|
 Förändringar planeras i VOC Mekonomen Rallys nationella serier 2024. PRESSRELEASE
Det planeras ganska omfattade nytänkande i VOC Mekonomen Rallys nationella serier inför nästa säsong, dvs inför 2024. I korthet så planeras det att köras två nationella serier under 2024, dels en VinterSerie på fyra eller fem deltävlingar där tre räknas i det slutliga resultatet. Dels en SverigeSerie på som nästa år bara består av sommartävlingar, fem eller sex till antalet där fyra räknas för i ett slutligt resultat. Detta i ett försök att parera skenande priser, inte minst däckpriser och då i synnerhet på vinterdäck. Nästa stora planerade förändring är att vi planerar slå ihop Elit A och B till en gemensam klass, på samma sätt som många andra cuper redan gjort. Precis som vanligt är dock att vi i VOC´s nationella serier tävlar om landets största prisbord i en enskild klass. Prisbordet jobbas det på kontinuerligt men även nästa år kommer priser för minst 150 000:- att delas ut i en enda enskild klass, utan jämförelse landets största. Och om allt slår väl ut så blir den ännu mycket större.
VOC Mekonomen Rally är inte klassen som ändrar för ändrandets skull. Tvärtom är det en lång tradition i VOC, ända sedan Carlerics första dagar med klassen för mer än 30-år sedan, att ändra med varsam och försiktig hand. Väl medveten om att alla förändringar i tekniskt reglemente skapar kostnader för klassens utövare och om de är omfattande år-efter-år gör de dessutom bilar som inte tävlats med på några säsonger mer eller mindre värdelösa eftersom att det då krävs så stora och dyra uppdateringar för att göra dem uppdaterade och konkurrenskraftiga igen.
– Det inte heller några tekniska förändringar vi planerar att genomföra. Bilarna står stabilt på klassens väl fungerande och minst sagt väl utprovade reglemente. Däremot planeras det ganska stora förändringar i upplägget av klassens nationella serier, klassens motsvarighet till SM, SverigeSerien och VinterSerien, berättar klassansvarig Roger Fransson.
Bara sommartävlingar i SverigeSerien, därutöver en separat VinterSerie
Det har varit klassansvarigas ambition att samtidigt med de planerade förändringarna kunna presentera de ingående tävlingarna i respektive serier, men där är vi inte riktigt.
– Vi är nära att kunna presentera kompletta serier men det får lov att bero någon vecka tills några sista detaljer hunnit falla på plats.
VinterSerien kommer att börja i Värmland för att sedan leta sig norrut i landet, så mycket kan vi säga redan nu. Nyheten, helt sommarbaserade SverigeSerien kommer i sin tur att inledas i Småland för att sedan leta sig upp mot mitten av landet, möjligen med en sväng tillbaka söderut under säsongen. VinterSerien kommer att bestå av fyra eller eventuellt till och med fem tävlingar där tre ska räkans. SverigeSerien av fem eller sex tävlingar där fyra räknas.
– Med detta upplägg tänker vi att tävlande kan prioritera tävlingar som ligger geografiskt bäst till. Vi tänker också att förare och team som väljer att göra långa resor får extra ”betalt” för dessa i form av något lägre konkurrens.
Allt görs med förarnas bästa i fokus och för att hantera de kraftiga generella prisökningar vi sett de senaste åren.
– Vi gör de här förändringarna i en ambition att i någon mån parera skenande kostnader inte minst för vinterdäck. Kraftiga prisökningar på nya däck har också förstås dragit med sig priserna på begagnat. Rallysverige lever ju med situationen att många av oss inte längre har något som ens liknar vinter där man bor eller ens nära. För att åka vinterrally måste man därför köpa dyra däck och resa långt för att överhuvudtaget få använda dem.
Speciellt tydligt blir det här i en klass som vår där de allra flesta åker helt utan eller med litet sponsorstöd. Hos oss slår därför också dyra privata levnadsomkostnader som räntan på huslånen eller stor hyreshöjning, extrema elkostnader eller för den delen dyrt drivmedel till privatbilen direkt på rallybudgeten. Här har vi med väldigt stor säkerhet förklaringen till de generellt minskade startfält inte bara i vår klass.
– Sommardäcken är förvisso nästan lika dyra, men här har man i alla fall tryggheten i att få användning för sina däck utan att behöva resa långt, en nog så väsentlig skillnad. Sommardäcken slits också mer förutsägbart. Har man otur och får dåligt vinterunderlag så kan en uppsättning vinterdäck ta ordentlig med stryk på en enda tävling, ja faktiskt en enda sträcka om man har riktigt, riktigt otur.
