NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

© Nils-Brage Pettersson.
© Nils-Brage Pettersson.
Den här motorhuven fick vi lyfta av och på många gånger. Till slut la jag den vid sidan av bilen! Ja, intresset var stort kring den grön-gula Volvo PV:n från Ludvika. Alla verkar ha sett Adam Backström Motorsport på nätet, där ställ på bilen i full fart är mer regel än undantag! Viktor Norrback (fr.v), Adam Backström och Mathias Hellgren.

© Nils-Brage Pettersson.
© Nils-Brage Pettersson.
Lennart Eriksson MK Kopparberg tog bekvämt plats vid den snabba Volvo PV:n. Själv debuterade han i Morskogabacken 1977. Blev totaltvåa i SMK Örebros Bildelstrofén 1979. Om inte för att en efteranmäld Björn ”Nalle” Johansson dykt upp! Kom också på en tionde plats i A-förare special i Bergslagsrallyt 1979, i en 170 hästars Volvo 142. Fick ett återfall 1987 och då inhandlades en Opel Kadett. Den bilen såldes senare vidare till 'Byqvistarn' i Frövi.

© Nils-Brage Pettersson.
© Nils-Brage Pettersson.
Här har vi en bilkunnig person tillsammans med sin sambo Christina Dahlström. Ingen mindre än Bertil Maununen. En klippa för alla tvåtaktsåkande Saab-förare. – Jag började hos Saab-försäljaren Thappers i Örebro 1971. Arbetade som plåtslagare bl. a. Började hjälpa Nora MK:s snabbe Folke Egefalk och många andra. Byggde själv i ordning en Saab av 1964 årsmodell för Klassiska Rallycupen senare. Motorn byggd av Matti Pajula. Tävlade med den under några år i mitten av 90-talet. Tyvärr fick jag problem med hälsan och bilen såldes till Tyskland. Vilket jag ångrar än i dag!

© Nils-Brage Pettersson.
© Nils-Brage Pettersson.
Vad är det nu som kommer upp för backen? – Vi vänder oss om, vi hör det karakteristiska ljudet som bara en trimmad BMC har. Jäklars vilken fin hundkoja. Utrustad med störtbur och fullt tävlingsklar! – Om inte Coronan kommit, så hade vi kört Midnattsolsrallyt, berättar Magnus Nordqvist (t.h). Motorn har en utökad volym till 1293 cc, vassare kam och ger ca 85-90 hkr. Vi öppnar motorhuven och där är det skinandes blankt. Jag öppnar förardörren och det är en 'nybilsdoft' som kommer . Den är nyrustad berättar Magnus stolt. Pappa Arne Andersson (t.v) har en likadan koja som han kört Midnattsolsrallyt med 2017 och 2018. Man kan konstatera när man är så nära bilen, att i en hundkoja sitter man verkligen nära vägbanan.
Rallymingel vid Skogshyddan i Järnboås.
PRESSRELEASE

Tror aldrig det varit sådan trafik uppför den branta Skräddarbacken. Lördagen började annars med en timmes regn, men sen kom solen. Förste besökare var Göte Nygrens kartläsare Mikael Yliluoma. Han berättade om strapatser i rallyskogen. – Titta där, Göte kom på 11:e plats i A-förar Std B under Badarsvängen 1978. Bilarna började rulla in mot huset, en efter en. Som tur är hade jag utökat parkeringen till i år. Räknade ledigt med att få plats med 10 bilar. Jag hade det på känn, det var ju inte vilka rallybilar som helst som var på plats!

Det var inte bara klassiska rallybilar, resultatlistor och gamla tävlingsbilder som visades när man kom upp för Skräddarbacken. En meriterad konstnär visade sina akvareller i blandteknik och i experimentell konst, Karin Pettersson från Örebro.

Keramikern Jennie Henriksson, född och uppväxt i Gammelhyttan, visade sina avancerat tillverkad organiska kärl, innehållandes material från trakten.

Dessa två ingick i konstrundan Ljusstråk, som utgick från Nora. De historiska Rallybilarna och ”Rally i text o bild” var liksom vid sidan av. Men på samma plats!

