Mastertrailer.

   
GNM Sweden AB

   
Mats Bilar

   
Carless Racing Fuels.

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WebTV & Video
  E-Cupen
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  BLOGG; FREDRIK
       ÅHLIN

  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

© M-Sport.
© M-Sport.
Pontus Tidemand genomförde Rally Turkey Marmaris enligt planen.

© M-Sport.
© M-Sport.
Full fart för Pontus och Ola, de fick chansen att testa på skiftande förhållanden i Turkiet.
Stabil insats och viktig utveckling för Tidemand i Turkiet.
PRESSRELEASE

Efter ett sju månader långt uppehåll från rally-VM, gjorde Pontus Tidemand comeback i det turkiska eventet. Han vet var han vill nå långsiktigt, bygger erfarenhet från grunden och värdesätter varje kilometer.
- Jag siktade på att göra en solid insats och det känner jag är precis vad vi har gjort" säger Pontus.

Som en av de svåraste och tuffaste tävlingarna i årets VM-serie var det ingen lätt match för Pontus att armbåga sig in i, särskilt med tanke på att han bara gjort två rallyn tidigare i den här bilen - då på snö, is och asfalt. Nu var det grus som gällde och den krävande utmaningen med höga temperaturer och extrema vägar med väldigt grovt grus, gör Rally Turkiet till en tävling i en klass för sig.

Pontus och hans norske co-driver Ola Fløene fick till en imponerande start på torsdagen. På kvällens publiksträcka satte de en tredje bästa tid, endast 1,6 sekunder från ledningen. Men följande dag fick inte en lika flygande start. En punktering på morgonens första sträcka bromsade upp den svensknorska duon, som både förlorade tid och placeringar under en och samma sträcka.

- Det är klart att man tappar flytet lite, men punkteringar är knappast förvånande eller oväntat här i Turkiet, säger Pontus. Med tanke på vår plan och strategi den här helgen kanske det inte var det mest förödande som kunde hända. Vi visste att vi ändå måste köra vårt eget race och inte jämföra oss för mycket med de andra som har betydligt mer erfarenhet.

Resten av fredagen var en svår prövning på sträckor som inte kan liknas vid några andra i VM och där många tampades med problem. Stora stenar som drogs upp i spåren på vägen och regn som började falla blev en påminnelse om vikten av att det inte bara är fart som räknas i Turkiet - att använda huvudet och dessutom ha turen på sin sida är minst lika viktigt.

Från tionde plats fortsatte Pontus och Ola att jaga utveckling och erfarenhet under lördagen på snabbare och bredare vägar. För varje sträcka inkasserade de nya lärdomar i och med att de var första bil på vägen och hittade en allt bättre känsla.

- Under de två sista sträckorna på lördagen kände jag att vi började hitta och komma in i rytmen. Vi inledde söndagen lika positivt och då startade vi dessutom näst först istället för först och kunde följa Tänaks linjer. Vi avslutade tävlingen med några av helgens bästa sträckor tidsmässigt för oss och det är ett bra besked att packa med oss hem, konstaterar Pontus.

På söndagens samtliga sträckor hängde Pontus bra med i tempot hos toppförarna och var inte långt efter. På tävlingens allra sista sträcka, där många av förarna gav allt för att få bonuspoäng, var Pontus inte mer än tio sekunder efter snabbaste tid. Det räckte till en nionde plats totalt.

- Inför rallyt sa jag att jag siktar på att göra en solid insats, inga hjälteinsatser, och det känner jag är precis vad vi gjort, säger Pontus.
- För att kunna vara med och kriga på riktigt inom en snar framtid måste jag få tid i bilen och jag måste få utmaningar för att växa in i det. Turkiet var en perfekt tävling ur det perspektivet. Vi har lärt oss massor och det finns fortfarande mycket kvar att lära, men erfarenhet är nyckeln och jag är väldigt glad och tacksam att jag fick chansen att köra här för att bygga vidare. Nu kommer vi hem med många stenhårda kilometer i bagaget och massor med material att analysera. Sen är vi redo för Wales!

Nästa tävling för Pontus är alltså Wales Rally GB som avgörs redan den 3-6 oktober.


» Pressrelease från Pontus Tidemand.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2019-09-15 14:09






TV-tablån för Rallye Monte Carlo, SVT & RedBull TV.
© Toyota Gazoo Racing.Rallye Monte Carlo i full gång, årets WRC premiär 16 sträckor med skiftande underlag, för den som inte är på plats finns mängder av timmar att följa tävlingen med ljud och bild, då alldeles gratis utanför WRC´s betaltjänst.

Sveriges Television och WebTV kanalen RedBull TV sänder båda från tävling...

Publicerad: 2020-01-24 05:38


Fyra Svenska ekipage i lördagens Lygnasprinten.
© emotorsport.seFina vinterförhållanden finns hos NMK Hadeland, där är vägarna i topptrim inför helgens Lyngnasprinten som lockar startfält större än NM. 86 bilar ses i listan där flera tar chansen att köra när möjligheten finns sedan Rally Finnskog ställdes in. Lördagens rally körs över fyra mil, det är tre sträck...

Publicerad: 2020-01-23 23:56


Följ fredagens sex sträckor i Rallye Monte Carlo.
© M-Sport.Tre sträckor, alla över två mil styck avgörs under fredagens förmiddag, första sträckan 8:36 och loopens sista inför lunch rullar igång 11:21.

Strax före klockan 14 har mekanikerna plockat på eftermiddagens däck när man rullar igång andra vändan över de tre sträckorna, kvällens sista sträcka sta...

