SA Tech AB   

   
Carless Racing Fuels.   

   
Trendab AB   

   
Mats Bilar   

   
Gulf Race Fuel, SA Tech AB   

   
MaxSport   

   
Mastertrailer.   

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  Rally EM - ERC
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Förändringar planeras i VOC Mekonomen Rallys nationella serier 2024.
PRESSRELEASE

Det planeras ganska omfattade nytänkande i VOC Mekonomen Rallys nationella serier inför nästa säsong, dvs inför 2024. I korthet så planeras det att köras två nationella serier under 2024, dels en VinterSerie på fyra eller fem deltävlingar där tre räknas i det slutliga resultatet. Dels en SverigeSerie på som nästa år bara består av sommartävlingar, fem eller sex till antalet där fyra räknas för i ett slutligt resultat. Detta i ett försök att parera skenande priser, inte minst däckpriser och då i synnerhet på vinterdäck. Nästa stora planerade förändring är att vi planerar slå ihop Elit A och B till en gemensam klass, på samma sätt som många andra cuper redan gjort. Precis som vanligt är dock att vi i VOC´s nationella serier tävlar om landets största prisbord i en enskild klass. Prisbordet jobbas det på kontinuerligt men även nästa år kommer priser för minst 150 000:- att delas ut i en enda enskild klass, utan jämförelse landets största. Och om allt slår väl ut så blir den ännu mycket större.

VOC Mekonomen Rally är inte klassen som ändrar för ändrandets skull. Tvärtom är det en lång tradition i VOC, ända sedan Carlerics första dagar med klassen för mer än 30-år sedan, att ändra med varsam och försiktig hand. Väl medveten om att alla förändringar i tekniskt reglemente skapar kostnader för klassens utövare och om de är omfattande år-efter-år gör de dessutom bilar som inte tävlats med på några säsonger mer eller mindre värdelösa eftersom att det då krävs så stora och dyra uppdateringar för att göra dem uppdaterade och konkurrenskraftiga igen.
– Det inte heller några tekniska förändringar vi planerar att genomföra. Bilarna står stabilt på klassens väl fungerande och minst sagt väl utprovade reglemente. Däremot planeras det ganska stora förändringar i upplägget av klassens nationella serier, klassens motsvarighet till SM, SverigeSerien och VinterSerien, berättar klassansvarig Roger Fransson.

Bara sommartävlingar i SverigeSerien, därutöver en separat VinterSerie
Det har varit klassansvarigas ambition att samtidigt med de planerade förändringarna kunna presentera de ingående tävlingarna i respektive serier, men där är vi inte riktigt.
– Vi är nära att kunna presentera kompletta serier men det får lov att bero någon vecka tills några sista detaljer hunnit falla på plats.

VinterSerien kommer att börja i Värmland för att sedan leta sig norrut i landet, så mycket kan vi säga redan nu. Nyheten, helt sommarbaserade SverigeSerien kommer i sin tur att inledas i Småland för att sedan leta sig upp mot mitten av landet, möjligen med en sväng tillbaka söderut under säsongen. VinterSerien kommer att bestå av fyra eller eventuellt till och med fem tävlingar där tre ska räkans. SverigeSerien av fem eller sex tävlingar där fyra räknas.
– Med detta upplägg tänker vi att tävlande kan prioritera tävlingar som ligger geografiskt bäst till. Vi tänker också att förare och team som väljer att göra långa resor får extra ”betalt” för dessa i form av något lägre konkurrens.

Allt görs med förarnas bästa i fokus och för att hantera de kraftiga generella prisökningar vi sett de senaste åren.
– Vi gör de här förändringarna i en ambition att i någon mån parera skenande kostnader inte minst för vinterdäck. Kraftiga prisökningar på nya däck har också förstås dragit med sig priserna på begagnat. Rallysverige lever ju med situationen att många av oss inte längre har något som ens liknar vinter där man bor eller ens nära. För att åka vinterrally måste man därför köpa dyra däck och resa långt för att överhuvudtaget få använda dem.

Speciellt tydligt blir det här i en klass som vår där de allra flesta åker helt utan eller med litet sponsorstöd. Hos oss slår därför också dyra privata levnadsomkostnader som räntan på huslånen eller stor hyreshöjning, extrema elkostnader eller för den delen dyrt drivmedel till privatbilen direkt på rallybudgeten. Här har vi med väldigt stor säkerhet förklaringen till de generellt minskade startfält inte bara i vår klass.
– Sommardäcken är förvisso nästan lika dyra, men här har man i alla fall tryggheten i att få användning för sina däck utan att behöva resa långt, en nog så väsentlig skillnad. Sommardäcken slits också mer förutsägbart. Har man otur och får dåligt vinterunderlag så kan en uppsättning vinterdäck ta ordentlig med stryk på en enda tävling, ja faktiskt en enda sträcka om man har riktigt, riktigt otur.

