Carless Racing Fuels.

   
Mats Bilar

   
Malexander Rallyvideo.

   
GNM Sweden AB

   
Mastertrailer.

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WebTV & Video
  E-Cupen
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  BLOGG; FREDRIK
       ÅHLIN

  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Nora är slagfältet för finalbataljen i SommarSerien 2019.
PRESSRELEASE

VOC Mekonomen Rallys SommarSerien stänger sin del av säsongen med final i skogarna kring Nora. Obligatoriskt räknad finaltävling och dessutom PowerStage-poäng på spel gör att inget är slutligt avgjort i någon av förarklasserna innan målgång i finaltävlingen. På lördag ska det avgöras. Raffinerat är ordet.

Årets final i SommarSerien får extra intensiv karaktär. Problem med några vägägare gör att tävlingen får sprintkaraktär och avgörs på bara 22 kilometer specialsträcka. Tävlingen var på planeringsstadiet avsedd att bli betydligt längre men det är klassledningens uppfattning så här innan start att Nora MK har gjort ett mycket bra jobb med att ändå få till stånd en riktigt bra och utslagsgivande tävling, en fin och värdig final om än i ett lite kortare format. Fyra sträckor står på agendan. Dagens längsta, den avslutande SS4 utgör också PowerStage för oss i VOC Mekonomen Rally.

Vägdebaclet tillsammans med en olycklig krock med Svenska Rallycupen gör tyvärr att startfältet är ovanligt litet i Nora, så även i VOC. Förvisso är 35 av de startande en VOC, hela 44% av startfältet, men 35 till start i en SommarSerie final är mindre än vi är vana vid. Kort tävling som gör det relativt dyrt per SS-mil att starta har desarmerat fältet till förare med chans på fina placeringar kryddat med lokala tävlande som inte får så höga resekostnader samtidigt som förare med motsvarande chans i SRC helt förståeligt valt Bresontrofén. Lika förståeligt är dock att Nora MK måste göra som dom gjort för att ha en chans att få budgeten på tävlingen att gå ihop så ingen skugga över dem, de har gjort det bästa som går av en knepig situation.

– Problem med tillgång till vägar är ett problem som växer i hela landet med några få undantag. Det här är också en av de tre frågor som jag menar den samlade rallysporten och våra företrädare borde lägga väldigt stort fokus på tillsammans med utmaningen med tillgång på funktionärer och inte minst hur vi kan jobba med en smidig föryngring av funktionärskaran. Missförstå mig inte nu, alla de äldre i funktionärsleden, ofta med tidigare egen karriär i sporten, är oerhört viktiga och jag kan inte understryka nog hur mycket jag uppskattar alla dessas insatser - kollektivt stort, stort tack till er alla. Ni är och kommer att förbli en ryggrad ute i våra organisationer men på sidan av er måste vi också lyckas locka yngre krafter för att få kontinuitet, kunskapsöverföring och långsiktigt hållbarhet för vår sport, säger klassansvarig Roger Fransson.

Men du sa tre frågor, vad är det tredje fokusområdet som du ser det?
– Den tredje är den generella bilden av rallysporten hos allmänhet och media. Det här är en gigantisk fråga och en än mer gigantisk utmaning. Men vi kan inte skylla på andra när folk i allmänhet och media inte förstår eller uppskattar våra prestationer. Det är vi i sporten som måste underlätta, kommunicera och förklara. Och kommunicera, kommunicera och kommunicera igen. Här borde vi lägga stor kraft. I sporten förfaller vi gärna till att istället diskutera skruvar och muttrar, kanske för att det är enklare och mer lättbegripligt än att ta itu med de stora, jobbiga och avgörande frågorna. Men om vi inte löser dessa grundläggande frågor så överlever inte vår sport och då spelar en detalj i ett reglemente inte längre någon roll överhuvudtaget.

