GNM Sweden AB

   
Mastertrailer.

   
Malexander Rallyvideo.

   
Mats Bilar

   
Carless Racing Fuels.

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WebTV & Video
  E-Cupen
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  BLOGG; FREDRIK
       ÅHLIN

  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

VOC SommarSerie avgjordes med NoraTrofén.
PRESSRELEASE

Nora MK bjöd på fyra högintensivt specialsträckor som trots att de totalt bara mätte 22 kilometer ändå blev till en jättefin och utslagsgivande tävling. På dessa blev VOC Mekonomen Rallys SommarSerie avgjord. Obligatorisk tävling i serien tillsammans med upp till fem poäng för snabbaste bil på sista sträckan öppnade upp för stora omkastningar i tabellerna. Snabbast runt tävlingens sträckning var Kristoffer Karlsson i Elit A. Dennis Persson segrade i Elit B och Robin Bäckström var snabbast i Cup-klassen. Isak Vikman var enda startande ungdom, tvingades tyvärr bryta men lyckades ändå bärga seriesegern.

Ett relativt litet startfält men kraftigt dominerat av en stort VOC-klass tog sig an Nora MK’s 22 kilometer specialsträcka där varje meter var av utmanande och klurig karaktär men av riktigt hög kvalitet. Helgen sammanföll med andra stora tävlingar i landet och en stor tävling i trakterna kring Uppsala varför konkurrensen tog ut sin rätt. När Nora MK dessutom fick lida av förlorade SS-kilometer till följd av vägägare som inte önskade rally på sina marker så slog det tyvärr på tävlingens tillgängliga specialsträckor. Tävlingen i stort löpte dock på fint med undantag för en ambulans som kollade till ett olycksdrabbat Suzuki-ekipage där de inblandade lyckligtvis klarade sig med mindre blessyrer.

– Redan i försnacket nämnde jag problematiken som Svenskt Rally står inför med tillgång på vägar därför jag lämnar den frågan därhän här. Istället kan jag konstatera att de vägar som Nora levererade oss tävlande i helgen höll utmärkt kvalitet och ställde riktigt höga krav på oss förare, precis som det ska vara i en final. Det tackar vi ödmjukast för, hatten av för Nora. Tävlingen då, jo den är ju obligatorisk final i vår SommarSerie vilket betyder att alla kan direkt addera inhämtade poäng till sin serie och därmed veta vad som krävs för att avancera eller bibehålla sin position. Borträknande av tävlingar med mera har vi i våra serier redan klarat av när vi kommer till finalen, säger klassansvarige Roger Fransson.

Nära fullständig perfektion för Kristoffer Karlsson i Elit A.
En poäng ifrån en maximal serie kommer Kristoffer Karlsson i SommarSerien efter att kört hem segern även i Nora. Han missar dock den maximala poängen (135 poäng) med en enstaka poäng då Joakim Larsson snuvar Kristoffer på den sista PowerStage-poängen. Joakim som slutar fyra i tävlingen gör en närmast ofattbar insats på sista sträckan och vinner denna med nästa sex sekunder. Tvåa i tävlingen var Emil Andersson som behövde ett frånfälle av Kristoffer för att kunna segra i serien. Andraplatsen säkrade dock dito i serien och Emils tre poäng på PowerStage skadade inte heller. Trea blev hemmaföraren Mikael Lönnström som med en fjärde plats på PowerStage tog ett ordentligt kliv i serien. Richard Gustafsson hade svårt att hitta rätt i rytmen i Nora men insatsen räckte likväl för att klättra upp på sista pallplatsen i serien. Sista PowerStagepoängen tog Joakim Ellner Landberg.

