Mats Bilar

   
GNM Sweden AB

   
Malexander Rallyvideo.

   
Mastertrailer.

   
Carless Racing Fuels.

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WebTV & Video
  E-Cupen
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  BLOGG; FREDRIK
       ÅHLIN

  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

VOCs Sverige & SommarSerie förgyllde EMK-kannan.
PRESSRELEASE

Hösten börjar så sakteliga göra sitt intåg i Sverige och Eskilstuna MK bjuder traditionsenligt in till sin populära tävling EMK-kannan. Kristoffer Karlsson, Elit A, var den som skulle bemästra de 44 km SS på snabbast möjliga sätt. I Elit B var det Dennis Persson som visade högform. Cup-klassen togs hem av Patrik Lundberg medan Isak Vikman var snabbaste ungdom.

Den stora snackisen efter målgång i Eskilstuna var kvaliteten på de 44 km SS som Eskilstuna MK hade uppbringat. Inte bara var sträckorna av en fantastisk rallykaraktär av varierande art, kvaliteten på vägarna var utomordentligt. Debutanterna fick, som borde vara regel, gå ut först men övriga fältet i klassen startade med nr 126 och upp till 177. Vägarna efter sista bil var fortfarande i absolut toppklass. Därtill stod klubben med ett stort och rymligt serviceområde, tält för mat och prisutdelning, servering av både kall och varm mat samt goda faciliteter för behov av den mer personliga karaktären. Lägg därtill en väl hanterad logistik med anmälan och besiktning vilket gjorde rallyupplevelsen utomordentlig för de tävlande.

– Jag är mäkta imponerad av de vägar vi fått åka på den här tävlingen. Jag kan personligen inte minnas att jag kunnat åka på vägar av så här hög kvalitet så här långt bak i startfältet tidigare. Jag bugar ödmjukast och tackar Eskilstuna MK för det jobb de har lagt ned på detta, synnerligen imponerande. Jag vill också tacka för det trevliga arrangemang i stort tävlingen var, säger klassansvarige Roger Fransson.

Hårda duster i alla klasser.
– Jag kan också konstatera att vi nu börjar nå upplösningen i våra nationella serier. Vi märker ett allmänt uppskruvat tempo och hårda bataljer. Spännande och roligt.

Men tyvärr några riktiga tillbud också. På det negativa kontot innebar det också flera avåkningar och några bilar som tyckte att de knappa fyraochenhalv milen var mer än vad tekniken även i Volvo kunde klara.

– Speciellt två rullningar, Oscar Janssons och Mathias Gustafssons, såg otäcka ut. I vanlig ordning var jag personligen i kontakt med de inblandade redan dagen efter. Vi kan lyckligtvis återigen konstatera vilken säker klass VOC ändå är trots det höga tempot i klassen. Ingen av besättningarna lider av något värre än blåmärken trots minst sagt spektakulära rullningar. Grunden till tryggheten läggs med en stark standardbil, 240 och i synnerhet 940 är en väldigt stark grundkonstruktion med god säkerhet och gott om utrymme för förare och CoDriver. Att vi sedan inte, som många andra klasser gör, tillåter att man plockar bort en massa säkerhets detaljer som Volvo har utvecklat och som bilen har original (stötfångarbalkar, balkar i dörrarna, buntning och stoppning och mycket annat) är också viktiga ingredienser i att hålla våra bilar säkra.

Kristoffer Karlsson segrade i Elit A
Men hur gick det då i tävlingen? Kristoffer Karlsson knep nu sin femte seger i årets serier. Han tog hem segern med relativt stor marginal idag före Tobias Isaksson som i sin tur höll tredjeplacerade Gustav Johansson efter sig med ungefär lika stor marginal. Emil Andersson körde en bra tävling även han och hade varit med i topptrion men tyvärr visade efterkontrollen på en felaktig bränslepump varför Emil inte kunde prisbedömas i denna tävling. Topptrion fördelade de högsta PowerStage-poängen i samma ordning som slutresultatet. Det återstående poängen kammades hem av Frederick Eckhardt och Joakim Ellner Landberg som slutade fyra respektive femma.

