Mastertrailer.   

   
MaxSport   

   
GNM Sweden AB   

   
Carless Racing Fuels.   

   
Mats Bilar   

   
Gulf / GN Motorsport Sweden   

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WebTV & Video
  E-Cupen
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER




© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Snabbt, tufft och händelserikt när SverigeSerien körde i Kil tillsammans med SM.
PRESSRELEASE

Årets upplaga av Rally Killingen var en riktig utmaning. Tuffa och snabba vägar som innehöll det mesta. I VOC Mekonomen Rallys högsta elitklass kunde Emil Andersson stoltsera med en andra raka seger. I Elit B var det Tim Lagerstams tid för viktoria. Och i Cupklassen fick Jonas Karlsson kliva högst upp på prispallen.

Kil med sina snabba vägar passar bra för bilarna i VOC. Det underströks med eftertryck av klassens förare som placerade sig högt i totallistan. Inför rallyt spekulerade klassansvarig en del om hur VOC´s elit skulle stå sig gentemot GrF´s dito nu när man för ovanlighetens skull möts på samma vägar. Hur gick det?

– Om vi börjar i den änden så måste jag återigen understryka att jämförelsen haltar. Vi i VOC rekognoserar inte sträckorna utan kör rakt av på arrangörsnoter, det är förstås en gigantisk fördel att få reka sträckorna och göra egna noteringar. Utanpå det så är det homologerade GrF bilar som tävlar i SM och dessa bilar har ett friare reglemente och därför en rad fördelar gentemot våra hårt reglerade tävlingsbilar i VOC. Detta sagt så gick det ändå precis som jag förutspådde. Det var bara en GrF åkare som klarade att åka i ”VOC tempo”, vinnaren i GrF Isak Arvidsson hade blivit trea om även vi i VOC hade räknats in i SM. Resten av GrF fältet ligger rejält efter eller har brutit och detta trots alltså de handikapp som vi i VOC har lämnat till dem.

Men varför är det så här? Det är i ju ändå i GrF som det tävlas om SM i Rally Standardklass?
– Varför kan jag förstås bara spekulera om. Men det enkla svaret tror jag är att konkurrens fungerar i rally precis som överallt annars. Vi i VOC är en jättestor klass fullspäckad av jätteduktiga förare, det driver utveckling. Hos oss har vi också fokus på prestationen från förare, CoDriver och team. Inte på bilen. Utanpå det så har vi i VOC en otrolig gemenskap. Vi hjälps åt och delar med oss av goda tips. Summa summarum så är det bara att konstatera fakta. Det är VOC som utvecklat förartalangerna som ”vill något” med sitt rallyåkande under flera årtionden. Och det tänker vi fortsätta att göra under långt tid till. SverigeSerien är cupen att köra även om vi inte har formell svenskt mästerskaps status.

Men hur gick det då i tävlingen?
Emil Andersson i Elit A … igen!
Emil Andersson har bytt tillbaka till sin gamla tävlingsbil, bilen han haft så många framgångar i. Kanske är det en del av förklaringen till att det går så fantastiskt bra för honom igen.

– Med en andra raka seger så har Emil och CoDriver Kim Raséus tagit ett rejält grepp om SverigeSerien totalt. Men den här gången var segern inte självklar. Hela dagen gick duon en rejäl holmgång mot Dennis Persson med Fredrik Rudmalm i högerstolen. Växlade i ledning när dammet lagt sig så var det Emil som knep segern med måttliga 2,3 sekunder. Vilken fajt! Grattis Emil och Dennis, din seger är inte långt borta.

Men tipset att det skulle vara en revanschsugen Kristoffer Karlsson i högsätet, det sprack?

– Njae, jag lyfte ju Emil också tydligt och Kristoffer slutade på en fin tredje plats och detta trots att han hade bromsproblem hela dagen och fick dubbelpumpa i varje inbromsning, ett mandomsprov bara att ta bilen i mål med det felet, ännu grymmare att åka in på tredjeplats i en av svenskt rallys allra tuffaste klasser. Patrik Fredriksson som jag också lyfte ledde ända fram till SS7 men åkte av på dagens nästa sista sträcka så jag var inte borta i tipset där heller. Det är bara Dennis som jag måste be om ursäkt till för att jag inte hade med i försnacket. Men, så här är det i en så tuff och bred klass som vi är. Det är många som kan lägga sig i slutstriden.

Tim Lagerstam i lägre elitklass.

Klassansvarigs tips i Elit B gick ändå sämre. Segrande Tim Lagerstam fanns inte alls med i Rogers förhandstips.

– Jag stack ut hakan och sa att jag brukar ha bra utfall, man brukar ju säga att högmod går före fall. Tim Lagerstam borde jag absolut haft med i förhandtipset speciellt när vägarna är så snabba som dom är i Kil.

Tim inledde med en sträckseger redan på SS1. På SS2 kontrade favorittippade Robin Bäckström. Men hans rally slutade med en brutal rullning, han rullade fyra varv redan på SS3. Lyckligtvis var rullningen mjuk och ut på en åker så besättningen klarade blåslagna och med onda kroppar men tämligen oskadda. Därifrån tog Tim över taktpinnen definitivt.

