MaxSport   

   
Gulf / GN Motorsport Sweden   

   
Carless Racing Fuels.   

   
Mats Bilar   

   
Mastertrailer.   

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

© Drive VXO Motorsport.
© Drive VXO Motorsport.
I en nyutvecklad BMW 1M kommer Drive VXO Motorsport till våren.

© Drive VXO Motorsport.
© Drive VXO Motorsport.
Spännande bil, en ny modell för grupp H klassen.

© Drive VXO Motorsport
© Drive VXO Motorsport
TIll South Swedish Rally hoppas man ha den nya bilen redo för tävlande.
Drive VXO presenterar nyutvecklad BMW med svenska leverantörer för moderna bränslen.
PRESSRELEASE

DRIVE VXO presenterar sitt senaste projekt: en BMW 1M Coupe som byggs med 1,6 l turbomotor enligt Svenska Bilsportförbundets nationella reglemente för rally och som dessutom utvecklas för att testa fram nya moderna bränslen.

Made by Swedes - för en fortsatt starkt svensk motorsportindustri och rallykultur
En målsättning med projektet har varit att främja den svenska motorsportindustrin eftersom den är en viktig del av den unika svenska rallykulturen.

- Vi vill bidra till att det utvecklas och byggs fler rallybilar i Sverige enligt vårt nationella reglemente och med svenska komponenter, kunskap och teknologi, säger Hans Bååth ägare av DRIVE VXO,

Bilen, baserad på en BMW 1M Coupe, byggs i linje med förbundets målsättning att introducera nyare bilmodeller i den nationella klassen GrHB. Den följer förbundets senaste säkerhetsstandards och med så mycket svenska komponenter och leverantörer som möjligt.

Växjö, Kil, Säffle och Göteborg
Växjöbaserade DRIVE VXO har lämnat huvudansvaret för projektet till TechPro i Kil som också står för design och utveckling av chassit. Drivlinan levereras av Unic i Säffle. Göteborgsföretaget Even Engineering ligger bakom bilens 1,6 liters turbomotor, motorstyrning och elektronik för att möjliggöra test, utvärdering och optimering för moderna bränslen.

- När Bilsportförbundet 2018 öppnade upp för nyare nationellt homologerade bilar med det nya reglementet GrHB var det ett viktigt steg för att säkerställa att den nationella klassen som är stöttepelaren i svensk rallysport fortsätter utvecklas, säger Mikael Gustavsson ägare av TechPro. som fortsätter,

- Det finns en skaparglädje och kunskap att ta vara på i Sverige. Alla vill, och kan inte, köpa fabriksbilar från England, Frankrike eller Tjeckien. Vi har en unik tradition av att utveckla komponenter och bygga tävlingsbilar i Sverige och den är värd att bevara och lotsa in våra ungdomar i. Det har ett stort värde när sporten fostrar inte bara förare och co-drivers utan även mekaniker och ingenjörer.

Pure Rally. No Compromises. Projekt för moderna bränslen inom rally
Ett viktigt syfte med projektet är att testa fram nya moderna bränslen som kan göra motorsporten mer oberoende och framtidssäkrad utan att göra avkall på de sportsliga värdena eller publikens upplevelse.

- Vår ambition är att i detta projekt bidra till övergången till moderna bränslen i rallysporten, och visa att det är möjligt att förena högpresterande motorsport och förbränningsmotorer med hållbarhet, fortsätter Hans Bååth.

Elbilar är viktiga men inte lösningen på alla transportbehov
- Övergången till elbilar är en viktig del i omställning av samhället men det är inte en lösning på alla transportbehov. fortsätter Hans Bååth, som redan 2017 initierade projektet E-PWR som startskottet för det som 2023 blir världens första nationella elektriska racingmästerskap, STCC, fortsätter:

- Rallysporten är ett exempel på bilkörning där elbilar inte är optimalt. Rally är en unik form av motorsport som till skillnad mot tex STCC avgörs på specialsträckor längs skogs- och grusvägar, med långa transporter däremellan. På så sätt representerar rallysporten transportbehoven på landsbygden med långa avstånd och begränsad infrastruktur. Om vi vill att hela Sverige ska leva måste vi utveckla lösningar som gör det möjligt i samband med omställningen till ett mer hållbart och självförsörjande land med minskat beroende av energi från exempelvis krigförande länder.

Motorsport som drivkraft för utveckling
- Vi inom motorsporten har ett stort ansvar för att driva utvecklingen framåt, säger Hans Bååth, grundare av DRIVE VXO och initiativtagare till projektet, backspeglar, skivbromsar och säkerhetsbälten är alla produkter av motorsport. När vi nu befinner oss mitt i en stor förändring av hur samhället skall tillgodose sitt energibehov ska vi vara i frontlinjen och bidra, både för sportens, men också för samhällets skull. Det är inom motorsporten bilar och förare utsätts för de största utmaningarna, därför lämpar sig motorsporten för att driva utveckling.

