GNM Sweden AB   

   
Mastertrailer.   

   
Mats Bilar   

   
Carless Racing Fuels.   

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WebTV & Video
  E-Cupen
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  BLOGG; FREDRIK
       ÅHLIN

  KÖP & SÄLJ
  KALENDER




© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Premiär för VOC Mekonomen Rallys nationella grusserier.
PRESSRELEASE

Temperaturen stiger, fåglarna kvittrar, gräsmattor klipps och sommarsäsongen har tagit fart på allvar i Rallysverige. VOC Mekonomen Rallys SverigeSerie och SommarSerie tog avstamp dör sin sommar med Midsommardansen arrangerat av Ljungby MK. Förare från hela landet samsades med de lokala fortåkarna för att visa vem som bevarat grusformen bäst över vinterdvalan. Bland landets snabbare A-förare var det Kristoffer Karlsson som lyckats med detta bäst. Bland B-förarna var toppnamnet Dennis Persson och snabbaste Cup-förare var Robin Bäckström. Snabbaste ungdom var Oscar Östlund.

Ljungby MK mönstrade en ordentlig grupp frivilliga och 41 km SS på kurviga småländska vägar av absolut toppkvalitet. SverigeSerien trogen höll sig vädret på sin kant och bjöd uppehåll trots ordentligt med regn såväl före som efter. Vägarna får sägas vara varierande med karaktäristiska kurviga och tekniska partier varvat med lite snabbare. De tävlande möttes därtill rakt igenom av leende och glada funktionärer.

Traditionellt brukar vi gästa Växjö och Dackefejden så här års men i år har vi tagit ett annat grepp av flera olika skäl. Det är alltid lite nervöst att kliva iväg från ett väl inarbetat och tryggt samarbete men jag kan konstatera att Ljungby MK inte gjorde någon besviken. Vägar, arrangemang med mera höll absolut klass i nivå med Wäxjö MS. Bra jobbat! Nu kan det låta som att det här skulle vara förvånande, tvärt om är Ljungby MK en väloljad maskin när det kommer till tävlingsarrangemang och vägarna finns ju, det har vi ju sett om inte annat i klassens besök 2008, 2009 och 2010 då SSR arrangerades av Ljungby. Jag vill rikta ett stort tack till klubben för att man bjöd in oss och även arrangerade en riktigt kanontävling. Det är också roligt när klassens toppserie får spänna musklerna mot en annan stor stark serie, som i detta fall Sydsvenska Rallycupen, säger klassansvarige Roger Fransson.

SverigeSeriens tävlande står sig urstarka i konkurrensen.

Ett konstaterande som jag också måste göra på ett allmänt plan är hur stark SverigeSerien står sig. Hur tydligt serien understryker sin kvalitetsstämpel som den nationella serien för VOC som man är. Eller helt enkelt som den serie för VOC-åkare där det går allra snabbast. Trots att vi i Midsommardansen besöker Sydsvenska Rallycupen på SSRC vägar och med deras ordinarie notskrivare så dominerar SverigeSerie åkarna totalt i alla förarklasser. Det om något är en kvalitetsstämpel och också en brett understrykande på var rallyåkare med vidare ambition på utveckling ska lägga sitt fokus om man planerar sin karriär väl.


Kristoffer Karlsson visar fin form i Elit A

Högsta Elitklassen startfält 2019 imponerar verkligen och konkurrensen är knivskarp. Kristoffer Karlsson verkar dock stå pall mot konkurrensen på ett föredömligt vis. Närmast jagande i Ljungby var Patrik Fredriksson som dock aldrig riktigt nådde fram, han fick dock i sin jakt till en liten lucka till Emil Andersson som slutade trea. Vi vill också nämna Gustav Johansson som hade en stenhård kamp med Emil och på flertalet sträckor var tidsmarginalen bara enstaka tiondelar. Roligt och lite av ett signum för klassen med tighta tiondelsstrider.

Får jag slå mig själv på bröstet lite? Det är klart jag får; jag satte bestämt en trippel här med 1-2-3 Karlsson, Fredriksson och Andersson. Jag vill inte favorisera mellan de tre men jag kan inte låta bli att minnas Kristoffer Karlssons otursförföljda serie förra året och jag tror bestämt han har bestämt sig för att inte låta sådana saker som att falla på särskiljning drabba honom igen. Å andra sidan, skulle det ske så har han en bra serie att särskiljas ifrån nu med redan tre segrar av fyra möjliga. Men det svänger fort, inget är ens i närheten av att vara klart. Patrik och Emil, med flera, kommer ge Kristoffer en hård fight och med de små marginaler som finns där upp i toppen kan vad som helst hända. Jag och resten av rallysverige följer detta med spänning.


