NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

© Drive VXO Motorsport.
© Drive VXO Motorsport.
I en nyutvecklad BMW 1M kommer Drive VXO Motorsport till våren.

© Drive VXO Motorsport.
© Drive VXO Motorsport.
Spännande bil, en ny modell för grupp H klassen.

© Drive VXO Motorsport
© Drive VXO Motorsport
TIll South Swedish Rally hoppas man ha den nya bilen redo för tävlande.
Drive VXO presenterar nyutvecklad BMW med svenska leverantörer för moderna bränslen.
PRESSRELEASE

DRIVE VXO presenterar sitt senaste projekt: en BMW 1M Coupe som byggs med 1,6 l turbomotor enligt Svenska Bilsportförbundets nationella reglemente för rally och som dessutom utvecklas för att testa fram nya moderna bränslen.

Made by Swedes - för en fortsatt starkt svensk motorsportindustri och rallykultur
En målsättning med projektet har varit att främja den svenska motorsportindustrin eftersom den är en viktig del av den unika svenska rallykulturen.

- Vi vill bidra till att det utvecklas och byggs fler rallybilar i Sverige enligt vårt nationella reglemente och med svenska komponenter, kunskap och teknologi, säger Hans Bååth ägare av DRIVE VXO,

Bilen, baserad på en BMW 1M Coupe, byggs i linje med förbundets målsättning att introducera nyare bilmodeller i den nationella klassen GrHB. Den följer förbundets senaste säkerhetsstandards och med så mycket svenska komponenter och leverantörer som möjligt.

Växjö, Kil, Säffle och Göteborg
Växjöbaserade DRIVE VXO har lämnat huvudansvaret för projektet till TechPro i Kil som också står för design och utveckling av chassit. Drivlinan levereras av Unic i Säffle. Göteborgsföretaget Even Engineering ligger bakom bilens 1,6 liters turbomotor, motorstyrning och elektronik för att möjliggöra test, utvärdering och optimering för moderna bränslen.

- När Bilsportförbundet 2018 öppnade upp för nyare nationellt homologerade bilar med det nya reglementet GrHB var det ett viktigt steg för att säkerställa att den nationella klassen som är stöttepelaren i svensk rallysport fortsätter utvecklas, säger Mikael Gustavsson ägare av TechPro. som fortsätter,

- Det finns en skaparglädje och kunskap att ta vara på i Sverige. Alla vill, och kan inte, köpa fabriksbilar från England, Frankrike eller Tjeckien. Vi har en unik tradition av att utveckla komponenter och bygga tävlingsbilar i Sverige och den är värd att bevara och lotsa in våra ungdomar i. Det har ett stort värde när sporten fostrar inte bara förare och co-drivers utan även mekaniker och ingenjörer.

Pure Rally. No Compromises. Projekt för moderna bränslen inom rally
Ett viktigt syfte med projektet är att testa fram nya moderna bränslen som kan göra motorsporten mer oberoende och framtidssäkrad utan att göra avkall på de sportsliga värdena eller publikens upplevelse.

- Vår ambition är att i detta projekt bidra till övergången till moderna bränslen i rallysporten, och visa att det är möjligt att förena högpresterande motorsport och förbränningsmotorer med hållbarhet, fortsätter Hans Bååth.

Elbilar är viktiga men inte lösningen på alla transportbehov
- Övergången till elbilar är en viktig del i omställning av samhället men det är inte en lösning på alla transportbehov. fortsätter Hans Bååth, som redan 2017 initierade projektet E-PWR som startskottet för det som 2023 blir världens första nationella elektriska racingmästerskap, STCC, fortsätter:

- Rallysporten är ett exempel på bilkörning där elbilar inte är optimalt. Rally är en unik form av motorsport som till skillnad mot tex STCC avgörs på specialsträckor längs skogs- och grusvägar, med långa transporter däremellan. På så sätt representerar rallysporten transportbehoven på landsbygden med långa avstånd och begränsad infrastruktur. Om vi vill att hela Sverige ska leva måste vi utveckla lösningar som gör det möjligt i samband med omställningen till ett mer hållbart och självförsörjande land med minskat beroende av energi från exempelvis krigförande länder.

