Mats Bilar   

   
MaxSport   

   
Gulf Race Fuel, SA Tech AB   

   
Trendab AB   

   
SA Tech AB   

   
Mastertrailer.   

   
Carless Racing Fuels.   

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  Rally EM - ERC
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

© Drive VXO Motorsport.
© Drive VXO Motorsport.
I en nyutvecklad BMW 1M kommer Drive VXO Motorsport till våren.

© Drive VXO Motorsport.
© Drive VXO Motorsport.
Spännande bil, en ny modell för grupp H klassen.

© Drive VXO Motorsport
© Drive VXO Motorsport
TIll South Swedish Rally hoppas man ha den nya bilen redo för tävlande.
Drive VXO presenterar nyutvecklad BMW med svenska leverantörer för moderna bränslen.
PRESSRELEASE

DRIVE VXO presenterar sitt senaste projekt: en BMW 1M Coupe som byggs med 1,6 l turbomotor enligt Svenska Bilsportförbundets nationella reglemente för rally och som dessutom utvecklas för att testa fram nya moderna bränslen.

Made by Swedes - för en fortsatt starkt svensk motorsportindustri och rallykultur
En målsättning med projektet har varit att främja den svenska motorsportindustrin eftersom den är en viktig del av den unika svenska rallykulturen.

- Vi vill bidra till att det utvecklas och byggs fler rallybilar i Sverige enligt vårt nationella reglemente och med svenska komponenter, kunskap och teknologi, säger Hans Bååth ägare av DRIVE VXO,

Bilen, baserad på en BMW 1M Coupe, byggs i linje med förbundets målsättning att introducera nyare bilmodeller i den nationella klassen GrHB. Den följer förbundets senaste säkerhetsstandards och med så mycket svenska komponenter och leverantörer som möjligt.

Växjö, Kil, Säffle och Göteborg
Växjöbaserade DRIVE VXO har lämnat huvudansvaret för projektet till TechPro i Kil som också står för design och utveckling av chassit. Drivlinan levereras av Unic i Säffle. Göteborgsföretaget Even Engineering ligger bakom bilens 1,6 liters turbomotor, motorstyrning och elektronik för att möjliggöra test, utvärdering och optimering för moderna bränslen.

- När Bilsportförbundet 2018 öppnade upp för nyare nationellt homologerade bilar med det nya reglementet GrHB var det ett viktigt steg för att säkerställa att den nationella klassen som är stöttepelaren i svensk rallysport fortsätter utvecklas, säger Mikael Gustavsson ägare av TechPro. som fortsätter,

- Det finns en skaparglädje och kunskap att ta vara på i Sverige. Alla vill, och kan inte, köpa fabriksbilar från England, Frankrike eller Tjeckien. Vi har en unik tradition av att utveckla komponenter och bygga tävlingsbilar i Sverige och den är värd att bevara och lotsa in våra ungdomar i. Det har ett stort värde när sporten fostrar inte bara förare och co-drivers utan även mekaniker och ingenjörer.

Pure Rally. No Compromises. Projekt för moderna bränslen inom rally
Ett viktigt syfte med projektet är att testa fram nya moderna bränslen som kan göra motorsporten mer oberoende och framtidssäkrad utan att göra avkall på de sportsliga värdena eller publikens upplevelse.

- Vår ambition är att i detta projekt bidra till övergången till moderna bränslen i rallysporten, och visa att det är möjligt att förena högpresterande motorsport och förbränningsmotorer med hållbarhet, fortsätter Hans Bååth.

Elbilar är viktiga men inte lösningen på alla transportbehov
- Övergången till elbilar är en viktig del i omställning av samhället men det är inte en lösning på alla transportbehov. fortsätter Hans Bååth, som redan 2017 initierade projektet E-PWR som startskottet för det som 2023 blir världens första nationella elektriska racingmästerskap, STCC, fortsätter:

- Rallysporten är ett exempel på bilkörning där elbilar inte är optimalt. Rally är en unik form av motorsport som till skillnad mot tex STCC avgörs på specialsträckor längs skogs- och grusvägar, med långa transporter däremellan. På så sätt representerar rallysporten transportbehoven på landsbygden med långa avstånd och begränsad infrastruktur. Om vi vill att hela Sverige ska leva måste vi utveckla lösningar som gör det möjligt i samband med omställningen till ett mer hållbart och självförsörjande land med minskat beroende av energi från exempelvis krigförande länder.

Motorsport som drivkraft för utveckling
- Vi inom motorsporten har ett stort ansvar för att driva utvecklingen framåt, säger Hans Bååth, grundare av DRIVE VXO och initiativtagare till projektet, backspeglar, skivbromsar och säkerhetsbälten är alla produkter av motorsport. När vi nu befinner oss mitt i en stor förändring av hur samhället skall tillgodose sitt energibehov ska vi vara i frontlinjen och bidra, både för sportens, men också för samhällets skull. Det är inom motorsporten bilar och förare utsätts för de största utmaningarna, därför lämpar sig motorsporten för att driva utveckling.

