SA Tech AB   

   
Carless Racing Fuels.   

   
Mats Bilar   

   
Mastertrailer.   

   
MaxSport   

   
Trendab AB   

   
Gulf Race Fuel, SA Tech AB   

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  Rally EM - ERC
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Händelserikt när SverigeSerien mellanlandade i Laxå för Laxårallyt.
PRESSRELEASE

Det blev sedvanligt stenhårt och händelserikt när VOC Mekonomen Rally besökte Laxå med årets SverigeSerie. Särskilt i Elit A blev det dramatik som spelar upp ett minst sagt raffinerat inför finalen i Eskilstuna nästa månad: Serieledande Magnus Lindqvist lade bilen på taket redan på Laxås första sträcka. Vann gjorde istället jagande och titelförsvarande Patrik Fredriksson. I Elit B så drog Daniel Jonsson längsta strået i den förannonserat tuffa kampen med Tim Palmkvist. I C höll bilen äntligen för Gabriel Banger. Med detta inkasserade Gabriel inte bara en seger utan en kassaskåpssäker och imponerande dito samtidigt som han som C-förare var näst snabbaste VOC totalt, bara slagen av Patrik Fredriksson i Elit A. Bland juniorerna blev det favoritseger stavad Hugo Carlberg, även han med en imponerande sjätte tid totalt i klassen och det alltså utan vare sig körkort eller noter - vad månde bliva av de båda unga herrarna Banger och Carlberg?

Låt oss börja med att från VOC Mekonomen Rallys sida tacka Laxå MK, Pär Johansson och hela det duktiga gänget kring honom för en riktigt fin tävling. Som vanligt då det gäller Laxå måste tilläggas. Regn stökade till det en aning men ingen av oss kan som bekant styra vädret.
– En händelserik tävling som gör att tabellen verkligen tajtar till sig inför finalen i Eskilstuna den 23 september. Tabellerna är när detta skrivs inte sammanställda och räknade men om jag inte räknar fel så skiljer det bara en enda ynka poäng mellan Linkan och Patrik Fredriksson i toppen av Elit A. I Elit B går Daniel Jonsson nu upp i delad ledningen med Tim Palmqvist med Noah Grönkvist på tredje plats skuggande. I C har Emil Huss kopplat ett visst grepp och detsamma gäller Hugo Carlberg bland juniorerna. Med en obligatoriskt räknad finaltävling så är inget klart i någon av klasserna förrän sista sträckan är körd i Eskilstuna. Extremt raffinerat sammanfattar klassansvarig Roger Fransson och tillägger: Så här ser det nästan bara ut i VOC SverigeSerien.

Äntligen för Patrik Fredriksson i Elit A
Titelförsvarande Patrik Fredriksson med CoDriver Per Wiksten har kämpat den här säsongen. Ända sedan viktorian i årets inledande tävling i Torsby har man ”nästan varit där”. Byte av däcksmärke på sommarens grussäsong har tagit tid att anpassa sig till. Men i vätan i Laxå satt allt perfekt. Men nämnda viktoria i tävling ett för året kan så raffinerat som klassen utvecklat sig visa sig vara ytterst värdefull, kanske till och med avgörande. Kommer det till särskiljning så pekar en del på att Patrik och Linkan kan få identiska räknade serier, och i det fallet blir segern i årets första tävling ett trumfkort. Frederik Eckhardt pådriven av Per Allo i högerstolen lyckades förvisso knipa maxpoängen på dagens PowerStage, grattis Frederik. Men i övrigt så gick det som på räls för firma Fredriksson och Wiksten.

– Tuffare var det för serieledande Magnus ”Linkan” Lindqvist med Sara Ridde till höger om sig … eller ska man säga slutligen till vänster om sig eftersom att dagen slutade med bilen upp-och-ner. Detta dessutom i ett rejält vattenfyllt dike och på InCar filmen som finns på Youtube ser det faktiskt ganska läskigt ut när vattnet strömmar in. Men det är hårdingar i VOC. Bilen är redan provkörd och står nu på stor recond hos Saras pappa Niklas, redan kommande helg åker man igen i Emiltrofén. Respekt!

Bakom Patrik så var det nämnda Frederik Eckhardt/Per Allo som knep andra platsen med Kalle Olstam vägledd av Nathalie Wennerström på en rejält distanserad tredje plats.

Daniel Jonsson stabil i Elit B
Lite, men bara lite lugnare i VOC Elit B i tävlingen men om möjligt ännu mer raffinerat i serien som helhet.
– Den förvarnade fajten mellan Daniel Jonsson rutinerat vägledd av Emma Hägg och Tim Palmqvist med Robin dito vid sin sida gjorde ingen besviken. Efter dagens två första sträckor så skiljde det bara en stötfångare, eller rättare sagt 0,4 sekunder mellan de båda kombatanterna. Men på avslutande PowerStage hittade Daniel överväxeln och kunde till slut vinna med 7,5 sekunder. Med detta inkasserar Daniel maximala 35 poäng för dagen.