Faktiskt egentligen också en fjärde fråga!
– Ja det finns också ytterligare en fråga som ligger i en annan dimension och på ett större plan men som jag menar också skulle ha direkt inverkan på alla de tre övriga. Det är en svensk med en fabrikssits i stora WRC, helst med stor framgång. Det här är en fråga som skulle påverka vår sport i grunden och som skulle flytta fram våra positioner på samma sätt som vi sett internationella framgångar i andra sporter göra. Och vi har grundtalangerna i Sverige, ingen som helst tvekan om det! Vi i VOC är världsunikt bra på att spola fram talanger, vårt trackrecord talar sitt tydliga språk! Det vill vi fortsätta göra i många år till. Men ”efter VOC” om uttrycket tillåts, är det andra krafter som måste ta vid och bistå till att de supertalanger vi mejslat fram får stöttning, väljer rätt klasser och tar kloka karriärsteg ut i rallyvärlden.

Extremt svårtippat i högsta Elitklassen
Detta om rally och sportens utmaningar i stort, men hur kommer det då att gå i SommarSeriens finaltävling?
– VOC A är nästan alltid svårtippat. I år brukar det i oftast i slutänden ändå vara en affär mellan Kristoffer Karlsson och Emil Andersson men i Nora är det tillfört ingredienser i anrättningen som gör att det nästan är omöjligt att tippa. Såväl mästaren från i fjol, Lukas Kindgren och mästaren från 2017, Andre Nygren, är anmälda till Nora som avrostning inför MästarMötet i Örebro om några veckor. Jag säger bara oj-oj-oj. Hur ska en stackars klassansvarig kunna tippa nu? Och vi har dessutom en Rickard Gustavsson på jakt efter pallplats samtidigt som Tobias Isaksson kommer att göra allt för att försvara densamma. Det gör det ännu svårare att tippa. Jag tror faktiskt jag lämnar det så, utan något konkret tips och utan mer än att konstatera att det kommer att bli extremt tufft och underhållande.

Dennis Persson i lägre Elit?
Dennis Persson har länge sett oslagbar ut VOC´s lägre elitklass. I Kil bröts förtrollningen av Oscar Jansson som i Eskilstuna senast såg ut att plocka ytterligare en seger, men det slutade som alla vet tyvärr med en rullning.
– Oscar jobbar febrilt med att få en bil körklar till SverigeSeriefinalen i Örebro i början av nästa månad, så han kommer inte till start. Däremot ska vi inte räkna bort en hungrig klubbkompis i Laxå MK med favorittippade Dennis Persson, nämligen Magnus Lindkvist. Han vill och han kan nå ända fram men då måste allt gå rätt och Dennis måste hamna en bit ner i resultatlistan. Vi ska inte heller räkna bort Tim Palmqvist som vi inte sett så mycket av i årets nationella serier men då han kört så har det varit med dunder och brak. Vi har också en Andreas Liljeberg som är på väg att hitta något alldeles speciellt i sin körning. Får han allt att stämma redan från första till sista metern på lördag så är han också ett namn att räkna med. Så summasummarum är nog det absolut mest troliga att Dennis säkrar sin seger i SommarSerien Elit B på lördag, men det är långt ifrån lika säkert att han vinner själva finaltävlingen. Kanske drar han ner lite på tempot och går för serien istället? Går han för fullt ”ända in i kaklet” så tror jag han tar hem segern i tävlingen också.

I Cupklassen tror jag Robin Bäckström tar hem det!
VOC Mekonomen Rallys Cupklass har hettat till den också mot slutet av säsongen.
– Robin Bäckström har varit namnet på allas läppar i VOC´s Cupklass i år. Men ett enda misstag i Eskilstuna innebar bilbygge istället för firande och samtidigt spetsade det också till tabelläget ordentligt. Patrik Lundberg vann i Eskilstuna och är på krigsstigen. Med en obligatoriskt räknad finaltävling och 35 poäng inklusive PowerStage-poäng att köra om så är det långt ifrån avgjort ännu. Charlie De Jong och Joel Norqvist ligger idag tre respektive fyra på exakt samma poäng. Det krävs strul för Robin och Patrik för att någon av dem ska kunna vinna serien men osvuret är bäst.
För att summera Cupklassen så liknar situationen väldigt mycket den i Elit B. Robin har allt i sin egen hand, kanske väljer han att säkra lite, köra för serien och öppna för annan vinnare i tävlingen som sådan. Gör han inte det så tror jag han vinner tävlingen också. Och känner jag Robin rätt så tror jag inte riktigt att ”säkra” är ett ord som han riktigt har förståelse för vad det betyder.

