Mastertrailer.   

   
Gulf / GN Motorsport Sweden   

   
MaxSport   

   
Mats Bilar   

   
Carless Racing Fuels.   

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Upplagt för supertajt final för SverigeSerien i Eskilstuna.
PRESSRELEASE

Nu ska det avgöras. Årets upplaga av SverigeSerien är precis så tät, tajt och oförutsägbar som den ofta är. Stenhård konkurrens formar fantastiska förare, det är seriens huvudfunktion i rallysverige och rallyvärlden, och det är också SverigeSeriens mest framträdande adelsmärke. Inför den för alla obligatoriskt räknade finalen är ingen av förarklasserna avgjord. Det är så tätt att det förmodligen är först då EMK Kannans och säsongens avslutande PowerStage är avslutad som vi har ett slutligt resultat. Raffinerat är ordet. Inte unikt för VOC och SverigeSerien, landets förmodligen svåraste serie att vinna.

Nu är tid för SverigeSerien att avsluta en fantastiskt fin säsong. I år är det Eskilstuna MK med ärevördiga EMK Kannan som fått hedersuppdraget att stänga säsongen i VOC Mekonomen Rallys SverigeSerie. Ett alltid lika fint som tufft rally på luriga och tempoväxlande vägar. Ett mandomsprov och en minst sagt värdig avslutning.
– Belackare som gärna vill prata sig bort från tävlingsmomentet i vår sport kritiserar, till och med dumlägger ofta mig för det sätt som jag lyfter just precis tävlandet och konkurrensen i SverigeSerien. Dessa personer har säkert sina personliga skäl för att vilja bortse från de hårda och oemotsägliga fakta som uppnådda tävlingsresultat faktiskt är, säger klassansvarig Roger Fransson.

Det finns självklart plats för alla, bredd och elit i VOC.
– Självklart ska en klass som VOC med vårt vettiga reglemente som möjliggör att köra rally på rimlig budget, ett reglemente som dessutom är stabilt över tid, vara öppen för alla oss som bara vill köra rally för att det är så oerhört kul. Alla som bara vill köra ibland, men som kanske också däremellan vill hoppa in och mäta oss med i eliten i SverigeSerien. Allt det är ”väldigt VOC” och uttrycket tillåts! Men den riktigt väsentliga funktionen för såväl klassen som SverigeSerien i ett större perspektiv är att vara första språngbräda, utvecklingsforum och exponeringsarena för alla unga talanger med större ambitioner med sitt rallyåkande. Det är också VOC. Facit från de senaste tre årtiondena talar sitt tydliga språk.

Årets SverigeSerie är verkligen ett gott exempel på tävling och riktigt stenhård, utvecklande konkurrens.
– Elit A har varit förvisso varit lite tunnare än normalt i antal i år. Det är bakvatten av Coronan och en inflation vi ser där priser på allt från resor, bensin/diesel, boende och avgifter skjutit i höjden. VOC är inte alls unikt, samma verklighet ser vi i alla klasser och också i andra sporter. Men trots det så har toppen varit stenhård. Kanske kan vi sammanfatta säsongen med att det är lika svårt som vanligt att vinna men kanske ett steg lättare än vanligt att säkra en pallplats. Elit B har haft en bredare topp. Glädjande är också att framtidsklasserna C och Junior faktiskt samlar fler deltagare än på många år. Alla klasserna har det gemensamt att det är stenhårt ända in till målsnöret. Det är så tajt poängmässigt att ingenting kommer att vara avgjort förrän det är målgång efter helgens avslutande PowerStage där fem extra poäng står på spel. Det är verkligen konkurrens. Och att tävla.

