Gulf / GN Motorsport Sweden   

   
MaxSport   

   
Carless Racing Fuels.   

   
Mastertrailer.   

   
Mats Bilar   

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

© Cornell Hache.
© Cornell Hache.
Seger totalt för Stig och Lars trots 30 sekunders straff,

© Cornell Hache.
© Cornell Hache.
Full fart på de tyska grusvägarna under lördagen.

© Cornell Hache.
© Cornell Hache.
Högt tempo på det Svenska ekipaget dagen igenom.

© Cornell Hache.
© Cornell Hache.
Mörkerkörning innan rallyt tog målgång.
Andervang och Andersson om vägen till segern i Rallye Lutherstadt Wittenberg.
PRESSRELEASE

Vi började resan ner redan på onsdag för att ta morgonfärjan 07:30 till Rostock. Väl där återstod 30 mil till Lutherstadt Wittenberg på Autobahn där första deltävlingen i tyska gruscupen Schotter Cup 2023 skulle köras.

Hela fredagen spenderades med att förbereda för och genomföra anmälan och besiktning. Det är mer dokument och procedurer än hemma i Sverige. Då är det bra att ha god hjälp av Stigs personliga kontakt Kerstin Munkwitz.

På lördag morgon blev det tidig uppstigning klockan 05:30. Efter en snabb frukost bar det iväg till kärrparkeringen för att lasta in alla hjul, domkraft och verktyg släpet. Vi skulle nämligen reka i servicebilen. Inte optimalt men vad ska man göra när det inte går att få tag på hyrbil på orten.

Road Book fick vi ut först på lördag morgon och på tyskt manér var det 07:00 för oss.
Tyvärr regnade det på morgonen så det blev halt. Som lök på laxen tillåts tyskarna att reka I rallybilarna med rallydäck. Så sträcka 1/4 var sönderkörd redan innan start. Långt ifrån bra när man startar sist.

Tre sträckor skulle köras två gånger inom en radie av 20km med endast däckbyte, montering av extraljus, tankning och regroup emellan. Ett kompakt schema på pappret men transporttiderna var generösa.

WP1 Braunsdorf - Appolensdorf 1.
Sträckans karaktär är omväxlande snabb till knixig med flera vägbyten och väldigt ojämn med djupa hjulspår. Hög punkteringsrisk som vi lyckades undvika. Lyckligtvis hade det slutat regna.
I starten behöver man aktivera Stage Mode i 2 sekunder på Škoda Fabia Rally2 Evo.
Lars var van från första generationen Fabia R5 att den aktiveras med ett snabbt tryck så starten blev inte optimal. Iväg kom vi på rätt sekund och med en irriterad Stig for vi iväg som ett skållat troll.
På ett väldigt halt parti där vi haft kris på reken åkte vi rakt fram och fick motorstopp. Vi tappade 17 sekunder där. Resten av sträckan gick bra och till vår förvåning var vi tvåa med 1.9 sekunder upp till Petri Reinikainen/Timo Hallia i en Evo9 med flera års erfarenhet av denna tävling.

WP2 Mochau Berkau 1.
Det här är vår favoritsträcka i tävlingen. Den har flera karaktärer. Från smal snabb skogsväg till bred asfaltsväg med chikan till snabb rakt vinkel rakt vinkel mellan vindkraftverk. Just nämnda chikan skulle komma att bli ett hett samtalsämne.
Vi fick till ett bra och högt tempo från start. Stig är duktigt och noggrann i sättningen av noterna, vilket gör skillnad i resultatet.
Nu till "Gestapo-chikanen" som skulle bestå av 3 plastbarriärer. Den var placerad 100m efter ett krön inför en skarpare kurva.
När vi bromsar efter krönet upptäcker vi att den är helt bortkörd och det ligger skräp över hela vägbanan. En bil före missade att notera chikanen på reken och körde i full fart igenom barriärerna.
Vi passerade genom den i reducerad fart och drog på efter den.
På sträckan var vi 19,2 sekunder före hemmaåkarna Patrik Pusch/Fabian Hoese i en Citroën DS3 R5.
Vid regroup fick vi reda på att vi fått 30 sekunders straff. Tydligen ska man enligt tyska regler reducera farten och köra som om det är en chikan när den är bortkörd.

WP3 Rundkurz Zörnigall 1.
Som namnet skvallrar om är det en varvloppssträcka. Det är blandat grus och asfalt och precis som vissa liknande asfaltsträckor startar man i ett hörn, kör några varv och kör ut i ett annat hörn mot mål. Just på den här skulle två varv avverkas innan avvikningen mot mål.
Allt funkar bra och vi inkasserar dagens andra sträckvinst, 6.5 sekunder till Raphael Ramonat/Karina Derda i en Fiesta R5.

