MaxSport   

   
Carless Racing Fuels.   

   
Gulf Race Fuel, SA Tech AB   

   
Trendab AB   

   
Mats Bilar   

   
Mastertrailer.   

   
SA Tech AB   

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  Rally EM - ERC
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Förändringar planeras i VOC Mekonomen Rallys nationella serier 2024.
PRESSRELEASE

Det planeras ganska omfattade nytänkande i VOC Mekonomen Rallys nationella serier inför nästa säsong, dvs inför 2024. I korthet så planeras det att köras två nationella serier under 2024, dels en VinterSerie på fyra eller fem deltävlingar där tre räknas i det slutliga resultatet. Dels en SverigeSerie på som nästa år bara består av sommartävlingar, fem eller sex till antalet där fyra räknas för i ett slutligt resultat. Detta i ett försök att parera skenande priser, inte minst däckpriser och då i synnerhet på vinterdäck. Nästa stora planerade förändring är att vi planerar slå ihop Elit A och B till en gemensam klass, på samma sätt som många andra cuper redan gjort. Precis som vanligt är dock att vi i VOC´s nationella serier tävlar om landets största prisbord i en enskild klass. Prisbordet jobbas det på kontinuerligt men även nästa år kommer priser för minst 150 000:- att delas ut i en enda enskild klass, utan jämförelse landets största. Och om allt slår väl ut så blir den ännu mycket större.

VOC Mekonomen Rally är inte klassen som ändrar för ändrandets skull. Tvärtom är det en lång tradition i VOC, ända sedan Carlerics första dagar med klassen för mer än 30-år sedan, att ändra med varsam och försiktig hand. Väl medveten om att alla förändringar i tekniskt reglemente skapar kostnader för klassens utövare och om de är omfattande år-efter-år gör de dessutom bilar som inte tävlats med på några säsonger mer eller mindre värdelösa eftersom att det då krävs så stora och dyra uppdateringar för att göra dem uppdaterade och konkurrenskraftiga igen.
– Det inte heller några tekniska förändringar vi planerar att genomföra. Bilarna står stabilt på klassens väl fungerande och minst sagt väl utprovade reglemente. Däremot planeras det ganska stora förändringar i upplägget av klassens nationella serier, klassens motsvarighet till SM, SverigeSerien och VinterSerien, berättar klassansvarig Roger Fransson.

Bara sommartävlingar i SverigeSerien, därutöver en separat VinterSerie
Det har varit klassansvarigas ambition att samtidigt med de planerade förändringarna kunna presentera de ingående tävlingarna i respektive serier, men där är vi inte riktigt.
– Vi är nära att kunna presentera kompletta serier men det får lov att bero någon vecka tills några sista detaljer hunnit falla på plats.

VinterSerien kommer att börja i Värmland för att sedan leta sig norrut i landet, så mycket kan vi säga redan nu. Nyheten, helt sommarbaserade SverigeSerien kommer i sin tur att inledas i Småland för att sedan leta sig upp mot mitten av landet, möjligen med en sväng tillbaka söderut under säsongen. VinterSerien kommer att bestå av fyra eller eventuellt till och med fem tävlingar där tre ska räkans. SverigeSerien av fem eller sex tävlingar där fyra räknas.
– Med detta upplägg tänker vi att tävlande kan prioritera tävlingar som ligger geografiskt bäst till. Vi tänker också att förare och team som väljer att göra långa resor får extra ”betalt” för dessa i form av något lägre konkurrens.

Allt görs med förarnas bästa i fokus och för att hantera de kraftiga generella prisökningar vi sett de senaste åren.
– Vi gör de här förändringarna i en ambition att i någon mån parera skenande kostnader inte minst för vinterdäck. Kraftiga prisökningar på nya däck har också förstås dragit med sig priserna på begagnat. Rallysverige lever ju med situationen att många av oss inte längre har något som ens liknar vinter där man bor eller ens nära. För att åka vinterrally måste man därför köpa dyra däck och resa långt för att överhuvudtaget få använda dem.

Speciellt tydligt blir det här i en klass som vår där de allra flesta åker helt utan eller med litet sponsorstöd. Hos oss slår därför också dyra privata levnadsomkostnader som räntan på huslånen eller stor hyreshöjning, extrema elkostnader eller för den delen dyrt drivmedel till privatbilen direkt på rallybudgeten. Här har vi med väldigt stor säkerhet förklaringen till de generellt minskade startfält inte bara i vår klass.
– Sommardäcken är förvisso nästan lika dyra, men här har man i alla fall tryggheten i att få användning för sina däck utan att behöva resa långt, en nog så väsentlig skillnad. Sommardäcken slits också mer förutsägbart. Har man otur och får dåligt vinterunderlag så kan en uppsättning vinterdäck ta ordentlig med stryk på en enda tävling, ja faktiskt en enda sträcka om man har riktigt, riktigt otur.