– Efter andraplatsen i Kil tog nu Kristoffer sin femte seger och möjligheterna till en perfekt serie med maxpoäng lever fortfarande. Frågan är dock om Kristoffer kommer att ta den risken i finaltävlingen i Örebro. En målgång och 10 poäng kommer nämligen räcka för Kristoffer för att ta hem sin sedan länge efterlängtade seger i SverigeSerien. För att kassaskåpssäkra segern även i SommarSerien så behöver Kristoffer 16 poäng i finalen i Nora om två veckor. Tobias har kämpat efter pallplats i serien sedan Torsby i vintras men nu fick gode Tobias till det med en finfin andraplats. Den resulterar dessutom i en raffinerande ställning inför finalen där Tobias nu jagar tredjeplacerade (i SverigeSerien) Patrik Fredriksson med en enstaka poäng. Gustav Johansson gör också han en riktigt fin insats och precis som Tobias tog han sin andra pallplats efter insatsen i Torsby. Stort grattis också till Frederick Eckhardt och Joakim Ellner Landberg till att ta hem de sista poängen på Powerstage.”

Dennis Persson tog full pott i Elit B
Dennis Persson strider under dagen med största rivalen Oscar Jansson. Efter en tidig ledning tar sig Oscar förbi inför sista sträckan men gör tyvärr en hård avåkning på sista sträckan och tvingas bryta. Tim Palmqvist har besökt serien tidigare och även då med en andraplats i bagaget och visar tydligt att det inte var en tillfällighet. Efter Tim kommer Niklas Berglund som normalt kör i Svenska Rallycupen med vilka serien i Eskilstuna delade startfält.
Dennis tar också hem högsta poäng på PowerStage följd av Niklas och därefter Tim. Magnus Lindqvist tvingades stanna för att kolla att Oscar Jansson var ok efter dennes avåkning och fick en konstruerad tid vilken också gav 2 poäng, i allra högsta grad rättvist. Sista poängen på sista sträckan kneps av Andreas Liljeberg.

– Så tråkigt att Oscar åker av efter en riktigt bra tävling. Bilen är illa däran men besättningen har klarat sig bra och det är trots allt ändå viktigast. Men, Oscar är av tuffa sorten och låter meddela att två skrotade bilar är tillräckligt för att kasta in handuken, just nu gör han oc teamet allt för att ha en ny bil klar till finalen i Örebro om en månad. Det gör att SverigeSerien ännu inte är avgjord även om Dennis Persson har allt i egna händer sitter i guldsits efter en magisk säsong och bara behöver inkassera tretton poäng i Örebro för att sitta helt säker.

Starka prestationer också av flera andra.
– Ett stort grattis vill jag rikta till Tim Palmqvist och Niklas Berglund som visade god fart under hela dagen inte minst på dagens sista extra poänggivande sträcka. Bra gjort. Magnus fick sina poäng på PowerStage efter en konstruerad tid vilket såklart kan verka konstigt men självklart kan det inte bli på annat sätt. Vi som tävlande ska aldrig behöva känna att vi förlorar på att stanna efter att en medtävlande kraschat på sträckan. Vi är den första och viktigaste länken i säkerhetskedjan och den får inte fallera. Grattis också till Andreas som tar en välbehövlig extrapoäng på sista sträckan trots att han blev kraftigt nedvinkad efter Oscars avåkning. Jag kommer som för många är bekant inte köra Örebro själv då jag inte hinner ordna med allt runtomkring inför prisutdelning med mera. Även Andreas vet detta och jag vet att hans mål var att ta sig förbi mig i serien innan Örebro men med exakt lika poäng men en bättre serie för egen del gick det bara nästan hela vägen. Ledsen Andreas … och så fick jag det sagt, säger Roger med en lätt nöjd blick.

Patrik Lundberg fick till det i Cupklassen
Efter många försök hela säsongen fick Patrik Lundberg så äntligen sin efterlängtade seger i Cupklassen. Patrik körde hem segern med tämligen god marginal framför Charlie de Jong. Duon följdes av Henri Cedergren som därmed presenterar sig i klassens serier som en fortåkare att räkna med framöver. Patrik tar även maxpoäng på PowerStage följd av Charlie och Henri. Fjärde och femte plats på sista sträckan togs av Fanny Jacobsson och Tobias Pettersson Nordwall.