Sammanslagen förarklass Elit A och Elit B
En annan relativt stor förändring som planeras är att slå samman förarklasser A och B till en gemensam klass.
–Så här såg det ut en gång i tiden i VOC, då kallades de bara för Elit och C. Men växande startfält i klassen gjorde det rimligt eller till och med nödvändingt att sära på A och B förare. Där är vi inte riktigt i nutid. Mycket starka VOC-startfält i såväl Juniorer och C-förare gör att framtiden ser ljus ut och då är det förstås bara att sära på klasserna igen. Dessutom är det väldigt små tidsskillnader i A och B numera. Erfarenheten säger mig också att tempot i B kommer att ta ett litet kliv ytterligare när konkurrensen ökar, så ser det nästan alltid ut när en förare klassar upp, därför är det rimligt att anta att det även ska gälla oss B-förare som grupp.
Många andra cuper har redan gjort den här sammanslagningen. Dessutom ofta parat med att man dessutom slår samman tävlingsklassen till att också omfatta GrF, GrN och ibland också med R1B, GrE med flera. I klassens egna nationella serier, VinterSerien och SverigeSerien tävlar man uteslutande mot bilar i samma bilklass, dvs mot andra VOC rallybilar. Allt för att vara så rättvist som det bara går. Vi tänker att det är viktigare att tävla i en fullt ut helt jämförbar bil än vad det står ett A eller ett B på tävlingslicensen. Undantaget är förstås våra C-förare som vi måste värna lite extra. Här är det många som har begränsad erfarenhet och dessutom är klassens C-startfält stora i sig och väl värda att gå separat.
Utan konkurrens det största prisbordet i en enskild klass
Det finns andra rallyserier som har ett totalt sett mer värdefullt prisbord än SverigeSerien och VinterSerien. Men! Då delas bordet på en hel rad olika bilklasser.
– Vår ambition in för 2024 är att kunna presentera det även totalt sett mest värdefulla prisbordet av alla landets rallycuper. Vi hoppas också att kunna presentera lejonparten av hur detta ser ut redan innan säsongen drar igång på riktigt.
De senaste åren har VOC´s nationella serier haft ett prisbord som har varierat mellan 150 000:- och 170 000:-, ingen enskild klass är ens nära detta. Trots det så har vi ännu högre ambitioner än så på prisbordet inför 2024. Då planerar vi att inte bara var störst i en enskild klass utan faktiskt störst totalt. Som sagt, mer om detta inom kort.
» Pressrelease från VOC Mekonomen Rally.
» Denna samt tidigare pressreleaser, se Pressrelease
Publicerad: 2023-10-25 21:53
|
|
Inbjudan presenterad och anmälan öppnar för Hälsingerallyt, 2024 års SM premiär.
- Nu har vi fått riktig vinter, det har kommit ytterligare 30-50cm snö på fyra dagar i tävlingsområdet, hälsar Kjell Mattsson i SMK Hälsinge, arrangör för Rally SM premiären 2024 i Hudiksvall.
Inbjudan har nu landat och anmälan öppnar klockan 18:00 lördag kväll, detta i takt med att allt f...Publicerad: 2023-12-02 15:03
Kalendern klar för Östergötlands RS-serie.
Allt fler serier och cuper får ihop sina kalendrar inför 2024, under torsdagen presenterades kalendern för Östergötlands RS-serie som i mitten av april inleder med Skänningeknixen.
Lika traditionsenlig är Sviestaträffen den 1:a maj och följs upp av två deltävlingar hos Åtvidabergs MK, först Sockn...Publicerad: 2023-12-02 08:35
B-Zero blir ny budgetklass för Norsk rallysport.
För en vecka sedan presenterade Norsk Bilsport att klassen B-Zero nu också kan tävlas med i rally, det handlar om de minsta rallybilarna som tidigare gått på bana.
Klassen är öppen för bilar tillverkade mellan 2005 och 2014 och av modellerna Citroën C1, Peugeot 107 och Toyota Aygo.
Ursprunget ...Publicerad: 2023-12-01 00:19
Kalendern för Rallyklassikernas Back & Sprintcup 2024 klar.
Rallyklassikerna har tagit beslutet att än en gång arrangera Back & Sprint cupen, även om intresset och deltagandet var så tamt 2023.
- Dock så tror vi att många av oss vill ha en tävlingsform där vi kan vara med på ett lite enklare sätt. Inga långa tävlingar med servicepersonal, och där vi får...Publicerad: 2023-12-01 00:06
FIA jobbar för nytt poängsystem i WRC, Mikkelsen vill se kortare tävlingar.