WP4 Braunsdorf - Appolensdorf 2.
Andra gången vi körde sträckan var underlaget torrare men hoppigt och slagigt.
Det hade börjat skymma så under sträckan fick vi tända extraljusen.
Den här gången gick det bra genom den tidigare hala svängen.
Återigen sträckseger. Nu med 9.3 sekunder till Reinikainen/Hallia.

WP5 Mochau Berkau 2.
Återigen vår favoritsträcka fast nu i fullt mörker. Vi båda tycker om att åka i mörker så vi hade ett grymt tempo men ändå med säkerhetsmarginal.
Den här gången var det nästan copy paste på andra sträckan med 19.0 sekunder till Pusch/Hoese.

WP6 Rundkurz Zörnigall 2.
Andra gången på varvloppssträckan i mörker. Nu var det rejält uppkört på gruset och halt på asfalten med allt utdraget grus.
Feststämningen i publiken verkade vara på topp för det sköts med raketer när vi kom.
Allt funkade perfekt och vi tog femte raka sträcksegern med 5.7 sekunder. Även den här gången Ramonat/Derda på andra plats.

I slutmål får vi reda på att 30 sekunders straffet består, men vi har trots det tagit totalsegern med 52.2 sekunder till Reinikainen/Hallia.
Tydligen har Stig gamla fans från 80-talet för de kom fram och bad om autografer. Både vid start/mål och inför sträckor. Bland annat en tjej som hade omkring 200 foton som hon ville få signerade.

Vi riktar ett stort tack till Kerstin Munkwitz för all hjälp, Cornell Hache för fotona och till Janne Svensson för servicen, avslutar Stig och Lars.


» Pressrelease från Lars Andersson.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2023-03-06 17:19






Hallberg och Stigh siktar mot SM guld i 2WD för GK Door Team Sweden.
© emotorsport.seRallytalangen Patrik Hallberg med co-driver John Stigh siktar mot Rally-SM guld i 2WD klassen under 2024 års säsong ihop med GK Door Team Sweden.

Hur ser ni på säsongen 2024?
- Vi är riktigt laddade och ser verkligen fram emot att komma igång igen, kalendern ser suverän ut och det kommer bli ...

Publicerad: 2023-12-07 18:04


Startfältet inför East African Safari Classic Rally, från Porsche till Morgan Plus 8.
© East African Safari Classic Rally.En av favoriterna om segern i East African Safari Classic Rally 2023 är hemmahoppet Baldev Chager i Kabras Sugar Racing teamets Porsche 911, hemmaåkaren körde föråkare i WRC tävlingen Safari Rally Kenya med Mitsubishi och tog totalsegern i senaste klassiska Safarirallyt. Nummer två har en annan hemm...

Publicerad: 2023-12-06 20:37


WRC nyheter om bl.a. poäng, hybridsystem, shakedown och grusnoter.
© Toyota Gazoo Racing.Under onsdagen släpptes nyheten att Hankook blir ny däckleverantör till WRC serien, detta gjordes i samband med årets sista träff för FIA World Motor Sport Council, men det släppte också fler mindre nyheter samt indikationer på vad som mer väntas.

En ny poängfördelning ska vara på plats redan til...

Publicerad: 2023-12-06 20:27


Hankook ny däckleverantör till WRC serien, säkrar 3-årigt avtal.
© emotorsport.seIdag bekräftades ny däcktillverkare för WRC serien från säsongen 2025 av FIA, ett nytt treårigt avtal stod på spel. Pirelli har sedan tidigare meddelat att de inte lämnade något nytt anbud och inte var intresserade av en fortsättning. Budet stod nu mellan Michelin, MRF och Hankook.

Ny leverantör ...

Publicerad: 2023-12-06 17:43


Mikkelsen gör comeback i Hyundai Motorsport 2024, Rally1 styrningar och Rally2 utveckling.
© Hyundai Motorsport.Idag presenterar Hyundai Motorsport ytterligare två förare för teamets WRC satsning 2024, vid sidan om Thierry Neuville och Ott Tänak kommer tre förare alternera om den tredje bilen i teamets färger.

Sedan tidigare är det klart att Esapekka Lappi tar steget ned från heltid till körningar på delti...