– Jag är så otroligt glad för Kristoffers skull att få ta hem SommarSerien och så välförtjänt. Så som han har kört denna säsong, imponerande. Hela säsongen har han visat att han här mannen att slå om man vill ha hem högsta priset men det var ingen som riktigt rådde på honom så segern i SommarSerien är mer än välförtjänt. Men ingen skugga ska falla på Emil Andersson som kämpar hela säsongen igenom och vid mer än ett tillfälle är där och håller Kristoffer på tårna. Emils andraplats är en stor bedrift och förtjänar all heder. Detta gäller för övrigt såväl tävlingen som serien. Likaså vill jag visa min djupaste respekt till Mikael Lönnström som blandar sig i toppstriden här på självaste finaltävlingen, riktigt bra jobbat och säkerligen ger det en bra skjuts i tabellen också. Och när vi ändå imponeras och gratulerar så vill jag rikta ett särskilt sådant till Joakim Larsson vars tid på PowerStage är mäkta imponerande. Att utan ha visat så här grymma takter plötsligt tvåla till Kristoffer, Emil och Mikael med mellan sex och åtta sekunder är häpnadsväckande på gränsen till ifrågasättande. Slutligen vill jag rikta ett stort grattis till Richard Gustafsson som med en genomgående stabil insats under säsongen tar en välförtjänt tredjeplats i serien.

Dennis Persson gjorde vad han behövde i Elit B.
Med en stabil ledning i serien behövde Dennis Persson inte leverera några toppresultat för att säkra seriesegern. Dennis verkade dock inte bry sig om det direkt utan körde sin tävling som han brukade och kunde inkassera maxpoäng med seger på PowerStage som lite extra på segern i klassen. Som tvåa fick vi se Tim Palmqvist som visade att tidigare resultat var långt ifrån några tillfälligheter och tar därmed tre andraplatser. Fyra tiondelar var dock allt som hade behövts för att ta tre poäng på PowerStage istället för två och därmed nå en tredje plats i serien. Istället var det Andreas Liljeberg som lyckades behålla den positionen efter en tredjeplats på PowerStage. Magnus Lindqvist kör stabilt dagen igenom och tar hem sista pallplatsen närmast hotad av klassansvarige Roger Fransson som kör in bara dryga två sekunder efter. Magnus Westman gjorde allt för att plocka den sista pallplatsen i serien och med en andraplats på PowerStage gav han sig själv förutsättningarna men det räckte tyvärr inte hela vägen. Sista poängen på PowerStage togs hem av Björn Kallin.

– Dennis Persson gjorde precis det ingen förväntade sig av honom. Han behövde egentligen bara köra i mål i Nora och säkra seriesegern men se det ligger inte för den gode Dennis som uppenbarligen kör snabbt även när han inte har bråttom. Stort grattis till segern både i tävlingen och i serien, det är du verkligen värd. Tim Palmqvist är en annan ung talang jag hoppas vi kommer få se mer av framöver, den killen kan verkligen köra bil snabbt något han visade redan i Eskilstuna och vidimerar ytterligare här. Magnus Lindqvist lägger ännu ett stabilt resultat till sin serie med denna tredjeplats och säkrar också andraplatsen i serien efter Dennis, bra jobbat och stort grattis.

Kampen bakom toppen var stenhård.
– För mig själv, Magnus Westman och Andreas Liljeberg skulle Nora handla om en sista chans att knipa sista pallplatsen i serien. Jag gjorde vad jag skulle (nästan) och körde fortast av trion på tre av dagens fyra sträckor. Andreas innehöll tredjeplatsen i serien innan start men när han kom inhaltande till service med en krökt bakaxel var blodvittringen total i min och Magnus bil, vi hade definitivt chansen. Inför sista sträckan hade vi båda chansen att klättra förbi Andreas med en riktigt bra PowerStage. Och vi laddade! I mål är jag fantastiskt nöjd med min prestation och men det visade sig inte hjälpa mot Magnus som tagit i ordentligt och tagit andra bästa tid på PowerStage, otroligt imponerande. Men jag måste lyfta på kepsen för Andreas, vad gör Stockholmaren? Med krökt bakaxel laddar han ur fullständigt på sista sträckan, kniper tredjeplatsen på PowerStage och med minsta möjliga marginal behåller han sin plats i serien, och det utan att rulla en enda gång i år, i alla fall hittills. Vi får bara gratulera. Jag måste säga att årets säsong med dessa herrar har varit fantastiskt rolig. Kampen en bit ner i resultatlistan märks sällan men undantagslöst hela säsongen har vi, som oftast delar både serviceplats och mekaniker, fightats om enstaka sekunder sträckor emellan. Det här är rallyutövande när det är som roligast och vi har vårt fina enhetsreglemente att tacka för det.