Isak Vikman säkrar SerieSegern i juniorerna SommarSerie
Det enda som är riktigt säkert redan på förhand är att Isak Vikman mycket välförtjänt kommer att säkra sin serieseger i SommarSeriens juniorklass på lördag.
– Marcus Persson som var den enda som i praktiken kunde utmana Isak tog en ordentlig holmgång med ett träd i Eskilstuna häromveckan. En Volvo 940 är som bekant seg och smällen var inte värre än att Marcus kunde ta bilen i mål, dessutom på god placering. Men bilen är, vad jag förstår, ännu inte i skick för att starta ytterligare en tävling så Marcus tvingas helt enkelt lämna walkover i kampen om SommarSerien. Oscar Östlund, som inte kunde utmana om seriesegern men väl kunde bjudit upp till kamp om segern i tävlingen dubblar med SRC i år och tvingas välja en start i Bresontrofén framför Nora. Men, Isak är också den som dominerat så han är en mycket värdig vinnare och ett väldigt spännande framtidsnamn i svenskt rally även om han kommer att defilera hem seriesegern nu på lördag. Stort Grattis på förhand från klassansvarigt, Isak. Vad månde bliva?

På lördag klockan 11:00 är det start i Järnboås, två mil norr om Nora. Jag vågar återigen utlova en dag med massor av maximalt högoktanig rallyunderhållning. Välkomna!


» Pressrelease från VOC Mekonomen Rally.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2019-09-13 14:01






Givande rallypremiär för Kristoffersson, trots problem.
© Oliver Alfredsen.Efter en avåkning på första sträckan kunde inte Johan Kristoffersson utmana om totalsegern i Sigdalsrallyt, men han fick viktig träning inför Rally Sweden och hade bra tempo under slutsträckorna.
- Vi är ändå nöjda med dagen. Det var en bra känsla, sammanfattar Johan.

Kristoffersson och...

Publicerad: 2020-01-19 20:13


Nya Fiesta R2t levererad i 100 exemplar.
© emotorsport.seM-Sport Polen står för byggnationen av Ford Fiesta R2t, de har just levererat ut 100 bilar av den nya R2t -19 modellen. Stor premiär för bilen var det i Rally Sweden 2019, då debuterade Junior WRC klassen med modellen.

Bilen är den hittills enda som går under Rally 4, men inom kort kommer konkurr...

Publicerad: 2020-01-19 09:45


Del 10; Vem kör vad 2020, bl.a. 'Mirage special' & Joel byter VOC mot Dansk Escort MK2:a!
© Dan JohannessonLite av en "Miragespecial" i denna tionde del i reportageserien, inleder gör vi hos Elinstanät rallyteam med Dan Johannesson. I höstas sågs han i Mitsubishi Mirage, men vad händer då nu?
- Vi kommer satsa på Rally SM i år igen, fjolårssäsongen blev tyvärr alldeles för kort då motorn i vår...

Publicerad: 2020-01-18 22:10


Svenska utmanarna i diket när Östberg körde hem Sigdalsrallyt.
© Mads Östberg.Sigdalsrallyt inledde rallyåret i Norge, ett 80-tal bilar gick för åtta sträckor under dagen, tre nyttjades dubbelt och alla kunde köras som planerat trots mildväder både före och under tävlingen.

Rekordstort antal Svenskar testade motståndet, men två av favoriterna försvann också redan på ss1, ...

Publicerad: 2020-01-18 20:17


Rovanperä vann Arctic Lapland Rally, Asumaa toppar Finska Mästerskapet.
© Anders Blomqvist.Efter fredagens miss när Kalle Rovanperä glömde skyddet i fronten på bilen inför ss3 har han idag kört hem samtliga sträcksegrar i Arctic Lapland Rally. Dagens inledande sträcka på 43km var Toyota Yaris WRC föraren 1:09,7 minut före Emil Lindholm i en Skoda Fabia R5. Men om kampen i mästerskapet där...

Publicerad: 2020-01-18 18:03


Del 9; Vem kör vad 2020, bl.a. Olsson med R5 i SM & NM och Bengt utökar BMW åkandet.
© Preben Berg, norsk-rally.com Frisk fläkt från Västkusten i Ford Fiesta R5, ett högt tempo från start på året och i allt högre tempo fortsatte säsongen. Men vad händer nu för Mattias Olsson?
- Största förändringen är att Erik Gustafsson kommer att sköta noterna och att vi under året ska jobba oss in i egenskrivna not...