En man lät sin hustru fotografera honom då han nästan kramade den röda Saab Sportens tak. Han la sitt huvud mot taket och log överlycklig. – Jag har haft en sådan här bil, en T-bil berättade han. Jag skulle ha haft kvar den! Vi öppnade motorhuven och han berättade om mekandet kring motorn och vad som stötte på problem ibland.

En man dök upp med jackan full av påsydda dekalmärken, han visade sig ha varit involverad i Ford-klubben under många år. – BURTON som det står på ”Bengas” ventilkåpa i Cortinan, är ett trimningsföretag i London som fortfarande existerar, berättade han.

Helt ljudlöst kom två cyklandes par gåendes uppför den branta Skräddarbacken. Vilken prestation! Konstföreningen Ljusstråk hade ett lotteri man deltog i om man cyklade runt och fick en stämpel införd i sitt häfte.

Akvarellmålning, keramik och rally, visade sig komplettera varandra bra, allt enligt besökarna. Det var en fantastiskt trevlig stämning i det soliga lite höstaktiga vädret.

Ja, vi fick lyfta på motorhuven många gånger i bilarna. Adams PV hade en hög ventilkåpa konstaterade vi, men det berodda på rullvippbryggan. Man var också fascinerad av den långa raka växelspaken i PV:n. Det var ingen vanlig M40 här inte!

En f.d. polis berättade om när han var med och introducerad Saab 99 Turbo för sina kolleger i slutet av 70-talet, utbildning, testning och information om bilen m.m.

Jag hörde två personer stå och prata om rallybilarna, varpå den ena sa. – Vilken bil skulle du välja om du skulle få? Det kom aldrig något svar. Inte så konstigt kanske, de var lika fina alla tre!

Alla besökare, män som kvinnor tyckte att det var roligt att se så gamla bilar. Dessutom i så fint skick! – Tävlar dom verkligen med bilarna? Jaa, svarade jag, idag är de här för uppvisning. Men snart är det tävlingsdag. Volvo PV:n ska delta i SM i Sandviken om två veckor. Att dom vågar tävla med så fina bilar, undrade många. Jo, men det här är entusiaster, skickliga förare och duktiga mekaniker.

Personligen tycker jag det är extra roligt med Ludvika-gänget. Unga människor som vill framåt i rallyspåret. I en gammal häftig topptrimmad PV. Dessutom med en duktig förar och kartläsarbesättning i. Omgivna av hänförda mekaniker.

Slutsummerat helgen Rally & Konst 2020, var alla inblandade väldigt nöjda och belåtna. Fantastiskt väder, många besökare och mycket trevliga människor. Sammantaget blev det en toppen helg!

- Hoppas vi ses igen, avslutar Nils-Brage Pettersson.


– Det här var nog annars lite av en favoritbil för mig, berättar Karl-Gustav Boström Hällefors MK och pekar på ”Knaggens” Volvo PV. Han började med O-tävlingar för att sedan gå över till VW 1500 S och rally. Snabbt ”böt” han upp sig till en Saab. En så kallad T-bil som han hämtade i Trollhättan 1970. Han fick den till reducerat pris. Körde Svenska Rallyt i slutet på 70-talet. – Men vi hamnade på taket vid Kloten, jag och Willy Andersson, med bara två sträckor kvar att köra! Min sista bil i tävlingssammanhang blev en pilgrön VW 1303 S.


