.

Sista tävlingsdagen utgick från Monaco och med mestadels torr asfalt ute på sträckorna, fick Pontus med sig sin första erfarenhet även från det underlaget med sin Ford Fiesta. Han tog sig säkert i mål och kunde summera helgen med att han gjort sitt jobb.
- Den här tävlingen har gett oss mycket med tanke på framtiden och jag är så tacksam över att vara här. Vi har gjort bra framsteg under de här dagarna i allt från känsla till hur vi måste jobba med noterna så de matchar farten. Mycket nytt på en gång, jag har inte behövt lära mig så här mycket på många år, men jag älskar det. Jag har sagt det många gånger i helgen, men bilen är helt fantastisk, och man vill gärna pusha hårdare när man känner att man kan, men nu hade det kunnat ge motsatt effekt. Rally Sweden är bara några veckor bort och jag är ordentligt taggad för att ge allt på hemmaplan. Där vill vi verkligen vara med och fighta och kunna konkurrera med våra motståndare. Det är vad vi ställer in siktet på nu och ska göra noggranna analyser och se vad vi kan göra för att optimera vår prestation, säger Pontus.

Rally Sweden avgörs mellan den 14:e och 17:e februari med Pontus värmländska hemtrakter som främsta spelplan.


» Pressrelease från Pontus Tidemand.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2019-01-27 13:46






Stugemo förklarar #FkkCancer, så stödjer du kampanjen!
© Jarno Saari.För snart två veckor sedan presenterade Svenska RallyCupen sin nya grafiska profil ihop med sina partner för årets säsong. Då presenterades ett stort samarbete med kampanjen #FkkCancer som drivs av Lars Stugemo på Sunnyside Experience.

Men vi har fått en del frågor, vad är egentligen #FkkCancer s...

Publicerad: 2019-04-22 21:35


Hadarson körde hem Chillens Minne, premiär för E-Cupen 2019.
© emotorsport.seDen 22:a säsongen i följd av E-Cupen drog igång på måndagen, tävlingen var Chillens Minne på Tabergsbanan. Jönköpings MK och banan brukar vara final, nu var det istället starten på säsongen. Varvlopp inne på Tabergsbanan var upplägget för denna varma måndag.

Hundradel avgjorde totalt.
Sna...

Publicerad: 2019-04-22 20:52


Stugemo & Lundberg, svenska EM förarna i Rally Islas Canarias.
© Opel Motorsport.Ett 60-tal anmälde sig till de internationella klasserna i Rally Islas Canarias, närmare det samma för de nationella klasserna och serierna. Tävlingen avgörs 3-4 maj, fredag med 8 sträckor på närmare 10 mil. Åtta sträckor på lite drygt 10 mil avslutar på lördagen - allt på asfalt.

Närmare 30 bila...

Publicerad: 2019-04-22 19:50


Silverratten inleder Sydsvenska Mästerskapet 2019.
Två av rallysportens starka aktörer kommer att profilera sig tillsammans under 2019. Sydsvenska Mästerskapet, SSM, återuppväcktes 2018 och ska fungera som en länk mellan Sydsvenska Rallycupen och Svenska Mästerskapet. Med tre distriktstävlingar och de två SM-tävlingar som körs i södra Sverige skapas...

Publicerad: 2019-04-22 18:56


SVT´s Rallymagasin inleder Rally Argentina - här är tablån för VM helgen.
© Hyundai Motorsport.Rally Argentina är årets femte WRC deltävling, till start endast 26 ekipage i VM tävlingen. 18 sträckor på närmare maximala 35 mil väntar på klassiska rallyvägar. Man inleder på publiksträckan Villa Carlos Paz och avslutar helgen med El Cóndor på 16,5km som powerstage.

För Svenska ögon inleds täv...

Publicerad: 2019-04-21 15:53


Foto från Energikontrollsprinten.
© emotorsport.sePåskafton på Himmelstalundsfältet i Norrköping är traditionen, då bjuds rally som underhållning, i år med Energikontrollsprinten i härligt försommarväder. Två åk på banan gällde och en final för de snabbaste i varje klass.
Snabbast genom dagen var Christoffer Haglund i Ford Fiesta R5 som slog Jerke...

