Mats Bilar

   
Carless Racing Fuels.

   
Mastertrailer.

   
GN Motorsport

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WebTV & Video
  E-Cupen
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  BLOGG; FREDRIK
       ÅHLIN

  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

© Volkswagen Dealerteam Bauhaus.
© Volkswagen Dealerteam Bauhaus.
Ole christian Veiby och Johan Kristoffersson på pallen.
Både Veiby och Kristoffersson på VM-pallen.
PRESSRELEASE

Rally Sweden 2019 blev en stor triumf för Volkswagen Dealerteam Bauhaus. Ole Christian Veiby höll undan till en stabil seger i WRC 2 med sin Polo GTI R5 och Johan Kristoffersson spurtade under söndagsetappen upp till en plats på prispallen.
- Volkswagens första VM-seger med en R5-bil och båda bilarna på pallen. Det gör vi med ett nykomponerat team, ett klart bevis på att vår setup, infrastruktur och tävlingstempo fungerar även när vi mäter oss med världseliten, summerar teamchefen Tommy Kristoffersson, som var mycket imponerad av den 22-årige norrmannen som fick ställa sig högst upp på prispallen.
- Helt klockrent. Han har inte satt ett hjul fel på hela helgen. Det är enormt stort!

Veiby imponerade från start till mål, med iskyla och lite extra bett när det behövdes.
- En av de bästa dagarna man har haft. Helt fantastiskt, säger Ole Christian efter att ha blivit impregnerad av segerskumpa.

Segern i det svenska vinterrallyt, andra VM-triumfen totalt, hamnar definitivt högt upp på meritlistan.
- Största och bästa startfältet någonsin i WRC 2. Att dra i land en seger då känns extra bra, säger Veiby.

Ole Christian och co-drivern Jonas Andersson var lite pressade av Jari Huttunen inför sista etappen, men höjde tempot på första genomåkningen av Likenäs-sträckan. Tolv sekunders försprång blev till sexton.
- Han väntar på det läget och sätter in stöten precis där det var bäst förutsättningar och därmed minst risk att göra det. Jag är mycket imponerad, säger stallkompisen Johan Kristoffersson.

Kristoffersson själv övertygade också under sista etappen, tillsammans med kartläsaren Stig Rune Skjaermoen. Efter sin miss under lördagen hade han närmare 17 sekunder att hämta in på Emil Bergkvist för att bli bäste svensk i WRC 2. Efter Likenäs 1 och 2 var den uppgiften utförd och Arvika-föraren avrundade sedan med snabbaste tid av alla R5-bilar på powerstage Torsby.
- Det var ingen extra satsning där, men jag provade det jag kunde. Och då fick jag spruta lite champagne i alla fall, konstaterar Johan med ett leende.

Även han fick beröm av stallchefen:
- Johan blir näst bäste svensk i hela rallyt och bäst i WRC 2-klassen, i en disciplin som inte är hans. Det måste vi vara jättenöjda med.

Eftersom Jari Huttunen rullade i sin jakt på Veiby avancerade Johan upp till fjärde plats totalt bland R5-bilarna och tredje plats i WRC 2-klassen, Pro-förarna borträknade.

Såväl Johan som Ole Christian hade bara beröm att ösa över teamet efter insatsen under helgen.
- Fantastiskt jobb, men man blir bortskämd, så jag är inte ett dugg förvånad, säger Johan, som fick se mekanikerna lyckas med ett växellådsbyte i mästarklass på lördag kväll.

Hur resten av rallyåret ska se ut för de båda Volkswagen Dealerteam Bauhaus-förarna står ännu skrivet i stjärnorna. Johan har förstås racingen i WTCR som sin huvuduppgift, men är sugen på att köra någon mer VM-tävling när det passar. Stallchefen Tommy Kristoffersson har en del av fundera på framöver.
- Vi får summera det här först. Allt handlar egentligen om förberedelsemöjligheter. Nu var det vår hemmatävling och därmed lättare förutsättningar, men det blir en helt annan match när vi ska ut på andra ställen i världen.

Även Ole Christian Veiby står vid ett vägskäl. Fortsätta med Polo GTI R5 i det Arvika-baserade teamet resten av VM-säsongen eller välja något av de andra aktuella alternativen?
- Visst har jag lust att sitta i ett stort team, men det funkar otroligt bra här också. Det är upp till ”the bosses” att bestämma, avslutar Ole Christian, som nu leder VM i WRC 2.


» Pressrelease från Volkswagen Dealerteam Bauhaus.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2019-02-18 14:07






Vem levererar WRC däcken 2021, besked från FIA dröjer.
© emotorsport.seDen 4:e december, för en vecka sedan skulle FIA presenterat vem som vunnit anbudet för att leverera däck till WRC serien under säsongerna 2021 till 2024.

Något besked har ännu inte kommit, dock ska fem märken lämnat anbud för att förse WRC, WRC2 och WRC3 klasserna med däck under perioden, något s...

Publicerad: 2019-12-10 21:57


WRC presentationen på Autsport International inställd.
© M-Sport.Den sjunde november förklarade WRC Promotorn ihop med Autosport att WRC serien precis som de senaste åren skulle presenteras på stora motormässan Autosport International i Birmingham en bit in på nya året.

Men när först Citroen Racing valde att lägga ned satsningen och senare meddelade Toyota Gaz...

Publicerad: 2019-12-10 21:43


'Nya' Citroen C3 WRC skrotas, gamla bilar hyrs ut.
© emotorsport.sePierre Budar meddelade strax efter Citroen Racings avskedsbesked från WRC serien att deras bilar skulle finnas till förfogande om kunder ville köpa eller hyra för egna satsningar i WRC klassen.

