NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Snabbt, tufft och händelserikt när SverigeSerien körde i Kil tillsammans med SM.
PRESSRELEASE

Årets upplaga av Rally Killingen var en riktig utmaning. Tuffa och snabba vägar som innehöll det mesta. I VOC Mekonomen Rallys högsta elitklass kunde Emil Andersson stoltsera med en andra raka seger. I Elit B var det Tim Lagerstams tid för viktoria. Och i Cupklassen fick Jonas Karlsson kliva högst upp på prispallen.

Kil med sina snabba vägar passar bra för bilarna i VOC. Det underströks med eftertryck av klassens förare som placerade sig högt i totallistan. Inför rallyt spekulerade klassansvarig en del om hur VOC´s elit skulle stå sig gentemot GrF´s dito nu när man för ovanlighetens skull möts på samma vägar. Hur gick det?

– Om vi börjar i den änden så måste jag återigen understryka att jämförelsen haltar. Vi i VOC rekognoserar inte sträckorna utan kör rakt av på arrangörsnoter, det är förstås en gigantisk fördel att få reka sträckorna och göra egna noteringar. Utanpå det så är det homologerade GrF bilar som tävlar i SM och dessa bilar har ett friare reglemente och därför en rad fördelar gentemot våra hårt reglerade tävlingsbilar i VOC. Detta sagt så gick det ändå precis som jag förutspådde. Det var bara en GrF åkare som klarade att åka i ”VOC tempo”, vinnaren i GrF Isak Arvidsson hade blivit trea om även vi i VOC hade räknats in i SM. Resten av GrF fältet ligger rejält efter eller har brutit och detta trots alltså de handikapp som vi i VOC har lämnat till dem.

Men varför är det så här? Det är i ju ändå i GrF som det tävlas om SM i Rally Standardklass?
– Varför kan jag förstås bara spekulera om. Men det enkla svaret tror jag är att konkurrens fungerar i rally precis som överallt annars. Vi i VOC är en jättestor klass fullspäckad av jätteduktiga förare, det driver utveckling. Hos oss har vi också fokus på prestationen från förare, CoDriver och team. Inte på bilen. Utanpå det så har vi i VOC en otrolig gemenskap. Vi hjälps åt och delar med oss av goda tips. Summa summarum så är det bara att konstatera fakta. Det är VOC som utvecklat förartalangerna som ”vill något” med sitt rallyåkande under flera årtionden. Och det tänker vi fortsätta att göra under långt tid till. SverigeSerien är cupen att köra även om vi inte har formell svenskt mästerskaps status.

Men hur gick det då i tävlingen?
Emil Andersson i Elit A … igen!
Emil Andersson har bytt tillbaka till sin gamla tävlingsbil, bilen han haft så många framgångar i. Kanske är det en del av förklaringen till att det går så fantastiskt bra för honom igen.

– Med en andra raka seger så har Emil och CoDriver Kim Raséus tagit ett rejält grepp om SverigeSerien totalt. Men den här gången var segern inte självklar. Hela dagen gick duon en rejäl holmgång mot Dennis Persson med Fredrik Rudmalm i högerstolen. Växlade i ledning när dammet lagt sig så var det Emil som knep segern med måttliga 2,3 sekunder. Vilken fajt! Grattis Emil och Dennis, din seger är inte långt borta.

Men tipset att det skulle vara en revanschsugen Kristoffer Karlsson i högsätet, det sprack?

– Njae, jag lyfte ju Emil också tydligt och Kristoffer slutade på en fin tredje plats och detta trots att han hade bromsproblem hela dagen och fick dubbelpumpa i varje inbromsning, ett mandomsprov bara att ta bilen i mål med det felet, ännu grymmare att åka in på tredjeplats i en av svenskt rallys allra tuffaste klasser. Patrik Fredriksson som jag också lyfte ledde ända fram till SS7 men åkte av på dagens nästa sista sträcka så jag var inte borta i tipset där heller. Det är bara Dennis som jag måste be om ursäkt till för att jag inte hade med i försnacket. Men, så här är det i en så tuff och bred klass som vi är. Det är många som kan lägga sig i slutstriden.

Tim Lagerstam i lägre elitklass.

Klassansvarigs tips i Elit B gick ändå sämre. Segrande Tim Lagerstam fanns inte alls med i Rogers förhandstips.

– Jag stack ut hakan och sa att jag brukar ha bra utfall, man brukar ju säga att högmod går före fall. Tim Lagerstam borde jag absolut haft med i förhandtipset speciellt när vägarna är så snabba som dom är i Kil.

Tim inledde med en sträckseger redan på SS1. På SS2 kontrade favorittippade Robin Bäckström. Men hans rally slutade med en brutal rullning, han rullade fyra varv redan på SS3. Lyckligtvis var rullningen mjuk och ut på en åker så besättningen klarade blåslagna och med onda kroppar men tämligen oskadda. Därifrån tog Tim över taktpinnen definitivt.