Sammanslagen förarklass Elit A och Elit B
En annan relativt stor förändring som planeras är att slå samman förarklasser A och B till en gemensam klass.
–Så här såg det ut en gång i tiden i VOC, då kallades de bara för Elit och C. Men växande startfält i klassen gjorde det rimligt eller till och med nödvändingt att sära på A och B förare. Där är vi inte riktigt i nutid. Mycket starka VOC-startfält i såväl Juniorer och C-förare gör att framtiden ser ljus ut och då är det förstås bara att sära på klasserna igen. Dessutom är det väldigt små tidsskillnader i A och B numera. Erfarenheten säger mig också att tempot i B kommer att ta ett litet kliv ytterligare när konkurrensen ökar, så ser det nästan alltid ut när en förare klassar upp, därför är det rimligt att anta att det även ska gälla oss B-förare som grupp.

Många andra cuper har redan gjort den här sammanslagningen. Dessutom ofta parat med att man dessutom slår samman tävlingsklassen till att också omfatta GrF, GrN och ibland också med R1B, GrE med flera. I klassens egna nationella serier, VinterSerien och SverigeSerien tävlar man uteslutande mot bilar i samma bilklass, dvs mot andra VOC rallybilar. Allt för att vara så rättvist som det bara går. Vi tänker att det är viktigare att tävla i en fullt ut helt jämförbar bil än vad det står ett A eller ett B på tävlingslicensen. Undantaget är förstås våra C-förare som vi måste värna lite extra. Här är det många som har begränsad erfarenhet och dessutom är klassens C-startfält stora i sig och väl värda att gå separat.

Utan konkurrens det största prisbordet i en enskild klass
Det finns andra rallyserier som har ett totalt sett mer värdefullt prisbord än SverigeSerien och VinterSerien. Men! Då delas bordet på en hel rad olika bilklasser.
– Vår ambition in för 2024 är att kunna presentera det även totalt sett mest värdefulla prisbordet av alla landets rallycuper. Vi hoppas också att kunna presentera lejonparten av hur detta ser ut redan innan säsongen drar igång på riktigt.

De senaste åren har VOC´s nationella serier haft ett prisbord som har varierat mellan 150 000:- och 170 000:-, ingen enskild klass är ens nära detta. Trots det så har vi ännu högre ambitioner än så på prisbordet inför 2024. Då planerar vi att inte bara var störst i en enskild klass utan faktiskt störst totalt. Som sagt, mer om detta inom kort.


» Pressrelease från VOC Mekonomen Rally.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2023-10-25 21:53






Stor TV-tablå för Orlen Rally Poland, shakedown och samtliga sträckor.
© emotorsport.sePolen tillbaka i WRC cirkusen, Orlen Rally Poland körs under helgen, start med shakedown klockan 10 på torsdagen med shakedown som sänds live här på emotorsport.se

Vidare sänds samtliga 19 specialsträckor med start från torsdag kväll till söndag lunch - TV4 koncernen med Sportkanalen, TV12 och TV...

Publicerad: 2024-06-23 20:05


Semenuk gör VM debut, kör Toyota GR Yaris Rally2 i TET Rally Latvia.
© Subaru Motorsports USA.Kanadensaren Brandon Semenuk gör sig redo för VM debut, han tävlar för Subaru Motorsports USA i det Amerikanska mästerskapet och har ett par titlar i bagaget.

Nu är 33-åringen anmäld till det Lettiska VM rallyt som körs i juli, där kommer han ihop med co-driver Keaton Williams köra en Toyota GR Y...

Publicerad: 2024-06-23 18:34


Paraguay tar plats i WRC kalendern 2025.
© Hyundai Motorsport.Efter beskedet att Saudiarabien tar plats i WRC kalendern är det nu också klart att Paraguay tar en WRC deltävling, ett flerårigt avtal är skrivet och landet kommer ses i kalendern redan nästa säsong.

Landet börjar bli en allt större rallynation - förra året kördes en kandidat tävling med FIA på ...

Publicerad: 2024-06-23 17:27


Heikkilä körde hem helgens San Marino Rally.
© emotorsport.seDet Italienska grusmästerskapet är populärt med tävlande från flera nationer, en som kör i år är finske Mikko Heikkilä med Toyota GR Yaris Rally2.

Finländare vann premiären under senvintern, rullade ur den andra tävlingen och blev femma i den tredje - i helgen San Marino Rally där det på nytt ble...

Publicerad: 2024-06-23 09:27


Andervang sjua i Acon-Van der Spek Vechtdal Rally.
© emotorsport.seHolländska Acon-Van der Spek Vechtdal Rally från Hardenberg innebar totalt tio sträckor där flera användes både två och tre gånger under lördagen. Närmare 12 mil special och det var Svenskt på startlinjen, Stig Andervang och Johan Findhammer i Hyundai i20 Rally2 körde stabilt.

Flera tredje och fj...