Motorsport som drivkraft för utveckling
- Vi inom motorsporten har ett stort ansvar för att driva utvecklingen framåt, säger Hans Bååth, grundare av DRIVE VXO och initiativtagare till projektet, backspeglar, skivbromsar och säkerhetsbälten är alla produkter av motorsport. När vi nu befinner oss mitt i en stor förändring av hur samhället skall tillgodose sitt energibehov ska vi vara i frontlinjen och bidra, både för sportens, men också för samhällets skull. Det är inom motorsporten bilar och förare utsätts för de största utmaningarna, därför lämpar sig motorsporten för att driva utveckling.

Clean Driving. No Compromises. För moderna bränslen i samhället
Det är inte enbart inom motorsporten som behovet av moderna bränslen är stort. Klimatfrågor och det internationella säkerhetsläget innebär att det finns ett stort behov av moderna bränslen där Sverige som land kan minska sitt internationella beroende. DRIVE VXO arbetar med både trafiksäkerhets- och hållbarhetsfrågor för sina kunder och där ingår projektet Clean Driving. No Compromises. med syftet att bidra till ökad användning av moderna bränslen utan att kompromissa med produktivitet och arbetsmiljö.

Förberedelser norr om Polcirkeln och intresse från grannländer
Som ett led i projektet deltog DRIVE VXO Motorsport 2022 i Arctic Rally i norra Finland. Ett långt rally norr om polcirkeln upp mot ryska gränsen.

- Då gjorde vi det med traditionella bränslen men vår målsättning är att göra om det med moderna bränslen berättar Andreas Sigfridsson teamkoordinator i DRIVE VXO Motorsport, det är en rejäl utmaning även med beprövad teknik med tanke på de långa avstånden och de låga temperaturerna en bra bit under 30 minusgrader.. Genom att vi genomfört tävlingen en gång vet vi vad som väntar och kan förbereda oss för det.

- Vi upplever också ett stort intresse från våra grannländer och i takt med att projektet utvecklas kommer vi att tävla utomlands för att sprida våra erfarenheter.

Stort intresse från Bilsportförbundet
För det svenska bilsportförbundet Svensk Bilsport är arbetet med hållbarhet centralt och förbundets miljösamordnare Mikael Norén ser positivt på initiativet från DRIVE VXO:

- Svensk Bilsport har länge arbetat hårt med miljöfrågorna. Hållbarhetsarbetet är även beroende av medlemmars goda exempel. Därför är DRIVE VXOs initiativ både intressant och viktigt. Det är viktigt att vi delar erfarenheter med varandra. Vårt gemensamma mål är att säkerställa att motorsporten kan fortsätta utvecklas i takt med samhället i övrigt och driva en grön teknikutveckling. Motorsport ses glädjande nog allt mer som en resurs i samhället socialt, men vi har exempelvis även påvisat att aktiva motorbanor bidrar till ökad artrikedom och projekt har fått naturvårdsbidrag från kommuner och länsstyrelser.

Premiär i maj
Bilen beräknas vara redo för test och tävling under våren, med planerad SM-premiär i South Swedish Rally 18-20 maj.

- Vi är glada över att kunna presentera det här projektet och ser fram emot att börja testa och tävla med bilen under 2023. Vår målsättning är att i takt med projektets utveckling arbeta med hela vårt team för en minskad miljöpåverkan och i ett längre perspektiv bidra till säkerställa sportens utveckling, avslutar Hans Bååth.


