Carless Racing Fuels.

   
Mats Bilar

   
Mastertrailer.

   
GNM Sweden AB

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WebTV & Video
  E-Cupen
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  BLOGG; FREDRIK
       ÅHLIN

  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Final i VOC SverigeSerie toppad med både MästarMöte och Revanschen.
PRESSRELEASE

I helgen ska 2019-års jubileumssäsong i 30-åriga VOC Mekonomen Rallys extremt tajta SverigeSerie avgöras, faktum är att inte någon av klasserna är avgjorda förrän målflaggan faller på lördag eftermiddag. Platsen för bataljen är som tradition givit Örebro och Rikspokalen. Det är en supervital 30-åring som firar med flaggan i topp. Hela 82 VOC- ekipage luftar sig den här lördagen, det största VOC-startfältet i modern tid. Och hela 32 bilar till start enbart i högsta elitklassen är faktiskt det största A-startfältet någonsin. Kan man fira 30 år som rallyklass på bättre sätt än så. Otroligt häftigt och vilket styrkebesked att få fira så mogen ålder med att slå rekord i antal startande bilar. Och blotta storleken på startfältet ger också en föraning om hur oerhört tuff tävlingen kommer att bli.

Årets upplaga av VOC´s nationella kungaserie är oerhört tuff, inget är avgjort. Inklusive tävlingens avslutande PowerStage så står hela 35 fortfarande poäng på spel.
ha bli
– Vi fyller 30 år som klass utan att har blivit en klassikerklass - jag tror att många inte inser hur unikt det är i rallyvärlden. Det gör vi dessutom med över 700 aktiva bilar något som med stor säkerhet gör oss till världens största märkesklass. Och vi fyller år vitala, vi växer och producerar mästarämnen på löpande band. Faktum är att samtidigt med finalen så kör två ”VOC-killar” Tom Kristensson och Dennis Rådström om Junior VM guld i Wales, någon av dessa två kommer sannolikt att ta över äran och pokalen från förra årets vinnare Emil Bergkvist som alla vet också är en ”VOC-produkt”. Det är stort, oerhört stort, säger klassansvarig Roger Fransson.

Hedras den som hedras bör.

– Roger fortsätter, det är inte jag som ska ha äran för detta. Det är hela det fantastiska gäng som som jobbar, och har jobbat, med klassen ideellt och med en otrolig och till synes outtröttlig glöd. Allra mest ska dock Carleríc Johansson hyllas, mannen som tog initiativ till och som startade den här fantastiska och unika klassen för 30 år sedan. Carleric som självklart och traditionsenligt kommer att förära årets prisutdelning och fest med sin närvaro.

MästarMöte och Revanschen utanpå den vanliga finalen

Årets final är inte lik något annat år, inte bara på grund av klassens jubileum utan än mer för de speciella tävlingar-i-tävlingen som kryddar årets anrättning.

– Jag kommer därför inte heller på vanligt manér spekulera lika mycket om klassegrare den här gången. Istället konstaterar jag att hela åtta av SverigeSeriens vinnare av VOC´s högsta elitklass genom åren kommer till start nu när en ”Mästarnas Mästare” ska koras. Med bara lite mer flyt så hade herrarna kunnat vara elva. Mathias Gustavsson vinnare 2004 satsade så hårt i sina förberedelser att det slutade med en vådlig rullning. Bosse Hemmingson, vinnare 2007 åkte på kabeldragningsjobb uppe i fjällen och hann därför inte få den speciellt inköpta bilen i tävlingsskick. Och nära var det också att Emil Bergkvist, som tyvärr har avbrutit sin WRC 2 säsong lite i förtid av ekonomiska skäl, skulle komma till start i min fina 940, men han är inte riktigt återställd efter den krasch han var med om när han åkte CoDriver häromsistens. Att sedan Tom Kristensson och Arne Rådström inte kan komma till start har jag berört redan, att tävla om VM måste anses som ett högst legitimt skäl att avstå även ett MästarMöte.

