NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Andra delsegern för Andreas Magnusson i EVO Challenge.
PRESSRELEASE

Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden – Rapport från deltävling 4 Kvarnturen Rally den 9 augusti 2008

Andreas Magnusson tog sin andra delseger och gick upp i den totala ledningen. Tobias Gustavsson utmanade ledaren och slutade tvåa. Bara två veckor till nästa deltävling i Mitsubishimästerskapet.


Andreas Magnusson och hans co-driver Henrik Hulterskog tog sin andra seger i Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden, när de vann Kvarnturen i Motala, den fjärde deltävlingen i serien. I och med vinsten leder de nu det enda mästerskapet i Sverige för Grupp N Mitsubishi Lancer. Försprånget till tvåan är tre poäng.

Tävlingen Kvarnturen innehöll sju specialsträckor, varav den första och den sista var folkracebanan på Duntebergets Motorsportsområde, strax utanför Motala.

De andra fem sträckorna kördes på grusvägar, på militära områden, ett par mil norr och öster om Motala.

Bland de 180 startande bilarna stred sex om poängen i Evocupen. Även om det bara var en liten del av startfältet, tillhörde samtliga topp 20 och deras kamp över de 63,5 kilometrarna specialsträckor drog till sig stor uppmärksamhet.

Natten innan tävlingen regnade det, och banan på Dunteberget blev så mjuk, att arrangören beslutade stryka första specialsträckan. Därmed blev det SS2 som inledde tävlingen.

Magnusson/Hulterskog tog ledningen direkt genom att vara snabbaste Evocup-ekipage. Men avståndet var inte stort, utan Tobias Gustavsson/Fredrik Leierth var endast 1,5 sekunder efter.

Ytterligare fem sekunder bakom återfanns tredje deltävlingens vinnare, Hans-Erik Weng/Anders Fredriksson. Jonas Ericsson/John Stigh och Joachim Carlström/Jörgen Norman delade fjärdeplatsen, bara sju sekunder långsammare.

Merparten av förarna ansåg att vägarna var halare än de hade väntat sig. Speciellt specialsträcka tre, där regnet startade bara någon kilometer in på sträckan och upphörde strax innan målgång. Det var nästan omöjligt för förarna att bedöma underlaget; om däcken skulle finna fäste eller ej.

Den inbördes ordningen stod sig ända till sträcka fyra, då Ericsson upptäckte att han saknade bromsar när han närmade sig första kurvan. För att nå målet måste han köra försiktigt, alltmedan sekunderna tickade iväg. På det förlorade Ericsson/Stigh fjärdeplatsen till Carlström/Norman.

Samtidigt började Magnusson/Hulterskog känna sig pressade av Gustavsson/Leierth, som ökade tempot hela tiden. Då, när det såg ut som att Gustavsson tänkte göra en attack för att ta ledningen, flöt bilen ut i en kurva på SS6. Efter att ha fått börja om tappade han några sekunder, vilket räckte för att Magnusson skulle leda komfortabelt inför den avslutande 1,2 km korta sträckan inne på Dunteberget.

För förarna var finalen på tävlingen en möjlighet att visa upp sig inför alla åskådare. Samtliga Evo-deltagare klarade den utan problem, inga repor alls på bilarna eller mekaniska problem.

“Jag är väldigt nöjd med att ha tagit en andra seger i Evo-cupen”, sa Magnusson efter målgång. ”Den här gången är till och med ännu bättre, eftersom jag nu leder mästerskapet. Jag valde att slå av på takten och säkra mästerskapsledningen istället för att vinna Grupp N totalt.”

Det visade sig att Magnusson/Hulterskog slutade på andra plats i Grupp N, efter Jimmy Joge/Mikael Johansson som inte startade i Evocupen. Istället valde han att köra på bränslet E85, vilket inte överensstämmer med FIA:s regler vilka ligger till grund för Mitsubishimästerskapet.

Gustavsson/Leierth var nöjda med sin dag, 15 sekunder efter segraren. Forna cupledarna Weng/ Fredriksson blev trea, ytterligare 18 sekunder bakom. Carlström/Norman brottades hela Kvarnturen igenom med en bil som understyrde, därför var de glada över att bli fyra trots allt. Ericsson/Stigh lyckades aldrig köra in de sekunder de förlorade på bromsproblemet, utan blev femma. Gustafsson/Persson tog sig till målet – en bedrift bara det eftersom de brutit alla tidigare tävlingar sedan mars månad.