Det kom en skur strax innan stängning söndag. Vad vore rallylivet utan kunniga arrangörer, dessa skickliga funktionärer som har ”koll” på allt runt omkring? Den administrativa personalen som gör allt för att förare och kartläsare bara kan åka rally! Ja, en sådan person är Anette Pettersson, smålandstjejen som flyttade upp till Örebro i mitten av 70-talet. Meritlistan kan göras lång, vägvakt, funktionärslicens, tävlingsledare, ordförande, styrelsemedlem i västra bilsportsförbundet, m.m. Hon hjälpte senast till under Slottsprinten i juli i år. Vid kartläsarsidan står ”Co-drivern” själv, Per-Erik ”Beppe” Svensson. Han startade faktiskt sin karriär hos undertecknad. – Det var i Kvastadansen Kalmar 1978. Vi kom några kilometer in på första sträckan, sen gick kopplingen i Amazonen, det var bara att bryta. Egentligen var det Ronny Wallberg, snabb Std. B-förare som fick in mig till Teknis MC, berättar ”Beppe”. Som sedan mest åkt med fortåkaren Staffan Bergdahl. – Först i en 142:a, därefter Ascona B, Audi 80 Qattro, Mazda 323. Inga dåliga bilar, men värst tror jag var Toyota Corollan som var en WRC-bil! Men Ford Escorten, RS 1800 han har nu, går inte av för hackor heller. Eller som engelsmännen brukar säga ”Världens bästa rallybil”!

Publicerad: 2020-09-07 20:12






50-års jubilerande Säffle MotorClub laddar för rallyfest 28:e juni.
© Säffle MC.Den 28:e juni går Seffle Citymotorchallenge av stapeln i centrala Säffle, sträckan är känd från Asfaltsprint-SM 2022 och var väldigt uppskattad av både förare och publik.
Sträckan mäter dryga 2,5 km och körs tre gånger med målgång precis utanför stadshuset i centrala Säffle!

Serviceplatsen är oc...

Publicerad: 2025-06-15 20:31


Foto från Borås Bil Rallysprint.
© emotorsport.seToarps MK hade plockat fram två sträckor som gick dubbelt när Svenska Sprintrallycupen kom på besök, fullt med 80-talet startande som tävlade i stekande sommarsol under lördagen. Segern totalt tog Kristian Johansson i VW Golf som bakom sigh ade Tobias Pettersson i Mitsubishi Lancer som 4wd vinnare. ...

Publicerad: 2025-06-15 20:28


Ackesten snabbast totalt i GuttstaSprinten.
Efter tre åk på Norsabanan tog GuttstaSprinten målgång, deltävling för Historiska Sprint & Back Cupen med svalt intresse med bara tio gammelbilar.

Snabbast av dem åkte Jörgen Jansson i Opel Ascona B där Tommy Dahlgren i VOlvo 142 var tvåa, 12 sekunder bakom. Robert Asp i Tooyta Starlet och Lars G...

Publicerad: 2025-06-15 20:21


Carlberg kör hem Junior ERC klassen, rycker i mästerskapet!
© Henrik Åkeson, Henrikrallyfoto.Calle Carlberg och Jörgen Eriksen kunde slå av på tempot mot slutet när marginalen var stor, 2:23 minuters marginal till britten Ioan Lloyd som då plockade in 12 sekunder på avslutningen där Calle tog det lugnt och säkrade segern för Opel Motorsport. En bra pott med poäng för Svensken när Junior EM ...

Publicerad: 2025-06-15 17:25


Sesks kör hem Rally Poland, Reiersen fyra och Johansson sjua!
© Henrik Åkeson, Henrikrallyfoto.- Som jag sagt tidigare, alltid trevligt att vara tillbaka i Polen och i MRF-kostymen, så konstaterar Martins Sesks sin minutseger i Rally Poland, årets fjärde ERC deltävling. Lettländaren hade ett moment i början av fredagen som tog tid och kunde kostat rallyt, tempot hölls högt även restera...

Publicerad: 2025-06-15 17:03


Tight i Volvo Euro Cups Standardklasser.
© emotorsport.seSå då är tabellerna klara efter cupens femte deltävling som gick i helgen i Norska Björkelangen med Rally Aurskog-Höland. Entävling med 9 SS på riktigt snabba grus sträcker med inslag av asfalt och stundtals riktigt tekniskt. Det blev norsk seger i både VEC1 & VEC2 där det nu börjar bli tight i båda...

Publicerad: 2025-06-15 13:44


Reiersen och Carlberg sträcksnabbast - tre sträckor kvar i Rally Poland.
© emotorsport.seSöndagens tre första sträckor i ERC Rally Poland avverkade där Isak Reiersen, Jon Armstrong och Martins Sesks toppat sträckorna. På andra sträckan lade rallytvåan Roope Korhonen bilen på taket och bröt rallyt.