Namnen som kommer till start i MästarMötet imponerar.

– Mats Karlsson, SverigeSeriens första vinnare 1993 och som också vann 1994, Billy Johansson som vann 1995 och sedan igen 1997. Joakim Hallkvist som vann både 2001 och 2002. Henrik Andersson som vann 2003. Anders Banger som vann 2009. Nicklas Carlson som vann såväl 2010 som 2011. Toppat med sentida vinnarna André Nygren 2017 och Lukas Kindgren i fjol, 2018. Blir inte det här ett superintressant MästarMöte så säg?

Många också hugade på Revanschen.

– Vi har toppat med ytterligare en tävling-i-tävlingen den så kallade Revanschen. Här får alla tidigare tävlande möjligheten att ytterligare en gång utmana sina övermän då de fajtades om högsta pallplatsen i SverigeSerien. Det här kommer också att bli en otroligt prestigefylld kamp, och frågan är om någon av alla dessa kombattanter ska lyckas slå denna kader av gamla mästare eller om någon av mästarna ska gå hem med både den stora MästarMötespokalen och den lika stora och mäktiga Revanschpokalen. Pokaler i alla ära, men störst av allt är förstås ändå prestigen, att vinna Mästarnas Mästare är minst sagt fint. På lördag eftermiddag vet vi hur det slutar.

Men, tävlingen som helhet då?

Det stora startfältet i Elit A bäddar för något alldeles speciellt.

– Att tippa detta är omöjligt. Men jag har ändå en känsla av att det tempo som 2019-års upplaga går i så kommer alla återfallsförare att få kämpa hårt. Jag tror att Kristoffer Karlsson i synnerhet men också Emil Andersson och Patrik Fredriksson blir riktigt svåra nötter att knäcka. Möjligen väljer Kristoffer att inte satsa fullt, bara han tar sig i mål så räcker de kassaskåpssäkra 10 poäng som det ger för honom att säkra det guld som han så många gånger tappat precis på mållinjen. Här har du mina troliga topp tre, trots deltagandet av alla gamla giganter.

Öppet också i Elit B.

– Oscar Jansson är tillbaka efter rullningen i Eskilstuna och tar upp kampen med årets dominant i lägre elitklassen, Dennis Persson. Men så säker som Dennis har varit det här året så krävs det nästan något problem för honom för att Oscar ska kunna plocka alla de 21 poäng han ligger efter och ytterligare en poäng som han behöver för att vinna. Men det är värt att lyfta på hatten för Oscar och samtidigt logga in hans namn i hjärnan för framtida följande. Han är en grym talang han också. Och vad kan bättre beskriva motivation än att ha rullat två bilar så tufft under säsongen att det krävt nybygge och att ändå vara med och slåss om slutsegern. Lite öppnare om bronsplatsen, Magnus Lindqvist kan te sig säker men såväl Simon Erlandsson och Andreas Liljeberg som Magnus Westman är redo att riskera en hel del för att ge Lindqvist en rejäl match. I det här klustret kunde undertecknad också ha haft ett finger med i spelet, jag och Lotta var otroligt nära Lindqvist och pallplats i Nora senast, men som klassansvarig är det tyvärr omöjligt att hinna köra finaltävlingen även om det svider en massa extra just i år med det här otroliga räjset.

Och i Cupklassen (C)?

Här har vi också en dominant i år, Robin Bäckström. Han leder med 15 poäng och jag tror det räcker för att Robin ska kunna säkra guldet om inget går riktigt fel. Men såväl Patrik Lundberg som Joel Norqvist har chansen, så osvuret är definitivt bäst. I själva tävlingen vill jag dock höja ett varningens finger för Daniel Jonsson som går ut med med högt startnummer efter att bara ha gjort en start i serien tidigare i år, men som jag brukar säga ibland: kom ihåg att jag sa det.

Efter tävling flyttar vi oss till Örebro Konserthus för stor prisutdelning och fest

Att klassen har prisutdelning och fest på något av stadens mer högklassiga etablissemang har också det blivit en fin tradition.