Nästa deltävling, den femte i Mitsuibishi Ralliart Evolution Challenge Sweden, körs redan om knappa två veckor den 22-23 augusti. Då handlar det om LECAB Killingen, rallytävlingen med Kil som bas. Detta tvådagarsevent ingår också i SM, och förutom de sex Evo-förare som körde Kvarnturen kommer även Joakim Borg/Erik Gustavsson och Kenneth Johnserød till Kil.

2008 Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden sponsras av: Mitsubishi Motors Sweden, Pirelli tyres, Sunoco fuel, Performance Friction Brakes, Speedline Corse wheels (www.ppe.com), PIAA lights, Sparco racewear, Mpart and RPM Promotions.

Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden - Resultat deltävling 4
1 Andreas Magnusson (Skeppshult)/Henrik Hulterskog (Stensjön) 38:17.9
2 Tobias Gustavsson (Finspång) /Fredrik Leierth (Kolmården) 38:32.1
3 Hans-Erik Weng (Säffle)/Anders Fredriksson (Årjäng) 38:50.1
4 Joachim Carlström (Rockneby)/Jörgen Norman (Torsås) 39:20.9
5 Jonas Ericsson (Kolsva)/John Stigh (Skänninge) 40:38.4
6 Mikael Gustafsson (Ludvika)/Ola Persson (Uppsala) 41:57.8

Mästerskapsställning efter fyra deltävlingar
Förare
1 Andreas Magnusson 41
2 Hans-Erik Weng 38
3 Joachim Carlström 27
4 Jimmy Joge 18
5 Jonas Ericsson 23
6 Tobias Gustavsson 10
7 Mikael Gustafsson 8
8 Joachim Borg 6
9 Kenneth Jonsrød 5

Co-drivers
1 Henrick Hulterskog 41
2 Anders Fredriksson 38
3 Jorgen Norman 27
4 John Stigh 23
5 Mikael Johansson 12
6 Fredrik Leierth 10
7 Ola Persson 9
8 Lill-Erik Gustafsson 6


» Pressrelease från Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2008-08-13 18:12






Rallydebut för Mikaela Åhlin-Kottulinsky i Slottssprinten, snart stänger anmälan för rallyt.
© Mikaela Åhlin-Kottulinsky.Imorgon kväll stänger anmälan till Midnattssolsrallyt och Slottssprinten, för Midnattssolsrallyts två dagar finns det 120 plaster till förfogande för rallyklasserna och 25 platser för Regularity. För regularity ser det lugnt ut, de håller 25 platser i listan. För historiskt ser det ut att bli gallri...

Publicerad: 2025-06-17 21:37


Jakobsson snabbast i Back SM - familjen tog framskjutna placeringar i Ljusdal.
© Jakobsson Motorsport.I helgen avgjordes tredje och fjärde deltävlingen i Back SM, nu hos Ljusdals MS på klubbens motorområde, det handlar om ett träningsåk som följs av två tävlingsåk - enskilt bästa åk gäller för slutresultat.

För lördagens race toppade Hannah Jakobsson 4wd klassen närmare sekunden före teamkompisen...

Publicerad: 2025-06-16 20:45


Mille Johansson sjua i känslosamt EM-rally i Polen.
© Flat-out Media.20-årige rallyföraren Mille Johansson från Katrineholm, och kartläsaren Johan Grönvall från Arvika, körde i helgen in som sjua i huvudklassen av FIA European Rally Championship vid Rally Poland – efter en tuff tävlingshelg både sportsligt och känslomässigt.

Tävlingen inleddes i sorg efter att Mil...

Publicerad: 2025-06-15 21:45


Svenskarna hänger på i ERC tabellerna - Reiersen fyra - Carlberg toppar dubbelt!
© @World / Red Bull Content Pool.Rally Poland innebar halvtid i ERC-serien, fjärde av totalt åtta deltävlingar där det nu är asfalt som gäller resten av året. Efter Polen blev det åter ledarskifte i tabellen sedan tidigare ledaren Roope Korhonen lagt bilen på taket, istället Mikolaj Marczyk ny EM ledare 16 poäng före Mads Östberg.
...

Publicerad: 2025-06-15 20:58


50-års jubilerande Säffle MotorClub laddar för rallyfest 28:e juni.
© Säffle MC.Den 28:e juni går Seffle Citymotorchallenge av stapeln i centrala Säffle, sträckan är känd från Asfaltsprint-SM 2022 och var väldigt uppskattad av både förare och publik.
Sträckan mäter dryga 2,5 km och körs tre gånger med målgång precis utanför stadshuset i centrala Säffle!

Serviceplatsen är oc...