Dennis Persson tar sin fjärde raka i Elit B

På tal om sekundstrider så bjöd Elit B upp till två sådana i den här tävlingen. Den mest intressanta stod mellan trion Dennis Persson, Jacob Johannesson och Magnus Lindqvist som inkasserade första, andra respektive tredje platsen i tävlingen. Dennis Persson sätter därmed ökad skräck i motståndet genom sin fjärde raka seger. De tre slogs om platserna under tävlingens gång men det var som sagt Dennis som gick segrande ur striden. Vilken var då den där andra sekundstriden? Härförda av klassansvarige Roger Fransson följde fem (!) ekipage inom 4,3 sekunder. Dessas strider glöms ofta bort men är nog så viktiga för klassens roll för unga talanger att växa. Kvintetten i fråga var aldrig i närheten av toppen men den skapar förutsättningar för utveckling hos duktiga talanger.

Hatten av igen för Dennis Persson, vilken duktig rallyförare han är och som han presterar när pressen stiger, mycket imponerande. Men med det sagt ska vi inte glömma Jacobs insats eller Magnus Lindqvist för den delen som sätter bra press på Dennis under hela dagen. Dennis börjar nu bygga en ganska stor press på konkurrenterna med sina fyra segrar men en av tjusningarna med B-klassen, och C-klassen, är att vi kan se plötsliga utvecklingssprång så Dennis kan absolut inte luta sig tillbaka. I sammanhanget måste jag också nämna snabbe Oscar Jansson. Han var också med i absoluta toppstriden, tappade lite på SS4 och tog efter det i lite för mycket på nästa sträcka så det slutade tyvärr med en rullning. Det är bara att bryta ihop och komma igen Oscar, farten har du! Och om vi nu nödvändigtvis ska lyfta min och mina kombatanters insats i detta reportage så vill jag poängtera det geniala med denna klass där även vi i det tydliga mittskiktet kan utöva sekundstrider med ytterst små marginaler. Och ja, jag längtar redan efter fler fighter i Edane.


Robin Bäckström segrar övertygande i Cup-klassen

Med minst sagt övertygande marginal tar Robin Bäckström hem segern i cup-klassen. Närmare 50 sekunder är i sammanhanget att beteckna som oceaner av tid och det verkar onekligen ha lossnat för Robin som övertygade redan helgen innan i Götene med att vara klassnabbast. Kampen om andra och tredjeplatsen stod mellan Filip Rosendahl som presenterade sig i årets serier med en andraplats och Patrik Lundberg.

Cup-klassen är svårtippad och jag känner mig nöjd med att jag i alla fall fick in Robin Bäckström och med den formtopp han visar här trots relativt sparsamt tävlande på grus senaste åren så var det väl tur. Är jag inte fel underrättad har Robin stått över grustävlingar en tid och att komma till Småland i detta sällskap och leverera sådan bilkörning är inget annat än imponerande. Tyvärr missade jag ju Filip Rosendahl och Patrik Lundberg som båda gör en riktigt bra tävling. Till mitt försvar så är utvecklingen i Cup-klassen rasande snabb men jag får läsa in mig lite mer på dessa herrar helt enkelt.


Oscar Östlund snabbaste ungdom eller hur var det!?

Ungdomsklassen var en riktigt stor klass i Ljungby. Det bådar gott för framtiden och även om inte alla bilar var från VOC Mekonomen Rally stod sig klassens ungdomar bra i den sammanslagna klassen (not: ungdomsklassen ska alltid så samman). Den som försöker få grepp om resultatlistan och poängtabellen kan dock drabbas av viss förvirring så låt oss reda ut detta. Snabbast runt de 42 km var Emil Friman följd av Oscar Östlund och Isak Vikman. Situationen är dock lite mer komplex än så. Emil Friman lyfte på eget initiativ att han inte borde ha några poäng i våra nationella serier för denna tävling då bilen ej haft korrekta dekaler; varken klass- eller cupdekaler fanns på bilen. Mycket riktigt innebär detta att man ej ska tilldelas poäng. Klassledningen har dock valt att ändock belöna Emil med poäng för sitt deltagande och detta till följd av sitt sportsliga uppförande.