Publicerad: 2019-04-21 14:51


Måndagsrally med Chillens Minne, inleder E-Cupen 2019.
© emotorsport.seE-Cupen snurrar igång 22:a raka säsongen med Chillens Minne hos Jönköpings MK under måndagen. Klubben brukar annars arrangera final men är nu först ut 2019 och kör på Tabergsbanan - en sträcka går dubbelt för 38 anmälda varav 20-talet tävlandes för poäng i cupen.

För E-Cupen är Klass 1 både grupp...

Publicerad: 2019-04-21 09:23


'Chribbe' körde hem totalsegern i Energikontrollsprinten efter tätt finalåk.
© emotorsport.seEnergikontrollsprinten avgjordes i härligt sommarväder, storpublik lockades till Himmelstalundsfältet och kunde njuta av härliga attack från det 80-talet startande när Norrköpings MK arrangerade.

Fyra åkare om segern totalt.
En skön fight i klasserna, sista klassen ut var 4wd och där hade...

Publicerad: 2019-04-20 20:35


Följ Energikontrollsprinten, liveresultat tävlingen igenom.
© emotorsport.seEnergikontrollsprinten hos Norrköpings MK är Påskaftonens höjdpunkt för rallyåkarna, med tidig påsk brukar det innebära ett kyligt och blåsigt Himmelstalundsområde med mjuk bana, med årets sena helg och strålande vårväder sedan länge väntas ge värme och en fin bana för de 80-talet tävlande.

Följ...

Publicerad: 2019-04-19 20:58


Eklidensprinten på Orust under söndagen.
Söndagsrally hos Orust BSK när Eklidensprinten körs, två asfaltsträckor på runt 2,8km som körs fyra gånger väntar de 23 deltagarna.

Ulf Storm, Mattias Olsson och Anders Larsson är de tre i tävlingens 4wd klass, vad det gäller Trimmat 2wd inkluderat Appendix K ses tio bilar. Där Tommy Nilsson, Bja...

Publicerad: 2019-04-19 20:29


Tidigare nyheter:
Påskafton bjuder på traditionsenlig Energikontrollsprint.
63 ekipage till Rally Chile - 11 WRC åkare och 23 i WRC2.
Marcus Persson redo för vårsäsongen med Volvo & Suzuki!
Nya Skoda Fabia R5 homologerad och klar för start.
Premiär i E-Cupen på måndag, fortsatt chans för anmälan!
Foto på andra Proton Iriz R5:an, nu redo för tävling.
Samantha ny co-driver för Hayden Paddon.
Sordo kör för Hyundai i Portugal - Loeb tar WRC bilen till Frankrike.
Jonathan Nyberg, gotländsk rallyungdom med framtidsplaner!
Hansen summerar Bil Månsson Rallysprint.
Tour de Corse hatat och älskat - teamen kräver flytt till fastlandet.
Så gick det för Svenskarna i Kongensbro.
Kristoffersson och Johansson till norska Rally Sörland.
Ljud & bild från testerna med nya Peugeot 208 R2.
Huttunen tillbaka hos Hyundai - i Brittiska Mästerskapet.
Första bilderna från test av nya läckra Peugeot 208 R2!
Johansson i Mazda Rx7 körde hem Skänningeknixen.
Grahn snabbast runt Bil Månsson Rallysprint.
Stor RS-söndag i Sverige, följ Bilmånsson Hörby Rallysprint och Skänningeknixen.
Gotländsk Hejdesprint, så gick det i lördagens tävling.



Nyhetsarkiv:
[
2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]





Bloggar:



Nästa deltävling:
E-cupen:
Skilling 50 01/05


Rally SM:
South Swedish Rally 31-01/06


Rally VM:
Rally Argentina 25-28/04


Svenska RallyCupen:
Götenerundan 11/05




Foto från:
Energikontrollsprinten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Simrishamnsmixen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Rally Sweden, söndag.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Rally Sweden, lördag.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



www.Autodoc.Se
 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2018.