Publicerad: 2025-06-15 20:31


Foto från Borås Bil Rallysprint.
© emotorsport.seToarps MK hade plockat fram två sträckor som gick dubbelt när Svenska Sprintrallycupen kom på besök, fullt med 80-talet startande som tävlade i stekande sommarsol under lördagen. Segern totalt tog Kristian Johansson i VW Golf som bakom sigh ade Tobias Pettersson i Mitsubishi Lancer som 4wd vinnare. ...

Publicerad: 2025-06-15 20:28


Ackesten snabbast totalt i GuttstaSprinten.
Efter tre åk på Norsabanan tog GuttstaSprinten målgång, deltävling för Historiska Sprint & Back Cupen med svalt intresse med bara tio gammelbilar.

Snabbast av dem åkte Jörgen Jansson i Opel Ascona B där Tommy Dahlgren i VOlvo 142 var tvåa, 12 sekunder bakom. Robert Asp i Tooyta Starlet och Lars G...

Publicerad: 2025-06-15 20:21


Carlberg kör hem Junior ERC klassen, rycker i mästerskapet!
© Henrik Åkeson, Henrikrallyfoto.Calle Carlberg och Jörgen Eriksen kunde slå av på tempot mot slutet när marginalen var stor, 2:23 minuters marginal till britten Ioan Lloyd som då plockade in 12 sekunder på avslutningen där Calle tog det lugnt och säkrade segern för Opel Motorsport. En bra pott med poäng för Svensken när Junior EM ...

Publicerad: 2025-06-15 17:25


Sesks kör hem Rally Poland, Reiersen fyra och Johansson sjua!
© Henrik Åkeson, Henrikrallyfoto.- Som jag sagt tidigare, alltid trevligt att vara tillbaka i Polen och i MRF-kostymen, så konstaterar Martins Sesks sin minutseger i Rally Poland, årets fjärde ERC deltävling. Lettländaren hade ett moment i början av fredagen som tog tid och kunde kostat rallyt, tempot hölls högt även restera...

Publicerad: 2025-06-15 17:03


Tight i Volvo Euro Cups Standardklasser.
© emotorsport.seSå då är tabellerna klara efter cupens femte deltävling som gick i helgen i Norska Björkelangen med Rally Aurskog-Höland. Entävling med 9 SS på riktigt snabba grus sträcker med inslag av asfalt och stundtals riktigt tekniskt. Det blev norsk seger i både VEC1 & VEC2 där det nu börjar bli tight i båda...

Publicerad: 2025-06-15 13:44


Tidigare nyheter:
Carlberg kör hem Junior ERC klassen, rycker i mästerskapet!
Sesks kör hem Rally Poland, Reiersen fyra och Johansson sjua!
Tight i Volvo Euro Cups Standardklasser.
Reiersen och Carlberg sträcksnabbast - tre sträckor kvar i Rally Poland.
Booth vann Southern Ohio Forest Rally - kylproblem stoppade Svensk Volvoseger.
Ny triumf för Brynildsen, sekundfight till mål i Aurskog-Høland Rally.
Kristian vann, 2wd seger totalt i Borås Bil Rallysprint.
Sesks toppar Rally Poland - Reiersen femma - Calle dominerar Junior ERC.
Grahn körde hem Bresontrofén.
Norske rallyjunioren på gång, presenterar långsiktig NM, ERC och WRC satsning.
Sordo rattar Porsche 992 Rally GT i Belgiska Ypres Rally.
Bresontrofén, Borås Bil Rallysprint, Aurskog-Høland Rally och Rally Poland bland rallyn att följa.
Svenskarna bra med i Junior ERC klassen på korta ss1 i Rally Poland.
Reiersen trea på kvalet inför Rally Poland, snart start på ss1.
Årets SverigeSerie går vidare i Rasbo med Bresontrofén.
Historiska Sprint & Back Cupen kör på söndag i Guttstasprinten.
Följ Mille och Isak på eftermiddagens kval inför Rally Poland, Resultat & WebTV.
Stort intresse för Skilling 500.
Fullsatt sprinttävling hos Toarps MK, Borås Bil Rallysprint.
Nio sträckor på 11 mil i höstens South Swedish Rally från Olofström.



Nyhetsarkiv:
[
2025 ][ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]






Nästa deltävling:
E-cupen:
Polkatrofén 16/08


Rally EM - ERC:
Rally di Roma Capitale 04-06/07


Rally SM:
KR Snapphanerallyt 08-09/08


Rally VM - WRC:
EKO Acropolis Rally Greece 26-29/06


Svenska RallyCupen:
Kullingstrofén 02/08




Foto:
Borås Bil Rallysprint.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Bauhaus Royal Rally of Scandinavia, lördag.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Bauhaus Royal Rally of Scandinavia, fredag.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Bauhaus Royal Rally of Scandinavia, torsdag.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.