Sesks kan efter Korhonens rullning gå lugnare mot segern, Lettländaren nu 41,4 sekunder...

Publicerad: 2025-06-15 11:25


Booth vann Southern Ohio Forest Rally - kylproblem stoppade Svensk Volvoseger.
© American Rally Association.Amerikanska Southern Ohio Forest Rally avslutat med Ryan Booth i Skoda Fabia RS Rally2 som vinnare efter de 20 specialsträckorna. En tävling på 18 mil grusvägar med inslag av asfalt som avgjordes i 33 gradig värme och väldigt hög luftfuktighet som satte besättningarna på prov i de stekheta bilarna.
...

Publicerad: 2025-06-15 11:03


Ny triumf för Brynildsen, sekundfight till mål i Aurskog-Høland Rally.
© emotorsport.seNorska mästerskapet och Volvo Euro Cup tävlade i Aurskog-Høland Rally med sträckor inte långt från Svenska gränsen. Arrangör NMK Aurskog-Høland med nio sträckor på 75km, flera sträckor välkända för de Norska åkarna.

Fyra sträckor fram till service där Eyvind Brynildsen och Frank Tore Larsen plock...

Publicerad: 2025-06-14 22:34


Kristian vann, 2wd seger totalt i Borås Bil Rallysprint.
© emotorsport.seBorås Bil Rallysprint med Toarps MK som arrangör, två sträckor i utkanten av Borås kördes dubbelt - rekognosering inför start då Svenska SprintRallyCupen körde deltävling. En solig och varm dag - årets första riktiga sommarrally - för de tävlande där dammet stundtals låg tjockt inne i skogen. Första...

Publicerad: 2025-06-14 21:35


Tidigare nyheter:
Booth vann Southern Ohio Forest Rally - kylproblem stoppade Svensk Volvoseger.
Ny triumf för Brynildsen, sekundfight till mål i Aurskog-Høland Rally.
Kristian vann, 2wd seger totalt i Borås Bil Rallysprint.
Sesks toppar Rally Poland - Reiersen femma - Calle dominerar Junior ERC.
Grahn körde hem Bresontrofén.
Norske rallyjunioren på gång, presenterar långsiktig NM, ERC och WRC satsning.
Sordo rattar Porsche 992 Rally GT i Belgiska Ypres Rally.
Bresontrofén, Borås Bil Rallysprint, Aurskog-Høland Rally och Rally Poland bland rallyn att följa.
Svenskarna bra med i Junior ERC klassen på korta ss1 i Rally Poland.
Reiersen trea på kvalet inför Rally Poland, snart start på ss1.
Årets SverigeSerie går vidare i Rasbo med Bresontrofén.
Historiska Sprint & Back Cupen kör på söndag i Guttstasprinten.
Följ Mille och Isak på eftermiddagens kval inför Rally Poland, Resultat & WebTV.
Stort intresse för Skilling 500.
Fullsatt sprinttävling hos Toarps MK, Borås Bil Rallysprint.
Nio sträckor på 11 mil i höstens South Swedish Rally från Olofström.
Följ fredagens shakedown inför ERC Rally Poland.
Ekrundan, en av årets billigaste rallytävlingar?
100-talet åkare till Upplands DM och VOC i Bresontrofén.
Back SM kör vidare, två deltävlingar på Kåtmyrabanan med 38 rallyekipage.



Nyhetsarkiv:
[
2025 ][ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]






Nästa deltävling:
E-cupen:
Polkatrofén 16/08


Rally EM - ERC:
Rally di Roma Capitale 04-06/07


Rally SM:
KR Snapphanerallyt 08-09/08


Rally VM - WRC:
EKO Acropolis Rally Greece 26-29/06


Svenska RallyCupen:
Kullingstrofén 02/08




Foto:
Borås Bil Rallysprint.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Bauhaus Royal Rally of Scandinavia, lördag.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Bauhaus Royal Rally of Scandinavia, fredag.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Bauhaus Royal Rally of Scandinavia, torsdag.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.