Publicerad: 2024-06-23 08:50


Madsen överlägsen i Mascot Rally Herning, växellådsproblem för Helin i ledning.
© Stefan Helin.Mascot Rally Herning som tredje deltävling i Danska Mästerskapet, Kenneth Madsen i Citroen C3 Rally2 var vassast totalt, han tog hem sträckseger på samtliga tio sträckor och vann rallyt stort.

Vid målgång 1:16,7 minuter ned till tvåan Ib Kragh i Hyundai i20 N Rally2, han hade då varit tvåa på all...

Publicerad: 2024-06-22 18:18


Paddon klart snabbast på hemmaplan i Southern Lights Rally.
© emotorsport.seFrån Sverige hem till Nya Zeeland för Hayden Paddon som på hemmaplan satte sig i egna familjeteamets Hyundai i20 Ap4 och körde Southern Lights Rally. Totalt tio sträckor i rallyt med start på fredagen och målgång lördag lokal tid i tredje deltävlingen för nationella mästerskapet.

Hayden och co-dr...

Publicerad: 2024-06-22 13:15


Sesks visar Puma Rally1 inför WRC starter i Polen och Lettland.
© M-Sport.Vi såg Martins Sesks köra in som sexa totalt i Bauhaus Royal Rally of Scandinavia med en Toyota GR Yaris Rally2 förra helgen.

Dagar efter testade han Ford Puma Rally1 och det är den bilen han i veckan gör WRC debut med, 24-årige Lettländaren har fått en drömchans av M-Sport och WRC Promotorn som ...

Publicerad: 2024-06-22 06:48


Svenskt i lördagens Mascot Rally Herning och Acon-Van der Spek Vechtdal Rally.
© Stefan Helin.Midsommarhelgen innebär rallyfritt i Sverige, de som är rallysugna får styra utomlands vilket Lucas Helin och Mikael Kjellgren gjort med sin Opel Corsa OPC. De åker Danska Mascot Rally Herning som ingår i nationella mästerskapet, Arlövs Erik Christensen kör också rallyt i Volvo 240 - totalt 10 sträc...

Publicerad: 2024-06-22 06:29


Förändringar i resultatlistan för Bauhaus Royal Rally of Scandinavia - Legends.
© emotorsport.seUnder torsdagen kom en ny resultatlista för Bauhaus Royal Rally of Scandinavia, redan under lördagen, sista tävlingsdagen, stod det klart att något var fel men resultaten stod sig och priserna delades ut. Vinnaren Arne Rådström är kvar, men bakom har det skett förändringar.

Tidigare tvåan Mats Pe...

Publicerad: 2024-06-21 13:43


Tidigare nyheter:
Sesks visar Puma Rally1 inför WRC starter i Polen och Lettland.
Svenskt i lördagens Mascot Rally Herning och Acon-Van der Spek Vechtdal Rally.
Förändringar i resultatlistan för Bauhaus Royal Rally of Scandinavia - Legends.
Kalle Rovanperä kör på hemmaplan i Secto Rally Finland.
Karta, så körs Rally Magic på Höljesområdet.
Helin och Christensen flaggar Svenskt i lördagens Danska Mascot Rally Herning.
Dags för Skilling 500, 52:a upplagan nästa lördag.
Jörgen Joons godkänd notskrivare för Rally-SM.
Andervang i lördagens Acon-Van der Spek Vechtdal Rally.
Italienska grusmästerskapet i helgen för Royal Rally tvåan.
Video, Sesks testar Ford Puma Rally1.
Däckmästerskapet i Rally EM serien, Michelin leder.
Rally Anderslöv inleder Bilsport Rally Cup 2025.
Foto från start till mål av Bauhaus Royal Rally of Scandinavia, lördagen från fem specialsträckor!
Det närmar sig Hästkraftshelg i Årjäng, vem blir värst i Marknadsbacken?
Foto från Bauhaus Royal Rally of Scandinavia, fredag med tre sträckor & service.
Snabbt Bauhaus Royal Rally of Scandinavia, siffror från årets rally.
Foto från Bauhaus Royal Rally of Scandinavia, torsdag med kval, shakedown, service, invigning och ss1.
Griebel vann Rallye ADAC Mittelrhein, Simon snabb i Rally4-klassen.
Foto från Bauhaus Royal Rally of Scandinavia, onsdag.



Nyhetsarkiv:
[
2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]


Upplevelser från happy-day.se






Nästa deltävling:
E-cupen:
Ekrundan 07/09


Rally SM:
East Sweden Rally 23-24/08


Rally VM:
Orlen 80th Rally Poland 27-30/06


Svenska RallyCupen:
Kullingstrofén 03/08




Foto:
Bauhaus Royal Rally of Scandinavia, lördag.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Bauhaus Royal Rally of Scandinavia, fredag.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Bauhaus Royal Rally of Scandinavia, torsdag.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Bauhaus Royal Rally of Scandinavia.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.