Carless Racing Fuels.   

   
Gulf / GN Motorsport Sweden   

   
Mats Bilar   

   
MaxSport   

   
Mastertrailer.   

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

© Calle Carlberg Motorsport.
© Calle Carlberg Motorsport.
Segern i Vosges var enormt skön förklarar Svensken inför andra halvlek där fler pokaler med nummer 1 jagas..

© Calle Carlberg Motorsport.
© Calle Carlberg Motorsport.
Calle och Torbjörn i eldrivna Opel Crosa-e - tvåa i mästerskapet efter första halvlek, bara fåtal poäng bakom ledaren inför hösten - närmast tävling i ADAC Rally Saarland Pfalz.

© Calle Carlberg Motorsport.
© Calle Carlberg Motorsport.
Fler sådana här pokaler jagar Svenskarna, något som skulle föra dem mot den efterlängtade titeln i det eldrivna mästerskapet som drivs av Opel Motorsport.
Carlberg summerar första halvan av säsongen i ADAC Opel Electric Rally Cup.
PRESSRELEASE

23-årige Calle Carlberg har under 2023 fortsatt sin jakt på att vinna världens första eldrivna rallycup i ADAC Opel Electric Rally Cup Powered By GSE. Efter fyra deltävlingar och halva säsongen körd ligger svenska teamet nu på en andraplats bara fem poäng bakom Tyske Max Reiter.

"Vi är i betydligt bättre slagläge i år jämfört med förra året. Då låg vi långt ner i fältet efter att ha brutit en tävling med växellådsproblem i Holland. Att vi lyckats ta oss i mål alla tävlingar på bra placeringar i år delat med att alltid vara snabba på powerstage har gett att vi nu kan se fram emot en spännande höst."

Tuff säsongsstart, men sedan kom seger.
Carlberg började säsongen på sämsta tänkbara sätt med en punktering i Tyska ADAC Rally Sulingen redan på första sträckan. Där lyckades man sedan köra sig upp till en tredjeplats med fulla powerstagepoäng. Man fortsatte sedan säsongen i Schweiziska Rallye Du Chablais. En försiktig start såg teamet behöva jaga ikapp under lördagen. Man lyckades ta sig upp till en förstaplats, men efter strul med tidtagning och resultat blev man nedpetade till en andraplats. Full av revansch begav man sig mot Frankrike och Rally Vosges Grand Est. Med fullt tempo redan från start lyckades man även här ta fulla powerstage poäng och dessutom plocka sin första seger i cupen.

"Segern i Vosges var enormt skön. Vi har varit så nära så många gånger. Alltid har något strulat och vi fått ge oss, men inte denna gången! Känslan bara stämde här. Full push från start och bortsett från en liten miss på service med en trasig bärarm gick tävlingen perfekt. Vi vann alla sträckor utom tre och kunde tillslut gå i mål 25 sekunder före någon annan."

Tuff helg i Österrike.
Efter succén i Frankrike åkte man till bergen i Österrike för Rally Weiz. Detta skulle visa sig bli en mycket tuff tävling. Redan på shakedown öste regnet ner och efter ett riktigt "moment" tappade Carlberg allt självförtroende. Detta speglade sig sedan under tävlingen då Carlberg inte riktigt fick upp farten i de tuffa bergsvägarna som ofta skiftade underlag.

"Jättetufft. Från jättebra asfalt till ishal annan typ av asfalt. Många gånger såg man heller inte skillnaden i vägen och fick gissa sig fram. Vi hittade inte alls känslan under helgen och fick se oss besegrade med 9 sekunder av Max. Han körde riktigt bra och vi tappade egentligen all tid på endast en sträcka. Rally är så extremt svårt i sådana här förhållanden. Det är enkelt att kanske tro att det bara är att glömma och pusha på, men när man har budget att tänka på, säsongen och framtida karriären står på spel samt självförtroendet inte finns där är det väldigt svårt att släppa på sina gränser."

Snabbare än förra året.
Något positivt man tar med sig från Österrike är att man i snitt åkte 0,7 sekunder per kilometer snabbare 2023 än 2022 då många av sträckorna var identiska.

Man hade också slutat på en 12:e plats totalt på powerstage med sin 130 hästars 1700kg tunga Opel. Det visar på vilken fart som finns i toppen av cupen menar Carlberg.

