NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

© Pablo Villaroel.
© Pablo Villaroel.
Mikael Ericsson välkomnar Rally Sweden och WRC-cirkusen till sin hemstad Umeå.
Mikael Ericsson välkomnar rally-VM till Umeå.
PRESSRELEASE

Han vann två VM-rallyn 1989 och och tillbringade tio år i världseliten. Nu välkomnar Mikael Ericsson Rally Sweden och WRC-cirkusen till sin hemstad, Umeå.
Jag kunde aldrig i min vildaste fantasi drömma om att jag skulle få uppleva det här i min hemstad och dessutom få dela glädjen med alla Umeåbor, säger han.

Mikael Ericsson har fakta och beprövad erfarenhet bakom sitt påstående och behöver inte ifrågasättas vidare. Under tio år körde han professionellt med sammanlagt 40 VM-deltävlingar runt om i hela världen. Han rattade till sig sju pallplatser på dessa tävlingar och är i statistiken på topp-fem-listan över Sveriges bästa rallyförare genom tiderna.
Totalt vann han 78 delsträckor i VM-sammanhang där endast svenska rally-ikonerna Stig Blomqvist, Björn Waldegård och Kenneth Eriksson är före honom.
Han får fundera länge när han ombeds beskriva betydelsen av att rally-VM ska köras i Umeå med omnejd.
Ja, du...egentligen finns det inga alternativ till att inte gå och titta på rallyt. Det kommer bli spektakulärt och actionfyllt. Det liknar nog ingenting annat många har varit med om tidigare som sportevent, berättar Ericsson.

Hjälpte till och fick Rally Sweden till Umeå.
Med sin erfarenhet har han tillsammans med bland annat Vännäs MK:s Roland "Micro" Åström och Johnny Olofsson varit delaktig i Rally Swedens placering i Umeå.
Jag har plockat fram förslag och idéer på sträckor i våra trakter och varit med och träffat politikerna. Umeå har ju tidigare genomfört SM-rallyt, men det här blir något helt annorlunda. Det blir ett par dimensioner till i arrangemanget. Jag är extra glad att det inte behövdes särskilt mycket övertalningsförmåga för att övertyga Umeås politiker.

Mikael Ericsson har verkat i en spännande värld, långt ifrån vad de flesta fått uppleva. Född och uppvuxen på stadsdelen Grubbe i Umeå lämnade han en gång i tiden björkarnas stad för att den stora vida rallyvärlden. Under tio års tid levde han ett drömliv i VM-cirkusen som heltidsanställd fabriksförare, men det krävdes också mycket jobb för att hålla sig kvar i världseliten som professionell rallyförare.
Blickar jag tillbaka så krävdes det en enorm energi bara att komma till start i en enda VM-deltävling. Jag hade lägenhet i Kensington i London för att spara 20 resdagar per år. Jag hade uppemot 280 resdagar per år. På den tiden var det lite annorlunda. Då testade man bilarna tre veckor i rad inför tävlingarna och bodde ofta på landsbygden för att vara i närheten av teststräckorna.

Vann två VM-rallyn 1989.
Höjdpunkten i karriären kom samma år som Berlinmuren revs och Globen byggdes, 1989. Under loppet av några varma augusti-veckor körde Mikael Ericsson hem såväl VM-rallyt i Argentina som klassiska Jyväskylä-rallyt.
Det betydde ju massor för självkänslan där och då. Jag är dessutom extra stolt att jag vann de här tävlingarna med två olika team och med två olika bilmärken, berättar han och tillägger:
Jyväskylä är den VM-deltävling som alla vill vinna. Det är den mest krävande och utslagsgivande. Det är inte något jag säger för att jag har vunnit, i princip alla förare säger samma sak. Före mig hade bara en svensk vunnit, Stig Blomqvist 1971.

Tuff start på proffskarriären.
Backar vi bakåt drygt tre år i tiden, till våren 1986, startade proffskarriären för Mikael Ericsson. Men det som borde och skulle ha blivit hans livs lyckligaste ögonblick i rallysammanhang blev istället en berg- och dalbana rent känslomässigt.
Hans finske vän och tävlingskonkurrent sedan junioråren Henri Toivonen körde ner i en ravin i Corsica-rallyt och avled till följd av kraschen.
Jag hann knappt sörja och mådde så dåligt att jag bara ville spy och bara några minuter efter att jag nåtts av dödsbeskedet ringde fabrikschefen Cesare Fiore och erbjud mig en förarplats i Lancia-teamet. Det var mycket att hantera.