Publicerad: 2020-01-18 10:25


Följ Sigdalsrallyt och Arcitc Rally under lördagen!
© Anders Blomqvist.Mildväder men bra med is på vägarna, fredagens rekognosering var hal för de 80-talet ekipagen i Sigdalsrallyt som inleder Norska Mästerskapet under lördagen. Åtta sträckor på 9,2 mil ska köras, flera kända sträckor.

Mads Østberg anför startfältet, nummer 1 på dörren i en Citroen C3 R5, VM föraren...

Publicerad: 2020-01-17 22:03


Rovanperä leder Arctic Rally totalt, Lindholm snabbast i Finska Mästerskapet.
© Anders Blomqvist.I Rovaniemi finns inte bara tomten och vintern, där finns också Finlands snabbaste rallyåkare över helgen. Första dagen av Arctic Lapland Rally med 91km över fem sträckor är avverkade.

De flesta trodde nog att Kalle Rovanperä i en Toyota Yaris WRC skulle plocka samtliga sträcksegrar, men det blev...

Publicerad: 2020-01-17 21:28


EKS Rally team presenterat, Ekström, Westlund och Thunström som förare.
© EKS Rally Team.EKS Rally team startar 2020 med Sigdalsally i Norge och gör det med tre bilar, precis som för Rally SM serien 2020. Idag har teamets förare rekognoserat och imorgon körs tävlingen. Ikväll presenterade så teamet sin bemanning inför året i ett inlägg på sociala medier.

- Vi är glada över att st...

Publicerad: 2020-01-17 18:57


Lista, 16 Junior WRC förare 2020 - två Svenskar!
© emotorsport.se16 ekipage till Junior WRC serien 2020, idag presenterade JWRC promotorn M-Sport de 16 anmälda som kommer från 11 olika nationer. Sju av förarna känns igen från 2019 när serien inleds i Rally Sweden om några veckor.

I priset för en vinst i årets Junior WRC serie står en Ford Fiesta R5 Mk II, 200 ...

Publicerad: 2020-01-17 17:10


Tidigare nyheter:
Rovanperä leder Arctic Rally totalt, Lindholm snabbast i Finska Mästerskapet.
EKS Rally team presenterat, Ekström, Westlund och Thunström som förare.
Lista, 16 Junior WRC förare 2020 - två Svenskar!
Efter dagens besked, totalt 13 vinterrallyn inställda.
SM-premiären Rally Bilmetro ställs in.
Östberg, Ekström, Kristoffersson, tuff kamp till lördagens Sigdalsrally.
Franska Bilsportförbundet ger tre talanger WRC chans 2020!
Oscar jagar JWRC satsning och Mikkelsen jagar Hyundaistyrning.
WRC statistiken talar för Hyundai 2020 - se unik tabell!
Stor Finsk rallypremiär i vintersäkra Arctic Lapland Rally.
Enormt intresse för Midnattssolsrallyt.
Snabba Australiensare, 100 bilar på 1:25 timmar till Midnattssolsrallyt - anmälan stängd!
Mares 54:e namn till Rally Sweden.
53 bilar till Rally Sweden, Solberg till JWRC.
Ikväll öppnar föranmälan till Midnattssolsrallyt.
Svenska förarna bakom tappet i startande till Rally Sweden.
20 anmälda för Rally Sweden Historic, förlängd anmälan månaden ut.
Kristoffersson tillbaka på snö och is.
Pontus Tidemand kör Rally Sweden i en Skoda Fabia R5.
Tidemand och Barth i Toksport WRT Fabia R5 till Rally Sweden.



Nyhetsarkiv:
[
2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]





Bloggar:



Nästa deltävling:
E-cupen:
FRRC-Specialen 13/04


Rally SM:
Rally Bilmetro 31-01/02


Rally VM:
Rallye Monte Carlo 23-26/01


Svenska RallyCupen:
Götenerundan 09/05




Foto från:
Novemberskölden.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Elektrikerna Marknadsnatta.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Vedumsmästerskapet i Bilrally.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Rikspokalen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



www.Autodoc.Se
 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2020.