– Jag stack ju ut hakan inför tävlingen och lade alla ägg i en korg avseende trolig segrare. Tyvärr mötte mitt favorittips, Robin Bäckström, sitt Waterloo redan på andra halvan av SS1 (SS1 var uppdelad i två delar 1a och 1b. Red. Anm.) och öppnade därmed dörren för Patrik att ta hem sin första, och mycket välförtjänta seger för i år. Mitt tips till andraplatsen, Joel Norqvist, föll även han bort med ett olyckligt motorras EFTER målskyltarna på dagens sista sträcka, och jag får så möjlighet att gratulera Charlie till en finfin andraplats följd av Henri Cedergren som jag därmed också välkomnar till klassens serier. Bra gjort alla tre och bra gjort Fanny och Tobias till att knipa de sista bonuspoängen på vår PowerStage.”

Isak Vikman var snabbaste ungdom
Klassen hade tre ungdomar som skulle göra upp om vem som var snabbast runt fem svårkörda sörmländska sträckorna. Snabbast runt var Isak Vikman följd av Oscar Östlund och Marcus Persson. Isak Vikman och Marcus Persson går därmed in i finaltävlingen av Sverigeserien med 6 poängs åtskillnad och vad som helst kan således hända.

– Jag börjar känna mig som en gammal grammofonskiva som hakat upp mig men så så imponerande dessa ungdomar är. Blotta tanken att själv köra dessa vägar i det tempo de här ungdomarna gör utan noter på osopade vägar är både hisnande och lite skrämmande. Isak visar återigen stor skicklighet och körförmåga med sin tävling och en i mina ögon lika imponerande insats står Oscar och Marcus för. Jag är mycket imponerad.

Stor teknisk kontroll efter målgång
I samband med tävlingen i Eskilstuna genomförde klassen en stor teknisk efterkontroll. Alla bilar kollades, dock inte samma sak på alla bilar.
– Jag måste lyfta på kepsen och tacka våra tekniker i klassen som efter målgång gjorde ett enormt jobb att göra tämligen djupgående tekniska kontroller på samtliga VOC-bilar, och till och med öppnade motorer på två bilar. För några ekipage blev det tyvärr negativa konsekvenser men det visar ju samtidigt hur otroligt viktigt det är att vi kontrollerar. Vi har en plikt att bevara och försvara styrkan som finns i vår klass, att stävja fördyringar och felaktiga delar som kan ge prestandafördelar och därmed orättvisa. Därigenom bromsar vi ökade kostnader och vi kan fokusera på att köra rally för våra pengar istället för att bygga snabbare och snabbare bilar.

Togs ut på grundval av vår reglemente.
– Bilarna togs ut på det mandat som finns i vårt reglemente som ger våra tekniker möjlighet att plocka bilar fritt och att kontrollera olika saker på olika bilar, alltså inte 100% enligt Bilsportförbundets regler för formaliserad efterkontroll. Det vill säga: vi gjorde som vi alltid har gjort och som fungerat så bra och hållit klassen frisk och sund under så många år. Viktigt att understyrka är att vi självklart inte gör kontroller för att ”sätta dit någon” utan för att hålla klassen rättvis, schysst och bromsa kostnader. Det är extra viktigt i en klass som vår som närmast är att betrakta som en enhetsklass.

Hur gick kontrollerna då?
– Våra tekniker hittade tyvärr delar som inte var enligt reglemente och dessa förare bestraffas med uteslutning ur tävlingen, för ett par som slogs i toppen av sina respektive klasser blir detta väldigt kostsamma bestraffningar. Vi hittade också felaktiga kamaxlar på inte mindre än tre bilar, det kan tyckas konstigt att man efter det debacle som det blev efter finalen 2017 fortfarande finns bilar med felaktiga kamaxlar där ute. Dessutom är reglerna så klara och enkla: Det finns bara två tillåtna kamaxlar i klassen, antingen Volvos egna H-kammar eller den nytillverkade H-kammen med samma grund som köps på Din Rallyboutique, alla andar är otillåtna. Och gällande detta ska också sägas att det torde vara ytterst få av Volvos egentillverkade H-kammar som fortfarande inte är utslitna och förbrukade. Till dessa förares försvar ska sägas att de är förare som nyss börjat och som köpt sina bilar byggda av någon annan och ännu inte hunnit kontrollera allt på dem. Måhända en förklaring men faktiskt inget försvar, det är otvetydigt vårt ansvar som förare se till att den bil vi startar med är korrekt enligt gällande regler.