Sammanslagen förarklass Elit A och Elit B
En annan relativt stor förändring som planeras är att slå samman förarklasser A och B till en gemensam klass.
–Så här såg det ut en gång i tiden i VOC, då kallades de bara för Elit och C. Men växande startfält i klassen gjorde det rimligt eller till och med nödvändingt att sära på A och B förare. Där är vi inte riktigt i nutid. Mycket starka VOC-startfält i såväl Juniorer och C-förare gör att framtiden ser ljus ut och då är det förstås bara att sära på klasserna igen. Dessutom är det väldigt små tidsskillnader i A och B numera. Erfarenheten säger mig också att tempot i B kommer att ta ett litet kliv ytterligare när konkurrensen ökar, så ser det nästan alltid ut när en förare klassar upp, därför är det rimligt att anta att det även ska gälla oss B-förare som grupp.

Många andra cuper har redan gjort den här sammanslagningen. Dessutom ofta parat med att man dessutom slår samman tävlingsklassen till att också omfatta GrF, GrN och ibland också med R1B, GrE med flera. I klassens egna nationella serier, VinterSerien och SverigeSerien tävlar man uteslutande mot bilar i samma bilklass, dvs mot andra VOC rallybilar. Allt för att vara så rättvist som det bara går. Vi tänker att det är viktigare att tävla i en fullt ut helt jämförbar bil än vad det står ett A eller ett B på tävlingslicensen. Undantaget är förstås våra C-förare som vi måste värna lite extra. Här är det många som har begränsad erfarenhet och dessutom är klassens C-startfält stora i sig och väl värda att gå separat.

Utan konkurrens det största prisbordet i en enskild klass
Det finns andra rallyserier som har ett totalt sett mer värdefullt prisbord än SverigeSerien och VinterSerien. Men! Då delas bordet på en hel rad olika bilklasser.
– Vår ambition in för 2024 är att kunna presentera det även totalt sett mest värdefulla prisbordet av alla landets rallycuper. Vi hoppas också att kunna presentera lejonparten av hur detta ser ut redan innan säsongen drar igång på riktigt.

De senaste åren har VOC´s nationella serier haft ett prisbord som har varierat mellan 150 000:- och 170 000:-, ingen enskild klass är ens nära detta. Trots det så har vi ännu högre ambitioner än så på prisbordet inför 2024. Då planerar vi att inte bara var störst i en enskild klass utan faktiskt störst totalt. Som sagt, mer om detta inom kort.


» Pressrelease från VOC Mekonomen Rally.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease


Publicerad: 2023-10-25 21:53






Följ Semesterturen, HYAcenter Ralli och Rally di Roma Capitale.
© emotorsport.seSemesterturen är deltävling för Svenska SprintRallyCupen hos Södra Sunnerbos MK, det är en sträcka som körs tre gånger som ger 15,6km special att tävla på under eftermiddagen.

Finska HYAcenter Ralli körs med totalt sju sträckor, tre går dubbelt och som avslutning sträckan Savo, totalt 94km specia...

Publicerad: 2024-07-26 21:57


Lokala åkarna snabbast på ss1 i Rally di Roma Capitale - Mabellini bäst av EM förarna.
© emotorsport.seUnder fredagen avgjordes kvalet inför Rally di Roma Capitale, årets femte EM/ERC deltävling. Av de 26 ekipagen som körde kvalet var Mathieu Franceschi bäst med Erik Cais och Efrén Llarena bakom - spanjoren nu på Michelin.

Ikväll har första sträckan, 1,3km korta Colosseo Aci Roma körts där det var...

Publicerad: 2024-07-26 21:56


Nästan maxat startfält i Semesterturen.
När anmälan stängde till Södra Sunnerbo deltävling ”Semesterturen” i söndags var det bara en handfull platser kvar. Antalet startande på lördag är 54 stycken som ska ta sig an sprintsträckan på 5,2 kilometer som ska köras tre gånger.

Största klassen även den här deltävlingen är standard med sina ...

Publicerad: 2024-07-25 21:31


Fredagsrallyn med KlassikerRallyt och Rally di Roma Capitale.
© emotorsport.seValdemarsviks MK kör Klassiker Rallyt ihop med Klassikerfestivalen i staden under fredagen. Från start i centrum till Toverumsbanan för två åk vid 13-tiden. Det är 19 ekipage som kommer till start, klassiska rallybilar av i stort sett 19 olika modeller. Vid 15-tiden är de tävlande tillbaka i centrum...

Publicerad: 2024-07-25 18:24


Se live från kvalet inför Rally di Roma Capitale.
© emotorsport.sePatrik Barth bredvid Mads Östberg är enda Svenska hopp i helgens EM/ERC deltävling, det Norsk/Svenska ekipaget ligger trea i EM tabellen inför helgen där andra halvan av serien inleds. Under fredagen kan de tävlandes ses live i vår WebTV & Video avdelning när de kör kvalet.