– Under rallyts andra halva så hade Magnus Lindkvist med Codriver Sara Ridde ätit taggtråd och kämpade sig närmare och närmare Tim. Men när målflaggan föll på sista sträckan så hade Tim Lagerstam och CoDriver Andreas Broberg ändå 4,3 sekunder tillgodo och kunde fira segern. Stort grattis Tim och Andreas.

Bakom Tim och Magnus så tog Magnus Westman en på förhand tippad tredje pallplats.

Jonas Karlsson tog sin första seger i Cupklassen.

I den stora Cupklassen, VOC C så stämde förhandstipset desto bättre.

– Rent teoretiskt så borde den här stora klassen där förarna dessutom hela tiden tar älgakliv i sin utveckling vara allra svårast att tippa. Inte desto mindre så satt tipset i VOC C som en fläskläpp. Jonas Karlsson för dagen med CoDriver Fredrik Bergström tog planenligt segern, såvitt jag vet hans första. Och det i hård fajt med lika förhandstippade Daniel Jonsson med Codriver Peter Söderlund. Bakom dem, precis också som jag förutspådde, en förare jag inte riktigt hade full koll på: Linus Flodin från hemmaklubben Kils MK med Tobias Fredriksson i hans VOC 940:s högerstol. Jättegrattis till hela gänget för fantastiska prestationer. Lika bra att ni förbereder er för ni kommer att fajtas mycket och hårt under lång tid framöver.

Stor teknisk kontroll av hela VOC Mekonomen Rally fältet.

På plats i Kil fanns både VOC´s tekniska chef Björn Kallin och hans support/koordinator Rickard Gustafsson. Och dom gjorde ett jättejobb. Kollade både kamaxlar och diffar på alla VOC bilar.

– Ett grymt jobb av Björn och Rickard. Det är superviktigt att hålla koll på tekniken i en hårt begränsad enhetsklass som vår. Vi vet att det finns andra likande klasser där de tekniska kontrollera är näst intill obefintliga. I VOC har vi i alla tider kollat mer än andra klasser, det kommer vi fortsätta att göra. Det är en överlevnadsfråga för klassen att se till att reglementet efterlevs. Bilarna ska vara korrekta och det ska avgöras ute på sträckorna, inte hemma i garagen.

Vi behöver knappast kommentera att trots den omfattande kontrollen så upptäcktes inga fel. Alla diffar och alla kamaxlar var korrekta. Några förare fick kommentarer om andra saker som upptäcktes på deras bilar men det var enklare fel som inte har någon inverkan på bilarnas prestanda. Dessa förare fick som sig brukar en notering och medföljande tillsägelse att åtgärda detta till nästa tävling.

Med detta och ett stort tack till tävlingsledningen i Kil lägger vi årets upplaga av Rally Killingen till handlingarna. Det krävs nog ingen Einstein för att inse att vi med all sannolikhet ses om ett år igen.


» Pressrelease från VOC Mekonomen Rally.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2021-08-16 19:04:13






Armstrong ERC-vinnare i Wales - dubbelt M-Sport i JDS Machinery Rali Ceredigion.
© emotorsport.seUnder seneftermiddagen avslutades helgens ERC-deltävling JDS Machinery Rali Ceredigion, efter 12 sträckor stod Irländaren Jon Armstrong överst. Jon har trivts bra på asfaltvägarna i Wales, han tog över ledningen direkt lördag morgon och fortsatt i topp.

En dubbel för M-Sport då Estländaren, fjolå...

Publicerad: 2025-09-07 19:49:52


Rydholms snabbast i Dalslandssprinten.
© SSRCSnabba sprintvägar bjöd Bengtsfors på när SSRC intog Dalsland och fjärde deltävlingen för året. Två sträckor skulle gå två gånger och det var som tävlingsledaren Simon berättade innan tävling, ”det är en Norgekänsla”. 81 kom till start, 11 fler än förra årets deltävling i SSRC.

Totalsnabbast på s...

Publicerad: 2025-09-07 18:24:05


Foto från HEAT / Rally Bergslagen.
© emotorsport.seUnder lördagen stod HEAT / Rally Bergslagen för helgens största rally, ett stort startfält som skulle avverka över sju mil special på lika många sträckor. Det tävlades om poäng för Svenska RallyCupen, Nedre Norras, Stockholms, Södermanland / Västmanlands DM-serie ihop 1300 Rallycup där Kolsva MS, Fa...

Publicerad: 2025-09-07 15:10:59


Nydén snabbast totalt i Heat Rally Bergslagen, fjärde deltävlingen i Svenska RallyCupen.
© emotorsport.seVid centralt belägna Folkets Hus i Ludvika tog HEAT / Rally Bergslagen start under lördagen, bakom tävlingen stod Kolsva MS, Fagersta MK och Ludvika MS som plockat fram 7 specialsträckor på över sju mil på en resa genom klassiska och nya rallyvägar.
Kim Nydén / Jonas Sandin var i diket och punktera...

Publicerad: 2025-09-07 12:38:36


Dinkel snabbast totalt i Rally Kumrovec - Arvid avslutade med topptider.
© Arvid Carlsson Motorsport.Kroatiska Motul Rally Kumrovec fick dubbelt tyskt i topp efter rallyts åtta sträckor, Dominik Dinkel med Ford Fiesta Rally2 vann rallyt 27 sekunder före Hermann jun Gabner i Renault Clio Rally3. In som trea gick Antal Kovacs med Hyundai i20 N Rally2.