Men vem vinner då?
Högsta Elitklass, Elit A har verkligen tajtat till sig inför avslutningen.
– Det skiljer ett futtigt poäng mellan Magnus Lindqvist och titelförsvarande Patrik Fredriksson efter Linkans avåkning hemma i Laxå senast. Ska Linkan som länge dominerade säsongen knipa totalsegern redan första året som A förare? Det är i så fall tämligen unikt. Eller ska Patrik Fredriksson lyckas ta två inteckningar i följd i det av huvudansvariga K2 i Skellefteå AB instiftade stora vandringspriset? Det är i så fall ännu mer ovanligt förekommande. Att vinna två år i följd i supertuffa VOC Elit A är extremt ovanligt. Kan det vara mer raffinerat än så i en säsongsavslutning? Jo, det kan det faktiskt! För i vassen lurar dessutom Frederick Eckhardt. Freddan har seglat lite under radarn men med en rad fina resultat så är han fortfarande med i segerstriden om någon av de båda andra skulle ställa till det eller få tekniska problem. Häftigt!

Nästan lika tajt i Elit B.
– I lägre elitklass är det i princip samma otroligt spännande läge. Mellan ledande Tim Palmqvist och andraplacerade Daniel Jonsson skiljer det bara tre ynka poäng. Dessutom skuggar Noah Grönkvist som av arbetsskäl var tvungen att avstå tävlingen i Laxå senast bara tio poäng bakom Daniel. Superhäftigt för både kombatanterna och än mer för oss som får bevittna fajten från publikplats. Magnus Westman på fjärde plats är inte helt avkopplad han heller men med tretton poäng upp till Noah så måste något hända i topptrion för att han på riktigt ska ansluta till pallstriden.

Utmaning också i C-klassen, det vi i SverigeSerien kallar Cupklassen?
– Cupklassen såg länge nästan avgjord ut av Emil Huss. Men en stabil seger av Gabriel Banger i Laxå senast vände upp-och-ner på det. Emil får helt enkelt vänta med att korka upp champagnen. Han har förvisso stabila 15 poäng ledning men med 35 att köra om och ett riktigt tufft startfält i Eskilstuna så får inte mycket gå fel för Emil. Och att köra under press är alltid speciellt. Gabriel kan å sin sida inte göra annat än att sätta allt på ett kort – att gå för seger i såväl tävling som på PowerStage och hoppas att Emil samlar ihop mindre än 20 poäng på tävlingen som helhet. Gabriel Parkatti skuggar elva poäng bakom namne Banger, redo att kliva ända upp om striden i toppen blir alltför het.

Inte avgjort bland juniorerna heller.
– Med risk för att blir tjatig så är jag så grymt imponerad av alla dessa unga herrar och sättet som de kör rallybil på. Utan eller möjligen med helt färska körkort och utan noter kör dom som om de inte gjort annat i sina unga liv. Det enda jag saknar lite är någon tjej som också på riktigt blandar sig i striden, rally och motor i allmänhet är ju faktiskt en helt jämställd sport. I klassen handlar mycket om Hugo Carlberg, ett stort framtidsnamn i svenskt och kanske också internationellt rally som redan åker på helt fantastiska tider. Men Hugo är inte ensam. Han jagas av Ville Larsson både i serien där han bara har 15 poäng upp till Hugo men också på utvecklingskurvan. Ville är om jag är korrekt underrättad också ett år yngre än Hugo och har då ytterligare en säsong kvar som VOC Junior. Det har också Leo Johansson som inte har tillräckligt många starter i år för att kunna utmana på riktigt, men nästa år då lär vi få se mer av både Ville och Leo. Båda har visat fantastisk förmåga under året. Vad månde bliva? Ytterligare två namn att lägga på minnet för er som, liksom jag verkligen värnar om svenskt rallys framtid.

Tuff konkurrens i spåret men goda vänner vid sidan av.
- Oavsett hur det går i striderna så är jag helt säker på att vi kommer att se kombatanerna skrattande sida-vid-sida på kvällens finalmiddag och prisceremoni på Elite Stadshotellet. Sån är nämligen VOC och den fantastiska stämning som finns i den här supersociala klassen. Helt enkelt en ”Carleric-Johansson-anda” som fortsatt lever kvar och färgar den fantastiska klass han skapade för mer än 30 år sedan.