Om vi inte räknar fel så landar Daniel och Tim med detta på exakt samma poäng inför finalen. Mer dramatik än så finns inte.

– Bakom Tim så knep Alexander Zell med Kim Telin i högerstolen tredjeplatsen före klassens tekniskt huvudansvarige Björn Kalin för dagen vägledd av Mattias Jansson på fjärde plats bara en ynka sekund efter. Men detta först efter ett ryck av Alexander på dagens avslutande PowerStege där han plockade tre fina poäng.

Gabriel Banger imponerade stort i C, Cupklassen
I C-förarklassen gick fick vi se något av ett genombrott.
– Jag har till och med fått utstå viss kritik för att jag återkommande varnat för Gabriel i mina ”införreportage” i SverigeSerien. Saken är den att jag sett talangen även om det hela tiden har stökat för Gabriel, har det inte varit tekniskt så har det varit hinder av olika slag. Förvisso en fin andraplats i Vännäs i vintras men den var lite konstig efter att flera bilar blev hindrade efter ett stopp. Men nu! Nu gick bilen som den skulle hela vägen och unge herr Banger kompetent vägledd av Annsofi Wikström jordskredsvann VOC C. Dessutom på en andra tid i hela VOC fältet bara slagen av Patrik Fredriksson vinnare i Elit A och det med måttliga 11 sekunder. Tro mig vi kommer att få se mycket mer av nästa generation Banger.

Vad hände bakom Gabriel?
– Bakom Banger såg det tämligen förväntat ut. Emil Huss med Clara Sundqvist vid sin sida har gått från klarhet till klarhet i årets serie. Nu åkte duon stabilt in på andraplatsen, förvisso distanserad av Banger med nästan 40 sekunder men i sin tur med 9 sekunder ner till tredjeplacerade Arvid Larspers vägledd av pappa Jan-Henrik. Firma Parkatti, Gabriel och Tony förhandstippade på pallplats in på en fin fjärdeplats.

I serien tajtar det till sig betydligt. Banger tar ett rejält kliv och blandar sig faktiskt i striden om slutsegern med Emil Huss och nyss nämnda Gabriel Parkatti. Klassen kan också konstatera att återväxten är god. VOC Mekonomen Rallys C-förarklass var som så ofta tävlingens största enskilda klass trots några sena avanmälningar.

Hugo Carlberg vann i stor stil bland Juniorerna.
Glädjande är också att alla juniorer i Laxå körde VOC. Måhända är det dags för olyckskorpar som ivrigt kraxar om VOC´s enligt dem nära förestående död att dämpa sig en aning. Klassen är inte hårdare drabbad än svenskt rally i stort men i en så stor och dominerande klass som vi är syns det förstås extra mycket. Och i framtids klasserna, dvs C och Junior så står sig VOC stark.

– Hugo Carlberg är en den av klassens juniorer som redan i så unga år visat framfötterna ordentligt. Redan nu, utan körkort och noter är han jättesnabb och med detta ett stort löfte inför framtiden. Hugo med pappa Stefan till höger om sig vann återigen juniorklassen komfortabelt med mer än en minut och kör dessutom in på en sjätte tid i klassen totalt. Återigen: Utan noter och utan körkort! Det är extremt imponerande, finns inget annat att säga.

Med detta vill vi absolut inte på något sätt förringa de övriga juniorernas insatser
– I så här unga år så är utvecklingskurvan brant. Såväl Ville Larsson som Leo Johansson imponerar verkligen dom också. Ville hade tex med sina 27:04 blivit trea i VOC Elit A. Vad ska man säga annat än att återigen upprepa ”otroligt imponerande”. Och inom kort är jag övertygad om att det drivna av varandra kommer att gå ännu fortare.

Vad månde bliva?
VOC-klassens och SverigeSeriens uppgift i rallysverige
Klassansvarig har hånats för att han jämför olika klasser och serier. Låt oss därför avsluta med några ord om detta.
– Elaka tungor hävdar till och med att dessa jämförelser bara finns som något slags hjänspöke i mitt huvud. Men, då har man ett alltför snävt synsätt, menar jag. Självklart ska en standardklass i rally vara öppen, tillgänglig och välkomnade för alla oss som bara vill köra rally för att det är så underbart kul. Det är verkligen VOC. Men vi verkar faktiskt i en tävlingsidrott. I en tävlingsidrott så behövs även en topp. Det behövs stjärnor nationellt och internationellt. Allra helst svenska förare i WRC. Det främjar hela sporten. Titta bara på alla unga tjejer som just nu vill börja spela fotboll eller volleyboll efter våra respektive damlandslags fantastiska framgångar.