Clean Driving. No Compromises. För moderna bränslen i samhället
Det är inte enbart inom motorsporten som behovet av moderna bränslen är stort. Klimatfrågor och det internationella säkerhetsläget innebär att det finns ett stort behov av moderna bränslen där Sverige som land kan minska sitt internationella beroende. DRIVE VXO arbetar med både trafiksäkerhets- och hållbarhetsfrågor för sina kunder och där ingår projektet Clean Driving. No Compromises. med syftet att bidra till ökad användning av moderna bränslen utan att kompromissa med produktivitet och arbetsmiljö.

Förberedelser norr om Polcirkeln och intresse från grannländer
Som ett led i projektet deltog DRIVE VXO Motorsport 2022 i Arctic Rally i norra Finland. Ett långt rally norr om polcirkeln upp mot ryska gränsen.

- Då gjorde vi det med traditionella bränslen men vår målsättning är att göra om det med moderna bränslen berättar Andreas Sigfridsson teamkoordinator i DRIVE VXO Motorsport, det är en rejäl utmaning även med beprövad teknik med tanke på de långa avstånden och de låga temperaturerna en bra bit under 30 minusgrader.. Genom att vi genomfört tävlingen en gång vet vi vad som väntar och kan förbereda oss för det.

- Vi upplever också ett stort intresse från våra grannländer och i takt med att projektet utvecklas kommer vi att tävla utomlands för att sprida våra erfarenheter.

Stort intresse från Bilsportförbundet
För det svenska bilsportförbundet Svensk Bilsport är arbetet med hållbarhet centralt och förbundets miljösamordnare Mikael Norén ser positivt på initiativet från DRIVE VXO:

- Svensk Bilsport har länge arbetat hårt med miljöfrågorna. Hållbarhetsarbetet är även beroende av medlemmars goda exempel. Därför är DRIVE VXOs initiativ både intressant och viktigt. Det är viktigt att vi delar erfarenheter med varandra. Vårt gemensamma mål är att säkerställa att motorsporten kan fortsätta utvecklas i takt med samhället i övrigt och driva en grön teknikutveckling. Motorsport ses glädjande nog allt mer som en resurs i samhället socialt, men vi har exempelvis även påvisat att aktiva motorbanor bidrar till ökad artrikedom och projekt har fått naturvårdsbidrag från kommuner och länsstyrelser.

Premiär i maj
Bilen beräknas vara redo för test och tävling under våren, med planerad SM-premiär i South Swedish Rally 18-20 maj.

- Vi är glada över att kunna presentera det här projektet och ser fram emot att börja testa och tävla med bilen under 2023. Vår målsättning är att i takt med projektets utveckling arbeta med hela vårt team för en minskad miljöpåverkan och i ett längre perspektiv bidra till säkerställa sportens utveckling, avslutar Hans Bååth.


» Pressrelease från Drive VXO Motorsport.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2023-03-07 21:34






De var snabbast uppför Vårdkasbacken i Härnösand.
© emotorsport.seBacktävling uppför Vårdkasbacken i Härnösand där Örnsköldsviks Rallyklubb arrangerade deltävling i Hälsingeserien under söndagen. Två åk i backen gällde varav enskilt bästa sträcktid gällde som slutresultat.
Tomas Bergman i Mitsubishi Lancern var snabbast, hade halvsekunden till godo på Roger Westi...

Publicerad: 2024-07-14 22:48


Foto från Slottssprinten, uppvisning Appendix K.
© emotorsport.se100-åringen Katrineholms MK laddade på med uppvisningskörning med Appendix K bilar under fredagen inför den stora Slottssprinten. Sommarens hittills enda soliga och varma dag och kväll gav mycket publik samtidigt som de tävlande till lördagen anlände under kvällen och fyllde på runt sträckan. Full f...

Publicerad: 2024-07-14 21:18


Fyra svenskar anmälda till KOMO Rallysprint, anmälan stänger vid midnatt.
© Kristian Lindberg.På lördag körs populära KOMO Rallysprint i Danmark, vid midnatt stänger anmälan.

Tag chansen - fortfarande platser kvar, ett antal svenska BMW-ekipage är anmälda till tävlingen och den danska folkfesten som brukar dra en stor publik. Men det saknas svenska utmanare till den danska eliten i 4WD kl...

Publicerad: 2024-07-14 15:25


Inställda deltävlingar ersätts ej i Svenska Sprintrallycupen.
Tyvärr har två arrangörer, Kristianstad MK och Älmhults MK, i årets SSRC valt att ställa in sina deltävlingar. Thomas Borssén, förklarar:
Vi har sett över möjligheten att ersätta de två sprinttävlingarna. I dialog med våra tävlande har vi inte hittat något som passar in och vi kommer därför in...

Publicerad: 2024-07-14 12:10


Andervang sexa totalt i GTC Rally.
© Stig Andervang.Det blev en slutlig sjätteplats för Stig Andervang och Johan Findhammer i Hyundai i20 N Rally2:an när Holländska GTC Rally avslutades. Svensken hade en fjärdetid och några sjätteplatser på sträckorna under dagarna, totalt 15 sträckor i rallyt under dagarna två.