Adam ”KulPåHjul” Myllylä ger finalen extra stjärnglans
Under finalen kommer klassen egna Youtuber Adam Myllylä och hans ”KulPåHjul-gäng” att finnas på plats i depån, senare vid HQ och även på kvällens fest med prisutdelning för årets SverigeSerie.
– Adam och gänget kommer att ha sitt tält på plats i depån hela dagen och där kommer de att ha både rallybil och driftingbil. Adam kommer också att köra första sträckan som VIP-bil med hugad medåkare såväl före första bil som sist i fältet. Sedan kommer han också att finnas med som prisutdelare på vår middag på kvällen. Passa på att gå förbi Adam och prata bilar, bilbus och förstås rally och inte minst VOC. Och har du inte redan gjort det, kolla också in Adams egen Youtube-kanal KulPåHjul och registrera gärna dig också för prenumeration. Adam är riktigt kul att följa.

Välkommen till en superspännade final på årets SverigeSerie. Arenan för gladiatorspelet är Eskilstuna och ärevördiga EMK Kannan. Första sträcka i direkt anslutning till depån vid Folkracebanan kallad Gropen. På lördag klockan 10:00 kör vi!


» Pressrelease från VOC Mekonomen Rally.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2023-09-20 18:34






Inbjudan presenterad och anmälan öppnar för Hälsingerallyt, 2024 års SM premiär.
© Kjell Mattsson- Nu har vi fått riktig vinter, det har kommit ytterligare 30-50cm snö på fyra dagar i tävlingsområdet, hälsar Kjell Mattsson i SMK Hälsinge, arrangör för Rally SM premiären 2024 i Hudiksvall.

Inbjudan har nu landat och anmälan öppnar klockan 18:00 lördag kväll, detta i takt med att allt f...

Publicerad: 2023-12-02 15:03


Kalendern klar för Östergötlands RS-serie.
© emotorsport.seAllt fler serier och cuper får ihop sina kalendrar inför 2024, under torsdagen presenterades kalendern för Östergötlands RS-serie som i mitten av april inleder med Skänningeknixen.

Lika traditionsenlig är Sviestaträffen den 1:a maj och följs upp av två deltävlingar hos Åtvidabergs MK, först Sockn...

Publicerad: 2023-12-02 08:35


B-Zero blir ny budgetklass för Norsk rallysport.
© Norsk Bilsport.För en vecka sedan presenterade Norsk Bilsport att klassen B-Zero nu också kan tävlas med i rally, det handlar om de minsta rallybilarna som tidigare gått på bana.

Klassen är öppen för bilar tillverkade mellan 2005 och 2014 och av modellerna Citroën C1, Peugeot 107 och Toyota Aygo.

Ursprunget ...

Publicerad: 2023-12-01 00:19


Kalendern för Rallyklassikernas Back & Sprintcup 2024 klar.
© emotorsport.seRallyklassikerna har tagit beslutet att än en gång arrangera Back & Sprint cupen, även om intresset och deltagandet var så tamt 2023.
- Dock så tror vi att många av oss vill ha en tävlingsform där vi kan vara med på ett lite enklare sätt. Inga långa tävlingar med servicepersonal, och där vi får...

Publicerad: 2023-12-01 00:06


FIA jobbar för nytt poängsystem i WRC, Mikkelsen vill se kortare tävlingar.
© Henrik Åkeson, Henrikrallyfoto.Hos FIA har tankarna en längre tid gått på att plocka fram ett nytt poängsystem för WRC serien för att göra serien mer spännande. Kanske genom att ge poäng också efter respektive dagsetapp, tankesätt har också testats och simulerats mot de senaste årens resultat för att se hur ett nytt poängsystem s...

Publicerad: 2023-11-29 21:55


26:e säsongen av E-Cupen, fem tävlingar på kalendern 2024.
© emotorsport.seKalendern för den 26:e säsongen av E-Cupen är spikad, precis som i år blir det med fem deltävlingar. Team Skogsåkarna inleder cupen den 25:e maj med Skogsåket och i mitten av juni körs Hammarslaget hos Norrahammars MK.

Knappt tre månaders semester innan Ekrundan hos SMK Eksjö körs, avslutningen s...