» Pressrelease från Drive VXO Motorsport.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease


Följ helgens rallyn:
Eckerölinjen Sprinten:[Resultat]
Rally Magic:[Resultat][Karta]
Louna Eesti Ralli:[Resultat][Tidsplan][GPS-Karta][Anslagstavla][Karta]
Rally di Roma Capitale:[Resultat][Shakedown][Tidsplan][WebTV][Info][Anslagstavla]

Publicerad: 2023-03-07 21:34






Crugnola leder Rally di Roma Capitale - Calle i JEM topp, Grahn femma i ERC3.
© @World / Red Bull Content Pool.Rally di Roma Capitale avslutar första etappen, tre sträckor dubbelt under dagen där Italienarna håller till i topp. Leder rallyt gör Andrea Crugnola med Citroën C3 Rally2, han leder 3,3 sekunder före Giandomenico Basso. Trean, Polacken Mikolaj Marczyk spräcker Italienska dominansen med fem sekunder...

Publicerad: 2025-07-05 18:06


Tänak tar hem Louna-Eesti Ralli, ny andraplats för Arvid och David.
© Arvid Carlsson Motorsport.Louna Eesti Ralli fortsatte med sex typiska rallysträckor vilket innebär högt tempo - en av dagens sträckor kröp snittet ned under 120km/h. Ott Tänak i en klass för sig, ende med Rally1 bil då han testade inför sitt WRC rally på hemmaplan om ett par veckor.

Tänak 4:28 minut före Kaspar Kasari i F...

Publicerad: 2025-07-05 16:40


Inför service i Rally di Roma Capitale - Carlberg toppar Junior ERC, Grahn sexa och Mille 22:a.
© @World / Red Bull Content Pool.Första halvan av lördagens etapp i Rally di Roma Capitale avverkad, tre sträckor på 6, 35 respektive 13km körda, tre sträcksegrar i Junior ERC klassen för Calle Carlberg och Jörgen Eriksen.

Svensk ledning i JERC.
Svenska besättningen hos Opel Motorsport hittade snabbt formen på asfalt och...

Publicerad: 2025-07-05 13:42


Så gick det i Eckerö Linjen Sprint.
© emotorsport.seTre åk i snabb följd på den 3,7km långa sträckan för Eckerö Linjen Sprint hos Ålands MK under lördagen för de 27 tävlande. Enskilt bästa åk utav de tre utgjorde resultatlistan.

Sex finska åkare överst i totallistan med Samuli Vuorisalo i Skoda Fabia överst, 4,6 sekund före Marko Paasonen i Toyota...

Publicerad: 2025-07-05 13:27


Nästa småbil, i veckan presenterades Alpine A290 Rallye.
© Alpine.Presentationen av nya bilar för de minsta internationella rallyklasserna duggar tätt, först Lancia Ypsilon HF Racing Rally6 och nu Alpine A290 Rallye - men ingen av dem väntas ses på de Svenska grusvägarna men istället populära i Sydeuropa.

Den nya lilla Alpinen är helelektrisk i likhet med Opels...

Publicerad: 2025-07-05 09:46


Nya Lancia Ypsilon HF Racing Rally6 redo för rallystart i höst.
© Lancia.Först Lancia Ypsilon HF Rally4 och nu Lancia Ypsilon HF Racing Rally6 - i veckan presenterade Lancia sitt nya tillskott till rallyvägarna, det handlar om den allra enklaste bilen utefter internationella förbundets reglemente. Rally6 handlar om den allra billigaste instegsklassen, anpassade för att j...

Publicerad: 2025-07-05 09:15


Följ lördagen i Eckerölinjen Sprinten, Rally di Roma Capitale och Louna-Eesti Rally.
© emotorsport.seFölj lördagens rallyn med Svenska intressen, på Åland går Eckerölinjen Sprinten där Ålands MK arrangerar, en sträcka som körs tre gånger under dagen för de knappt 30 startande.

Rally di Roma Capitale med Mille Johansson / Johan Grönvall i Rally2 klassen - för Junior ERC Calle Carlberg / Jörgen Er...

