Carless Racing Fuels.

   
Mastertrailer.

   
Mats Bilar

   
GN Motorsport

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WebTV & Video
  E-Cupen
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  BLOGG; FREDRIK
       ÅHLIN

  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Mästarmötet i VOC Mekonomen Rally börjar ta form.
PRESSRELEASE

Bara en dryg vecka efter att VOC Mekonomen Rally presenterade ”alla tiders MästarMöte” i samband med årets final så är redan sju av de totalt femton vinnarna som vunnit SverigeSerien (från början Svenska Rallyserien) sedan den tog sin början 1993 klara för start.

I den ordning de har anmält att de tänker komma till start:
Anders Banger, vinnare 2009.
Lukas Kindgren, vinnare så sent som förra året 2018.
Mathias Gustafson, vinnare så långt tillbaka som 2004.
Henrik Andersson som vann ytterligare ett år tidigare det vill säga 2003.
Pär Nordahl, vinnare 2014.
Billy Johansson, tidigaste vinnaren som är anmäld ännu så länge, vann 1995 och 1997.
André Nygren, vinnare 2017.

Samtliga gör med detta (tillfällig?) comeback i klassen, hjärtligt välkomna tillbaka. Nedan följer korta presentationer av de hittills anmälda vinnarhjältarna.

Vinnaren av Sverigeserien 2009 : Anders Banger tävlande för Ljusdals MK aviserade först av alla att han hade för avsikt att förära klassen med ett besök och att det skulle ske i Örebro i år. Ett tioårs jubileum kom att fälla avgörandet för start och CoDriver Krister Gull presenterade detta i sociala medier. Snabbt kom spekulationerna om farten kunde finnas kvar i dessa gentlemens ”unga” och ”vältränade” kroppar. Efter inbjudan till MästarMötet blev offentlig har en tydlig tävlingsdjävul åter hittat hem, vi får se vilken bil som står på startlinjen, blir det sonen Gabriel Bangers nyrenoverade 240 eller blir det en 940?

Förra årets suverän, SverigeSerie vinnare 2018, Lukas Kindgren från Åtvidabergs MK har lyckligtvis kvar en VOC 940 hemma i garaget och tackade snabbt ja till utmaningen i MästarMötet. Vi hoppas han spänner bågen lika hårt som i fjol. Det är med glädje som vi hälsar Lukas välkommen tillbaka till klassen! Frågan kvarstår även här. Har han lyckats konservera körsätt och fart för att möta de övriga vinnarskallarna. Vem vet?

Mathias Gustafsson, MK Team Westom, är 2004 års vinnare och har per telefon låtit avisera att han gästar klassen och ställer sig till gruppen Mästare som ska göra upp i MästarMötet. Även här fanns en redan inarbetad comeback i planerigen. MästarMötet blev en möjlighet som bara underströk behovet av att få göra klassen ett värdigt besök. Mathias berättar:
”Jag tänkte låna en bil för en tävling i år men nu med Mästarmötet så blev det lite annat tänk. Jag har inte hittat en bil ännu men den ska inhandlas. Hur som helst, vi kommer det är helt klart!”

2003 års Dominant och tillika vinnare i SverigeSerien Henrik Andersson tävlande för Säffle MC aviserar deltagandet i MästarMötet. Henrik körde en 740 när det begav sig men har nu växlat upp med nyinköpt 940. Genomgång av bilen är på agendan men mer än dom förberedelserna vill inte Hendrik avslöja. Men att Henrik är taggad för att visa vart skåpet ska stå råder det inga tvivel på! Hela gamla teamet är samlat inklusive CoDrivern från mästaråret, Christer Sonesson från Bengtsfors MK.

2014 var året då Pär Nordahl MK Ratten tog hem titeln i SverigeSerien med minsta möjliga marginal. Särskiljning vittnade om en oerhört tight säsong där Pär gick vinnande ur striden. Efter inbjudan från MästarMötet avslöjades att man redan innan gått i tankarna att köpa en VOC och göra comeback, nu ser det inte ut att bli så utan man har istället valt att låna/hyra en bil av Rådström Motorsport. Allt är klart för start och gamla teamet är samlat, även CoDrivern från 2014 ansluter. Vi konstaterar efter inbjudan att du antog utmaningen!