Sådan chans har funnits de senaste två säsongerna utan några ordentliga satsningar, närmast start var J...

Publicerad: 2019-12-10 18:50


Sjunde deltävling för Bilsport Rally Cup 2020 klar.
© emotorsport.seBilsport Rally Cup arbetar på med sin jubileum 2020, i dagarna blev en sjunde deltävling klar för cupen och det är Karlskrona AK och Gullabo RC som går ihop och kör Karlskronapokalen.

Premiär i Anderslövsrallyt den 4:e april, vidare mot Gruvrundan, Semesterturen, Emiltrofén, Karlskronapokalen, Kl...

Publicerad: 2019-12-09 21:07


Hybrid, standardiserad bur och chans att göra egna karosser - WRCs framtid?
© emotorsport.seNågot färdigt reglemente för WRC bilarna 2022 presenterades inte i samband med FIA World Motor Sport Councils möte förra veckan, men klara är riktlinjerna som ihop med tillverkarna ska färdigställas under första kvartalet 2020.

Som tidigare förklarat handlar det om hybridlösning, eldrift som i fö...

Publicerad: 2019-12-09 20:39


Så körs de långväga FIA serierna 2020.
© Olearys Racing.Nu gör vi en genomgång va de mer långväga FIA serierna, även de har kalendrarna klara för 2020. FIA Asia-Pacific Rally Championship som för något år sedan hade Svenskt intresse har sedan dess splittrats i två delserier, Asia Cup och Pacific Cup där de tävlande samlar poäng för respektive serie och g...

Publicerad: 2019-12-09 20:10


F1 tvåan Bottas klar för ny rallystart, kör WRC i Arctic Rally.
© Taneli Niinimaki.Finske Valtteri Bottas debuterade i rallybil under Arctic Lapland Rally i Rovaniemi under inledningen av 2019, han körde då en Ford Fiesta WRC och slutade femma totalt. Sedan dess har huvudmålet varit Formel 1 VM, Mercedesföraren slutade där två i VM.

Men under året har han också setts köra Toyot...

Publicerad: 2019-12-08 18:47


VOC Sommarserien med sex deltävlingar 2020.
© emotorsport.seVOC Sommarserien i rally 2020 är planerad, det handlar om sex deltävlingar med start i Flen den 25:e april och avslutning i Eskilstuna med EMK-Kannan den 12:e september.

Mellan dessa stopp kör man deltävling i Ljungby med Midsommardansen, hos MK Team Westom med Rally Edane och vidare i Värmland t...

Publicerad: 2019-12-08 18:08


Fyrhjulsdrivna Rally3 får nytt reglemente 2021.
© Suzuki Ibérica.Den 1:a januari 2021 vill FIA presentera ett nytt reglemente för kategorin Rally 3, det handlar då om en ny modell som ska gå ihop och på sikt fasa ut R4 bilarna. Ett första utkast har presenterats för FIA World Motor Sport Council och planen är att allt ska vara klart för start 2021.

Anledningen...

Publicerad: 2019-12-08 18:05


Bottas vann totalt på Rallycircuit Cote d´Azur.
© Valtteri Bottas.Franska Rallycircuit Cote d´Azur har körts på Paul Ricard banan under helgen, avslutning under söndagens eftermiddag när den nionde sträckan tog målgång. Fem sträcksegrar har finske Valtteri Bottas tagit ihop med co-driver Marko Salminen i en Citroën DS3 WRC.

Finländaren har varit ute 1:22 timmar...

Publicerad: 2019-12-08 14:18


Tidigare nyheter:
Crugnola åkte ifrån Hyundais fabriksförare på Monza Rally Show.
FIA öppnar för fler team i WRC klassen.
Pirelli levererar däcken till Junior EM under tre säsonger.
Videospecial, Hyundai och Toyota testar inför Rallye Monte Carlo.
Stig tvåa, Roger femma och Julia sexa, Safari Rallyt i mål.
Stig Blomqvist tvåa i Safari Rally.
Så körs FIA R-GT serien 2020.
Så körs de sex FIA European Rally Trophy serierna 2020.
Två sträckor på sex mil kvar av Safari Rallyt, ska Stig vinna?
Madelene, årets co-driver stipendiat i Thomas Carlssons Minnesfond.
Så körs historiska Rally EM serien 2020.
6,8 sekunders ledning för Blomqvist inför sista 8 milen i Safari Rallyt.
Bilbyte och klassbyte hos FKrallysport.
66 WRC bilar tillverkade, så är fördelningen mellan teamen.
Näst sista etappen, ska Stig försvara Safari ledningen?
Blomqvist ny ledare i Safari Rallyt, två etapper återstår.
Elias Lundberg satsar på Volvo Euro Cup 2020.
Nya Prodrive Legends ska serva och renovera gamla rallybilar.
Safari Rallyt rullar på, Blomqvist jagar segern.
Stig, Roger och Julias kommenterer om sjätte Safari etappen.



Nyhetsarkiv:
[
2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]





Bloggar:



Nästa deltävling:
E-cupen:
FRRC-Specialen 13/04


Rally SM:
Rally Bilmetro 31-01/02


Rally VM:
Rallye Monte Carlo 23-26/01


Svenska RallyCupen:
Götenerundan 09/05




Foto från:
Novemberskölden.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Elektrikerna Marknadsnatta.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Vedumsmästerskapet i Bilrally.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Rikspokalen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



www.Autodoc.Se
 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2019.