Mats Bilar

   
Mastertrailer.

   
GN Motorsport

   
Carless Racing Fuels.

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WebTV & Video
  E-Cupen
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  BLOGG; FREDRIK
       ÅHLIN

  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Premiär för VOC Mekonomen Rallys nationella grusserier.
PRESSRELEASE

Temperaturen stiger, fåglarna kvittrar, gräsmattor klipps och sommarsäsongen har tagit fart på allvar i Rallysverige. VOC Mekonomen Rallys SverigeSerie och SommarSerie tog avstamp dör sin sommar med Midsommardansen arrangerat av Ljungby MK. Förare från hela landet samsades med de lokala fortåkarna för att visa vem som bevarat grusformen bäst över vinterdvalan. Bland landets snabbare A-förare var det Kristoffer Karlsson som lyckats med detta bäst. Bland B-förarna var toppnamnet Dennis Persson och snabbaste Cup-förare var Robin Bäckström. Snabbaste ungdom var Oscar Östlund.

Ljungby MK mönstrade en ordentlig grupp frivilliga och 41 km SS på kurviga småländska vägar av absolut toppkvalitet. SverigeSerien trogen höll sig vädret på sin kant och bjöd uppehåll trots ordentligt med regn såväl före som efter. Vägarna får sägas vara varierande med karaktäristiska kurviga och tekniska partier varvat med lite snabbare. De tävlande möttes därtill rakt igenom av leende och glada funktionärer.

Traditionellt brukar vi gästa Växjö och Dackefejden så här års men i år har vi tagit ett annat grepp av flera olika skäl. Det är alltid lite nervöst att kliva iväg från ett väl inarbetat och tryggt samarbete men jag kan konstatera att Ljungby MK inte gjorde någon besviken. Vägar, arrangemang med mera höll absolut klass i nivå med Wäxjö MS. Bra jobbat! Nu kan det låta som att det här skulle vara förvånande, tvärt om är Ljungby MK en väloljad maskin när det kommer till tävlingsarrangemang och vägarna finns ju, det har vi ju sett om inte annat i klassens besök 2008, 2009 och 2010 då SSR arrangerades av Ljungby. Jag vill rikta ett stort tack till klubben för att man bjöd in oss och även arrangerade en riktigt kanontävling. Det är också roligt när klassens toppserie får spänna musklerna mot en annan stor stark serie, som i detta fall Sydsvenska Rallycupen, säger klassansvarige Roger Fransson.

SverigeSeriens tävlande står sig urstarka i konkurrensen.

Ett konstaterande som jag också måste göra på ett allmänt plan är hur stark SverigeSerien står sig. Hur tydligt serien understryker sin kvalitetsstämpel som den nationella serien för VOC som man är. Eller helt enkelt som den serie för VOC-åkare där det går allra snabbast. Trots att vi i Midsommardansen besöker Sydsvenska Rallycupen på SSRC vägar och med deras ordinarie notskrivare så dominerar SverigeSerie åkarna totalt i alla förarklasser. Det om något är en kvalitetsstämpel och också en brett understrykande på var rallyåkare med vidare ambition på utveckling ska lägga sitt fokus om man planerar sin karriär väl.


Kristoffer Karlsson visar fin form i Elit A

Högsta Elitklassen startfält 2019 imponerar verkligen och konkurrensen är knivskarp. Kristoffer Karlsson verkar dock stå pall mot konkurrensen på ett föredömligt vis. Närmast jagande i Ljungby var Patrik Fredriksson som dock aldrig riktigt nådde fram, han fick dock i sin jakt till en liten lucka till Emil Andersson som slutade trea. Vi vill också nämna Gustav Johansson som hade en stenhård kamp med Emil och på flertalet sträckor var tidsmarginalen bara enstaka tiondelar. Roligt och lite av ett signum för klassen med tighta tiondelsstrider.

Får jag slå mig själv på bröstet lite? Det är klart jag får; jag satte bestämt en trippel här med 1-2-3 Karlsson, Fredriksson och Andersson. Jag vill inte favorisera mellan de tre men jag kan inte låta bli att minnas Kristoffer Karlssons otursförföljda serie förra året och jag tror bestämt han har bestämt sig för att inte låta sådana saker som att falla på särskiljning drabba honom igen. Å andra sidan, skulle det ske så har han en bra serie att särskiljas ifrån nu med redan tre segrar av fyra möjliga. Men det svänger fort, inget är ens i närheten av att vara klart. Patrik och Emil, med flera, kommer ge Kristoffer en hård fight och med de små marginaler som finns där upp i toppen kan vad som helst hända. Jag och resten av rallysverige följer detta med spänning.