"Det går fort. Riktigt fort. Fegar du i en kurva så är du inte snabbast, så enkelt är det. Väldigt roligt att se att farten hela tiden ökar. Är ju egentligen därför vi är här. Att dessutom kunna vara 12:a totalt bland alla fyrhjulsdrivna bilar på "Koglhofl" är ganska sjukt. Vi hade ett parti som gick uppför i drygt 2km där vi måste tappat 10-20 sekunder mot de andra motorstarkare bilarna. Därför är det ännu galnare. Tar man bort denna tiden åker vi nästan jämt med många R5 bilar."

Vad kan man förbättra under året för att se till att vinna cupen?
"Vi måste bli mer jämna. Jag vet ju att farten finns där, men det ska ibland ta tid att hitta den. Jag är ju fortfarande inte helt bekväm på asfalt utan chockas hela tiden över hur fort man kan åka. Kan jag bara hålla det tempo vi har från start så ska det nog gå."

Vad tar man med sig från början av säsongen som varit positivt?
"Vi är ju snabba. Alltså när allt stämmer åker vi riktigt fort och troligtvis snabbare än de andra. Det gäller bara att alltid hålla den farten. Vi har ju också visat i år att vi är snabba på powerstage vilket har gett viktiga poäng. Tre förstaplaceringar och en andraplats har gett 19 extrapoäng i cupen hittills. Dessutom åker vi med marginal. Vi har inte råd att åka av och då måste vi helt enkelt göra såhär. Det känns också ganska bra att veta att vi är snabba utan att behöva riskera. Egentligen är det rätt sjukt när man tänker på det så har jag inte varit av vägen sedan sommaren 2019."

Näst på tur är ADAC Rally Saarland Pfalz i Tyskland om tre veckor. Detta är Reiters hemmatävling och blir tufft för team Carlberg.


» Pressrelease från Calle Carlberg.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2023-07-24 11:38






Inbjudan presenterad och anmälan öppnar för Hälsingerallyt, 2024 års SM premiär.
© Kjell Mattsson- Nu har vi fått riktig vinter, det har kommit ytterligare 30-50cm snö på fyra dagar i tävlingsområdet, hälsar Kjell Mattsson i SMK Hälsinge, arrangör för Rally SM premiären 2024 i Hudiksvall.

Inbjudan har nu landat och anmälan öppnar klockan 18:00 lördag kväll, detta i takt med att allt f...

Publicerad: 2023-12-02 15:03


Kalendern klar för Östergötlands RS-serie.
© emotorsport.seAllt fler serier och cuper får ihop sina kalendrar inför 2024, under torsdagen presenterades kalendern för Östergötlands RS-serie som i mitten av april inleder med Skänningeknixen.

Lika traditionsenlig är Sviestaträffen den 1:a maj och följs upp av två deltävlingar hos Åtvidabergs MK, först Sockn...

Publicerad: 2023-12-02 08:35


B-Zero blir ny budgetklass för Norsk rallysport.
© Norsk Bilsport.För en vecka sedan presenterade Norsk Bilsport att klassen B-Zero nu också kan tävlas med i rally, det handlar om de minsta rallybilarna som tidigare gått på bana.

Klassen är öppen för bilar tillverkade mellan 2005 och 2014 och av modellerna Citroën C1, Peugeot 107 och Toyota Aygo.

Ursprunget ...

Publicerad: 2023-12-01 00:19


Kalendern för Rallyklassikernas Back & Sprintcup 2024 klar.
© emotorsport.seRallyklassikerna har tagit beslutet att än en gång arrangera Back & Sprint cupen, även om intresset och deltagandet var så tamt 2023.
- Dock så tror vi att många av oss vill ha en tävlingsform där vi kan vara med på ett lite enklare sätt. Inga långa tävlingar med servicepersonal, och där vi får...

Publicerad: 2023-12-01 00:06


FIA jobbar för nytt poängsystem i WRC, Mikkelsen vill se kortare tävlingar.
© Henrik Åkeson, Henrikrallyfoto.Hos FIA har tankarna en längre tid gått på att plocka fram ett nytt poängsystem för WRC serien för att göra serien mer spännande. Kanske genom att ge poäng också efter respektive dagsetapp, tankesätt har också testats och simulerats mot de senaste årens resultat för att se hur ett nytt poängsystem s...

Publicerad: 2023-11-29 21:55


26:e säsongen av E-Cupen, fem tävlingar på kalendern 2024.
© emotorsport.seKalendern för den 26:e säsongen av E-Cupen är spikad, precis som i år blir det med fem deltävlingar. Team Skogsåkarna inleder cupen den 25:e maj med Skogsåket och i mitten av juni körs Hammarslaget hos Norrahammars MK.