Mikael Ericssons karriär har både kostat och betalat av sig beroende på hur man väljer att sammanfatta det. Det fanns ljusa, men även mörka stunder.
Alla timmar i förarstolen tvingade honom att steloperera ryggen.
Hierarkin i rallyvärlden var också stenhård.
Fabriksteamen och bilmärkena som står bakom rallysatsningarna pumpar in extrema pengar. Redan på min tid i mitten på 80-talet hade vi Lancia-stallet en omsättning på runt en halv miljard och runt 500 personer i teamet. Det handlade bara om att vinna, ingenting annat. Kom jag tvåa pratade inte fabrikschefen med mig, det vara bara att acceptera. Konkurrensen var mördande, säger Ericsson som lyckades navigera och trots allt klamra sig fast som fabriksförare under tio år.

Får fortfarande idolpost från rallyfans.
I rallyvärlden är han inte bortglömd. Då och då får han fortfarande hämta in idolpost från brevlådan hemma i villan på Ön, beläget mitt i Umeälven, från fans över hela världen som vill ha idolkort signerade.
Kärleken till rallysporten är bestående och kommer att vara livslång för honom. Sedan han la rallyhjälmen på hyllan har han hjälpt Rally Sweden varje år och bland annat varit chaufför åt Michèle Mouton, världens mest framgångsrika kvinnliga rallyförare och numera VM-chef på FIA (Internationella bilsportförbundet).
Det kommer jag göra även här i Umeå och jag kommer njuta av varje ögonblick. Det gjorde jag inte alltid under karriären. Att få vara med om ett VM-rally här i Umeå, ja, det är nästan som en saga.


» Pressrelease från Svenska Rallyt AB.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease


Följ helgens rallyn:
Lill-Jumbon:[Resultat]
Skänningeknixen:[Resultat]
Svenska Sprintserien 2:[Resultat]
BDS-Sprinten:[Resultat]
Hässleholms GP:[Resultat]

Publicerad: 2022-02-16 18:23






Drive VXO med tre BMW i Rally SM:s gruspremiär i Älmhult.
© emotorsport.sePå lördag är det dags för säsongens första grustävling i Rally SM när anrika Silverratten avgörs med Älmhult som start- och målplats. För Drive VXO Motorsport innebär det en efterlängtad "hemmatävling" – och teamet kommer till start med tre bilar nominerade som poängplockare i Teammästerskapet.

J...

Publicerad: 2025-05-01 05:32


Rally SM inleder grussäsongen med 60:e Silverratten i Älmhult
© emotorsport.sePå lördag den 3 maj körs den andra deltävlingen i Rally SM 2025. Med över 90 startande bilar i SM-klasserna väntar en fullspäckad rallydag på grusvägarna kring Älmhult – och premiären för nya Junior-SM Standard.

Den 60:e upplagan av Silverratten körs lördagen den 3 maj med nio specialsträckor. HQ...

Publicerad: 2025-04-30 19:57


Inför Silverratten, Adam kör för vinst i Nationella 4wd.
© emotorsport.seEn av Älmhults MK:s unga talanger är 19-årige Adam Grahn som kommer till start i Silverratten som är andra deltävlingen i Rally SM. Nyligen uppklassad A-förare och i helgen körde Adam till sig en totalseger i Hässleholm. På lördag släpper han handbromsen på grus, hemmatävling och siktet är högt inst...

Publicerad: 2025-04-30 15:37


Wille Gad, ”jag ska göra mitt bästa på lördag”.
© emotorsport.seEn av Älmhults MK:s unga talanger är 20-årige Wille Gad som kommer till start i Silverratten som är andra deltävlingen i Rally SM. På lördag släpper han handbromsen på sin Volvo 940 på grus och siktet är högt inställt.

Wille Gad började köra ungdomsrally för tre år sedan i en Volvo 940 VOC och un...

Publicerad: 2025-04-30 15:33


Jemba-noter i samtliga resterande Svenska RallyCupen deltävlingar.
© JembaNu står det klart att deltagarna i Svenska RallyCupen får tillgång till världens mest konsekventa arrangörsnoter efter att vi avtalat om samarbete med Rally Uppland (MK Tierp), Kullingstrofén (Kullings MS), Rally Bergslagen (Kolsva, Ludvika, Fagersta m.fl.) samt Marknadsnatta (V. Östergötlands MK).
...