Publicerad: 2023-11-29 19:02


Sveriges och Örebros Mr Lancia, en Lancia 037 visas på Rally & Konst 2:a advent.
© Nils-Brage Pettersson.Sveriges och Örebros Mr Lancia, ja det tycker jag man kan säga att vi har och göra med. Nu ska nästa bil till för presentation, en Lancia Rally 037 som kommer stå på garageuppfarten när Rally & Konst bjuder in den andra advent. Enligt Tomas veterligen enda exemplaret i Sverige. Bilen är en ”replica”...

Publicerad: 2023-11-29 18:57


Ted Malm, 2023 summeras och vi tittar in i 2024.
© Ted Malm.Då har vi kommit dithän att vi summerar 2023. Det blev ett år som inte alltid gick såsom planerat utan tävlingarna kännetecknades ofta av att fightas in i det sista till mål.

PV´n i Rally Sweden Historic för andra gången.
Året började med en start i Rally Sweden Historic som är en del av ...

Publicerad: 2023-11-29 17:31


Finland och Estland samkör rallytävling i nationella mästerskapen 2024.
© emotorsport.seNär det Finska mästerskapet kör sin fjärde deltävling 2024, den första på barmark blir det med spetsat startfält, idag presenterade det Finska förbundet ihop med det Estniska att de samkör en deltävling av de nationella mästerskapen.

Länsirannikon Ralli med Åbo som bas blir tävlingen de båda mäst...

Publicerad: 2023-11-28 21:10


Snön faller över SM vägarna i Vinterpokalen, 6 sträckor på 10 mil väntar.
© emotorsport.seEfter Hälsingerallyt den 19-20:e januari går tiden fort fram till säsongens andra deltävling, då Vinterpokalen hos Sandvikens MK redan 2-3:e februari. Rapporterna om snö i Hälsingeskogarna har varit kända, men hur ser det ut för Vinterpokalen?
- Just nu har vi ett riktigt snöoväder som tydlig sk...

Publicerad: 2023-11-28 21:04


Tidigare nyheter:
Snön faller över SM vägarna i Vinterpokalen, 6 sträckor på 10 mil väntar.
Svenska mästarna Flodin & Bergsten klara för fortsättning med GK Door Team Sweden i Rally SM 2024.
Lindén tog målgång i Roger Albert Clark Rally, klasseger och bästa Svenskar.
Solberg dominerade historiska rallyt, men hamnade i diket.
McCormack vinner Roger Albert Clark Rally, Lindén till mål med PV´n.
Solberg bryter Roger Albert Clark Rally, gled av vägen i leran.
Foto från MotorsportSalongen på Nöjesfabriken i Karlstad.
Följ avslutningen av Roger Albert Clark Rally, Solberg tillbaka.
Tung Svensk dag i Roger Albert Clark Rally, Solberg och Lindén bryter.
Adielsson tillbaka i växande Internationella 4wd, kör Skoda Fabia Rally2 Evo med Tisse Racing.
SM satsningar & ny tuff GT86:a i grupp H - lite från MotorsportSalongen.
14 mil i Roger Albert Clark, följ ledarbilarna med Solberg och Lindén.
Solberg utklassar alla, 4 minuters ledning i Roger Albert Clark Rally.
Reiersen i SM satsning med JC Raceteknik i ny Skoda Fabia RS Rally2.
Bilder direkt från MotorsportSalongen.
Nio nya mil special för Solberg och Lindén i Roger Albert Clark Rally, följ lördagen.
Solberg och Lindén leder stort i Roger Albert Clark Rally.
Rally SM säsongen på gång, full fart i Hudiksvall och Sandviken.
Späckat program och många utställare på MotorsportSalongen.
Fyra FIA Rally Star talanger utsedda, får fri Junior WRC plats 2024.



Nyhetsarkiv:
[
2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]


Upplevelser från happy-day.se






Nästa deltävling:
E-cupen:
Skogsåket 25/05


Rally SM:
Hälsingerallyt 19-20/01


Rally VM:
Rallye Monte Carlo 25-28/01


Svenska RallyCupen:
Violen-Rallyt 18/05




Foto:
MotorsportSalongen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Novemberskölden.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Marknadsnatta.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Vedumsmästerskapet i Bilrally.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2022.