– Under rallyts andra halva så hade Magnus Lindkvist med Codriver Sara Ridde ätit taggtråd och kämpade sig närmare och närmare Tim. Men när målflaggan föll på sista sträckan så hade Tim Lagerstam och CoDriver Andreas Broberg ändå 4,3 sekunder tillgodo och kunde fira segern. Stort grattis Tim och Andreas.

Bakom Tim och Magnus så tog Magnus Westman en på förhand tippad tredje pallplats.

Jonas Karlsson tog sin första seger i Cupklassen.

I den stora Cupklassen, VOC C så stämde förhandstipset desto bättre.

– Rent teoretiskt så borde den här stora klassen där förarna dessutom hela tiden tar älgakliv i sin utveckling vara allra svårast att tippa. Inte desto mindre så satt tipset i VOC C som en fläskläpp. Jonas Karlsson för dagen med CoDriver Fredrik Bergström tog planenligt segern, såvitt jag vet hans första. Och det i hård fajt med lika förhandstippade Daniel Jonsson med Codriver Peter Söderlund. Bakom dem, precis också som jag förutspådde, en förare jag inte riktigt hade full koll på: Linus Flodin från hemmaklubben Kils MK med Tobias Fredriksson i hans VOC 940:s högerstol. Jättegrattis till hela gänget för fantastiska prestationer. Lika bra att ni förbereder er för ni kommer att fajtas mycket och hårt under lång tid framöver.

Stor teknisk kontroll av hela VOC Mekonomen Rally fältet.

På plats i Kil fanns både VOC´s tekniska chef Björn Kallin och hans support/koordinator Rickard Gustafsson. Och dom gjorde ett jättejobb. Kollade både kamaxlar och diffar på alla VOC bilar.

– Ett grymt jobb av Björn och Rickard. Det är superviktigt att hålla koll på tekniken i en hårt begränsad enhetsklass som vår. Vi vet att det finns andra likande klasser där de tekniska kontrollera är näst intill obefintliga. I VOC har vi i alla tider kollat mer än andra klasser, det kommer vi fortsätta att göra. Det är en överlevnadsfråga för klassen att se till att reglementet efterlevs. Bilarna ska vara korrekta och det ska avgöras ute på sträckorna, inte hemma i garagen.

Vi behöver knappast kommentera att trots den omfattande kontrollen så upptäcktes inga fel. Alla diffar och alla kamaxlar var korrekta. Några förare fick kommentarer om andra saker som upptäcktes på deras bilar men det var enklare fel som inte har någon inverkan på bilarnas prestanda. Dessa förare fick som sig brukar en notering och medföljande tillsägelse att åtgärda detta till nästa tävling.

Med detta och ett stort tack till tävlingsledningen i Kil lägger vi årets upplaga av Rally Killingen till handlingarna. Det krävs nog ingen Einstein för att inse att vi med all sannolikhet ses om ett år igen.


» Pressrelease från VOC Mekonomen Rally.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2021-08-16 19:04






Sju tävlingar för Historic Rally Trophy i södra Finland 2022.
© emotorsport.seFinska Historic Rally Trophy körs för historiska bilar, för nästa år ses sju deltävlingar där två körs på vinterväg och resterande fem på grus - alla i södra Finland.

Serien körs med sex kategorier och delar av dem notade. FIA HTP handling är obligatorisk, år 2007-> och varje arrangör har egen ko...

Publicerad: 2021-11-30 19:32


Kalendern klar för Volvo Euro Cup 2022, en skön mix av rally på asfalt och grus.
© Stefan Helin.Kalendern är satt för Volvo Euro Cup 2022, vi har samlat ihop sju riktigt fina tävlingar runt om i Europa. Kalendern ser ut enligt följande säger cupgeneral Ted Malm.

12-13/3: Zuiderseerally, Holland 170km - Asfalt
30/4: Anderup El Rally Assens, Danmark, 80km - Asfalt
20-21/5: Sachsen Rally, Ty...

Publicerad: 2021-11-29 18:48


Händelserik avslutning på Roger Albert Clark Rally, Porscheåkande Champion vinnare, Lindén svensk klassvinnare.
© Roger Albert Clark Rally.Under sena eftermiddagen tog de tävlande i Roger Albert Clark Rally målgång efter fyra av fem tävlingsdagar, lördagens tvingades strykas med anledning av storm och snö. Måndagen innehöll fem sträckor!

Det blev händelserikt redan på måndagens första sträcka, på Walters Arena fick de två bilarna i ...

Publicerad: 2021-11-29 17:03


Bröderna Gryazin i en klass för sig.
© emotorsport.seBröderna Gryazin dominerade Rallijsprints Latvija som kördes under söndagen, efter 43 minuters körning på tio sträckor, mestadels vintervägar hade de båda bröderna showat hem toppen i rallyt.

Nikolay i Skoda Fabia Rally2 tog fem sträcksegrar och körde hem segern 22 sekunder före brorsan Vasily - ...