Publicerad: 2025-04-30 13:43


Rallypulsen stiger i Älmhult – allt du behöver veta inför helgen.
© emotorsport.seFredag, Rallyteamen anländer till Älmhult och serviceplatsen öppnar vid Live Arena. Motormässa i Live Arena från klockan 14. Fri entré. På motormässan blir det tävling i en av världens mest avancerade bilsimulator där alla är välkomna att sätta rekordtid.

I Millebygden från klockan 14 ser vi om ...

Publicerad: 2025-04-30 13:36


Fullsatt i torsdagens Lill-Jumbo, deltävling två i Mega Rally Cup.
© emotorsport.seFörsta maj innebär helgdag och då rally, Lill-Jumbon hos Falköpings MK är en klassiker på datumet där Mega Rally Cup kör deltävling. En RS på grus och betong där sträcka på drygt 3km körs tre gånger under dagen för de maximala 123 startande - många klasser när inga licenssteg slås ihop.

Fyrhjulsd...

Publicerad: 2025-04-29 19:48


Hallberg laddar för seger i Silverratten ihop med GK Door Team Sweden.
© GK Door Team Sweden.Den regerande svenska mästaren och landslagsföraren Patrik Hallberg från Haninge är klar för start i årets andra deltävling av Rally-SM – Silverratten i Älmhult som avgörs lördagen den 3 maj. Hallberg tävlar för GK Doors Team Sweden och kommer till tävlingen med siktet inställt på seger.

Efter en...

Publicerad: 2025-04-28 22:36


90-talet bilar går för torsdagens Sviestaträff.
© emotorsport.seEn klassiker första maj är Sviestaträffen hos Linköpings MS, men håller till på klubbens motorområde där Östergötlands RS-DM jagar poäng. Tre åk på en 3km lång sträcka med 95 ekipage för 11 klasser.
I inledande Ungdomsrally gör Max Olofsson och Eddie Ramírez Eriksson upp, Volvo 940 mot VW Polo på b...

Publicerad: 2025-04-28 22:13


Toyota Gazoo Racing lackar om till sommaren, svart blir silver.
© Toyota Gazoo Racing.WRC-serien går mot varmare breddgrader, då folierar Toyota Gazoo Racing om sina bilar för att minska värmen i bilarna. Det svarta blir nu silver inför sommarens varma rallyn.

Tävlingar i Portugal, Italien och Grekland brukar bli krävande för besättningarna, stekande sol ger höga temperaturer både...

Publicerad: 2025-04-28 22:06


Tidigare nyheter:
Hallberg laddar för seger i Silverratten ihop med GK Door Team Sweden.
90-talet bilar går för torsdagens Sviestaträff.
Toyota Gazoo Racing lackar om till sommaren, svart blir silver.
Gruspremiär för Suzuki-cup gänget - summerar Vilda Ryd Racet.
Flodin trivs på småländska vägar, ser fram mot gruspremiären.
Solberg hittade farten på spanska asfalten.
Dags för Lill Jumbon, torsdagsrally för Mega Rally Cup.
Vilda vägar i Ryd - SSM summerar helgens rally.
WRC tabellerna efter Toyotas dominans på Kanarieöarna.
Latvala vann Historic Vltava Rallye, växellådsras för Tobias som fyra totalt.
Fyrklöverns Sprintcup inledde med söndagens BDS-Race.
Foto från Vilda Ryd Racet.
Skogsavverkning vid sträckan, Morgongåvasvängen ställs in.
Grahn tog hem Hässleholms GP i Rally2-debuten.
Rovanperä ny VM tvåa efter segern i Rally Islas Canarias.
Pettersson snabbast genom Skänningeknixen.
Nattsson snabbast i Svenska RallyCupens premiär, Vilda Ryd Racet.
Tufft för Andervang - Thörnberg vann Volvo Euro Cup tävlingar i Rallye Sulingen.
Många klasser, så gick det i UppsalaFritid sprinten.
Följ sex av söndagens rallyn - Hässleholms GP, BDS-Sprinten och Skänningeknixen bland rallyna.



Nyhetsarkiv:
[
2025 ][ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]






Nästa deltävling:
E-cupen:
Hammarslaget 24/05


Rally EM - ERC:
Rally Hungary 09-11/05


Rally SM:
Silverratten 02-03/05


Rally VM - WRC:
Vodafone Rally de Portugal 15-18/05


Svenska RallyCupen:
Rally Uppland 24/05




Foto:
Vilda Ryd Racet.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Ekrundan Light.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Stenbockensprinten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Silverspecialen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.