Vilken påfyllnad vi har underifrån. Inte bara kan de köra bil på ett sätt de flesta av oss bara kan drömma om. De är dessutom både sportsliga och generösa. Att själv lyfta bristen på dekaler för sina medtävlare och klassledning visar på stor sportslighet. Att dessutom, som Oscar Östlund, vidhålla att Emil visst borde ha sina poäng då han ju var snabbast är ett generöst och även det ett sportsligt uppförande. Tyvärr kan vi från klassledningens håll inte tilldela fulla poäng om man inte kör med en korrekt bil och utan dekaler från vår huvudsponsor är bilen faktiskt reglementesvidrig. Att bortse från det skulle helt enkelt bli helt fel. Men jag vill ge all heder åt dessa unga tu och jag anser att Emil åtminstone förtjänar 5 poäng för start i serien. Jag måste också lyfta Isak Vikman och fyran Marcus Person. Tillsammans har alla dessa kört på helt fantastiskt bra tider. Detta utan vare sig körkort eller noter. Jag ska nog upprepa det där, utan noter, så betänker vi alla att vi körde på kurviga och väldigt tekniska småländska vägar. Imponerande!

Så var då grussäsongen igång, bilarna är tvättade och dammet har lagt sig. Av flera skäl kopplat till olika tävlingskalendrar så som SM med mera så väntar nu ett mindre uppehåll till dess Sveriges största rallyklass drabbar samman igen i Edane 13:e juli.

Vi tackar återigen Ljungby MK - Berndt Skogelind, Hans K Karlsson och hela gänget kring dem - för en fantastiskt tävling där vi redan nu kan förmedla klassens önskan om ett ”välkommen åter” och samtidigt önskar vi alla en härlig avslutning på våren!


» Pressrelease från VOC Mekonomen Rally.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2019-05-29 18:17






Oliver & Petter summerar New England Rally i Solberg World Cup - laddar för Finland!
© Oliver Solberg Media Office.Solberg World Cup fortsätter att växa när slaget om segern närmar sig.
• Solberg World Cup går in i näst sista deltävlingen.
• Svenske Jonssons andra seger stärker positionen i toppen av tabellen.
• Oliver och Petter fortfarande med i den vassa konkurrensen av 16´000 spelare!
• Solberg World Cup...

Publicerad: 2020-05-25 20:06


SBF styrelsens protokoll, gratis licenser och revisorns påpekanden.
I det senaste protokollet från Svenska Bilsportförbundets styrelse tar man upp och diskuterar flera av de punkter som revisorn haft synpunkter på som presenterades i samband med verksamhetsberättelsen för 2019 presenterades. Det visar att det är långt mer än bara USA resan man tidigare velat ge sken...

Publicerad: 2020-05-24 20:26


Rallyfoto från slutet av 90-talet i arkivet.
© emotorsport.seI brist på rallytävlingar har vi tittat lite i arkiven, ett album med arkivbilder från 1997 och framåt har startats upp. Just nu med 20-talet bilder från tävlingar som bland andra gamla klassiska tävlingar som Sapa Rallyt, Holavedsrallyt, MT-Specialen, Stenbocksrundan, Emiltrofén och Vätternrallyt b...

Publicerad: 2020-05-23 20:53


Omstart i American Rally Association i juli, sex tävlingar under hösten.
© Subaru Motorsports USA.En deltävling kunde avverkas i American Rally Association innan den Amerikanska Rallyserien tvingades ställa in de fyra följande deltävlingarna.

Men med en ljusning också i USA tar promotorn ett nytt grepp, något man meddelade i ett utskick under fredagen. Nu laddar man för en serie om totalt sj...

Publicerad: 2020-05-23 13:00


Tänak tillbaka bakom ratten, testar Hyundai i20 R5 på hemmaplan.
© Hyundai Motorsport.WRC stjärnorna har fått en lugn vår sedan WRC deltävlingen i Mexico avbröts inför sista etappen. Då var det mitten på mars och Corona pandemin slog till med full kraft vilket gjorde att flera länder stängde sina gränser - något som fick WRC serien att avbryt sin deltävling för att tävlande och team ...