Clean Driving. No Compromises. För moderna bränslen i samhället
Det är inte enbart inom motorsporten som behovet av moderna bränslen är stort. Klimatfrågor och det internationella säkerhetsläget innebär att det finns ett stort behov av moderna bränslen där Sverige som land kan minska sitt internationella beroende. DRIVE VXO arbetar med både trafiksäkerhets- och hållbarhetsfrågor för sina kunder och där ingår projektet Clean Driving. No Compromises. med syftet att bidra till ökad användning av moderna bränslen utan att kompromissa med produktivitet och arbetsmiljö.

Förberedelser norr om Polcirkeln och intresse från grannländer
Som ett led i projektet deltog DRIVE VXO Motorsport 2022 i Arctic Rally i norra Finland. Ett långt rally norr om polcirkeln upp mot ryska gränsen.

- Då gjorde vi det med traditionella bränslen men vår målsättning är att göra om det med moderna bränslen berättar Andreas Sigfridsson teamkoordinator i DRIVE VXO Motorsport, det är en rejäl utmaning även med beprövad teknik med tanke på de långa avstånden och de låga temperaturerna en bra bit under 30 minusgrader.. Genom att vi genomfört tävlingen en gång vet vi vad som väntar och kan förbereda oss för det.

- Vi upplever också ett stort intresse från våra grannländer och i takt med att projektet utvecklas kommer vi att tävla utomlands för att sprida våra erfarenheter.

Stort intresse från Bilsportförbundet
För det svenska bilsportförbundet Svensk Bilsport är arbetet med hållbarhet centralt och förbundets miljösamordnare Mikael Norén ser positivt på initiativet från DRIVE VXO:

- Svensk Bilsport har länge arbetat hårt med miljöfrågorna. Hållbarhetsarbetet är även beroende av medlemmars goda exempel. Därför är DRIVE VXOs initiativ både intressant och viktigt. Det är viktigt att vi delar erfarenheter med varandra. Vårt gemensamma mål är att säkerställa att motorsporten kan fortsätta utvecklas i takt med samhället i övrigt och driva en grön teknikutveckling. Motorsport ses glädjande nog allt mer som en resurs i samhället socialt, men vi har exempelvis även påvisat att aktiva motorbanor bidrar till ökad artrikedom och projekt har fått naturvårdsbidrag från kommuner och länsstyrelser.

Premiär i maj
Bilen beräknas vara redo för test och tävling under våren, med planerad SM-premiär i South Swedish Rally 18-20 maj.

- Vi är glada över att kunna presentera det här projektet och ser fram emot att börja testa och tävla med bilen under 2023. Vår målsättning är att i takt med projektets utveckling arbeta med hela vårt team för en minskad miljöpåverkan och i ett längre perspektiv bidra till säkerställa sportens utveckling, avslutar Hans Bååth.


» Pressrelease från Drive VXO Motorsport.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2023-03-07 21:34






Fyra snabba anmälningar för Hälsingerallyt, 2024 års SM premiär.
© emotorsport.seLördag kväll klockan 18:00 öppnade anmälan för Rally SM premiären Hälsingerallyt, först in med anmälan var Victor Windahl tävlandes för Wäxjö MS i en Honda Civic för den trimmade 2wd klassen. Till hemmatävlingen var SMK Hälsinges Daniel Jonsson snabbast för klassen Standard med sin Volvo 940 för gru...

Publicerad: 2023-12-03 20:30


Lappi klar för Rally Sweden med Hyundai Motorsports tredjebil.
© Hyundai Motorsport.Den 15:e december är det två månader till starten av Rally Sweden, då öppnar också anmälan till tävlingen. Hyundais tredjebil under 2024 ska köras av bland annat Esapekka Lappi, vilka mer är inte känt, men Dani Sordo väntas göra starter i teamet.

Esapekka Lappi som inleder sin andra säsong med te...

Publicerad: 2023-12-03 18:03


Ger powerstage spänning i WRC serien?
© Toyota Gazoo Racing.Powerstage skapades för att göra WRC serien mer intressant, framför allt för att teamen skulle arbeta för att sätta bilarna på banan igen för att jaga bonuspoäng på sista sträckan. Men det handlade också om att göra WRC serien mer intressant tabellmässigt - men vad ger det egentligen?

Hur ser då ...

Publicerad: 2023-12-02 21:18


Inbjudan presenterad och anmälan öppnar för Hälsingerallyt, 2024 års SM premiär.
© Kjell Mattsson- Nu har vi fått riktig vinter, det har kommit ytterligare 30-50cm snö på fyra dagar i tävlingsområdet, hälsar Kjell Mattsson i SMK Hälsinge, arrangör för Rally SM premiären 2024 i Hudiksvall.

Inbjudan har nu landat och anmälan öppnar klockan 18:00 lördag kväll, detta i takt med att allt f...

Publicerad: 2023-12-02 15:03


Kalendern klar för Östergötlands RS-serie.
© emotorsport.seAllt fler serier och cuper får ihop sina kalendrar inför 2024, under torsdagen presenterades kalendern för Östergötlands RS-serie som i mitten av april inleder med Skänningeknixen.