– I år är det Konserthuset och deras fashionabla restaurang UMAMI som bjuder på omgivningen. Där kommer vi att äta gott och samtidigt ska landets utan konkurrens största prisbord i en enskild klass att delas ut. Totalt är det priser för hela 200 000 kr som ska få sina slutliga ägare, ytterligare ett rekord. Och självklart slår vi också rekord i antal anmälda på festen, i år är vi tvåhundra, ett projekt i sig för klassansvarig bara att få det att fungera.

Välkomna till en garanterat mycket händelserik jubileumsrallyhelg signerad VOC Mekonomen Rally.


» Pressrelease från VOC Mekonomen Rally.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2019-10-03 21:32






Neuville chockade alla på ss2 i Monte Carlo, stora problem för M-Sport.
© Hyundai Motorsport.- Jag är glad att vara här, det var en större utmaning än jag trodde, det var orden från Ott Tänak efter att ss2 avslutats för den först startande ekipaget.

En klar sträcksegrare var Thierry Neuville, han var den ende som lyckades göra snabbare mellantider än Tänak rakt igenom, till mål 29...

Publicerad: 2020-01-23 22:09


Ogier snabbast, mardrömsstart för M-Sport när bilarna överhettade.
© Toyota Gazoo Racing.Det var Sebastien Ogier som inledde bäst, gjorde ss1 1,8 sekund snabbare än först startande Ott Tänak som var tvåa genom sträckan. Tiondelen efter var Toyotaföraren Elfyn Evans, tredjebilen med Kalle Rovanperä var femma genom sträckan i sin WRC debut.

Rovanperä bra med i debuten.
Fjärde t...

Publicerad: 2020-01-23 19:58


Monte Carlo, från torr asfalt på ss1 till snö och is på ss2!
© M-Sport.Väderrapporterna skiftar från sträckorna på Rallye Monte Carlo, men ss1 uppgavs vara mestadels torr i samband med att de tävlandes ekipage för isnoter rullade genom första sträckan, några partier med is fanns dock gömda.

När de kom för ss2 blev det mer noteringar, där ser det annorlunda ut. Halv...

Publicerad: 2020-01-23 19:56


Följ WRC premiären i Monte Carlo, tidsplan och resultat för kvällens två sträckor!
© Hyundai Motorsport.Om lite drygt en timma rullar bilarna iväg mot ss1 i Rallye Monte Carlo, årets första WRC deltävling och en spännande sådan när två av mästerskapsfavoriterna har bytt mellan teamen.

Tävlingen inleds 20:38 med ss1, Malijai - Puimichel på 17,5km, följs upp av ss1 med Bayons - Bréziers på 25,5km. En...

Publicerad: 2020-01-23 17:17


Ikväll startar Rallye Monte Carlo, två sträckor i mörker.
© Hyundai Motorsport.Casinot i Monaco, serpentinvägar i bergen, snö över Col de Turini - några spännande ingredienser när Rallye Monte Carlo inleder ikväll. Två sträckor körs under kvällen, start 20:38 rullar första bil, Ott Tänak ut på ss1. Klockan 22:26 startar så 25km långa Bayons - Bréziers. En lång dags väntan på s...

Publicerad: 2020-01-23 13:00


Flodins fanclub siktar på SM-start!
Patrik Flodin och hans co-driver Göran Bergsten har tidigare deklarerat att de inte kommer till start i årets rally-SM, vilket alla inte varit helt överens om.
- Jag har känt mig nöjd med rallyåka för ett tag och tänkte prioritera annat. Men killarna i teamet och fancluben har varit lite besvikna ...

Publicerad: 2020-01-23 05:41


Fords rallybil Fiesta WRC presenteras med ny nittiotalsinspirerad design.
© M-Sport.Nu presenteras Ford Fiesta WRC med en ny iögonfallande design inför FIA World Rally Championship 2020. Rallyteamet M-sport har sedan länge ett lyckat samarbete med Ford och i år kommer teamet att få köra en nittiotalsinspirerad EcoBoost-driven Ford Fiesta WRC, designad av grafikern Phil Dixon.