Robin Bäckström revanscherar sig med seger.
Efter en avåkning i Eskilstuna ville Robin Bäckström helt säkert revanschera sig och som han gjorde det. Full pott med seger i tävling och på PowerStage ger även seger i serien. Tvåa i tävlingen blir Oskar Nilsson som även tar andraplatsen på sista sträckan. Joel Norqvist kniper tredjeplatsen och även han likaså på PowerStage. Joels insats ger honom också tredjeplatsen i serien före Charlie de Jong som innan tävlingen hade lika många poäng. Patrik Lundberg låg tvåa i serien och hade ganska många poäng både upp och ned varför han framförallt behövde komma i mål med okej poängskörd. Han gjorde vad han behövde, säkrade andraplatsen och kunde dessutom få tillgodoräkna sig ytterligare en poäng från PowerStage. Fyra på PowerStage blev Charlie de Jong.

– Robin gjorde precis det jag förväntade av honom och som jag förutsade redan i ”införreportaget”. Jag kan bara lyfta på kepsen och gratulera till en helgjuten insats i Nora och hela säsongen. Riktigt bra jobbat. Det känns lite som alla kraftfulla adjektiv tagit slut och allt som kan sägas om Robin redan är sagt. Men tveklöst är att han varit helt outstanding i Cup-klassen i år och jag tycker lite synd om övriga deltagare vars insatser långt ifrån är något att skämmas för. En av dessa är ju Patrik Lundberg som tog en säker approach till tävlingen men vart där och pressat Robin under säsongen och tar hem en mycket välförtjänt andraplats i serien. Oskar Nilsson är en annan person som imponerat. Vi har inte sett mycket av Oskar under säsongen men han har kört fort när han visat sig, så också denna gång. På tal om bataljer så har ju Joel Norqvist och Charlie de Jong utkämpat en sådan och även om Joel är den som drar längsta strået så vill jag gratulera er båda till en fin insats. Slutligen också, självklart ett grattis till Patrik Lundberg som avslutade tävlingen med en fin insats på PowerStage.

Isak Vikman var snabbaste ungdom.
Isak Vikman var ensam i klassen i Nora. Tyvärr tvingas han bryta innan målgång men efter fotocellen på sista sträckan och får med sig minsta möjliga poäng. Förvisso var störste konkurrent i klassen med i Nora men efter en nära på, fatal skada för bilen i Eskilstuna så kom Marcus till start med bil i annan klass. Självklart kan han då inte tillgodoräkna sig poäng i klassens serier. Isak behåller därmed sin förstaplats i serien och tvåa blir Marcus Persson. Trea i serien blir Oscar Östlund.

– Tyvärr gick det inte hela vägen för Isak i Nora. Tiderna på sträckorna talar sitt tydliga språk men som så många rallyförare bittert fått erfara gäller det sig att ta sig hela vägen till slutmålet också. Vad jag förstått var det ett motorfäste som fått oljefiltret att gå sönder och tömma motorn på olja, något som uppdagades vid målgång på dagens sista sträcka. Det visade sig att motorn klarat sig så på det stora hela är det hela akademiskt då Isak därmed segrar i SommarSerien. Stort grattis! Stort grattis också till Marcus Persson och Oscar Östlund vars insatser säkrat andra- och tredjeplatsen i serien. Snyggt jobbat.”