Publicerad: 2021-11-28 21:27


Pritchard rullar ur Roger Albert Clark Rally, Lindén leder med PV´n.
© Roger Albert Clark Rally.Efter att lördagens etapp ströks av säkerhetsskäl, nedblåsta träd över och intill vägar samt tjockt snötäcke på vissa delar gjorde att arrangören av Roger Albert Clark Rally strök etappen. Omlokalisering och omstart under söndagen, etappen blev närmare timman försenad när sträckor som välkända VM st...

Publicerad: 2021-11-28 20:38


Omkastningar i Grus SM kalendern, fem deltävlingar kvar.
© emotorsport.seOmkastningar i Grus SM kalendern för 2022, på SM seriens hemsida presenteras en uppdaterad kalender för sommarens sprintar på grus.

I den nya kalendern saknas både Hagforssprinten hos Hagfors MK och Falerumsbacken med Åtvidabergs MK som arrangör. In som ny arrangör ses istället Älmhults MK med B...

Publicerad: 2021-11-28 09:59


Storm stoppade lördagens tävlande i Roger Albert Clark Rally.
© Roger Albert Clark Rally.Lördagens etapp av Roger Albert Clark Rally ströks helt, det med anledning av den storm som drog in över skogarna under fredagskvällen ihop med regn och snö. Redan fredagens avslutande sträckor blev händelserika när träd föll över såväl sträckor som transport, något som gjorde både publik och funkti...

Publicerad: 2021-11-27 14:34


Tre svenska ekipage anmälda till Norska Romjulsrallyt strax före nyår.
© Preben Berg, norsk-rally.comSom vanligt väljer flera Svenska ekipage att avsluta rallyåret och starta upp det nya strax före nyår med Norska Romjulsrallyt. Anmälan för tävlingen med 11 mil special där tre sträckor körs två gånger har varit öppen ett tag.

Tävlingen körs 29:e december och just nu 50 anmälda, senaste Svenska e...

Publicerad: 2021-11-27 11:35


Premiär för Supercupen 2022 i Hälsingerallyt, anmälan öppnad.
© SMK Hälsinge. SuperCupen 2022 startar i Hassela med Hälsingerallyt där SMK Hälsinge står för arrangemanget. Tävlingen ingår också i Nedre Norras FM serie och körs 22:e januari.
- Tävlingen körs på byvägar med både skog och öppna fält i snösäkra Hassela, 4 sträckor på tillsammans 75km, totallängd hela rallyt...

Publicerad: 2021-11-27 11:05


Pritchard före Champion i Roger Albert Clark Rally, fortsatt svensk ledning.
© Roger Albert Clark Rally.Jason Tauber Pritchard är ensam ledare i Roger Albert Clark Rally efter fredagens åtta specialsträckor, totalt 12 av rallyts 31 sträckor körda när helgen tar vid - men resultatrapporteringen haltar.

Pritchard med Ford Escort MK2 har hållit tempot uppe, ett par sträcksegrar under fredagen och ledn...

Publicerad: 2021-11-26 21:36


Tidigare nyheter:
Pritchard före Champion i Roger Albert Clark Rally, fortsatt svensk ledning.
Vem blir årets Codriver?
Barrett och Pritchard i topp av Roger Albert Clark Rally efter fyra sträckor.
Ett SM-tecken försvinner 2022, men vilket?
Så körs Junior WRC serien 2022, debut för Rally3 i Rally Sweden.
5 dagar, 31 sträckor, 50 mil, 150 bilar och en Svensk till Roger Albert Clark Rally.
70 rallyn genomförda i år, liten ökning mot 2020!
Lindholm klar för Skodas fabriksteam i Finland 2022, siktar också internationellt!
Mikkelsen fortsätter i WRC2 med Skoda 2022 - siktar även på Rally1 starter.
Lindholm WRC3 trea trots allt, Ingram prickad.
Karriärsbästa i säsongsavslutningen för Solberg jr.
Solberg kör Hyundai i20 Rally1 i Rallye Monte Carlo och Rally Sweden 2022.
Ogier, Mikkelsen, Rossel och Pajari mästare 2021.
Ogier och Ingrassia vinner ACI Rally Monza, mästare för åttonde gången!
Ida summerar helgens Rally Costa Brava, klasseger med Hedlund.
Hedlund bäste Svensk totalt i Rally Costa Brava, Johnsens lärde sig Sierran!
WRC final, följ söndagens tre sträckor med Solberg som femma!
Lukynauk vann Rally Islas Canarias, Llarena tvåa i tävling och mästerskap.
Solberg femma i ACI Rally Monza när Ogier går mot seger och titel.
Ogier leder, Solberg femma - fem sträckor kvar i ACI Rally Monza.



Nyhetsarkiv:
[
2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]





Nästa deltävling:
E-cupen:
- - - - - - 00/00


Rally SM:
North Rally 07-08/01


Rally VM:
Rallye Monte Carlo 20-23/01


Svenska RallyCupen:
Götenerundan 07/05




Foto från:
Novemberskölden.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Elektrikerna Marknadsnatta.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Göhlins Skilling 500, del 2.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Göhlins Skilling 500, del 1.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2020.