Tysken Dennis Rostek tog segern med...

Publicerad: 2024-07-14 09:24


Sex prickade chicaner, Lappi ändå ohotad vinnare i Orlen Lietuva Rally.
© Orlen Lietuva Rally.Esapekka Lappi och Janne Ferm tog sig an Orlen Lietuva Rally under helgen, de gjorde det i en Hyundai i20 N Rally1 Hybrid och allt för att testa inför stundande Lettiska VM rally. Till Litauen for Hyundai-teamet för extra träningsmil och att de skulle vara ohotade om segern stod klart sedan länge.
...

Publicerad: 2024-07-14 09:05


Hästkrafternas dag på på Arena Hagmyren, 20-talet rallyåkare kör uppvisning under måndagen.
© emotorsport.seHästkrafternas dag är på gång på Arena Hagmyren i Hudiksvall, det pågår under måndagen i Glada Hudik Summer Week. SMK Hälsinge visar upp motorsporten där bland annat rally, crosskart, rallycross och folkrace kör på banan. Det körs på SMK Hälsinges nya motorbana bestående av både grus och asfalt, det...

Publicerad: 2024-07-14 08:16


Mille kungen av somrig Slottssprint, Nygren bäst med 2wd.
© emotorsport.se181 glada rallyekipage kastade loss från huvudstarten vid Ericsbergs Slott under lördagens tidiga förmiddag när Slottssprinten 2024 skulle inledas. 6,2km över Vedbo inledde rallyt där hemmaföraren Mille Johansson öppnade klart snabbast, var 7,1 sekunder före Jari Liiten.

Mille snabbast på fler...

Publicerad: 2024-07-13 21:35


Hälsingeserien uppför Vårdkasbacken under söndagen.
© emotorsport.sePå söndagen är det backtävling hos Örnsköldsviks Rallyklubb när backtävlingen uppför Vårdkasbacken i Härnösand ska köras som deltävling i Hälsingeserien. Sträckan mäter 900 meter och körs två gånger.

30-talet anmälda för rallyklasserna, Tomas Bergman, Roger Westin, Gerhard Sjökvist och Sören Hägg...

Publicerad: 2024-07-12 21:37


Följ Slottssprinten, resultat, radio och WebTV från sommarklassikern.
© emotorsport.seStörst för helgen och hittills i år är Slottssprinten, 100-års jubilerande Katrineholms MK kör sin sommarklassiker med full startfält om 180 åkare med fem sträckor. Ingående serier är Volvo Euro Cup, Östergötlands DM och Stockholms DM.

»
Länkar...

Publicerad: 2024-07-12 21:35


Tidigare nyheter:
Tidemand och Levin snabbast uppför Marknadsbacken.
Tobias Johansson snabbast i Slottssprintens fredagsrally.
Följ fredagen med Hästkraftshelgens rallysprint, klassisk Slottssprint och GTC Rally.
185 ekipage för lördagens Slottssprint, fem sträckor väntar runt Ericsbergs Slott.
40 klassiker kör fredagsrally runt Eriksbergs Slott.
Enhetsdäck i Rally SM, Svensk Bilsport ingår avtal med Hankook för säsongerna 2025-27.
Lappi testar i helgens Orlen Lietuva Rally.
Startlista & tidsplan, 2x Solberg fyller på till fredagens rallysprint i Årjäng under Hästkraftshelgen.
Slottssprint på gång, programförsäljning och TV/Radio tider.
Sydsvenska Mästerskapet i Rally efter Skilling 500.
Andervang i helgens Holländska GTC Rally.
Toyota förlänger samarbetet med Rally Sweden, 3-årigt avtal klart.
Reiersen och Grahn, två av Svenskarna till Finska HYA Center Rally.
Mille Johansson drygar ut mästerskapsledning med ny pallplats i Rally-EM.
Rally Vetlanda med 5 sträckor, 46km special, rallyradio och rekognosering.
Zoombara kartor över sträckorna för WRC Secto Rally Finland.
”Konst & Rally” i Järnboås 2024, Östlund först ut av rallyutställarna.
ERC tabellerna efter Rally Estonia - många Svenskar på medaljplats!
Tidsplan och info inför Hästkraftshelgens rallysprint.
Linnamäe satte allt på ett kort, vann Rally Estonia - Calle tvåa och Mille trea i Junior EM.



Nyhetsarkiv:
[
2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]


Upplevelser från happy-day.se






Nästa deltävling:
E-cupen:
Ekrundan 07/09


Rally EM - ERC:
Rally di Roma Capitale 26-28/07


Rally SM:
East Sweden Rally 23-24/08


Rally VM - WRC:
TET Rally Latvia 18-21/07


Svenska RallyCupen:
Kullingstrofén 03/08




Foto:
Slottssprinten, uppvisning Appendix K.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Skilling 500.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Bauhaus Royal Rally of Scandinavia, lördag.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Bauhaus Royal Rally of Scandinavia, fredag.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.