Dennis Persson tar sin fjärde raka i Elit B

På tal om sekundstrider så bjöd Elit B upp till två sådana i den här tävlingen. Den mest intressanta stod mellan trion Dennis Persson, Jacob Johannesson och Magnus Lindqvist som inkasserade första, andra respektive tredje platsen i tävlingen. Dennis Persson sätter därmed ökad skräck i motståndet genom sin fjärde raka seger. De tre slogs om platserna under tävlingens gång men det var som sagt Dennis som gick segrande ur striden. Vilken var då den där andra sekundstriden? Härförda av klassansvarige Roger Fransson följde fem (!) ekipage inom 4,3 sekunder. Dessas strider glöms ofta bort men är nog så viktiga för klassens roll för unga talanger att växa. Kvintetten i fråga var aldrig i närheten av toppen men den skapar förutsättningar för utveckling hos duktiga talanger.

Hatten av igen för Dennis Persson, vilken duktig rallyförare han är och som han presterar när pressen stiger, mycket imponerande. Men med det sagt ska vi inte glömma Jacobs insats eller Magnus Lindqvist för den delen som sätter bra press på Dennis under hela dagen. Dennis börjar nu bygga en ganska stor press på konkurrenterna med sina fyra segrar men en av tjusningarna med B-klassen, och C-klassen, är att vi kan se plötsliga utvecklingssprång så Dennis kan absolut inte luta sig tillbaka. I sammanhanget måste jag också nämna snabbe Oscar Jansson. Han var också med i absoluta toppstriden, tappade lite på SS4 och tog efter det i lite för mycket på nästa sträcka så det slutade tyvärr med en rullning. Det är bara att bryta ihop och komma igen Oscar, farten har du! Och om vi nu nödvändigtvis ska lyfta min och mina kombatanters insats i detta reportage så vill jag poängtera det geniala med denna klass där även vi i det tydliga mittskiktet kan utöva sekundstrider med ytterst små marginaler. Och ja, jag längtar redan efter fler fighter i Edane.


Robin Bäckström segrar övertygande i Cup-klassen

Med minst sagt övertygande marginal tar Robin Bäckström hem segern i cup-klassen. Närmare 50 sekunder är i sammanhanget att beteckna som oceaner av tid och det verkar onekligen ha lossnat för Robin som övertygade redan helgen innan i Götene med att vara klassnabbast. Kampen om andra och tredjeplatsen stod mellan Filip Rosendahl som presenterade sig i årets serier med en andraplats och Patrik Lundberg.

Cup-klassen är svårtippad och jag känner mig nöjd med att jag i alla fall fick in Robin Bäckström och med den formtopp han visar här trots relativt sparsamt tävlande på grus senaste åren så var det väl tur. Är jag inte fel underrättad har Robin stått över grustävlingar en tid och att komma till Småland i detta sällskap och leverera sådan bilkörning är inget annat än imponerande. Tyvärr missade jag ju Filip Rosendahl och Patrik Lundberg som båda gör en riktigt bra tävling. Till mitt försvar så är utvecklingen i Cup-klassen rasande snabb men jag får läsa in mig lite mer på dessa herrar helt enkelt.


Oscar Östlund snabbaste ungdom eller hur var det!?

Ungdomsklassen var en riktigt stor klass i Ljungby. Det bådar gott för framtiden och även om inte alla bilar var från VOC Mekonomen Rally stod sig klassens ungdomar bra i den sammanslagna klassen (not: ungdomsklassen ska alltid så samman). Den som försöker få grepp om resultatlistan och poängtabellen kan dock drabbas av viss förvirring så låt oss reda ut detta. Snabbast runt de 42 km var Emil Friman följd av Oscar Östlund och Isak Vikman. Situationen är dock lite mer komplex än så. Emil Friman lyfte på eget initiativ att han inte borde ha några poäng i våra nationella serier för denna tävling då bilen ej haft korrekta dekaler; varken klass- eller cupdekaler fanns på bilen. Mycket riktigt innebär detta att man ej ska tilldelas poäng. Klassledningen har dock valt att ändock belöna Emil med poäng för sitt deltagande och detta till följd av sitt sportsliga uppförande.