Att bilarna var uttagna enligt klassens metod och inte SBF´s gör att det är tveksamt om det blir någon ytterligare bestraffning från förbundet, men att ta ställning till detta är inte en fråga för klassen utan för tävlingsledningen och förbundet, och det var som sagt inte heller vår avsikt med den här efterkontrollen. VOC kommer att fortsätta att varva kontroller helt enligt förbundets formalia, dvs som även ger förbundsbestraffning om något felaktigt upptäcks, med kontroller enligt klassens eget system - precis som klassen alltid har gjort och som fungerat så bra.

Vi närmar oss finalen i SverigeSerien som återigen går av stapeln i Örebro med Rikspokalen den 5 oktober. Dessförinnan ska vi dock knyta ihop säcken i SommarSerien. Det gör vi i Nora 14 september med finaltävlingen som är obligatoriskt räknad i allas personliga sommarserier. Den kortare serien gör att inget är klart ännu så räkna med en spännande upplösning. Med det tackar vi återigen Eskilstuna MK för en fantastisk tävling. Väl mött till dess.


» Pressrelease från VOC Mekonomen Rally.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2019-09-05 16:21






Givande rallypremiär för Kristoffersson, trots problem.
© Oliver Alfredsen.Efter en avåkning på första sträckan kunde inte Johan Kristoffersson utmana om totalsegern i Sigdalsrallyt, men han fick viktig träning inför Rally Sweden och hade bra tempo under slutsträckorna.
- Vi är ändå nöjda med dagen. Det var en bra känsla, sammanfattar Johan.

Kristoffersson och...

Publicerad: 2020-01-19 20:13


Nya Fiesta R2t levererad i 100 exemplar.
© emotorsport.seM-Sport Polen står för byggnationen av Ford Fiesta R2t, de har just levererat ut 100 bilar av den nya R2t -19 modellen. Stor premiär för bilen var det i Rally Sweden 2019, då debuterade Junior WRC klassen med modellen.

Bilen är den hittills enda som går under Rally 4, men inom kort kommer konkurr...

Publicerad: 2020-01-19 09:45


Del 10; Vem kör vad 2020, bl.a. 'Mirage special' & Joel byter VOC mot Dansk Escort MK2:a!
© Dan JohannessonLite av en "Miragespecial" i denna tionde del i reportageserien, inleder gör vi hos Elinstanät rallyteam med Dan Johannesson. I höstas sågs han i Mitsubishi Mirage, men vad händer då nu?
- Vi kommer satsa på Rally SM i år igen, fjolårssäsongen blev tyvärr alldeles för kort då motorn i vår...

Publicerad: 2020-01-18 22:10


Svenska utmanarna i diket när Östberg körde hem Sigdalsrallyt.
© Mads Östberg.Sigdalsrallyt inledde rallyåret i Norge, ett 80-tal bilar gick för åtta sträckor under dagen, tre nyttjades dubbelt och alla kunde köras som planerat trots mildväder både före och under tävlingen.

Rekordstort antal Svenskar testade motståndet, men två av favoriterna försvann också redan på ss1, ...

Publicerad: 2020-01-18 20:17


Rovanperä vann Arctic Lapland Rally, Asumaa toppar Finska Mästerskapet.
© Anders Blomqvist.Efter fredagens miss när Kalle Rovanperä glömde skyddet i fronten på bilen inför ss3 har han idag kört hem samtliga sträcksegrar i Arctic Lapland Rally. Dagens inledande sträcka på 43km var Toyota Yaris WRC föraren 1:09,7 minut före Emil Lindholm i en Skoda Fabia R5. Men om kampen i mästerskapet där...

Publicerad: 2020-01-18 18:03


Del 9; Vem kör vad 2020, bl.a. Olsson med R5 i SM & NM och Bengt utökar BMW åkandet.
© Preben Berg, norsk-rally.com Frisk fläkt från Västkusten i Ford Fiesta R5, ett högt tempo från start på året och i allt högre tempo fortsatte säsongen. Men vad händer nu för Mattias Olsson?
- Största förändringen är att Erik Gustafsson kommer att sköta noterna och att vi under året ska jobba oss in i egenskrivna not...

