|
  Veiby på VM-pallen igen, ihop med Svenska KMS-teamet. PRESSRELEASE
Ole Christian Veiby kom till Rally Sweden för att köra om segern i WRC2-klassen. Veiby gjorde en stabil insats och inkasserade sin andra raka andraplats i det svenska VM-rallyt.
- Vi gjorde allt vi kunde och det räckte nästan hela vägen, säger Ole Christian.
Kristoffersson Motorsport och Veiby kunde efter helgens tävlande summera en lyckad tävling, även om segrande Oliver Solberg blev för svår att tas med.
- Jag har inte kört VM på ett helt år, så en andraplats är ju ändå inte så dåligt gjort av en rallycrosschaufför. Oliver körde bra hela helgen, så det är bara att gratulera.
Det blev en något orolig start på rallyt under torsdagskvällen. Veiby var visserligen snabb på första sträckan in på Red Barn Arena, men in i målkurvan hände något. Bilen gick plötsligt bara på tre cylindrar. Eftersom det inte var någon servicetid efter SS1 var osäkerheten stor inför starten på fredag morgon, men lyckligtvis fick Ole Christian och co-drivern Torstein Eriksen ordning på bilen.
- Så klart blev det en del att tänka på, men vi gjorde en reset av systemet och fick allt att fungera igen, berättar Veiby.
Trots att torsdagskvällens problem var borta så blev inte fredagsetappen så lyckad som Veiby hade önskat. Inför nattvilan låg KMS-ekipaget på fjärde plats, 37 sekunder efter Solberg.
- Vi snurrade på SS5 och tappade ungefär 20 sekunder. Det käckte tag på innern och vände runt, men inget drama.
Imorgon är en annan dag, tänkte Veiby och kom med friskt mod ut på de vintriga vägarna i Umeå-trakten under lördagen. På SS10 kom första sträcksegern med KMS-teamets Volkswagen Polo GTI R5 och direkt därefter ytterligare en.
- Jag körde ju för att komma ikapp och tog i lite extra samtidigt som det var sträckor som passade oss bättre.
Veiby knappade in på Solberg och såg ut att kunna sätta lite press. Framåt kvällen försvann dock några viktiga sekunder.
- Vi hade egentligen exakt samma däckstrategi som Oliver, men han var lite bättre på att bevara bakdäcken.
På söndagsmorgonen gick Ole Christian ut som tvåa med 52 sekunder upp till Solberg. Tre sträckor återstod.
- Vi ville ju ut och sätta bra tider och ta sträcksegrar.
Det blev också en fin snabbaste tid på SS16. Resten av dagen handlade mest om att kontrollera positionen och inte tappa ner till trean Sami Pajari. I mål var Veiby/Eriksen 42,3 sekunder efter Solberg/Edmondson och 32,8 sekunder före trean Pajari/Mälkönen. Totalt alltså en andraplats i WRC2, samma som förra året.
- Jag har varit på pallen i nästan alla Rally Sweden jag har kört.
Veiby kan därmed också summera en lyckad rallyvinter med fyra tävlingar som har resulterat i två segrar och två andraplatser.
- Det får jag vara nöjd med. Det har inte varit helt problemfritt, men körningen har varit bra och det har gått fort när allt har fungerat.
Rallycross-VM är förstås huvudsysslan för Ole Christian under 2023, men det kan bli fler rallytävlingar under året.
- Jag kommer att köra någon mer tävling i norska mästerskapet och det hade varit kul med ytterligare något, gärna en VM-tävling till.
Kristoffersson Motorsports teamchef Tommy Kristoffersson kunde inte vara annat än tillfreds med Ole Christians och Torsteins insats, likväl som hela teamets.
- Visst kom vi till start med sikte på segern, men en andraplats är väldigt bra i ett stenhårt startfält. Oliver var stark hela helgen, bra gjort av honom, säger Kristoffersson, som också hyllade sin egen adept.
- När man jagar är det lätt gjort att göra ett misstag i stridens hetta, men Ole Christian höll sig på rätt sida gränsen och kontrollerade sin position. Summa summarum en riktigt bra insats av hela teamet.
Johan Kristoffersson var Veibys ingenjör under helgen och även han tyckte att insatsen var med beröm godkänd.
- En andraplats är bra gjort av Ole Christian. Oliver var stark och det var de två som var klart bäst. Ole har inte åkt VM sedan ifjol och jag vet själv att det är skillnad när man kommer från SM och NM. Det är som en annan sport med spåren som blir efter WRC-bilarna.
» Pressrelease från Kristoffersson Motorsport.
» Denna samt tidigare pressreleaser, se Pressrelease
Följ helgens rallyn:
Publicerad: 2023-02-12 21:41
|
|
Tänak tar hem Louna-Eesti Ralli, ny andraplats för Arvid och David.