Lika traditionsenlig är Sviestaträffen den 1:a maj och följs upp av två deltävlingar hos Åtvidabergs MK, först Sockn...

Publicerad: 2023-12-02 08:35


B-Zero blir ny budgetklass för Norsk rallysport.
© Norsk Bilsport.För en vecka sedan presenterade Norsk Bilsport att klassen B-Zero nu också kan tävlas med i rally, det handlar om de minsta rallybilarna som tidigare gått på bana.

Klassen är öppen för bilar tillverkade mellan 2005 och 2014 och av modellerna Citroën C1, Peugeot 107 och Toyota Aygo.

Ursprunget ...

Publicerad: 2023-12-01 00:19


Kalendern för Rallyklassikernas Back & Sprintcup 2024 klar.
© emotorsport.seRallyklassikerna har tagit beslutet att än en gång arrangera Back & Sprint cupen, även om intresset och deltagandet var så tamt 2023.
- Dock så tror vi att många av oss vill ha en tävlingsform där vi kan vara med på ett lite enklare sätt. Inga långa tävlingar med servicepersonal, och där vi får...

Publicerad: 2023-12-01 00:06


FIA jobbar för nytt poängsystem i WRC, Mikkelsen vill se kortare tävlingar.
© Henrik Åkeson, Henrikrallyfoto.Hos FIA har tankarna en längre tid gått på att plocka fram ett nytt poängsystem för WRC serien för att göra serien mer spännande. Kanske genom att ge poäng också efter respektive dagsetapp, tankesätt har också testats och simulerats mot de senaste årens resultat för att se hur ett nytt poängsystem s...

Publicerad: 2023-11-29 21:55


26:e säsongen av E-Cupen, fem tävlingar på kalendern 2024.
© emotorsport.seKalendern för den 26:e säsongen av E-Cupen är spikad, precis som i år blir det med fem deltävlingar. Team Skogsåkarna inleder cupen den 25:e maj med Skogsåket och i mitten av juni körs Hammarslaget hos Norrahammars MK.

Knappt tre månaders semester innan Ekrundan hos SMK Eksjö körs, avslutningen s...

Publicerad: 2023-11-29 19:02


Sveriges och Örebros Mr Lancia, en Lancia 037 visas på Rally & Konst 2:a advent.
© Nils-Brage Pettersson.Sveriges och Örebros Mr Lancia, ja det tycker jag man kan säga att vi har och göra med. Nu ska nästa bil till för presentation, en Lancia Rally 037 som kommer stå på garageuppfarten när Rally & Konst bjuder in den andra advent. Enligt Tomas veterligen enda exemplaret i Sverige. Bilen är en ”replica”...

Publicerad: 2023-11-29 18:57


Tidigare nyheter:
26:e säsongen av E-Cupen, fem tävlingar på kalendern 2024.
Sveriges och Örebros Mr Lancia, en Lancia 037 visas på Rally & Konst 2:a advent.
Ted Malm, 2023 summeras och vi tittar in i 2024.
Finland och Estland samkör rallytävling i nationella mästerskapen 2024.
Snön faller över SM vägarna i Vinterpokalen, 6 sträckor på 10 mil väntar.
Svenska mästarna Flodin & Bergsten klara för fortsättning med GK Door Team Sweden i Rally SM 2024.
Lindén tog målgång i Roger Albert Clark Rally, klasseger och bästa Svenskar.
Solberg dominerade historiska rallyt, men hamnade i diket.
McCormack vinner Roger Albert Clark Rally, Lindén till mål med PV´n.
Solberg bryter Roger Albert Clark Rally, gled av vägen i leran.
Foto från MotorsportSalongen på Nöjesfabriken i Karlstad.
Följ avslutningen av Roger Albert Clark Rally, Solberg tillbaka.
Tung Svensk dag i Roger Albert Clark Rally, Solberg och Lindén bryter.
Adielsson tillbaka i växande Internationella 4wd, kör Skoda Fabia Rally2 Evo med Tisse Racing.
SM satsningar & ny tuff GT86:a i grupp H - lite från MotorsportSalongen.
14 mil i Roger Albert Clark, följ ledarbilarna med Solberg och Lindén.
Solberg utklassar alla, 4 minuters ledning i Roger Albert Clark Rally.
Reiersen i SM satsning med JC Raceteknik i ny Skoda Fabia RS Rally2.
Bilder direkt från MotorsportSalongen.
Nio nya mil special för Solberg och Lindén i Roger Albert Clark Rally, följ lördagen.



Nyhetsarkiv:
[
2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]


Upplevelser från happy-day.se






Nästa deltävling:
E-cupen:
Skogsåket 25/05


Rally SM:
Hälsingerallyt 19-20/01


Rally VM:
Rallye Monte Carlo 25-28/01


Svenska RallyCupen:
Violen-Rallyt 18/05




Foto:
MotorsportSalongen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Novemberskölden.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Marknadsnatta.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Vedumsmästerskapet i Bilrally.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2022.