Till start Arvid Carlsson och David Arhusiande...

Publicerad: 2025-09-07 10:56:12


Rydholm snabbast genom Dalslandssprinten.
Dalslandssprinten med två sträckor dubbelt, i topp på sträckorna var Joakim Rydholm före Mattias Olsson på samtliga fyra åk över dagen - totalt 18,4 sekunder mellan dem vid dagens slut. Trea i klassen Tobias Pettersson. Rallyt ingående i Svenska SprintRallyCupen och Fyrklöverns Sprintcup med Bengtsf...

Publicerad: 2025-09-07 10:01:33


Många vinnare i onotad Klappjakt.
© emotorsport.seTre sträckor med Bilsport Rally Cup, Rallyklassiker och Östergötlands DM när Ydre MK arrangerade Klappjakten. Johan Axelsson körde hem ännu en seger, totalt och i klass, när han vann östgötatävlingen.

Axelsson var dock tvåa från start, före på de två första sträckorna var SMK Valdemarsviks Johan...

Publicerad: 2025-09-07 09:27:02


Tom Kristensson anmäld till jubilerande TV-Svängen i R5:a.
© Henrik Åkeson, Henrikrallyfoto.Tom kommer att tillsammans med klubbkamraten i SMK Hörby, internationellt meriterade co-drivern Julia Thulin, att köra hemmaklubbens traditionella tävling TV-Svängen, Tävlingen jubilerar i år jubilerar i år då den körs för 60:e gången, den 20 september.
Paret kommer att köra i högsta klassen med ...

Publicerad: 2025-09-07 08:04:45


Larsen vann Rally Larvik - Grahn totaltvåa i Fiesta Rally3.
© Norges Bilsportforbund.Isak Reiersen och Stefan Gustafsson inledde snabbast i Rally Larvik, deltävling i Norska mästerskapet på asfalt. Svensken på den Norska asfalten var en bra kombination, de straffade direkt Frank Tore Larsen med 2,2 sekund och Eyvind Bynildsen med 2,8 sekunder. Fjärde snabbast var Adam Grahn och Chri...

Publicerad: 2025-09-07 07:04:57


Nydén åkte hem Heat Rally Bergslagen - många nöjda vinnare i långt rally.
© emotorsport.seHEAT / Rally Bergslagen med Kolsva MS, Fagersta MK och Ludvika MS som arrangörer, ett lyckat rally om 72km på sju uppskattade sträckor där Godkärra och Bockhammar var två av namnen. Tävlande för Svenska RallyCupen, Nedre Norras DM, Stockholms DM, Södermanland / Västmanlands DM och 1300 Rallycup på p...

Publicerad: 2025-09-07 00:12:04


Tidigare nyheter:
Rydholm snabbast genom Dalslandssprinten.
Många vinnare i onotad Klappjakt.
Tom Kristensson anmäld till jubilerande TV-Svängen i R5:a.
Larsen vann Rally Larvik - Grahn totaltvåa i Fiesta Rally3.
Nydén åkte hem Heat Rally Bergslagen - många nöjda vinnare i långt rally.
Följ lördagens rallyn med Resultat, Radio, från bl.a. Heat Rally Bergslagen.
EVB-sprinten på söndag hos Rasbo MK.
Kvaldags inför ERC JDS Machinery Rali Ceredigion - WebTV live.
170 åkare tar sig an Heat Rally Bergslagen - sju mil special på sju sträckor.
Klassiker, Bilsport Rally Cup och DM i lördagens Klappjakt.
Kval inför JDS Machinery Rali Ceredigion fredag förmiddag.
Ide och Neuville rattar Rally1-bilar i Belgien.
80-talet åkare för lördagens Dalslandssprint.
Försäljningen av rallyprogram i full gång till Heat Rally Bergslagen.
Svenska Sprintserien avslutar i Hällefors, två race i helgen.
Opeldebut för Arvid i helgens Kroatiska Motul Rally Kumrovec - kör fyra rallyn udner hösten.
Andervang i lördagens tyska ADMV Rallye Kurstadt Bad Schmiedeberg.
Svenskar till helgens asfaltkörning i Rally Larvik.
Stort intresse för Heat Rally Bergslagen, helgens deltävling i Svenska RallyCupen.
Lancia Ypsilon Integrale Rally2 i rally test på asfalt, ny utmanar i klassen väntar..



Nyhetsarkiv:
[
2025 ][ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]






Nästa deltävling:
E-cupen:
Skilling 50 25/10


Rally EM - ERC:
Croatia Rally 03-05/10


Rally SM:
South Swedish Rally 12-13/09


Rally VM - WRC:
Rally Chile Bio Bio 11-14/09


Svenska RallyCupen:
Marknadsnatta 27/09




Foto:
HEAT / Rally Bergslagen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Ekrundan.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Polkatrofén.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Kullingstrofén.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.