Vilken påfyllnad vi har underifrån. Inte bara kan de köra bil på ett sätt de flesta av oss bara kan drömma om. De är dessutom både sportsliga och generösa. Att själv lyfta bristen på dekaler för sina medtävlare och klassledning visar på stor sportslighet. Att dessutom, som Oscar Östlund, vidhålla att Emil visst borde ha sina poäng då han ju var snabbast är ett generöst och även det ett sportsligt uppförande. Tyvärr kan vi från klassledningens håll inte tilldela fulla poäng om man inte kör med en korrekt bil och utan dekaler från vår huvudsponsor är bilen faktiskt reglementesvidrig. Att bortse från det skulle helt enkelt bli helt fel. Men jag vill ge all heder åt dessa unga tu och jag anser att Emil åtminstone förtjänar 5 poäng för start i serien. Jag måste också lyfta Isak Vikman och fyran Marcus Person. Tillsammans har alla dessa kört på helt fantastiskt bra tider. Detta utan vare sig körkort eller noter. Jag ska nog upprepa det där, utan noter, så betänker vi alla att vi körde på kurviga och väldigt tekniska småländska vägar. Imponerande!

Så var då grussäsongen igång, bilarna är tvättade och dammet har lagt sig. Av flera skäl kopplat till olika tävlingskalendrar så som SM med mera så väntar nu ett mindre uppehåll till dess Sveriges största rallyklass drabbar samman igen i Edane 13:e juli.

Vi tackar återigen Ljungby MK - Berndt Skogelind, Hans K Karlsson och hela gänget kring dem - för en fantastiskt tävling där vi redan nu kan förmedla klassens önskan om ett ”välkommen åter” och samtidigt önskar vi alla en härlig avslutning på våren!


» Pressrelease från VOC Mekonomen Rally.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2019-05-29 18:17






4 unika sträckor, totalt 21 sträckor på 9 mil när Australiensiska WRC arrangören bantar.
© Toyota Gazoo Racing.21 sträckor på 9 mil är vad som just nu erbjuds i WRC finalen, Kennards Hire Rally Australia. Endast fyra olika sträckor nyttjas för helgen med anledning av de kraftiga skogsbränderna, med smalt startfält om bara 20-talet bilar så kunde man utöka antalet vändor på sträckorna.

Publiksträckan Dest...

Publicerad: 2019-11-11 17:01


Victor och Jonas summerar ett fantastiskt rallyår tillsammans!
© emotorsport.seVictor Karlsson tillsammans med Jonas Magnér inledde 2019-års säsong i en för dom helt ny bil, en Toyota Corolla i trimmat 2WD. De var båda ödmjuka mot uppgiften att ge sig in i den stenhårda klassen och deras plan var till en början att lära samt att få många kilometrar i Toyotan under året för att...

Publicerad: 2019-11-10 21:43


Skogsbränder hotar WRC finalen, kortad bana kan avgörs VM striden.
© Hyundai Motorsport.Ska skogsbränderna i Australien avgöra WRC serien, att Ott Tänak säkrat VM titeln är klart, bakom om silver och brons är det hårdare med 10 poäng mellan Thierry Neuville och Sebastien Ogier.

Samtidigt är duellen om viktiga konstruktörs mästerskapet inte avgjort, 18 poängs försprång har Hyundai Mo...

Publicerad: 2019-11-10 19:56


Friman summerar karriärens hittills bästa säsong, lämnar nu Ungdomsrally.
© emotorsport.seSummering av Rallysäsongen 2019,
- Det blev helt klart den bästa säsongen hittills under mina 3 år som ungdomsförare, hälsar Emil Friman och radar upp resultaten.

Totalt blev det 14 tävlingar i år, 10 stycken 1:a platser och 4 styck 2:a platser!

Detta året satsade jag på att köra 3 cup...

Publicerad: 2019-11-10 19:49


Ingram & Lukayanuk punkterade på sista sträckan, EM guldet till Ingram.
© FIA ERC.EM finalen Rally Hungary blev en blöt tillställning, regn och såphala vägar. Tävlingen körs på tuffa asfalt och betongvägar och mycket lera dras ut på vägarna och gör dem förrädiska, regnet har också skapat vattenplaningar och många av förarna menar att det varit svåraste förhållandena under deras k...