Publicerad: 2020-01-23 23:50


Neuville chockade alla på ss2 i Monte Carlo, stora problem för M-Sport.
© Hyundai Motorsport.- Jag är glad att vara här, det var en större utmaning än jag trodde, det var orden från Ott Tänak efter att ss2 avslutats för den först startande ekipaget.

En klar sträcksegrare var Thierry Neuville, han var den ende som lyckades göra snabbare mellantider än Tänak rakt igenom, till mål 29...

Publicerad: 2020-01-23 22:09


Ogier snabbast, mardrömsstart för M-Sport när bilarna överhettade.
© Toyota Gazoo Racing.Det var Sebastien Ogier som inledde bäst, gjorde ss1 1,8 sekund snabbare än först startande Ott Tänak som var tvåa genom sträckan. Tiondelen efter var Toyotaföraren Elfyn Evans, tredjebilen med Kalle Rovanperä var femma genom sträckan i sin WRC debut.

Rovanperä bra med i debuten.
Fjärde t...

Publicerad: 2020-01-23 19:58


Monte Carlo, från torr asfalt på ss1 till snö och is på ss2!
© M-Sport.Väderrapporterna skiftar från sträckorna på Rallye Monte Carlo, men ss1 uppgavs vara mestadels torr i samband med att de tävlandes ekipage för isnoter rullade genom första sträckan, några partier med is fanns dock gömda.

När de kom för ss2 blev det mer noteringar, där ser det annorlunda ut. Halv...

Publicerad: 2020-01-23 19:56


Följ WRC premiären i Monte Carlo, tidsplan och resultat för kvällens två sträckor!
© Hyundai Motorsport.Om lite drygt en timma rullar bilarna iväg mot ss1 i Rallye Monte Carlo, årets första WRC deltävling och en spännande sådan när två av mästerskapsfavoriterna har bytt mellan teamen.

Tävlingen inleds 20:38 med ss1, Malijai - Puimichel på 17,5km, följs upp av ss1 med Bayons - Bréziers på 25,5km. En...

Publicerad: 2020-01-23 17:17


Ikväll startar Rallye Monte Carlo, två sträckor i mörker.
© Hyundai Motorsport.Casinot i Monaco, serpentinvägar i bergen, snö över Col de Turini - några spännande ingredienser när Rallye Monte Carlo inleder ikväll. Två sträckor körs under kvällen, start 20:38 rullar första bil, Ott Tänak ut på ss1. Klockan 22:26 startar så 25km långa Bayons - Bréziers. En lång dags väntan på s...

Publicerad: 2020-01-23 13:00


Flodins fanclub siktar på SM-start!
Patrik Flodin och hans co-driver Göran Bergsten har tidigare deklarerat att de inte kommer till start i årets rally-SM, vilket alla inte varit helt överens om.
- Jag har känt mig nöjd med rallyåka för ett tag och tänkte prioritera annat. Men killarna i teamet och fancluben har varit lite besvikna ...

Publicerad: 2020-01-23 05:41


Fords rallybil Fiesta WRC presenteras med ny nittiotalsinspirerad design.
© M-Sport.Nu presenteras Ford Fiesta WRC med en ny iögonfallande design inför FIA World Rally Championship 2020. Rallyteamet M-sport har sedan länge ett lyckat samarbete med Ford och i år kommer teamet att få köra en nittiotalsinspirerad EcoBoost-driven Ford Fiesta WRC, designad av grafikern Phil Dixon.

De...

Publicerad: 2020-01-22 21:52


Tidigare nyheter:
Flodins fanclub siktar på SM-start!
Fords rallybil Fiesta WRC presenteras med ny nittiotalsinspirerad design.
Vasily Gryazin lämnar rallycrossen för en rallycomeback.
McKenna och Fetela favoriter i ARA premiären, Sno* Drift Rally.
Summering av shakedown, Östberg nöjd, Solberg kör för erfarenheter och snabb Fiat R4.
Ogier snabbast på shakedown, raketfart på C3 i R5 klasserna.
Dennis Rådström kickstartar säsongen med fyra dagars test.
Se Rallye Monte Carlo shakedown live i vår WebTV avdelning!
Shakedown i eftermiddag, följ resultaten inför Rallye Monte Carlo.
Lappi trivs med lättkörd Fiesta WRC, jämför med Yaris och C3 WRC.
Inför Rallye Monte Carlo, tider, startande och nyheter.
Bara Ogier & Loeb i nya WRC bilar till Rallye Monte Carlo.
Dags för prisutdelning och fest i E-Cupen!
Westlund tillbaka efter svåra olyckan, gläds åt comebacken, nöjd med premiären.
Veckans TV tablå, 8 timmar från Rallye Monte Carlo med start ikväll!
Videofilmer från WRC förarnas tester inför Rallye Monte Carlo.
Hirvonen, Hänninen, Thiry - kända namn kör isnoter i Monte Carlo.
Varma vindar sätter käppar i hjulen för Nationella mästerskap.
Rally GB ersätter Chile i JWRC kalendern.
Dacia och Fiat redo för R4 debut i WRC serien, så ser Sandero och 500X R4 ut.



Nyhetsarkiv:
[
2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]





Bloggar:



Nästa deltävling:
E-cupen:
Prisutdelning för E-Cupen 2019 22/02


Rally SM:
Rally Bilmetro 31-01/02


Rally VM:
Rallye Monte Carlo 23-26/01


Svenska RallyCupen:
Götenerundan 09/05




Foto från:
Novemberskölden.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Elektrikerna Marknadsnatta.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Vedumsmästerskapet i Bilrally.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Rikspokalen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



www.Autodoc.Se
 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2020.