Toppen främjar bredden. Och bredden skapar toppen.
– Stjärnor höjer sporten totalt, ger den högre generell status och gör det med detta också lättare att hitta funktionärer - en av svenskt rallys verkligt stora och mycket nära förestående utmaningar. Stjärnorna skapar helt enkelt förutsättningar för oss andra vanliga dödliga att få köra rally. Men, dessa stjärnor kommer inte till vare sig över en natt eller av en slump. De måste ha en arena att inleda sina karriärer. En arena som går att verka på till rimliga kostnad för i början av karriären finns inga sponsorpengar för 99,9% av oss. I vår sport också en arena där bilarna är förhållandevis enkla och kan skötas av de flesta utan tillgång till extrema specialkunskaper. Där reglementet är stabilt så att pengar kan användas till att köra istället för till nya dyra grejor på bilen. Och där bilarna dessutom är jämna så att prestationen i rallyspåret och inte de i trimmargaraget är det som sätts i fokus.

Det är ju det som är VOC!
– I flera årtionden har den arenan i svenskt rally varit VOC och inte minst SverigeSerien - historien och alla namn som inlett sina karriärer i VOC talar sitt entydiga språk. Den arenan tänker vi vara i många år till. Jämförelserna med andra serier och klasser visar att vi fortfarande 33 år efter att klassen bildades fortfarande är den effektivaste plantskolan och utvecklingsplattformen. Ni må förlöjliga mig och kalla det för hjärnspöke. Jag kallar det för strategi och att ha en tydlig idé med sitt agerande. Och klassens välbefinnande är i alla lägen viktigare än mitt.

Nu laddar SverigeSerien och inför en sällsynt spännande final med sedvanlig efterföljande prisceremoni för säsongen i Eskilstuna 23 september. Inbjudan till prisceremoni med sedvanlig middag kommer inom kort. Håll ögonen öppna här på sidan.


» Pressrelease från VOC Mekonomen Rally.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2023-08-29 20:19






Lördagsrally med Henkas Grus & Betong Sprinten hos Rönne MK.
© emotorsport.seRönne MK tillbaka med tävling, nu Henkas Grus & Betong Sprinten där en sträcka körs tre gånger för de maximalt 40 åkarna. Det blir runt 22km special för dagen och intresset var stort, platserna fylldes på bara några dagar.

Enkelt med bara fyra klasser, först i listan fyrhjulsdrift där Sören Svens...

Publicerad: 2024-10-03 21:30


Andervang i lördagens PRS Havellandrallye.
© emotorsport.sePå lördag är det dags för deltävlingen ADAC/PRS Havellandrallye i tyska Schotter Cup, på plats är Stig Andervang och Aaron Jungnickel i Hyundai i20 N Rally2, tre sträckor dubbelt väntar i rallyt vilket ger 61km special på grus och asfalt.

Ett 60-tal tävlande där Svensken går ut sist med nummer 63...

Publicerad: 2024-10-03 21:23


Comeback för Rönne MK, arrangerar Henkas grus och betong sprinten, publiktips och infromation.
© Rönne MK.På lördag gör Rönne MK comeback som arrangör. Senast vi arrangerade var 2018 då vi körde Rally SM deltävling. Vi har inte varit sysslolösa under åren som varit efter SM-tävlingen.

Vi har arrangerat sträckor på Midnattsolssrallyt och framförallt hjälpt andra klubbar med sträckpersonal. Men som sag...

Publicerad: 2024-10-03 19:53


Förtydligande i SuperCupen, Yokohama sponsor men fritt vilka däck man tävlar på.
© emotorsport.seFör någon vecka sedan presenterade Supercupen stora delen av sin tävlingskalender, samtidigt presenterades cupens storsponsor, där går PPE - PP Engineering AB i Gävle går in med Yokohama däck som priser.
- Många har undrat, men det är inte en fråga om enhetsdäck - man får tävla på vilket märke m...

Publicerad: 2024-10-03 19:02


Säffle MC upprepar fjolårets succétävling!
© emotorsport.se"Nytt för i år är att sträckan är längre och mer utslagsgivande, då vi fått lånat några kilometer riktig fin rallyväg av Trafikverket vilket vi är oerhört tacksamma för", säger tävlingsledaren Fredrik Erixon

Anmälningslistan fylldes full redan på ett drygt dygn då vi hade satt tävlingen som lokal...

