MaxSport   

   
Mastertrailer.   

   
Mats Bilar   

   
Rallybåten   

   
Gulf / GN Motorsport Sweden   

   
Carless Racing Fuels.   

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WebTV & Video
  E-Cupen
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER




© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

© Pablo Villaroel.
© Pablo Villaroel.
Mikael Ericsson välkomnar Rally Sweden och WRC-cirkusen till sin hemstad Umeå.
Mikael Ericsson välkomnar rally-VM till Umeå.
PRESSRELEASE

Han vann två VM-rallyn 1989 och och tillbringade tio år i världseliten. Nu välkomnar Mikael Ericsson Rally Sweden och WRC-cirkusen till sin hemstad, Umeå.
Jag kunde aldrig i min vildaste fantasi drömma om att jag skulle få uppleva det här i min hemstad och dessutom få dela glädjen med alla Umeåbor, säger han.

Mikael Ericsson har fakta och beprövad erfarenhet bakom sitt påstående och behöver inte ifrågasättas vidare. Under tio år körde han professionellt med sammanlagt 40 VM-deltävlingar runt om i hela världen. Han rattade till sig sju pallplatser på dessa tävlingar och är i statistiken på topp-fem-listan över Sveriges bästa rallyförare genom tiderna.
Totalt vann han 78 delsträckor i VM-sammanhang där endast svenska rally-ikonerna Stig Blomqvist, Björn Waldegård och Kenneth Eriksson är före honom.
Han får fundera länge när han ombeds beskriva betydelsen av att rally-VM ska köras i Umeå med omnejd.
Ja, du...egentligen finns det inga alternativ till att inte gå och titta på rallyt. Det kommer bli spektakulärt och actionfyllt. Det liknar nog ingenting annat många har varit med om tidigare som sportevent, berättar Ericsson.

Hjälpte till och fick Rally Sweden till Umeå.
Med sin erfarenhet har han tillsammans med bland annat Vännäs MK:s Roland "Micro" Åström och Johnny Olofsson varit delaktig i Rally Swedens placering i Umeå.
Jag har plockat fram förslag och idéer på sträckor i våra trakter och varit med och träffat politikerna. Umeå har ju tidigare genomfört SM-rallyt, men det här blir något helt annorlunda. Det blir ett par dimensioner till i arrangemanget. Jag är extra glad att det inte behövdes särskilt mycket övertalningsförmåga för att övertyga Umeås politiker.

Mikael Ericsson har verkat i en spännande värld, långt ifrån vad de flesta fått uppleva. Född och uppvuxen på stadsdelen Grubbe i Umeå lämnade han en gång i tiden björkarnas stad för att den stora vida rallyvärlden. Under tio års tid levde han ett drömliv i VM-cirkusen som heltidsanställd fabriksförare, men det krävdes också mycket jobb för att hålla sig kvar i världseliten som professionell rallyförare.
Blickar jag tillbaka så krävdes det en enorm energi bara att komma till start i en enda VM-deltävling. Jag hade lägenhet i Kensington i London för att spara 20 resdagar per år. Jag hade uppemot 280 resdagar per år. På den tiden var det lite annorlunda. Då testade man bilarna tre veckor i rad inför tävlingarna och bodde ofta på landsbygden för att vara i närheten av teststräckorna.

Vann två VM-rallyn 1989.
Höjdpunkten i karriären kom samma år som Berlinmuren revs och Globen byggdes, 1989. Under loppet av några varma augusti-veckor körde Mikael Ericsson hem såväl VM-rallyt i Argentina som klassiska Jyväskylä-rallyt.
Det betydde ju massor för självkänslan där och då. Jag är dessutom extra stolt att jag vann de här tävlingarna med två olika team och med två olika bilmärken, berättar han och tillägger:
Jyväskylä är den VM-deltävling som alla vill vinna. Det är den mest krävande och utslagsgivande. Det är inte något jag säger för att jag har vunnit, i princip alla förare säger samma sak. Före mig hade bara en svensk vunnit, Stig Blomqvist 1971.

Tuff start på proffskarriären.
Backar vi bakåt drygt tre år i tiden, till våren 1986, startade proffskarriären för Mikael Ericsson. Men det som borde och skulle ha blivit hans livs lyckligaste ögonblick i rallysammanhang blev istället en berg- och dalbana rent känslomässigt.
Hans finske vän och tävlingskonkurrent sedan junioråren Henri Toivonen körde ner i en ravin i Corsica-rallyt och avled till följd av kraschen.
Jag hann knappt sörja och mådde så dåligt att jag bara ville spy och bara några minuter efter att jag nåtts av dödsbeskedet ringde fabrikschefen Cesare Fiore och erbjud mig en förarplats i Lancia-teamet. Det var mycket att hantera.