1995 och 1997 var åren som Billy Johansson från Säffle MC satte sitt namn i historieböckerna. Genom bedriften att ta hem SverigeSerien inte en gång, utan två bevisade Billy att han är ett strå vassare än de flesta. MästarMötets inbjudan triggade en positiv reaktion hos Billy som ganska snart letat upp bilen han byggde till sin grabb för cirka sju år sedan. Att han skulle komma till start i något annat än en 240 var uteslutet. Billy är en friskus i alla bilar han sitter i. En kul grej inte alla vet är att han med en VOC-are i Finland hoppade längre än Carlos Sainz när denne satt i en WRC bil. Det sammanfattar denna hjälte som faktiskt efter just denna bedrift fick lite hjälte/idol status i Finland och även gav klassen den status på andra sidan Östersjön som klassen förtjänar!

André Nygren, 2017 års vinnare gör också comeback i MästarMötet. Efter en säsong med hårda bataljer stod André överst på pallen och korades vinnare för året 2017! I år blir återseendet med lånad 940 av vinnarslag från Ola Wördin. André kommer definitivt som vass utmanare till titeln ”Mästarnas Mästare”. Vi minns honom för hårda satsningar och ibland till och med övermodigt ladd men med en förmåga att (nästan) alltid rätta upp och komma i mål. Det var inte ovanligt att det saknades nån stötfångare vid service. André är en friskus kort och gott! Med Andrés deltagande kan vi garantera sevärd körning på och ibland över gränsen för vad som är möjligt. Detta är en mycket kompetent förare som aldrig ger bort något gratis. Med Andrés vinnarskalle hoppas vi han snabbt hittar tillbaka till den forna åk-form han hade innan han lämnade klassen.

Vi hälsar samtliga Mästare hjärtligt välkomna tillbaka till klassen. Det ska bli ett sant nöje att se er alla tävla igen.

Samtidigt vet vi att det finns fler vinnare som jobbar för fullt för start och kommer med stor sannolikhet att ansluta till MästarMötet. Så fort dessa aviserar att allt är klart kommer vi släppa namnen på även dem. Vi vet också att det finns många tvåor, treor etc från de åren som det begav sig som ser MästarMötet som sin ”chans-till-revansch”, en möjlighet att slå dessa mästare en gång för alla! Men kanske allra mest som en riktigt trevlig dag med sina gamla rallykompisar. Vi vill passa på att hälsa även dem välkomna till Örebro i höst. Vem vet, kanske blir det en revanchsugen tvåa eller trea som tar hem slutsegern?


» Pressrelease från VOC Mekonomen Rally.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2019-07-03 06:29






5 miljoner för två uteblivna WRC starter, tufft år för Paddon.
© emotorsport.seRunt 5 miljoner kronor utan att köra en enda tävling, det är resultatet för Hayden Paddon efter årets två försök till WRC starter. Fem miljoner var sponsorpengarna som krävdes, dock fick man åter en del av pengarna från den inställda WRC finalen så slutsumman blev en bit mindre.

I Finland var det...

Publicerad: 2019-12-11 17:37


Vem levererar WRC däcken 2021, besked från FIA dröjer.
© emotorsport.seDen 4:e december, för en vecka sedan skulle FIA presenterat vem som vunnit anbudet för att leverera däck till WRC serien under säsongerna 2021 till 2024.

Något besked har ännu inte kommit, dock ska fem märken lämnat anbud för att förse WRC, WRC2 och WRC3 klasserna med däck under perioden, något s...

Publicerad: 2019-12-10 21:57


WRC presentationen på Autsport International inställd.
© M-Sport.Den sjunde november förklarade WRC Promotorn ihop med Autosport att WRC serien precis som de senaste åren skulle presenteras på stora motormässan Autosport International i Birmingham en bit in på nya året.

Men när först Citroen Racing valde att lägga ned satsningen och senare meddelade Toyota Gaz...

Publicerad: 2019-12-10 21:43


'Nya' Citroen C3 WRC skrotas, gamla bilar hyrs ut.
© emotorsport.sePierre Budar meddelade strax efter Citroen Racings avskedsbesked från WRC serien att deras bilar skulle finnas till förfogande om kunder ville köpa eller hyra för egna satsningar i WRC klassen.

Sådan chans har funnits de senaste två säsongerna utan några ordentliga satsningar, närmast start var J...

Publicerad: 2019-12-10 18:50


Sjunde deltävling för Bilsport Rally Cup 2020 klar.
© emotorsport.seBilsport Rally Cup arbetar på med sin jubileum 2020, i dagarna blev en sjunde deltävling klar för cupen och det är Karlskrona AK och Gullabo RC som går ihop och kör Karlskronapokalen.