Publicerad: 2019-11-10 16:32


Joakim Sjöberg ny co-driver för Tom Kristensson.
© Tom Kristensson Motorsport34-årige Joakim Sjöberg från Skövde, men tävlande för Hofors MS, blir Tom Kristenssons nye co-driver nästa säsong.
Joakim är en rutinerad co-driver, och har sedan debuten 2003 gjort bl.a. 13 VM-tävlingar, de flesta i WRC2, men även i JWRC. Han har även tävlat i EM och i olika nationella mästerskap ...

Publicerad: 2019-11-10 16:23


Katsuta vann Japanska WRC träningen.
© Central Rally Aichi/Gifu.I natt tog Central Rally Aichi/Gifu målgång, det Japanska provtävlingen som nästa år ska agera WRC final den 19-21:e november. Takamoto Katsuta i fältets vassaste bil, en Toyota Yaris WRC tog segern med bred marginal. 13 av 14 sträckor kördes, en ställdes in, så hade man en körtid på 1:20 timmar på ...

Publicerad: 2019-11-10 09:39


Olsson, Sjöberg och Johansson snabbast i Privatbostäders Rallysprint.
© emotorsport.se36 ekipage kom till start i Privatbostäders Rallysprint under lördagen där Stenungsunds MS och MK Väst arrangerade. Stenungsunds Mattias Olsson tog hem tre av fyra sträckor. Efter drygt 13 minuters körning var Mattias 12,4 sekunder före Roger Ohlsson. 40 sekunder från vinnaren var totaltrean Lars Ol...

Publicerad: 2019-11-09 15:29


Startlistan spikad, tre svenskbilar i Safari Rallyt, Blomqvist trea ut på vägarna.
© emotorsport.seMed knappt 20 dagar till start har anmälningslistan bytts mot startlista, det är vad som borde vara världens tuffaste rally det handlar om. Det är East African Safari Classic Rally, den klassiska upplagan över åtta dagars tävlande med enskilda dagar längre än en hel SM säsong, och då snackar vi hist...

Publicerad: 2019-11-08 21:40


Fullt startfält i lördagens Privatbostäders Rallysprint.
© emotorsport.sePrivatbostäders Rallysprint med Stenungsunds MS / MK Väst som arrangör, rallyspecial på grus med ca 14km special fördelat på två sträckor som går dubbelt.

De 40 tillgängliga platserna bokades snabbt där sex ekipage går i 4wd klassen, favorit är snabbe Mattias Olsson i Ford Fiesta R5 som möter bla...

Publicerad: 2019-11-07 20:16


Tidigare nyheter:
Olsson, Sjöberg och Johansson snabbast i Privatbostäders Rallysprint.
Startlistan spikad, tre svenskbilar i Safari Rallyt, Blomqvist trea ut på vägarna.
Fullt startfält i lördagens Privatbostäders Rallysprint.
WRC säsongen 2020 presenteras på Autosport International 11:e januari.
Rally NM kalendern presenterad, totalt bara 18 rallyn i Norge 2020!
Arai kör Östbergs vinnarbil i Central Rally Aichi/Gifu.
Ungersk EM avslutning på gång, Rally Hungary i helgen.
Midnattssolsrallyt sökt 7-11:e juli i Örebro län 2020.
Så körs de nationella VOC Sverige & Vinterserierna 2020.
Katsuta favorit i helgens Central Rally Aichi/Gifu, kör Yaris WRC.
SM vinnaren stannar i Eskilstuna, Landberg med R2 satsning.
Till Neuvilles glädje, Australiensiska VM arrangören har zoon för däckvärmning.
Två svenskar till 5 dagars RAC Rally, 48 mil special på 32 sträckor.
Christoffer 'Chribbe' Haglund gasar mot 2020 med ny kartläsare.
Foto från Novemberskölden.
Älmhults MK behöver anmälningar för Silverratten.
JSM guldmedaljör till Team NYBE.
Kreim snabbast i Lausitz Rallye, Gröndal tvåa totalt, Binbach bröt.
Pettersson bäst i Addinolsprinten.
BMW seger, Axelsson totalsnabbast i Novemberskölden.



Nyhetsarkiv:
[
2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]





Bloggar:



Nästa deltävling:
E-cupen:
- - - - - 01/01


Rally SM:
Sandviken 31-01/02


Rally VM:
Kennard Hire Rally Australia 14-17/11


Svenska RallyCupen:
Prisutdelning & Årsfest 16/11




Foto från:
Novemberskölden.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Elektrikerna Marknadsnatta.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Vedumsmästerskapet i Bilrally.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Rikspokalen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



www.Autodoc.Se
 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2018.