Publicerad: 2025-07-04 21:22


Avbelj toppar Rally di Roma Capitale, Grahn snabb i Rally3 och Carlberg genom i JEM-klassen.
© @World / Red Bull Content Pool.Ynka 1,3km var ss1, sträckan SS1 Colosseo ACI Roma i centrala Rom som öppnade årets femte ERC-deltävling Rally di Roma Capitale - starten på andra halvan av EM-säsongen.

Italienare i topp.
Dubbelt Italienskt i topp efter sträckan med Bostjan Avbelj 0,4 sekund före Andrea Mabellini under m...

Publicerad: 2025-07-04 21:20


Tänak toppar Louna-Eesti Rally - Arvid klasstvåa efter fredagen.
© Hyundai Motorsport.Ott Tänak leder stort i Louna-Eesti Rally, rallyts fyra sträckor avverkade där Tänak leder stort, men så kör han också Hyundai i20 N Rally1 som träning och test inför sitt hemmarallyt om ett par veckor, 1:22 minut leder han med totalt efter 15 minuters körning över tre mil.

Ralfs Sirmacis är tvåa...

Publicerad: 2025-07-04 21:19


Kristoffersson, O`Donovan, Levin och Rådström vinnare i Rally Magic.
© Finnskoga MK.Rally Magic hos Finnskoga MK avverkat, två sträckor runt sträckan som går på rallycrossbanan, på vägar runt banan och genom campingområdena. Totalt blev det närmare 40 ekipage som gav sig iväg runt banslingan.

Totalt var det Johan Kristoffersson i VW Polo GTI R5 från GK Door Team Sweden som öppna...

Publicerad: 2025-07-04 19:28


Tidigare nyheter:
Carlberg tvåa genom shakedown - Rally di Roma Capitale går mot start.
66 bilar för Secto Rally Finland - Latvala utmanar Solberg i WRC2.
Sainz fokuserar på Dakar, lägger ned planerna för ordförandeposten inom FIA.
WebTV direkt från kvalet inför Rally di Roma Capitale.
Närmare 30 bilar för lördagens Eckerölinjen Sprinten på Åland.
Träning, Kval och shakedown inför Rally di Roma Capitale fredag förmiddag.
Hallberg från SM-silver till asfaltäventyr i Italien.
Oliver Solberg får köra i värstingklassen under Rally Estonia.
Rally1 debut för Oliver Solberg i kommande Rally Estonia.
Tänak och Carlsson i helgens Estniska Louna Eesti Ralli.
30-talet åkare gör upp i fredagskvällens Rally Magic i Höljes.
Carlbergs överst på pallen - första 2WD segern i Rallye Baie-des-Chaleurs sedan 1986.
Mästarmötet laddar för sprint och afterrally i Millebyden.
Tre Svenska ekipage till nästa helgs Finska Mästerskap.
Inför Rally di Roma Capitale, fyra Svenskar i helgens rally - startfält, tidsplan & länkar.
Mille Johansson VM-tvåa efter tufft rally i Grekland – nu väntar EM i Italien.
Fantastiska insatser då VOC SverigeSerien tävlade i Skillingaryd.
Pontus & Henning - två utmanare i Hästkraftshelgens rallysprint.
TV-tablå för helgens ERC-tävling i Rally di Roma Capitale.
Arvid med dubbla andraplatser i helgens Lettiska rallyn.



Nyhetsarkiv:
[
2025 ][ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]






Nästa deltävling:
E-cupen:
Polkatrofén 16/08


Rally EM - ERC:
Rally di Roma Capitale 04-06/07


Rally SM:
KR Snapphanerallyt 08-09/08


Rally VM - WRC:
Delfi Rally Estonia 17-20/07


Svenska RallyCupen:
Kullingstrofén 02/08




Foto:
Skilling 500.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

SM-Veckan Sommar, Rallysprint.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Borås Bil Rallysprint.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Bauhaus Royal Rally of Scandinavia, lördag.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.