Mikael Ericssons karriär har både kostat och betalat av sig beroende på hur man väljer att sammanfatta det. Det fanns ljusa, men även mörka stunder.
Alla timmar i förarstolen tvingade honom att steloperera ryggen.
Hierarkin i rallyvärlden var också stenhård.
Fabriksteamen och bilmärkena som står bakom rallysatsningarna pumpar in extrema pengar. Redan på min tid i mitten på 80-talet hade vi Lancia-stallet en omsättning på runt en halv miljard och runt 500 personer i teamet. Det handlade bara om att vinna, ingenting annat. Kom jag tvåa pratade inte fabrikschefen med mig, det vara bara att acceptera. Konkurrensen var mördande, säger Ericsson som lyckades navigera och trots allt klamra sig fast som fabriksförare under tio år.

Får fortfarande idolpost från rallyfans.
I rallyvärlden är han inte bortglömd. Då och då får han fortfarande hämta in idolpost från brevlådan hemma i villan på Ön, beläget mitt i Umeälven, från fans över hela världen som vill ha idolkort signerade.
Kärleken till rallysporten är bestående och kommer att vara livslång för honom. Sedan han la rallyhjälmen på hyllan har han hjälpt Rally Sweden varje år och bland annat varit chaufför åt Michèle Mouton, världens mest framgångsrika kvinnliga rallyförare och numera VM-chef på FIA (Internationella bilsportförbundet).
Det kommer jag göra även här i Umeå och jag kommer njuta av varje ögonblick. Det gjorde jag inte alltid under karriären. Att få vara med om ett VM-rally här i Umeå, ja, det är nästan som en saga.


» Pressrelease från Svenska Rallyt AB.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2022-02-16 18:23






Så sänds Ypres Rally i TV, fyra sträckor live i SVT.
© Hyundai Motorsport.Till helgen är det dags för Ypres Rally, årets nionde WRC deltävling där vi har Oliver Solberg på startlinjen i Hyundai Motorsport. Hos M-Sport Ford ses Jonas Andersson vid sidan om Gus Greensmith! Samtidigt kan VM titeln säkras för ledande Kalle Rovanperä om resultaten går Finländarens väg.

Rall...

Publicerad: 2022-08-15 20:20


Foto från Nattkröken, fem specialsträckor, service och prisutdelning.
© emotorsport.seNattkröken, en fullträff av Fagersta MK som arrangerade tävling på hög nivå, spännande startfält och kul kamper i skogen på fina sträckor. Segrande ur striden på tio specialsträckor gick Mattias Adielsson och Maja Bengtsson som i Ford Fiesta Rally2 tog segern.

Michael Wikström tog hem Nationella ...

Publicerad: 2022-08-15 06:07


Fyra deltävlingar klara för Bilsport Rally Cup 2023, Vilda Ryd Racet gör comeback.
© emotorsport.seUnder förra veckan började pusselbitarna för Bilsport Rally Cup 2023 allt mer läggas på plats, veckan avslutades med att de fyra första deltävlingarna hade spikats.

Efter premiären i Trelleborg med Rally Anderslöv väntar Rally Karlshamn månaden senare där Asarums MS arrangerar.

Tredje deltävl...

Publicerad: 2022-08-15 05:53


Andervang och Robin summerar dammig Nattkrök.
© emotorsport.se- I helgen var de hård fight i skogen med många duktiga ekipage som ville vara med och fightas om toppresultat, säger Robin Eriksson, co-driver för Stig Andervang i Skoda Fabia Rally2 Evo.

Fredagens sträckor bjöd på en stor utmaning med bland annat dammet som låg kvar i skogspartierna. Tre...

Publicerad: 2022-08-15 05:15


Nordh, Flodin och Håkansson tog 2wd segrar i Nattkröken.
© emotorsport.seTre SM klasser för 2wd, i Nattkröken avgjordes SM guldmedaljörerna i två av klasserna. För den Internationella 2wd var det tre namn som gjorde upp om sträcksegrarna.

Nordström snabbast från start - Reiersen åkte av.
Isac Nordström öppnade hårt, ledde efter fredagens etapp med 14 sekunder ...