Louna Eesti Ralli fortsatte med sex typiska rallysträckor vilket innebär högt tempo - en av dagens sträckor kröp snittet ned under 120km/h. Ott Tänak i en klass för sig, ende med Rally1 bil då han testade inför sitt WRC rally på hemmaplan om ett par veckor.
Tänak 4:28 minut före Kaspar Kasari i F...Publicerad: 2025-07-05 16:40
Inför service i Rally di Roma Capitale - Carlberg toppar Junior ERC, Grahn sexa och Mille 22:a.
Första halvan av lördagens etapp i Rally di Roma Capitale avverkad, tre sträckor på 6, 35 respektive 13km körda, tre sträcksegrar i Junior ERC klassen för Calle Carlberg och Jörgen Eriksen.
Svensk ledning i JERC.
Svenska besättningen hos Opel Motorsport hittade snabbt formen på asfalt och...Publicerad: 2025-07-05 13:42
Så gick det i Eckerö Linjen Sprint.
Tre åk i snabb följd på den 3,7km långa sträckan för Eckerö Linjen Sprint hos Ålands MK under lördagen för de 27 tävlande. Enskilt bästa åk utav de tre utgjorde resultatlistan.
Sex finska åkare överst i totallistan med Samuli Vuorisalo i Skoda Fabia överst, 4,6 sekund före Marko Paasonen i Toyota...Publicerad: 2025-07-05 13:27
Nästa småbil, i veckan presenterades Alpine A290 Rallye.
Presentationen av nya bilar för de minsta internationella rallyklasserna duggar tätt, först Lancia Ypsilon HF Racing Rally6 och nu Alpine A290 Rallye - men ingen av dem väntas ses på de Svenska grusvägarna men istället populära i Sydeuropa.
Den nya lilla Alpinen är helelektrisk i likhet med Opels...Publicerad: 2025-07-05 09:46
Nya Lancia Ypsilon HF Racing Rally6 redo för rallystart i höst.
Först Lancia Ypsilon HF Rally4 och nu Lancia Ypsilon HF Racing Rally6 - i veckan presenterade Lancia sitt nya tillskott till rallyvägarna, det handlar om den allra enklaste bilen utefter internationella förbundets reglemente. Rally6 handlar om den allra billigaste instegsklassen, anpassade för att j...Publicerad: 2025-07-05 09:15
Följ lördagen i Eckerölinjen Sprinten, Rally di Roma Capitale och Louna-Eesti Rally.
Följ lördagens rallyn med Svenska intressen, på Åland går Eckerölinjen Sprinten där Ålands MK arrangerar, en sträcka som körs tre gånger under dagen för de knappt 30 startande.
Rally di Roma Capitale med Mille Johansson / Johan Grönvall i Rally2 klassen - för Junior ERC Calle Carlberg / Jörgen Er...Publicerad: 2025-07-04 21:22
Avbelj toppar Rally di Roma Capitale, Grahn snabb i Rally3 och Carlberg genom i JEM-klassen.
Ynka 1,3km var ss1, sträckan SS1 Colosseo ACI Roma i centrala Rom som öppnade årets femte ERC-deltävling Rally di Roma Capitale - starten på andra halvan av EM-säsongen.
Italienare i topp.
Dubbelt Italienskt i topp efter sträckan med Bostjan Avbelj 0,4 sekund före Andrea Mabellini under m...Publicerad: 2025-07-04 21:20
Tänak toppar Louna-Eesti Rally - Arvid klasstvåa efter fredagen.
Ott Tänak leder stort i Louna-Eesti Rally, rallyts fyra sträckor avverkade där Tänak leder stort, men så kör han också Hyundai i20 N Rally1 som träning och test inför sitt hemmarallyt om ett par veckor, 1:22 minut leder han med totalt efter 15 minuters körning över tre mil.
Ralfs Sirmacis är tvåa...Publicerad: 2025-07-04 21:19
Kristoffersson, O`Donovan, Levin och Rådström vinnare i Rally Magic.
Rally Magic hos Finnskoga MK avverkat, två sträckor runt sträckan som går på rallycrossbanan, på vägar runt banan och genom campingområdena. Totalt blev det närmare 40 ekipage som gav sig iväg runt banslingan.
Totalt var det Johan Kristoffersson i VW Polo GTI R5 från GK Door Team Sweden som öppna...Publicerad: 2025-07-04 19:28
Carlberg tvåa genom shakedown - Rally di Roma Capitale går mot start.
- Det har varit lite svårt att vänja sig vid asfalt igen efter fyra månader med bara grus. Sakta men säkert kommer det, men vi är inte riktigt där än. 1,5s bakom Perez på shakedown och före alla snabba lokala Italienare. Vi kommer ha siktet inställt helt på Junior ERC denna helg då vi där är låst...Publicerad: 2025-07-04 16:00
|
| |