Premiär i Anderslövsrallyt den 4:e april, vidare mot Gruvrundan, Semesterturen, Emiltrofén, Karlskronapokalen, Kl...

Publicerad: 2019-12-09 21:07


Hybrid, standardiserad bur och chans att göra egna karosser - WRCs framtid?
© emotorsport.seNågot färdigt reglemente för WRC bilarna 2022 presenterades inte i samband med FIA World Motor Sport Councils möte förra veckan, men klara är riktlinjerna som ihop med tillverkarna ska färdigställas under första kvartalet 2020.

Som tidigare förklarat handlar det om hybridlösning, eldrift som i fö...

Publicerad: 2019-12-09 20:39


Så körs de långväga FIA serierna 2020.
© Olearys Racing.Nu gör vi en genomgång va de mer långväga FIA serierna, även de har kalendrarna klara för 2020. FIA Asia-Pacific Rally Championship som för något år sedan hade Svenskt intresse har sedan dess splittrats i två delserier, Asia Cup och Pacific Cup där de tävlande samlar poäng för respektive serie och g...

Publicerad: 2019-12-09 20:10


F1 tvåan Bottas klar för ny rallystart, kör WRC i Arctic Rally.
© Taneli Niinimaki.Finske Valtteri Bottas debuterade i rallybil under Arctic Lapland Rally i Rovaniemi under inledningen av 2019, han körde då en Ford Fiesta WRC och slutade femma totalt. Sedan dess har huvudmålet varit Formel 1 VM, Mercedesföraren slutade där två i VM.

Men under året har han också setts köra Toyot...

Publicerad: 2019-12-08 18:47


VOC Sommarserien med sex deltävlingar 2020.
© emotorsport.seVOC Sommarserien i rally 2020 är planerad, det handlar om sex deltävlingar med start i Flen den 25:e april och avslutning i Eskilstuna med EMK-Kannan den 12:e september.

Mellan dessa stopp kör man deltävling i Ljungby med Midsommardansen, hos MK Team Westom med Rally Edane och vidare i Värmland t...

Publicerad: 2019-12-08 18:08


Fyrhjulsdrivna Rally3 får nytt reglemente 2021.
© Suzuki Ibérica.Den 1:a januari 2021 vill FIA presentera ett nytt reglemente för kategorin Rally 3, det handlar då om en ny modell som ska gå ihop och på sikt fasa ut R4 bilarna. Ett första utkast har presenterats för FIA World Motor Sport Council och planen är att allt ska vara klart för start 2021.

Anledningen...

Publicerad: 2019-12-08 18:05


Tidigare nyheter:
Bottas vann totalt på Rallycircuit Cote d´Azur.
Crugnola åkte ifrån Hyundais fabriksförare på Monza Rally Show.
FIA öppnar för fler team i WRC klassen.
Pirelli levererar däcken till Junior EM under tre säsonger.
Videospecial, Hyundai och Toyota testar inför Rallye Monte Carlo.
Stig tvåa, Roger femma och Julia sexa, Safari Rallyt i mål.
Stig Blomqvist tvåa i Safari Rally.
Så körs FIA R-GT serien 2020.
Så körs de sex FIA European Rally Trophy serierna 2020.
Två sträckor på sex mil kvar av Safari Rallyt, ska Stig vinna?
Madelene, årets co-driver stipendiat i Thomas Carlssons Minnesfond.
Så körs historiska Rally EM serien 2020.
6,8 sekunders ledning för Blomqvist inför sista 8 milen i Safari Rallyt.
Bilbyte och klassbyte hos FKrallysport.
66 WRC bilar tillverkade, så är fördelningen mellan teamen.
Näst sista etappen, ska Stig försvara Safari ledningen?
Blomqvist ny ledare i Safari Rallyt, två etapper återstår.
Elias Lundberg satsar på Volvo Euro Cup 2020.
Nya Prodrive Legends ska serva och renovera gamla rallybilar.
Safari Rallyt rullar på, Blomqvist jagar segern.



Nyhetsarkiv:
[
2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]





Bloggar:



Nästa deltävling:
E-cupen:
FRRC-Specialen 13/04


Rally SM:
Rally Bilmetro 31-01/02


Rally VM:
Rallye Monte Carlo 23-26/01


Svenska RallyCupen:
Götenerundan 09/05




Foto från:
Novemberskölden.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Elektrikerna Marknadsnatta.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Vedumsmästerskapet i Bilrally.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Rikspokalen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



www.Autodoc.Se
 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2019.