Hos FIA har tankarna en längre tid gått på att plocka fram ett nytt poängsystem för WRC serien för att göra serien mer spännande. Kanske genom att ge poäng också efter respektive dagsetapp, tankesätt har också testats och simulerats mot de senaste årens resultat för att se hur ett nytt poängsystem s...Publicerad: 2023-11-29 21:55
26:e säsongen av E-Cupen, fem tävlingar på kalendern 2024.
Kalendern för den 26:e säsongen av E-Cupen är spikad, precis som i år blir det med fem deltävlingar. Team Skogsåkarna inleder cupen den 25:e maj med Skogsåket och i mitten av juni körs Hammarslaget hos Norrahammars MK.
Knappt tre månaders semester innan Ekrundan hos SMK Eksjö körs, avslutningen s...Publicerad: 2023-11-29 19:02
Sveriges och Örebros Mr Lancia, en Lancia 037 visas på Rally & Konst 2:a advent.
Sveriges och Örebros Mr Lancia, ja det tycker jag man kan säga att vi har och göra med. Nu ska nästa bil till för presentation, en Lancia Rally 037 som kommer stå på garageuppfarten när Rally & Konst bjuder in den andra advent. Enligt Tomas veterligen enda exemplaret i Sverige. Bilen är en ”replica”...Publicerad: 2023-11-29 18:57
Ted Malm, 2023 summeras och vi tittar in i 2024.
Då har vi kommit dithän att vi summerar 2023. Det blev ett år som inte alltid gick såsom planerat utan tävlingarna kännetecknades ofta av att fightas in i det sista till mål.
PV´n i Rally Sweden Historic för andra gången.
Året började med en start i Rally Sweden Historic som är en del av ...Publicerad: 2023-11-29 17:31
Finland och Estland samkör rallytävling i nationella mästerskapen 2024.
När det Finska mästerskapet kör sin fjärde deltävling 2024, den första på barmark blir det med spetsat startfält, idag presenterade det Finska förbundet ihop med det Estniska att de samkör en deltävling av de nationella mästerskapen.
Länsirannikon Ralli med Åbo som bas blir tävlingen de båda mäst...Publicerad: 2023-11-28 21:10
Snön faller över SM vägarna i Vinterpokalen, 6 sträckor på 10 mil väntar.
Efter Hälsingerallyt den 19-20:e januari går tiden fort fram till säsongens andra deltävling, då Vinterpokalen hos Sandvikens MK redan 2-3:e februari. Rapporterna om snö i Hälsingeskogarna har varit kända, men hur ser det ut för Vinterpokalen?
- Just nu har vi ett riktigt snöoväder som tydlig sk...Publicerad: 2023-11-28 21:04
|
|
Tidigare nyheter:
Snön faller över SM vägarna i Vinterpokalen, 6 sträckor på 10 mil väntar.
Svenska mästarna Flodin & Bergsten klara för fortsättning med GK Door Team Sweden i Rally SM 2024.
Lindén tog målgång i Roger Albert Clark Rally, klasseger och bästa Svenskar.
Solberg dominerade historiska rallyt, men hamnade i diket.
McCormack vinner Roger Albert Clark Rally, Lindén till mål med PV´n.
Solberg bryter Roger Albert Clark Rally, gled av vägen i leran.
Foto från MotorsportSalongen på Nöjesfabriken i Karlstad.
Följ avslutningen av Roger Albert Clark Rally, Solberg tillbaka.
Tung Svensk dag i Roger Albert Clark Rally, Solberg och Lindén bryter.
Adielsson tillbaka i växande Internationella 4wd, kör Skoda Fabia Rally2 Evo med Tisse Racing.
SM satsningar & ny tuff GT86:a i grupp H - lite från MotorsportSalongen.
14 mil i Roger Albert Clark, följ ledarbilarna med Solberg och Lindén.
Solberg utklassar alla, 4 minuters ledning i Roger Albert Clark Rally.
Reiersen i SM satsning med JC Raceteknik i ny Skoda Fabia RS Rally2.
Bilder direkt från MotorsportSalongen.
Nio nya mil special för Solberg och Lindén i Roger Albert Clark Rally, följ lördagen.
Solberg och Lindén leder stort i Roger Albert Clark Rally.
Rally SM säsongen på gång, full fart i Hudiksvall och Sandviken.
Späckat program och många utställare på MotorsportSalongen.
Fyra FIA Rally Star talanger utsedda, får fri Junior WRC plats 2024.
Nyhetsarkiv:
[ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[ Nyheter 2005 ][
Nyheter 2004 ][
Nyheter 2003 ][
Nyheter 2002 ][
Nyheter 2001 ]
Upplevelser från happy-day.se
|
| |