Med detta gör vi bokslut över SommarSerien anno 2019 och gratulerar framförallt alla segrare men självklart därtill alla ekipage som levererat fina resultat under säsongen. Återstår i kalendern gör VOC Mekonomen Rallys finaltävling i SverigeSerien. Den går av stapeln 5 oktober i Örebro och självklart med efterföljande bankett och prisutdelning som traditionen bjuder. Håll utkik på klassens hemsida för mer information om detta och hur du anmäler dig till festen. Därmed tackar vi Nora MK till en fin tävling och önskar på återseende till Rikspokalen och det spännande MästarMötet som väntar då. Missa inte det, väl mött till dess.


» Pressrelease från VOC Mekonomen Rally.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2019-09-16 17:24






Givande rallypremiär för Kristoffersson, trots problem.
© Oliver Alfredsen.Efter en avåkning på första sträckan kunde inte Johan Kristoffersson utmana om totalsegern i Sigdalsrallyt, men han fick viktig träning inför Rally Sweden och hade bra tempo under slutsträckorna.
- Vi är ändå nöjda med dagen. Det var en bra känsla, sammanfattar Johan.

Kristoffersson och...

Publicerad: 2020-01-19 20:13


Nya Fiesta R2t levererad i 100 exemplar.
© emotorsport.seM-Sport Polen står för byggnationen av Ford Fiesta R2t, de har just levererat ut 100 bilar av den nya R2t -19 modellen. Stor premiär för bilen var det i Rally Sweden 2019, då debuterade Junior WRC klassen med modellen.

Bilen är den hittills enda som går under Rally 4, men inom kort kommer konkurr...

Publicerad: 2020-01-19 09:45


Del 10; Vem kör vad 2020, bl.a. 'Mirage special' & Joel byter VOC mot Dansk Escort MK2:a!
© Dan JohannessonLite av en "Miragespecial" i denna tionde del i reportageserien, inleder gör vi hos Elinstanät rallyteam med Dan Johannesson. I höstas sågs han i Mitsubishi Mirage, men vad händer då nu?
- Vi kommer satsa på Rally SM i år igen, fjolårssäsongen blev tyvärr alldeles för kort då motorn i vår...

Publicerad: 2020-01-18 22:10


Svenska utmanarna i diket när Östberg körde hem Sigdalsrallyt.
© Mads Östberg.Sigdalsrallyt inledde rallyåret i Norge, ett 80-tal bilar gick för åtta sträckor under dagen, tre nyttjades dubbelt och alla kunde köras som planerat trots mildväder både före och under tävlingen.

Rekordstort antal Svenskar testade motståndet, men två av favoriterna försvann också redan på ss1, ...

Publicerad: 2020-01-18 20:17


Rovanperä vann Arctic Lapland Rally, Asumaa toppar Finska Mästerskapet.
© Anders Blomqvist.Efter fredagens miss när Kalle Rovanperä glömde skyddet i fronten på bilen inför ss3 har han idag kört hem samtliga sträcksegrar i Arctic Lapland Rally. Dagens inledande sträcka på 43km var Toyota Yaris WRC föraren 1:09,7 minut före Emil Lindholm i en Skoda Fabia R5. Men om kampen i mästerskapet där...

Publicerad: 2020-01-18 18:03


Del 9; Vem kör vad 2020, bl.a. Olsson med R5 i SM & NM och Bengt utökar BMW åkandet.
© Preben Berg, norsk-rally.com Frisk fläkt från Västkusten i Ford Fiesta R5, ett högt tempo från start på året och i allt högre tempo fortsatte säsongen. Men vad händer nu för Mattias Olsson?
- Största förändringen är att Erik Gustafsson kommer att sköta noterna och att vi under året ska jobba oss in i egenskrivna not...