De...

Publicerad: 2020-01-22 21:52


Vasily Gryazin lämnar rallycrossen för en rallycomeback.
© emotorsport.seVasily Gryazin sågs precis som sin lillebror Nikolay ut att vara två ryska framtidsnamn inom rallysporten, men så sommaren 2015 förändrades allt för Vasily.

En olycka på motorvägen utanför Riga, på väg till Estland för rallytävling var Ryssen inblandad i en allvarlig trafikolycka, skadorna var st...

Publicerad: 2020-01-22 21:40


McKenna och Fetela favoriter i ARA premiären, Sno* Drift Rally.
© Fetela Rally Team.20 mil genom Atlanta, Michigans snöiga rallyvägar väntar de tävlande i helgens Sno* Drift Rally, premiär för American Rally Association 2020. 41 ekipage på startlinjen för arrangören, premiär brukar locka färre ekipage då flera tävlande inleder först till andra deltävlingen, dit är redan dubbelt så ...

Publicerad: 2020-01-22 21:23


Summering av shakedown, Östberg nöjd, Solberg kör för erfarenheter och snabb Fiat R4.
© Oliver SolbergNär shakedown summeras och stängt kan konstateras att mycket är sig likt, intressant start på säsongen där två av de tre titelfavoriterna bytt team. Sebastien Ogier in hos Toyota och snabbast direkt, kvar i Hyundai är tvåan Thierry Neuville. För regerande mästaren och nyblivne Hyundaiföraren Ott Tän...

Publicerad: 2020-01-22 20:34


Tidigare nyheter:
Flodins fanclub siktar på SM-start!
Fords rallybil Fiesta WRC presenteras med ny nittiotalsinspirerad design.
Vasily Gryazin lämnar rallycrossen för en rallycomeback.
McKenna och Fetela favoriter i ARA premiären, Sno* Drift Rally.
Summering av shakedown, Östberg nöjd, Solberg kör för erfarenheter och snabb Fiat R4.
Ogier snabbast på shakedown, raketfart på C3 i R5 klasserna.
Dennis Rådström kickstartar säsongen med fyra dagars test.
Se Rallye Monte Carlo shakedown live i vår WebTV avdelning!
Shakedown i eftermiddag, följ resultaten inför Rallye Monte Carlo.
Lappi trivs med lättkörd Fiesta WRC, jämför med Yaris och C3 WRC.
Inför Rallye Monte Carlo, tider, startande och nyheter.
Bara Ogier & Loeb i nya WRC bilar till Rallye Monte Carlo.
Dags för prisutdelning och fest i E-Cupen!
Westlund tillbaka efter svåra olyckan, gläds åt comebacken, nöjd med premiären.
Veckans TV tablå, 8 timmar från Rallye Monte Carlo med start ikväll!
Videofilmer från WRC förarnas tester inför Rallye Monte Carlo.
Hirvonen, Hänninen, Thiry - kända namn kör isnoter i Monte Carlo.
Varma vindar sätter käppar i hjulen för Nationella mästerskap.
Rally GB ersätter Chile i JWRC kalendern.
Dacia och Fiat redo för R4 debut i WRC serien, så ser Sandero och 500X R4 ut.



Nyhetsarkiv:
[
2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]





Bloggar:



Nästa deltävling:
E-cupen:
Prisutdelning för E-Cupen 2019 22/02


Rally SM:
Rally Bilmetro 31-01/02


Rally VM:
Rallye Monte Carlo 23-26/01


Svenska RallyCupen:
Götenerundan 09/05




Foto från:
Novemberskölden.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Elektrikerna Marknadsnatta.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Vedumsmästerskapet i Bilrally.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Rikspokalen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



www.Autodoc.Se
 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2020.