Publicerad: 2020-05-22 21:46


Belgien tror på rallystart i höst, tuff säsong väntar Belgiska Mästerskapet.
Det blir en tuff rallyhöst i det Belgiska Rallymästerskapet, från att i stort sett gett upp hoppet om ett mästerskap lever det nu vidare.

Rally van Haspengouw startade i slutet av februari just innan Corona pandemin tog rejäl fart. Sedan har tävlingar ställts in på löpande band, något som fick pr...

Publicerad: 2020-05-22 09:22


Rally Live bjuder på Super Rally Weekend - fyra dagar rallysändningar.
© RallyliveKristi Himmelsfärdshelgen brukar traditionsenligt innebära att Sveriges rallyelit samlas för att göra upp i klassiska South Swedish Rally, sedan ett par år tillbaka med bas i Älmhult. Men på grund av rådande situation med Coronaviruset är tävlingen uppskjuten till slutet av sommaren, och har lämnat ...

Publicerad: 2020-05-20 20:06


Corona stoppar Opel Corsa-E premiären, när kan cupen starta?
© Opel Automotive GmbH.Rallye Oberehe den 8:e augusti skulle inneburit debut för nya Opel Corsa E på rallyvägar i riktig tävling. Än har den helt nya spännande eldrivna bilen för nya ADAC Opel e-Rally Cup körts på testvägar och i simulerade tävlingar på Opels testområden i Tyskland.

Sedan tidigare har arrangören fått s...

Publicerad: 2020-05-18 21:26


Första gången sedan starten -65 som Mitropa Rally Cup ställs in.
Med de fem första deltävlingarna i den sydeuropeiska Mitropa Rally Cup inställda väljer man nu att helt ställa in säsongen.

Även de två kommande rallyna som ska avgöras i juli är nämligen i farozonen, något som gör att organisationen bakom serien nu ställer in hela årets tävlande.

Det är först...

Publicerad: 2020-05-18 20:25


26 stulna rallybilar återfunna i Spanien.
Inte mindre än 26 stulna rallybilar från stora delar av Europa återfanns av Spansk polis i förra veckan. Det var vid ett tillslag på en gård där man misstänkte att ett stulet elverk fanns som man också hittade ett gäng rallybilar.

Stölden av elverk från ett bygge ledde nu till att 26 rallybilar o...

Publicerad: 2020-05-17 21:41


Tidigare nyheter:
Tyvärr ingen Slottssprinten Rally 2020.
Robin tillbaka i virtuella Rally SM toppen, så gick det i deltävling 4.
Finland öppnar upp för nationella rallyn den 1:e juni!
Publikfria Privatbostäder Rallyspecial först ut på grus 2020?
Safari Rallyt inställt, nytt bakslag för WRC cirkusen.
Klappjakten ställs in, klar för Bilsport Rallycup 2021.
Rådström får vänta på EM premiären, nya ändringar i kalendern.
Finska EM arrangören Lahti Historic Rally ställer in.
Vallentuna MK flyttar YRC-Sprinten till hösten.
Solberg World Cup har avverkat Pirelli Rally Argolis, Oliver berättar.
Hässleholms GP på gång, laddar för tävling i juli, men har reserv i september!
Block längtar efter rally med WRC inspirerad Escort Cosworth igen!
90 rallytävlingar hittills inställda 2020.
Historiska Rally EM-serien om läget för säsongen.
Statusen för resterande WRC säsong, tävling för tävling.
Hankook titelpartner för SM i virtuellt rally.
Turerna blev för mycket för SBFs ordförande, avgår med omedelbar verkan.
Esportarna kör ifrån de riktiga rallyåkarna, SM tabellen efter Australien.
Gruvrundan inställd, ersätter med TUSS och laddar för 2021.
14´000 spelare i Solberg World Cup efter Svenska deltävlingen.



Nyhetsarkiv:
[
2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]





Bloggar:



Nästa deltävling:
E-cupen:
Lill - Eken 12/09


Rally SM:
Skilling 500 26-27/06


Rally VM:
Rally Italia Sardegna 04-07/06


Svenska RallyCupen:
Gästabudstrofén 30/05




Foto från:
Arkivet 1997-1999.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Novemberskölden.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Elektrikerna Marknadsnatta.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Vedumsmästerskapet i Bilrally.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



www.Autodoc.Se
 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2020.