Publicerad: 2020-01-18 10:25


Följ Sigdalsrallyt och Arcitc Rally under lördagen!
© Anders Blomqvist.Mildväder men bra med is på vägarna, fredagens rekognosering var hal för de 80-talet ekipagen i Sigdalsrallyt som inleder Norska Mästerskapet under lördagen. Åtta sträckor på 9,2 mil ska köras, flera kända sträckor.

Mads Østberg anför startfältet, nummer 1 på dörren i en Citroen C3 R5, VM föraren...

Publicerad: 2020-01-17 22:03


Rovanperä leder Arctic Rally totalt, Lindholm snabbast i Finska Mästerskapet.
© Anders Blomqvist.I Rovaniemi finns inte bara tomten och vintern, där finns också Finlands snabbaste rallyåkare över helgen. Första dagen av Arctic Lapland Rally med 91km över fem sträckor är avverkade.

De flesta trodde nog att Kalle Rovanperä i en Toyota Yaris WRC skulle plocka samtliga sträcksegrar, men det blev...

Publicerad: 2020-01-17 21:28


EKS Rally team presenterat, Ekström, Westlund och Thunström som förare.
© EKS Rally Team.EKS Rally team startar 2020 med Sigdalsally i Norge och gör det med tre bilar, precis som för Rally SM serien 2020. Idag har teamets förare rekognoserat och imorgon körs tävlingen. Ikväll presenterade så teamet sin bemanning inför året i ett inlägg på sociala medier.

- Vi är glada över att st...

Publicerad: 2020-01-17 18:57


Lista, 16 Junior WRC förare 2020 - två Svenskar!
© emotorsport.se16 ekipage till Junior WRC serien 2020, idag presenterade JWRC promotorn M-Sport de 16 anmälda som kommer från 11 olika nationer. Sju av förarna känns igen från 2019 när serien inleds i Rally Sweden om några veckor.

I priset för en vinst i årets Junior WRC serie står en Ford Fiesta R5 Mk II, 200 ...

Publicerad: 2020-01-17 17:10


Tidigare nyheter:
Rovanperä leder Arctic Rally totalt, Lindholm snabbast i Finska Mästerskapet.
EKS Rally team presenterat, Ekström, Westlund och Thunström som förare.
Lista, 16 Junior WRC förare 2020 - två Svenskar!
Efter dagens besked, totalt 13 vinterrallyn inställda.
SM-premiären Rally Bilmetro ställs in.
Östberg, Ekström, Kristoffersson, tuff kamp till lördagens Sigdalsrally.
Franska Bilsportförbundet ger tre talanger WRC chans 2020!
Oscar jagar JWRC satsning och Mikkelsen jagar Hyundaistyrning.
WRC statistiken talar för Hyundai 2020 - se unik tabell!
Stor Finsk rallypremiär i vintersäkra Arctic Lapland Rally.
Enormt intresse för Midnattssolsrallyt.
Snabba Australiensare, 100 bilar på 1:25 timmar till Midnattssolsrallyt - anmälan stängd!
Mares 54:e namn till Rally Sweden.
53 bilar till Rally Sweden, Solberg till JWRC.
Ikväll öppnar föranmälan till Midnattssolsrallyt.
Svenska förarna bakom tappet i startande till Rally Sweden.
20 anmälda för Rally Sweden Historic, förlängd anmälan månaden ut.
Kristoffersson tillbaka på snö och is.
Pontus Tidemand kör Rally Sweden i en Skoda Fabia R5.
Tidemand och Barth i Toksport WRT Fabia R5 till Rally Sweden.



Nyhetsarkiv:
[
2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]





Bloggar:



Nästa deltävling:
E-cupen:
FRRC-Specialen 13/04


Rally SM:
Rally Bilmetro 31-01/02


Rally VM:
Rallye Monte Carlo 23-26/01


Svenska RallyCupen:
Götenerundan 09/05




Foto från:
Novemberskölden.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Elektrikerna Marknadsnatta.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Vedumsmästerskapet i Bilrally.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Rikspokalen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



www.Autodoc.Se
 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2020.