Publicerad: 2020-01-18 10:25


Följ Sigdalsrallyt och Arcitc Rally under lördagen!
© Anders Blomqvist.Mildväder men bra med is på vägarna, fredagens rekognosering var hal för de 80-talet ekipagen i Sigdalsrallyt som inleder Norska Mästerskapet under lördagen. Åtta sträckor på 9,2 mil ska köras, flera kända sträckor.

Mads Østberg anför startfältet, nummer 1 på dörren i en Citroen C3 R5, VM föraren...

Publicerad: 2020-01-17 22:03


Rovanperä leder Arctic Rally totalt, Lindholm snabbast i Finska Mästerskapet.
© Anders Blomqvist.I Rovaniemi finns inte bara tomten och vintern, där finns också Finlands snabbaste rallyåkare över helgen. Första dagen av Arctic Lapland Rally med 91km över fem sträckor är avverkade.

De flesta trodde nog att Kalle Rovanperä i en Toyota Yaris WRC skulle plocka samtliga sträcksegrar, men det blev...

Publicerad: 2020-01-17 21:28


EKS Rally team presenterat, Ekström, Westlund och Thunström som förare.
© EKS Rally Team.EKS Rally team startar 2020 med Sigdalsally i Norge och gör det med tre bilar, precis som för Rally SM serien 2020. Idag har teamets förare rekognoserat och imorgon körs tävlingen. Ikväll presenterade så teamet sin bemanning inför året i ett inlägg på sociala medier.

- Vi är glada över att st...

Publicerad: 2020-01-17 18:57


Lista, 16 Junior WRC förare 2020 - två Svenskar!
© emotorsport.se16 ekipage till Junior WRC serien 2020, idag presenterade JWRC promotorn M-Sport de 16 anmälda som kommer från 11 olika nationer. Sju av förarna känns igen från 2019 när serien inleds i Rally Sweden om några veckor.

I priset för en vinst i årets Junior WRC serie står en Ford Fiesta R5 Mk II, 200 ...

Publicerad: 2020-01-17 17:10


Tidigare nyheter:
Rovanperä leder Arctic Rally totalt, Lindholm snabbast i Finska Mästerskapet.
EKS Rally team presenterat, Ekström, Westlund och Thunström som förare.
Lista, 16 Junior WRC förare 2020 - två Svenskar!
Efter dagens besked, totalt 13 vinterrallyn inställda.
SM-premiären Rally Bilmetro ställs in.
Östberg, Ekström, Kristoffersson, tuff kamp till lördagens Sigdalsrally.
Franska Bilsportförbundet ger tre talanger WRC chans 2020!
Oscar jagar JWRC satsning och Mikkelsen jagar Hyundaistyrning.
WRC statistiken talar för Hyundai 2020 - se unik tabell!
Stor Finsk rallypremiär i vintersäkra Arctic Lapland Rally.
Enormt intresse för Midnattssolsrallyt.
Snabba Australiensare, 100 bilar på 1:25 timmar till Midnattssolsrallyt - anmälan stängd!
Mares 54:e namn till Rally Sweden.
53 bilar till Rally Sweden, Solberg till JWRC.
Ikväll öppnar föranmälan till Midnattssolsrallyt.
Svenska förarna bakom tappet i startande till Rally Sweden.
20 anmälda för Rally Sweden Historic, förlängd anmälan månaden ut.
Kristoffersson tillbaka på snö och is.
Pontus Tidemand kör Rally Sweden i en Skoda Fabia R5.
Tidemand och Barth i Toksport WRT Fabia R5 till Rally Sweden.



Nyhetsarkiv:
[
2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]





Bloggar:



Nästa deltävling:
E-cupen:
FRRC-Specialen 13/04


Rally SM:
Rally Bilmetro 31-01/02


Rally VM:
Rallye Monte Carlo 23-26/01


Svenska RallyCupen:
Götenerundan 09/05




Foto från:
Novemberskölden.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Elektrikerna Marknadsnatta.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Vedumsmästerskapet i Bilrally.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Rikspokalen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



www.Autodoc.Se
 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2020.