Knappt tre månaders semester innan Ekrundan hos SMK Eksjö körs, avslutningen s...

Publicerad: 2023-11-29 19:02


Sveriges och Örebros Mr Lancia, en Lancia 037 visas på Rally & Konst 2:a advent.
© Nils-Brage Pettersson.Sveriges och Örebros Mr Lancia, ja det tycker jag man kan säga att vi har och göra med. Nu ska nästa bil till för presentation, en Lancia Rally 037 som kommer stå på garageuppfarten när Rally & Konst bjuder in den andra advent. Enligt Tomas veterligen enda exemplaret i Sverige. Bilen är en ”replica”...

Publicerad: 2023-11-29 18:57


Ted Malm, 2023 summeras och vi tittar in i 2024.
© Ted Malm.Då har vi kommit dithän att vi summerar 2023. Det blev ett år som inte alltid gick såsom planerat utan tävlingarna kännetecknades ofta av att fightas in i det sista till mål.

PV´n i Rally Sweden Historic för andra gången.
Året började med en start i Rally Sweden Historic som är en del av ...

Publicerad: 2023-11-29 17:31


Finland och Estland samkör rallytävling i nationella mästerskapen 2024.
© emotorsport.seNär det Finska mästerskapet kör sin fjärde deltävling 2024, den första på barmark blir det med spetsat startfält, idag presenterade det Finska förbundet ihop med det Estniska att de samkör en deltävling av de nationella mästerskapen.

Länsirannikon Ralli med Åbo som bas blir tävlingen de båda mäst...

Publicerad: 2023-11-28 21:10


Snön faller över SM vägarna i Vinterpokalen, 6 sträckor på 10 mil väntar.
© emotorsport.seEfter Hälsingerallyt den 19-20:e januari går tiden fort fram till säsongens andra deltävling, då Vinterpokalen hos Sandvikens MK redan 2-3:e februari. Rapporterna om snö i Hälsingeskogarna har varit kända, men hur ser det ut för Vinterpokalen?
- Just nu har vi ett riktigt snöoväder som tydlig sk...

Publicerad: 2023-11-28 21:04


Tidigare nyheter:
Snön faller över SM vägarna i Vinterpokalen, 6 sträckor på 10 mil väntar.
Svenska mästarna Flodin & Bergsten klara för fortsättning med GK Door Team Sweden i Rally SM 2024.
Lindén tog målgång i Roger Albert Clark Rally, klasseger och bästa Svenskar.
Solberg dominerade historiska rallyt, men hamnade i diket.
McCormack vinner Roger Albert Clark Rally, Lindén till mål med PV´n.
Solberg bryter Roger Albert Clark Rally, gled av vägen i leran.
Foto från MotorsportSalongen på Nöjesfabriken i Karlstad.
Följ avslutningen av Roger Albert Clark Rally, Solberg tillbaka.
Tung Svensk dag i Roger Albert Clark Rally, Solberg och Lindén bryter.
Adielsson tillbaka i växande Internationella 4wd, kör Skoda Fabia Rally2 Evo med Tisse Racing.
SM satsningar & ny tuff GT86:a i grupp H - lite från MotorsportSalongen.
14 mil i Roger Albert Clark, följ ledarbilarna med Solberg och Lindén.
Solberg utklassar alla, 4 minuters ledning i Roger Albert Clark Rally.
Reiersen i SM satsning med JC Raceteknik i ny Skoda Fabia RS Rally2.
Bilder direkt från MotorsportSalongen.
Nio nya mil special för Solberg och Lindén i Roger Albert Clark Rally, följ lördagen.
Solberg och Lindén leder stort i Roger Albert Clark Rally.
Rally SM säsongen på gång, full fart i Hudiksvall och Sandviken.
Späckat program och många utställare på MotorsportSalongen.
Fyra FIA Rally Star talanger utsedda, får fri Junior WRC plats 2024.



Nyhetsarkiv:
[
2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]


Upplevelser från happy-day.se






Nästa deltävling:
E-cupen:
Skogsåket 25/05


Rally SM:
Hälsingerallyt 19-20/01


Rally VM:
Rallye Monte Carlo 25-28/01


Svenska RallyCupen:
Violen-Rallyt 18/05




Foto:
MotorsportSalongen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Novemberskölden.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Marknadsnatta.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Vedumsmästerskapet i Bilrally.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2022.