Publicerad: 2022-08-14 17:31


Häftiga vägar och bra startfält när Nattkröken var tillbaka i SM - vi summerar 4wd klasserna.
© emotorsport.seMed 50 år sedan Fagersta MK arrangerade Rally SM var klubben tillbaka med besked under helgen, Nattkröken uppvisade fina vägar och allt under klarblå himmel.
Full fart från start där Per-Gunnar "PG" Andersson var självklar favorit som den SM ledare han är, men större hot var att vänta, två Norska e...

Publicerad: 2022-08-14 16:13


Tom Kristensson klar för två tävlingar i Sverige under hösten.
© emotorsport.seTom Kristensson har haft en bra säsong, steget ned från WRC2 har gett en nytändning och framför allt chansen att tävla flitigare. Seger i Polska grusmästerskapet och leder det Polska Mästerskapet inför avslutningen, samt seger vid gästinhoppet i South Swedish Rally.
Redan vid målgången i Älmhult t...

Publicerad: 2022-08-14 14:28


Foto från Nattkröken, fredagen med service och två specialsträckor.
© emotorsport.seI fredags kväll inleddes Nattkröken med de fyra första specialsträckorna, innan dess hade de 70-talet tävlande rekognoserat sträckorna och förberett sig på serviceplatsen i stekande sol.
Per-Gunnar "PG" Andersson visade tempot direkt, med två av fredagens sträcksegrar ledde han före Eyvind Brynilde...

Publicerad: 2022-08-14 13:35


Grönberg totalsnabbast i Smedsvängen.
© emotorsport.seSmedsvängen hos SMK Örkelljunga avgjordes över fyra sträckor, på plats tävlande för Södras DM och även Sydsvenska Sprintcupen.

70-talet åkare gjorde upp där Dansken Mick Fraas i Subaru Impreza inledde bäst på ss1, efter ss2 hade Tim Hammarström gått upp i ledning. Tim höll totalledning även efte...

Publicerad: 2022-08-14 12:45


Latvala snabbast i Lahti Historic Rally, Johnsen och Myrsell trea och fyra i EM-klassen.
© Anders Johnsen. Lahti Historic Rally avgjordes som sjätte deltävling i FIA´s EM serie för historiska bilar, 15 mil på snabba grusvägar skulle avgöras. Inte helt oväntat blev det Finsk seger, med tidigare VM åkaren Jari-Matti Latvala på startlinjen var han stor favorit om att köra hem årets upplaga av tävlingen. La...

Publicerad: 2022-08-14 10:49


Tidigare nyheter:
Foto från Nattkröken, fredagen med service och två specialsträckor.
Grönberg totalsnabbast i Smedsvängen.
Latvala snabbast i Lahti Historic Rally, Johnsen och Myrsell trea och fyra i EM-klassen.
Karlsson bäst i Grus-Ove Rallyt.
Sekundstrid när Nattkröken avgjordes.
P-G Andersson och Anders Fredriksson två poäng från mästerskapstiteln efter Nattkröken.
Mattias Adielsson vinner deltävling i Rally-SM.
Flodin och Bergsten klara svenska mästare i rally!
Adielsson satte allt på ett kort, vinnare i Nattkröken.
Mikkelsen och WRC2 eliten Ypres-tränar i Rally van Staden.
Följ Nattkröken, Smedsvängen, Grus-Ove Rallyt & Lahti Historic Rally med radio, resultat, m.m.
Johnsen EM trea i Lahti - Latvala totalsnabbast.
PG toppar Nattkröken - Wikström, Nordström, Flodin & Sjöström i SM ledning.
Sekundstrid på första SM-dagen i Fagersta.
Häng med i Nattkröken med tidsplan, radio & resultat - följ även Lahti Historic Rally.
Missa inte Lundapokalen, deltävling i Uppländska RS Cupen.
80-talet åkare gör upp i Smedsvängen.
Formel 1 på grus, tre Svenskar i vrålsnabba Lahti Historic Rally - strax start!
Nu drar Nattkröken igång, rallyaction väntar runt Fagersta.
Flodin och Bergsten taggade efter sommaruppehållet i Rally-SM.



Nyhetsarkiv:
[
2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]





Nästa deltävling:
E-cupen:
Lill-Eken 03/09


Rally SM:
Västrallyt 02-03/09


Rally VM:
Ypres Rally 18-21/08


Svenska RallyCupen:
Laxårallyt 27/08




Foto:
Nattkröken, lördag.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Nattkröken.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Kullingstrofén.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Skilling 5.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2022.