Det är 4km över sträck...

Publicerad: 2024-07-25 18:18


Lördagsrallyt med Semesterturen, 50-talet bilar och en sträcka tre gånger.
© emotorsport.seSvenska SprintRallyCupen rullar vidare med Semesterturen hos Södra Sunnerbos MK, det är en sträcka som körs tre gånger vilket ger 15,6km special.

Med 50-talet bilar är startfältet nästan fullt, Standard med 24 deltagare och en mix av alla standardbilar och licensklasser. Bland namnen Torbjörn Kar...

Publicerad: 2024-07-25 18:13


Följ fredagens kval inför Rally di Roma Capitale.
© emotorsport.seSträckan Fumone på 4km ska användas som träning, kval och shakedown under fredagens morgon och förmiddag när EM/ERC serien inleder sin femte tävlingshelg. Klockan 8:00 på fredagen har Rally2 ekipagen chans att köra den fria träningen, vid klockan 10:31 går så de tävlande ut på kvalet som kan följas ...

Publicerad: 2024-07-24 21:10


19 rallyklassiker kör fredagens Klassiker Rally i Valdemarsvik.
© emotorsport.seI dagarna två arrangeras Klassikerfestivalen i Valdemarsvik, under fredag och lördag möts bil, mc och båtfolket med utställning av gammalt och nytt. Under fredagen arrangerar SMK Valdemarsvik Klassiker Rallyt som del av aktiviteterna.

Ett gäng klassiska rallyekipage kör sprint.
19 tävlan...

Publicerad: 2024-07-24 20:51


TV-tablå för helgens Rally di Roma Capitale.
© emotorsport.seNy internationell rallyhelg, denna gång med EM serien som gästar Italien men utan Junior-EM serien som står över denna och efterföljande deltävling. Totalt 13 sträckor under helgen och TV4-gruppen med TV4 Motor och Sportkanalen sänder samtliga sträckor live.

Men innan själva rallyt drar igång sän...

Publicerad: 2024-07-24 19:55


”Konst & Rally” i Järnboås, 3:e rallyutställaren klar, en mullrande Ford rullar in.
© Nils-Brage Pettersson.Kolsva nästa! Det finns risk att tro åskan går uppe i Skogshyddan och mullret ekar mot Mutterberget helgen 7–8:e september i Järnboås! Nej, så är inte fallet. Det är ”bara” Karl-Bertil som vrider om nyckeln till sin rallyutrustade Ford Falcon Futura Sprint från 1964. Ägaren av Kolsva Rör kommer back...

Publicerad: 2024-07-23 21:59


Tidigare nyheter:
90 bilar till helgens ERC Rally di Roma Capitale, startfält och upplägg.
Kristensson kör Snapphanerallyt och gör SM start i East Sweden Rally.
WRC jämförelse, fyra förare inom 10 poäng med 2023 års poängsystem!
WRC tabellerna efter Rally Latvia, tätare i toppen och Svensk WRC2 ledning.
Så gick det i Svampasprinten.
Taktisk och historisk triumf för Solberg.
Lettisk WRC seger för Rovanperä, tekniska problem sänkte Sesks, Solberg vann WRC2.
Så gick det i Danska Komo Rallysprint.
Svampasprinten och Rally Latvia att följa under söndagen.
Rovanperä och Solberg fyra sträckor från vinst i Rally Latvia.
Rovanperä och Solberg i fortsatt Lettisk ledning.
Söndagsrally med Svampasprinten.
Följ Komo Rallysprint och Rally Latvia under lördagen.
Rovanperä pressad av Sesks i Rally Latvia, Solberg flyger fram i WRC2.
90 bilar till nästa helgs Rally di Roma Capitale - Barth ende Svensk i ERC fältet.
Sex svenska ekipage när prestigfyllda Komo Rallysprint avgörs under lördagen.
Sju sträckor på 12 mil under fredagen i Rally Latvia, följ rallyt med resultat sträcka för sträcka.
Solberg överlägsen på ss1 i TET Rally Latvia, Rovanperä snabbast totalt.
Strax rallystart i Lettland - följ de Svenska deltagarna, Oliver och Jonas.
Tänak och Solberg, just nu snabbast på shakedown i Lettland.



Nyhetsarkiv:
[
2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]


Upplevelser från happy-day.se






Nästa deltävling:
E-cupen:
Ekrundan 07/09


Rally EM - ERC:
Rally di Roma Capitale 26-28/07


Rally SM:
East Sweden Rally 23-24/08


Rally VM - WRC:
Secto Rally Finland 01-04/08


Svenska RallyCupen:
Kullingstrofén 03/08




Foto:
Slottssprinten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Slottssprinten, uppvisning Appendix K.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Skilling 500.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Bauhaus Royal Rally of Scandinavia, lördag.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.