Publicerad: 2024-10-02 21:42


Svenskt i helgens italienska Rally Terra Sarda.
© emotorsport.seItalien är hett bland rallyåkarna på hösten, helgens Rally Terra Sarda på Sardinien bjuder också svenskt i startlistan. Rallyt inleds med shakedown lördag morgon, efter lunchtid rullar tävlingen igång med tre sträckor dubbelt på 32km. Söndagen avslutar med tre nya sträckor dubbelt, det ger de fyra s...

Publicerad: 2024-10-02 21:41


Fullt startfält när Säffles AP-runda i Fyrklöverns Sprintcup.
© emotorsport.seFyrklöverns Sprintcup kör tredje deltävlingen under lördagen, AP-rundan hos Säffle MC. Start & mål vid Kila Kyrka och därifrån körs en sträcka tre gånger vilket ger 15km special. Sprintarna i cupen populära och startlistorna fylls fort, 50 åkare ses just nu i listan till de 40 platserna.

Redan bl...

Publicerad: 2024-10-02 21:31


Höstsprinten Glada Hudik för Hälsingeserien på lördag.
© emotorsport.seHälsingeserien kör Höstsprinten Glada Hudik hos SMK Hälsinge under lördagen, sprint på rallycrossbana, sträcka på 1700m körs tre gånger på Arena Hagmyren. Totalt 61 ekipage anmälda varav 43 går i rallyklasserna.

Störst är Trimmat 2wd med 19 deltagare där Mattias Hägg, Christer Nilsson och Anders ...

Publicerad: 2024-10-02 20:29


Nykorade Junior-EM vinnaren Mille Johansson kör EM-finalen i fyrhjulsdriven bil.
© Red Bull Content Pool.19-årige Mille Johansson från Katrineholm säkrade tidigare i höstas EM-titeln i rally för juniorer tillsammans med kartläsaren Johan Grönvall från Arvika, detta med en tävling kvar att köra. Som pris för segern vann dom en start i nästa års Junior-VM, och som förberedelse för VM-äventyret kommer dom...

Publicerad: 2024-10-02 17:41


30-talet ekipage till EM finalen, Mille i ERC3 och Calle i Junior ERC.
© emotorsport.sePolen står som värd för årets Rally EM / ERC final, tävlingen Rally Silesia körs 11-13:e oktober över 14 specialsträckor på 18 mil. För Svensk del är det slaget om silvermedaljen i Junior EM som är intressant - klar mästare är Mille Johansson men bakom ses Max McRae och Calle Carlberg som ihop med u...

Publicerad: 2024-10-01 22:22


Tidigare nyheter:
Fullt startfält när Säffles AP-runda i Fyrklöverns Sprintcup.
Höstsprinten Glada Hudik för Hälsingeserien på lördag.
Nykorade Junior-EM vinnaren Mille Johansson kör EM-finalen i fyrhjulsdriven bil.
30-talet ekipage till EM finalen, Mille i ERC3 och Calle i Junior ERC.
Missa inte Lövdansen, 90-års jubilerande SMK Nyköpings hösttävling.
Rovanperä bekräftar full WRC säsong med Toyota 2025.
Blomqvist och Törngren, svenskarna till Visit Conwy Cambrian Rally.
Block rattar mästerskapsvinnande Subaru i Amerikanska rallyfinalen.
Christoffer Kicken Jacobssons Minnesfond, nominera årets eldsjäl inom svensk rallysport.
Hedlund tar plats i Motorsport Games, representerar Sverige i Historisk rallysport på asfalt.
Stenhård finaltävling för gänget i 1300 Rallycup med klassiska Marknadsnatta.
Solberg kör Clare Forestry Rally i Defender Rally Series till helgen.
WRC tabellerna efter Rally Chile BioBio, spännade avslutning i WRC2 väntar.
Rally Anglo Caledonian, tvådagars i spåren av RAC-rallyt.
Foto från Marknadsnatta.
Svenska RallyCupens tabell uppdaterad och fastställd.
Rovanperä vinner i Chile, Solberg fyra i WRC2.
Helin klasstvåa i Rally Stoholm, Vallentin vann totalt.
Final i Marknadsnatta, vinnarna korade i Svenska RallyCupen!
Pettersson i Golfen bäst totalt i Runt Mjölkpallen Pokalen.



Nyhetsarkiv:
[
2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]


Upplevelser från happy-day.se






Nästa deltävling:
E-cupen:
Tabergshoppet 05/10


Rally EM - ERC:
Rally Silesia 11-13/10


Rally SM:
North Rally 07-08/02


Rally VM - WRC:
Central European Rally 17-20/10


Svenska RallyCupen:
Prisutdelning & Fest 09/11




Foto:
Marknadsnatta.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Västrallyt.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Västrallyt.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Västrallyt.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.