Publicerad: 2023-12-05 22:18


163 mil special på 24 sträckor - spännande dagar väntar i East African Safari Classic Rally.
© PatrikSandell.com163 mil special fördelat över 24 specialsträckor ger ett snitt om 6,7 mil per special. Närmare en SM deltävling eller två DM rallyn hemma i Sverige på bara en sträcka, men nu är det East African Safari Classic Rally det handlar om då körs rallyt över totalt 260 mil över åtta tävlingsdagar.

Sju Sv...

Publicerad: 2023-12-05 21:27


HMK Sprintserie med fyra deltävlingar på Sångens Motorstadion.
© emotorsport.seHällefors MK presenterar kalendern för HMK Sprintserie 2024, en serie om fyra deltävlingar som alla körs på Sångens Motorstadion.

En sträcka körs tre gånger efter skiss och pilning i varje deltävling och alla åk räknas. Bansträckning kommer ändras mellan varje deltävling.

Premiär blir det 20:e...

Publicerad: 2023-12-05 21:19


Startpoängen i Svenska SprintRallyCupen.
SSRC 2024 inför startpoäng som premiering för starter utöver ordinarie poängberäkning. Startpoäng delas ut i varje deltävling med en stigande skala och behålls även om man bryter eller räknar bort en tävling i poängtabellen. Den tävlande behåller alltså sin startpoäng över säsongen.

Startpoäng de...

Publicerad: 2023-12-05 17:21


Rossel och Gryazin bildar WRC2 team med Citroen C3 Rally2 2024.
© Jaanus Ree / Red Bull Content Pool.Det blir Belgiska DG Sport som helt och håller tar över ansvaret över Citroen Racings WRC2 satsning 2024, de senaste åren har satsningarna varit spretiga och pengar fördelats mellan flera team, nu tänker man om och sätter två bilar till DG Sports förfogande.

Årets tvåa, 28-årige fransmannen Yohan...

Publicerad: 2023-12-05 00:10


Sju Svenskar när klassiska Safarirallyt startar i helgen.
@ McKlein / EASR.East African Safari Classic Rally närmar sig, sju svenskar fördelade över fyra ekipage tar sig an rallyt ihop med de totalt 60-talet ekipagen. Svenskarna ses i uteslutande Porsche 911 och alla servade under Tuthill Porsches tält.

Med lägst nummer av bilarna med Svensk flagg ses 37-årige Evgeniy ...

Publicerad: 2023-12-04 23:46


Tidigare nyheter:
Startpoängen i Svenska SprintRallyCupen.
Rossel och Gryazin bildar WRC2 team med Citroen C3 Rally2 2024.
Sju Svenskar när klassiska Safarirallyt startar i helgen.
Lucas Karlsson, 2023-års co-driverstipendiat i Thomas Carlssons Minnesfond.
Anmälan har öppnat till Vinterpokalen 2024.
Videospecial, Toyota GR Yaris Rally2 testas inför Rallye Mone Carlo.
Silly season i WRC och WRC2 med rykten kring fransmän, finländare och Skoda.
Fyra snabba anmälningar för Hälsingerallyt, 2024 års SM premiär.
Lappi klar för Rally Sweden med Hyundai Motorsports tredjebil.
Ger powerstage spänning i WRC serien?
Inbjudan presenterad och anmälan öppnar för Hälsingerallyt, 2024 års SM premiär.
Kalendern klar för Östergötlands RS-serie.
B-Zero blir ny budgetklass för Norsk rallysport.
Kalendern för Rallyklassikernas Back & Sprintcup 2024 klar.
FIA jobbar för nytt poängsystem i WRC, Mikkelsen vill se kortare tävlingar.
26:e säsongen av E-Cupen, fem tävlingar på kalendern 2024.
Sveriges och Örebros Mr Lancia, en Lancia 037 visas på Rally & Konst 2:a advent.
Ted Malm, 2023 summeras och vi tittar in i 2024.
Finland och Estland samkör rallytävling i nationella mästerskapen 2024.
Snön faller över SM vägarna i Vinterpokalen, 6 sträckor på 10 mil väntar.



Nyhetsarkiv:
[
2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]


Upplevelser från happy-day.se






Nästa deltävling:
E-cupen:
Skogsåket 25/05


Rally SM:
Hälsingerallyt 19-20/01


Rally VM:
Rallye Monte Carlo 25-28/01


Svenska RallyCupen:
Violen-Rallyt 18/05




Foto:
MotorsportSalongen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Novemberskölden.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Marknadsnatta.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Vedumsmästerskapet i Bilrally.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2022.